Fizikai Szemle 2006/10. B3.o.
SZUPERÖTVÖZET EGYKRISTÁLYOK
- drágakövek a gázturbinákban
A mai, korszerű repülőgépeket szinte kizárólag gázturbinákkal,
vagy más néven sugárhajtóművekkel szerelik fel,
de használnak gázturbinákat erőművekben is. A gázturbina
az egyik legfejlettebb energiaátalakító berendezés. Működése
során a gázturbina (1. ábra) környezeti nyomású gázt
(sugárhajtómű esetén levegőt) szív be, amelyet kompresszorában
nagy nyomásra sűrít, az égéstérben üzemanyagot
kever hozzá, és meggyújtja a keveréket. Az így keletkező
magas hőmérsékletű és nagy nyomású gáz forgatja a turbinát,
majd a fúvókákon át a környezetbe távozik. Az első
működő modelleket 1939-ben használták fel a repülőgépgyártásban
és az energiatermelésben. Azóta, tervezők és
kutatók generációinak munkája nyomán, a gázturbinák
termikus hatásfoka az akkori 18-ról 60 százalékra nőtt.
Mint minden hőerőgépnek, a gázturbinának is annál nagyobb
a hatásfoka, minél nagyobb a munkaközeg legmagasabb
és legalacsonyabb hőmérséklete közötti különbség.
Ez azt jelenti, hogy a hatásfok növeléséhez az égéstérből a
munkatermelő részbe kilépő gázkeverék hőmérsékletét a
lehető legmagasabbra kell emelni. A turbina bemenő részére
érkező gáz hőmérséklete a korszerű, nagyteljesítményű
sugárhajtóműveknél elérheti az 1650 °C-ot (a nem
repülési célú turbináknál ez a hőmérséklet valamivel alacsonyabb,
1500 °C alatt marad). Ezt a magas hőmérsékletet
kell elviselniük a turbina terelőlemezeinek és a turbinalapátoknak.
Ez utóbbiak ráadásul még percenként akár
10000-et meghaladó fordulatszámon forognak is. Gondoljuk
végig, hogy ez milyen mechanikai igénybevételeket
jelent! Olvadáspontjukhoz közeli magas hőmérsékleten,
állandó erő hatására az anyagok - még a szilárdsági határuknál
jóval alacsonyabb mechanikai feszültségek mellett
is - időben lassan, de változtatják alakjukat: ezt a folyamatot
kúszásnak, vagy tartósfolyásnak nevezzük. A forgó alkatrészek
az állandó terhelő erő mellett még időben periodikusan
változó terhelésnek is ki vannak téve, ezt az
igénybevételt fárasztásnak, a hatására elszenvedett károsodást
fáradásnak nevezzük. A fáradás jellemzője, hogy a
nagy ciklusszám miatt még a folyáshatárhoz képest igen
alacsony amplitúdójú feszültségingadozások mellett is viszonylag
hamar az anyag törésére vezethet. Mindehhez
járul még a magas hőmérsékletű közeg igen agresszív korróziós
hatása. Nyilvánvaló tehát, hogy a turbinalapátok
konstrukciója - anyaguk és felépítésük - kulcskérdés a
modern gázturbinák teljesítményének növelésénél.
Manapság a turbinákban a legmagasabb hőmérsékleteknek
kitett terelőlemezeket és turbinalapátokat különlegesen
magas olvadáspontú nikkelötvözetekből, úgynevezett
nikkel alapú szuperötvözetekből készítik, amelyekben
összesen körülbelül 10at% titánt és alumíniumot
ötvöznek a nikkelhez. A szuperötvözetek legújabb generációi
számos további adalékelemet (leggyakrabban krómot,
molibdént, wolframot, tantált és réniumot) is tartalmaznak.
Ezek az ötvözetek megőrzik szilárdságukat
(2.ábra),
és ellenállnak a korróziónak extrém magas hőmérsékleteken
is. (A szuperötvözetekről számos további
információt találhatunk az interneten a
http://en.wikipedia.org/wiki/Superalloy címről elindulva.) Mivel
még ezek a szuperötvözetek is kilágyulnak és megolvadnak
1200-1350 °C közötti hőmérsékleteken, az égéstérhez
legközelebb elhelyezkedő alkatrészeket hűteni kell
ahhoz, hogy üzemi hőmérsékletük ne haladja meg olvadáspontjuk
0,8-0,9-szeresét, itt ugyanis elveszítik szilárdságukat
és tönkremennek. A hűtés miatt a turbinalapátok
bonyolult öntött szerkezetek, amelyekbe jól megtervezett
belső levegőjáratokat, felületükre pedig gondosan megtervezett
elrendezésben lyukakat helyeznek el, hogy a
kompresszorból odavezetett hideg levegő megfelelően
hűtse a lapátok felületét. Az oxidáció és egyéb nemkívánatos
szennyeződések elkerülésére az öntést vákuumkamrákban
végzik. Öntés után a legmagasabb hőmérsékleteknek
kitett lapátok felületét még hőszigetelő kerámiabevonattal
is elláthatják, ami mintegy 150 fokos hőmérséklet-
emelést tesz lehetővé. Felmerül a kérdés, hogy
miért nem készítik a turbinalapátokat, esetleg az egész
turbinát teljesen kerámiából, ami hőálló és korróziónak is
ellenáll. Vannak ilyen próbálkozások, amelyeket azonban
megnehezít a kerámiaanyagok ridegsége, ami miatt
nem lehet hozzájuk egy meghatározott folyáshatárt rendelni.
Ezzel a kérdéssel, a rideg anyagok mechanikai tulajdonságainak
jellemzésével, majd sorozatunk egy későbbi
cikkében foglalkozunk részletesebben.
A szokványos öntési eljárásokkal készített darabok az
öntőformában végbemenő megszilárdulás során keletkező
piciny (jellemzően 1 és 100 mikrométer közötti) egyenlőtengelyű
kristályokból, úgynevezett szemcsékből felépülő
háromdimenziós mozaikok (3.a ábra). Minden egyenlőtengelyű
szemcse kristályrácsának orientációja eltér a
szomszédjaiétól. A szomszédos szemcséket az anyag belsejében
lévő határfelületek, a szemcsehatárok választják el
egymástól. Ezeken a szemcsehatárokon - különösen magas
hőmérsékleti igénybevételek során - olyan kellemetlen
jelenségek lépnek fel, mint a szemcsehatár menti elmozdulás,
üregesedés, repedésképződés, nagyobb kémiai aktivitás.
Mindezek a jelenségek csökkentik a kúszással és fárasztással
szembeni ellenállást, a kémiai aktivitás pedig
növeli a korrózióérzékenységet.
Az üzembiztonságot - érthető módon - legjobban azok
a szemcsehatárok veszélyeztetik, amelyek felülete a legnagyobb
mechanikai igénybevételt jelentő centrifugális erőre
közel merőleges (a hosszirányú centrifugális gyorsulás
elérheti a 20 000 g értéket is). Ezért vezették be 1966-ban
az irányított kristályosítással megszilárdított oszlopos szemcseszerkezetű
turbinalapátokat (3.b ábra). A vákuumkamrában
az irányított megszilárdítás úgy történik, hogy szuperötvözet-
olvadékot öntenek egy, a turbinalapát alakjának
megfelelő, függőleges kerámia-öntőformába, amelyet
az olvadék hőmérsékletére hevítenek. Az öntőformát alulról
egy vízzel hűtött rézlap zárja le, amelyen megindul a
kristályosodás, és a szilárd/olvadék határfelület az öntőforma
hosszában halad alulról felfelé. Az öntőformát olyan
hőmérséklet-szabályozott kemencével veszik körül, amely
biztosítja, hogy a megszilárduláskor felszabaduló látens hő
a rézlap felé, tehát hosszirányban lefelé vezetődjön el. A
megszilárdítás során a formát lassan süllyesztik lefelé a
kemencéből. Az így megszilárdított turbinalapátban az
oszlopos szemcsék közötti határfelületek a centrifugális
erő irányában állnak, ennek köszönhetően megnő a kúszással
és fárasztással szembeni ellenállás.
Az irányított kristályosítás továbbfejlesztéseként hozták
létre az 1970-es évektől kezdődően a szemcsehatároktól
teljesen mentes, egyetlen kristályból álló egykristály-turbinalapátokat
(3.c ábra). Az öntés hasonlít az irányított kristályosításnál
alkalmazott módszerhez, a hűtött rézlapon
oszlopos kristályok kezdenek nőni, de ez az alsó, indító
tartomány felül egy spirál alakú, "malacfarok"-nak nevezett
öntőcsatornába torkollik (4. ábra), amely a több növekvő
szemcséből kiválaszt egyetlen egyet. Ez a malacfarokból
kijutva belenő a lapát tövébe, és a forma megfelelően
vezérelt süllyesztésével tovább növekedve felépíti az
egész bonyolult turbinalapátot egyetlen kristályból. Ennél
az eljárásnál különösen kritikus az egyirányú (lefelé történő)
hőelvezetés, mivel bármilyen oldalirányú hővezetés
másodlagos kristályszemcsék keletkezésére vezet, meghiúsítva
az egykristálynövesztést. Az elmúlt 35 évben az
eljárást számos részletében tovább tökéletesítették, elérve
a 95%-ot meghaladó eredményességet. Ezzel együtt az
egykristály-turbinalapátok még mindig a turbinák legmagasabb
hozzáadott értéket tartalmazó alkatrészei, a gázturbinák
"drágakövei". Az első egykristálylapátokból felépített
sugárhajtómű 1982-ben kapott repülési engedélyt, ma
ilyen hajtóműveket építenek be például a Boeing 767 és
az Airbus 310 típusú gépekbe.
Az egykristály-turbinalapátok a sugárhajtóművekben
kilencszeres élettartamot érnek el kúszással és fáradással
szemben az egyenlőtengelyű szemcsékből készített darabokéhoz
viszonyítva, korrózióval szembeni ellenállásuk
is háromszoros. A mai magas hatásfokú és hosszú élettartamú
(kb. 25 000 óra üzemidő nagyjavítások között) sugárhajtóművek
nem lennének lehetségesek az egykristály-
turbinalapátok nélkül. A szemcsehatárok kiküszöbölésével
megnőtt a turbinalapátok termikus és kifáradási
élettartama, javult a korrózióállóságuk, vékonyabb falakkal
gyárthatók (anyag- és súlymegtakarítás), és magasabb
az olvadáspontjuk. Ezek a tényezők mind hatásfok-növekedést
eredményeznek.
A történet újabb fejezete az egykristálylapátok bevezetése
az áramtermelő gázturbinákban. A 200 és 400 MW
közötti villamos teljesítményt előállító berendezésekben
használatos lapátok mérete ugyanis tízszerese a sugárhajtóművekben
működőkének. Ilyen méretű lapátok egyirányú
kristályosítással történő előállítása még a közelmúltban
is csak magas selejthányaddal volt megvalósítható, és
ez jelentősen emelte az amúgy sem alacsony gyártási
költségeket. A kritikus egyirányú hőelvezetés biztonságának
javításával értek el jelentős javulást az egykristálygyártásban.
A világ egyik legnagyobb, közel 60%-os termikus
hatásfok mellett 530 MW villamos teljesítményt
adó, gázturbináját 2003-ban állították üzembe Walesben.
A legmagasabb hőmérsékleten működő egykristály-turbinalapátok
körülbelül 45 cm hosszúak (a repülőgép hajtóművekben
6-8 cm-es lapátok vannak), egyetlen egykristálylapát
tömege körülbelül 15 kg.
Lendvai János,
ELTE Anyagfizikai Tanszék