Fizikai Szemle 2007/2 - 62.o.
WIGNER JENŐ ISKOLÁS ÉVEI
Radnai Gyula
ELTE
Wigner Jenő szobra - melynek felavatására készülünk
- ott áll majd, ahol a Nobel-díjas fizikus gyermek- és
ifjúkorának emlékezetes hónapjait töltötte: Alsógödön,
a volt Wigner-villa kertjében. Ez a villa ma a Piarista
Szakmunkásképző Intézet otthona. Dicséretes
kezdeményezés az iskola fenntartói és a Gödi Városvédők
Egyesülete részéről, hogy a gödi önkormányzat
támogatásával szobrot állítanak a nagy tudósnak. A
szobor az érett embert, a befutott tudóst ábrázolja, ez
természetes. A fiatal Wigner Jenőről, aki számára ez a
kert és ez a környék az ifjúkor élményeit hozta, nem
készült szobor. Emlékezzen meg róla ez az előadás.
Az édesapa, Wigner Antal (1870-1955) Kiskunfélegyházán
született, de három éves korától fogva Pesten
élt. Özvegy édesanyja taníttatta. Az akkor már jó
nevű pesti Evangélikus Gimnáziumba íratta be (ami
akkor még nem a Fasorban, hanem a Deák térből
nyíló Sütő utcában működött). Mire Antal leérettségizett,
édesanyját is elvesztette. Egyetemi továbbtanulás
helyett dolgozni kezdett, az újpesti Mauthner Testvérek
és Társai Bőrgyárban kapott jó előmenetellel kecsegtető
állást. A szorgalmas diákból következetes és
határozott főnök lett. Anyagi helyzete fokozatosan
javult, harmincéves korában már megnősülhetett.
Az édesanya Elisabeth Einhorn (1879-1966) Eisenstadtban
(Kismartonban) született, osztrák családban.
Huszonegy éves korában ment férjhez az ígéretes karrierrel
rendelkező Wigner Antalhoz. A házasságból három
gyermek született, két lány és egy fiú. Wigner
Berta (1901-1955) az egyetlen, aki nem érte el a hatvan
éves kort, a család összes többi tagja nyolcvan
évet is megélt, sőt, Wigner Margit (1904-2002) csaknem
százéves volt, amikor Floridában elhunyt. Ő
egyébként kétgyermekes elvált asszonyként Paul
Dirac (1902-1984) angol fizikus felesége lett 1937-ben.
(Dirac már korábban, 1933-ban Nobel-díjat kapott.)
Bátyja és férje egyidősek, jó barátok voltak.
Wigner Jenő (1902-1995) ugyancsak hosszú életet
élt. Budapesten született 1902. november 17-én, a
Király utca 76-ban, ahol ma már márványtábla őrzi
születésének emlékét. "A Wigner család a jómódú
zsidó középosztályhoz tartozott" - állapítja meg Füstöss
László a Wigner Jenőről készült CD-ROM-on1. A
második emeleti lakásban külön szobája volt a személyzetnek,
külön a nevelőnőnek, akitől a gyerekek
franciául tanulhattak, de volt külön gyerekszoba, sőt
könyvtárszoba is a nagy lakásban. Wigner Jenő legszívesebben
az utóbbiban tartózkodott. Korán lett szemüveges,
a gyerekek vehemens játékaiban nemigen
vett részt. Rengeteget olvasott, a magyar költők közül
legjobban Vörösmartyt szerette.
Reggel fél nyolckor fiáker, később már gépkocsi
jött Wigner Antal igazgató úrért, s vitte a gyárba. Esetenként,
hogy el ne késsen, kis kitérővel a fiát is elvihette
a szigorú apa az onnan néhány száz méterre
lévő iskolába. Abba a Fasori Evangélikus Gimnáziumba,
melynek elődjébe járt annak idején ő maga is. Az
iskola hivatalos megnevezése akkoriban Budapesti
Ágostai Hitvallású Evangélikus Főgimnázium volt.
A félénk, visszahúzódó kisfiú első osztályfőnöke és
egyben számtan- és mértantanára Oppel Imre (1883-
1968) lett. A gimnázium első és második osztályában
(ez a mai 5. és 6. osztálynak felel meg) a számtant heti
4 órában, a mértant heti 3 órában tanította Oppel
tanár úr, de ő tartotta a szépírás órát, heti 1 órában és
a tornaórát is, heti 2 órában. Vajon milyen szakos
lehetett? A már említett CD-ROM-on olvasható életrajza
szerint Oppel Imre a 4 éves rajztanárképzőben
szerzett művészeti és mértani rajz oktatására jogosító
oklevelet 1905-ben. Ebben az évben adták át az Evangélikus
Gimnázium új épületét a Fasorban. Amikor
Wigner Jenőt és még mintegy hatvan osztálytársát
kezdte tanítani 1912-ben, már hatodik éve ő volt a
gimnázium rajztanára. Fiatal tanár volt, akit a fiúk
szerettek és respektáltak is. Hogyan taníthatta a matematikát?
Egy jó tanárnak ez nyilván akkor jelenti a
legkevesebb gondot, ha jó könyvből taníthat. Ő pedig
jó tankönyvből tanított: 1912-ben Beke Manó Számtanát
kellett megvennie és használnia minden nebulónak
ebben az osztályban. Honnan tudhatta a rajztanár,
a művészeti rajzszertár őre és a művészeti rajztanfolyam
vezetője, hogy melyik a jó matematika tankönyv?
Nyilván érdeklődött, és szerencsére volt kitől
érdeklődnie. Az iskola igazgatója ekkor az országosan
ismert és elismert matematikatanár, a Középiskolai
Matematikai Lapok kiadója és szerkesztője, Rátz László
(1863-1930) volt.
Későbbi, időskori megnyilatkozásaiban Wigner
Jenő mindig úgy emlékezett vissza Rátz tanár úrra,
mint jótevőjére, akinek nagyon sokat köszönhet.
Fényképét kitette egyetemi szobájának falára, és minden
alkalmat megragadott, hogy dicsérően szóljon
róla. Pedig nem is Rátz László tanította a számtant
vagy a mértant Wigner Jenő osztályában, s még igazgatója
se volt sokáig, csak mintegy másfél évig. A
nyolcvanas évek végén a budapesti József Attila Gimnáziumban,
diákokkal beszélgetve így emlékezett
vissza: "Ő igazgató is volt, másfél évig. Másfél év
múlva azonban úgy érezte, hogy jobb tanítani, mint
igazgatónak lenni. Lemondott az igazgatásról."3
Az igazság kedvéért el kell árulnunk, hogy Rátz
László nem másfél évig, hanem öt éven át volt igazgató
a Fasorban, azonban igazgatóságának utolsó két
tanéve volt az, amikor már Wigner Jenő is odajárt. Ezt
őrizte meg Wigner emlékezete. És azért említ Wigner
csak másfél évet, mert az 1913/14-es tanév őszétől
kezdve Rátz László az iskolai Értesítő megfogalmazása
szerint "egészsége helyreállítása céljából félévi szabadságot
kapott". Óráin - például a Wignerékkel párhuzamos
osztályban, ahol mértant tanított - "Renner
János tanárjelölt helyettesítette". Renner János (1889-
1976), akit még Rátz László vett fel a gimnázium tanári
karába, 1945 és 1949 között szintén a gimnázium
igazgatója lett, s a gimnázium másik híres tanárával,
Vermes Miklóssal (1905-1990) egyszerre kapott Kossuth-
díjat 1954-ben. A sors keserű iróniája, hogy
akkor már nem is létezett a Fasori Evangélikus Gimnázium.
Rátz László betegségéről az Értesítő szűkszavú megfogalmazásán
kívül semmit se tudunk. Az biztos, hogy
1914-ben, még jóval a világháború kitörése előtt mondott
le a gimnázium igazgatásáról. "Tiszteletbeli igazgató"
címmel tüntették ki, és ezek után már csak a tanításnak
élt. A tanév végén abbahagyta a Középiskolai
Matematikai Lapok szerkesztését is .... Könnyen lehet,
hogy nemcsak az iskola igazgatása, de a matematikai
reformbizottságban végzett munka, a Mikola Sándorral
közösen jegyzett A függvények és az infinitezimális
számítások elemei című, a Franklin kiadásában 1914-ben
megjelent könyv ráeső részének kidolgozása, valamint
a Lapokhoz egyre nagyobb számban érkező megoldások
javítása, az újság szerkesztése és kiadása okozott
annyi gondot, követelt olyan szellemi erőfeszítést,
hogy az már egészsége rovására ment.
Wigner Jenő és Rátz tanár úr kapcsolata akkor vált
még bensőségesebbé, amikor már Neumann János
(1903-1957), a később világhírűvé vált matematikus is
ebbe az iskolába járt. "Neumann Jancsi egy osztállyal
alattam volt. Három osztállyal előttem matematikában"
- állapította meg a már említett beszélgetésben
Wigner Jenő. - "Rátz László Neumann Jánosnak magánórákat
adott, nekem pedig könyveket, amelyekből
nagyon sokat tanultam. Főleg matematikát. És ez nagyon
hasznos lett nekem az idők folyamán." Wigner
Jenő egész életén át kiválóan tudta hasznosítani azt a
képességét, hogy gyorsan és eredményesen tudott
könyvekből tanulni. Az se mellékes persze, hogy
anyanyelvi szinten beszélt németül, s a német matematikai
és fizikai szakirodalom volt ekkor a legjobb, a
legszínvonalasabb.
11 éves korában néhány hetet az Alpokban töltött
egy tüdőszanatóriumban, ahová édesanyja kísérte el,
amikor itthon tbc-fertőzést diagnosztizáltak nála. A
szanatóriumban matematikapéldák megoldásával
ütötte el az időt, míg végre hat hét után kiderült, hogy
a diagnózis téves volt, és hazamehetett. Betegségtudata
azonban még sokáig megmaradt, és ez csak
megerősítette visszahúzódó természetét.
1914 nyarán kitört az első világháború. Ősszel Wigner
Jenő a gimnázium harmadik osztályát kezdte meg
(mai számozással ez a 7. osztály). Új igazgatóval és
számára új osztályfőnökkel kezdődött a tanév. Oppel
Imre az iskola két másik tanárával együtt "hadiszolgálatba"
lépett, mindjárt ki is küldték őket a frontra. Rátz
László lemondása után egy latin-görög szakos tanár
lett az új igazgató, és az évenként változó osztályfőnökök
is mind humán szakosak voltak. Csak az ötödik
osztályban kaptak újra reál szakos osztályfőnököt
Kubacska András (1871-1942) természetrajz szakos
tanár személyében. Ő főleg a növénytant szerette -
nemcsak tanítani, de kutatni is. A jó tanuló Wigner
Jenőre nagy hatással volt Kubacska szakmai tudása és
A Fasori Evangélikus Gimnázium 1919-ben végzett osztálya (első sorban jobbról a második WJ).
a kutatómunka iránti elhivatottsága. "Sokáig nem tudtam,
hogy mit szeretek jobban, a növénytant, vagy a
matematikai fizikát" - emlékezett vissza ezekre az
évekre 1973-ban, a Fizikai Szemlében.
A háború alatt a tanítás feltételei egyre rosszabbak
lettek. Már a második háborús tanévben a fasori iskola
épületében kellett helyet adni az István úti gimnázium
18 osztályának, mivel az ő épületükben katonai
kórházat rendeztek be. A Fasorban csak 12 osztályterem
volt - négy-négy alsó tagozatos és további négy
felső tagozatos osztály számára. Most hát a fasori
szertárakat, a rajztermeket, néhány alagsori termet is
tanteremnek kellett berendezni. Délelőtt a fasoriak,
délután az Istvánosok számára folyt a tanítás, 45 perces
órákkal, közte 10 perces szünetekkel. Naponta
1500 diák fordult meg az épületben. Wignerék osztályának
létszáma az elsős 60-ról 40-re apadt a negyedik
osztály végére, ekkor a párhuzamos másik osztállyal
összevonva újra majdnem 60-an kezdték meg
a tanulást az ötödik osztályban, Kubacska tanár úr
osztályfőnöksége alatt.
Oppel Imre tüzérfőhadnagyot, miután Signum
Laudis kitüntetést kapott, az északi frontról az olasz
frontra vezényelték át. Itt, ezen a fronton esett el
akkoriban Zemplén Győző (1879-1916) fizikus, akitől
hadbavonulásakor a gimnázium fizikatanára, Rátz
László barátja, Mikola Sándor (1871-1945) vette át a
Mathematikai és Physikai Lapok fizikai rovatának, a
Fizikai Szemlének a szerkesztését. Oppel Imre végül
is szerencsésen megmenekült, az iskola volt diákjai
közül azonban az első világháború kirobbanásától
fogva egyre több lett hősi halott. A háború áldozata
lett a gimnázium két volt igazgatójának egy-egy fia,
ami érthetően nagy visszhangot váltott ki, együttérzést
keltett az iskola tanárai és tanulói között. Közben
hatvannál is több különböző korú, Erdélyből
menekült, német (!) anyanyelvű tanulót kellett felvenni
az iskola tanulói közé. Őket azután az itteni
magyar diákok német tudásának fejlesztésére sikerült
felhasználnia az iskola pragmatikus vezetésének.
A halál közelségének megtapasztalása
nem volt újdonság
Wigner Jenő számára, mivel
ő már 11 évesen, az ausztriai
szanatóriumban átesett
ezen az élményen. "Megtanultam,
hogy az emberi élet is
véges." Most tehát - és ebben
nem volt egyedül - igyekezett
függetleníteni magát a háborús
és a politikai eseményektől,
Ferenc József halálától, IV.
Károly koronázásától, és
megpróbált a tanulásra koncentrálni.
Ezt ösztönözte az
iskola vezetése is. Az 1916/
17-es és az azt követő tanévben
az iskola két-kétezer koronát
költött könyvek vásárlására
az iskolai könyvtár számára és hat-nyolcszáz koronát
fizikai taneszközök vásárlására. Mekkora volt ez
az összeg? Összehasonlításul nézzük meg az évi tandíjak
nagyságát!
1916/17-ben a protestáns tanulók számára 70-76
korona, a többiek számára 150 korona volt a tandíj a
Fasorban. Az 1917/18-as tanévben már beindult a
háborús infláció, így a protestáns tanulókért 100-110
koronát, a többiekért évi 240 koronát kellett fizetni.
Az, hogy a protestáns tanulók tandíja kevesebb egy,
az evangélikus egyház által fenntartott iskolában, magától
értetődő volt. A katolikus vagy az izraelita vallású
tanulók szüleinek egyaránt a nagyobb tandíjat kellett
befizetniük. Igaz, aránylag kevés katolikus tanuló
járt ide, viszont a tanulók fele izraelita volt a Fasorban.
Érdemes még megemlíteni, hogy a legjobb diákok
által itt elnyerhető évi ösztöndíjak 10 és 20 korona
között mozogtak ebben az időben.
Az 1918/19-es és az 1919/20-as tanév volt a két befejező
tanéve Wigner Jenőnek a Fasorban. Láttuk már,
mennyire megnehezítette a normális tanítást, hogy helyet
kellett biztosítani az épületben még egy gimnáziumnak,
de még nem említettük az első világháború
idején bevezetett "hadi érettségi" intézményét. Ezt a
vizsgát hamarabb, még tavasszal lehetett letenni azoknak
a fiúknak, akik alkalmasak voltak katonai szolgálatra.
Az érettségi után rövidesen bevonultatták őket, és
erőltetett ütemű, gyors kiképzés után már vitték is legtöbbjüket
a hadszíntérre. Nemcsak Magyarországon
volt ez így; a front mindkét oldalán egyre nagyobb volt
a veszteség. Hogy a Fasorban a tanárok mégis igyekeztek
tartani a színvonalat, arra pici, de jellemző példa az
1916-ban feladott itteni matematikaérettségi feladat:
- ) Határozza meg az R sugarú gömbbe írható, legnagyobb
köbtartalmú egyenes kúpot;
- ) a beírható, közös alappal rendelkező két egyenes
kúpot úgy, hogy köbtartalmuk különbsége a lehető
legnagyobb legyen!
Ma, 2006-ban, ezt a feladatot valószínűleg semmilyen
szintű érettségi vizsgán se lehetne feladni Magyarországon.
Akkoriban, a jól bevált nyolcosztályos gimnáziumban
a két utolsó tanévben tanultak a diákok fizikát,
általában heti 4 órában. Okos, átgondolt döntés volt
ez: ekkor ugyanis már tudtak a diákok annyi matematikát
(szögfüggvényeket, függvényanalízist), hogy el
lehetett várni tőlük a fizika alapvető törvényeinek
megértését. "Fizikát persze Mikola Sándortól tanultunk,
és büszkén mondhatom, hogy két év után
annyit tudtam, hogy a fizikai kurzus a budapesti Műegyetemen
vagy a berlini Technische Hochschulén
majdnem teljesen ismétlésnek tűnt fel." A mindig udvarias
Wigner Jenőnek ez a kijelentése akkor kap
különös hangsúlyt, ha felidézzük azokat a politikai
eseményeket, amelyek 1918 őszétől kezdve kényszerűen
rányomták bélyegüket a hazai oktatásra.
1918 nyarán még német katonai győzelmektől voltak
hangosak a hazai újságok, miután 1917 őszétől
fogva sikerült a keleti hadszínteret kikapcsolni a háborúból.
1918 őszén azonban a nyugati front összeomlott.
A német császár elmenekült az országból, a
fiatal magyar király elvetélt békekezdeményezései
pedig a hadsereg felbomlásához vezettek anélkül,
hogy bármilyen méltányos engedményt sikerült volna
elérni velük. A rendezetlen csapatokba verődötten
hazatérő, pénz és élelem hiányában a civil lakossággal
erőszakoskodó katonák nagy riadalmat keltettek.
Az ország volt miniszterelnökét, gróf Tisza Istvánt
megölték. Budapesten kitört az őszirózsás forradalom,
melynek gróf Károlyi Mihály állt az élére. Nemsokára,
ahogy azt később Az Est írta, a földosztó Károlyi
kezéből a halálosztó Szamuely kezébe ment át a
hatalom, megalakult 1919 tavaszán a Tanácsköztársaság.
A kommunista ideológiára épülő, az orosz forradalommal
rokonszervező "munkáshatalom" mögött
azonban nem állt nagyobb erő, mely az ország integritását
biztosíthatta volna. Sőt, az egykori nemzetiségekből
alakuló (alakított) új kis államok területi követelésekkel
léptek fel Magyarországgal szemben és
ennek katonailag is nyomatékot adtak.
Hogyan élte meg mindezt a Fasori Evangélikus
Gimnázium? Mindenek előtt örömmel vették tudomásul
1918 őszén, hogy az István úti gimnázium visszakapta
addig kórháznak használt épületét, s így újra
egyedül a fasori diákoké lett saját iskolaépületük.
Hazatért Oppel Imre is a frontról, újra beindulhatott a
művészeti oktatás a visszaállított rajzteremben.
Ugyanakkor az országban kitört spanyolnátha-járvány
miatt hamarosan járványszünetet kellett elrendelni. (A
spanyolnátha egyfajta fertőző agyhártyagyulladás
volt. A járvány egész Európán végigsöpört, és egyes
becslések szerint több halálos áldozatot szedett, mint
ahányan elestek az első világháborúban.)
Az 1918/19-es tanév második féléve azonban minden
eddiginél nagyobb zűrzavarral járt. A Tanácsköztársaság
kikiáltása után két hónappal leváltották a régi
igazgatót, és "bizalmit" neveztek ki az iskola élére.
Ekkor már nem is az iskola épületében folyt a tanítás,
mivel áprilisban a Vörös Őrség lefoglalta a fasori épületet
kaszárnyának. Most a fasori diákoknak kellett
átjárniuk az István úti gimnáziumba, ahol délutánonként
40 perces órákat tartottak számukra saját tanáraik.
El lehet képzelni, milyen kísérleti (!) fizika órákon
vehettek részt. Az előmenetelért aggódók számára
kétes vigaszt jelentett, hogy május 13-án központi
intézkedéssel az egész országban eltörölték az iskolai
osztályzatokat és megszüntették az érettségit.
A Wigner család ezeket a hónapokat már nem Magyarországon
élte át. Amikor a Mauthner gyárban is
"győzött a kommün", leváltották a "népnyúzó" igazgatót.
A kommunista agitátorok és a hangadó gyári
munkások nem kis része zsidó származású volt, ami
annyira felháborította az ugyancsak izraelita Wigner
Antalt, hogy kilépett az izraelita egyházból. Egész
családjával áttért evangélikus hitre, majd családostul
elmenekült az országból felesége rokonaihoz, Ausztriába.
Lehet persze, hogy egy, az Osztrák-Magyar Monarchiában
született és élt ember számára maga az
átköltözés a Monarchia egyik városából a Monarchia
másik városába még nem lett volna olyan nagy dolog.
Csak hát a körülmények, amelyek ezt az átköltözést
kikényszerítették!
Érdekes, hogy az iskola által szerencsésen megőrzött
önképzőköri jegyzőkönyvben egy 1919. február
8-i bejegyzés arról tanúskodik, hogy Wigner Jenő
ebben az időben még Budapesten tartózkodott, hiszen
a relativitáselméletről nyújtott be egy tanulmányt
az iskolai Arany János Önképzőkörön. Idézzük fel a
tanulmány ott leírt vázlatát!
Az objektív aberráció elmaradása.
A "nyugvó éter".
Mit értünk azon kifejezés alatt, hogy valamely test "áll"?
A speciális relativitáselmélet.
Lorentz-transzformációk.
A távolságok megrövidülése.
Ezen az alapon a merev testek létezésének lehetetlensége.
Az általános relativitáselmélet.
A gravitációs erő.
A Gauss-féle koordináták.
Összehasonlítás a klasszikus mechanika, a speciális
és általános relativitás elve között.
Hasonlítsuk össze a relativitáselméletnek a fenti
felépítését egy mai bevezető előadássorozat vagy
könyv felépítésével! Semmi kétség, Wigner Jenő VII.
osztályos tanuló megértette a relativitáselméletet.
Honnan ismerhette, kitől tanulhatta meg? Mikola Sándortól
biztos, hogy nem. Sem az akkori körülmények,
sem Mikola felfogása nem kedvezett ennek. Az egyetlen
lehetséges magyarázat: Wigner hozzájutott egy
színvonalas német nyelvű könyvhöz, azt elolvasta és
megértette. Amint már említettük, kiválóan tudott
könyvből tanulni. Kitől kaphatta a könyvet? Talán
Rátz Lászlótól ....
1919. augusztus 3-án bevonultak Budapestre a
megszálló román csapatok. A gimnázium épületében
tartózkodó Vörös Őrség katonái megadták magukat.
Legalábbis a legénység. A tisztek akkor már szétszéledtek,
a politikai megbízottak elmenekültek. Wignerék
néhány hét múlva visszatérhettek Ausztriából Budapestre.
Wigner Antal visszakapta igazgatói állását a
bőrgyárban. Elkezdődött Wigner Jenő utolsó tanéve a
Fasorban. Az osztályba már csak 10 izraelita, viszont
20 evangélikus diák járt, köztük Wigner Jenő. Volt
még 6 református, 3 római katolikus és 1 unitárius
tanuló is az érettségizők között. Tabló nem készült az
osztályról és a tanárokról, csak egy szokásos iskolai
csoportkép.
1920-ban a 20 koronás matematikai ösztöndíjat az
"érettségi vizsgáló bizottság" javaslatára a tantestület
Wigner Jenőnek ítélte. Közben, 1920. június 3-án írta
alá a magyar kormányküldöttség a Párizs melletti Versailles-
ban, a XIV. Lajos által építtetett Trianon Palotában
a mai napig súlyos problémákat okozó békeszerződést.
Egyetemre először Budapesten kezdett járni, 1920
késő őszén vegyészmérnök hallgatónak iratkozott be
az itteni műegyetemre. Egy év múlva azonban már
Berlinben találjuk, a Technische Hochschulén. Elvégezte,
kitanult bőrgyári vegyészmérnöknek, ahogy
apjának megígérte. Közben azonban eljárt a berlini
tudományegyetemre is, ahol csütörtök délutánonként
a híres Laue-kollokviumokon vett részt. Einstein és
Európa más nagy fizikusai ültek a padokban, egyszer
még egy referátum tartását is rábízták a nagyok. Berlini
egyetemi tanulmányainak megkoronázásaként, az
akkor Berlinben dolgozó Polányi Mihály (1891-1976)
önzetlen szakmai támogatásával elkészítette, majd
1925-ben sikeresen megvédte doktori disszertációját,
amelyet utána Polányival közösen publikáltak.
Végzett vegyészmérnökként hazajött és apja gyárában
kezdett dolgozni. Berlini kapcsolatait azonban
nem adta fel, élénk levelezést folytatott Polányi Mihállyal.
A gyárban előfizetett a Zeitschrift für Physikre,
ahol a fizikai kutatások élvonalába tartozó cikkek
jelentek meg. Amikor egy igazán izgalmas cikket olvasott,
Polányi javaslatára és támogatásával elfogadott
egy berlini állásajánlatot. Titkos vágya, hogy minél
közelebb kerüljön az akkor születő új fizikához, a
kvantummechanikához, végre teljesült.
Berlinben a Karl Weissenberg (1893-1976) mellett
végzett, a szilárd testek kristályszerkezetének szimmetriatulajdonságaira
vonatkozó kutatásai, majd egykori
iskolatársával, Neumann Jánossal folytatott göttingai
beszélgetései (most tőle kapott fontos matematikai
könyveket, értékes szakirodalmat) vezették el
ahhoz a felismeréshez, hogy a matematikai szimmetriatulajdonságoknak
fundamentális szerepük lehet a
természet alapvető törvényeinek megfogalmazásában.
Több közös cikket publikáltak Neumann Jánossal.
Már magántanár volt Berlinben, az ottani műegyetemen,
amikor baráti bíztatásra hozzáfogott egy könyv
megírásához. Ebben azt mutatta meg, hogyan alkalmazható
a matematikai csoportelmélet a modern elméleti
fizikában. (Gruppentheorie und ihre Anwendung
auf die Quantenmechanik der Atomspektren,
1931.) Marx György szerint ez volt az a könyv, amely
őt már diákkorában a modern fizika megismerésére
sarkallta.
Befejezésül hallgassuk meg, éppen mert van gödi
vonatkozása is, hogyan emlékezett vissza Wigner Jenő
a fenti könyv születésére 1987-ben, 86 éves korában:
"A csoportelméleti könyvet németül akkor írtam,
amikor Berlinben tanítottam az egyetemen. De nyaranta
hazajöttem, és főleg idehaza írtam, Budapesten
vagy Gödön. Én szerettem Gödöt. A szüleimnek volt
ott egy kis háza. Nem is olyan kicsi, egy egészen csinos
háza közel a Dunához. Ott laktunk, mindennap
mentünk úszkálni egy kicsit a Dunában. Van ott egy
kis sziget közel, oda is gyakran fölmentünk. De azért
volt idő arra is, hogy olvassak fizikát, és dolgozzam
fizikán, ez nagyon kellemes idő volt ...."
1931-ben jelent meg a könyv németül, 1959-ben
angolul, 1979-ben magyarul. Miközben írta, Wigner
Jenő még nem volt harminc éves.
_____________________________________________________
1 Wigner Jenő alsógödi szobrának felavatásakor elhangzott előadás.
Készült a Wigner-szobor felavatása alkalmából.
2 A fényképeket a Wigner család hozzájárulásával Kármán Tamás
gyűjteményéből közöljük.
3 Wigner Jenő beszélgetése a József Attila Gimnázium diákjaival,
1987. november 16. A beszélgetést Marx György közölte 1992-ben,
Beszélgetés marslakókkal című könyvében