Fizikai Szemle 2007/1. 18.o.
PUBLIC RELATION ÉS A FIZIKATANÍTÁS
- avagy hogyan tegyük vonzóvá a fizika tantárgyat
Papp Katalin, Szegedi Tudományegyetem, Kísérleti Fizikai Tanszék
Nagy Anett, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged
"Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni,
hogy felébredjen tudásvágya, megismerje a jól
végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát,
megtanulja szeretni amit csinál, és megtalálja azt a
munkát, amit szeretni fog."
Szent-Györgyi Albert
OK! Megtanulom a fizikát, de mit kapok érte? - teszi
fel a kérdést egy 14 éves diák. - Gyerekem, bár tudom,
hogy szereted a fizikát, mégis inkább válaszd a
közgazdász pályát, a mai világban többre mégy vele!
- mondja a szülő a pályaválasztás előtt álló fiatalnak.
- Miért ne hagyjam, hogy süsse a Nap? - kérdezi a
bankkártyáját, mobiltelefonját virtuózmódon használó
fiatal.
Sorolhatnánk tovább azokat a naponta elhangzó
kijelentéseket, amelyek a természettudományos tantárgyak
kedvezőtlen tanulói megítélését, a fiatalok
természettudományos pályáktól való elfordulását, a
természettudományos tudásszint csökkenését illusztrálják.
A kilencvenes években erősödött föl ez a kedvezőtlen
tendencia, és az összetett jelenséget befolyásoló
tényezők hatását vizsgáló kutatások eredményei
ma már a nemzetközi és hazai tantárgy-pedagógiai
szakirodalomban nagy számban megtalálhatók
(TIMSS, PISA és hazai vizsgálatok, [1-7]).
Írásunkban azokat az általunk kifejlesztett, kipróbált
lehetőségeket, konkrét stratégiákat mutatjuk be,
amelyek a természettudományos ismeretek társadalmi
megítélését, a fiatalok természettudományos attitűdjét
reményeink szerint kedvezően befolyásolják. Meggyőződésünk,
hogy a hasznosítható természettudományos
tudás, a mindenki számára szükséges releváns
természettudományos műveltség iskolán belüli
terepe mellett fokozott figyelmet kell fordítani az iskolán
kívüli környezetre is. Fejlesztéseinknél kiindulási
elvként használtuk föl az átalakuló természettudományos
nevelés főbb ismérveit.
Megváltozott a természettudományos tanítás filozófiája,
szemlélete, amely szerint az iskolai természettudományos
oktatás célja (az elitképzést leszámítva) nem
az, hogy valamennyi tantárgy esetén tudományos alapképzést
adjon, hanem az, hogy a hétköznapi életben
biztonsággal eligazodó, kompetens személyiségeket
képezzen, és ehhez használható ismereteket nyújtson.
Az iskolából kikerülő fiatalokkal szemben ma már nem
az az elvárás, hogy az iskolában szerzett szakmai és elméleti
tudásuk alapján a (lehetőleg az első és egyetlen)
munkahelyükön minél tovább helytálljanak, hanem az,
hogy a naponta megújuló feladatok megoldása érdekében
képesek legyenek ismereteiket rendszeresen felfrissíteni,
magukat az életük során akár többször is,
többféle munkakör ellátására átképezni. Az oktatásnak,
így a természettudományos oktatásnak is fel kell készítenie
a tanulókat arra, hogy egészéletükön át képesek
legyenek valamennyi új technikai és tudományos kihívással
felkészülten szembenézni. Marx György szerint
"ezt egyetlen más tantárgy sem vállalhatja fel, a természettudománynak
tehát kiemelten fontos alaptantárgynak
kell lennie. A legfőbb cél az, hogy a saját világában
eligazodó, azt összetettségében értő, s egyben kritikusan
szemlélő, felelősen gondolkodó és döntő felnőtteket
neveljünk." [8]
Célkitűzéseink szerint kutatásunkban tudatosan
összekapcsoltuk a tananyagot a mindennapos tárgyakkal,
jelenségekkel. Ez a természettudományos
tanításban triviálisnak tűnő módszer segíthet abban,
hogy megszűnjön a szakadék az iskolában megszerzett
tudás és a tanulók iskolán kívüli mindennapos
tapasztalatai között, amelyet a szakirodalomban többen
is megfogalmaztak:
- "az ismeretek csak iskola szituációban muködnek,
a tudás a mindennapokban nem használható…"
(Radnóti Katalin [9])
- "a tudományos ismeretek gyakorlati alkalmazása
nem hatékony…" (B. Németh Mária [5])
"az iskolai tananyag elszakad a tanulók számára
ismert és közvetlenül megtapasztalható jelenségektől ...."
(Korom Erzsébet [5])
További jellemzők, hogy a stratégiák kiemelten
támaszkodnak a tanulók aktivitására (egyéni és csoportos
egyaránt) és iskolán kívüli környezetben valósulnak
meg. Fejlesztéseinket, amelyekből az alábbiakban
jellegzetes példákat válogatunk, csoportokba
sorolhatjuk.
Irányított tanulói megfigyelés
Természeti, technikai környezetünk tele van olyan
jelenségekkel, gyakorlati alkalmazásokkal, amelyekre
ráirányítva a tanulók figyelmét - kirándulásokon vagy
akár múzeumi vagy tárlatlátogatáson - jó alkalom
adódik a fizikai ismeretek közvetlen megtapasztalására.
Például a hőtan tanításánál, a hőtágulás törvényének
megfigyeléséhez jó alkalmat kínálnak a vasúti
sínek, a lazán rögzített elektromos vezetékek, a hidak
felfüggesztésének, a távfűtés csöveinek speciális formájú
elrendezései (1. ábra).
Tárlatlátogatáson a képzőművészeti alkotások
megtekintése mellett az igényes kivitelű csillár szépen
csiszolt függelékei a fénytörés jelenségének közvetlen
megtapasztalását segíthetik (2. ábra).
Mérések terepen
A fizikai mennyiségek mérése, a fizika mérőtudomány
jellegének bemutatása nem csak az iskolai előadóteremben
lehetséges. Például a sebesség fogalmának
kialakításához, méréséhez ad segítséget az alábbiakban
részletezett egyszerű "utcai" sebességmérés.
Sebességmérés terepen
A tanulók feladata: az utcai járműforgalom átlagos
sebességének meghatározása egy kijelölt útszakaszon.
A vizsgálat célja annak megállapítása, hogy a
két egymás mellett található iskola előtti egyenes útszakaszon
(~200 m) közlekedő autók betartják-e az
előírt sebességkorlátozást (3. ábra).
A csoportokba szerveződött diákok biciklikerék,
jelző zászlók, stopper segítségével mérik az autók
sebességét. Ugyancsak jól használható erre, ahogy a
mozgások elemzéséhez általában is, a digitális fényképezőgép.
A mérés eredménye: az átlagos sebesség
56 km/h. Közösen levelet fogalmaztak meg a Rendőrfőkapitányság
Közlekedésfelügyeleti Osztályának, és
kérték a gyerekforgalomra figyelmeztető tábla kihelyezését.
A szabadesésre vonatkozó formulák alkalmazására
mutathatunk példát egy híd vagy egy fa magasságának
lemérésével, az itt nem részletezett, de már Öveges
tanár úr könyveiben is megtalálható ejtési, illetve
hajítási kísérletekkel.
Próbáld ki, mérd meg otthon!
A tanulók érdeklődését felkeltő, vonzó témájú és
pontosan megfogalmazott otthon elvégezhető kísérletek,
mérések nemcsak szakmai haszonnal járnak,
hanem a tanulók önállóságát, kreativitását, kísérletező
készségét is fejlesztik, nem beszélve a "burkolt óraszámnövelő"
hatásukról. Az alábbiak példák arra,
hogy egy-egy problémát különböző szinten, a differenciált
foglalkoztatást megvalósítva dolgozhatnak fel
a diákok.
Interferencia vékony rétegen
("Körömlakk-szivárvány")
Egy edénybe öntsünk vizet, és az aljára fektessünk
egy fekete kartonlapot. Cseppentsünk egy nagyobb
csepp színtelen körömlakkot (körömerősítőt) a vízbe,
a víz felszínéhez nagyon közelről. Ez a csepp vékony,
kör alakú bevonatot képez majd a víz felszínén, ami
néhány perc várakozás után a szélekről kiindulva
megszárad. Ekkor óvatosan emeljük ki a kartonlapot
ügyelve arra, hogy a vékony körömlakkréteg a papírra
ragadjon, és rajta is maradjon. Hagyjuk megszáradni
az átázott papírt (pl. újságpapíron). Szebbnél
szebb, a szivárvány színeiben pompázó lakkrétegeket
kapunk (4. ábra).
A jelenség a fény interferenciájának eredménye.
Tekintsünk egy fénytörő vékony réteget. A ráeső fény
mind a felső mind az alsó felületéről visszaverődhet.
Az 5. ábra a két helyről visszaverődő fehér fény sugármeneteit
mutatja. A visszavert fénysugarak mindkét
helyről a megfigyelő szemébe jutnak és interferálnak
egymással. Bizonyos hullámhosszakra az erősítés,
másokra a gyengítés feltétele teljesül. Példaként foglalkozzunk
azzal az esettel, amikor a vörös fény teljesen
kioltódik. Ekkor a megfigyelő túlnyomóan kékzöld
színű hullámok visszaverődését fogja látni azon a
helyen. Másrészt, ha a B pontban az útkülönbség rövidebb,
a megfigyelő túlnyomó részben a vöröses
fény visszaverődését látja. Így a szivárvány minden
színe megjelenhet a vékony réteg különböző részeiről
visszaverődve. Ahol azonban a hártya vékonyabb a
látható fény hullámhosszánál, a rétegről egyáltalán
nem verődik vissza fény, láthatatlanná válik. Ennek
oka az, hogy az első és hátsó felületekről visszaverődő
fény kioltja egymást, mert a nagyobb törésmutatójú
közeg határáról történő visszaverődés során a fázis
180°-kal ugrik, míg a kisebb törésmutatójú közeg
határáról történő visszaverődés során fázisugrás nem
lép fel. A megszáradt körömlakkréteg nem egyforma
vastagságú a víz felszínén. A réteg a szélén elvékonyodik,
míg a belsejében egyre vastagabb. A körömlakkréteg
törésmutatója pedig függ a ráeső fény hullámhosszától.
A megszáradt körömlakk törésmutatója
1,42 körüli érték.
Buborék mozgásának vizsgálata
Az egyszerű eszközökkel végzett kísérletek az iskolán
kívül is segíthetnek a fizika népszerűsítésében.
Ezt már sokan és régen felismerték. Erre jó példa
lehet a következő kísérlet, amely egy 1893-ban kiadott
könyvből származik [10]. A kor hangulatát és
beszédstílusát felelevenítve eredeti szövegével is bemutatható
és magyarázható a kísérlet.
"Vidám lakoma végén, mikor a pezsgős palackok
szaporán ürülnek és szítják a jókedvet, ajánlkozzál,
hogy fölidézed a társaság megrettentésére magát a
Sátánt, mégpedig anélkül, hogy a középkorban dívott
hókuszpókuszhoz folyamodnál. A csemegés tálból
keress ki egy nagyobb szem jó száraz malagaszőlőt,
tölts egy poharat tele pezsgővel és ejtsd bele a malagaszőlő
szemet. Csakhamar megindul a produkció. A
pezsgőborból kifejlődő szénsav apró buborékokban
lepi el a szőlőszemet s olyan hatással van rá, mintha
valamely tárgyat léggömbök emelnének föl. Néhány
másodperc alatt a szénsavbuborékok fölemelik a szőlőszemet
a pohár felszínére. A szőlőszemről azonban,
mihelyt a pohár felszínére ér, elillannak a szénsavbuborékok,
a szőlőszem visszanyeri súlyát és lemerül a
pohár fenekére. A pohár mélyén a szénsavbuborékok
aztán újra megkönnyítik a szőlőszemet, az újra felemelkedik,
aztán megint lemerül s ez a hintázás eltart
vagy tízpercig, amíg tudniillik a pohárban levő pezsgőből
a szénsav mind el nem szállt." (6. ábra)
Ez a látszólag egyszerű jelenség számos kérdést vet
fel. Mitől "pezseg" a pezsgő? Mitől alakulnak ki a buborékok
a pezsgőben, és miért alkotnak hosszú láncot
miközben a felszínre jönnek? Milyen törvények
írják le a buborékok mozgását?
Az első kérdésre az a válasz, hogy a pezsgő oldott
szén-dioxidot tartalmaz, méghozzá magasabb koncentrációban,
mint a folyadék feletti levegő. A gyártás
során a 2-5 · 105 Pa nyomáson megtöltik szén-dioxiddal
az üveget, majd beletöltik a folyadékot (pezsgő,
ásványvíz, üdítő). A gázok oldódási képessége növekszik
a felette levő gáz nyomásának növelésével. A
zárt, feltöltött üvegben a folyadék felszíne felett dinamikus
egyensúlyi állapot alakul ki a folyadékban oldott
és a gázállapotú CO2 között. Minél hidegebb az
üdítő vagy a sör, annál nagyobb az oldott állapotú
CO2 mennyisége. Amint felnyitjuk az üdítős üveget, az
egyensúly felborul és az oldott állapotú gázfokozatosan
elhagyja a folyadékot buborékok formájában.
A második kérdés megválaszolásához figyeljük
meg a buborékképződés mechanizmusát. A folyadék
belsejében a gázapró buborékokban gyűlik össze,
amelyek elérve egy bizonyos kritikus méretet feljönnek
a felszínre. A buborékok azonban nem a folyadék
belsejében keletkeznek, hanem a pohár belső felületén
bizonyos pontokban. A felszín mikroszkopikusan
kicsiny sérüléseiben megfelelőek a feltételek a buborékképződéshez.
A mazsola, földimogyoró vagy más
tárgyak - szabálytalan felszínük miatt - szintén jó
lehetőséget biztosítanak a buborékok kialakulására. A
keletkező buborékok akkor szakadnak le a pohár
felszínéről, amikor már elértek egy kritikus méretet.
Ekkor a rájuk ható felhajtóerő meghaladja a buborék
és az üveg között fellépő adhéziós kölcsönhatás
nagyságát. Ez nagyon rövid idő alatt bekövetkezik,
mivel a felhajtóerő a térfogattal arányosan nő, míg az
adhéziós kölcsönhatás a buborék felületével arányos.
Ez azt jelenti, hogy az adhéziós erő a buborék sugarának
növekedésével lassabban nő, mint a felhajtóerő.
Miután a buborék elhagyja keletkezési helyét, ott egy
újabb keletkezik, amelyik szintén elérve a kritikus
tömeget követi az előző buborékot egészen a felszínig
(7. ábra).
A problémafelvetés jól illusztrálja, hogy egy hétköznapi
jelenség különböző szinten tárgyalható. A
kvalitatív leírás mellett digitális fényképezési eljárással
igényes mérések végezhetők. A buborékok gyors
mozgása miatt a nagyobb záridejű felvételeken a buborék
éles körvonala helyett egy kis csík látható,
melynek hossza arányos a buborék pillanatnyi sebességével
(8. ábra). Ezek a felvételek ezért alkalmasak
arra, hogy másik módszerrel is meghatározzuk a buborékok
gyorsulását. Ha a záridő 1/15 s, akkor ez azt
jelenti, hogy a buborék 1/15 s alatt az adott csíknak
megfelelő, azzal azonos hosszúságú utat tette meg.
Így a vonalak hosszának ismeretében, a buborék sebessége
számolható.
Az iskolán kívüli környezetben, otthon elvégzett
mérésekből itt csak egy kiragadott részletet, a buborék
mozgásának, felfelé emelkedésének sebességét
jellemző grafikont mutatjuk be (9. ábra). (A gyorsulás
értéke 11,564 mm/s2.)
Konstrukciós feladatok
A konstrukciós feladatok lényege, hogy az adott feladatot
a tanulók általában önállóan szerveződő, a
feladat jellegéből adódó létszámú csoportokban oldják
meg. Az elkészített eszközt, produktumot működés
közben, közönség előtt be is mutatják, gyakran
verseny keretében, ahol az értékelési szempontok
között a kivitel, az esztétikum is szerepet játszik.
Hogyan készítenél galvánelemet gyümölcsbol? Rakjad
sorrendbe a gyümölcsöket az általuk létrehozott
elektromotoros erő (feszültség) nagysága alapján!
(10. ábra)
Készíts vízhajtású autót! Törekedj arra, hogy minél
kevesebb "üzemanyaggal" minél nagyobb utat tegyen
meg! (11. ábra)
Készíts gozhajót, amely a hajótesten képződő vízgőzsegítségével
minél messzebbre képes eljutni!
(12. ábra)
A konstrukciós feladatok különleges szakmai és pedagógiai
lehetőséget hordoznak. A merev tanítási óra
keretein kívüli, projektszerű tanulói aktivitás, az önálló
információgyűjtés (könyvtár-, internethasználat), a csapatmunka,
a prezentáció olyan képességek és készségek
fejlesztéséhez járul hozzá, amelyek a hagyományos
oktatási módszerekkel nem valósulhatnak meg.
Az iskolán kívüli kísérletezés, a konstrukciós feladatok
hasznosságáról, sikerességéről, képességfejlesztő
hatásáról sok tapasztalatot gyűjthettünk hat év alatt a
Szegedi Tudományegyetem Kísérleti Fizikai Tanszéke
és az Eötvös Loránd Fizikai Társulat Csongrád Megyei
Csoportja által szervezett diákversenyeken. A háromfordulós
versenyre általános és középiskolás diákok
iskolájuktól függetlenül nevezhetnek be. A verseny eltér a
"hagyományos" tanulmányi
versenyektől, mert a kitűzött
feladatok megoldása nem matematikai
számolást, hanem inkább
kísérletezést, jelenség értelmezést
igényel. A versenynek
a Játsszunk Fizikát! nevet
adtuk, melyhez minden évben
választunk egy híres tudóst,
hogy a fizika történetét is népszerűsítsük,
és saját kutatómunkára
ösztönözzük a diákokat.
A verseny célja a diákokban
rejlő, a kísérletezés iránti
ösztönös vágy felébresztése és
ébren tartása, így a kitűzött kísérletek
könnyen elvégezhetőek,
a tapasztalt jelenségek, pedig
többé-kevésbé könnyen
megmagyarázhatóak. Nem határozzuk
meg szigorúan a
szükséges eszközöket és a kísérletek
körülményeit, így a
diákok tudásuknak megfelelően
különböző szinteken, különböző
pontossággal végezhetik
el a feladatokat [11].
Színielőadások (performance)
A kötetlen, a tanítási órától különböző, színpadi környezetben
játszódó tudományos, tudománytörténeti
témájú bemutatók a külföldi, de újabban a hazai természettudományos
tanítás, tudománynépszerűsítés
egyre jobban elterjedő módszere. A színielőadás szereplői
általában diákok, de lehetnek tanárok is, a
szerzők is változatosak, a "profik" mellett tanár- és
diákszerzőkkel is találkozhatunk. Tipikus példája a
szórakoztató ismeretterjesztésnek, az előadások gyakran
kilépnek az iskolai környezetből, így hatásuk a
város, a régió kulturális életében is fontos lehet. A
leghasznosabb mégis a színdarabot író, vagy abban
szereplő diákoknak, akik játékos formában foglalkoznak
természettudománnyal, nagy tudósok élettörténetével.
Az alábbi képek (13. ábra) bolgár diákok Aliz
kvantumországban, angol tanárok Az ételek fizikája
és az országjáró soproni diákok (14. ábra) Douglas
Adams: Galaxis útikalauz stoposoknak, avagy az
élet, a világmindenség meg minden előadásaiba nyújtanak
bepillantást, de a "műfaj" sikeres művelőivel
találkozhatunk Debrecenben és Budapesten is.
Értékorzés, hagyományápolás
A természettudomány, így a fizika történetében találkozhatunk
olyan felfedezésekkel, amelyek híres tudósok
nagy horderejű elveket bizonyító, igazoló kísérleteiként
váltak ismertté (pl.: Galilei ejtési kísérletei,
Torricelli kísérlete a légnyomás mérésére, Magdeburgi
féltekék a légnyomásra és a kölcsönhatás törvényére
stb.). Ezek utánépítése és megismétlése laikus érdeklődőket
is vonzó esemény, és jó alkalom a tudomány
népszerűsítésére. A Föld tengely körüli forgását
igazoló, először 1851-ban a párizsi Pantheonban elvégzett
Foucault-féle inga kísérletet Magyarországon
is több helyen, így a szegedi Dómban - 2006. szeptemberétől
a szegedi Szent István téri víztoronyban
(15. ábra) is - látványos bemutató keretében reprodukálták.
A projektben részt vevő tanulók az inga elkészítésétől
(irodalmazás, tervezés, kivitelezés) a bemutatók
anyagának összeállításáig és megtartásáig minden fázisban
aktívan közreműködtek (16. ábra). A munka
során a tanulók a szakmai haszon mellett többek között
a forrásanyag-gyűjtés, a kommunikáció, a prezentáció
területén fejlesztették képességeiket, és a sikeres
bemutatók során életre szóló, a tudományhoz
kapcsolódó élményt szereztek.
Nemzetközi aktivitások
A világháló segítségével ma már számos lehetőség
adódik a diákok bevonásával különböző földrajzi helyeken
egy jelenség megfigyelésére (pl. napfogyatkozás,
Vénusz-átvonulás), vagy egy univerzális mennyiség
mérésére (földátmérő mérése, napállandó mérése)
egy adott időben. A legfrissebb ilyen jellegű, a
diákokat világszerte aktivizáló megmozdulás Einstein
halálának 50. évfordulója alkalmából, a 2005 a Fizika
Nemzetközi Éve rendezvény keretében meghirdetett
"fénystaféta" volt. Nehéz megbecsülni azoknak a tanulóknak
a számát, akik a Princetonból
2005. április 18-án induló
"fénytovábbításban"
részt vettek. A professzionális
fényforrások (lézer, katonai
reflektorok, autóizzók stb.)
mellett az akció sikeréhez
szükség volt a diákok zseblámpáira
is, akik a felejthetetlen
esemény részeseiként
iskolán kívül élték át az "einsteini
csodákat". A 17. ábra
képei a szegedi eseményeket
illusztrálják (www.fizikaeve.szeged.hu).
<>
Ahhoz, hogy a fizikaoktatás, a
természettudományos nevelés
eredményesebb legyen, tudatos
"marketing"-tevékenységre
van szükség. A "terméket", a használható természettudományos
tudást "el kell adni", értékeit bemutatva
népszerűsíteni kell nemcsak a diákok körében,
iskolán belül a tanárkollégák között, hanem a
szülők, az iskolán kívüli szereplők körében, a szűkebb
és tágabb nem szakmai társadalmi környezetben
is. Az előzőekben bemutatott tanulói aktivitások
erre alkalmasak.
A szerzők saját készítésű felvételeik mellett felhasználták
Csiszár Imre tanár úr és diákjai, Zátonyi Sándor
és Härtlein Károly fotóit. Köszönet érte!
Irodalom
- http://www.timss.bc.edu
- Vári P., Krolopp J., Egy nemzetközi felmérés főbb eredményei.
Új Pedagógiai Szemle 1997. április
- Vári P., Gyorsjelentés a PISA 2003 összehasonlító tanulói teljesítménymérés
nemzetközi eredményeiről. Új Pedagógiai Szemle
2005. január
- B.E. Woolnough, Why students choose physics, or reject it?
Physics Education 29 (1994) 368
- Csapó B., Az iskolai tudás felszíni rétegei: mit tükröznek az osztályzatok?
In: Csapó B. (szerk.) Az iskolai tudás. Osiris Kiadó,
Budapest (1998) 39-81
- Józsa K., Mi alakítja az énértékelésünket fizikából? Iskolakultúra
9/10 (1999) 72
-
Papp K., Ami a számszerű eredmények mögött van .... Fizikai
Szemle 51/1 (2001) 26
- Papp K., Farkas Zs., Virág K., Tóth K., Új időszámítás a természettudományos
nevelésben. Fizikai Szemle 53/1 (2003) 20
- Radnóti K., A fizika tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai egy
vizsgálat tükrében. Fizikai Szemle 53/5 (2003) 170
- A. Good, Tom Tit második száz legújabb kísérlete. Atheneum,
Budapest (1893)
- http://titan.physx.u-szeged.hu/opt/physics/expphys/hirek.htm/