Fizikai Szemle 2006/9. 313.o.
FIZIKATANÁRNAK LENNI JÓ
- beszámoló a magyar fizikatanárok 2006. évi továbbképzéséről a CERN-ben
Sebestyén Klára, PTE Deák Ferenc Gyakorló Gimnázium, Pécs
Simon Péter, Leőwey Klára Gimnázium, Pécs
Vihartné Balogh Éva, Bánki Donát Ipari Szakközépiskola, Tatabánya
Egészen a 19. század végéig az iskolai fizika tantervekben
megjelent a fizika tudomány által elért eredmények
legjava. A fizika mint tudomány igen közel volt a fizikához
mint tantárgyhoz. Közismert például, hogy Balmer
(svájci) középiskolai tanárként adott formulát a hidrogén
látható spektrumvonalaira. Alig több, mint 100 esztendeje
a helyzet megváltozott, a mai tudomány mérföldekkel az
oktatás előtt jár, s az idő múlásával ez a távolság csak
növekszik. A tanároknak szükségük van a tudósok szakmai
támogatására! Talán ezt ismerte fel Eötvös Loránd,
amikor 1895 nyarán 32 résztvevővel több, mint kéthetes
továbbképzést vezetett fizikatanárok számára Budapesten.
Ez volt az első ilyen jellegű tanfolyam. (Eötvösnek
természetesen még számos tevékenysége támogatta a
középiskolai fizikatanárokat.) A 20. században folytatódott
az "eötvösi hagyomány". Számtalan tudós, egyetemi
oktató szerepelt tanári ankétokon előadóként. Tanfolyamokat,
tanulmányutakat, oktatási kísérletet, oktatási konferenciákat
szerveztek fizikatanárok számára. A 21. századra
sem maradtunk egyedül. Erre szép példa a 2006
augusztusában CERN-ben magyar fizikatanároknak rendezett
továbbképzés.
2006 januárjában a CERN körlevelet küldött a tagországaiba,
amelyben nemzeti nyelven folyó egyhetes részecskefizikai
továbbképzést hirdetett meg. Elsőként a magyarok
reagáltak a kezdeményezésre, s ennek köszönhetően
először a magyar nyelvű programot (HTP 2006) rendezték
meg 2006. augusztus 20. és 26. között. A tanulmányút
megszervezése Sükösd Csaba és Jarosievitz Beáta érdeme.
2006. augusztus 19-én a déli órákban autóbusszal
(WEB-001 rendszámmal!) indultunk Budapestről. A fárasztó
buszozást megszakító első hosszabb megállást
Salzburgban tartottuk, itt két órát töltöttünk esti városnézéssel.
Láttuk Christian Doppler és Mozart szülőházát, a
várat, és a város pezsgő éjszakai életét is.
Másnap már Svájcban ért bennünket a reggel. Az útvonalunk
adta lehetőséggel élve délelőtt megnéztük (Montreux
mellett) Chillon várát, amelyet egy hegyoldalból
alakítottak ki a Genfi tó partján.
Közel egynapos autóbuszút után érkeztünk a CERN
meyrini campusába. Az intézet részéről Mick Storr köszöntött
minket, és máris egy előadáson találtuk magunkat.
Vesztergombi György mesélt a parkban kiállított buborékkamrákról,
majd röviden bemutatta nekünk a CERN-t.
A CERN betűszó egy az intézet létrehozásával megbízott,
1952-54-ben fennállt átmeneti szervezet francia nevének
(Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire)
kezdőbetűit őrzi. Az intézet hivatalos (angol) neve European
Organization for Nuclear Research, de a benne
folyó tevékenység fő irányára utalva, gyakran használják
a nem hivatalos European laboratory for particle physics
elnevezést is, ennek a magyar megfelelőjét érdemes megjegyezni:
Európai Részecskefizikai Laboratórium.
A CERN létrehozása európai válasz volt a Manhattan-programra.
Míg azonban az amerikai program célja a
háború megnyerése volt, a CERN-é a béke megnyerése
lett. 1954-ben 12 ország kormánya alapította, jelenleg
már 20 ország, köztük hazánk is (1992 óta teljes jogú),
tagja. A Genf mellett felépült kutatóközpont évtizedek
óta a részecskefizikai kutatások fellegvára. (A részecskefizika
az anyag legparányibb építőköveit vizsgálja módszeres
alapossággal.) Érdekes élmény volt, hogy itt minden
"utca" fizikusokról van elnevezve. Naponta áthaladtunk
az Einstein, Rutherford .... utcákon. A CERN mintául
szolgálhat a társadalom egészének:minden kutatási eredmény
nyilvános, mindent lehet fényképezni, mindenhová
be lehet menni, ha az ott folyó munkát nem zavarja és
nem káros az egészségre. Legújabb gyorsítójának, a
"nagy hadron ütköztetőnek" (LHC) befejezéshez közeledő
építését, annak minden fázisát a weben kamerával
on-line és grafikonokon követhetik az érdeklődők.
CERN-i programunk egyik részét előadások jelentették,
természetesen a modern részecskefizikáról.
Három alkalommal Vesztergombi Györgyöt hallgattuk,
előadásainak címe Gyorsítók és detektorok volt. Egy modern
nagyenergiájú részecskegyorsító működésének alapelve
nagyon hasonlít a TV képernyője, illetve a számítógép
(képcsöves) monitorja működéséhez, hiszen ez utóbbiak
gyakorlatilag szintén részecskegyorsítók. A televízió
képcsöve is tartalmazza azokat az egységeket, amit egy
"igazi" részecskegyorsító:részecskeforrás, nyalábvezérlő
és fókuszáló mágneses tér, céltárgy. Minden gyorsító az
ion- vagy elektronforrással kezdődik, hiszen csak töltött
részecskéket lehet gyorsítani, legkézenfekvőbb módon
(sztatikus) elektromos térrel. A klasszikus katódsugárcsőben
például körülbelül 20 kV-os elektromos tér gyorsít.
(Sztatikus mágneses tér segítségével viszont nem lehet
gyorsítani, a mágneses Lorentz-erő ugyanis merőleges a
sebességre.) A gyorsítás során nyert energia a tömegtől
nem függ, csak a gyorsított töltés és a gyorsító feszültség
nagyságától. Ezért is tűnik természetes mértékegységnek
az elektronvolt (eV). A modern részecskegyorsítóban a
gyorsítást időben igen gyorsan változó, nagyfrekvenciás
elektromos térrel hozzák létre. Így akár több száz MeV
energiájú részecskék is előállíthatók.
Az egyik délután laborlátogatáson vettünk részt. Ott
sikerült megörökíteni egy lineáris gyorsítót.
A nagyenergiájú gyorsítók egyik legmodernebb típusa
a szinkrotron, amelyben rendkívüli precizitással szinkronizált
mágneses tér (részecskéket körpályára kényszeríti)
és elektromos tér (a részecskéket gyorsítja) kombinációjával
hoznak létre nagyenergiájú részecskéket. Technikailag
úgy képzelhető el, hogy adva van egy gyűrű, amelynek
a kerülete mentén mágneses dipólokat helyezünk el.
A dipólok tere merőleges a gyűrű síkjára és a térerősség 0
és Bmax között szabályozható. A gyűrű nem egészen tökéletes
kör, néhány helyen lineáris szakaszokat iktatnak be,
ezekben lineáris gyorsítót helyeznek el. Minél nagyobb
energiára (sebességre) tesz szert a részecske a lineáris
szakaszokon, annál nagyobb mágneses térre van szükség
ahhoz, hogy pályája a gyűrűben maradjon. Az épülő LHC
sugara 3 km, az elérhető legnagyobb mágneses indukció
8,5 tesla. Így ebben a gyűrűben akár 7-8 TeV energiájú
részecskék is előállíthatók lesznek majd.
A részecskéket az anyaggal való kölcsönhatásuk alapján
tudjuk érzékelni, detektálni. Az 1960-as évekig optikai
úton történt a részecskék észlelése fluoreszkáló ernyő,
ködkamra, buborékkamra, emulziók segítségével.
1962-től vált lehetővé a gáztöltésű detektorok (GM-cső)
és a félvezető detektorok jeleinek elektronikus feldolgozása,
rögzítése. Mintegy tíz esztendeje kezdtek elterjedni
a szilícium kamrák (pixel detektorok).
Az elemi részek rejtelmeibe, az atomtól a kvarkig, Horváth
Dezso vezetett be minket. Összefoglalást kaptunk a
részecskefizikában meglévő szimmetriák és megmaradási
tételek között. A mai részecskefizika nagybetűs "Elmélete",
a Standard Modell az 1970-es évek óta ismert. Pontos
matematikai formalizmuson alapul, melyben szereplő
minden fizikai fogalom elvben pontosan mérhető
mennyiség. A részecskefizika legkeresettebb szereplője a
Higgs-bozon, a Standard Modell hiányzó láncszeme. Az
"Elmélet" szerint léteznie kell, de kísérletileg még nem
sikerült megfigyelni. Az LHC-n jövőre kezdődő kísérletek
során talán észlelhető lesz a Higgs-bozon, s ezzel a Standard
Modell bizonyítottá válhat.
A részecskefizikai mérések során hihetetlen mennyiségű
műszert, berendezést kell összehangoltan működtetni,
ezért komoly technikai fejlesztéseket eredményez.
Trócsányi Zoltán a kozmológia alapjaival ismertetett
meg bennünket. Einstein általános relativitáselmélete mérföldkő
a tudomány történetében. Ebből az elméletből
kiindulva Friedman orosz fizikus talált először nem stacionárius
megoldást a Világegyetemre. A modern kozmológia
Hubble megfigyelésével kezdődött, mely szerint a
galaxishalmazok távolodnak egymástól. A távolodási sebesség
egyenesen arányos az egymástól mért távolságukkal.
Ez a megfigyelés az egyik bizonyítéka az Ősrobbanás
(Big Bang) elméletnek. Egy átlagos galaxis úgy mozog,
mint a feldobott kő. Ha elegendő az energiája, a végtelenbe
távozik. Ha nem, akkor emelkedik, megáll, visszaesik.
Ha lenne statikus megoldása a gravitációs egyenleteknek,
a statikus Világegyetem olyan lenne, mint a lebegő kő.
Több kozmológiai kérdésre is a részecskefizika adhat
választ. Miért kritikus a Világegyetem sűrűsége? Honnan
származik az anyag? Ha kezdetben anyag és antianyag
ugyanannyi volt, akkor valami miatt ez a szimmetria
megsérült. A Világegyetem tágulásával az anyag és antianyag
elektromágneses sugárzássá alakult át, és visszamaradt
egy kevés anyag (kb. egymilliárd fotonra jut egy
proton). Mi a kezdeti aszimmetria oka? Mi a Világegyetem
finomszerkezetének forrása? Mi a sötét anyag?
Debreczeni Gergely a számítástechnika CERN-beli alkalmazásának
történetét foglalta össze nagyszerűen. 20.
század közepén Wim Klein képes volt egy 133 számjegyből
álló szám 19-ik gyökét fejben meghatározni.
Egyszerű matematikai műveletekben jóval gyorsabb
volt kora számítógépeinél. 1958-ban jelent meg az első
valódi "nagyszámítógép" a CERN-ben, a Mercury. Ennek
még mágnesszalagos memóriája volt. Az 1960-as évek
végén tűnt fel a mai internet őse, összekapcsolt számítógépek
rendszere. (A név az "interconnected networks"
kifejezésre utal.) A kapcsolat lényege nem a
kábel- vagy rádiókapcsolat, hanem a közös nyelv (protokoll).
A tudományos kutatásban rendkívül fontos az
információ és az ötletek szabad áramlása, elérhetősége,
főleg egy annyira komplex tudományterületen, mint a
részecskefizika. Talán ezért nem véletlen, hogy az 1990-es
évek elején Tim Berners-Lee ötleteként a CERN-ben
fejlesztették ki a World Wide Webet (WWW), ami csak
egy az internet szolgáltatásai közül. Segítségével információt
oszthatunk meg, tehetünk nyilvánossá. A becslések
szerint ma több mint 1 milliárd ember használja a
webet. Bár véletlen volt a buszválasztás, de a rendszáma
(WEB-001) kötődött a CERN-hez. A tudományos,
műszaki, diplomáciai és hétköznapi élet ma már elképzelhetetlen
a web nélkül.
A grid egy másik, a webhez hasonlóan az internetre
épülő szolgáltatás. Viszont a gridhez kapcsolt számítógépek
és eszközök nemcsak információt osztanak meg egymás
között, hanem tárterületet is! Számos grid létezik a
világban különböző feladatoknak szentelve:vállalati,
önkéntes tudományos, nemzeti gridek. Hogy miért van a
gridre szükség a CERN-ben? Az LHC kísérletek 10-15
millió gigabyte (kb. 20 millió CD) adatot termelnek majd
évente. Ennek feldolgozása napjaink leggyorsabb asztali
processzoraiból mintegy 100000 darabot igényelne. Ezt
nem lehet egy helyre bezsúfolni, így számos együttműködő,
összekapcsolt számítóközpontra van szükség.
Soós Csaba a majdani gyorsítónál, az LHC-nél tervezett
kísérletek szolgáló egyik óriásdetektor, az ALICE számára
végzett elektronikai fejlesztésekről tartott számunkra előadást.
Nagyenergiájú részecskék ütköztetésekor sok-sok
újabb részecske keletkezhet. A detektorokra ekkor van
szükség, hiszen velük lehet a keletkező részecskék által
hagyott "nyomok" helyét, idejét, amplitúdóját (energiáját)
rögzíteni. Ez után a begyűjtött rengeteg adat feldolgozása
történik. Megdöbbentő a pozicionálás fontossága, hiszen
ha például 27 km-es távolságon mikrométeres, vagy még
nagyobb pontossággal kell célba találni, akkor még az árapályhoz
hasonló kéregmozgás, vagy a Föld görbülete is
hibát jelenthet.
Fodor Zoltán amellett, hogy a nehézion-fizika alapjaival
ismertetett meg minket, a laboratóriumában (NA49)
betekintést nyújtott abba, hogyan dolgoznak a kísérleti
fizikusok. Ez a helyszín Franciaország területén helyezkedik
el. Érdekes volt kezünkbe venni a 70-es években
használt mágnesszalagos kazettát (a ma használatos videokazettánál
kb. háromszor nagyobb).
Egyik délután előkészített eszközökből magunk építettünk
ködkamrát, mellyel kozmikus sugarak útját figyelhettük
meg.
Egy alkalommal vendéglátónk, Mick Storr meglepetést
készített. Rengeteg szó esett arról, hogy mennyi Nobel-díjas
fizikus jár-kel a CERN-ben - ezért megszervezett
nekünk egy találkozót Jack Steinbergerrel (Nobel-díj
1988). Leírhatatlan élmény volt, ahogy szerényen, egyszerű
öltözékben ez a nagy fizikus ott megjelent, és beszélt
a fizika jövőjéről, az oktatásról, kiemelve a kvantummechanika
fontosságát.
Találkoztunk a CERN főigazgatójával Robert Aymarral
is, aki sokat segített a kinti programjaink megvalósításában.
Kedvesen válaszolt az általunk feltett kérdésekre, mi pedig
megköszöntük, hogy elsőként hallgathattunk részecskefizika
témájú előadásokat anyanyelvünkön a CERN-ben.
Ezek a találkozások számunkra azért is voltak meghatóak,
mert ahhoz vagyunk szokva, hogy a hazai "felsőbbség"
képviselői többnyire arra sem méltatják a tanárokat,
hogy meghallgassák őket. A Tanári Ankétok fórumaira
küldött, általában nem túl magas rangú beosztottak az
ismert szólamokat elmondva gyorsan elsietnek, sürgős
dolgukra hivatkozva. A CERN főigazgatójának volt ideje
egy kis kelet-európai ország fizikatanáraira, meghallgatni
kérdéseiket, türelmesen válaszolni nekik.
A sok tartalmas, érdekes szakmai elfoglaltság mellett
jutott idő kulturális programra is. Genf városával játékos
módon ismerkedtünk meg. A "kincsvadászatra" négy
csapatot hoztunk létre, s az útmutató segítségével bejártuk
az egész belvárost. Láttuk Rousseau és Sissy szobrát,
megcsodáltuk a sok nemzetközi szervezet székházát,
parkokat, napórákat a házak falain. A Reformátorok
Falán (Kálvin és három társa) örömmel fedeztük fel Bocskai
István szobrát. Utunk során végig a híres szökőkút
látványa kísért bennünket.
Az egyik nap délutánján Bernbe utaztunk, hogy megnézzük
a multimédiás Einstein-kiállítást. Aki ügyes volt,
egy rövid kört is tehetett a belvárosban, s akár Einstein
lakóházát is láthatta.
Hazafelé - kis kitérővel - a Mont Blanc felé indultunk,
és Chamonix-ból kötélpályán egy 3842 m magasban levő
kilátóra jutottunk.
Ha sok fizikatanár együtt van, nemcsak szívesen beszélget
a fizikáról, tanításról, hanem ha lehetőség van,
szívesen végez kísérletet, illetve mér. Útközben több helyen
is regisztráltuk a radioaktív háttérsugárzást, végeztünk
földrajzi helymeghatározást egyszerű eszközökkel,
mértük a víz forráspontját különböző tengerszint feletti
magasságokon, és elvégeztük Torricelli kísérletét még a
Mont Blanc tetején is. Ezekről a mérésekről egy következő
cikkben részletesebben is szó lesz.
Az egyhetes tanulmányút célja az volt, hogy a részecskefizika
és a kozmológia alapjaival megismertesse a középiskolai
tanárokat. A fizikának ezek a fejezetei, amelyeket
az idősebb tanárkollégák képzésük idején az egyetemen
éppen csak érintettek, a 20. század második felében
igen nagy fejlődésen mentek át, és egészen biztos,
hogy a 21. században is a kutatások frontvonalában lesznek.
A CERN-ben eltöltött egy hét nemcsak azért volt
hasznos, mert olyan tudás birtokába kerültünk, amit magabiztosabban
tudunk átadni tanítványainknak, hanem
azért is, mert motivációt, kedvet kaptunk további otthoni
tanuláshoz. Nekünk fizikatanároknak igazán nagy élmény
volt az iskola hétköznapi, megszokott életéből egy
hétre kilépni, bepillantást nyerni, hogyan dolgoznak az
"igazi" fizikusok. Biztos, hogy a fizika iránti lelkesedésünket,
jókedvünket magunkkal visszük a tantermekbe,
tanítványaink örömére. Köszönjük ezt a fantasztikus egy
hetet a szervezőknek (Mick Storr, Sükösd Csaba, Jarosievitz
Beáta), valamint az előadóknak (Debreczeni Gergely,
Horváth Dezső, Fodor Zoltán, Soós Csaba, Trócsányi
Zoltán, Vesztergombi György).