Fizikai Szemle 2006/10. 343.o.
BESZÉLGETÉS A 75 ÉVES LOVAS ISTVÁNNAL
Ez év október elsején van Lovas Istvánnak, az MTA rendes
tagjának, a Debreceni Egyetem Természettudományi
Kara emeritus professzorának 75. születésnapja. Ebből az
alkalomból kérdezem egykori tanáromat, ma kollégámat
és barátomat életútjáról.
- Hogyan indultál el a II. világháború utáni időkben
Gyöngyöshalászról? Mi adta az indíttatást, hogy a fizikusi
pályára lépj? Az ember azt gondolná, hogy környezeted
inkább arra ösztökélhetett, hogy a gazdálkodást
vagy valamilyen más, kétkezi mesterséget válassz.
- 1946-ig a gyöngyösi Koháry István Gimnáziumba jártam.
A háború utolsó esztendeje meg a kamaszodás nem
tettek jót tanulmányi eredményeimnek. A negyedik osztályban
kapott bizonyítványban szereplő érdemjegyek
meglehetősen egyformák voltak, többnyire elégségesek.
Mehettem a következő osztályba. Pontosabban mehettem
volna, ha Édesapám nem jut másfajta következtetésre:
"Te már nyolc éve jársz iskolába. Ez az utolsó év nem sok
örömet hozott. Én nem végeztem el több osztályt, csak
egyet. Legyen neked elég nyolc. Választhatsz, vagy beadlak
autószerelő inasnak, vagy veszünk még egy lovat, és
azokkal jársz. Szekeret rakni már tudsz, és szántani is.
Legjobb lesz, ha itthon maradsz!" Talán így is történt volna,
ha véletlenül nem kerül a kezembe egy divatjamúlt
tankönyv. Egy esős napon ezt kezdtem el lapozgatni. A
könyv a reálgimnázium első négy osztályának matematikai
ismereteit foglalta össze. Az olvasás nem esett nehezemre,
mert ezeket a fejezeteket még a kamaszodás előtti
években tanultuk, és akkor még nem volt semmi gond. A
jó Isten adott egy hetes esőt, jó lajhogósat, amitől a kukorica
szépen nőtt, a lovunk pedig pihenés közben jóízűen
ropogtatta a friss szénát, amit reggelente kaszáltam neki.
Mire abbamaradt az esős idő és felszikkadt a föld, a
kukorica erősen befüvesedett, a lovunk kigömbölyödött,
én pedig értettem a gimnázium első három osztályában
tanított matematika alapfogalmait. Vártam a következő
esős napot, de hosszú szárazság következett. Munka közben
egyre gyakrabban jutott eszembe a matematikakönyv.
Az izgatott, hogy vajon fogom-e érteni a negyedik
osztályos anyagot. Amikor időm akadt, továbbhaladtam a
könyvben. Az volt az érzésem, hogy ha nem is könnyen,
de értem. Örömemet csak az rongálta, hogy kár a fáradságért,
hiszen ősszel az iskola kapuja nem nyílik ki előttem
úgy, mint az előző nyolc esztendőben. Egy kiutat
láttam csak: Édesapám szívét kell meglágyítanom. Sikerült!
A feltétel az volt, hogy táncmulatságba többet nem
járok, minden este a lemenő Nap otthon talál, és a cimboráimmal
való tanyázás helyett tanulok.
Ezt én megfogadtam és meg is tartottam egészen az
első szeptemberi vasárnapig. Ezen a szépséges vasárnapon
a prímás olyan fergeteges csárdást játszott, és olyan
szépen cifrázta, hogy közben lebukott a Nap. A továbbiakat
nem részletezem. Édesapám, nyugosztalja a jó Isten,
jólelkű volt, és még egy utolsó futamot engedélyezett.
Ekkor elkezdtem komolyan tanulni. Váratlanul a szerencse
is mellém állt. Az egyik házifeladatnak kapott
számtanpéldával éjféltájig küzdöttem, de nem adtam fel.
Reggel a szorgalmasabb osztálytársaim az én füzetemből
másolták ki az eredményt. Óra elején a tanár úr azt
mondta, hogy a házifeladatnak adott példa valószínűleg
nyomdahibás. Ez volt életem egyik legnagyobb pillanata.
A mindent eldöntő, nagy sikerélmény.
- Kik voltak azok, akiknek meghatározó szerepük volt
az indulásnál?
- Elsősorban a szüleim és a nagyanyám, akiktől megtanultam
rendesen dolgozni és örülni a munka eredményének.
Másodsorban a tanítóim és tanáraim, a gyöngyösiek
és a budapestiek egyaránt. Budapesten merő véletlenségből
jutottam el a Kegyes Tanító Rendiek Gimnáziumába.
Az igazgató úr nem sokkal biztatott, mert nagyon
sok bepótolni valóm volt. "Bepótolom!" - mondtam elszántan,
holott azt sem tudtam, hogy mit kell bepótolni.
Az igazgató úr összeráncolta a homlokát, majd elmosolyodott
és beírta nevemet a VI. B. osztálykönyvébe.
Az első tanítási nap reggelén megkerestem a VI. B.
feliratú osztálytermet. Amikor már nagyjából megtelt a
terem, mély lélegzetet véve beléptem és megálltam a
katedra előtt, szembe fordulva az osztállyal. "Lebonicki
Tibor a nevem. A gyöngyösi gimnáziumból jöttem. Az
osztálytársatok szeretnék lenni."
"De se ipso" válaszolta egy fiú az első padból. Az osztály
elkezdett nevetni, majd röhögni, úgy, ahogy azt Karinthy
Frigyes leírta. Először rémület fogott el, majd harag,
de a fiúk olyan sokáig zajongtak, hogy volt időm
soraimat rendezni. Eszembe jutott, hogy tavaly latinból
tanultunk egy Catullus-verset, amelynek ez volt a címe:
"De se ipso", azaz, hogy "Saját magáról." Felfogtam, hogy
az én bemutatkozásomra tökéletesebb választ nehezen
lehetne találni a világirodalomból. Az osztály nevetése
ezt méltányolta. Méltányoltam hát én is, és elmosolyodtam.
Ezt ők is méltányolták és osztálytársak lettünk.
Ekkor belépett az osztályfőnök: Magyar László. Ezzel
életemben egy új fejezet kezdődött! Az osztályfőnök úr
megkérdezte tőlem. "Tudsz-e latinul?" "Ezt nem lehet
mondani, feleltem - minthogy Gyöngyösön is a latinból
kapott »jó« miatt nem lehetett kitűnő a bizonyítványom."
"Ez baj, de nem súlyos. Lehet rajta segíteni. Kérdezd meg
valamelyik osztálytársadtól, hogy mit kell tudni nálunk
latin nyelvtanból. Tanuld meg, és ha kész vagy, szólj."
Attól kezdve a latin nyelvtannal keltem és feküdtem. Öt
sikertelen kísérletet tettem. A tanár úr nem haragudott,
nem szidott, csak csendesen megjegyezte: "Ebbe az iskolába
járni nem kötelező. Vannak más iskolák is. Nagyon
jók!" Volt egy másik mondása is, ami elkísér a sírig: "A
latin intelligencia dolga."
A hatodik kísérlet alkalmával minden feltett kérdésre
helyes választ adtam. "A nyelvtani szabályokat már tudod,
de lássuk, hogy tudod-e őket alkalmazni!" Azzal kikereste
a dolgozatfüzetemet. Bemártotta tollát a pirostintás kalamárisba,
és írta a javításokat, egyiket a másik után, majd
pedig becsukta a füzetet. "Elmehetsz." - mondta halkan.
Én sírva mentem haza. Másnap az ajtó előtt várakoztam.
Az osztályfőnök úr megkérdezte: "Miért nem ülsz a helyeden?"
- és maga előtt betuszkolt az osztályba. Ez azt jelentette,
hogy nem kell másik, ugyancsak "jó" iskolát keresnem.
Maradhatok! Az évvégi bizonyítványom már "majdnem"
jeles lett! Osztályfőnök úr egyenként adta át a bizonyítványainkat.
Mindnyájunkhoz volt egy jó szava. Amikor
az enyém került sorra csak annyit mondott: "Szép volt!" -
és felém nyújtotta a kezét. Csak én foghattam vele kezet!
Úgy éreztem, hogy ebben a kézfogásban benne volt a
búcsú nemcsak tőlem, de az osztálytól és a pesti iskolától
is. Akkor államosították ugyanis a felekezeti iskolákat!
Később megtudtam, hogy abban a kézfogásban benne
volt a búcsú a szülőföldtől, Magyarországtól is.
Kitűnő tanáraim voltak Gyöngyösön is, az államosított,
Ady Endre nevét viselő gimnáziumban is, hasonlóképp az
Eötvös Loránd Tudományegyetemen is. Gazdag útravalót
kaptam tőlük. Mindent megtettek azért, hogy belénk oltsák
az igaz, a szép és a jó szeretetét. Ami azonban meghatározó
volt egész életemre, az Magyar László tanár úrnak
az a mondása volt, hogy "A latin intelligencia dolga!"
- Miért éppen a magfizika került érdeklődésed középpontjába?
- Az Egyetemen a sok kitűnő előadó közül is kiemelkedett
Marx György. Amit ő tanított, azt találtuk a legérdekesebbnek:
a relativitáselméletet, a kvantumtérelméletet
és a részecskefizikát. A magfizika iránti érdeklődés,
amit Györgyi Géza keltett fel bennem, akkor erősödött
meg, amikor Szalay Sándor professzor úr az egyetemi
évek végén egy igen kedvező munkalehetőséget ajánlott:
"Uránelőfordulás után kell kutatni kinn a terepen, hordozható
GM-csöves sugárzásmérővel. Emellett szabad
ideje még marad bőven. Azt belátása szerint elméleti tanulmányokkal
töltheti." Ilyen nagyszerű ajánlatot magamtól
elgondolni sem tudtam volna. Államköltségen
beutazni a "magyarországi terepet" és a fennmaradó időben
elméleti fizikával foglalkozni. Nagy örömmel mentem
Debrecenbe, ahol igaz barátokra leltem. Ennek már
több, mint 50 éve. A kedvező munkafeltételek ellenére az
a gondolat merült fel bennem, hogy vissza kellene menni
Budapestre. 1956 februárjában ugyanis lezajlott a XX.
Kongresszus, ami a változás ígéretét hordozta, másrészt
megtudtam, hogy a KFKI-ban atomreaktort fognak építeni.
Nagy igyekezettel kezdtem el tanulni a neutronfizikát,
majd később kértem áthelyezésemet az ATOMKI-ból a
Kísérleti Atomreaktorhoz. A felvételi vizsgán Pál Lénárd
néhány bemelegítő kérdést tett fel a neutronfizika tárgyköréből,
majd következett egy valódi kérdés: "Hogyan
mérné meg a neutron élettartamát?" Ezt a történetet azonban
már elbeszéltem a Fizikai Szemlében akkor, amikor
Pál Lénárd 80. születésnapját ünnepeltük.
- Mint kutató fizikus, mely eredményeidet tartod a
legjelentősebbeknek?
- Nem vagyok feljogosítva arra, hogy saját eredményeimet
minősítsem, ezért azokat fogom felsorolni, amelyek
a legjobban a szívemhez nőttek. Ezeknél nem feltétlenül
csak a maradandó tudományos érték a fontos, hanem
az emberi körülmények is. Még egyetemista koromban
hallottam azt a mondást, hogy "Az elméleti fizikus
tud számolni, de nem tudja, hogy mit számol. A kísérleti
fizikus tud mérni, de nem tudja, hogy mit mér. A fizikus
nem tud se számolni, se mérni, de tudja, hogy miről van
szó." Akkor határoztam el, hogy én fizikus akarok lenni.
Többen figyelmeztettek arra, hogy ennek nagy ára van,
de én nem törődtem a figyelmeztetéssel. Amint a következő
felsorolásból kitűnik, "meg is ittam a levét", de nem
bántam meg!
1961. A polarizált pozitronok megsemmisülése mágnesezett
anyagokban elnevezésű témát számomra az tette
emlékezetessé, hogy a gyenge kölcsönhatás paritássértésének
egyik megfigyelhető következményét sikerült kimutatnom
akkor, amikor az elméleti pezsgés varázsa keveredett
a reaktor indulására való kísérleti felkészülés izgalmával.
1963. A 36Cl atommag gerjesztett állapotainak vizsgálatában
is sikerült egyensúlyba hoznom a kísérleti és az
elméleti tevékenységet. Az előbbihez a neutronbefogást
követő gammasugárzás szögkorrelációját kellett mérni a
reaktornál, az utóbbihoz a héjmodell keretei között kellett
a rendszer Hamilton-operátorát diagonalizálni, egy
assembler nyelven programozható számítógépen.
1964. A neutron rugalmas szóródása a 12C atommagon
elnevezésű számítást Koppenhágában végeztem.
Erre kaptam életemben a legtöbb hivatkozást.
1968. A magreakciók egzaktul megoldható háromtestmodelljét
Dubnában dolgoztam ki. Ehhez a Fagyejev-féle
egyenleteket kellett felhasználni. Fagyejev nevét az tette
világhírűvé, hogy felismert egy fontos matematikai problémát.
Nevezetesen felismerte, hogy a magreakciók elméletében
használatos Lippmann-Schwinger-egyenletnek,
mint integrálegyenletnek a magfüggvénye négyzetesen
nem integrálható, ha a reakcióban kettőnél több részecske
vesz részt. Ha pedig ez így van, akkor a Lippmann-
Schwinger-egyenlet megoldása nem egyértelmű. Ezért
Fagyejev egy olyan csatolt integrálegyenlet-rendszert
konstruált, amelynek a megoldása egyértelmű, és eleget
tesz a Lippmann-Schwinger-egyenletnek is. Ennek a Fagyejev-
féle egyenletrendszernek a segítségével a kvantummechanikai
háromtestprobléma kezelhetővé vált.
1972. Az atom-atom, a mag-mag és a nukleon-nukleon
kölcsönhatások összehasonlítása című munkában
azt bizonyítottam be, hogy a héliumatom-héliumatom, a
4He mag-4He mag, valamint a neutron-neutron esetén a
kölcsönhatást leíró van der Waals-típusú potenciálok
gyakorlatilag azonosak, ha természetes mértékegységeket
használunk, azaz távolságegységnek a taszító törzs
sugarát használjuk. Korábban ezt azért nem tudták felismerni,
mert nem telített, azaz nem zárt "héjú" rendszereket
hasonlítottak össze.
1974. Rugalmatlan protonszórás a 24Mg atommagon a
20-28 MeV energiatartományban. A méréseket a jülichi
Kernforschungsanlage ciklotronja segítségével végeztem.
Nagy élvezet volt dolgozni egy német precizitással felszerelt
gyorsító-laboratóriumban, majd pedig a mérési adatokat
feldolgozni Európa akkor egyik legnagyobb számítógépén.
A feladat legnehezebb része a kísérleti eredmények
interpretációja volt egy olyan modell keretében,
amely azt tételezte fel, hogy a szórási folyamat során
óriás-rezonanciák gerjesztődnek.
1980. Anizotrópmaganyag állapotegyenlete. A nehézion-
ütközések során létrejövő maganyag anizotróp, mert
az összeütközés iránya kitüntetett. Az ilyen maganyag
állapotegyenletét vizsgáltam. Az alkalmazott modell,
amelyet Teller Ede még az ötvenes években alkotott meg,
azt tételezi fel, hogy a maganyagban a nukleonok között
zérus spinű mezonok közvetítik a vonzó kölcsönhatást,
egyes spinűek a taszítást. Ezt a modellt számos magyar
fizikus vizsgálta és fejlesztette, különösen azután, hogy a
nagyteljesítményű számítógépek elérhetőek lettek. Ekkor
jelent meg ugyanis a modell Walecka-féle numerikus
megoldása átlagtér közelítésben. Ennek a modellnek a
keretében vizsgáltuk később a pionkondenzációt, az anizotróp
maganyagban létrejövő periodikus spineloszlást
és a relativisztikus, anizotróp termodinamikát.
1998. Királisan invariáns hadrodinamika Lagrange-függvénye.
Ezt a munkát (a kérdező) Sailer Kornéllal
együtt vittük véghez. A részecskefizika Standard Modelljét
ültettük át a hadronfizikára, ahol a fermionok nukleonok,
a mértékbozonok zérus tömegű mezonok, amelyek
később "Higgs-mechanizmussal" nyernek tömeget. Sikernek
könyveltük el, hogy idővel a Walecka-iskola is hasonló
modellt publikált.
1999. Kvantáltak-e a gravitációs hullámok? Erre a kérdésre
jelenleg sem elméleti, sem kísérleti válasz nincs.
Kimutatható, hogy ha a gravitációs hullámok kvantáltak,
akkor a hullám mentén a kvantumfluktuációk nem egyenletesen
oszlanak el, hanem össze vannak préselve valamely
tartományra (squeezing), amelyik rövidebb, mint a
hullámhossz. Ez azért van, mert az Einstein-egyenletek
nem lineárisak. Ha viszont a hullámok nem kvantáltak,
akkor kvantumfluktuációk sincsenek, és akkor az sincs,
ami össze lenne préselve. Ha a most épülő gravitációshullám-
detektorok működőképesek lesznek, akkor nem kizárt,
hogy detektálni lehessen a hullám mentén fellépő
kvantumfluktuációk összepréselődését. Ez egy javaslat.
2002. A kvark-gluon plazma tomografikus vizsgálata
vektormezonok segítségével. A 2005. év legnagyobb szenzációja
a fizikában az volt, hogy a Brookhavenben működő
Relativistic Heavy Ion Collider segítségével nagyenergiás
aranyionokat ütköztettek, és megfigyelték, hogy az
ütközés során egy olyan, eddig még meg nem figyelt
anyagfajta képződik, amelyik a nagyenergiás hadroncsóvákat
(jeteket) teljes mértékben elnyeli. Megállapították,
hogy ez az anyag az előzetes várakozással ellentétben
nem alig kölcsönható plazma, hanem nagyon intenzíven
kölcsönható folyadék, amelynél a súrlódás rendkívül kis
mértékű. Az idézett tomográfiai módszert még nem alkalmazták,
de ennek lehetősége fennáll nemcsak a feltételezett
plazma esetére, hanem a ténylegesen megfigyelt
ideális folyadék esetére is.
Ha vagy kísérleti, vagy elméleti fizikus lettem volna, akkor
valószínű, hogy szakmai ismereteim alaposabbak lettek
volna, és ennek arányában, illetve ennek következtében
a munkáim mélysége és vele a tudományos értéke
is nagyobb lehetett volna. Az életem azonban nem lett
volna olyan változatos. Ezért nem bántam meg, hogy csak
fizikus lettem, ha egyáltalán megérdemlem ezt a titulust.
- A Debreceni Egyetemen, illetve annak jogelődjén a
Kossuth Lajos Tudományegyetemen hosszú évtizedek óta
tanítod a hallgatókat. Mennyi ideje is ennek? Mi volt az
oka annak, hogy egy budapesti intézet kutatójaként
rendszeresen kezdtél járni vidékre tanítani? Ez akkor
nem volt általános szokás. Ma már többen csinálják. Az
Elméleti Fizikai Tanszék vezetője is voltál, és most emeritus
professzorként tevékenykedsz a tanszéken. Hogyan
értékeled debreceni munkásságod?
- Először is az utolsó kérdést hárítom el. Nem az én
tisztem értékelni a saját munkámat. Azt viszont szívesen
elmondom, hogy miért járok oly régóta Debrecenbe.
Egyszer Csikai Gyula, a Kísérleti Fizika frissen kinevezett
tanszékvezetője felhívott és megkérdezte, hogy volna-
e kedvem elvállalni egy félévre a magfizika tanítását
Debrecenben. Elég, ha minden második héten megyek és
két előadást tartok. Szinte gondolkodás nélkül rávágtam az
igent. Hiszen Debrecenhez, ahogy már elmondtam, csupa
jó emlék kapcsolt, kivéve azt, hogy 1956-ban hűtlenül elhagytam.
A hallgatókkal sikerült a közös hullámhosszt
megtalálni, a régi barátok szívesen fogadtak, és lettek újak
is. Körülnéztem a Kísérleti Fizika, meg az ATOMKI laborjaiban,
és azt tapasztaltam, hogy a lokálpatriotizmus csodát
művelt. Az itteniek felépítettek egy darab Európát.
Ekkor bevallottam magamnak, hogy 1956-ban a Petőfi-körök
és a reaktor vonzásához még hozzájárult egy adag
taszítás is, a kishitűség. Nem voltam arról meggyőződve,
hogy az Alföld közepén tényleg lehet európai színvonalú
magfizikai kutatást folytatni. Aztán amikor láttam, hogy
ez lehetséges, lelkiismeretfurdalás fogott el. Máig is ez az
egyik érzés, ami Debrecenhez vonz. A másik nagyon
pozitív hatás a hallgatóktól származott. Még sokkal romlatlanabbak,
mint a fővárosiak. Érződik rajtuk a vidék
egészségesebb erkölcse, a földműves nagyanyák kötelességtudása
és emberszeretete. Ugyanezt érzem Nagyváradon
és Kolozsváron is. A hallgatók nem tekintik kötelezőnek,
hogy a legrongyosabb farmerben jöjjenek szigorlatozni,
vagy államvizsgázni. A neoliberalizmus romboló
szelleme lassabban ér ide, de sajnos közeledik. A fizika
iránti érdeklődés sajnos rohamosan csökken. No de ne
panaszkodjunk, mert számos országa van a Földnek,
amelynek polgárai szívesen cserélnének velünk.
- Kutatás, egyetemi oktatás nemzetközi kapcsolatok
nélkül elképzelhetetlen. Mit emelnél ki ezek közül? Mi volt
a meghatározó a kutatói, illetve oktatói pályád szempontjából?
- Koppenhága után még most is honvágyat érzek. A
koppenhágai Bohr Intézet számomra olyan, mint egy katolikus
számára a római San Pietro. A tanszék, de bátran
mondhatom, hogy az egész magyar magfizikus közösség
szempontjából Frankfurt volt a legfontosabb, közelebbről
Walter Greiner személye. Nagyváradon, Kolozsváron és
Marosvásárhelyen mindig otthon éreztem magam. Magyarul
adhattam elő, vagy azért, mert értették, vagy azért,
mert románra fordították. Akik fordítás nélkül is nevettek
a tréfáimon, azokról mindjárt tudhattam, hogy milyen
nemzetiségűek. Ungvár is sok szállal kapcsolódik a debreceni
fizikához. Nagy örömemre szolgál, hogy a genfi
CERN-hez, illetve a brookhaveni RHIC-hez is kiépült a
kapcsolat. Hatvani Istvánt Debrecenből az eklézsia küldte
Helvétiába teológiát tanulni, de később levélben értesítették,
hogy fizikát is kellene majd tanítani a kollégiumban,
ezért elment Hollandiába fizikát tanulni. Nem kellett
hozzá központi párt- és állami szervektől engedélyt kérnie.
Ma, kétszázötven évvel később újra ez a helyzet. A
mostani doktoranduszoktól a fiatalságukon kívül a leginkább
ezt irigylem.
- Emlékszem, úgy adtad át nekem a tanszéket, mint
megbízott helyettesednek, hogy Rád "nagy" feladat vár: a
Központi Fizikai Kutató Intézet igazgatása. Szokatlan
vállalkozás olyasvalakitől, aki igyekezett idejét a kutatásnak
és az oktatásnak szentelni. Miért vállalkoztál erre a
feladatra? Megérte?
- Meg! Mielőtt Debrecenbe jöttem, öt évig voltam a
KFKI tudományos tanácsának elnöke, ezért pontosan
ismertem azokat a gondokat, amelyek a vasfüggöny eltűnésével
együtt szakadtak rá a KFKI-ra 1990-ben. Azt is
tudtam, hogy a KFKI kutatói önálló kutatóintézeteket
szeretnének, amelyek kialakíthatják a saját kutatási irányuknak
megfelelő értékrendet. Erre készítettem egy
tervet és azt beadtam az Akadémiához. A kutatók szavazataikkal
megerősítették a tervet, a főtitkár pedig másfél
évre megbízott a főigazgatói teendők ellátásával. Hogy
nem a magam elgondolását valósítottam meg, hanem a
KFKI kutatóiét, az abból látszik, hogy 15 éve minden baj
nélkül működik az akkor definiált rendszer. Számomra
nem a főigazgatóság volt a vonzó, hanem a feladat, amit
másfél év után nem is kellett átadnom senkinek, mert
azóta sincs főigazgató, én voltam az utolsó.
- Változó történelmi időket éltél meg, világháború, '56,
'68, rendszerváltás, hogy csak néhány történelmi fordulatot
említsek. Hogy tudtál ezekben az időkben eligazodni?
- Azt meg kell hagyni, hogy változatos volt körülöttem
az élet. Az volt a szerencsém, hogy 1945-ben még csak
14 éves voltam, ezért sem katonának nem vittek el, sem a
szovjet rendszer nem tarthatott igényt szolgálataimra.
Mire "felnőttem", volt időm, hogy eligazodjam a "történelemben".
Szemem láttára bukott meg az egyik diktatúra,
és szakadt ránk egy másik. Nem volt nehéz felismerni,
hogy a magyar nemzet hagyományai, a magyar nép keresztény
világnézete az, amire az életemet alapozhatom.
Politikai felfogásomat és világnézetemet Veres Péter,
Illyés Gyula, Németh László és a keresztény erkölcsi tanítás
együtt határozta meg. Semmi sem kényszerített rá,
hogy hozzájuk hűtlen legyek. Azt viszont tudom, hogy ez
nem az én érdemem, hanem az Isten ajándéka, mert nem
kerültem soha életveszélyes kényszerek hatása alá.
- Mit üzennél egy hosszú és eredményes kutatói és
oktatói életpálya tapasztalatai alapján azoknak az egyetemi
hallgatóknak, akik a jövő fizikatanárai, illetve kutató
fizikusai lesznek?
- Azt üzenem, hogy a fizika nem egy a legérdekesebb
tudományok közül, hanem a legérdekesebb. Ezt megkísérlem
bizonyítani. A fizika módszertana a következő
lépésekből áll:
- ) Fogalomalkotás:
A fizikai fogalmakat mérési utasításokkal definiáljuk,
következésképp számszerű jelentést tulajdonítunk nekik
(ilyen például két pont távolsága, vagy két esemény közti
időkülönbség). Ezután felkutatjuk azokat a fogalmakat,
illetve azon matematikai összefüggéseket, amelyek már a
korábbi definíciókból következnek (ilyen például a sebesség,
vagy a gyorsulás).
- ) Megfigyelés:
A bennünket körülvevő világból tanulmányozás céljából
kiválasztunk egy részrendszert, amelyet gondosan
megfigyelünk (ilyen például a Naprendszer). A nyert tapasztalatok
alapján méréseket végzünk a fent definiált
mérési utasításoknak megfelelően.
- ) A körülmények figyelembevétele:
Feltételezzük, hogy a vizsgálat tárgyának kiválasztott
rendszert a külvilág csak elhanyagolható mértékben zavarja
(ilyen például a Naprendszer). Ha ez nem igaz,
akkor vagy megkíséreljük a külső zavart csökkenteni,
vagy ha ez nem lehetséges, akkor módszert keresünk a
külső zavar megbecslésére.
- ) Modellalkotás:
A rendszert részeire bontjuk. Megkíséreljük megadni
az egyes részek leírását (a Naprendszer esetén feltételezzük,
hogy minden egyes bolygó egy-egy tömegponttal
modellezhető), majd figyelembe vesszük az alkatrészek
közötti kölcsönhatást (feltételezzük, hogy a Nap és a
bolygók páronként hatnak egymásra).
- ) Törvényalkotás: Ehhez intuíció kell!
(A Naprendszer esetén - Newton zseniális elgondolását
követve - feltételezzük, hogy a Nap és bármely bolygó,
illetve két tetszőleges bolygó között ugyanolyan alakú
gravitációs törvény érvényes, amely a tömegek szorzatával
arányos és fordítva arányos a távolság négyzetével.)
- ) A törvény matematikai formában való megfogalmazása
(a Naprendszer esetén csatolt differenciálegyenletrendszer
formájában).
- ) A matematikai egyenletek megoldása.
- ) A matematikai megoldás és a megfigyelések számszerű
összehasonlítása.
- ) Ha szükséges, akkor a törvény feltételezett alakjának
módosítása.
- ) Amennyiben a megfigyelés és a matematikai leírás
kielégítő egyezést mutat, akkor az elmélet alapján eddig
meg nem figyelt új jelenség előrejelzése.
- ) A matematikailag előrejelzett eredmény ellenőrzése
megfigyelések segítségével.
- ) Az elmélet és a megfigyelés között tapasztalt
finom különbségek magyarázatára új elmélet megalkotása
(ilyen volt az általános relativitáselmélet bevezetése).
- ) Az új elmélet ellenőrzése az új megfigyelések segítségével,
- ) és így tovább.
Ez a módszertan egyesíti a matematikai gondolkodás
tiszta egzaktságát a valóság megfigyelésének változatosságával
és gazdagságával. Mindezt teszi a gondolat szabad
szárnyalásával, amelyet a tények nem gúzsba kötnek,
hanem a soha nem vélt finom részletek felé terelnek.
Röviden: a matematikai pontosság és a valóság a
fizikában találkozik a legszebben. Ha valamit nem lehet a
matematika eszközeivel világosan leírni, azt kihagyjuk a
fizikából. (Talán majd később visszatérünk rá.) A fizikában
betartjuk Wittgenstein híres ajánlását: "Ha valamiről
lehet beszélni, akkor beszéljünk világosan, ha ezt nem
lehet, akkor inkább hallgassunk."
Ezért hiszem azt, hogy a fizika a legérdekesebb és a
legszebb tudomány. A fenti módszertan végigkövetése a
Naprendszer leírása vonatkozásában több, mint két évezredet
vett igénybe, de mindvégig szép és érdekes maradt.
Áldom az Úristen nevét, mert megengedte, hogy a 20.
századból, azaz a fizika századából pontosan egy félévszázadot
foglalkozhattam fizikával, miközben megértem
két gonosz diktatúrának, a nácizmusnak és a bolsevizmusnak
a bukását.
- Tisztelt Professzor Úr, kedves "Bátyó", ezúton is köszönöm
a beszélgetést és kívánok a Fizikai Szemle olvasótábora
és a magam nevében is boldog születésnapot.
Sailer Kornél