Fizkai Szemle 2005/5. 161.o.
EGY TUDÓS TANÁR
100 éve született Vermes Miklós
Krassói Kornélia, Zanati Béla
Jedlik Ányos Gimnázium, Budapest
Ma
már szinte elképzelhetetlen, hogy egy középiskolai
tanár a rohamosan gyarapodó és mélyülő tudományos
ismeretek világában naprakész legyen.
Vermes Miklós a maga korában ilyen
tanár volt. Fiatal kora óta
publikált, először a mechanika törvényei
alapján működő eszközök
magyarázatával foglalkozott (kerékpározás,
hintázás, hangszerek,
síugrás). A rádiózás titkát is szívesen osztotta
meg az akkori érdeklődőkkel.
A 30-as években sokat
foglalkozott a fényképezéssel,
annak gyakorlati és elméleti vonatkozásaival.
(Fényképlemezek megvilágítása,
a lemez feketedésének
törvényei, az infravörös sugarakkal
való fényképezés, színes fényképezés.)
Biztosak lehetünk abban,
hogy Vermes Miklós 1939-ben jutott
legközelebb a fizika akkor legjelentősebb
felfedezéséhez, amikor
az atommaghasadás elmélete a
szakirodalomban megjelent. Barátja,
Kunfalvi Rezső 1985-ben erre így emlékezett:
"Mindig a legelsők között volt, akik a tudomány legújabb,
gyakorlati horderejű felismeréseire, vagy felfedezéseire
reagálnak. Például 1939-ben jelent meg Otto
Hahn Atomhasadás című korszakalkotó műve, és Vermes
Miklós még abban az évben, a magyar szakirodalomban
először közölt erről cikket a Természettudományi Közlönyben
A ciklotron, az atomrombolás új eszköze címmel.
Világosan látta ennek az új felismerésnek a jelentőségét,
felhasználásának háborús és
békés lehetőségeit. Vermes Miklós
élete végéig publikált, egy napig
sem volt nyugdíjban, mindvégig fogékony
volt az újra, például hazánkban
elsőként használt lézert
középiskolai demonstrációra, egy a
KFKI-ban dolgozó volt tanítványai
által készített eszköz segítségével."
Tanulmányai, a kezdeti évek
1905. április 3-án született Sopronban.
Szülei postahivatalnokok voltak.
Nevetve mesélte, hogy számolni
édesapja kártyapartijain tanult
meg, ugyanis ő vezette és adta
össze a pontszámokat. A híres soproni
evangélikus líceumban érettségizett,
ahol kiváló tanárok alapozták
meg természettudományos érdeklődését.
Elsősorbana kémia érdekelte, de a humán
tárgyakból ugyanolyan kitűnő volt. Ez a sokoldalúság
egész életében jellemezte őt.
Diákkorában kitűnt szorgalmával, érdeklődésével és
éles eszével. Ezt egyértelműen bizonyítják azok a fennmaradt
szakköri dolgozatai, melyeknek könyv formájában történő
kiadását a szülőváros, Sopron már előkészítette. A későbbi években
mindig szívesen látogatott
vissza Sopronba kirándulni, előadni.
Pályaválasztását a család anyagi helyzete határozta
meg. Vegyészmérnök szeretett volna lenni, de állami
költségen csak tanárképzés folyt. 1923-ban beiratkozott a
budapesti Pázmány Péter Tudományegyetem matematika-
fizika-kémia szakára, és került a híres, tudóstanárok
képzését segítő Eötvös Kollégiumba, a hozzá hasonló
kiemelkedő tehetségű, tudásvágytól fűtött ifjak közé.
Az Eötvös Kollégium egészen különleges intézmény
volt abban az időben. Eötvös Loránd alapította édesapja,
Eötvös József emlékére. Az egyetemisták legjelesebbjei
kerültek be ide, akiknek egyetemi éveik alatt a kollégiumban
kiváló szakemberek álltak rendelkezésükre tanácsaikkal,
hogy egy-egy szakterületen elmélyülhessenek.
A lakószobákba különböző évfolyamokról osztották be a
hallgatókat: az irányító szempont az volt, hogy egymástól
is sokat tanulhassanak.
Vermes Miklós évtizedek múlva is csillogó szemmel
mesélt a kollégium pezsgő szellemi légköréről. Életre
szóló barátságok születtek itt, például Kunfalvi Rezsővel.
Tőle hallottuk, hogy akkortájt tankönyvek nemigen voltak,
az előadásokon készített saját jegyzeteikből tanultak.
A hallgatók körében híresek voltak és vizsgák előtt kézről
kézre jártak Vermes Miklós csodálatosan tiszta, áttekinthető,
okosan és rendes írással készült jegyzetei.
Neves egyetemi tanárai voltak, többek között Fejér Lipót,
Tangl Károly, Frőhlich Izidor.
1923-tól 1927-ig volt az egyetem hallgatója. A következő
tanévet a Mintagimnáziumban töltötte és egy tanársegédet
helyettesített az Elméleti Fizika Tanszéken. 1928-
ban szerzett tanári diplomát mind a három tantárgyból.
Vizsgáit mindig kitűnően tette le.
Egy éven át fizetés nélküli gyakornok, majd helyettes
tanársegéd, végül 1930-tól 1935-ig tanársegéd a II. sz.
Kémiai Intézetben. Vermes Miklós ragyogó, különlegesen ügyes
kísérletező volt.
Folyamatosan megjelenő cikkei és ismeretterjesztő
előadásai révén neve egyre ismertebb lett. Fiatal korától
kezdve kitűnő előadó volt. Mesterien egyeztette az elméletet
a gyakorlattal. Az egyetemen töltött 7 év alatt többször
helyettesített a Fasori Evangélikus Gimnáziumban,
mígnem 1935-ben megpályázott egy ottani tanári állást.
Számos jelentkező közül az igazgatótanács őt választotta.
Akkortájt nyolcévfolyamos gimnáziumi oktatás folyt és
bizony 50-60 kis kamaszt nehéz volt lefoglalni. Igazgatója
az ugyancsak fizika szakos, híres Mikola Sándor jóindulattal
és sok bölcs tanáccsal segítette. Tőle tanulta meg,
hogy az a jó tanár, aki tudja és szereti tantárgyát, szereti a
gyerekeket és jó az idegrendszere.
A kezdeti nehézségek után innen indult magasba ívelő
tanári pályája, melynek csúcspontját szakmailag a csepeli
Jedlik Ányos Gimnáziumban érte el, ahová 1952-ben helyezték
az Evangélikus Gimnázium feloszlatása után.
A csepeli évek
1952-ben került Csepelre, a bencések által 1945-ben alapított,
majd államosított iskolába. Mivel a Fasori Evangélikus
Gimnáziumot megszüntették, lehetőség nyílt a fizikaszertár
állományának áttelepítésére. Vermes ekkor 47
éves volt, gyakorlott tanár, képzett fizikus. Az ELTE vezetőtanára,
aki módszertani jártasságával, egyszerű, világos
magyarázataival és nem utolsó sorban kivételes kísérletező
kedvével messze földön hírnevet vívott ki magának.
Legendás bőröndjében, mellyel járt-kelt, mindig volt néhány
csodatételre alkalmas eszköz.
Az évek folyamán több szakkönyvet, cikket és tankönyvet
írt, példatára évtizedekig a legkedveltebb segédeszközök
közé tartozott. 1980-ig az Eötvös Loránd Fizikai
Társulat egyik alelnöke volt. Két évvel halála után, az ott
tanító Vermes-tanítványok javaslatára a csepeli Tejút
utcai Általános Iskola felvette nevét.
A Jedlik Ányos Gimnázium, melynek sok dicsőséget
szerzett, megőrizte emlékét. Szobája és szertára azóta is
őrzi a Tanár úr szellemiségét és keze nyomát. Az eszközök
a helyükön vannak, sőt naponta használatban állnak.
Az élő szertár éppen Vermes eszmeiségét megőrzendő,
egyben fejlődő szertár is, tehát ma már ott a számítógép és
egyéb modern elektronikus eszköz, melyet bizonyára maga
is szívesen használt volna, sőt működésüket magától
értetődő természetességgel magyarázná nyílt tekintetű, érdeklődő
tanítványainak.
Tehát melyek voltak azok a lépcsőfokok és adottságok,
melyek a tudós tanársághoz vezettek? A tehetség, a
tanulást támogató család, kiváló tanárok a középiskolában
és az egyetemen, az Eötvös Kollégium, önzetlen,
segítő kollégák a tanári pálya kezdetén, nyitottság a tudomány
legújabb felfedezéseire, végül a megszerzett tudás
továbbadása igényesen, érdekfeszítően, türelemmel.
Vermes Miklós munkásságát nem csak kollégái, tanítványai
értékelték nagyra, bőven volt része hivatalos elismerésben
is. Munkásságáért az alábbi kitüntetéseket kapta:
Kiváló Munkáért Érdemrend (1948), Kossuth-díj
(1954), Mikola-díj (1961), Munka Érdemrend ezüst fokozata
(1965), Kiváló Tanár (1972), Eötvös-érem (1973),
Munka Érdemrend arany fokozata (1975), Apáczai-díj
(1979), Magyar Népköztársaság Zászlórendje (1985), Prometheus-
díj (1987), posztumusz Szily Kálmán-díj (1991),
posztumusz Csepel Díszpolgára (1995).
Vermes tanár úr arra is példát adott, hogyan kell meghalni:
csendben és fegyelmezetten. Temetése 1990. április
20-án volt a Farkasréti temetőben. Halálának első évfordulójára
elkészült síremléke is, amelyet nagyon sokáig terveztünk,
hogy hozzá méltó és illő legyen. Puritán, de mégis
ünnepélyes. Terméskőből készült, rajta jellegzetes aláírása
bronzbetűkkel, és egy kis bronzból készült szikladarab.
Muki bácsi hagyatéka, emléke
Szellemi hagyatéka olyannyira élő, hogy tavaly sor kerülhetett
a négyévfolyamos gimnáziumi fizikakönyv két kötetben
történő kiadására, valamint arra, hogy a Jedlik
Ányos Gimnázium fizikatanárainak közreműködésével a
Jedlik Oktatási Stúdió Bt. gondozásában megjelenhessenek
könyv alakban összegyűjtve azok a kísérletleírások,
melyeket eddig jobbára a hagyományok őriztek, illetve
különböző leírásokban maradtak fenn.
Dolgozószobájában, szertárában minden tárgy ott és
úgy maradt, ahogy még ő rendezte el: a könyvei, a játékai,
a vegyszerek, a köpenye a fogason, a bőröndjei a
szekrény tetején, írásos utasításai az eszközökön.
A termet, ahol tanított, róla neveztük el. Tablók számolnak
be sokszínű munkásságáról.
A terem bejáratánál bronz emléktáblája alatt, éppúgy,
mint a Farkasréti temetőben friss virág jelzi, hogy nem
felejtették el.
Tankönyveit az iskola átdolgozva újra kiadta.
Kísérletei kerületi szakkörökön is bemutatásra kerülnek.
Tiszteletére eddig 4 emléktábla, 3 alapítvány, 2 díj jött
létre és egy csepeli általános iskola vette fel nevét, ahol
évenként fizikaversenyt rendeznek.
A Vermes-centenárium
A Jedlik Ányos Gimnázium és a Csepeli Vermes Alapítvány
felkérésére Pálffy Katalin szobrászművész a centenárium
alkalmával Vermes-emlékplakettet készített, melynek
első példányát a Vermes Miklós emlékének megőrzésében
végzett tevékenységéért a Vermes Miklós Általános
Iskola kollektívája kapta.
Iskolánk 2005. április 2-án emléküléssel tisztelgett a
nagy pedagógus munkássága előtt, melyet Tóth Mihály,
Csepel polgármestere nyitott meg. A rendezvényen felszólalt
Kucsman Árpád, az ELTE TTK egyetemi tanára,
egykori fasori diák, Vastagh György tanár, Balatonfüredről,
aki a Jedlikben volt tanítvány. Kövesi Sándorné, Tótfalusi
Istvánné, Sebestyén Zoltánné jedlikes tanárok a
közös munka hangulatát idézték fel. Emlékezett Radnai
Gyula egyetemi docens (ELTE), akivel a tanárképzés teendői
kötötték össze, és Staar Gyula főszerkesztő (Természet
Világa ), aki sok írását szerkesztette és közölte.
Előadást tartott Károlyházy Frigyes egyetemi tanár
(ELTE), akivel a fizika tanításának módszertani kérdéseiről
és a kitűzendő versenyfeladatokról konzultáltak sokat.
Nagy Márton tanár, a Soproni Vermes Alapítvány
elnöke, aki kuratóriumi döntés alapján a Vermes-örökség
megőrzéséért Vermes-plakettet adományozott a Jedlik
Ányos Gimnázium közösségének.
Hasonló indoklással Vermes-emlékérmet vehetett át a
gimnázium három fizikatanára. A felszólalások szünetében
Vermes tanár úr kedvenc zeneszámainak részleteit
hallhatták a résztvevők. A program végénjellegzetes Vermes-
féle kísérleteket mutatott be a hagyaték gondozója,
Lakó Ferenc Péter. Az iskola időszaki kiállítással adózik
Vermes Miklósnak.
2005. április 5-én Budapest-Csepel Önkormányzata és
két intézménye, a Jedlik Ányos Gimnázium és a Vermes
Miklós Általános Iskola a sírjánál tartott ünnepélyes koszorúzással
méltó módon emlékezett Csepel díszpolgárára,
leghíresebb pedagógusára, illetve névadójára.
Mindkét alkalommal mintegy 200 tisztelője volt jelen
és rótta le kegyeletét, köztük egykori pályatársak, tanítványok,
de voltak fiatalok is szép számmal. Az ünnepségek
hangulata arról tanúskodott, hogy Muki bácsi emléke
nem múlt el, szellemisége atomjaiban ott van minden
tanítványában. Sugárzó egyéniség volt, és akit ezek a
sugarak értek, az nemcsak tudásban, de emberségben is
gazdagodott. Mi, az örökhagyói emléke ápolásával igyekszünk
minden tőlünk telhetőt megtenni, hogy az utánunk
következőknek is jusson belőle.