Fizikai Szemle 2006/2. 37.o.
AZ ALAPKUTATÁSOK JÖVŐJE,
KÜLÖNÖS TEKINTETTEL EURÓPÁRA
Kroó Norbert
az MTA alelnöke,
KFKI, SZFKI
Az Egyesült Államok tudományos fejlődése a II. világháború
után igazi sikertörténet. Mindnyájan szemtanúi voltunk
annak a rohamos fejlődésnek, amely az Egyesült
Államok tudományát a világ csúcsára emelte. Ennek több
oka van. Az első, és talán a legfontosabb, hogy a győztes
világháború után a tudomány erős társadalmi támogatottságot
élvezett. Mindez annak köszönhető, hogy a megnyert
háború, az atombomba és azok a gyógyászati újdonságok,
amelyek a háborúban születtek, a háború után
javították a társadalom életminőségét is. Ezért Vannevar
Bush amerikai szenátor a Science the endless frontier
című könyvében joggal alapozhatta meg társadalmi támogatottsággal
az amerikai tudománypolitika alapjait.
Tudománypolitikájának lényege az volt, hogy az alapkutatásokat
közpénzekből kell finanszírozni és teljesen nyitottá
kell tenni. Biztosítani kell a tudomány szabadságát,
a tudományos intézetek autonómiáját és létre kell hozni a
professzionális kutatóintézetek hálózatát, amelyek segítségével
a bonyolult feladatok megoldásához szükséges
kritikus méret, a nagy bonyolultságú infrastruktúra, a
professzionális menedzsment és egy sor más feltétel jobban
biztosítható. Bevezették a tudományban a versenyt.
A minőség alapján a legjobbakat finanszírozták, valamint
a kutatási eredmények duális alkalmazását, civil és védelmi
célokra egyaránt.
Mi lett mindennek az eredménye? Az Egyesült Államok
a világ vezető gazdasága és hatalma lett. Megalapozták a
tudás alapú gazdaságot és megteremtették az alapot a
tudásimporthoz. Nagyon jó hatásfokkal megvalósították
az agyelszívást nemcsak az egyetemi hallgatók, de az
egyetemi oktatók és kutatók szintjén is. De említhetném
Finnország, Írország, Tajvan vagy Dél-Korea példáját is,
akik ugyan később, de hasonló útra léptek, és az eredményeiket
már napjainkban tapasztalhatjuk. Mindez
ahhoz a megállapításhoz vezet, amelyet az előbbi példák
történelmi bizonysága is jól mutat: az alapkutatások finanszírozása
jó befektetés.
Miért érdemes alapkutatásokat végezni,
illetve finanszírozni?
Nyilvánvaló, hogy a kutatókat elsősorban a megismerés
vágya ösztönzi. Az, hogy kövessék a világ fejlődését, sőt,
bizonyos területeken előtte járjanak. A tudásgenerálás, a
képességfejlesztés, a hosszú távra alkalmas kutatási infrastruktúra
fenntartása mind olyan tényezők, amelyek az
alapkutatásban gyökereznek. De a problémamegoldás,
akár a környezetvédelemben, akár az egészségügyben, a
gazdasághoz, vagy a társadalmi problémákhoz kapcsolódó
kérdésekben ugyancsak motiválja az alapkutatásokat,
azért, hogy jobb vagy olcsóbb termékek szülessenek,
hogy jobb vagy hatékonyabb szolgáltatások álljanak rendelkezésünkre.
A PhD és posztdoktori képzés ugyancsak
az alapkutatásokra támaszkodik, hiszen ezek izgalmas és
kihívásokkal teli kutatási környezetet jelentenek, amelyekben
egy alkotni vágyó fiatal mindig megtalálhatja a
helyét. Végezetül még egy dolog. Néhány évtizeddel ezelőtt
még az anyagi tőke vonzotta magához a szellemi
tőkét, manapság ennek iránya megfordult: a szellemi
tőkéhez vonzódik az anyagi tőke.
Az alapkutatások haszna tehát, hogy tudástőkét teremt
a diszciplínák széles spektrumában. A tudástőke alapján
kibontakozó tanácsokat felhasználhatják a döntéshozók
akár nemzeti, akár regionális kormányszervezeti szinten.
Az erős alapkutatás belépőjegyet jelent a nemzetközi kutatási
közösség klubjába, a globális tudományos faluba,
hiszen a tudomány a globalizáció első sikeres példája.
Ebben a klubban pedig formális együttműködéssel, konferenciákon
való részvétellel, informális személyi kapcsolatokkal
egyrészt hozzá lehet járulni a hazai tudástőke
gazdagításához mások eredményeinek átvételével, másrészt
segítséget jelent abban is, hogy egyáltalán megértsük
mások alkotásait, elméleteit, és ne ismételjük meg ugyanazokat
a kutatásokat. Az alapkutatás haszna az is, hogy az
akadémiai és a gazdasági szférák közötti kapcsolat erősítésében
fontos szerepet játszhat, de talán a legfontosabb
hasznosulása az oktatásban és a képzésben, a következő
tudósgenerációk nevelésében mutatkozik meg.
Az eddigiekben a nyitott tudományról szóltam, most
ennek fontosságát igyekszem hangsúlyozni. Természetesen
ez a nyitottság csak az alap- és a stratégiai kutatásokban
valósítható meg, de eredményei jól hasznosíthatók
mind az alkalmazott kutatásban, mind a technológiai
fejlesztésben.
Sokszor hangsúlyoztuk már, hogy manapság a tudományban
forradalom zajlik. A forradalom elsősorban
három terület körül csúcsosodik ki; a nano-tudományok
és -technológiák, az információs tudományok és technológiák,
valamint a bio-tudományok és -technológiák területén.
Azt hiszem, hogy tíz-húsz év múlva gyökeresen
más prioritások lesznek jellemzők a tudományban Földünkön,
és erre a gyökeresen új helyzetre időben, már
most fel kell készülnünk. A felkészülésnek az alapkutatásokból
kell és lehet elindulnia.
Az európai helyzet
Tekintsük át mindezt most egész Európára vonatkozóan.
Európa hagyományai a tudományos kutatás területén igen
gazdagok. Itt zajlott le a 19. század elején az ipari, végén
pedig a mezőgazdasági forradalom, továbbá a modern
tudományok bölcsője is Európában ringott. A fejlődés
azonban a II. világháború vérzivataraiban megtorpant, és
ez a megtorpanás a háború után is folytatódott. Európa
nem tudta ellensúlyozni az Amerikai Egyesült Államok
fejlődését, ami elsősorban a természetes módon növekvő
agyelszívásban mutatkozott meg. Nagyszámú európai (és
magyar) tehetség találta meg boldogulását az Egyesült
Államokban. Az Európai Unió felismerte ennek jelentőségét,
és a kutatási-fejlesztési keretprogramok segítségével
az agyelszívás megállítását, esetleges megfordítását tűzte
ki elsőrendű céljául. Mindez még a hidegháború idején
történt, amikor elsősorban nemzetbiztonsági szempontok
alapján úgy gondolták, hogy az alapkutatásokat nemzeti
keretek között kell folytatni. A helyzet a 90-es évek elején
változott meg, amikor a vasfüggöny leomlása és a hidegháború
befejezése után, a prioritások a versenyképesség
és a munkahelyteremtés felé irányultak. Eközben az előbb
említett keretprogramokban az alkalmazott kutatások képezték
a fő súlypontokat. Időközben erősödött az a felismerés,
hogy a jövőben az alapkutatások szerepe meghatározó
lesz. Ezért született meg 2000-ben az Európai Unió
csúcsszerveinek az a döntése, hogy Európának törekednie
kell a kutatás megerősítésére. Ez az európai kutatási térség
koncepciójában fogalmazódott meg, valamint abban a
javaslatban, hogy 2010 körül Európának a vezető tudás
alapú gazdasággá kell válnia a világon. Ehhez két évvel
később Barcelonában az anyagi feltételek kérdésében is
döntés született. Az ajánlásban azt a célt tűzték ki, hogy a
tagországok 2010-ig növeljék a kutatás-fejlesztési ráfordításaikat
a nemzeti jövedelmük (GDP) 3 százalékának erejéig.
Elkezdődött a 7. keretprogram tervezése is. A kutatás
fontosságát hangsúlyozandó, ennek anyagi kereteit a már
jelenleg is zajló 6. keretprogram költségráfordításának
duplájára tervezték, de a jelenleg érvényes, a parlament
által még nem elfogadott tervek szerint is lényegesen magasabb
lesz, mint a 6. keretprogramban. Növekvő hangsúlyt
kapott az alapkutatások európai szinten történő
megerősítése is.
Tekintsük át, hogy melyek az európai alapkutatások
gyenge pontjai. Az első, hogy alacsony szintű az együttműködés
a stratégiai prioritások mentén. Ennek javítása
érdekében erősíteni kell az együttműködést a tematikailag
orientált stratégiai kutatási programokban az integrált
programok létrehozásával, a kiválósági központok hálózatba
szervezésével, valamint a stratégiai fontosságú
problémák felkarolásával.
A második gyenge pont a kutatás fragmentáltsága.
Ezt kiküszöbölendő az Európai Unió nemzeti kutatási
programok koordinációját tervezi különböző formában.
Ilyenek az európai kutatási térséghez kapcsolódó elgondolások,
valamint a Római Szerződés 169. paragrafusa
által kínált lehetőség, amely néhány tagországnak is lehetővé
teszi, hogy adott konkrét program megvalósítása érdekében
összefogjon. A fragmentáció csökkentését számos
indok motiválja. Ez ugyanis korlátozza a fiatal kutatók
flexibilis karrierlehetőségeit, a határokon átnyúló
együttműködést és finanszírozást, az egymástól való tanulást,
a bonyolult feladatok esetében szükséges kritikus
tömegek elérését - különösen a kis országokban - az új
európai uniós tagok integrációját, a legjobb módszerek
megvalósítását és értékelését, végül a kiválósági központok
erősítését, számuk növelését.
A harmadik gyenge pont, hogy kevés a pénz a képzésre,
a mobilitásra és a kutatási infrastruktúrára. Ezért a
kutatási kapacitás bővítése érdekében számos elképzelés
fogalmazódott meg. Például a nemzeti ráfordítások 3
százalékra növelése a 7. keretprogram pénzügyi kereteinek
megduplázásán felül. Éppen azért, hogy a nemzeti
finanszírozásban zajló kutatások és a nemzetközi kutatások
ellentmondását fel lehessen oldani. Nemzeti és európai
szintű, új kutatási berendezések létrehozásával kell
vonzó kutatási feltételeket teremteni.
A negyedik gyenge pont a tudományos-technológiai
kohézió hiánya. Ennek megteremtése és megvalósítása
érdekében az iparral együtt úgynevezett európai technológiai
platformok létrehozása van folyamatban.
Végül az ötödik gyenge pontja az európai kutatásoknak,
hogy kevés a kiváló kutatás és kutatócsapat. A helyzetet
javítandó azt tervezi az Unió, és ez már a megvalósítás
fázisába is lépett, hogy a tudomány belső logikájából
következő alapkutatási programokat európai szinten megerősítik.
Mégpedig olyan módon, hogy a kiválóságot fokozottan
elismerik az alapkutatásban, és ezt megfelelően
finanszírozzák (jelenleg ugyanis nincs európai szintű alapkutatási
finanszírozás). A kutatók toborzása és képzése,
valamint karrierpályájának javítása ugyancsak egyike a
kitűzött céloknak, amitől azt várják, hogy az új kutatói-
mérnöki állások száma mintegy 700000-rel nő 2010-ig.
Ennek megvalósításához persze megfelelő infrastruktúrára
is szükség van, amely vonzóvá teszi a kutatási lehetőségeket.
Ennek érdekében az Európai Unió azt tervezi, hogy a
létező nemzeti berendezések esetében is, mind a tervezés,
mind a megvalósítás és üzemeltetés fázisában anyagilag is
részt vesz. Természetesen fontos az európai tudásbővítés
szempontjából a gyengébb régiók potenciáljának jobb
kihasználása és fejlesztése is. Összeurópai konszenzus
alapján az a megállapodás született, hogy miként azt a
döntést előkészítő bizottság ajánlásaiban megfogalmazta,
egy Európai Kutatási Tanács létrehozása a megoldás kulcsa.
Ez az Európai Kutatási Tanács egy autonóm szervezet
lenne, támogatását az Európai Unió költségvetéséből kapná,
mégpedig a 7. keretprogram egy speciális programjaként.
Nem a program többi elemének rovására finanszíroznák,
és nem azokkal azonos módon, hanem "grantok"
formájában, mintegy másfél milliárd eurós évi költségvetéssel.
Pénzügyi felelősséggel a Tanács természetesen az
Európai Bizottságnak tartozik, hiszen a keretprogram egészének
pénzeiért a felelősséget ez a testület viseli. Az Európai
Kutatási Tanács létrejötte azt eredményezné, hogy
hosszabb távú elkötelezettség teremtődne meg a kutatásban.
A Tanács működtetésében az irányítást egy 22 tagú
Tudományos Tanács (ez a Tanács egyébként már működik)
végzi, amelynek döntéseit egy végrehajtó ügynökség
teljesíti a lehetséges minimális bürokráciával és egyetlen
kiválasztási szabállyal, a szakmai kiválósággal. Ez a testület
finanszírozni lesz képes akár a csoport- vagy egyéni
szintű kiváló kutatásokat is az Európai Unió bármelyik
országában, mégpedig úgy, hogy a világ bármelyik részéről
részt vehetnek benne kutatók. Különösen támogatná a
multidiszciplináris és a nagy kockázatú kutatásokat, például
új területeken. Talán azt lehetne mondani, hogy a
finanszírozás a prekompetitív, stratégiai kutatásokat fogja
érinteni. Másképpen fogalmazva: a versenyképességet
megalapozó kutatások finanszírozása és nem a versenyképesség
finanszírozása a cél.
Az Európai Bizottság, ezeket az ajánlásokat megfogadva,
válaszait a következőképpen fogalmazta meg. Négy
specifikus programot tervez a 7. keretprogramon belül,
amelyek egyike a kollaboratív kutatások támogatása. A
kollaboratív kutatások hasonlóak a jelenlegi keretprogramban
folyó kutatásokhoz, de volumenben nagyobbak.
Ezek a kutatások több országban, több kutatócsoport
által, összefogással megfogalmazott feladatok megoldására
irányulnak.
A másik specifikus program az emberi erőforrás fejlesztése.
Ez a program tulajdonképpen a Marie Curie-ösztöndíjrendszer
egy javított változatát tartalmazza. A lényeges
változást a nemzeti formák bekapcsolása jelenti, valamint
a nagyobb anyagi keret. Ugyancsak e program része
a mobilitás növelése és Európa vonzóbbá tétele más országok
kutatói számára.
A kutatási kapacitás fejlesztése a harmadik specifikus
program, amely az infrastruktúra fejlesztését is magában
foglalja. A kutatási kapacitás fejlesztése az új tagországok
esetében a strukturális alapok bekapcsolásával is számol,
a tudásrégiók létrehozását, valamint a gazdasággal való
kapcsolat megerősítését jelenti - például olyan módon,
hogy kiemelten támogatja a kis- és középvállalatokat, az
ipari prioritásokat és megpróbál egyszerűbb módon gazdálkodni,
megpróbálja a formalitásokat egyszerűsíteni. E
témakörhöz tartozik az is, hogy a Bizottság fontosnak
tartja a tudomány és a társadalom kapcsolatrendszerének
erősítését is.
Végül a negyedik specifikus program a már említett
Európai Kutatási Tanácshoz kötődik, amelyet jelenleg
Ideák cím alatt fogalmaztak meg. Ez a program átvette az
előbb megfogalmazott ajánlásokat, és igen erős politikai
támogatást élvez. A 22 fős Tudományos Tanács megszületett,
megválasztotta elnökét, két alelnökét, és jelenleg
kidolgozás alatt van az a működési rendszer, amelynek
alapját a már előbb megfogalmazott elvárások jelentik. A
kutatóközösség részéről is általános támogatottságot
élvez a Tanács. Nyilvánvaló, hogy ez a jövőre nézve a 22
tagra óriási felelősséget hárít, hiszen rajtuk múlik az európai
alapkutatások jelentős hányadának jövője.
Hozzáteszem, hogy a 7. keretprogramban is jelentős
alapkutatási feladatok fogalmazódtak meg, nemcsak ezekben
a specifikus programokban. Az Európai Kutatási Tanács
létrejötte rendkívül pozitív, véleményem szerint paradigmaváltást
jelentő fejlemény, azonban veszélyeket is
jelent. Az egyik veszély, hogy a tagok megpróbálják otthoni
gyakorlatukat átplántálni a Tanács működésébe. Veszélyforrást
jelent az is, hogy az alulról fölfelé irányuló
(bottom up) és a felülről lefelé irányuló (top down) megközelítések
nem mindig azonosak. A kutatói közösség nem
biztos, hogy olyan prioritásokat fogalmaz meg, mint amilyeneket
a politika. Előfordulhat az is, hogy a nemzeti kormányok
úgy gondolják, hogy az alapkutatásokat az Európai
Unió finanszírozza, ők pedig kivonulhatnak erről a
területről. Ennél nagyobb hibát egyetlen ország sem követhetne
el. Veszélyes gondolat az is, amely néhány országban
máris megfogalmazódott, hogy annyi pénzt kapjanak
vissza, amennyit ebbe a programba befizettek. Ez nyilvánvalóan
a "fából vaskarika" tipikus esete, hiszen éppen azért
jött létre ez a Tudományos Tanács, hogy a versenyképességet
európai szintre emelve a minőséget javítsa, és a legjobbakat
finanszírozza függetlenül attól, hogy melyik országban
tevékenykednek. Vannak a politika részéről furcsállható
ötletek is, például, hogy létre kell hozni egy európai
Műszaki Egyetemet, és ezt kell az Ideák specifikus program
keretében finanszírozni, nem az alapkutatásokat.
Összefoglalva a fentieket elmondható, hogy Európa jó
irányba mozdult el. Amennyiben az Európai Kutatási Tanács
segítségével a 7. keretprogramban megfogalmazott
célok és feladatok a gyakorlatba átültetődnek, akkor Európa
esélyt kap arra, hogy az Egyesült Államok mögötti
lemaradását, legalábbis részben, behozza.
A magyarországi viszonyok és teendoink
A fentiekben az Európai Unió erőfeszítéseiről volt szó.
Térjünk most át Magyarországra. Mi a helyzet nálunk?
A magyar tudomány hírneve még mindig csillog. Sokan
tapasztalhattuk már, hogy külföldön jó magyar kutatónak
lenni. Ez annak a hazai erősségünknek is köszönhető,
amelyre a külföld mindig feltekint, vagyis a magyarországi
alapkutatások előkelő helyére a világranglistán, hiszen
különböző tudományterületeken a 15. és a 30. hely között
vagyunk ezen a listán. Ugyanakkor óriási a lemaradás
veszélye, hiszen rendkívül szerény költségvetéssel gazdálkodunk,
amely az európai uniós költségvetési ráfordítás
átlagának alig a fele - nem is szólva az élen haladókról,
Finnországról, Svédországról, amelyek már az idén teljesítették
a 3 százalékos uniós elvárást. Ráadásul ez a ráfordítás
is bizonytalan, évről évre változó módon, változó intenzitással
kell minden fillérért megküzdeni. Alacsony a
kutatói létszám is. Az európai uniós átlag alig több mint
fele, és messze lemarad Finnország és Svédország mögött.
Nagy az egyetemek dilemmája is a tömegképzés és az
elitképzés megfelelő arányának kialakításában és a kutatás
ebben játszott szerepében. Pozitívnak tartom, hogy a
Magyar Tudományos Akadémia presztízse nemzetközi
szinten és a hazai társadalomban is magas, amelyet elsősorban
kutatóhálózata eredményességének, az eredmények
folyamatos értékelésének, egy középtávú koncepció
meglétének és többé-kevésbé tudatos megvalósításának
köszönhet. Fémjelzi az Akadémia megbecsültségét az a
munka is, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Terv következő
fázisának előkészítésében és kialakításában végzett. Jócskán
vannak gyenge pontok a magyar kutatási hálózatban.
Kevés a kiváló kutató és mérnök, és a mobilitás is egyirányú:
elsősorban tőlünk külföldre irányul és sokkal kisebb
mértékben külföldről hazánkba. Az infrastruktúra használati
értéke alacsony, működtetése nehézkes a forráshiány
miatt. Európával összhangban Magyarországon is gyenge
a tudományos-technológiai kohézió. Nálunk is fragmentált
a kutatás, kiszámíthatatlan a pályázati rendszer. Bizonytalan
az éves költségvetés, és hiányzik a koherencia a
finanszírozók között. Hiányzik ugyanakkor egy országos
kutatási stratégia is. Ez a helyzet különösen 2007-től kezdődően
kritikus, amikor az Európai Unió strukturális alapjaiból
jelentős összeg jöhetne Magyarországra. De nincs
országos szintű helyzetfelmérés és előretekintés sem.
Ezért a finanszírozók saját jó vagy rossz benyomásaik
alapján döntenek jól vagy rosszul a kutatás-fejlesztésre
fordítható pénzek sorsáról.
Mindezen megállapítások fényében nézzük meg, melyek
azok a teendők, amelyeket véleményem szerint
szükséges lenne elvégezni. A tudásalap fejlesztése Magyarországon
is elkerülhetetlen. Hiszen az egyetlen olyan
erőforrás, amely a használat során nem fogy, sőt, gyarapszik
- természetesen az emberi erőforrás. Ennek erősítése
elsősorban az elitképzésen keresztül valósulhat meg. A
doktori iskolák végzik ezt a feladatot, de jó lenne, ha
Magyarországon is lennének olyan kutatói iskolák, mint
amilyet például a németországi Max Planck Társaság működtet.
A posztdoktori képzés természetesen ugyancsak
növekvő fontosságú a kutatásban. A Magyar Tudományos
Akadémia ennek szellemében működteti a fiatal
kutatói állások, valamint a Bolyai-ösztöndíjak rendszerét.
El kellene érni, hogy minél több külföldön dolgozó fiatal
magyar kutató térjen haza, valamint változtatni kellene
azon a furcsa helyzeten, hogy a hölgyek létszáma a kutatásban,
és különösen a döntéshozói helyzetben lévő pozíciókban
rendkívül alacsony. Szégyenteljesen alacsony a
hölgyek száma a Magyar Tudományos Akadémia tagjai
között is. Égető szükség lenne arra is, hogy multidiszciplináris
karrier utakat alakítsunk ki, amelyek igazodnak
ahhoz a felismeréshez, hogy a 21. század elsősorban a
multidiszciplináris kutatások százada. A kutatókat fel kell
készíteni a váratlanra, hiszen a nagy felfedezések mindig
váratlanul, szinte véletlenül születnek. S végezetül nagy
szükség lenne arra is, hogy a kutatói gárda önbizalmát
növeljük. Gyakran tapasztalom, hogy magyar kutatók,
nemzetközi szinten is, önbizalom hiányában nem úgy
szerepelnek, mint ahogy tudásuk és eredményeik alapján
ezt joggal megtehetnék.
Hadd térjek ki röviden az infrastruktúrára. Két olyan
infrastruktúránk van, amelyek szerencsére jól működnek,
és amelyeket feltétlenül meg kellene tartanunk sőt, erősítenünk.
Az egyik a nemzeti informatikai infrastrukturális
hálózat, amelyen keresztül a kutatók belföldön és külföldön
lévő kollégáikkal kommunikálhatnak, nagy mennyiségű
adatokat is továbbítva. Ilyen módon ez az infrastruktúra
a nemzetközi együttműködés eszköze is. A másik
az elektronikus könyvtárszolgáltatás, amely az interneten
keresztül elérhetővé teszi a folyóiratok széles körének
elérését a kutatók számára. Fontos feladat azonban a
műszerközpontok hálózatba kötése, a gazdaság számára
is hasznos berendezések létrehozása, fejlesztése (elsősorban
kis, esetleg közepes méretű berendezésekre gondolok).
A kis országoknak, így Magyarországnak is elsősorban
erre kellene koncentrálnia. A jelenlegi alulfinanszírozott
helyzet változtatásokat követel, amelyek természetesen
csak beruházásokkal érhetők el. Ami a nagyberendezéseket
illeti, ezek felhasználása a kutatásban igen fontos,
de ilyeneket Magyarország egymaga nem építhet. A
nemzetközi lehetőségeket kell kihasználni, kétoldalú
vagy európai együttműködések formájában. Természetesen
nagy szükség lenne arra, hogy az alapeszközök használati
értékét növeljük - gondolok például a KFKI-ban
működő kutatóreaktorra, amely nemzetközi szinten is
cserealapot teremt számunkra. Be kell tehát lépnünk bizonyos
európai nagyberendezéseket működtető szervezetek
tagjai közé is. Ezt, ha más nem, az európai szolidaritás
is elvárja tőlünk.
Ami az intézményrendszert illeti, ennek autonómiája
Magyarországon ugyanúgy, mint a világon, nagyon fontos.
A tudomány képtelen négyéves ciklusokban gondolkodni,
hosszabb távot átívelő intervallumokban kell terveznünk,
ami csak autonómia útján lehetséges. Úgy vélem,
hogy a Magyar Tudományos Akadémia kutatóhálózata
ilyen autonóm hálózat, amelynek működése országos
szinten kiemelkedő, ami nem jelenti azt, hogy hatékonysága
nem javítható. Számos olyan elképzelés van,
amely e hálózat működését tovább javíthatná. Egy azonban
biztos, hogy ez a cél csak akkor érhető el, hogyha
ezt a hálózatot politikától távol lehet tartani. Szükség
lenne az intézményrendszeren belül egyfajta egészséges
munkamegosztásra az egyetemek és a kutatóintézetek, a
kutatói szféra és a gazdaság között, amely nem egyoldalú,
hanem kétoldalú megközelítést igényel. Nemcsak a
kutatói hálózatnak kell közelednie a gazdasághoz, hanem
fordítva, a gazdaságnak is a kutatáshoz és annak intézményrendszeréhez.
Ennek nemcsak szavakban, de tettekben
is meg kell nyilvánulnia.
A hatékonyság növelése fontos teendő. A folyamatos
értékelés, az alapellátás rendbetétele, a kritikus tömeg
eléréséhez szükséges szervezési feltételek megteremtése,
valamint a koordináció javítása ebbe az irányba ható feladatok.
Ugyanakkor tudomásul kell venni, hogy a tudomány
versenyszféra nemzeti és nemzetközi szinten egyaránt,
és úgy kell versenyeznünk a partnerekkel, hogy
közben együttműködünk. Ennek technikája mindenhol
kialakítás állapotában van, és nekünk is meg kell ezt tennünk.
Intézményesített együttműködésre lenne szükség a
képzésben és a kutatásban is. Itt is akad bőven tennivaló.
A kiválósági központok és hálózataik Európában megvalósulnak,
Magyarországon is meg kell ezért küzdenünk.
Egyrészt össze kell kötni kiválósági központjainkat az
európai partnerekkel, másrészt új együttműködési lehetőségeket
találni számukra. Jó lenne, ha Magyarországon
is megvalósulna az az Európában már egyre általánosabbá
váló gyakorlat, hogy alapítványi formában is finanszírozódik
a tudományos kutatás. Végül megemlítem, hogy
új és pozitív fejleménye a tudományos kutatásnak: a
pénz az egyénhez kötődik. Azokhoz a kiemelkedő egyéniségekhez,
akiktől az eredmények is elvárhatók.
Hadd említsek néhány gondolatot a tudománypolitikáról.
A tudománypolitika rendkívüli fontosságát egy példán,
Írország példáján szemléltetem. Ha Írország európai
uniós tagságának első 20 évét tekintjük, akkor az első 10
évben az uniós támogatás sokkal magasabb volt, mint a
második szakaszban. Ennek ellenére az első 10 évben
Írország csak vergődött, a második 10 évben pedig rohamos
fejlődésnek indult. Ennek oka, hogy felismerték, az
előre vezető utat a kutatás és a képzés fokozott támogatása
jelenti. Miután ezen az úton indultak el, hamarosan az
eredmény is megérkezett. Magyarországnak az elöl haladókat
utol kellene érnie. Így nekünk még jobban kell végeznünk
dolgainkat, mint másoknak. Sőt, nemcsak jobban,
de gyorsabban is kell lépkednünk. Ez véleményem
szerint csak úgy érhető el, hogyha elsősorban az erőseket
támogatjuk, és nem a gyengék felzárkóztatását fogalmazzuk
meg prioritásként. Ezért az erős magyar prekompetitív
kutatásra kell építenünk, és ebből kell kicsikarnunk a maximális
hasznot. A világpélda mindenképp azt mutatja,
hogy ez a jó befektetés. Természetesen számolnunk kell a
magyar specifikumokkal, a gyógyszerkutatásban, az agykutatásban,
a mezőgazdasági kutatásban, az informatikai
és anyagkutatásokban lévő kiváló kutatógárdánkkal, de
azzal is, hogy Magyarországon a multinacionális vállalkozások
nagyon erősek és nagy számban vannak jelen. Ezek
háttériparának, valamint a kis- és középvállalatok támogatása
Magyarországon talán még fontosabb, mint máshol.
Nem kerülhető el az sem, hogy néhány új területre is odafigyeljünk,
és ott megfelelő erőfeszítéssel próbáljunk felkapaszkodni
a gyorsan és egyre gyorsuló módon haladó
vonatra. Ilyennek tartom például a nano-kutatások bizonyos
részét. Ezek megfelelő arányának kialakítása a tradíciókra
alapozott kutatásokhoz viszonyítva ugyancsak fontos
tudománypolitikai feladatunk.
Jelenünk egyik fontos változása, amelyet világszerte
tapasztalhatunk, a társadalomtudományok növekvő jelentősége.
Különösen így van ez akkor, ha a társadalomtudományok
tevékenysége összekapcsolódik a természettudományos
kutatással. Hadd említsek egy példát: nem tudok
elképzelni eredményes környezetvédelmi kutatásokat a
társadalomtudományok erős jelenléte nélkül.
Fontosnak tartom - ezt már a korábbiakban is említettem
- a finanszírozás stabilitását. Stabilitást a pályázati
rendszerben és pontosan megfogalmazott, jól körülírt
elvárásokat. Figyelnünk kell azokra az ötletekre is, amelyek
felhasználásával hatékonyabban végezhetjük feladatainkat.
Ne féljünk ellesni mások ötleteit, de a saját ötleteinket
is bátrabban valósítsuk meg. Végül, de nem utolsósorban
biztonsággal mondhatom, színvonalas kutatás és
tudománypolitika csak a szakmai közösség minőségkontrollja
mellett képzelhető el.
Magyarország az Európai Unió tagja. Gyakran azonban
nem úgy viselkedünk, hanem úgy, mintha csak szeretnénk
csatlakozni. Tudomásul kell vennünk, hogy az
Európai Unió nem egy föderatív képződmény, itt a nemzeti
érdekek képviselete fontos szerepet játszik. Nem
szabad erről megfeledkeznünk, és nem szabad magunkat
a másodrendű állampolgárok kategóriájába soroltatni.
Joggal várhatjuk el, hogy a pályázatok azonos feltételekkel
legyenek elérhetők számunkra, mint másoknak,
ugyanolyan mértékkel kell mérni egy magyar kutatócsoportot,
mint egy német, angol vagy francia kutatócsoport
esetében. Ugyanazt a színvonalat kell elvárni, de nem
szabad elfogadni a negatív diszkriminációt sem. Azt gondolom,
hogy ha ilyen előfordul, és erre már volt több
példa, annak hangot kell adni és ki kell kérni magunknak.
Az európai szolidaritás viszont ránk is kötelező,
ezért az összeurópai programokban való részvétel alól
nem húzhatjuk ki magunkat. Ezek jelentős része a 7. keretprogram
kollaboratív kutatásaiban fogalmazódik meg,
amelyben még sok tartalék, lehetőség van a növekvő és
javuló részvételünk érdekében. Mindez azonban csak
úgy lehetséges, ha elmaradásunkat valamilyen más forrásból
csökkentjük. Erre megfelelő forrásnak tartom a
strukturális alapokat, amelyek növekvő hányadát kell a
kutatás-fejlesztés infrastruktúrájának javítására költeni
annak érdekében, hogy azonos feltételekkel tudjunk
versenyezni nyugati kollégáinkkal.
Az Európai Kutatási Tanács nagy ígéret és nagy lehetőség.
Ennek munkájában, a pályázati rendszer kialakításában
és magukban a pályázatokban a magyar kutatói közösségnek
is részt kell vennie. Meg vagyok győződve
arról, hogy ezt meg tudjuk tenni, és eredményesen fogunk
pályázni európai szinten is. Persze ehhez számos
feltételnek kell teljesülnie: a magyar kutatástámogatásnak
is paradigmaváltáson kell keresztülmennie, a pályázati
összegeknek növekedniük, a stabilitásnak erősödnie kell,
és a koncepcióknak időtállónak és jól kidolgozottaknak
kell lenniük.
Összefoglalva: Magyarország versenyképességét az
erős prekompetitív kutatás alapozhatja meg. Ahhoz, hogy
versenyezni tudjunk és ne maradjunk le, a többieknél is
jobban kell végeznünk feladatainkat, hiszen elmaradást
kell behoznunk. Nyilvánvaló, hogy előrehaladásunkhoz
nemcsak az anyagi háttér javítása, hanem szemléletváltozás
is szükségeltetik. Európai Uniós tagságunk bővülő
külső erőforrásokat is jelent, ugyanakkor erősebb versenyhelyzetet
teremt. Ebben a versenyben helyt kell állnunk,
és ki kell harcolnunk azokat az anyagi forrásokat,
amelyeket az Európai Unió pontosan ilyen célok érdekében
működtet. Azt azonban tudnunk kell, hogy az alapvető
kérdéseket csak mi magunk oldhatjuk meg, ebben
másokra nem támaszkodhatunk, és éppen itt az ideje,
hogy ezt meg is tegyük.