Fizikai Szemle 2005/12. 441.o.
SZÁZ ÉVE SZÜLETETT VERMES MIKLÓS
Radnai Gyula
ELTE Általános Fizika Tanszék
A fizika évében ünnepeljük Vermes Miklós századik születésnapját.
Nem csak az övét, persze, József Attiláét is -
születésük napja alig egy héttel tér el egymástól.
Az 1905-ben születettek közül a magyar-fizikatanárok
előtt mindenképp meg kell emlékeznünk Kunfalvi Rezsoről
is, aki elindította a Középiskolai Matematikai
Lapok fizikarovatát, és egyik kezdeményezője volt a
nemzetközi fizikai diákolimpiának. Vermes és Kunfalvi
az egyetemen ugyanarra az évfolyamra jártak, de csak
egyetemi tanulmányaik utolsó évében tegeződtek össze.
1928-ban diplomáztak, ekkor ment nyugdíjba Fröhlich
Izidor, és átadta helyét az Elméleti Fizika Tanszéken Ortvay
Rudolfnak. A fizikai könyvtárba Vermes Miklós már
Fröhlich idején bejáratos volt, az Eötvös Collegiumban
tanulta meg, mennyire nélkülözhetetlen a könyvtár mindenféle
kutatáshoz. Ortvay először őt akarta megbízni a
fizikus könyvtár újrarendezésével, de neki akkor már
foglalt helye volt a II. sz. Kémiai Intézetben, egy laboratóriumban,
így maga helyett Kunfalvi Rezsőt ajánlotta.
Kunfalvi egész életére kiható élményeket gyűjtött az Ortvay
mellett töltött néhány év alatt, s ez örökre megpecsételte
barátságát Vermessel.
Vermes is, Kunfalvi is szerette az irodalmat. Számos cikkük
és könyvük tanúsítja, hogy tehetségük volt az íráshoz,
szépen, jó stílusban beszéltek és írtak magyarul. Vermes
németül is, amely második anyanyelve volt, Kunfalvi pedig
németül és angolul is - angolból még nyelvkönyvet is írt.
Egyikük se tiltakozna, ha most itt József Attila 100. születésnapjáról
emlékeznénk meg, Vermes talán még egy szép
aláfestő zenét is találna hozzá. Figyelmesen hallgatnák, ha
most kiállna egy diák, és elmondaná József Attila valamelyik
ideillő versét, vagy felolvasná gyönyörű, megható írását
gyerekkoráról, bizonyos lámpaüveg eltöréséről, a megtapasztalható
tudás után sóvárgó, kísérletező kisfiúról ....
2005 a fizika éve. Magyarországon az irodalom, a költészet,
a versmondás éve is. Azt viszont Vermes is, Kun
falvi is fejcsóválva fogadná, ha megtudná, mennyire meg-
változott a világ, s a 21. század elején milyen új, szokatlan
feladatok várnak a fizikatanárokra. Ma már a valóság
helyett a Való Világnak kitett diákokban kell a természettudományos
gondolkodás, a fizikai szemlélet csíráit elültetnünk.
Saját hivatásunkba vetett, egyre fogyatkozó hitünk
megerősítésére nézzük meg, hogy tanított, hogyan
élt Vermes Miklós, hogyan birkózott meg ő az élet akkori
valóságos problémáival.
Kezdjük az elején. 1905. április 3-án született Sopronban,
postatisztviselő szüleinek egyetlen gyermekeként. A
helyi evangélikus líceumba járt - ez a mai Berzsenyi Dániel
Evangélikus Gimnázium -, és jó tanuló volt. Érdeklődése
a reálpályák felé vonzotta, mérnök szeretett volna
lenni. Hiányzott azonban a budapesti műszaki egyetemi
tanulmányokhoz szükséges anyagi fedezet. Miklós nem
akarta a szüleit erőn felül terhelni, ezért olyan egyetemi
szakot választott, ahol lakása, ellátása biztosítva volt. Tanárnak
jelentkezett, és felvételét kérte az Eötvös Collegiumba.
Felvették.
Keresztúry Dezső szobatársa lett, a zalaegerszegi születésű
félárva fiúé, aki magyar-német szakon kezdte egyetemi
tanulmányait. Egyelőre még Vermes tudott jobban
németül. A kollégiumban barátkozott össze a nála négy
évvel fiatalabb Szalay Sándorral, akinek már édesapja is
fizikatanár volt Nyíregyházán. "Senki se tudott úgy csillámot
hasítani, mint ő!" - emlegette sokszor.
Vermes Miklós az egyetemen is jó tanuló volt, végül is
három szakból, matematika-fizika-kémia szakos tanárként
diplomázott. 1929-ben sikerrel védte meg doktori
disszertációját, melyet az elektroncsövek működéséről és
felhasználásáról írt. Előtte matematikából mint kiegészítő
tárgyból kellett doktori vizsgát tennie Fejér Lipótnál.
Egyetemistaként nála hallgatta a matematikai analízist, ott
volt minden előadásán, az ő jegyzetét kérték kölcsön
évfolyamtársai a tanuláshoz. Vermes Miklós most is becsületesen
felkészült, Lipi bácsi azonban meglepő kérdést
tett fel neki: "Hagyjuk kérem ezeket az unalmas dolgokat!
El tudná nekem magyarázni, hogyan működik a
rádió?" El tudta magyarázni. (Kedves Kollégák! Önök
hogyan próbálnák meg elmagyarázni valakinek, akitől a
differenciál- és integrálszámítást tanulták az egyetemen,
hogy hogyan működik, mondjuk, a mobiltelefon?)
Miközben doktoriját írta, Bugarszky István professzor
kémiai laboratóriumában dolgozott az egyetemen, kisegítő
asszisztens volt a Pedagógiai Szemináriumon, és fizikaórákat
adott a Fasorban, ahol akkor Mikola Sándor volt
az igazgató .... Végleges tanári álláshoz csak 1935-ben, 30
éves korában jutott a Fasorban, akkor is úgy, hogy a 64
éves Mikola nyugdíjba ment. Addigra azonban már beoltotta
Vermesbe nemcsak a fizika tanításának szeretetét,
élvezetét, hanem azt a karakán, az igazságért mindent
vállaló magatartást is, amely persze nagyon is jól illett
Vermeshez.
Akinek fix fizetéses állása van, az már gondolhat a
nősülésre. Vermes Miklós 1937-ben, 32 éves korában
nősült meg, de csak 15 év múlva, 1952-ben született meg
Zsuzsa lánya. Közbejött sok minden, többek közt egy
világháború. Ezernyi alkalom arra, hogy az ember embersége
megméressék.
Ezzel a képpel búcsúzott a Fizikai Szemle 1990 szeptemberében Vermes
Miklóstól. Staar Gyula felvétele.
Vermes viszonya tanítványaihoz, kollégáihoz minden
próbát kiállt. Amíg lehetett, tanította, akár még kirándulni
is vitte a fiúkat. A háború után is csak egyszer háborodott
fel igazán, amikor az evangélikus egyház akkori
vezetője, Dezséry László püspök - "megérezve a
történelem szelét" - magától ajánlotta fel a fasori gimnázium
épületét az államnak, és megszüntette ott a patinás,
az ország határain túl is ismert és elismert evangélikus
líceumot.
Ekkor helyezték át Vermest a megszüntetett fasori
gimnáziumból Csepelre, az ott nemrég nyílt gimnáziumba.
Ezt az iskolát a háború után a csepeli lakosság kérésére
nyitotta meg a bencés rend, el is nevezték a híres
bencés szerzetesről Jedlik Ányos Gimnáziumnak. Rákosiék
azután ezt a gimnáziumot is államosították, elküldték
a bencés tanárokat, s miközben Rákosi Mátyás Műveket
csináltak Csepelen a Weiss Manfréd-gyárból, a gimnáziumnak
kegyesen meghagyták Jedlik Ányos nevét.
Itt kezdte el új életét Vermes Miklós 1952-ben, lánya
születésének évében. A Mikola Sándor, Vermes Miklós,
Levius Ernő és mások által évtizedek alatt kifejlesztett,
gazdag fasori fizikaszertár eszközeinek és berendezéseinek
egy részét a nyári szünetben sikerült átmentenie Csepelre.
Itt, ezek között, a részben maga készítette eszközök
között élte le életének még hátra lévő 38 évét úgy,
hogy még a fizikaszakkört is ünneppé tudta varázsolni.
Vermes Miklós egyaránt elkötelezettje volt a tanításnak
és az ismeretterjesztésnek. Első könyvét Mikola Sándorral
együtt írta. A háború előtt főleg ismeretterjesztő cikkeket
írt a Természettudományi Közlönybe, s még 1944-ben is
jelent meg egy könyve a Természettudományi Társulat
kiadásában. 1945 után viszont fizikai és kémiai tankönyveket,
oktatási segédleteket írt, ezekre volt akkor nagyobb
szükség.
1954-ben - Nagy Imre miniszterelnöksége idején -
Kossuth-díjat kapott. Vele egy évben kapott Kossuth-díjat
Renner János, egykori fizikatanár kollegája, majd
igazgatója a Fasorban, akkor az Eötvös Loránd Geofizikai
Intézet igazgatója. A hivatalos indokolás szerint Vermes
Miklós "a fizika-kémia tanítása terén elért kiváló
eredményeiért, valamint tankönyvírói, továbbképzési és
gyakorlóiskolai munkájáért" kapta a díjat. Nyílt titok: a
Jedlik Ányos Gimnázium azért került a "külső" gyakorlóiskolák
sorába, mert Vermes Miklós ott tanított. (Az
előző évben Huszka Ernőné fizikatanár kapott Kossuth-díjat,
valamint Gyulai Zoltán fizikusprofesszor, a következő
évben pedig a 28 éves Marx György. Jó idők jártak
akkor a fizikára.)
Azután jött 1956. Novemberben, miután a szovjet csapatok
másodszor is "felszabadították" az országot, általános
sztrájk kezdődött. Az iskolákban nem volt tanítás.
Csepelen, amikor először ült össze a tantestület, hogy
megbeszélje, mi a teendő ebben a helyzetben, Vermes a
következő - azóta szállóigévé vált - javaslatot tette: "Üvegezzük
be az iskola kitört ablakait!"
E praktikus javaslat jól rávilágít Vermes egyéniségére.
Mindig, minden helyzetben cselekvésre buzdított, nem
szerette a fecsegést. Szimbolikus értelme is volt a javaslatnak:
nem "befalazni", hanem "beüvegezni" kell az ablakokat,
megakadályozandó, hogy bejöjjön kintről a fagyos
hideg, de kell az "átláthatóság" is. Vermes életeleme volt
az iskola, benne ugyanaz az iskoláért érzett aggodalom
és felelősség munkált, mint a költőben, aki így fogalmazott:
"Ne hagyjátok az iskolát!"
A forradalom leverését követő dermedt csendben, a
kényszerű tanítási szünetben pedig olyan vállalkozásba
fogott, mellyel máskor, normál körülmények között talán
nem is mert volna próbálkozni: egy ismeretterjesztő
könyv írásába kezdett a relativitáselméletről.
Most, az Einstein-évben, Vermes Miklós századik
születésnapján kétszeresen is indokolt, hogy szó essék
erről a könyvről. A Gondolat Kiadó jelentette meg 1958-ban,
3200 példányban, ócska papírkötésben, 17,50-ért a
csaknem 200 oldalas könyvet. (Emlékezzünk csak a 2-3
forintba kerülő Olcsó Könyvtár sorozatra, mekkora sikere
volt annak is!) Akkoriban indította a Gondolat nevezetes
Stúdium sorozatát, ennek nyolcadik kötete volt
Vermes Relativitáselmélete. Nem is az első fizika témájú
könyv a sorozatban, hanem a második. Az első Heisenberg
nevezetes könyve, A mai fizika világképe volt,
amely Morlin Zoltán hozzáértő, avatott fordításában,
ugyancsak 1958-ban és szintén 3200 példányban jelent
meg. Említsük meg a sorozat szerkesztőjét is, Róka Gedeon
volt az a minden iránt érdeklődő csillagász, aki
kivételesen jó ízléssel ügyelt a hazai ismeretterjesztő
könyvkiadás színvonalára.
Vermes Miklós Relativitáselméletét Marx György lektorálta.
Tudomásom szerint ez maradt egyetlen "közös"
munkájuk. Nagy ívű vállalkozás, amelybe még Bolyai,
Lobacsevszkij és Riemann gondolatainak tudományos
népszerűsítése is belefért. Azt gondolhatná valaki, hogy
talán Marx György sugalmazására, az ő irányításával és
aktív közreműködésével fejtette ki itt egy középiskolai
tanár a professzor elgondolásait - volt erre példa később,
más tanárokkal, több is. Igaz, ma már megállapíthatatlan,
hogy mit és mennyit változtatott a szerző a lektor tanácsára,
de aki ismeri Vermes stílusát, könnyen meggyőződhet
arról, hogy ennek a könyvnek minden sorából,
példájából, hasonlatából Vermes Miklós szól az olvasóhoz.
Marx György saját írásaiban ritkán foglalkozott a
relativitáselmélettel, középiskolai oktatási reformtervébe
se vette be Einstein elméletét.
Ugyanabban az évben, amikor Vermes könyve megjelent,
a Fizikai Szemle közölte George Gamow A relativisztikus
város című írását - pontosabban Mr. Tompkins
in Wonderland című könyvének egy részletét - Györgyi
Géza fordításában. Gamow itt egy olyan virtuális városba
vezeti el az olvasót, ahol a fénysebesség nagysága egészen
hétköznapi, barátságosan kis érték, mondjuk, 15
km/h. Ha ilyen világban élnénk, milyen meglepő tapasztalataink
lennének? Briliáns, magával ragadó ötlet - ilyenkor sajnálja
az ember, hogy nem neki jutott az eszébe -
de veszélyes is, az írót könnyen elragadhatja a fantáziája,
és olyan megállapításokra késztetheti, amelyek hamisak,
még a relativitáselmélet szerint is. Olyan koponyák, mint
Roger Penrose cáfolták meg Gamow néhány állítását, s
ennek alapján a Fizikai Szemle 1961-ben egy hosszabb
tanulmányt közölt Hogyan látható a relativisztikus távolságrövidülés?
címmel.
Ki volt a szerzője ennek a tudományos értekezésnek?
Bizony, Vermes Miklós. Ő, aki ebben az évben elsőnek
kapta meg a Társulat újonnan alapított Mikola-díját, a
kísérleti fizika tanításában szerzett érdemeiért. Teljesen
megérdemelten, hiszen Mikola nyomában olyan kísérleteket
állított össze, amelyeket még az egyetemen is megcsodáltak
az oktatók.
1961-től kezdve évenként egy-egy újabb középiskolai
tanárnak ítélhette oda az e célra létrehozott társulati bizottság
a Mikola-díjat. A bizottság új vezetője, aki mindig
a következő Középiskolai Fizikatanári Ankéton, meleg
szavak kíséretében adta át a díjat, mint első kitüntetett,
maga Vermes Miklós lett. Kezdetben következetesen a
kísérleti fizika középiskolai oktatásában elért eredményeket
díjazták. (Mára a spektrum kiszélesedett: kaphatják
már általános iskolai tanárok is, ráadásul nem is csak a
kísérletező és kísérleteztető fizika oktatásáért.) 1962-ben
Bodócs István győri, 1963-ban Levius Ernő budapesti
Fizikatanár volt a díjazott, mindketten a fizikai kísérletezés
Vermessel is összemérhető mesterei voltak.
1964-ben azonban valami szokatlan, meglepő dolog
történt. Több "szájról szájra szálló" történet is keringett
erről akkoriban, melyek közül az egyik annyira jellemző
Vermes Miklósra, hogy - nem vitatva a történet néhány
legendaszerű részletét - érdemes lesz itt is felidézni.
A piarista gimnáziumokban hagyományosan jó színvonalú
a fizika oktatása. Hogy csak a legismertebb piarista
tanárt említsük, Öveges József előbb a szegedi, majd a
tatai, váci, végül a budapesti piarista gimnáziumban tanította
a fizikát. Az ötvenes és hatvanas évek fordulóján a
budapesti piaristáknál Kovács Mihály tanár úr tudta lázba
hozni tanítványait a fizikával: szakkörén okos robotokat
építettek a diákok. (Magam is emlékszem arra a labirintusban
tájékozódni tudó, tanulni képes "műegérre", melyet
a hatvanas évek elején tartott egyik Középiskolai
Fizikatanári Ankét eszközkiállításán mutattak be a budapesti
piarista diákok a tőzsdepalotából lett MTESZ székház
központi nagy csarnokában. Később ebből az épületből
lett a Magyar Televízió székháza.) Akkoriban a kibernetika
volt a kulcsszó és a hívó szó a fiatal, kalandvágyó
diákfizikusok számára.
Vermes is, Kunfalvi is ismerte Kovács Mihályt, nagyra
értékelték fizikatanári tevékenységét. Kunfalvi a Középiskolai
Matematikai Lapok fizikai rovatának 1959-es megindítása
óta számított Kovács Mihályra, számos cikket és
feladatot közölt tőle. 1963-ban azonban ez a szép együttműködés
megszakadt, s egy évtizeden át Kovács Mihály
neve eltűnt a Lapokból. Utolsó írása 1962 decemberében
jelent meg Analóg számítógépek címmel. Utolsó feladata
pedig 1963 márciusában:
Az első műhold 96 perc alatt kerülte meg a Földet. Mik
lennének a feltételei annak, hogy egy "modernebb" rakéta
repülőgép ugyanolyan magasságban 48 perc alatt
repülje körül egyenletes sebességgel a Földet? Mekkora
lenne benne az utasok súlya?
Igazán érdekes, jó fizikafeladat. Mi lehetett a baj vele?
Természetesen semmi baj se volt a feladattal. Kovács Mihállyal
volt a baj. Vele is csak annyi, hogy piarista, paptanár volt.
A már említett, legendaszerű történet szerint, amikor
Vermes Miklós elnökletével összeült az 1964-es Mikola-díjat
odaítélő bizottság, Kovács Mihály neve merült fel
elsőnek. Mindenkinek tetszett a javaslat, úgy tűnt, teljes
az egyetértés. Már a szavazásra került volna sor, amikor
Vermest áthívták a szomszéd helyiségbe és közölték vele:
most telefonáltak a Pártközpontból, ahol hírét vették,
hogy egy katolikus papot akar a Társulat kitüntetni, ezt
ők nem tartják helyesnek. Annyi jó tanár van! Tessék
mást választani! Vermes azonban megmakacsolta magát.
Ő csak Kovács Mihályra hajlandó voksolni.
Azt pedig nem lehet! - csattant fel az üzenet közvetítője.
Ekkor Vermes sarkon fordult és szó nélkül visszament
a többiekhez. Elmondta, hogy mi a helyzet, majd előterjesztette
és elfogadtatta a bizottsággal a következő határozatot:
"Ebben az évben az Eötvös Loránd Fizikai Társulat
nem adja ki a Mikola-díjat." Ennek azután nagyobb
visszhangja lett, mintha a díjat Kovács Mihály kapta volna
meg. Végül is megkapta, csak sokkal később, mára
nyolcvanas években. Amikor átvette, a jelenlévő tanárközösség
percekig tartó tapssal köszöntötte.
A történet 1972-ben folytatódik. Abban az évben,
amikor a Párt figyelme újra az oktatás felé fordult, de
most már nemcsak a fizika, hanem az egész középiskolai
oktatás került az apparátus figyelmének fókuszába.
Megszületett a tananyagcsökkentő párthatározat. Gulyás
Mihály nagykanizsai tanár szemléletes példájával
élve "ki kellett verni a létra minden második fokát, mert
valahol az okosok azt hitték, hogy ilyen létrán hamarabb
lehet feljutni a mennyországba".
Hogy-hogy nem, az 1972. decemberi KöMaL csaknem
tíz évnyi szünet után újra közölt egy Kovács Mihály feladatot,
a következőt:
A legközelebbi állócsillag az alfa Centauri, távolsága
tolünk 4,2 fényév. Mennyi idobe kerülne a meglátogatása,
ha fotonrakétás urhajónk megengedett gyorsulása 3g
lenne? A megengedett maximális sebesség 250000 km/s.
Ez a feladat, mintha egy csapot nyitott volna meg, Vermes
Miklósból egész cikksorozatot váltott ki, amelyben a
relativitáselmélet legfontosabb témáit fejtette ki a
KöMaL-t olvasó diákok és tanárok számára. Kovács Mihály
feladatának megoldása az 1973. májusi számban
jelent meg, Vermes Miklós cikkei pedig: 1973. szeptemberben
A relativisztikus idoskála; 1973. novemberben A
relativisztikus távolságmérés; 1973. decemberben A térido,
és a befejező cikk egy év múlva, 1974 decemberében,
Tömeg és energia. (Valamennyi letölthető a KöMaL
honlapjáról.)
Érdemes összevetni Vermes relativitáselméletről írt,
említett könyvét ezzel a cikksorozattal. A tanár úr tudta,
hogyan kell érdeklődő felnőttekhez szólni, így írta meg a
könyvet. És azt is tudta, hogyan kell a matematikában
tehetséges középiskolásokhoz szólni, így írta meg a cikksorozatot.
Mire a Tömeg és energia megjelent, az oktatásban
újabb reform készülődött, most nem a Párt, hanem a Magyar
Tudományos Akadémia Elnöki Közoktatási Bizottsága
párt(!)fogásával. Minden eddiginél radikálisabb változásra
és változtatásra születtek elképzelések, szinte minden
tantárgyban, de fizikában különösen. A diákok iskolai
aktivitását növelő, kreativitásukat fejlesztő okos javaslatoktól
kezdve egészen addig, hogy mi módon lehet a
legmodernebb tudományos fogalmakat és elméleteket
beerőszakolni az iskolai oktatásba, széles skálán mozogtak
a különböző elképzelések.
Ekkor romlott meg véglegesen a reformot erőltető
Marx György és ezt a reformot zsigerből elutasító Vermes
Miklós kapcsolata. Tragikus az, hogy mindketten meg
voltak győződve arról, hogy a gyerekek érdekében lépnek
fel. Arra nagyon vigyáztak, hogy ne egymás emberi
gyengéit, csupán egymás fizikaoktatási elgondolásait
kritizálják. Marx Vermes tanítási módszerét túl konzervatívnak,
régimódinak tartotta, Vermes Marx elképzeléseit
fellegekben járónak és maximalistának ítélte. Kibékíthetetlen
lett az ellentét, miután Vermes egész életét, Marx
pedig élete második felét tette fel a középiskolai fizikaoktatás
jobbá tételére. 1979-ben egy békepárti díjbizottság
Marxnak is, Vermesnek is odaítélte az Apáczai Csere
János-díjat.
Ebben az évben ünnepeltük Einstein születésének
100. évfordulóját. A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat
által szervezett hazai megemlékezés fő előadója Marx
György volt. Természetes lett volna, hogy - már csak a
relativitáselméletről írt és a TIT kiadója által megjelentetett
könyve miatt is - Vermes Miklós is ott legyen az előadók
között. Sajnos nem volt ott. Pedig sokan tartottak
előadást, többek között egy marxista filozófus is, bizonyára
azért, nehogy véletlenül rossz útra tévedjenek a
megemlékezők. A régi reflexek működtek, vagy a filozófus
maga tolakodott oda? Ma már mindegy.
Most, 2005-ben, a relativitáselmélet 100. születésnapján
szolgáltassunk elégtételt Vermes Miklósnak! Annak a
relativitáselmélettel egy évben született magyar fizikatanárnak,
aki érdeklődő felnőtteknek és okos diákoknak is
megpróbálta elmagyarázni Einstein gondolatait, de akit
elfelejtettek meghívni az 1979-es Einstein-centenáriumra.
Annak a Kossuth-díjas tanárnak, aki élete végéig tanította
a fizikát az iskolában, és tanácsaival mindig segítette tanártársait.
Annak az embernek, akinek már 15 éve csak
emléke, szelleme él közöttünk.
Idézzük fel relativitáselméletről szóló könyvének
egyetlen szakaszát, amelyből kihallhatjuk (ha fülelünk! -
mondta Esterházy Péter ) a nehéz elmélettel birkózó,
esendő, de reménykedő ember nekünk szóló, bátorító
üzenetét:
A matematikai apparátus nehézzé válása az elméleti
fizika minden területén mutatkozik. Annyira, hogy az
ember gyenge perceiben arra gondol, vajon valóban a
matematika-e az a nyelv, amin a természet beszél. De ha
nem a matematika, akkor milyen nyelv volna az? Így hát
törni kell a nehéz nyelvet.
Köszönjük Muki bácsi, megpróbáljuk.