Fizikai Szemle 1982/01. 37.o.

HOGYAN TANÍTSUK AZ ALAPVETŐ TUDNIVALÓKRA AZ ATOMREAKTOROK ELLENZŐIT ÉS PÁRTOLÓIT

Eric Rogers
Princeton University,
Fizika Tanszék

"Unokáitok élete halhatatlansá­gotok biztosítéka"
Janet-Tran Drummond Rogers

Bevezetés

RETTEGÉS... HARAG ... KAPZSISÁG ... Az effajta érzelmi ráhatások eltorzíthatják vagy félrevezethetik a józan ítélőképességet. Hasonló­képpen az ELŐÍTÉLET vagy a TUDATLANSÁG is, jóllehet, utóbbiak bocsánatos bűnök. Ezek he­lyett, úgy vélem, inkább EGY HIGGADT ELME KÖRÜLTEKINTŐ VÉLEMÉNYÉBEN kellene bíznunk. (Bárcsak volna egy olyan bűvös készülé­kem, mellyel megmérhetném a vérnyomását az összes forrófejűnek, aki állást foglal az atomerő mellett vagy ellen !) De még erre a higgadt érte­lemre sem hagyatkozhatunk, hacsak nincs meg benne a szaktudás biztosítéka is.

Az a véleményem, hogy az atomerőművek mel­lett és ellen szóló érveléseknek mai kavargásában arra kell nevelnünk a széles tömegeket, hogy érté­kelni (ugyanakkor bírálni is) tudják a szakembe­rek véleményét - ez mindennél előbbrevaló, előbbrevaló még az atomfizika oktatására irányuló terveinknél is.

Emlékszem, egyszer heves kozmológiai vitába keveredtem egy rendhagyó lelkesedővel. Utána hazafelé egy igen rátermett tudóssal utaztam, aki régi időkből származó iratokkal foglalkozott. Neki volt egy megjegyzése arra a bizonyítékra, a,mi azért került szóba, hogy egy meglepő elméletet támasszon alá, és azt mondta: "Ha én egy okmányt talá­lok, első dolgom az, hogy szakértői segédlettel fel­mérjem a szerző szavahihetőségét."

Tegyük fel, hogy Ön (vagy, mondjuk, gazdag nagybácsikája) egy agyműtét eshetőségével kerül szembe. Vajon döntését jószándékú, de nem-orvos barátainak tanácsára alapozná, vagy inkább meg­győződne egy sebész szakértelméről és gyakorlott­ságáról, és a kockázatot és az esélyeket az illeté­kes területen működő szakemberekkel való kon­zultáció útján mérlegelné? A magam részéről, be­vallom, három sebésszel is konzultálnék, mielőtt döntenék. A nukleáris erő kérdésében is, úgy vé­lem, nekünk tanároknak az az elsőrendű, létfon­tosságú kötelességünk, hogy a széles tömegekkel valamiképpen elfogadtassuk a szakértők vélemé­nyének értékét. De hogyan ?

Mit tud a nagyközönség

Az is lehangol - egészen addig a mértékig, hogy a bizakodásomat is elvesztettem -, hogy oly cse­kély a közvélemény atomfizikai tudása, még azoknak a körében is, akiknek a kezében nagyha­tású döntések vannak. Némelyek úgy gondolják, hogy a felezési idő után az anyag fele, és még egy felezési idő után már egésze elbomlik. (Nehezíti a problémát, hogy a megfelelő angol szó fél élettartam jelentésű.) Azután: a "gyors tenyésztő reaktor" elnevezés nem valami rémítő masinát jelent, mely plutóniumot szülne olyan elborzasztó termé­kenységgel és gyorsasággal, akár egy fehéregér-család! Itt a "gyors" természetesen a gyors neut­ronokra vonatkozik, ellentétbe állítva őket a las­súakkal, a lefékezettekkel; és a "tenyésztő" szó is félrevezető lehet, mivel az effajta reaktor plutóniu­mot használ fel, és úgy lehet megtervezni, hogy visszanyerhessünk ugyanolyan mennyiségű plutó­niumot vagy többet (vagy kevesebbet) - a ter­vező és a működtető szándéka szerint - ami nem­zetileg megválasztható lehet.

Aktuális demonstrációk Hogyan kalauzoljuk el a társadalmat a megér­téshez ? Ahhoz egy kis segítségként a következők­ben a felezési idő és az exponenciális bomlás né­hány illusztrációját ajánlom. Ezenkívül egy olyan kísérletet is, mely eloszlathatja azokat a misztikus elképzeléseket, amelyek a Geiger-számlálót veszik körül, hasonlóan a lézer körüli félreértésekhez, melyeket néhány újabb keletű népszerű film táplál.

I/a: EGY TÉGLALAP FOKOZATOS FELEZÉSE. Rajzoljunk egy téglalapot. Húzzunk egy felezővonalat keresztben, és radírozzuk ki a felette levő részt. Húzzunk most egy függőleges felező­vonalat a megmaradt félbe, és radírozzuk ki az újonnan keletkezett fél-részek egyikét, és így to­vább. L. 1. ábra. (Különböző felhasználásai az [1] hivatkozásban.)

1. ábra

I/b: JÁTÉK TANULÓKKAL ÉS ZSETONOKKAL VAGY PÉNZÉRMÉKKEL. Ez Marx György professzor egyik oktató-játékának egyszerű vál­tozata [4]. Kérjünk fel 32 közreműködőt, és állít­suk őket sorba. Adjunk mindegyiküknek egy ko­rongot, melynek egyik oldala sárgára, másik pirosra van festve, ez képviseljen egy olyan atomot vagy atommagot, mely mindaddig bomlékony, amíg a sárga oldalát mutatja, és stabil bomláster­méknek tekintjük, amikor a piros felét látjuk. Te­gyük fel, hogy a sárga felezési ideje 10 másodperc. Mindegyik személy forgassa kezében rendszertele­nül oda-vissza a korongot 10 másodpercig anélkül, hogy megnézné, azután a STOP jelzésre dobja le az előtte levő asztalra. Ha a korong sárga oldala van felül, játékban marad újabb 10 s felezési időre. Ha a piros, elhagyja a játékot. (Habár a korong­nak kézben vagy egy pohárban való rázogatása könnyebbnek látszik, rendszerint nem szolgáltatja a szükséges véletlenszerűséget 1) Miután elmagya­ráztam ezt az eljárást, egy fordulót a gyakorlatban is bemutatok. Eképpen folyik a játék:

START... (10 s) ... STOP: nézd meg, tégy előírás szerint; START ... (10 s) ... stb. Mennyi ideig fog tartani ez a játék? Mit mondhatunk, ami­kor már csak néhány instabil atom maradt?

2. ábra

I/c: EGY VALÓDI RADIOAKTÍV PÉLDA. Ezután megmutattam az uránium unokájának; az 1, 2 perc felezési idejű protaktiniumnak a bomlását. Előre elkészítettem egy kis vékonyfalú műanyag palackot, kb. egyharmad részéig sósav erős vizes oldatában feloldott urániumnitráttal, és szintén kb. egyharmadrészig amilacetáttal töltve, mely az urániumoldat felett helyezkedett el. (2. ábra.) Egynegyed percig erőteljesen összeráztam, majd hagytam a folyadékokat leülepedni és szétválni, ezután a palack felső végéhez helyeztem a Geiger-számlálót, hogy regisztrálja a béta-részecskéket, melyek az amilacetát által összegyűjtött uránium­származékból léptek ki és áthatoltak a vékony műanyagon [2]. Figyelembevéve a háttérsugár­zást, hallhatjuk a csökkenő frekvenciájú impulzu­sokat egy vagy két percen át. Gondos mérések exponenciális lecsengést mutatnának. Ha a GM cső a palack alatt van, hallani lehet, amint a pro­taktinium-készlet kiegészül.

3. ábra

II. MEGLEPETÉS-KÍSÉRLETEK. Anélkül, hogy célomat (egészen befejezésig) kifejtettem volna, három kísérletet mutatok be, csak néhány kísérő szót szólva az ionokról ("elektromosan töltött atomok") melyek egy alkalmas feszültség által fenntartott elektromos mezőben száguldoz­nak.

II A: Amint ezt a 3. ábra mutatja, egy lámpát a váltóáramú hálózatra csatlakoztattam és bekap­csoltam. "Tudom, hogy most itt elektromos áram folyik, hiszen az elektromos áramról csak hatásai révén veszünk tudomást - fűtés és/vagy mágneses hatás és/vagy kémiai hatás (itt sikerült valami áramütés-szerűt elszenvednem !) - és itt van a lámpa izzószála, mely fehéren világít." Korábban már elvágtam a lámpához vezető drótszálak egyi­két. Amikor~az elvágott végeket ellöktem egymás­tól, a lámpa kialudt (mutatván, hogy a levegő ennél a térerősségnél nem vezet észrevehető mér tékben). Aztán fogtam egy kancsó vizet, belehajlí­tottam a drót elvágott végeit a kancsó peremén keresztül úgy, hogy a csupasz rézvégek víz alatt legyenek. A lámpa nem világított (mutatván, hogy sem a víz, sem az üveg nem vezetett észre­vehető mértékben). "Mondtam kémikus barátaim­nak, hogy a vízbe nekem néhány töltéshordozó kellene, elektromosan töltött részecskék, pozitívok vagy negatívok, vagy mind a kettő. Barátaim a közönséges sót ajánlották, melynek atomjai már a szilárd fehér kristályban is töltéssel rendelkeznek (elektron-elragadás révén). No nézzük." Beleön­töttem egy marék sót a kancsóba, és a lámpa vilá­gított. "Ez nem elektrolízist demonstráló kísérlet. Ez valójában egy só-számláló. Szükség van még egy fiatal aszisztensre, aki kiönti a sós vizet és újratölti a kancsót, (bizalmasan az olvasók hív­hatják őt kioltókörnek is) - azután újra bele­dobhatok sót. Én dobálom marékszám a sót, önök számolják a lámpa felvillanásait."

4. ábra

II B: "Ezúttal a 200 volt helyett, mely a nátrium és a klór töltéssel rendelkező atomjait mozgatta az egyik illetőleg másik irányba, 3000 voltot kö­tök ehhez a két gömbhöz." (L. 4. ábra.) "A két gömb közti elektromos mező által kifejtett erő már elég nagy ahhoz, hogy 'eltörje a teve gerin­cét'." (Itt - illusztrálandó az 'elektronok' soro­zatos ütközésekkel keletkező lavináját - keresz­tülrohantam az ülő hallgatóság egyik során, köz­ben mind több és több sárga elektront gyűjtöttem be tőlük, valahányszor nekiütköztem valakinek, vagy amikor az általam már korábban megszer­zett (- és folytonosan eldobott - a ford.) koron­gok, valamelyike eltalált valakit. Végül egész ko­rong-kollekciómat (mintegy lavinaként) egy nagy vödörbe zúdítottam. Végezetül megkértem a hallgatóságot, képzeljék el, hogy eközben két nagy­töltésű - egyik pozitívan töltött, másik negatívan - fal között ültek. Ezután bemutattam a kísérle­tet, hangsúlyozva a nagy kondenzátor, mint töl­téstároló szerepét). "Feltöltjük a két gömböt és a tárolót, 'amíg a teve háta már majdnem belesza­kad'. Amikor éppen roppan, - egy szikrát kapunk, egy ahhoz hasonló lavinát, mint amilyet koron­gokkal láttak." Feltöltöttem a berendezést, fog­tam egy égő gyufát. A láng elég iont biztosított ahhoz, hogy elinduljon a lavina, - egy fényes, izzó, hangos szikra. "Ez valójában nem szikra-bemu­tató. Ez most egy gyufa-számláló. Én meggyújtom a gyufákat. Önök számolják a szikrákat."

5. ábra

II C: "Ez itt egy hasonló berendezés, melyben 4000 volt vagy még több is mozgatja a töltött részecskéket egy nagyon vékony drótból készült rács és egy fémlemez között, mely kb. egy millimé­terre van a háló mögött. Ezúttal valami másra van szükségem ahhoz, hogy ebben a szűkre szabott térben biztosítani tudjam az ionok kezdőadagját. Ha ez meglesz, akkor - mivel a drótrács pozitív ­az elektronok, melyek itt a negatív ionok, keresz­tülrohannak rajta, útközben több elektront kiütve a levegőatomokból -, és egy kis szikra keletkezik. Most éppen egy kis rádióaktív forrást használok, mely alfa-részecskéket (hélium atommagokat) bo­csát ki, - azért, hogy előállítsam azokat az ionokat, melyek a szikrákat indítják. Figyeljük a szikrá­kat, amikor közel viszem a sugárforrást ! Most az egyes atomi szintű események következményét látják! Valójában ez egy nyitott Geiger-féle szám­láló. Már látták a só-számlálót, a gyufa-számlálót, és most a Geiger-számlálót, mely lehetővé tette önöknek, hogy 'lássák' vagy megszámlálják az alfa részecskéket." (L. 5. ábra.)

Ezzel vége a fő demonstrációnak. Még egy kis megjegyzést fűzök a nagy olajtartalékok kérdésé­hez.

6. ábra

A földi olajmennyiség végleges felső becslése

Képzeljék el, hogy a földgolyó egy teljesen olaj­jal töltött szférikus hártya. Mennyi ideig tartana ki ez az olaj mennyiség, ha az egész világ jelenlegi ütemben vagy valamilyen előrelátott ütemben használja az olajat?

A válaszhoz lásd a 6. ábrát!

HIVATKOZÁSOK

[1] Albert A. Barlett, American Journal of Physics
46/Sep. 1978, - 876, 880. A szerző az 1. ábra egy speciális felhasználását idézi Mario Iona a Physics Teaching 15/1977 számában megjelent cikkéből. 324. o.
[2] R. A. Naumann és E. M. Rogers, Nuffield O-Level Physics Teachers'Guide (revised) (Year V) 1981. Az urániumoldat elkészítéséhez az oldat minden 10 ml-ére oldjunk fel 1 g urániumnitrát-kristályt 3 ml vízben, majd adjunk hozzá 7 ml koncentrált só­savat (FONTOS!) Szerves oldószerként amilacetátot vagy di-izopropilketont használjunk. Olyan vékony­falú műanyag palackot válasszunk, mely nem lágyul meg vagy oldódik fel a szerves oldószer hatására.
[3] E. M. Rogers: Physics for the Inquiring Mind (Prin­ceton Univ. Preas & Oxford Univ. Press) 642.
[4] Marx György, Physics Education 16 (1981) 162, 212, - valamint az ezen a konferencián tartott műhely­foglalkozás is.

________________________

Fordította: Vantsó Erzsébet