Fizikai Szemle honlap

Tartalomjegyzék

Fizikai Szemle 2004/12. 423.o.

BESZÁMOLÓ A 23. MIKOLA SÁNDOR FIZIKAVERSENY SOPRONI DÖNTŐJÉRŐL

A Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny tizedik osztályos döntőjét a hagyományoknak megfelelően a Vermes Miklós Országos Fizikus Tehetséggondozó Alapítvány székhelyén, Sopronban bonyolították le 2004. május 9. és 11. között. A verseny meghirdetői: Vermes Miklós Országos Fizikus Tehetséggondozó Alapítvány, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat, az Oktatási Minisztérium.

A verseny első, iskolai fordulóján, 2004. február 17-én több ezer 10. osztályos középiskolás indult a gimnáziumi és szakközépiskolai kategóriában. Az első fordulóban valamennyi kategória versenyzői iskolai tanulmányaiknak megfelelő feladatlapot kaptak, és 6 feladatot kellett megoldaniuk 3 óra alatt. A szaktanárok elbírálása alapján 420 tanuló jutott a második fordulóba, amely a kijelölt megyei és fővárosi centrumokban 2004. március 24-én került megrendezésre.

A második fordulóban a 2 kategóriában 3 óra alatt 4 feladatot kellett a résztvevőknek megoldaniuk. A dolgozatokat a versenybizottság Sopronban bírálta el. A második fordulóban elért eredményük alapján a 10. osztályosok közül 38 gimnazista és 10 szakközépiskolás jutott az országos döntőbe.

A döntőnek Sopronban ebben az évben is a Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnázium adott helyet, ahol a versenyzőknek az első napon 4 elméleti feladatot kellett megoldaniuk a rendelkezésre álló 180 perc alatt, majd a második napon egy kísérleti problémát kellett elemezniük 3 óra alatt.

Elméleti feladatok

Gimnázium 10. osztály

  1. A jeges, vízszintes, egyenes úton egy személygépkocsi kereke úgy mozog, hogy a kerék tengelye t = 2 s alatt állandó sebességgel s1 = 2,5 m hosszúságú utat tesz meg, a kerék kerületi pontjai pedig ezalatt egyenletes mozgással s2 = 5 m hosszúságú ívet futnak be. A kerék sugara R = 25 cm
    1. Mekkora az ábrán megjelölt P pont úttesthez viszonyított sebessége és gyorsulása?
    2. Mekkora a P pont gyorsulásának pályamenti és a pályára merőleges komponense?
    3. Mekkora a kiszemelt P pont pályájának görbületi sugara ezen a helyen?

Koncz Károly, Pécs

gimn. 1_fel. ábra

 

  1. Egyik végén zárt, vízszintes hengerben lévo, súrlódásmentesen mozgó dugattyú kétatomos ideális gázt zár el. A dugattyút a henger végével a dugattyúhoz és henger végéhez rögzített, L0 = 50 cm hosszúságú, nyújtatlan húzó-nyomó rugó köti össze. A gáz kezdeti hőmérséklete T0 = 560 K. A hengerben elzárt gázt lassan lehűtjük olyan T1 hőmérsékletre, hogy a rugó hosszúsága L1 = 25 cm-re csökken. A hűtés során a gáz Q1 = 1060 J hőt ad le a környezetének. A hűtés után a gázt lassan olyan T2 hőmérsékletre melegítjük fel, hogy a rugó hosszúsága L2 = 75 cm legyen. Ismert, továbbá hogy a Kelvin-skálán mért hőmérsékletek aránya T2 : T1 = 4 : 1.
    1. Határozzuk meg T1 és T2 értékét!
    2. Mennyi hot kell közölni gázzal azon folyamat során, amikor a rugó hosszúsága L0-ról L2-re növekszik?

(Kotek László, Pécs)

gimn. 2_fel. ábra

 

  1. Egy enyhe lejtésű betonúton fel kell juttatnunk egy nagy ládát és egy hordót. Van egy jól olajozott targoncánk, amelynek gördülő ellenállása elhanyagolható, de erre csak a láda fér rá. Ezért a hordót az ábra szerint a targonca elé helyezzük, és a targoncával felgörgetjük a lejtőn, miközben a hordó a ládához súrlódik. A láda és a hordó között a súrlódási együttható µ = 0,4. A hordó tömege ugyanakkora, mint a láda és targonca együttes tömege.

    1. Mekkora erőt kell kifejtenünk a targoncára a "szerelvény" egyenletes felfelé haladása közben, ha hordó nélkül, csupán a ládával megterhelt targonca felfelé mozgatásához F1 = 60 N nagyságú, lejtőirányú erő kell?
    2. Mennyi hő fejlődik a hordó és a láda érintkezési helyén az s = 100 m hosszú úton?

(Károlyházy Frigyes, Budapest)

gimn. 3_fel. ábra

 

  1. a) Egy nyugalomban lévő jármű belso terében a karosszériához rögzített matematikai inga lóg függolegesen. Az ingatest tömege m. Az inga vékony fonala elszakad, ha azt 2mg-nél nagyobb erő terheli. A közegellenállás elhanyagolható, g = 10 m/s2.
    1. Legfeljebb mekkora gyorsulással indulhat a jármű?
    2. A jármű lehetséges maximális gyorsulása esetén mekkora az ingatest talajhoz viszonyított gyorsulása akkor, amikor a fonál a legnagyobb szöget zárja be a függőleges iránnyal?

(Varga István, Békéscsaba)

gimn. 4a_fel. ábra

 

  1. b) Az ábra szerinti kapcsolásban az elhanyagolható belső ellenállású feszültségforrás három azonos ellenállású fogyasztót működtet. A feszültségmérők is azonosak. Az 1. számú feszültségmérő U1 = 10 V feszültséget, 3. számú feszültségmérő U3 = 8 V feszültséget jelez.

    gimn. 4b_fel. ábra

    1. Mekkorafeszültséget jelez a 2. számú feszültségmérő?
    2. Határozzuk meg a feszültségforrás feszültségét!

(Kotek László, Pécs)

Szakközépiskola 10. osztály

Az 1. feladat az alábbi két feladat közül szabadon választható:
  1. a) Egy hőszigetelt tartályt hoszigetelo anyagból készült válaszfal oszt ketté. A tartály egyik, V1 = 41,4 dm3 térfogatú részében, p1 = 1,2 · 105 Pa nyomású, T1 = 300 K hőmérsékletű hélium van. A másik, V2 = 51,75 dm3 térfogatú részét pedig p2 = 2,4 · 105 Pa nyomású, T2 = 500 K hőmérsékletű hidrogén tölti ki.

    Mekkora lenne a gázkeverék hőmérséklete és a nyomása, ha a hőszigetelő anyagból készült válaszfalat kivennénk?

(Kiss Miklós, Gyöngyös)

  1. b) Adott U0 üresjárási feszültségű (elektromotoros erejű) és Rb belső ellenállású feszültségforrásokat egyszer sorba, másszor párhuzamosan kapcsoltunk. A keletkezett telepek kivezetéseire fogyasztót, és azzal sorosan egy elhanyagolható belső ellenállású áramerősség-mérő műszert kapcsoltunk. A fogyasztó ellenállása 50-szerese egy feszültségforrás belső ellenállásának (Rk = 50Rb ).
    1. Melyik kapcsolás esetén nagyobb a fogyasztó által felvett teljesítmény?
    2. Hány feszültségforrást kapcsoltunk össze, ha a soros kapcsolású telep esetén 10,75 amper, a párhuzamos kapcsolású telep esetén pedig 2,0 amper erősségű áramot jelzett a műszer?

(Kopcsa József, Debrecen)

  1. A talaj felett h1 = 1 m magasan elejtett gumilabda h2 = 64 cm magasságig pattan vissza, g = 10 m/s2.
    1. ) Sebességének hányadrészét veszíti el a labda a talajjal való ütközés során?
    2. ) Milyen kezdősebességgel kell a h1 magasságból függőlegesen elindítani a labdát, hogy visszapattanjon az indítási pontba? Feltételezhető, hogy a labda sebességének sebességének nagysága minden ütközésben ugyanazon arányban csökken.

(Simon Péter, Pécs)

  1. Két, d = 25 cm hosszúságú fonálingát felfüggesztünk egymástól 4d távolságban úgy, hogy az m = 0,2 kg tömegű ingatestek azonos magasságban legyenek. Az ingatesteket egy L0 = 50 cm nyugalmi hosszúságú, elhanyagolható tömegu gumiszállal kötjük össze, majd függőleges helyzetükből egyszerre elengedjük őket. A gumiszál helyzete mindvégig vízszintesnek tekinthető. Az ingatestek távolsága a legnagyobb sebességű helyzetükben x = 70 cm. A közegellenállás elhanyagolható, g = 10 m/s2.
    1. Mekkora erő hatására nyúlik meg a gumiszál 1 métert, ha megnyúlása egyenesen arányos a feszítőerővel?
    2. Határozzuk meg az ingatestek legnagyobb sebességét!

(Szkladányi András, Baja)

  1. Vízszintes talajon nyugszik egy 2m = 2 kg tömegű kocsi, amelynek tetején egy R = 0,5 m sugarú, félgömb alakú tartály van rögzítve, alján egy pontszerunek tekintheto, m = 1 kg tömegű golyóval. A kocsi tengelyében v0 = 3 m/s sebességgel érkezik egy ugyancsak 2m = 2 kg tömegű kocsi, amely az állóval abszolút rugalmasan és pillanatszerűen ütközik. Minden súrlódás elhanyagolható, g = 10 m/s2.

    4. fel. szakk.

    1. Az ütközés után milyen magasra csúszik fel a pontszerű golyó?
    2. Mekkora sebességgel mozognak a testek, miután a golyó visszaérkezett a tartály aljára?
    3. Mekkora erovel nyomja ekkor a golyó a tartályt?

(Holics László, Budapest)

Kísérleti feladat

Munkaasztal szélén az egymástól d távolságra lévo A és B pontokban rögzítettük egy L0 hosszúságú gumiszál két végét. A továbbiakban vizsgáljuk a gumiszál rugalmasságát!

Eszközök 10 db azonos, m = 50 g tömegu nehezék; méroszalag; vonalzó; tartópálca; ragasztószalag; milliméter-papír; írólapok.

kísérleti fel.
Feladatok
  1. Méréssel határozd meg d és L0 pontos értékét! Akassz a gumiszál közepére nehezékeket! Jelölje h a gumiszál közepének elmozdulását az AB szakasz C felezőpontjához képest!
    1. Mérd meg hogy, hogyan függ a h elmozdulás a gumiszál közepét lefelé húzó F erő értékétől!
    2. Mérési eredményeidet foglald táblázatba, és ábrázold grafikusan h elmozdulást az F húzóerő függvényében!

  2. Számítsd ki, hogy mekkora a gumiszál maximális rugalmas energiája!

  3. Jelölje K a gumiszálban ébredő rugalmas feszítőerőt! Vezess le olyan összefüggést, amelynek segítségével a mért adatokból K meghatározható! Ábrázold grafikusan K-t az F erő függvényében!

  4. Mérési eredményeid alapján tanulmányozd, hogy a gumiszál megnyúlására érvényes-e Hooke törvénye?

(Varga István, Békéscsaba)

Sopronban az ünnepélyes eredményhirdetésre május 11- én délelőtt került sor. A versenyzőket Nagy Márton, a Vermes Miklós Országos Fizikus Tehetséggondozó Alapítvány ügyvezető igazgatója, a verseny főszervezője üdvözölte. Az eredményeket a versenybizottság (Kotek László, Pápai Gyula, Szkladányi András, Varga István, Zsúdel László) nevében Kotek László (elnök) ismertette. Az első helyezetteknek járó Mikola-emlékérmet Walter Dezső Sopron város polgármestere adta át. Sopron város polgármesterén kívül köszöntötte a versenyzőket és szervezőket Papp György, a Nyugat-Magyarországi Egyetem Fizikai Intézetének Professzora is. A helyet adó iskolanevében Bokor Ákos igazgatóhelyettes köszönt el a tanulóktól.

A döntő színvonalát jelzi az élen végzett tanulók teljesítménye. A gimnáziumi kategóriában az első helyezett a maximális 60 pontból (40 pont elméleti feladat, 20 pont kísérleti feladat) 54 pontot ért el. Az első három helyen végzett tanuló teljesítménye százalékban: gimnáziumi kategóriában: 90%, 78,3%, 73,3%; szakközépiskolai kategóriában: 60%, 55%, 55%.

A döntőben szerepelt 38 gimnazista átlagteljesítménye a kitűzött feladatokat illetően:

1. feladat 51,1%
2. feladat 51,1%
3. feladat 52,9%
4. feladat 28,4%
Kísérleti feladat 62,5%
A döntőben szerepelt 10 szakközépiskolás átlagteljesítménye a kitűzött feladatokat illetően: 1. feladat 89%
2. feladat 82%
3. feladat 20%
4. feladat 15%
Kísérleti feladat 41%

A verseny végeredménye

Gimnáziumi kategória 1. HALÁSZ GÁBOR, ELTE Radnóti Miklós Gyak. Gimnázium, Budapest, felkészítő tanára: Honyek Gyula
2. JANKÓ ZSUZSANNA, Radnóti Miklós Kis. Gimnázium, Szeged, Mezo Tamás
3. HOLLÓ LÁSZLÓ, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor
4. PAULIN ROLAND, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 4. VÉGH SÁNDOR ZSOMBOR, DE, Kossuth Lajos Gyakorló Gimnázium, Debrecen, Szegediné Nagy Judit, Dudics Pál, 4. SZÉCHENYI GÁBOR, Verseghy Ferenc Gimnázium, Szolnok, Pécsi István, 7. KISS GERGELY, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 8. SZALLER DÁVID, Berze-Nagy János Gimnázium és Szki., Gyöngyös, Kissné Császár Erzsébet, 9. ERDÉLYI VIKTOR, Radnóti Miklós Gimnázium, Dunakeszi, Tölgyesiné Irmes Marianna, 10. SZARVAS TAMÁS, Révai Miklós Gimnázium, Győr, Csete Lajos 11. Incze Attila, Radnóti Miklós Kís. Gimnázium, Szeged, Mező Tamás, 11. Szilágyi Csaba, Radnóti Miklós Kís. Gimnázium, Szeged, Mező Tamás, 11. Szabó Tamás, Radnóti Miklós Kís. Gimnázium, Szeged, Mező Tamás, 11. Nikházy László, Kazinczy Ferenc Gimnázium, Győr, Dóczi Róbertné, 11. Tornyai Árpád, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 11. Erdélyi Márton, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 17. Sajtos László, Hőgyes Endre Gimnázium és Szakközépisk., Hajdúszoboszló, Szandai Kázmér, 17. Engedy Balázs, Dobó István Gimnázium, Eger, Hóbor Sándor, 19. Kocsis Vilmos, SZTE Ságvári Endre Gyak. Gimn., Szeged, Tóth Károly, 19. Szíjártó Rita, Garay János Gimnázium, Szekszárd, Jurisits József, 21. Domokos Tamás, Bethlen Gábor Református Gimnázium, Hódmezővásárhely, Berecz János, 21. Boross Péter, Tóth Árpád Gimnázium, Debrecen, Kovács Miklós, 23. Faragó Dávid, SZTE Ságvári Endre Gyak. Gimn., Szeged, Tóth Károly, 23. Jobbágy László, Árpád Gimnázium és Kollégium, Sárospatak, Szarvas Ilona, 25. Tóth Manó, ELTE Radnóti Miklós Gyak. Gimnázium, Budapest, Markovits Tibor, 25. Várgedo Lajos, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 27. Haraszti Réka, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Tóth László, 27. Matulik Gábor, Leőwey Klára Gimnázium, Pécs, Simon Péter, 29. Molnár Kristóf, Zrínyi Miklós Gimnázium, Zalaegerszeg, Pálovics Róbert, 29. Kovács Judit, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 31. Hülber Tímea, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 31. Karszt Mariann, Magyar-Angol Tannyelvű Gimnázium, Balatonalmádi, Uray Szabolcs, 33. Farkas Gergo, Illyés Gyula Gimnázium, Dombóvár, Freller Miklós, 33. Berényi Dániel, ELTE Apáczai Csere János Gyak. Gimnázium, Budapest, Flórik György, 33. Bana Péter, Varga Katalin Gimnázium, Szolnok, Nagy Tibor, 33. Pallos Tamás, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Horváth Gábor, 37. Fábián Gábor, Fazekas Mihály Főv. Gyak. Ált. Isk. és Gimnázium, Budapest, Tóth László, 38. Tóth Róbert, Radnóti Miklós Kís. Gimnázium, Szeged, Dudás Zoltánné.

Szakközépiskolai kategória

1. VASKÓ LÁSZLÓ, Puskás Tivadar Távközlési Technikum, Budapest, felkészítő tanára: Szabó Gábor
2. EGRESSY ATTILA, Puskás Tivadar Távközlési Technikum, Budapest, Szabó Gábor
2. FEKETE ZOLTÁN, Gábor Dénes E.M.K., Debrecen, Gyebnárné Nagy Andrea
4. LENDVAI ZSOLT, Puskás Tivadar Távközlési Technikum, Budapest, Beregszászi Zoltán, 5. VADKERTI-TÓTH EVELIN, II. Rákóczi F. Mg. és Közgazd. Szki., Kiskunhalas, Tóbiás Zoltánné, 6. NYÁRI ZOLTÁN, Puskás Tivadar Távközlési Technikum, Budapest, Beregszászi Zoltán, 7. ECKER TIBOR ÁDÁM, Puskás Tivadar Távközlési Technikum, Budapest, Szabó Gábor, 8. DAJKA ATTILA NORBERT, Kandó Kálmán Szakközépisk., Kecskemét, Horváth Lajos, 9. PINTÉR GYULA, Neumann J. Középisk. és Koll., Eger, Balog Ildikó, 10. MAGASHEGYI ISTVÁN, Pattantyús Áron Géza Ip. Szki. Győr, Kóboriné Nagy Marianna.

A soproni döntőben a szervezők gondoskodtak a diákok kikapcsolódásáról is. Lehetővé tették a város múzeumainak, nevezetességeinek megtekintését. Valamennyiük számára emlékezetes marad a Kisberk János tanár által vezetett, a Lővéreket meghódító hegyi túra. Egy életre szóló élményt jelentett a résztvevők számára Károlyházy Frigyes professzor előadása, amely igen szemléletesen mutatta meg, hogy hogyan lehet az élővilágban előforduló jelenségeket, mozgásokat a fizika törvényeivel, eszközeivel magyarázni.

A 2004. évi verseny érdekes következtetések levonására ösztönöz. A fizika tantárgy óraszámainak csökkentése miatt igen erőteljesen szűkül azon iskoláknak a száma, ahonnan a döntőig eljuthat tanuló. Az ilyen iskolában tanuló tehetséges diákoknak nagyon nehéz felvenni a versenyt azokkal, akik valamilyen ok miatt szervezett formában kiemelt óraszámban foglalkozhatnak a matematikával és fizikával. A gimnáziumi kategóriában a döntőbe jutott 38 diák közül 14 diák a fővárosi gyakorló gimnáziumokban tanul.

Nagy örömmel értesültünk arról, hogy az ez évi Nemzetközi Fizikai Diákolimpián az a magyar diák, Kómár Péter (Dvorák Cecília tanítványa), érte el a legjobb kísérleti eredményt, és egyben aranyérmet nyert, aki a Mikola-versenyeken nevelkedett, edződött. 2002-ben Gyöngyösön a 9. osztályosok versenyén a 6. helyen végzett, majd 2003-ban Sopronban a 10. osztályosok versenyén a maximális pontszámmal győzött.

A soproni versenyen ismét megismerhettünk néhány igentehetséges, nagy jövő előtt álló fiatalt. Közülük is kiemelkedik a gimnáziumi kategória győztese, Halász Gábor (Honyek Gyula tanítványa), aki duplázott, hiszen tavaly a 9. osztályos tanulók versenyét is megnyerte. Nem nehéz megjósolni, hogy hamarosan ő is a Magyar Olimpiai Csapat tagja lesz.

Kotek László
PTE TTK Fizikai Intézet