Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Fizikai Szemle 2003/11. 398.o.
Czeizel Endre
Genetikai Ártalmak Társadalmi Megelőzése Alapítvány
A kivételes képesség jellegzetességei
Jelenlegi tudásunk szerint négy szellemi tartományt, illetve mentális faktort (ábra) érdemes elkülöníteni a központi idegrendszer működésén belül a kivételes szellemi teljesítmény értékelésekor.
Az egyik az általános értelmesség (hétköznapi nevén az okosság, tudományosan az intelligencia). A kivételes szellemi teljesítmények hátterében sokáig csak ezt gyanították. Általában erre is szükség van, mivel "Aki híjával van az értelemnek, sokat és feleslegesen botorkál" (Kosztolányi Dezső). Mégis, az elmúlt évek kutatásai szerint az igazán jelentős szellemi teljesítmények hátterében nem elsősorban a magas általános értelmesség áll, ehhez a másik három faktor is nélkülözhetetlen.
A speciális szellemi (mentális) képességek a központi idegrendszer magasrendű funkcióinak a megnyilvánulásai. Ezeken belül megkülönböztetünk elsődleges speciális mentális képességeket, ilyen például a verbalitás (beszédkészség), a térbeli tájékozódás, az emlékezet, az észlelési sebesség, a szótalálás gyorsasága, a számolási készség és az indukció. Hátterükben, többek között, a vizuális (látási), auditív (hallási), taktilis (tapintó) és cerebelláris (kisagyi) érzékelési funkciók állnak, amelyekért jól elkülöníthető agyi területek, illetve központok felelősek. Ugyanez érvényes a másodlagos speciális mentális képességekre is, ahova a muzikalitás, a lírai-poéta képesség, a rajzkészség, színérzék és egyebek tartoznak. Az általános értelmesség és speciális szellemi képességek jórészt függetlenek egymástól. Így például J.S. Bach egyik gyermeke értelmi fogyatékos volt, de kitűnő zenei képességének köszönhetően nagyon szépen játszott az orgonán. Picassót születési sérülése miatt kezdetben értelmi fogyatékosnak tartották (10 éves kora előtt nem tudott írni-olvasni megtanulni), noha egyedülálló rajz- és festőtehetsége már ötéves kora előtt nyilvánvalóvá vált.
A képességek harmadik tartománya a kivételes művészi teljesítmény szempontjából meghatározó, és ez a kreativitás. A kreativitás a szokásostól eltérő (divergens) gondolkodáson alapszik, amely az önálló világlátást és a szokatlan megoldásokat, tehát az eredetiséget biztosítja. A kreativitás gyakorta társul különleges érzékenységgel, fokozott kritikai érzékkel, összeférhetetlenséggel stb., és ezért sajátos személyiséggel. A kreativitás az alapja a géniuszok legfontosabb képességének, az "új világ" teremtésnek, vagyis hogy sajátos, egyéni, csak rájuk jellemző műveket alkotnak, és ez által új utakat képesek nyitni a többi ember számára.
Végül a motiváció néven összefoglalt személyiségvonások is szükségesek a meglévő adottságok-képességek minél teljesebb valóra váltásához. A motiváció fogalma magában foglalja a szorgalmat, az akaratot, a kitartást, a feladat iránti elkötelezettséget, a megszállottságot, a sikervágyat. Tulajdonképpen a motiváció jelenti azt az energiatöbbletet, amely a feladat kivételes szintű megoldásához kell, és amelyet az érzelmek-emóciók számottevően befolyásolnak.
A jelentős szellemi teljesítményre tehát az lehet képes akiben az említett négy összetevő: a megfelelő általános értelmesség, valamelyik speciális szellemi képesség kivételessége, a kiemelkedő kreativitás és a motiváció egybe esik (ábra), noha az egyik vagy néhány mentális faktor különlegessége is előnyös.
A magyar nyelvben sajnos nem mindig tesznek különbséget az adottság és a képesség fogalma között. A; adottság a genetikai (G) lehetőségeket, míg a képesség (P) a társadalmi tevékenységben realizálódó teljesítményt jelenti. (A genetikában a megnyilvánuló képességet phenotypusnak mondjuk, ami megmagyarázza a P használatát, amit "produkció"-ként is felfoghatunk). A; adottságot elsősorban a fogantatás és a méhen belüli fejlődés körülményei határozzák meg: A képességben vagyis a P-ben már a külső hatások (E = environment javító vagy éppen rontó hatása is benne van. Témánk szempontjából ezek között a legtágabb értelmű oktatás-nevelés, vagyis az edukáció a legfontosabb, ezért az E betű a tanultság kifejezője is lehet. Így vált a
P= G E
képlet a szellemi képességek humángenetikai kifejeződésévé. A lényeg a G és E együttes szerepe, interakciója. A korábbi vulgárgenetikai és túlzó környezetelvű nézetekkel szemben a tudományos kutatás ugyanis mindkét tényező szerepét igazolta, mégpedig bonyolult együtthatásban. Az öröklődést és a szerzettséget-tanultságot az angol nyelvű szakirodalomban Shakespeare híres szójátékával "nature-nurture" (természet-nevelés) szokás kifejezni. Ma már nyilvánvaló, hogy nem egymást kizáró, hanem éppen egymást feltételező fogalompárról van szó.
A tehetség, talentum, géniusz
Tehetség alatt az átlagot számottevően meghaladó, tehát kivételes adottságot, potenciát, ígéretet, vagyis a tehetséget értjük. De ha a tehetséges gyermek a későbbiekben ezt be is bizonyítja, vagyis veleszületett adottságait valóra váltja, akkor ő már nem ígéret ("tehetség"), hanem képességeit bizonyító "valaki". A jelenlegi magyar nyelvben nincsen megfelelő szó a megvalósult tehetségre, legfeljebb azt szokták mondani: "nagy" művész, tudós, államférfi. Így József Attila vagy Bartók Béla sem nevezhető már tehetségnek, hanem csakis képességeit igazoló nagy költőnek és muzsikusnak. Jó lenne újra használni az erre a fogalomra a reformkorban elfogadott és találó talentum megnevezést. Hiszen az adottság-képesség fogalompárja mellett kivételes szintjüket a tehetség-talentum ikerszavak fejezik ki.
Géniusznak nevezzük a különleges, párját ritkító szellemi teljesítményre képes embereket. (Helyesebb ezt a megnevezést használni a közkeletűbb, de a hétköznapi nyelvben már lejáratott zseni helyett.) A szó eredete a görög időkig nyúlik vissza, amikor úgy vélték, hogy a kivételes alkotás létrejöttekor az istenek jóvoltából a Géniusz szállt bele a művészbe, hozzásegítve ezzel a rendkívüli teljesítményhez. A géniuszságot ebből következően kezdetben emberfeletti eredetűnek tartották, amit alátámasztott az alkotást gyakorta kísérő ihletettség lázas állapota is. Később veleszületett, tehát genetikai okokra vezették vissza, és e gondolatmenetből adódóan a gének sajátos kombinációja, tehát a jóisten, illetve a szerencse vagy a "sors" dönti el kiből lesz-lehet géniusz.
A 2x4 faktoros talentum-modell
A kivételes szellemi teljesítményért felelős négy mentális faktor mindegyike két részre bontható. A veleszületett adottságokra, amelyek azután az ezeket befolyásoló külső hatások révén válnak képességgé. A külső hatások között ugyancsak négy kategória emelhető ki: a család, az iskola, a kortárscsoportok és az általános társadalmi környezet (elvárások, lehetőségek, divatok stb., ábra). A veleszületett komponens részesedése, az örökletesség kiszámítható a szellemi képességek eredetében, noha arányuk az egyes mentális jellegekben eltérő. Az általános értelmesség létrejöttében 50-67%-ra teszik arányukat (tehát a maradék 33-50%-ért a környezeti hatások felelősek). Néhány speciális szellemi képesség kialakulásában igen jelentős az örökletesség részesedése. Az abszolút hallás, ami a zenei tehetség egyik jelzője lehet, valószínűleg 100%-osan örökletesen meghatározott. A kivételes matematikai és a költői képesség eredetében is 90% feletti az örökletesség. A kreativitás is veleszületett, de fejleszthető vagy éppen elnyomható adottságnak tűnik. Sajnos a jelenlegi iskolai gyakorlat inkább korlátozza a gyermekek kreativitását, vagyis sok gyermek az iskolarendszerbe történő belépésekor kreatívabb, mint annak befejezésekor. Végül a motiváció is szerteágazó, komplex jelenség, amin belül az újabban EQ (emocionális quociens) rövidítéssel jelzett faktort is számottevő mértékben örökletesen meghatározottnak találták.
Mindezek ismeretében lehet a talentum 2 x 4 faktoros modelljét értelmezni (ábra). Egyrészt mind a négy mentális képesség a genetikai adottságok (örökletesség) és a környezeti hatások (tanultság) eredőjeképpen alakul ki, tehát mindegyikükben külön-külön érvényesül a P = G E összefüggés. Másrészt a kivételes tehetség veleszületett, főleg genetikai eredetű, de megnyilvánulásának külső feltételei vannak, amit kihívó és/vagy serkentő környezetnek minősíthetünk és amelyek végül is eldöntik, hogy mi válik valóra a legnagyobb természeti kincsből, az emberi tehetségből.
A zeneszerző-géniuszok jellegzetességei
Elsőként a zeneszerző-géniuszok családfaelemzésére vállalkoztam (Czeizel és Batta, 1992). Mintám alapjául a három legnagyobbnak tartott zeneszerző-géniusz, J.S. Bach, W.A. Mozart és L. van Beethoven, valamint a három legjelentősebb magyar zeneszerző: Liszt Ferenc, Erkel Ferenc és Bartók Béla szolgált. A családfáik elemzése a következő tanulságokkal szolgált.
A magyar költőgéniuszok értékelése
Az 1990-es években a kivételes művészi teljesítményt nyújtó magyar költőket értékeltem. A 16 magyar költőgéniusz családfaelemzésének legfőbb tanulságai tíz pontban foglalhatók össze (Czeizel, 2000):
E speciális szellemi adottság veleszületett, minden bizonnyal genetikai eredetére utal a következő három pont.
Éppen a 6. pont sarkallt arra, hogy 21 nagy magyar költő testi és lelki egészségének, valamint betegségeinek elemzésére vállalkozzam (Czeizel, 2001).
Itt csak összefoglalom a magyar költőgéniuszok kórrajzának főbb jellegzetességeit.
1. táblázat |
||||||||
A magyar és magyar születésű Nobel-díjasok |
||||||||
Név |
Születés |
Halálozás |
Végzettség (foglalkozás) |
Nobel-díj |
||||
éve |
helye |
éve |
helye |
|
tipusa |
éve |
||
Magyar állampolgárok |
||||||||
Szent-Györgyi Albert |
1893 |
Budapest |
1986 |
Woods Hole (USA) |
Biokémikus |
orvosi |
1937 |
|
Hevesy György |
1885 |
Budapest |
1966 |
Freiburg (Németo.) |
Kémikus |
kémiai |
1943 |
|
Kertész Imre |
1929 |
Budapest |
- |
- |
Író |
irodalmi |
2002 |
|
Magyar születésűek |
||||||||
Lénárd Fülöp |
1862 |
Pozsony |
1947 |
Messelhausen (Németo.) |
Kémikus |
fizikai |
1905 |
|
Békésy György |
1899 |
Budapest |
1972 |
Honolulu (USA) |
kémikus, fizikus |
orvosi |
1961 |
|
Wigner Jenő |
1902 |
Budapest |
1995 |
Princeton (USA) |
Vegyészmérnök |
fizikai |
1963 |
|
Gábor Dénes |
1900 |
Budapest |
1979 |
London (UK) |
Elektromérnök |
fizikai |
1971 |
|
Oláh György |
1927 |
Budapest |
- |
- |
Kémikus |
kémiai |
1994 |
|
Harsányi János |
1920 |
Budapest |
2000 |
Berkeley(USA) |
Gyógyszerész |
közgazdasági |
1994 |
alapján nem is meglepetés. A biológiai-genetikai törvényszerűségek szerint a mérhető jellegek jellemző harang alakú (normális) Gauss-eloszlásán belül a szélső "abnormális" variánsok fokozott veszélyeztetettségük miatt sokkal inkább kiválogatódnak. Biológiai-genetikai szempontból tehát mindenképpen átlagosnak vagy átlag közelinek jó lenni. Hiszen míg a magas vérnyomásúakat az agyi érkatasztrófa, az alacsony vérnyomásúakat a rossz közérzet, majd a depresszió fenyegeti. De még a testsúly és testmagasság esetében is érvényesülnek a kiválogatódás szabályai, hiszen a kórosan soványaknak és kövéreknek, valamint a törpéknek és az extrém magasaknak fokozott a halálozásuk. E közismert szabályok többé-kevésbé a szellemi tulajdonságokra is érvényesek. Az értelmi fogyatékosok fokozott esendősége vitathatatlan, a magas intelligenciájúakra azonban ez már nem feltétlenül érvényes. Ők ugyanis azok a nagyon okos emberek, akik még az egészségükre is vigyáznak, de ez a biológiai történéseknek már tudatos emberi befolyásolása. A géniuszokat azonban kreativitásuk, társadalmi konfliktusaik és szélsőséges kedélyük gyakorta teszi hajlamossá az önártásra is. Külső megpróbáltatásaik és belső késztetéseik (hiszen ők a belsejükben "tüzet vivő" emberek) tehát együttesen magyarázzák meg korai "elégésüket", vagyis biológiai és társadalmi veszélyeztetettségüket.
A tudósgéniuszok
A tudósgéniuszok kiválasztásában a Nobel-díj jelentette a meghatározó ismérvet (Czeizel, 2002). A szülőföldet, anyanyelvet és a kulturális kötődéseket tekintve 3 magyar és 6 magyar születésű Nobel-díjassal büszkélkedhetünk (1. táblázat). Közülük azonban Kertész Imre író. A maradék 8 tudós közül egyedül Lénárd Fülöp (Phillip von Lenard) magyar születése vitatható, mivel ugyan a történelmi Magyarországon, Pozsonyban született, ott is járt magyar iskolába és sokáig magyar állampolgár volt, de szülei német nemzetisége miatt ő is német anyanyelvűnek számít.
A nyolc tudós mind férfi, Lénárd kivételével Budapesten születtek, mégpedig jómódú családok gyermekeként. Nem hagyható említés nélkül, hogy közülük öten zsidó származásúak voltak. A 4000 éves írás-olvasásra alapozott zsidó kultúra nagy vívmánya a tudásnak és a vagyonnak mint két legfontosabb társadalmi értéknek az elfogadása. E családokban ezért igen nagy súlyt helyeztek gyermekeik legmagasabb szintű iskoláztatására a legjobb gimnáziumokban. S akkor a fasori Evangélikus, Piarista és a Markó utcai Reál Gimnázium Európa legjobb tanintézményei közé számítottak. A hazai egyetemek színvonalát már nem találták elégségesnek, ezért többségük Európa vezető városainak világhírű egyetemein fejezte be tanulmányait. Erre kivételes képességeik mellett nyelvtudásuk és szüleik anyagi helyzete nyújtott lehetőséget. Ugyanakkor így olyan személyes ismeretségekre is szert tettek, amelyek későbbi pályafutásukat meghatározták. Végzettségük megszerzése után szerettek volna itthon dolgozni, de hamarosan kiderült: nem kapnak képességeiknek megfelelő munkafeltételeket. Így mindannyian külföldre távoztak, és a Nobel-díjat - az egy Szent-Györgyi kivételével - már új, választott hazájukban kapták meg.
A tudósgéniuszság gyökereit kutatva kivételes általános értelmességük tűnik a meghatározónak. Többük ugyan a speciális mentális képességek terén is kivételesnek számított (ilyen Békésy György érzékszervi érzékenysége, különösen tapintása, Lénárd Fülöpnek a kísérletekhez szükséges műszerek előállításában való kivételes készsége, Wigner Jenő és Harsányi János matematika képessége), de itt valamiféle általános jellegzetesség nemigen igazolható. Természetesen kreativitásuk is fontosnak ítélhető, különösen Szent-Györgyi Albert, Gábor Dénes és Oláh György munkásságában, de azért ez alapvetően különbözik a művészek kreativitásától. Ők a kreativitásra jellemző "másképp" (divergens) gondolkodásukat is az értelem kontrolljának vetették alá, és ez a művészekről csak ritkán mondható el. Végül motivációjuk miután rátaláltak életük fő küldetésére - is különlegesnek mondható. Kutatásaikat nem munkának, hanem élvezettel végzett szenvedélynek tekintették.
2. táblázat |
||||
A Nobel-díjasok relatív gyakorisága szülővárosuk szerint |
||||
Sorrend |
Város |
Lakosainak becsült száma millióban |
Nobel-díjasok |
|
Száma |
%-a |
|||
1. |
Bécs |
1,53 |
11 |
7,2 |
2. |
München |
1,24 |
7 |
5,6 |
3. |
Wroclaw |
0,64 |
3 |
4,7 |
4. |
Frankfurt |
0,66 |
3 |
4,5 |
5. |
Hága |
0,79 |
3 |
4,3 |
6. |
Budapest |
2,00 |
8 |
4,0 |
7. |
Hamburg |
1,70 |
5 |
2,9 |
8. |
Prága |
1,21 |
3 |
2,5 |
9. |
Koppenhága |
1,34 |
3 |
2,2 |
10. |
Berlin |
3,35 |
7 |
2,1 |
11. |
New York |
18,91 |
30 |
2,0 |
12. |
Stockholm |
1,53 |
3 |
2,0 |
Kivételes értelmi képességük magánéletüket is meghatározta. A 8 tudós közül Békésy György nőtlen maradt, a maradék 5 közül csak Szent-Györgyi vált el - és ez az arány jóval alacsonyabb a társadalmi átlagnál. Gyermekszámuk általában elmaradt a kortársaikétól, de azért a családalapítók közül egyedül Gábor Dénes maradt gyermektelen. Általában nem hódoltak az önpusztító szenvedélyeknek, egyedül Gábor Dénes számított erős dohányosnak. A mértéktelen italozás nem fordult elő körükben, inkább a hipochondria. Vigyáztak egészségükre, és ennek köszönhetően hosszú ideig éltek, többek közülük kilencvenes éveikben hunytak el.
Magyarország Nobel-díjas tudósainak köszönhetően a világ élvonalába került (a lélekszám alapján kalkulált relatív gyakoriság szerint Budapest a 6. helyet foglalja el a Nobel-díjasok születési helyének világranglistáján, 2. táblázat). Mégis, amikor egyiküket az USA-ban a magyar titok nyitjáról faggatták, halkan azt mondta: "időben kell lelépni…". A magyar nemzet sorsa a jövőben nem kis részt attól függ, hogy meg tudja-e tartani a géniuszait, e kivételes természeti-társadalmi tüneményeket.
Megjelent könyvek
CZEIZEL E., BATTA GY. (szerk.): A zenei tehetség gyökerei - Arktisz Kiadó, Budapest, 1992.________________________________
A XXVII. Általános Iskolai Fizikatanári ankéton, 2003. június 26-án, Keszthelyen elhangzott "A tehetség és genetika" című előadás szerkesztett változata.