Fizikai Szemle 2004/12. 415.o.
A MŰEGYETEMI FIZIKA TANSZÉK 150 ÉVE
Füstöss László
BME TTK Fizika Tanszék
Az első hetven év
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Fizikai Intézete mintegy harminc éves múlttal rendelkezik.
Az Intézetet alkotó öt tanszék közül a Fizika Tanszék
fonódott leginkább össze a Műegyetemmel. Nevét is
ezért őrizte meg változatlanul, még ha kissé sután hangzik
is: a Fizikai Intézet Fizika Tanszéke. A név egyszerűsége
egyúttal patinája, a hozzáértők számára ez helyettesíti
a kérkedő y-t, noha száz éve az is megvolt a Physika
név formájában.
Hogy a felsőfokú mérnökképzés mikor emelkedett
egyetemi rangra, az nehezebb kérdés, mint a fizika
műegyetemi tanításának kezdeteit megtalálni. Figyelmen
kívül hagyva a tiszteletreméltó ős, az Institutum
Geometrico-Hydrotechnicum történetét, a reformkor
minden iparfejlesztő erőfeszítése ellenére 1846-ban
még csak egy középfokú tanintézet, a József Ipartanoda
jött létre. Az Ipartanoda első fizikatanára Sztoczek
József volt.
Sztoczek teológiai tanulmányait
abbahagyva került 1840-ben a Mérnöki
Intézet hallgatói közé. 1845-ben
már pályázott a Könyvviteltani tanszék
elnyeréséért, de sikertelenül.
Egy évvel késobb a Fizika Tanszék
megismételt versenyvizsgáját már o
nyerte el. Fizikával komolyabban
csak ezután kezdett foglalkozni, de
mai értelemben vett szaktudóssá
soha nem lett. Foglalkozott elektrosztatikus
jelenségekkel és színképelemzéssel
is, de inkább olyan kérdések érdekelték,
mint A meleg forrásvizek lehűlése
földalatti csatornákban vagy
a kísérletileg meghatározott óra- és emberkénti levegőjutalék praktikus
kérdése. A korszak eszményeit kifejező természetvizsgáló volt, a Műegyetem
első évtizedeinek meghatározó személyisége: 1857-ben az
újonnan alakult József Műegyetemen az általános és technikai fizika
tanára, 1871-72-ben a Műegyetem első rektora. 1872-ben a közoktatási
tanács alelnöke, 1874-tol a tanárképző intézet igazgatója és a tanárvizsgáló
bizottság elnöke volt. Az 1875-76. és 1878-79. tanévben ismét a
Műegyetem rektora. A Természettudományi Társulatnak 1865-től 1872-
ig elnöke, 1885-től a főrendiház tagja.
1857-ben az Ipartanodát József Polytechnikum néven
felsőfokú mérnökképzővé alakították. 1861-től a tanítás
nyelve a magyar lett, az igazgató pedig Sztoczek. A Polytechnikum
egy előkészítő és egy egységes műtani osztályból
állt. Az előkészítő osztályban a hallgatók kísérleti
természettant tanultak, kapcsolatban a vegytan elemeivel,
a műtani osztályban Sztoczek Józseftől általános természettant
és ipari természettant.
A fennmaradt feljegyzések szerint az általános természettan
"Tartalmazza a testek általános tulajdonainak, a
természeti erők működésének rendszeres magyarázatát,
kapcsolatban a szükséges kísérletekkel és bizonylatokkal."
Az ipari természettan "Alkalmazása a technikai tételeknek
az ipar különböző ágaira, főleg kiemelve a súlytalanoknak,
jelesül a melegnek hatását és használatát az
iparüzletben."
A kísérleti természettant Sztoczek fiatal tanársegéde,
id. Szily Kálmán tanította.
id. Szily Kálmán (18381924) fizikus,
nyelvész, tudományszervező,
műegyetemi tanár, akadémikus. 1889
és 1905 között az akadémia főtitkára.
A Természettudományi Társulat főtitkáraként
1869-ben megalapította, és
évekig szerkesztette a Természettudományi
Közlönyt. Nyelvészeti munkássága
a XIX. század kilencvenes
éveitől bontakozott ki. 1904-ben
megalapította a Magyar Nyelvtudományi
Társulatot, melynek elnöke,
folyóiratának, a Magyar Nyelvnek
pedig szerkesztője volt.
Akadémiai székfoglaló értekezésében
a hőelmélet első és második alaptételének
általános matematikai alakban való megfogalmazására
vállalkozott. Eredményére sokáig a második főtétel
Clausius-Szily-féle megfogalmazásaként hivatkoztak. 1869-
70-ben a Kísérleti természettan tanszéket, 1870-től nyugdíjazásáig
a Matematikai fizika és analytikai mechanika
tanszéket vezette. Sztoczekhez hasonlóan id. Szily Kálmán
is jeles közéleti ember volt, a Műegyetemnek több
ízben dékánja, rektora. (Nevében az id. előtag azért fontos,
mert Kálmán nevű fia a Műegyetemen a mechanikaprofesszora
volt 1913-tól, majd rektor, sőt a harmincas
években államtitkár.)
Id. Szily Kísérleti természettan című könyvéből a korszakra
jellemző bölcseleti szellem árad: "Mindazon változást,
melyeket a testeken észreveszünk, tüneménynek,
vagy jelenségnek nevezünk; ez magában foglalja a változást
és a szemlélést, úgy hogy ha ezek egyike hiányzik,
az mindjárt nem lehet tünemény, mert ha a változás
külső szemlélő nélkül történik, úgy az reánk nézve, mint
tüneményelő nem jöhet."
Eötvös József a kiegyezés kormányának tagjaként beterjesztett
javaslata szerint a Műegyetem az ország állami
egyetemeivel egyenlő rangú tudományos intézet lenne.
Ferencz József 1871. július 10-én hagyta jóvá a József
Műegyetem új szervezeti szabályzatát, amely szerint a
mérnöki, gépészmérnöki, építészi és vegyészi szakosztályokat
megelőzi egy kétéves egyetemes szakosztály, ahol
az érettségizett diákok természettudományi és egyéb általános
tárgyakat hallgatnak. Az 1871 őszén megnyílt királyi
József Műegyetem első rektora Sztoczek József lett.
A Műegyetemnek ekkor már három fizika tanszéke
volt: az Általános természettan tanszék 1867-ben a Sztoczek
vezette Technikai természettan és az 1869-től Szily
vezette Kísérleti természettan tanszékre bomlott, de egy
évvel később Szily az akkor alapított Matematikai fizika
és Analytikai mechanika tanszéket vette át, miközben a
Kísérleti természettan tanszékre két évre helyettesként
Müller József kapott kinevezést. A Kísérleti természettan
élére 1872-től Schuller Alajos került.
Schuller Alajos (18451920): fizikus, műegyetemi tanár, az MTA
tagja. 1863-ban a műegyetem mérnöki tanfolyamán kezdte felsőbb
tanulmányait. 1871-ben a heidelbergi egyetemre ment, ahol Kirchhoff
és Bunsen tanítványa, egy évig Kirchhoff tanársegéde volt. Különös
érdeme a laboratóriumi oktatás színvonalának emelése. Tökéletesítette
a Bunsen-féle jégkalorimétert, nagy hatásfokú higanyos légszivattyút
szerkesztett. 1916-ban vonult nyugalomba. - Főbb munkái: Kísérleti
fizika (Bp., 1897); Chemiai physica (Szeged, 1905).
Tangl Károly így emlékezett vissza elődjére: "Mikor a
physikai tanszéket átvette, annak felszerelése bizony
gyenge volt, hogy a mai magaslatra emelkedett az elsősorban
Schuller Alajos műve. A laboratóriumi munka
volt legnagyobb gyönyörűsége, mely annyira betöltötte
életét, hogy más örömet alig keresett .... Megható volt, milyen
szeretettel kezelt minden eszközt, melyek jórészét
saját kezeivel készítette, a miben ritka kézügyessége nagy
segítségére volt. Nem szerette a vásárolt eszközöket, mert
ritkán talált olyat, ami kielégítette volna, alig van eszköz
physikai szertárában, melyre egyéni bélyegét valami átalakítás
formájában reá ne ütötte volna. Megvolt az
egyéni vonása minden előadási kísérletének is, melyek
közül éppen ezért a legszeszélyesebbek is sikerültek."
Az alapozó képzést végző egyetemes szakosztály kísérleti
természettana a szokásos mechanikát, hőtant,
fénytant, valamint a delejesség és a villamosság tanát
foglalta magába. Az ugyancsak az alapozásban szereplő
elméleti természettan - 1875-től analytikai mechanika -
a mai követelményeknek is megfelelően felépített tantárgy
volt; és ha valaki többet akart hallani, Szilynél féléves
kurzuson vehetett részt Végigtekintés a természettanon
az erélymegmaradása szempontjából címen.
A hároméves technikai szakosztályok számára különféle
műszaki természettan tárgyakat hirdettek meg a fizika
tanszékek. Ennek a műszaki természettannak a hőtani
alapfogalmak és a mechanikai hőelmélet alapelvei, valamint
a fűtéssel és szellőzéssel kapcsolatos gyakorlati
problémák álltak a középpontjában, valamennyi optikával
és elektromagnetizmussal övezve. A chemiai természettan
barometricus méréseket, súly- és fajmeleg-méréseket
tartalmazott, polarisatiót és sacchimetriát, valamint
távcsövek és górcsövek szerkezetének leírását.
1882-ben a Műegyetem az új, Múzeum körúti épületeiben
kezdhette az őszi tanévet. A következő 25 évben itt,
valamint az Esterházy utcai épületben húzta meg magát a
mérnökök iránti kereslettel együtt növekvő egyetem,
amíg az 1900-as évek elején fokozatosan elkészülő épületekbe,
mai helyére költözhetett a budai Duna-parton. A
Múzeum körúton maradt épületeket a Tudományegyetem
kapta meg.
Az új épületbe költözés reformokkal járt együtt, egyebek
közt a tanszabadság megszűnésével, kötött tanterv
előírásával. Szervezeti változásként megszűnt az egyetemes
szakosztály előkészítő szerepe, közvetlenül a megfelelő
szakosztályba kellet beiratkozni. Az egyetemes szakosztály
fokozatos elhalásával a képzési idő négy évre
csökkent.
Ugyancsak 1882-ben a műszaki természettan felvette a
technikai fizika nevet. Tartalmában a legfontosabb változást
az elektromágnesség nagyobb súlyú szerepeltetése jelentette.
Ide tartozott ekkor a villámhárítók, a dynamoelektromos
gépek, az elektromos világítás és a telegráf berendezéseinek
ismertetése, de szerepelt a tekercs mágneses
nyomatékának vizsgálat, valamint a telefon és mikrofon
működésének alapjai. Sztoczek fiatal tanársegédével,
Wittmann Ferenccel ekkor indított külön kurzust Elektromosság
és mágnesség elektrotechnikusok számára címmel.
1890-ben meghalt Sztoczek József. Akkor 30 éves tanársegédének,
Wittmann Ferencnek két évet kellett várnia,
amíg rendkívüli tanárként kinevezést kaphatott a
Technikai fizika tanszékre.
Wittmann Ferenc (18601932) fizikus, műegyetemi tanár, az MTA l.
tagja (1908). Főiskolai tanulmányait a budapesti tudományegyetemen
és a műegyetemen végezte. 1878-ban a műegyetem Kísérleti Fizika
Tanszékén tanársegéd, 1892-ben a technikai fizika rendkívüli, 1895-ben
rendes tanára. 1919-ben a budapesti Tanárképző Intézet igazgató helyettese.
Úttörőek a váltakozó áramok időbeni lefolyására vonatkozó
kutatásai. A róla elnevezett oszcilloszkóp feltalálója. Behatóan foglalkozott
a rádiótechnika kérdéseivel is.
1890-ben nyugdíjba vonult id. Szily Kálmán - de csak
a fizikától köszönt el, hiszen még több mint 30 évig nyelvészkedett,
szervezett és szerkesztett folyóiratokat, kikerülhetetlen
személyisége volt a századforduló kultúrpolitikájának.
Tanársegéde azonban nem volt, akinek átadhatta
volna a tanszékét. Végül a Műegyetem Geometria
Tanszékéről Réthy Mór került az Analytikai mechanika
élére. A tanszéknek mind több gyakorlatias igényt kellett
kielégítenie, amely folyamat során elsőként az Alkalmazott
Szilárdságtan Tanszék jött létre 1895-ben. Idővel az
Analytikai mechanika és Mathematikai fizika feloldódott
a szakosztályok műszaki mechanika típusú tanszékeiben,
és a fizika tanszékekhez tartozására mind kevesebben
emlékeztek.
A Schuller vezette Kísérleti Fizika és Wittmann Technikai
Fizika Tanszéke a következő negyedszázadban annyi
változást éltek meg, hogy 1906-ban beköltözhettek a budafoki
úti Fizika (F) épületbe. A két tanszék kialakított
egy közös tárgyat kísérleti és technikai fizika néven, amelyet
az építész- és gépészmérnököknek Wittmann, az
általános mérnököknek és vegyészeknek Schuller adott
elő. A szakosztályok igényeit mindketten igyekeztek kielégíteni,
ezért ennek a közös nevű tantárgynak bármely
változata alkalmazott fizika volt. Az új felfedezések ismertetésében
egyébként is napra kész Wittmann külön
tárgyban tanította Az elektrotechnika fizikai alapelveit. A
vegyészhallgatóknak pedig Schuller tanított chemiai fizikát
heti 1418 órában. Az óraszámból is láthatóan a tárgy
elsősorban méréseket tartalmazott.
A Műegyetem számára fontos esemény volt a doktori
cím odaítélésének joga 1901-től. A doktori szigorlatok
melléktárgyaként minden szakosztály megjelölte a kísérleti-,
a technikai- vagy a chemiai fizikát.
A következő esemény, amely a fizika műegyetemi
helyzetének megerősítését szolgálta, az elméleti fizika
tanszék létesítése volt 1912-ben. Ebben az esetben nem
egy tanszék keresett magának professzort, hanem a kiemelkedően
tehetséges Zemplén Győző számára létesült
a tanszék. Sajnos a beteljesedés elmaradt, mert Zemplén
1916-ban elesett az olasz fronton.
Zemplén Győző (18791916) Az
elméleti fizika professzora, a folyadékok
és az elektromos erőtér mozgásának
neves kutatója, a lökéshullámokra
vonatkozó, nevét viselő
Zemplén-tétel megfogalmazója.
Egyetemi tanulmányait Budapesten,
Göttingenben és Párizsban folytatta.
Eötvös Loránd tanársegédje volt.
1908-ban a MTA levelező tagjává választotta.
1912-ben a budapesti Műegyetemen
az elméleti fizika tanárává
nevezték ki. Az elektromosságról,
a rádióaktivitásról és a gázok
belső súrlódásáról írt könyvei díjakat
nyertek. 1916-ban az olasz fronton
hősi halált halt.
1916-ban Zemplén halálával betöltetlen maradt, gyakorlatilag
megszűnt az Elméleti Fizika tanszék. Ugyanebben
az évben Schuller Alajos is nyugalomba vonult, és a
tanszék élére Tangl Károly került. Tangl ugyan csak öt,
háborútól és következményeitől zaklatott évet töltött a
tanszék élén, de ezzel is új stílust teremtett, amely a tudományos
kutatást helyezte előtérbe.
Két világháború, és az évek közöttük
Tangl Károly (18691940): fizikus, egyetemi
tanár, az MTA tagja. 1895-ben szerezte
meg doktorátusát. Eötvös Loránd tanársegédjeként
kezdetben potenciálelmélettel,
később mágnességgel, a folyadékok és
gázok dielektromos állandójának vizsgálatával,
végül kapillaritási vizsgálatokkal
foglalkozott. 1901-ben szerzett magántanári
képesítést. 1903-tól a kolozsvári tudományegyetem
fizikatanára, 1915-ben
rektora. 1917-től a budapesti műegyetemen,
1921-től a budapesti tudományegyetemen
a kísérleti fizika tanára. 1935-től az
MTA Mathematikai és Természettudományi
Osztályának elnöke és az Eötvös Loránd Mathematikai és Fizikai
Társulat alelnöke. Főbb munkái: Bevezetés a fizikába (Bp., 1921); Kísérleti
fizika (Bp., 1924)
Eötvös Loránd egykori tanársegédje, aki professzori
működésének 33 éve alatt a legkövetkezetesebben képviselte
Eötvös szellemét és a legeredményesebben valósította
meg elképzeléseit a szerepek kiosztásában a 20-as,
30-as évek magyarországi fizikájában. A modern fizika
szellemét Ortvay jelentette ezekben az években, ámde
Tangl tette lehetővé, hogy Ortvay az legyen, akivé lett.
Saját eredményeinél fontosabb, hogy sokak eredményes
kutatómunkája nála indult. Első doktoranduszainak
egyike Békésy György volt. Ekkoriban Tangl folyadékok
és gázok dielektromos tulajdonságaival, folyadékok határfelületén
kialakuló felületi feszültséggel foglalkozott.
Ez utóbbi kutatásba kapcsolódott be Békésy. Tangl figyelt
fel arra, hogy Ortvaynak nem való a kísérletezés,
tehát elintézte, hogy két évig Sommerfeld mellett dolgozhasson.
Pogány Bélában felismerte a nagyformátumú
kísérletezőt - neki hagyta a kolozsvári, majd a
műegyetemi tanszéket. Tangl makacs és eredményes háborút vívott
Bay Zoltán szegedi kinevezéséért. Ő indította el pályáján
Szalay Sándort, ő ismerte fel Forró Magdolna és
Barnóthy Jeno tehetségét, és támogatta őket a kozmikus
sugárzás tanulmányozásában.
Jó érzékkel állapította meg, hogy kitől várható jelentős
eredmény közvetve vagy közvetlenül, azaz a kutatásban
vagy a tudományos közélet szervezésében. És Eötvös
által megalapozott tekintélyét kamatoztatva elgondolásainak
érvényt is tudott szerezni az ösztöndíjak megszerzésénél
vagy tanszékek betöltésénél.
A háborúban hallgatnak a múzsák, de a tankönyvek
megírásánál ez kifejezett előny. Kolozsvári tapasztalatait a
műegyetemi változatos hallgatói közegben ellenőrizve írta
meg azokat a tankönyveket, amelyek mindenki számára lehetővé
tették a fizika alapjainak elsajátítását. A Bevezetés a
fizikába majdnem képletmentes, megértéséhez csupán
odafigyelés és kitartás kell. Tangl jól kiismerte magát a legjobb
teljesítmények között, és világosan látta, hogy a túlzott
követelés elriasztja a szakmán kívülieket.
Tangl a Kísérleti Fizika Tanszék élén kísérleti fizikát tanított,
és még csak el sem keresztelte műszaki fizikának. Az
1916 és 1921 közötti években ezt nem nehezményezte
egyik szakosztály sem. Hallgatólagosan tudomásul vették,
hogy a fizika egy ismeretkör és egy gondolkodásmód,
amely mérnöki problémák megközelítésének is eszköze lehet.
Tangl a fizikát nemcsak átfogónak és impozánsnak
tudta, de hatásosnak is. Az egyetlen baj, hogy kevés az igazán
jó fizikus. Az egyetemi tanszékek betöltésénél igyekezett
a legjobb erőket támogatni. Így amikor Eötvös Loránd
halála után ő vette át a Tudományegyetem Kísérleti Fizika
Tanszékét, akkor nem azon törte a fejét, hogy a megüresedő
műegyetemi tanszék szempontjából ki a legmegfelelőbb
jelölt, hanem hogy a szóba jöhető fizikusok közül ki
tudná a műegyetemi Fizika Tanszék nyújtotta lehetőségeket
legeredményesebben kiaknázni. Egykori tanítványára,
Pogány Bélára esett a választása, aki a szegedi egyetem
szerényebb lehetőségeit cserélhette így fel a tágasabb, több
kapcsolat lehetőségét ígérő műegyetemi tanszékkel.
Pogány Béla (18871943): fizikus, műegyetemi
tanár, az MTA tagja. Tanulmányait
a budapesti és a göttingeni egyetemen
végezte, hol bölcsészdoktori oklevelet
szerzett. 1908-tól két éven át Eötvös
Loránd közvetlen munkatársa volt. 1918-
tól a kolozsvári egyetemen a kísérleti fizika
rk. tanára, 1920-tól a Szegedre helyezett
egyetemen, 1923-tól a budapesti műegyetemen
ny. r. tanár. Különösen optikai és
akusztikai vizsgálatai jelentosek. Vizsgálta
a fémrácsról elhajlított fény polározási
állapotát, a katódporlasztással eloállított
igen vékony fémrétegek optikai és elektromos sajátságait. Megismételte a
híres Harres-Sagnac-féle kísérletet. Schmid Rezsővel együtt spektroszkópiai
laboratóriumot rendezett be, ahol munkatársaival a molekulaszínképek
analízisével elismert eredményeket ért el. Bevezette hazánkban a
szeizmikus kutatási módszert, melyet föld alatti geológiai alakulatok felderítésében
sikeresen alkalmazott. A Deutsche Physikalische Gesellschaft
tagja, az Eötvös Loránd Matematikai és Fizikai Társulat titkára,
majd 1942-tol elnöke volt. Fobb munkái: A fény (Bp., 1921); Bevezetés a
fizikai optikába (Bp., 1921); Über die Wiederholung des Harres-Sagnachschen
Versuches (Annalen der Physik, 1926); Az elektromágneses
tér (Bp., 1927); Kísérleti fizika (Bp., 1928); Fizika (Bp., 1933).
Pogány Béla éppen Lipcsében dolgozott a Harres-Sagnac-
kísérlet előkészítésén, amikor megérkezett Tangl
ajánlata a műegyetemi Fizika Tanszékről. Köszönettel
elfogadta, de előbb befejezte a munkát Németországban,
a jobb kísérleti feltételeket el nem szalasztva. Számára
mindvégig a fizika művelése volt fontosabb, mint
a tanítása. Ezt úgy kell érteni, hogy az előadásait mindig
lelkiismeretesen megtartotta, gondoskodott megfelelő
tankönyvekről is, de nem ezt tartotta fő feladatának.
Tankönyveiben nem volt kíméletes; magas színvonalon
adta elő a fizikát, pontosan, de cseppet nem szájbarágósan.
Tangl Kísérleti fizikájával összehasonlítva Pogány
négy évvel később megjelent azonos című könyvét, azt
találjuk, hogy a közölt kétszerannyi tudnivaló elsajátításához
legalább négyszer akkora erőfeszítésre van
szükség. Cserébe olvasóit elvezette a legújabb eredményekig.
Wittmann Ferenc halálával 1931-ben megüresedett a
Technikai Fizika Tanszék. Ettől kezdve 1944-ig egy fizika
tanszék működött a Műegyetemen, amelyet Pogány vezetett,
hol Technikai Fizika Tanszék, hol Fizikai Intézet néven.
Pogány Kísérleti fizikát tanított mérnökhallgatóknak,
Fizikát másodéves gépészhallgatóknak és Fizikai
mérések címen laboratóriumi gyakorlatot tartott harmad
és negyedéves gépészhallgatóknak. A doktori fokozatra
készülőknek szólt a Bevezetés az önálló tudományos kutatásba
a Fizikai Intézet laboratóriumában.
Pogány a számonkérésben méltó volt nevéhez. A tehetség
felcsillanása szinte biztos sikert jelentett a vizsgán,
hiánya viszont épp ellenkezőleg. Diákok tömege kért oltalmat
közeli szobránál a szentéletű Gellért püspöktől,
akinek szintén rossz tapasztalatai voltak a pogányokkal.
A Vicinális Dugóhúzó központi figurája lett Pogány, érdekes
módon kíméletlensége mellett igazságosságát
hangsúlyozva. Pogánynak valóban nem esett nehezére
kékvérű vagy egyéb okokból befolyásos jelölteket megbuktatni,
szakmai öntudatát a társadalmi hierarchiában is
használta. Az egyetem képviseletében főrendiházi tag
volt, és a három lépés távolságot közvetlen munkatársaival
is betartatta. Nem szerette, ha professzor úrnak szólították,
mert azután már jöhet a Béla bácsi, és a bizalmaskodás
mind rémisztőbb örvényei; nem, őt méltóságos
úrnak kellett szólítani. (Hogy mennyi volt ebben az irónia
a fizetési osztályok által felparcellázott úri társasággal
szemben, azt csak találgatni lehet.)
Tény viszont, hogy előadásai, tankönyvei a legújabb
kutatási eredményekig korszerű fizikát adtak, és ő munkatársaival
elismert módon művelte a tudományt. A vékony
fémrétegek optikájának kutatása, az ezzel járó vákuumfizikai
jártasság az ötvenes években vált a tanszék
egyik jól érvényesíthető szolgáltatásává. A gyökerek a
kolozsvári egyetem laboratóriumáig nyúlnak, de Pogány
a harmincas években sem lett hűtlen ehhez a még technikailag
mindig nehezen kezelhető területhez.
A látványos sikert a molekulaspektroszkópia jelentette.
Az alagsorban hatalmas betontömbön felépített rács a
kor színvonalán álló eszköz volt, Pogány pedig megtalálta
azokat a munkatársakat, akikkel eredményesen lehetett
dolgozni. Mindenekelőtt Schmid Rezsőt és Gerő Lorándot,
majd az ő nyomaikon Budó Ágoston és Kovács
István már egy ismert tudományos iskola tekintélyét
öregbíthették - ám ez már a Fizika Tanszékhez csak
annyira kötődik, hogy a negyvenes években a hazai fizikusok
mind tudtak egymásról.
Schmid Rezső (19041943): vegyészmérnök,
közgazdasági mérnök,
fizikus, a magyar spektroszkópiai kutatások egyik megalapítója és úttöroje.
Vegyészmérnöki oklevelét 1926-ban szerezte a budapesti muegyetemen;
1927-ben bölcsészdoktorátust szerzett. A műegyetem gépész- és
vegyészmérnöki karán Pogány Béla mellett volt adjunktus. 1932-ben
ösztöndíjjal a chicagói egyetemen Millikan vezetésével folytatta kísérleti
spektroszkópiai vizsgálatait 1933-tól a tudományegyetem magántanára.
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat fiatal fizikusok számára 1950-ben
alapított díját róla nevezték el. Számos dolgozata többnyire a Zeitschrift
für Physikben jelent meg.
Gerő Loránd (19101945): gépészmérnök, molekulaspektroszkópus.
Schmid Rezső tanítványa, majd 1936-tól tanársegédként munkatársa,
1943-tól pedig adjunktus volt. Kutatási területe: Új módszer perturbációk
felismerésére a molekulák színképén (Bp., 1935.; doktori értekezés),
továbbá több mint félszáz tudományos értekezés a kísérleti molekulaspektroszkópia
területén.)
Pogány Béla a harmincas években közvetlen ipari
megbízásra is végzett kutatást. Kondenzátormikrofont
szerkesztett szeizmikus mérésekhez a geológiai összetétel
vizsgálatára a Tatabányai Kőszénbányák Rt. megbízásából.
Ezzel több munkatársának anyagi gondjain tudott
segíteni, ami a fizetés nélküli tanársegéd virágkorában
fontos szempont volt.
Az ipar közvetlenül is támogatta a műegyetemi fizikát
ezekben az években. A TUNGSRAM alapítványi tanszéket
létesített az atomfizika oktatására. A tanszéket vezető Bay
Zoltánnal jelentős fizikus egyéniség került a Fizika Tanszék
szomszédságába. Minden feltétele megvolt egy
élénk műegyetemi fizikai műhely kialakulásának, a békét
kivéve. 1943-ban a háborús időszak nehézségeihez betegségek
adódtak, amelyek elvitték először Schmid Rezsőt,
majd rövid idővel később Pogány Bélát. Gerő Loránd
hadifogságban halt meg 1945-ben.
Ötven év a második évezred végéhez közeledve
Pogány csak tökélyre vitte azt a törekvést, hogy egy pályázat
elnyerésénél nem a tanszék kapott egy vezetőt,
hanem a kinevezett nyilvános rendes tanár egy tanszéket.
Pogány 1943-ban meghalt, és az ebben a szellemben
szervezett tanszék hagyományozódott az új nyilvános
rendes tanárra, Gombás Pálra.
Gombás Pál harminc éves koráig volt Ortvay Rudolf
tanársegéde a budapesti tudományegyetem Elméleti Fizika
Tanszékén. Kitartó munkája eredményeként 1939-ben
már 27 saját cikkre hivatkozhatott, amikor megpályázta a
szegedi egyetem elméleti fizika tanszékét. A 27 cikkből
16 a Zeitschrift für Physikben jelent meg, témájukat tekintve
pedig az atom statisztikus elméletének módszerét
alkalmazták, elsősorban a fémes kötés magyarázatához.
Felkészült és eredményes fiatal professzorra bízta a szegedi
egyetem Gombás személyében az elméleti fizika
tanítását. Az, hogy Gombás végül Kolozsvárról érkezett a
budapesti Műegyetemre, a háborús nagypolitika területcsatolgatásainak
volt a következménye.
Gombás Pál (19091971) A budapesti
Tudományegyetem elvégzése
után, 1933-tól, hat éven keresztül volt
Ortvay Rudolf mellett díjtalan tanársegéd.
1939-ben a szegedi Ferenc József
Tudományegyetemen lett az elméleti
fizika professzora, majd 1944-től haláláig a József Nádor Műszaki
és Gazdaságtudományi Egyetem, illetve
a Budapesti Műszaki Egyetemen
a Fizika Tanszék vezetője, miközben
1954-től az MTA elméleti fizikai kutatócsoportjának
igazgatója is. Kétszeres
Kossuth-díjas (1948, 1950) akadémikus,
1948 és 1958 között az MTA
alelnöke, az Eötvös Loránd Fizikai
Társulat első elnöke.
A kvantummechanikát nagyobb rendszerekre közelítő módszerekkel
lehetett alkalmazni. A Thomas-Fermi-Dirac-modellt az elektronkorreláció
és az inhomogenitási kinetikus energiakorrekció figyelembevételével
Thomas-Fermi-Dirac-Gombás-modellé fejlesztette és alkalmazta különböző
rendszerek, például fémek tulajdonságainak magyarázatára.
1935-ben vetette fel annak a lehetőségét, hogy a valenciaelektronok
mozgását egy sajátos potenciáltérben vizsgálja. A Pauli-elvet helyettesítő
pszeudopotenciál termékeny elképzelésnek bizonyult, amely mindmáig
szerepet játszik a szilárdtestek elektronszerkezetének és a fémek
kötési energiájának számításában. Az atommagok Thomas-Fermi-modelljét
az ötvenes évek elején dolgozta ki. Húsz évvel később a statisztikus
modellt ismét sikeresen lehetett alkalmazni nehéz atommagok globális
tulajdonságainak elemzésénél.
Legfontosabb könyvei németül és oroszul is megjelentek. Egyedüli
magyar szerzőként kérték fel, hogy szakterületéről összefoglaló cikket
írjon a Handbuch der Physik számára. Harminchét év munkáját 130
tudományos közleménye tanúsítja.
Főbb munkái: Bevezetés az atomfizikai többtest-probléma kvantummechanikai
elméletébe. Kolozsvár, 1943; Die statistische Theorie
des Atoms und ihre Anwendungen. Wien, Springer, 1949; Theorie und
Lösungsmethoden des Mehrteilchenproblems der Wellenmechanik. Basel,
Birkhäuser, 1950; Az atom statisztikus elmélete és alkalmazásai.
Budapest, Akadémiai Kiadó, 1955; Pseudopotential. Wien, Springer,
1967; P. Gombás und D. Kisdi: Einführung in die Quantenmechanik
und ihre Anwendungen. Wien, Springer, 1970.
A háborút követő évek az egyetem újjáépítésének és
az oktatás újraindításának volt az időszaka. A rendkívüli
időszak alkalmas volt arra, hogy Pogány Béla munkatársai
és a Gombással érkezett elméletiek összeszokjanak. A
tanszék kutatómunkájának alapvető irányát a professzor
érdeklődési köre szabta meg, de Gombás természetesen
nem akadályozta az optikai és vékonyréteg-vizsgálati kísérletek
folytatását. Hely volt rengeteg, a kísérletezők
pedig már megszokták, hogy abból fejleszthetnek, amit
megkeresnek.
Marx György így emlékezett vissza hallgatói éveinek
egyik nagy élményére, Gombás előadására: "Egyszer kis
cédula jelent meg a hirdetőtáblán: A Duna túlsó partján
Gombás Pál az atom statisztikus elméletéről, Bay Zoltán
pedig az atommagfizikájáról hirdetett kollégiumot. Néhányan,
bemerészkedtünk a mérnökjelöltek birodalmába.
A katedrán megjelent Gombás Pál, Bay Zoltán elegáns
(egyáltalán nem tanáros) alakja, és tőlük a fizika
más arcáról hallottunk. Műszakilag igényes kísérletek,
mérési adatok, közelítő számítások, fokozódó pontosság,
az eredmények kritikus összevetése. Az atom belseje hozzáférhető
valósággá lett. A fizika többé nem csak múlt
századi demonstrációs kísérletek forgószínpada. A modern
fizika sem csupán a »semmiből egy új, más világot
teremtettem« merész, intellektuális kalandja. Mindkettő
benne foglaltatik, de a fizikában van egy lényeges többlet:
az a dinamikusan ívelő híd, amely a műszerek által
feltárható izgalmas valóság (esetünkben az atom belseje)
és a matematikai eleganciájú egyenletek közt feszül.
Ezen a hídon vezetett végig Gombás Pál. Magasan szikár
alakja, fehér köpenye, halk eleganciája első pillanatra
arisztokratikusan hűvös benyomást tett. A mikrofon is
villamosmérnöki státusszimbólumnak tűnt. (Amikor sor
került az évszázad meccsére matematikusok és fizikusok
közt, azért az egyik oldalon Alexits György, a másik oldalon
Gombás Pál védte a kaput. Nem is rosszul. Akkor
még megesett ilyesmi: a Trefort-kertben Szent-Györgyi
Albert kosarazott hallgatóival az ebédszünetben.) Egy-két
hónap után azt is megértettük, hogy Gombás Pál
visszafogott előadói stílusának célja az empirikus tények
és a kvantitatív eredmények előtérbe állítása volt, ezáltal
nevelt bennünket kutatói értékrendre. Világosan, tényszerűen,
egyszerűen érvelt. Aki a Gombás-könyvek érthetően
racionális, lépésről-lépésre pontosító, újabb és újabb
problémák felé elindító stílusát egybeveti a szaklapok
pongyolán tömörítő szövegével, felismeri: csak az tud így
szólni a fizikai kutatás legkomplexebb területéről, a
kvantummechanikai soktest-problémáról, aki mindent
teljesen meg akar érteni, aki az egészet maga számolja
végig. Aki olyan nagyon szereti tanítványait, tiszteli bennük
munkatársait, hogy éretten és kutatásra serkentően
akarja nekik átadni. a legutóbbi évek gazdaságilag értékes
és szédítően szép eredményeit.
Gombás Pál azidőben a nemzetközileg legeredményesebb,
legnagyobb impaktú magyar fizikusok (ketten-hárman
ha voltak) egyike. A hazai kutatások felfuttatására
talán ő gyakorolta a legnagyobb hatást. A szürke, piros,
zöld, barna Gombás-kötetek a tankönyv- és monográfiairodalom
remekei, szakadtra olvastuk őket nemcsak itthon,
de nyugaton és a Szovjetunióban is. Gombás Pál
azért írt könyvet, mert már akkor világosan látta: az új
kvantummechanika válik a természettudományok latinjává,
melynek értése és alkalmazni tudása nemcsak az
elméleti fizikus, de a vegyész, mérnök és sok más szakember
részére elengedhetetlen. A kvantummechanika
alkalmazása pedig a többtest-problémát jelenti. Ezt feldolgozó
könyvei az úttörők közé tartoznak a nemzetközi
tudományos világban.
Pedig ekkor, a negyvenes években háború folyt, vagy
romok eltakarítása. A két legszebb mű a szürke Gombás-könyv
volt, amely 1943-ban jelent meg Kolozsvárott, és a
piros Gombás-könyv, amelyet 1949-ben a nyugatnémet
Springer adott ki."
1947-ben, a kommunista hatalomátvétel évében jelentős
tudósok döntöttek az országból való távozás mellett.
Szent-Györgyi Albert, Hevesy György után Gombás Pál is
elhagyta az országot. Az Egyesült Államokban azonban
nem úgy alakultak a dolgai, mint ahogy elképzelte, és
1948-ban hazajött. Itthon a mind szélesebb körben ellenszenves
rezsim keblére ölelte a kapitalizmusban csalódott
tudóst, és elhalmozta mindazzal, amit minden felhajtás
nélkül megérdemelt: megkapta a Kossuth-díj arany
fokozatát, a Magyar Tudományos Akadémia alelnökének
választotta. Ennek ellenére maradt Gombásban gyanakvás,
ami néha megnehezítette az együttműködést - lásd a
fordításra vonatkozó megjegyzését!
A kitüntető figyelemből jutott a tanszéknek is. A kísérleti
részleg nagyszabású és szigorúan titkos katonai megbízásokat
kapott, amivel azon kívül, hogy jól jövedelmezett,
félelmetes biztonság is járt. Továbbá Farkas Mihály
jóvoltából tiszti rang azoknak, akiknek addig sikerült a
katonáskodástól távol tartani magukat - most frissen kapott
rangjuknak megfelelő többhónapos pótkiképzésben
részesülhettek.
1949-ben megalakult a Villamosmérnöki Kar, ami a
Fizika Tanszék számára örvendetes oktatási feladattöbbletet
jelentett. A három fő feladatkör - a nagyon
számolás-, tehát időigényes tudományos munka, a katonailag
ellenőrzött technológiafejlesztés, valamint a
nappali, esti és levelező képzésben több karon végzett
oktatás - szervezeti változásokat igényelt. Ennek legfontosabb
lépése az MTA Elméleti Fizikai Kutató Csoportjának
létrehozása volt.
A szovjet típusú kutatóintézet-centrikus szerveződésben
Gombás komolyan vette funkcióit; ő a kutatócsoport
igazgatója volt, és félállásban tanszékvezető. Ennek megfelelően
a kétórás előadásból egyet megtartott, az előadás
másik felét már egy gyakorlott munkatársára bízta.
Ez a rendszer csak növelte a halk szavú, gégemikrofont
használó Gombás előadásainak jó hírét, aminek alapja
egyszerűsége, jól érthetősége volt; a legfontosabb fogalmakat,
tételeket időtől nem zavartatva fejthette ki - az
idővel való versenyfutás a társelőadóra maradt.
A Kutatócsoport létrejöttével a tanszéki munkatársak
privilégiuma és kötelessége lett az oktatás. A tudományos
munka papíron szerepelt az elvárások között, de az újfajta
munkamegosztás a kutatócsoport tagjaitól várt el rendszeres
publikációs teljesítményt. Hivatalosan a kutatócsoport
nem tartozott a tanszékhez, de a közös épület és a
közös vezető (a tanszék részére: félvezető) Gombás személye
miatt sem hagyható figyelmen kívül a tanszék történetének
számbavételénél.
Gombás kétségkívül iskolateremtő személyiség volt.
Első munkatársai néhány év alatt önállósultak - Hoffmann
Tibor ipari kutatóintézetbe, Gáspár Rezső a debreceni
egyetem Elméleti Fizika Tanszékének élére, Kónya
Albert a miskolci műegyetemre került. A Gombás-iskola
második nemzedéke az ötvenes évek aspiránsai, vezető
munkatársai közül került ki - Kapuy Ede, Kisdi Dávid,
Ladányi Károly, Szépfalussy Péter már többé-kevésbé
eltávolodtak a statisztikus atomelmélettől, inkább Gombás
valamikori puritán személyiségéből, konok szorgalmából
őriztek elemeket.
A Fizika Tanszékhez tartozott továbbra is az a létszámában
is tekintélyes részleg, amely a pogányi kísérleti
munka folytatását eleinte katonai irányítás mellett, majd
1956 után fokozatosan az ipari igényeknek megfelelően
végezte. A hatvanas évek elején a vákuumfizikai csoport
- tudományos osztályvezetői irányítás alatt - olyan
vákuumberendezéseket
készített, amelyet az ipar tiltás vagy
szegénység miatt nyugatról nem tudott megvásárolni.
Ezek a vákuumkályhák, vákuumkemencék több helyen
még a hetvenes években is működtek.
Oktatómunkát a tanszék a villamosmérnöki és a gépészmérnöki
karok számára végzett kellemesen nagy
óraszámban. Az oktatói lelkiismeret számára volt kellemes
a 4 óra előadás, 4 óra gyakorlat hetente, mert nemcsak
a magyarázatra, de a begyakorlásra is jutott idő. A
villamosmérnöki oktatást Gombás Pál, a gépészmérnökit
a magas ívű politikai szerepléséből 1957-ben a tanszékre
visszatért Kónya Albert irányította.
Kónya Albert (19171988): fizikus,
az MTA tagja. Oklevelét 1939-ben
szerezte Szegeden. Ugyanott tanársegéd.
1942-45 között katonai szolgálatot
teljesített, amely rövid hadifogsággal
ért véget. 1945-től a budapesti
Műszaki Egyetem adjunktusa, majd
intézeti tanára. 1950-52 között a miskolci
Nehézipari Műszaki Egyetem
Fizikai Tanszékének tanszékvezető
egyetemi tanára, 1951-52-ben a miskolci
Gépészmérnöki Kar dékánja.
1952-54-ben oktatásügyi miniszterhelyettes,
1954-55-ben a Magyar Dolgozók
Pártja Központi Vezetőségének
tudományos, oktatási és kulturális osztályának vezetőhelyettese, 1954-
56-ban az MDP KV póttagja. 1956 őszén oktatásügyi miniszter, majd
oktatási kormánybiztos. 1957-60 között a Tudományos és Felsőoktatási
Tanács főtitkára. 1957-82 között a budapesti Műszaki Egyetem Fizikai
Tanszékének professzora, 1971-től tanszékvezető egyetemi tanára,
1974-től a Fizikai Intézet igazgatója. Az MTA Matematikai és Fizikai
Tudományok Osztályának titkára (1963-64), elnöke (1970-73), az MTA
főtitkárhelyettese (1964-70), Tudományos Minősítő Bizottságának
(TMB) elnöke (1972-83). A Műszaki és Természettudományi Egyesületek
Szövetsége (MTESZ) társelnöke, majd alelnöke 1972-től, a MTESZ
Nemzetközi Kapcsolatok Bizottságának elnöke, az Eötvös Loránd Fizikai
Társulat főtitkára, majd elnöke volt. A Szocialista Országok Műszaki
Tudományos Szervezeti Szövetségének (FENTO) alelnöke volt.
A hatvanas éveket békés kompromisszumok monoton
láncolata jellemezte: az Ortvay, Pogány példáján szocializálódott
Gombás három lépés távolságot tartott Kónyán kívül
minden munkatársával, és ennek fenntarthatósága érdekében
kitalálta az adminisztratív tanszékvezető-helyettes
funkcióját. Ebben a szerepben Antal Jánosnak kellett a kádári
szocialista demokrácia formaságaival megküzdenie,
azaz a párt, a szakszervezet, a KISZ megbízottaival egyezkedni
előírt PR-kérdésekben (jutalmak, előléptetések, minősítések).
A hetente sorra kerülő tudományos szemináriumokat
azonban Gombás irányította - a tudományért továbbra
is képes volt lelkesedni, és ezt másoktól is elvárta.
1971-ben Gombás Pál meghalt, és a tanszék vezetését
Kónya Albert vette át. Ez volt az az időszak, amikor gazdaságossági
megfontolásokból államilag támogatták az
intézetek szerveződését. Kónya Albert minden tekintélyét
és kapcsolatát fölhasználta, hogy a Műegyetem fizikai
tanszékeiből és csoportjaiból jókora intézetet szervezzen.
A hetvenes évek közepétől kapott lábra az öneltartás
eszménye; ne kérjünk kutatásra pénzt az államtól, hanem
ügyes szervezéssel termeljük meg magunk. Ennek megfelelően
alakultak az intézet arányai, és ha nem akart teljesen
lemaradni, a Fizika Tanszéknek is részt kellett vennie
ebben a bármi áron pénzt termelő versengésben. A
vákuumfizikai részleg ehhez kevés volt, hiszen húsz éven
át csak termelt és eladott, önmaga fejlesztésére keveset
fordíthatott. A vákuumgőzölés termékeire, a vékonyrétegekre
volt igény, és ezenkívül mindent el kellett vállalni,
amit a munkatársak képesek voltak megvalósítani. Ekkor
indult egy erőteljes optikai kutatási vállalkozás, ami máig
életképesnek bizonyult: a tanszék Koherens Optikai Laboratóriuma
a bizonyíték erre.
Időközben nem csupán szervezeti, hanem oktatási reformok
is végigsöpörtek az egyetemen, a karokon, általában
lecsípve valamennyit a fizika óraszámokból, elsősorban
az előadásokhoz tartozó gyakorlatok elsorvasztásával.
Arra is volt példa, hogy kísérleti jelleggel olyan képzési
forma indult a Gépészmérnöki Karon, amelyben a
fizika a megfelelő helyen és akkora óraszámmal szerepelt,
amely az alkalmazásokra, a modern eredmények
bemutatására is lehetőséget adott. A kísérlet túl jól sikerült,
ezért az elitképzés időszerűtlenségére hivatkozva
rövidesen befejeződött.
A tanszékek a hagyományoknak megfelelő oktatási
feladatokat szervezték, ennek megfelelő volt a tanszékvezetők
hatásköre. A Fizika Tanszéken először a vákuumfizikai
csoportból érkezett Antal János, utána a koherens
optikát meghonosító Füzessy Zoltán vállalkozott
erre a feladatra, majd amikor a rendszerváltás jóvoltából
átmenetileg a vezetés játékszabályai is bizonytalanok
lettek, rövid időre Csurgay Árpád, majd Füstöss László
látta el a tanszékvezetői teendőket az intézet új vezetési
rendjének kialakulásáig.
A jelen
Ami a Fizika Tanszék honlapján
(http://dept.phy.bme.hu/deptphys_hu.html)
olvasható, az már (még) nem történet,
az a jelen. Ez a jelen az 1990-es években kezdődött,
amikor a kelet-európai politikai földcsuszamlás
mentén az egyetemek hangsúlyozottabb szerepet kaptak
a tudományos kutatás szervezetében. A doktori - PhD -
cím odaítélése egyetemi jog lett; doktori iskolák szerveződtek,
és ennek megfelelően erősödött a vezetői követelmények
között a tudományos teljesítmény jelentősége.
A műegyetemi Fizika Intézet után a Fizika Tanszék is
akadémikust kapott vezetőnek, ami a tudományos kutatás
profiljának bővülése mellett a hazai és nemzetközi
fizikus közéletbeni elfogadottságot is segítette. Ennek
szellemében kapta meg végső formáját a mérnök-fizikusképzés,
az intézet közös oktatási feladata, amiből a tanszék
is arányos részt vállalt.
Az igeidő az utóbbi és a következő mondatokban
ugyanolyan joggal lehet múlt, mint jelen, hiszen az utolsó
12 évről van szó. Ennyi ideje Mihály György a tanszék
vezetője, aki egy, a nemzetközi kutatások élvonalába tartozó
laboratóriumot hozott létre, s az évek során legtehetségesebb
hallgatóiból egy eredményes kutatócsoportot
formált. A kísérleteket az abszolút nulla fokot megközelítő
alacsony hőmérsékleteken és extrém nagy mágneses terekben
végzik. A vizsgált jelenségek közé tartozik az
anyagi tulajdonságok módosítása nagy nyomások alkalmazásával:
ilyen például egy szigetelő anyag fémmé vagy
szupravezetővé való átalakulása több tízezer atmoszféra
nyomás hatására. A laboratórium új kutatási irányai között
megjelent a fémes nanoszerkezetek kvantumos jelenségeinek
tanulmányozása és a mágneses félvezetők spintronikai
alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata.
A tanszék Koherens Optikai Laboratóriumának munkatársai
kifejlesztették a különbségi holografikus interferometriát,
amelynek a digitális holográfiával való összekapcsolása
nemzetközi együttműködés keretében a jelen
és a közeljövő tudományos programja. Ugyancsak élő
kutatási terület a tv-holográfia, és annak jól kidolgozott
elágazása, a csíkkompenzációs eljárás.
A Fizika Tanszék, ahogy az eltelt 150 évben, most is
alapvetően oktatási egység, ahol a fizikai látásmód, a
fizikai gondolkodásmód hallgatókba plántálása az elsődleges
célkitűzés. A Műegyetemen a szaktárgyak többsége
a fizika valamelyik eredménycentrikus alkalmazásáról
szól - ilyen körülmények között a fizika tárgyak - amelyek
az A, B vagy C betűvel jelzett terjedelműek - kötelessége
a természettörvények egyszerűségét, szépségét és
kikerülhetetlenségét kimutatni, bebizonyítani.