Fizikai Szemle 2006/4. 139.o.
FÓRUMOK AZ ÚJ RENDSZERŰ FIZIKA-ÉRETTSÉGI
TAPASZTALATAIRÓL
Az ELFT Elnöksége által szervezett rendezvényeken elhangzottak összefoglalása
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat (ELFT) az oktatási miniszter
felkérő levelét követően két fórumot szervezett a
fizika érettségi vizsga értékelésére.
Az Eötvös Tásulat 2006. március 22-én rendezett kibővített
elnökségi ülésén az elnökségi tagok mellett részt
vettek az Oktatási Minisztérium (OM), az Országos Közoktatási
Intézet (OKI) és az Országos Közoktatási Értékelési
és Vizsgaközpont (OKÉV) szakértői, továbbá a Budapesti
Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME), az
Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), a Debreceni
Egyetem (DE), a Nyíregyházi Főiskola (NyF), a Pécsi Tudományegyetem
(PTE), a Szegedi Tudományegyetem
(SzTE) és a Nyugat-Magyarországi Egyetem (NyME) fizikai
intézeteinek (tanszékeinek) véleményét tolmácsoló
kollégák. A középfokú fizikatanulmányok felsőoktatási
fontosságát tükrözi az a tény, hogy megjelentek és tapasztalataikról
beszámoltak a PTE, a Semmelweis Egyetem
(SE) és az SzTE Általános Orvostudományi Karain a
fizika oktatásával foglalkozó kollégák is.
Az ülésen az OM képviselőjétől a 2006. évi vizsgajelentkezésekről
kapott tájékoztatásból a résztvevők megelégedéssel
vették tudomásul a fizikából és kémiából
emelt szintű érettségire jelentkezők számának növekedését.
Ugyanakkor az első helyen fizika alapszakra jelentkezők
száma a jelentkezők átlagos számának csökkenését
lényegesen meghaladó mértékben csökkent. A kedvezőtlen
fejlemény megállítása mind a fizika szakmai közösségétől,
mind az oktatáspolitikától jelentős erőfeszítéseket
követel.
2006. április 3-án a 49. Országos Középiskolai Fizikatanári
Ankét és Eszközbemutató keretében Pakson a
középiskolai tanárok számoltak be tapasztalataikról. Az
ankéton mintegy 150 középiskolai fizikatanár vett részt,
akiknek az alábbi összefoglalóban olvasható megjegyzései
hitelesen reprezentálják a tanári közvéleményt.
Ezen a fórumon is jelen voltak az OM, az OKI és az
OKÉV szakértői.
A fizika érettségi tapasztalataihoz kapcsolódó
legfontosabb megállapítások
Az új rendszerű érettségi első évének tapasztalatai szerint
az érettségi vizsga nem differenciált a továbbtanulásra
jelentkezők között, egy-egy pont eltérés a "vonalhúzásban"
10-20 jelentkező felvételét, illetve elutasítását eredményezte.
A középiskolai tanárok véleménye szerint a
középszintű írásbeli vizsga kifejezetten könnyű volt. A
tanulók számára a szóbeli során a feleletre és a mérések
elvégzésére biztosított felkészülési idő (30 perc) kevés.
Az iskolák jó részében elterjedt, a záró eredményt
"kozmetikázó" hozzáállásnak a diákok hamis önismerete
az eredménye. A korábbinál nagyobb arányban bizonyultak
képtelennek a bevezető felsőoktatási tanulmányok
során a fizika kredit megszerzésére az elsőéves
hallgatók.
Kedvezőtlen, hogy a nyelvvizsgák domináns szerepet
kaptak a továbbtanulásban, ugyanakkor a felsőoktatási
intézmények - egy-két kivételtől eltekintve - még a középszintű
természettudományos (azon belül fizika) érettségit
sem igényelték. A nyelvvizsgát egyoldalúan és túlzóan
elismerő többletpont torzította a felvettek társadalmi
összetételét, az egyes szakokra való bekerüléshez
szükséges ponthatárt (amely széles körben az egyes
szakterületek megítélésének alapja), valamint az érettségi
tárgyak kiválasztásában is tükröződött hatása. Az egyes
szakokra jelentkezettek képességeit a felvételi pontszámok
nem hűen tükrözték, jóval kisebb volt a pontszámok
által sugalltnál a rátermettségbeli eltérés.
A fizika érettséginek új eleme volt a kísérletes feladat,
amelyet minden résztvevő üdvözöl és továbbfejlesztését
hangsúlyosan támogatja. A minden középiskolában bemutatható
tanári demonstrációs kísérletek kis száma, valamint
a tanulói kísérletezés szinte teljes megszűnése
miatt ez az új irányzat ma még elsősorban gondot jelent.
A kis óraszám, a kevés működőképes eszköz miatt sok
iskolában a kiscsoportos tanulói mérések elvégzésére
alig van mód, sőt vannak iskolák, ahol szinte csak az
érettségire felkészülők végezhetnek kísérleteket. A tanárok
szakmai konzervativizmusának fő oka a modern (a
20. század második felében feltárt) fizika osztálytermi
bemutatásának megoldatlansága. Az új kísérleti eszközök
drágasága miatt a szertárak kiürülnek. Demonstrációs
műszerek javítására alig található műhely, a tanszergyártók
érdekeit kizárólagosan szolgáló oktatási politika semmilyen
formában nem támogatja anyagilag ezen eszközök
felújítását.
Probléma a középiskolai fizikatanárok újabb generációiban
egyre inkább tapasztalható felkészületlenség. A
tanárok között csökken az érdeklődés az érettségit támogató
segédanyagok fejlesztésében való részvételre, a
kísérleti eszköztár olcsó, egyszerű eszközökkel való
megújítására. A tanári pályára lépők elkötelezettsége a
fizika oktatása mellett és társadalmi (nem pusztán anyagi)
megbecsültségük egyaránt alacsony szintű. Kérdés,
hogy milyen hatásfokkal ösztönzik majd a természettudományi
karoktól elkülönült pedagógiai karok és intézetek
a BSc fizika alapszakot elvégzőket a fizika tanári
szak választására?
Nem volt egyetértés abban, hogy a fizika alapszakon
az egyetemi tanulmányokhoz kötelezően szükséges legyen-
e az emelt szintű fizika érettségi. Budapesti és
debreceni vélemények ezt támogatták, míg pécsi és szegedi
kollégáink azt hangsúlyozták, hogy a fizika iránt
érdeklődőket fogadni kell, ha szükséges, még kiterjedtebben
kell felzárkóztató kurzusokat szervezni számukra.
Új, a fizika rutinalkalmazásaihoz kapcsolható, tömegképzésben
elsajátítható szakmákat is ki kell fejleszteni.
Az orvoskarok képviselői hangsúlyozták, hogy a
mesterszakok alapításakor nem szabad elfelejtkezni a
"klinikai fizikus" szakma növekvő fontosságáról és önállósodásáról.
Az érettségi vizsgáztatásban való részvételből a tanári
diplomával nem rendelkezőket sommásan kizárták. A
felsőoktatásban akár évtizedekre tekintő oktatói múltú,
a szaktanárképzést meghatározó kollégák nem kaptak
lehetőséget, még kevésbé ösztönzést az emelt szintű
érettségiben közreműködéshez szükséges kiegészítő
képzés elvégzésére. Ez is hozzájárult ahhoz a közvélekedéshez,
hogy a felsőoktatás és a közoktatás közötti
együttműködés a felvételi folyamatban jelenleg a minimálisra
csökkent.
A közoktatásban és a felsőoktatásban dolgozók közötti
rossz kommunikáció további jele, hogy a felsőoktatás
nem kapja meg a felvettek írásbeli érettségi dolgozatait,
ami rontja a felzárkóztató kurzusok személyre szabott
programjának hatékonyságát.
Javaslatok
Ösztönözni kell az érettségi-felvételi folyamatban
a közoktatás és a felsooktatás közötti együttmuködést.
Tegyék lehetővé a szaktanárképzést meghatározó főiskolai-
egyetemi oktatóknak az emelt szintű érettségi feladatainak
kidolgozásában és a vizsgáztatásban való részvétel
feltételeként előírt tanfolyam elvégzését akkor is, ha
az oktató nem rendelkezik tanári diplomával. Legyen az
érettségiben ellátott tevékenység, az ahhoz kapcsolódó
továbbképzés, valamint a felzárkóztató (középiskolai
készségpótló) kurzusok tartása az egyetemi oktatómunka
(óraterhelés) elismert része.
A felsőoktatási intézmény kapja meg a felvett hallgatónak
az alapszak szempontjából releváns érettségi dolgozatát,
amelynek alapján hatékonyabban szervezheti meg
a felsőfokú tanulmányok elején immár kötelezően megszervezett
felzárkóztató kurzusokat.
A természettudományos területek tanárutánpótlási
igényét számszeru prognózis formájában térképezzék fel
és tanári pálya választását kiemelt oktatáspolitikai célként
támogassák (lásd Egyesült Államok, Európai Unió).
A mesterszakot (a jelenlegi 4. és 5. évfolyam) és a pályakezdés
első három évét ötéves kiemelt ösztöndíjjal
támogassák, hogy a természettudományi végzettségű
fiatal szaktanárok valóban a tanári pályát válasszák.
A valós szakemberigénynek megfelelo pályákra történo
középiskolai orientáció érdekében szükségesnek tartjuk
egy kötelezo természettudományi (azon belül
választhatóan: természetismereti) érettségi tárgy
bevezetését.
A műszaki szakirányú egyetemi tanulmányok sikeres
megkezdését segítené, ha legalább a műszaki egyetemek(!)
megfelelő alapszakjain felvételi követelmény
lenne a legalább középszintű fizika érettségi vizsga.
A fizika érettségi tételei között a modern (20. századi)
fizika jelenségkörét a klasszikus jelenségkörökkel
egyenrangúan kell szerepeltetni.
A kísérletes fizika érettségi célját csak akkor érheti el,
ha az oktatási kormányzat biztosítja az összes magyar
középiskola számára az alapvető kísérletek tanulói elvégzéséhez
minimálisan szükséges eszközöket.
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat és a Magyar Nukleáris
Társaság szakmai segítséget kíván nyújtani az érettségi
tételeket összeállító OKÉV-nek országosan elterjeszthető,
egyszerű demonstrációs eszközök és az azokkal végezhető
modern fizikai kísérletek fejlesztésére. Az e céllal
kiírt első társulati pályázat eredményét 2006 júniusában
hirdetjük ki. Reméljük az OM, az OKI és az OKÉV támogatását
a legjobb javaslatok elterjesztésének megvalósításában
(megvásárlás, legyártás és tanárok kiképzése).
Javasoljuk a természettudományok mindegyikét átfogó,
a természettudományok előrehaladásának középiskolai
megjelenítését fejlesztő pályázat OM-szintű meghirdetését.
Adjon támogatást a program a meglévő eszközök
működőképességének biztosításához is.
A kísérletes oktatási eszközök vonzó demonstrációs
eszközeit megalkotó középiskolai tanárok szakmai előrelépését
(nemzetközi publikálás, tudományos fokozat
szerzése stb.) az OM ösztöndíjakkal támogassa.
A fizika (bovebben a természettudományi tárgyakban
teendo) emelt szintu érettségi választására ösztönzést
adó többletpontrendszert igénylünk,
amely a középiskolai tanulmányok egész időszakában
vállalt és a magyar tehetséggondozás bizonyítottan eredményes
rendszeréhez tartozó aktivitások mindegyikét
elismeri.
- Javasoljuk az országos részvételu, a szakmai társaságok
szakmai garanciája mellett lebonyolított és a fizika
teljes jelenségkörét átfogó, legnagyobb hagyományú fizika
tanulmányi versenyek első 5 helyezettjének többlet
felvételi pont megadását, amennyiben eredményes emelt
szintu fizika érettségit tesznek.
- Javasoljuk a Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok
feladatmegoldó versenyén a fizikából 3 éven át folyamatosan
az elso 10 helyezett között végzo tanulóknak
többlet felvételi pont megadását, amennyiben eredményes
emelt szintu fizika érettségit tesznek.
A többletpontokat azon alapszakok felvételi sorrendjének
kiszámításánál vegyék figyelembe, amelyeken a fizika
érettségin elért eredményeket egyébként is beszámíthatják.
Megfontolandó, hogy többletpontot általában (bármely
tantárgyban) csak akkor kaphasson a tanuló, ha a
megfelelő területen emelt szintű érettségit tesz.
<>
Jelen összefoglaló értékelésünket és javaslatainkat az
Oktatási Miniszternek és a közoktatást felügyelő helyettes
államtitkárnak megküldjük. Eljuttatjuk továbbá a Magyar
Tudományos Akadémia főtitkárához is, kérve a köztestület
szakmai támogatását.
az ELFT elnöksége