Fizikai Szemle 2006/08. 282.o.
Zátonyi Sándor: FIZIKAI KÍSÉRLETEK KÖRNYEZETÜNK
TÁRGYAIVAL
Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2006.
A körülöttünk lévő világ felfedezése, megismerése révén
egy olyan kincs birtokába juthatunk, amely - válasszunk
bármely szakmát, foglalkozást - sikeressé tehet. A helyes
természettudományos világkép kialakításában segítségünkre
lehet az iskolában egy jól felépített pedagógiai
program, a médiumokban egy jó ismeretterjesztő. Ezt a
felfedezést, megismerést egyre kevésbé kapjuk meg a
közoktatásban, "köszönhetően" a természettudományok
háttérbe szorulásának. Sajnos, nem jobb a helyzet a médiumok
háza táján sem.
De nem ezt a súlyos helyzetet szeretném elemezni, hanem
egy jó hírt szeretnék megosztani. Javaslom, fedezzünk
fel mi magunk mindent! Ha ezt az, egyébként rögösebb,
utat választjuk, akkor támaszkodhatunk a Nemzeti Tankönyvkiadó
most megjelent könyvére, amely nem a tanítást
teszi közvetlen céljává. Elsődleges feladatául - építve
az önállóságra - az olvasó irányítását tűzte ki. Elindítani a
megismerés útján, észrevétlenül átadni a tudományos módszert,
a figyelmet a jelenségekre irányítani. A megfigyelendők
és a tennivalók leírása mellett kérdések megfogalmazásával
segíti a gyakorlatlan kezdőt. A természet megismerését
elkezdeni az általános iskolában, lehetőleg már az alsóbb
osztályokban kell. Aki ebben a korban megérzi a kísérletezés
örömét, nem sok gondja lesz a természettudományokkal
tanulmányai során. Ennek a korosztálynak sajátossága,
hogy figyelmét még csak rövid időre lehet igénybe
venni. A kísérletek beszerzésére, kivitelezésére, elvégzésére
csak rövid időt lehet tervezni. Építeni kell a játékosságra.
Mindezeknek az elvárásoknak maradéktalanul megfelel
Zátonyi Sándor: Fizikai kísérletek környezetünk tárgyaival
című könyve. A könyv előszavában a szerző
könyvét a 9-14 éves korosztálynak ajánlja. Én továbbmegyek,
és nem csak a kisiskolásoknak és felsőtagozatosoknak
ajánlom e könyvet. Azok a szülők, akik nem szeretnék,
hogy kísérletek nélkül tanuljon gyermekük fizikát,
sok ötletet meríthetnek belőle. Ha egy szülő gyermekével
együtt végzi el a könyvben leírt kísérleteket, az ismeretei
felfrissítése mellett a természettudományok területén
kívül eső élményhez is juthat - tapasztalhatja egyfajta
kohéziós erő növekedését családján belül.
A kísérleteket konyhai eszközökkel, gyermekjátékokkal,
számítógép-alkatrészekkel, esetleg egy marék száraz
babbal végezhetjük el, csupa olyan, a legtöbbször otthon
készen megtalálható eszközzel, amelyek látszólag nem
fizikai kísérleti eszközök, és nem "szertárszagúak". Kísérletezés
után nem kapjuk készen a törvényszerűségeket,
képleteket, nem vonja le a könyv a tanulságokat sem.
Egy más módszert választott a szerző: feltesz egy-egy
gondolkodtató, fejtörő kérdést. Fogalmazódjanak meg a
válaszok annak a fejében, aki mindezeket most tapasztalta.
A kísérleteket tizenöt témakörből választotta a szerző,
amelyek végigvezetnek a klasszikus fizikán.
A víz és buborék a mérlegen című kísérlet egyszerűségével
és eredetiségével annyira megragadott, hogy azonnal
elvonultam a konyhába, és családom bevonásával, a
tikkasztó nyári kánikulában feláldozva az utolsó palack
ásványvizet, én magam is elvégeztem. A napelemekkel, a
termoelemekkel, diódákkal és a világítódiódákkal való
ismerkedés, ismertetés példaértékű, mert egyetlen felesleges
szakkifejezés sem szerepel benne - amit a gyermek
ebben a korban csak bebiflázni képes, megérteni nem.
Mégis, szinte minden általános iskolában megtanítható
tulajdonságra fény derül.
A könyv tartalmával összhangban van a kivitelezése.
Kézbe véve a könyvet szép fényképeket, kedves, tartalomhoz
és a korosztályhoz illő grafikát találunk. A könyv
mérete is mentes a kompromisszumoktól, ennek köszönhetően
nem zsúfolt és nem indokolatlanul szellős.
Az ízléses tipográfia és a jóminőségű papír mindezek
mellé esztétikai élményt is nyújt. Összefoglalva: nagyon
igényes tartalmú és kivitelű a könyv. A kötetet adhatjuk,
ajánlhatjuk ajándékként is. Olvasóinak, követőinek ahhoz
hasonlóan meghatározó olvasmányélménnyé válhat,
mint Öveges József, vagy Sztrókay Kálmán kísérletezni
tanító könyvei.
Härtlein Károly