Fizikai Szemle 1984/12. 451.o.
GOMBÁS PÁL MINT OKTATÓ
Antal János
BME Fizikai Intézet
Gombás Pált igen fiatalon, 30 éves korában nevezték ki egyetemi tanárrá és még csak 35 éves volt, amikor
Pogány Béla professzor halála után átvette a BME Fizika Tanszékének vezetését. 27 évig állt a Tanszék
élén és mérnökök generációit oktatta fizikára. Bár oktatói tevékenysége egyetemi diplomájának
megszerzése után azonnal megkezdődött, e rövid megemlékezés keretében elsősorban a Műegyetemen
kifejtett tevékenységére kívánunk szorítkozni.
Két fő kérdést szeretnék érinteni
- Gombás Pál oktatói tevékenysége az általa oktatott anyag szempontjából
- Gombás Pál oktatói személyisége.
A mérnökképzésben tudvalevőleg a Fizika ún. alaptárgy, oktatása nem öncél, az előadott anyag sajátos
szempontoknak kell, hogy megfeleljen.
A mérnöki tudományok a Fizika egyes fejezeteire alapoznak, csak a fizikai alapösszefüggések és az
alaptörvények ismeretében lehet a technikai gyakorlatban történő felhasználást, megvalósítást és a
műszaki tudományos fejlesztői és kutatói munkát eredményesen elvégezni. A fizika oktatásának feladata
elsősorban ezeket az alapokat kellő mélységben kiépíteni, de emellett természetesen az egységes
természettudományos világkép és szemlélet kialakítása is igen lényeges.
A mérnök a megvalósítás céljából konstruál, adott célra előírt feladatokat végző berendezést kell
terveznie és megvalósítania. A fizika új tudományos eredményeinek műszaki alkalmazása természetesen
hosszabb-rövidebb késéssel követi magát a fizikai kutatást. Például e század első harmadában a villamos
gépek és hálózatok tervezéséhez lényegében elegendő volt az elektrodinamika gerjesztési és indukciós
törvényeinek, valamint az elektrosztatika és a stacionárius áramok tanának ismerete. A műegyetemi fizika
oktatás természetesen sohasem követett ilyen szűk prakticista irányokat. Egy mérnök várható alkotási
ideje 30-40 év, vagy még több és a közben történő műszaki fejlődés a mindenkori tudásának megújítását
és továbbfejlesztését kívánta és kívánja meg. Az oktatás ezt megkönnyítette, mert egyrészt az éppen
érdekes alkalmazási területeken mindig túlmutatott, másrészt a más egyetemeken hagyománnyá vált
bevezető ún. kísérleti fizika előadás helyett mindig egy kissé átfogóbb szemléletű, igényesebb
feladatmegoldását is lehetővé tevő az elméleti fizika fegyvertárát is meg-megcsillogtató anyagot
produkált. A világos fizikai gondolat természetesen alapvető fontosságú, de a mérnök hivatásából
kifolyólag kvantitatív összefüggéseket is vár; szokásos nagyságrendeket kell ismernie, modellekkel kell
dolgoznia és ismernie kell az elhanyagolások várható következményeit is.
A feladatok megoldásában az ötlet, az egyéni invenció igen fontos volt mindig, ugyanakkor a
rutin-tervezés legalább is a mérnöki gyakorlat ismert konstrukciói területén ma úgy mondanánk
sokszor szinte algoritmizálja, bizonyos modellek használatát és (kontroll) számítások elvégzését
hivatalosan előírják.
Az igény a fizika oktatás felé tehát összetett. Egyrészt a fizika törvényeinek precíz, és összefüggéseiben
is mélyreható értése és ismerete, másrészt biztos számolási készség és feladat megoldás szükséges,
szóval az anyag precíz ismerete és biztos alkalmazási készsége.
Úgy hiszem nem tekinthető véletlennek, hogy pl. a század elején a BME-n már a Maxwell-féle
elektrodinamikát oktatták, de természetesen mindig igen sok múlik és múlott az oktatón, a tárgy
professzorán is.
Gombás Pál elődje Pogány professzor maga is igen modern felfogásban és magas színvonalon
oktatta a fizikát és különösen az elektrodinamikát és igen sokat tett a vektor analízisnek a hazai
műszaki tudományokban való elterjesztéséért is.
Pl. a negyvenes évek közepén a rádió és telefon technikát még alig oktatták, de az igen színvonalas
elektrodinamikai kiképzés (itt meg kell Bay professzor nevét is említenünk) igen sok végzett mérnöknek
aránylag könnyűvé tette a híradástechnika és a mikrohullámtechnika területén való előrelépését.
Gombás Pál előadásainak szakmai színvonaláról, korszerűségéről volt tanítványai emlékein túl
tankönyveiből és jegyzeteiből nyerhetünk képet.
Az előttem szólók túlnyomó többségéhez hasonlóan magam is Gombás professzor hallgatója voltam és
a közvetlen személyes emléken túl mint közvetlen munkatársa és a mai egyetemi oktatás és reformok
résztvevője és oktatói munkájának folytatója az idő távlatából egyre letisztultabban látom, látjuk
munkájának jelentőségét, magas színvonalát és távlatait.
Időhiány miatt itt csak két nyomtatásban is megjelent Gombás munkáról szeretnék megemlékezni.
Műegyetemi előadásait megörökítő: Fizika mérnökök számára az Akadémiai Kiadó által 1971-ben
kiadott tankönyvről és a Bevezetés a szilárd testek elméletébe címmel a Mérnök Továbbképző Intézet
által 1948-ban megjelentetett és a BME 200 éves évfordulója alkalmával újból kiadott MTI díszkötetben
is felvett továbbképző előadásáról.
Hogyan értékelhetjük a Gombás-féle előadásokat ma, 1984-ben az idézett könyvek és saját élményeink
alapján.
Gombás professzor folytatta Pogány Béla igazán színvonalas munkáját. A BME-n 1945-ben 19 évvel
a Kvantummechanika megalkotása után a leendő gépészmérnökök már tanulták a Schrödinger egyenletet
és legfontosabb alkalmazásait. A mikroszkópikus világ törvényeire rámutatva ismerték meg az atomfizika
elemeit, és modern kinetikai és statisztikus mechanikai alapokból kiindulva tanulták a termodinamikát is,
amikor az entrópia fogalma a műszaki gyakorlatban tisztán fenomenológikusan nyert bevezetést, hogy
azt a mérnökök. a hőerőgépek tervezésében használni tudják.
Gombás mindig kitért a mérnökök számára alapvetően fontos anyagjellemzők lehetséges mikrofizikai
értelmezésére és a klasszikus fizikai részleteket, pl. mechanikai alapokat annyira bővítette, amennyire a
modern anyagrészek könnyebb elsajátítása azt megkívánta.
Joggal mondhatjuk a tananyag megválasztása rendkívül korszerű és igényes az előzőekben vázolt
szempontokat messze figyelembe vevő volt. Ez utólag szinte evidens, de a kellő összehasonlítás
érdekében Gombás könyvét össze kell vetni a negyvenes években szokásos műszaki egyetemi fizika
kurrikulumokkal és tankönyvekkel.
Még érdekesebb talán Gombás szilárdtest fizikai munkája. Bár ez nem volt kötelező stúdium, csak
továbbképzési célokat szolgált, Gombás választása szilárdtest fizikából: a fémelmélet világosan mutatja,
hogy a kutatás fő irányában élt és dolgozott. Ne felejtsük el, abban az időben (1948) az Atomfizika
a köznyelvben magfizikát, atomenergiát, atombomlást stb. jelentett és igaziból még csak egy ismert
szilárdtestfizika könyv volt a Seitz-é. A szilárdtestfizika nagy évtizedeire, a fém és félvezető fizika nagy
diadalútjára csak évekkel később az 50-es években került sor. Gombás könyvét, ábráit nézve az az
ember érzése, mintha a könyv 10 évvel később jelent volna meg. Ma már ez az anyag: Fémek
Sommerfeld-féle ,és Bloch-féle elmélete, Sávszerkezetek, Brillouin zónák stb. minden valamennyire is
igényes műszaki egyetemi stúdium tananyaga. A mi Műegyetemünkön pl. 1964-től. És mi munkatársai,
akiknek az a szerencse adatott, hogy e munkában részt vehettünk, Gombás tanítványaiként és
irányításával kezdhettük a feladatunkat.
Milyen volt Gombás mint oktató?
Gombás professzor kiemelkedő társadalmi személyiség, szakmai tekintély volt. Halk szavú, szakszerű,
rendkívül igényes fogalmazásra törekvő igen jól érthető előadó volt. Tanúsíthatjuk, hogy előadásaira
mindig lelkiismeretesen és gondosan készült. A rendkívül pontos és igényes kutató személye világlott
ki előadói egyéniségéből is.
Úgy hiszem az igazsághoz híven állapíthatom meg, hogy a Műegyetem professzori gárdája az én
tanulmányi éveim alatt: a 40-es években meglehetősen gazdag volt kiemelkedő szakmai tekintélyekben
és érdekes, imponáló, valamint színes emberi személyiségekben.
Gombás Pált a Műegyetem ezen nagy öregei közé kell sorolni. Emlékét mindig tisztelettel és szeretettel
őrizzük.