Fizikai Szemle 2006/6. 206.o.
A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI ÉS AZ ÚJ FELVÉTELI RENDSZER EGY MŰEGYETEMI OKTATÓ SZEMÉVEL
Tóth András
BME, Fizikai Intézet
Az érettségi vizsga nagyon fontos esemény egy fiatal életében.
Fontos, mert ez az első olyan megmérettetés, ahol
átfogó tudásról kell számot adni, a fiatal számára tehát
komoly minősítést jelent. Fontos, mert egyben felvételi
vizsga is, eredménye tehát alapvetően befolyásolhatja a
továbbtanulás esélyeit. Az érettségi vizsga és az ezt is
magában foglaló felvételi rendszer fontossága indokolja,
hogy összegyűjtsük és elemezzük tanulságait. Ehhez szeretnék
a 2005. évi érettségi-felvételihez kapcsolódó tapasztalataimmal
és gondolataimmal hozzájárulni.
A rendszerrel kapcsolatos tapasztalataim
Műegyetemi oktatóként fizikát tanítok, ezért azokról a
tapasztalataimról számolok be, amelyeket az egyetemen
fizikát tanuló, frissen érettségizett hallgatókkal kapcsolatban
szereztem.
A felvételi pontszámokat szemügyre véve azonnal feltűnik,
hogy a korábbi évekhez képest kiemelkedően magas
pontszámokkal érkeztek a jelentkezők. Ennek oka a felvételi
rendszer változása, de a magas pontszámmal érkező
diákok - az arányokat tekintve - túlságosan nagy száma
rámutat az érettségi-felvételi rendszer egyik problémájára:
az érettségi színvonalát nem sikerült megfeleloen beállítani.
A követelmények túl alacsonynak bizonyultak, a vizsga
nem differenciált eléggé. Ez a BME mérnök-fizikus szak
esetén - a kis felvételi létszám miatt - sajátos problémát
okozott. A pontszámok összetorlódása miatt a felvehető
létszám túlságosan érzékeny volt a ponthatár változására,
így a végül kialakult 135-ös ponthatárral az elvileg lehetséges
létszámnál kevesebb hallgatót tudtunk felvenni.
Az érettségi-felvételi rendszer másik problémáját a
többletpontok okozták.
Mivel az érettségi vizsga nem differenciált eléggé, a
sorrend kialakulásában valószínűleg túlságosan nagy szerepet
kaptak a többletpontok. Az emelt szintű érettségiért
járó többletpontokkal nincs bajom, de az már zavar, ha a
felvétel azon múlik, hogy ki tud több nyelvvizsgapontot
összegyűjteni. Személyes tapasztalatom is van arra vonatkozóan,
hogy magas felvételi pontszámok - többletpontok
miatt - szakirányú tudással nem párosulva is előfordultak.
A BME mérnök-fizikus szakára 134 feletti pontszámmal
felvett hallgatóknak több, mint 15%-a nem tudta
megszerezni az első féléves kísérleti fizika tárgy kreditpontjait,
vagyis ezeknek a hallgatóknak a tárgyat ismét
fel kell venniük. Ez a korábbi évekkel összehasonlítva
kirívóan rossz eredmény.
A többletpontokkal kapcsolatban még egy problémát
érdemes megemlíteni. A tavalyi felvételinél még lehetőség
volt arra, hogy egy jól sikerült középszintű érettségi pontszámához
egy gyengén sikerült emelt szintű érettségiért járó
többletpontot is megszerezze a jelentkező, ami tulajdonképpen
a többletpontokkal való visszaélést tett lehetővé.
Az új érettségi-felvételi rendszer örökölte a felvételi
rendszerek "örökzöld" problémáját, amit a "hozott pontok"
beszámítása okoz.
Ezzel kapcsolatban az egyik - közismert - probléma
az, hogy a különböző iskolákban kapott azonos jegy
gyakran lényegesen eltérő tudást takar, így hátrányos
helyzetbe kerülnek azok, akik magasabb követelményeket
támasztó iskolákban tanulnak.
Problémát jelent az is, hogy - éppen a felvételi pontszámokban
játszott jelentős szerepük miatt - az iskolákban
nagy a kísértés a jegyek felfelé húzására, hiszen a
folyamatban résztvevő minden félnek ugyanez a rövidtávú
érdeke. Gyanítható, hogy a kísértésnek nem mindig
sikerül ellenállni, ezzel tovább csökkentve a hozott pontok
objektivitását.
A tényleges tudást túlértékelő jegyek nem pusztán a felvételi
pontszámban okoznak problémákat. Személyes tapasztalatom,
hogy a BME mérnök-fizikus szakon szinte
minden évben vannak olyan hallgatók, akik jeles fizika- és
matematikajegyekkel, magas pontszámmal érkeznek, az
első félévi kísérleti fizikavizsgán mégis elképesztő - a középiskolás
fizika alapjait érintő - tájékozatlanságról tesznek
tanúbizonyságot. Ezek a hallgatók azzal a meggyőződéssel
jönnek fizikusnak, hogy itt a helyük, hiszen fizikából
mindig jók voltak. Azt gondolom, hogy a tudást túlértékelő
jegyek önértékelési problémákat is okozhatnak.
A hozott pontok problémájához tartozik az is, hogy a
középszintű érettségin "szerzett" pontok is "hozottak".
Gondolatok a problémák kiküszöbölésének
módjáról
Az érettségi színvonalának problémája
Ez a probléma kezelhető, hiszen a nehézségi fok
többé-kevésbé reális felmérése - a tapasztalatok elemzése
után - hozzáértő szakemberek számára nem lehet
megoldhatatlan feladat.
A többletpontok problémája
Érdemes lenne elgondolkodni azon, hogy a választott
szakhoz közvetlenül nem kapcsolódó ismeretek súlya
nem túlságosan nagy-e. A jelenlegi rendszerben kiváló
szakirányú felkészültségű, tehetséges jelöltek komoly
hátrányba kerülhetnek kevésbé felkészült, de a nyelvvizsga-
többletpontokban jobban teljesítő társaikhoz képest
(nyelvvizsgákkal elvileg összesen 20 pontot lehet
szerezni, de az egy nyelvvizsgáért kapható pontszám is
túlságosan nagy lépésben változtatja a pontszámot). A
problémát enyhítheti, ha a színvonal emelésével az érettségi
a szakirányú tudás szerint megfelelően differenciál,
de a nyelvvizsgapontok száma még így is soknak tűnik.
A hozott pontok problémája
A hozott pontok iskolától való függését kiküszöbölni
nem lehet, ezért a probléma mérséklésének legegyszerűbb
módja az lehetne, hogy ezek súlyát csökkentjük a
felvételi pontszámban.
Általános megjegyzések
Az érettségi követelményekről
Az új fizika-érettségi követelmények jó irányban tett lépésként
értékelhetők. Különösen fontos, hogy a kísérletezés
is bekerült a követelmények közé. A hallgatókkal való
beszélgetésekből azonban az derül ki, hogy vannak iskolák,
ahol nemcsak tanulói kísérletek végzésére nincs valódi
lehetőség, de tanári kísérletet is alig látnak. Emiatt ez az
érettségi követelmény jelenleg nem látszik reálisnak.
Az érettségi objektivitásáról
Az érettségi rendszernek az a törekvése, hogy - legalább
emelt szinten - objektívabbá tegye az értékelést,
pozitív fejleménynek mondható. Az iskolától független
érettségi objektivitását tovább kellene növelni (középiskolai
tanárok tapasztalata szerint előfordul, hogy az idegen
iskolában letett érettségi is iskolafüggő), és a középszintű
érettségi esetén is be kellene vezetni az emelt szintű
érettségi lebonyolítására kialakított gyakorlatot (ezt is
elfogadják felvételi vizsgaként).
Az érettségi két szintjéről
Vannak, akik vitatják, hogy szükség van kétszintű érettségire.
Mivel a kérdés eldőlt, és van kétszintű érettségi,
vizsgálni azt érdemes, hogy ellátja-e azokat a funkciókat,
amelyekért bevezették. Miután az egyetemek úgy döntöttek,
hogy a középszintű érettségit is elfogadják felvételi
vizsgaként, a két szint lényegében értelmét veszítette. Ha
már kétszintes érettségi van, akkor valamilyen módon el
kellene érni, hogy a két szint betöltse eredeti funkcióját.
Ha pedig ez nem megy, akkor le kell mondani róla, nem
érdemes a rendszert feleslegesen elbonyolítani.
A középiskolai fizikáról
Ha az érettségi-felvételi rendszert a fizika szempontjából
vizsgáljuk, akkor nem lehet eltekinteni a középiskolai
fizikaoktatás helyzetétől. A Műegyetem különböző karaira
belépő hallgatók fizika előképzettségének színvonala
évek óta folyamatosan csökken, ami szoros kapcsolatban
áll a középiskolai fizika óraszámának és a tárgy presztízsének
csökkenésével. Érdekes lenne elemezni, hogy ezzel
milyen összefüggésben van az a tény, hogy például a Műegyetemen
(de tudomásom szerint más, hasonló intézményekben
is) a felvételi követelmények között a fizika csak
a választható tárgyak között szerepel. Olvasva a középiskolai
fizikával kapcsolatos felméréseket, és számba véve
saját tapasztalataimat az a benyomásom támad, hogy a
fizika a középiskolában valamiféle mumussá nőtte ki magát.
Biztos, hogy ez annál inkább így lesz, minél kevesebb
idő, energia és pénz jut kísérletezésre, és minél kevesebb
lehetőség van a tanulók aktivizálására. Ráadásul a meglevő,
szűkös időkeretek kihasználását is megnehezítik a
tanterv következetlenségei, például az, hogy a fizika tanításához
szükséges alapvető matematikai ismeretek nem
állnak idejében rendelkezésre. Ebből a szempontból sem
szerencsés, hogy a normál tanterv szerint az utolsó évben
már nincs fizika, és azért sem, mert a tanulók többsége ekkorra
szerzi meg azt az absztrakciós képességet, amely
már komolyabb tárgyalást is lehetővé tenne.
<>
A fentieket nem elemzésnek szántam, csupán néhány -
sok tekintetben egyedi - tapasztalatomat és ezzel kapcsolatos
gondolatomat írtam le. Azt szokták mondani, hogy
tökéletes dolgok nincsenek, de a felismert hibák kijavítására
törekedni kell. Az érettségi-felvételi rendszer van
annyira fontos, hogy javítása érdekében komoly erőfeszítéseket
tegyünk.