Fizikai Szemle 2007/3. 102.o.
Korom Erzsébet: FOGALMI FEJLŐDÉS ÉS FOGALMI VÁLTÁS
Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2005
.
"A tanuló tudását befolyásoló legfontosabb tényező
az, amit a tanuló már tud. Meg kell ismerni azt, és
aszerint kell tanítani."
D.P. Ausubel
"Milyen erők hatnak egy feldobott pénzérmére a pályája
adott pontjaiban?" "A feldobó erő nagyobb,
mint a gravitáció, ezért felfelé mozog" válaszolta a
megkérdezett gimnazista tanulók 50%-a. "Mi történik,
ha egy levegővel teli lombik szájára léggömböt erősítünk
és a lombikot melegvízbe rakjuk?" "A meleg
levegő elpárolog, oxigénné alakul, ami felfújja a léggömböt"
válaszolta a 12. évfolyamos szakközépiskolások
13,5%-a. Ezek a tanulói tévképzeteket bemutató
példák egy empirikus vizsgálat elemei, amely
alapja Korom Erzsébet: Fogalmi váltás és fogalmi
fejlődés című művének. A szegedi neveléstudományi
kutatóműhely Tanítás és tanulás című sorozata
(szerkesztő Csapó Benő ) egy újabb kötettel gazdagodott,
amelynek akár mottója is lehet a fenti idézet. A
természettudományos oktatás minden szintjén - az
iskolába lépéstől a felsőoktatásig - felmerülnek azok
a kérdések, amelyek a kötet témáját, célkitűzését
megfogalmazzák: Miként gyarapszik, fejlődik az iskolai
évek alatt a tanulók fogalmi készlete? Miért nem
tudják a tanulók ismereteiket hatékony rendszerré
szervezni? Miért különül el a tanulók iskolai és hétköznapi
tudása? Milyen tanítási módszerekkel lehet
elősegíteni az ismeretek megértését, hatékonyabb
rendszerré szervezését?
Ezekre a kérdésekre fűzi föl mondandóját Korom
Erzsébet a nemzetközi és a hazai kutatási eredményeket
bemutató művében. A szerző, aki a téma elismert
kutatója, hiánypótló, a gyakorló pedagógusok számára
is felhasználható, értékes művet alkotott. A logikus
felépítésű kötet öt fejezetből áll, az első összefoglalja
a tanulók ismereteit, meggyőződéseit feltáró kutatások
előzményeit. A szelektált, a téma szempontjából
meghatározó, a kutatás fejlődésében lényeges "szereplők",
irányzatok célirányos bemutatása során megismerhetjük
többek között Brunner, Ausubel, Piaget,
Vigotszkij nézeteit, a poszt-pozitivista filozófia hatását,
a kognitív pszichológia eredményeit, a konstruktivista
tanuláselmélet jellegzetességeit. "Mind a tévképzetek
kezelése, mind pedig a fogalmi váltás kutatása
erőteljesen széttagolt, szerteágazó" összegzi a szerző
a nemzetközi szakirodalom sokszínűségét. Ezt támasztja
alá a következő fejezet is, amelyben a tévképzetkutatás
jelen irányzatait ismerhetjük meg. Már az
angol elnevezéseknek megfelelő magyar szakkifejezések
sokasága (pl. tévképzet, naiv elmélet, előzetes
elképzelés, gyermektudomány, alternatív keret, intuitív
fogalom, .... stb.) mutatja, hogy nincs általánosan
elfogadott definíció és még inkább nincs általános
módszer, recept a kezelésre. A magyar tanulók körében
végzett, a megértési nehézségeket feltáró empirikus
kutatások eredményeként "kirajzolódik", hogy a
tanulóknak már az iskolába lépéskor elképzelésük
van a világról (ún. gyermeki "világmagyarázatok"), a
tévképzetek széles körben elterjedtek, kortól, nemtől,
képességtől, nemzetiségtől függetlenül jelen vannak,
a tévképzetek kitartóak, hagyományos módszerrel
nem változtathatók, változatos forrásból származhatnak.
A tanulói tévképzetek gyakran túlhaladott tudománytörténeti
nézetekhez hasonlítanak, és a tévképzetek
gátolhatják a tanulást. A harmadik, a fogalmi
fejlődés és a fogalmi váltás kutatását elemző fejezetben
a tanulás, mint fogalmi váltás funkcióját járja
körbe a szerző, kitérve azokra a feltételekre, amelyek
a fogalmi váltáshoz ("lecserélés") szükségesek: a tanulói
elégedetlenség előidézése (kognitív konfliktus),
az új fogalom érthetősége (konzisztens és koherens).
Az új fogalomnak hihetőnek, valószínűnek kell tűnnie,
az új fogalomnak azt kell "sugallnia", hogy hasznos
lesz a későbbi vizsgálódás során. Ebben a fejezetben
ismerhetjük meg a fogalmi fejlődés, fogalmi váltás
kognitív fejlődés-lélektani kutatásait, amelyek
konkrét témákhoz, tantárgyi tartalmakhoz kötődnek
(pl. az intuitív számfogalom, intuitív biológia, intuitív
anyagfogalom, mentális modellek az "Univerzum"-ról).
Az elméletek és a legújabb irányzatok a fogalmi
váltást befolyásoló tényezőket (kontextus, szituáció,
motiváció hatása) vizsgálják.
A kötet terjedelemben és a természettudományos
nevelés szempontjából legjelentősebb fejezete a szerző
PhD-dolgozatán alapuló, a 12-18 éves tanulók
részecskeszemléletének fejlődését vizsgáló kutatását
összegzi. A természeti-technikai környezetet magyarázó
anyagszerkezeti kép helyes, tapasztalatokon alapuló,
a tanulók életkorának megfelelő kialakítása az
egyik legfontosabb feladata az iskolai természettudományos
oktatásnak. A kutatás alapját képező kérdések:
Mennyire ismerik a részecskemodellt a 6-8-10-12. osztályos
tanulók? Azonos mértékben értik-e a részecskemodellt
a gázok, folyadékok és a szilárd anyagok esetén?
Hogyan alkalmazzák a részecskemodellt egyszerű
jelenségek magyarázatában? A részecskemodell alkalmazásában
szerepet játszik-e a kontextus? Melyek a
leggyakrabban előforduló hibás elképzelések, tévképzetek?
Hogyan változik a tévképzetek jellege és aránya
az életkorral? Van-e összefüggés a részecskeszemlélet
megértését vizsgáló teszten elért teljesítmény és más
változók (tanulmányi átlag, tantárgyi attitűd, szociális
háttér) között? Az izgalmas kérdésekre hiteles, néha
meglepő válaszokat találunk, amelyek a mindennapi
tanításhoz is hasznos segítséget adnak.
Ugyancsak közvetlenül hasznosítható a könyv
5. fejezete, amelyben az ismeretek tanításának módszertani
kérdéseit taglalja a szerző. Ez a téma egy külön
kötetet is megérdemelne, hiszen a tévképzetek felismeréséhez
és kezeléséhez "nincs királyi út", és a megszokott,
hagyományos módszertani repertoár nem elegendő.
Szükség van, többek között, a tanulók előismereteinek
feltárására, a fogalmi fejlődés nyomon követésére,
lehetőséget kell biztosítani arra, hogy a tanulók
megismerjék saját meggyőződéseiket és társaik elképzeléseit,
módszert kell találni a kognitív konfliktus keltésére,
a tanulói és a tudományos nézetek ütköztetésére,
a tanulók meglévő tudásának felhasználására az új
ismeret tanítása során. Külön figyelmet kell fordítani a
tudománytörténeti ismeretek tanítására.
Ajánlom e nagyszerű kötetet a természettudományos
nevelés szemléletváltásra képes "szolgálóinak"
(kutatóknak, tanároknak, oktatóknak, taneszköz-fejlesztőknek,
tantervkészítőknek, tankönyvíróknak) és,
elsősorban, tanárszakos hallgatóknak!
Papp Katalin