Fizikai Szemle 2007/3. 96.o.
FIZIKATÚRA - AVAGY HOGYAN MOZGASSUK MEG
DIÁKJAINKAT FIZIKAILAG?
Lang Ágota, Czupy Judit
Széchenyi István Gimnázium, Sopron
2005 a Fizika Éve volt, erre még minden kedves olvasó
emlékszik. Az ebből az alkalomból szervezett események
többsége még az év első felében lezajlott. Mi
is igyekeztünk minél jobban bevonni diákjainkat, sőt,
például a Fénystafétával egész Sopront, de éreztük, ki
kellene még rukkolni valamivel. Így jött el a szünidő,
amikor is a pihent agyból kipattant az ötlet: használjuk
ki, hogy itt van tőlünk karnyújtásnyira az erdő, és
legyen ez egy verseny színtere. (Valahol a tudat alatt
szerepe lehetett ebben a Nyerges Gyula kollégánktól
hallott csillagászati sétának, amit Esztergom körül
szerveztek.) A verseny pedig ne a példamegoldásról,
hanem gyakorlati dolgokról szóljon, ahol a diákok
végre matathatnak egy kicsit. Hogy nagyobb kedvet
csináljunk, ezért - ahogy a nagyobb versenyeken is
szokás - minden segédeszköz használatát megengedtük,
amit hajlandó magával cipelni a versenyző a hátizsákban;
egyedül a telefonos segítségkérést tiltottuk
meg. Persze a diákok első reakciója: akkor laptopot is
vihetünk? A mienk: ha cipeled?!
Mivel az erdőben egyedül bóklászni és eltévedni
nem nagy kaland, ezért háromfős csapatoknak hirdettük
meg a viadalt, amely végül a Fizikatúra nevet
kapta. Erre Sopron minden iskolájából vártuk a vállalkozó
szellemű csapatokat. Hírverés céljából plakátokat
helyeztünk el közterületeken, újságban is megjelentettünk
egy cikket, sőt honlapja is volt a rendezvénynek,
jelentkezni is ezen keresztül lehetett. Itt
olvashatták az érdeklődők a játékszabályokat:
"Ahogy a névből is sejthető, ez a vetélkedő eltér a
szokásos, (tan)teremben zajló versenyektől. A Soproni-
hegység túraútvonalain jelöljük ki a pályát, és az
érintendő állomásokon különböző feladatok várják a
versenyzőket. A pontos útvonalról térképet a rajthelyen
kapnak a csapatok. Ez normál tempóban 3-4 óra
alatt járható be, plusz a feladatmegoldások ideje. Az
állomásokon különböző feladatok várják a csapatokat,
de csak akkor adjuk oda, ha a csapat minden
tagja odaért, tehát nem érdemes előreküldeni a leggyorsabbat,
hanem segíteni kell a leglassúbbat! Minden
segédeszköz használata, amit hajlandó vagy magaddal
cipelni, megengedett, a telefonos segítség kivételével!
A megoldásokra kapott pontszámokból levonjuk a
menetidőt (percekben mérve és 10-zel osztva), ennek
alapján alakul ki a csapatok végső sorrendje."
Egyéb fontos információkat is itt találtak, például,
hogy mit érdemes átnézni, illetve mindenképp bepakolni
a 2 napi hideg élelem mellé. Az Öveges-könyveket
melegen ajánlottuk, ezen kívül a magyar Nobeldíjasokról
és Einsteinről javasoltuk anyagot gyűjteni.
Egy fakultatív előfeladat is várt a csapatokra: A fizika
jótékony hatása a környezetünkre címmel készíthettek
plakátot pluszpontokért.
A csapatokat első nekifutásra 2 kategóriába soroltuk,
de tekintettel arra, hogy végül 7-12. osztályig
minden korosztály képviseltette magát, 3 kategóriára
szedtük szét a mezőnyt.
Fizikatúra 1.0
Az állomások "személyzete" ezen alkalommal 11.-es
diákokból állt. (Néha van előnye, ha osztályfőnök az
ember ....) A feladatokat ők is csak a nagy nap reggelén
ismerhették meg, és kaptak némi eligazítást a pontozásról.
Miután ők elindultak, hogy elfoglalják helyüket
a körülbelül 12 km hosszú túra útvonalán, mi még feldíszítettük
a starthelyet egyik szponzorunktól kapott
lufikkal, majd izgatottan vártuk, hogy vajon a bejelentkezett
42 csapatból hányan jelennek meg. Az egyre
növekvő tömegből arra következtettünk, hogy elég
sokan. 2-3 csapat maradt csak otthon, de helyettük
megjelentek mások, akik hirtelen felindulásból, előző
este határozták el, hogy részt vesznek a versenyben.
Szerencsére minden fontos dokumentumból - úgymint
térkép fénymásolata, menetlevél - hoztunk tartalékot.
Előbbin az érintendő állomások voltak bejelölve, míg a
menetlevélen azt tüntettük fel, mikor érkezett be a csapat
egy állomásra, illetve mikor indult tovább. Legfőbb
funkciója azonban az volt, hogy a holtidőt - amikor a
csapat már befutott az állomásra, de önhibáján kívül
várnia kell az eszközre - számon tartsuk. Ezt, természetesen,
levontuk a menetidőből.
42 csapat nagy öröm, de felveti azt a problémát,
hogy szét kellene húzni a népes mezőnyt a rajtnál,
hogy ne egy tömegben trappoljanak végig a pályán.
Azt találtuk ki, hogy itt rögtön kitöltik az Einstein-totót,
ennek beadása után indulhat a csapat. Ezen ki
rövidebb, ki hosszabb idő alatt rágja át magát, előveszik
az idevágó segédanyagot, keresgetnek benne ....
gondoltuk mi. A valóságban a csapatok 90%-a tippmix
jelleggel, minél gyorsabb kitöltésre törekedett, és
egymás sarkát taposva tülekedtek előttünk, hogy rávezessük
menetlevelükre az indulás időpontját és
kilőhessenek. Második ötletünk a tömegjelenetek
elkerülésére jobban bevált: az első állomáshely és a
feladat eltért a két kategória számára, a "nagyokat"
egyből felhajtottuk a Károly-magaslatra, míg a "kicsik"
a Deák-kútnál kezdtek és onnan egy kevésbé fárasztó
úton jutottak el a közös 2. állomáshoz. Ettől kezdve
útjuk ugyan együtt vezetett, de a nagyok ekkor már
jócskán elhúztak a kisebbektől.
Nézzük, milyen feladatok várták az állomásokon a
csapatokat! Ezek kitalálásakor szem előtt tartottuk a
kiírásban foglaltakat, valamint azt a célt, hogy minél
többen tudják sikeresen teljesíteni a feladatot, egy kis
sikerélményre szert téve. Az sem volt egy utolsó
szempont, hogy a 11.B osztály - amelyből segítőink
kikerültek - inkább nyelvi beállítottságú, tehát amikor
nekik kell majd elbírálni, hogy egy kísérlet sikeres-e
vagy sem, akkor egyértelműen tudják majd ezt megtenni.
Így aztán a következő ötleteink születtek.
1. feladat
II. kategória
Az első állomáshely a nagyok számára, amint már
említettük, a Károly-magaslaton volt. Itt a kirándulók
asztaloknál-padoknál pihenhetnek meg. A szervezők
egy asztalt megterítettek, a tányér és pohár persze
csak műanyagból voltak, de a sörösüvegek, evőeszközök
valódiak. A poharakban szívószálat is találtak a
résztvevők, és több liter víz állt rendelkezésükre a
következő feladat megoldásához:
Képzeljétek el, hogy egy vendéglátó egységben
egy megterített asztalnál ülve várjátok, hogy kihozzák
az ételt. Mivel lassan halad a dolog, a társaság szórakoztatására
el akarjátok játszani a Boci, boci tarka
című közkedvelt gyermekdalocskát. (Eljátszani, nem
elénekelni!!) Írjátok le, hogy az asztalon található tárgyak
közül melyikkel és hogyan lenne ez kivitelezhető!
Ha több lehetőséget is láttok, mindet adjátok meg!
Az a csapat, amelyik veszi a fáradságot, és elő is adja
- előzőleg hívjatok oda egy szervezőt, aki majd meghallgatja
-, további 10 pontot szerezhet. Nem kell
teljesen tisztán szólnia, de a dallam felismerhető legyen!
Az ötletek (rajzolni is szabad!).
I. kategória
A kicsik a Deák-kút felé indultak, ahol ugyancsak található
egy pihenő a forrás mellett. A szervezők a következőket
pakolták ki az asztalokra: étolaj, ecet, liszt, só,
cukor és műanyag poharakban tojások. Ezekből a kollégák
már nyilván sejtik is, mi lehetett a feladat!
A pohárban egy tojást láttok. Feladatotok elérni,
hogy ez a tojás egy kicsit felemelkedjen a pohár alja
fölé és ott lebegjen! (Ez ugye azt jelenti, hogy nem
tartja senki!!!) Először is írjátok le, hogyan tudnátok
Nobel-díjas összerakó Ebből mondjuk meg, merre van észak
ezt elérni! Az ötlet (rajzolni is szabad!). Ezután próbáljátok
meg is valósítani a rendelkezésetekre álló eszközökkel!
A kitöltött feladatlapok és a kiadott eszközök begyűjtésekor
láttunk néhány olajos poharat is, sőt az
egyik csapat először földet rakott bele. (Lehet, hogy el
akarták ültetni a tojást.) Azért előbb vagy utóbb a többségnek
leesett (esetleg a könyvekből), hogy mi is a
megoldás. A kivétel a következőt javasolta: "Összekeverjük
az asztalon lévo dolgokat és ezzel alkotunk egy
olyan dolgot, ami surubb a tojásnál." Végül is az elv
nem rossz, csak éppen megvalósítaniuk nem sikerült.
Hol találkozol a gyakorlatban/természetben a lebegéssel?
Mondjatok néhány példát!
A válaszokból kiderül, hogy sajnos a lebegés = úszás
a legtöbb kis agyban, még ha hallottak is már
felhajtóerőről. Egyébként a rajzok egy részénél is a
tojás kiemelkedett a vízből.
2. feladat
A 2. állomás helyének kijelölésében ugyancsak fontos
volt, hogy sok asztal legyen. Itt körülbelül 15 megszámozott
boríték rejtette magyar Nobel-díjas tudósok
portréját 20 kockára szétdarabolva. A csapatok ezek
közül húztak egyet, és persze kaptak mellé egy feladatlapot
is.
A borítékban egy magyar Nobel-díjas tudós fényképét
találjátok, csak egy kicsit összeszabdalva. A feladat
első része, hogy rakjátok ki a darabokból a teljes
képet! Ezt mutassátok meg az egyik szervezőnek!
Melyik tudóst ábrázolja a kép? Miért részesült a legrangosabb
tudományos elismerésben? Melyik a természettudományoknak
az a területe, amelyet Alfred Nobel
mostohán kezelt, és nem osztanak ilyen Nobel-díjat?
Itt, sajnos, nem emeltük ki a szövegből
a "természettudomány"
szót, bár valószínű, akkor is ugyanez
az eredmény született volna: aki írt valamit, az a matematikát
jelölte meg, míg helyes válaszként természetesen
a földrajzot vártuk.
3. feladat
A kis fizika/tudománytörténeti kitérő után ismét a
gyakorlati feladatoké volt a főszerep. A következő
állomás ugyan közös volt, de különböző "egységcsomagokat"
kapott a két kategória.
A nagyobbakéban egy filctoll, vékony drót, elem
lapult, amelyből elképzeléseink szerint egy kis tekercset
készíthettek volna.
A kicsik doboza vasszöget, egy kisebb darab hungarocelt,
fonalat, fémkarikát, üveggolyót és még néhány
felesleges apróságot rejtett, megtévesztés gyanánt.
A szervezőknél pedig állandó mágnes, illetve
egy tál víz volt bérelhető. Mindezen kellékek pedig az
északi irány belövésére szolgáltak.
A rendelkezésedre bocsátott eszközök segítségével
mutasd meg, merre van észak! Írd is le, milyen
módszerrel dolgoztál! Milyen más módszert tudsz
még a természetben járva az északi irány meghatározására?
Itt Moha vitte a Páfrányt ....
Milyen mágneses pólus van a Föld Északi-sarkán?
Hát, ez beugratós kérdésnek bizonyult, mi tagadás,
annak is szántuk. Az egy dolog, hogy többnyire
az északi pólusra tippeltek, de főleg a kicsik megoszlottak
a pozitív, illetve negatív pólus között. Pedig azt
gondolnánk, hogy a mágnesesség eléggé hétköznapi
jelenség ahhoz, hogy legalább az elnevezéseket ismerjék.
Egy-két csapaton belül nem tudtak megegyezni,
így ők például "déli, azaz negatív" pólusról
beszéltek.
Csak a II. kategóriának: Mi látható a képeken? Ha
tudod, add meg az idegen (latin) nevét is! Hogyan
alakul ki ez a gyönyörű természeti jelenség?
A képen természetesen északi/sarki fény volt
látható. Néhány nagyon csúnya téveszme: "A napkitörés
az ionoszférában megvilágítódik." "A napkitörések
miatt a Föld gravitációja eltaszítja a pólusok felé a
napfénykitöréseket." "A Nap sugarai különböző frekvenciájúak,
a Föld mágneses mezejének hatására eltorzulnak
(elhajlanak) és legkülönbözőbb színek lesznek
láthatóak."
4. feladat
A következő állomásra nehezen találtak oda a fiatalabb
versenyzők, de végül csak befutott mindegyik
csapat. Ide a szervezőknek egy nagy szatyor zöldséget-
gyümölcsöt kellett felcipelniük (ne feledjük, hogy
az is a személyzet dolga volt, hogy a szükséges eszközöket
eljuttassák az állomáshelyre, ebben ritkán tudtunk
segíteni autóval) és mindenféle fémanyagot:
szögeket, gombostűket, többfajta anyagból készült
gémkapcsokat. No és persze voltmérőt. A feladat lényegében
ugyanaz volt mindenkinek, de külön állomáshelyet
állítottunk fel a két kategóriának.
Talán meglepő, hogy az elemet, amelyet ma olyan
sok elektromos eszköz működtetésére használunk,
csak a 18. század legvégén állította össze egy itáliai
tudós, persze kicsit más formában, mint ahogy ma
ismerjük. Ki ez a tudós, hogy hívjuk ma az általa készített
áramforrást? Kiről nevezte ő el?
A kicsik 24 csapatából 8 nem tudott ehhez a kérdéshez
hozzászólni. A csapatok felétől kaptunk helyes
választ a kérdés első részére, néhányuknak beugrott
Galvani neve is, bár kicsit keverték, hogy kit
hova kellene írni. A galvánelem senkinek nem jutott
eszébe, de kaptunk helyette Volta-oszlopot (ezt elfogadtuk)
és primér áramforrást (ezt név hiányában
nem). Hogy Barkla vajon melyik segédanyagból lett
előhalászva, azt nem tudni (mentségükre szóljon,
hogy hetedikesek követték el).
A nagyoknál viszont épp fordítva: a galvánelem
és Galvani sok feladatlapon olvasható volt, miközben
Volta helyett felmerült Faraday és Ampčre neve is.
Az asztalon mindenféle gyümölcsöt és zöldséget
találsz, mellettük még egyéb hétköznapi dolgok. Hogyan
lehetne ezekből áramforrást készíteni? Ötlet,
esetleg rajz. Ha a csapat összeállít egy áramforrást a
rendelkezésre álló eszközökből és a műszer jelzi is a
feszültséget, 5 pont. További 5 pont jár, ha ezt a feszültséget
sikerül megtöbbszörözni.
Nos, a II-III. kategóriában több csapat szinte
megsértődött a feladaton. Ne csináljunk már bolondot
belőlük! Ezekből a kellékekből feszültséget varázsolni?
A nyolcadikosok azonban rutinfeladatnak tekintették,
és fülig érő szájjal választották ki a zöldségesboltszerű
kínálatból főleg a citromot, nyomták bele a szeget
és a gémkapcsot. A hetedikeseket biztattuk, hogy
amíg várakoznak, nézegessék az Öveges-könyveket,
ha hoztak magukkal. Ezen az állomáson egy kicsit
fizikusabb beütésű fiúk voltak a "felügyelők", és érdekes
volt nézni ezeket a laklikat, ahogy a kicsiket rávezették
a megoldásra, még ha nem is teljes pontszámért,
de azért örömet okozva nekik.
Ami itt is feltűnt: elég nehézkesen - és tömören -
fogalmazták meg, hogyan állították össze a kísérletet,
szívesebben rajzoltak, és ez egyformán jellemző a
kicsikre és a nagyokra.
Mi a teendő a kimerült elemekkel, akkumulátorokkal?
Örömmel jelenthetjük, hogy 42 csapatból 40 tökéletesen
tisztában van - legalábbis elvben - azzal,
hogy ezek veszélyes hulladékok, külön kell őket
gyűjteni stb.
További áramforrás még a generátor, dinamó. Melyik
magyar tudós készített először a világon ilyen
eszközt?
Némi megnyugvással vettük tudomásul, hogy a
fizikatörténet magyarokat érintő része a legtöbbjük
előtt ismert. Azért Jedlik Ányos mellé kaptunk még
Déri Miksát, Galamb Józsefet, Teller Edét és Pelényi
Jánost (???).
Csak a II. kategóriának: Rajzoljátok le valamelyik
generátor modelljét, és 2-3 mondatban foglaljátok
össze a működésének elvét!
Több csapat egyszerűen passzolta a kérdést, viszont
kaptunk leírást motorról, néhány precíz megoldás
is született. Kipróbálásra ajánlunk egy egészen új módszert,
mely szerint "a grafitrudakat elkezdjük forgatni a
réztekercsek körül és így elektromos áram keletkezik".
5. feladat
I. kategória
Az utolsó állomásra optikai feladatot szántunk. Első
nekifutásra egy távcső összerakásának ötlete merült
fel. Megpróbáltuk optikai padon összeállítani, de
mivel két fizikatanárnak sem hozott olyan eredményt,
amivel 15 méter távolságból felismerhető lett volna
egy papíron 7 pöttyből a Göncölszekér, ezért végül
egy optikai játékdoboz kellékeit használtuk fel.
(Ugyanis az utolsó állomáson egy kilátó áll, ennek
tetejéből kellett nézniük a már említett lapot.)
A rendelkezésedre álló eszközök segítségével készíts
távcsövet, amelynek segítségével megláthatod,
mi áll a fára erősített papíron! Mit láttál? Másold ide.
Mire emlékeztet ez? Hol láttál már hasonlót? (Ha nem
sikerül távcsővel meglátni, akkor a szervező odakísér
a papírhoz, miután kinullázta az előző feladatrészt, és
innen folytathatod.) Sorolj fel tudósokat, akik távcsövet
készítettek! A 20. század csillagászait milyen újfajta
távcső segíti?
A cél a Sopron és Brennberg között található Gyermek-
és Ifjúsági Táborban volt, amelyben nagyon
kedvesen fogadták kérésünket, sőt felajánlották, hogy
igazi, természettel kapcsolatos feladatlapot is összeállítanak
végszó gyanánt. Ennek keretében például
szagmintákat kellett felismerni, illetve összepárosítani
egy-egy fa levelét, termését és ágát. A céllal szemközti
erdei pihenőhelyen pedig paprikáskrumpli rotyogott
a bográcsban, így a csapatok többsége jóllakva távozott.
A korán érkezőknek viszont még csak a krumplipucolás
jutott .... Ha ebédet nem is, de emléklapot
minden résztvevő kapott.
A Fizikatúra a fizikai ismeretek mellett feltételezett
némi térképismeretet. A kézhez kapott térképen
ugyanis csak az állomásokat jelöltük be, az odavezető
utat a csapatoknak kellett ki- és megtalálniuk. Be kell
vallanunk, bennünk fel sem merült, hogy ezek a gyerekek
ne lennének annyira talpraesettek, hogy legalább
turistautakon maradnak. Hiszen arra azért
ügyeltünk, hogy az állomások jól jelzett utakról elérhetők
legyenek, másrészt a térképen megadtuk egyikünk
mobilszámát is, azzal a felkiáltással, hogy ha
már nagyon nem tudják, hol vannak, inkább telefonáljanak.
Valóban befutott néhány hívás, mert a 3.
állomás után háromfelé is indulhattak, és többen nem
találták el a helyes irányt. De egy lánycsapat például
élete legnagyobb élményeként emlegeti az eltévedést;
nagy örömmel mesélték, hogy láttak mindenféle állatot,
le is fényképezték őket.
A visszajelzésekből úgy gondoljuk, hogy a csapatok
többsége élvezte ezt a számukra újfajta versenyt.
Néhány diákunk otthon is olyan lelkesen mesélt róla,
hogy a szülők külön kérésére már tavasszal meg kellett
szerveznünk a Fizikatúra 2.0-t, amit magunktól
nem tettünk volna, mert ezt az eseményt kifejezetten
a Fizika Évére találtuk ki. Azonban nekünk is úgy
megtetszett, hogy megegyeztünk: ha rendszeressé talán
nem is tesszük, de amíg kedvünk/erőnk/ötletünk
van, addig csináljuk.
Végül is a Fizikatúra 2.0-t elmosta az eső, de 2006
őszén ismét belevágtunk, és októberben levezényeltük
a Fizikatúra 2.1-et. Erről minden információt, a
feladatlapokat és képeket a www.fizikatura.atw.hu
weboldal tartalmaz. Felkeresését már csak azért is
ajánljuk, mert az előfeladat fizikával kapcsolatos viccek
beküldése volt. Természetesen a viccgyűjtemény
is olvasható a honlapon!
Végszóként pedig arra bíztatjuk a kollégákat, hogy
bátran vágjanak bele egy ilyen jellegű rendezvény
megszervezésébe, mert garantált a siker!