Fizikai Szemle 2007/5. 169.o.
A MOTIVÁCIÓ ÉS KÖRNYEZETÜNK FIZIKÁJA
Zátonyi Sándor
ny. tanár, Sopron
A tanuló a környezetével való folytonos, aktív kölcsönhatásban
fejlődik. Az elmúlt évtizedekben azonban
jelentős mértékben megváltozott a tanuló környezete.
Ez a tény nyilvánvalóan befolyásolja a tanulók
iskolán kívüli előismereteit, tapasztalatait, a "környezetükkel
való kölcsönhatásukat" is. Mindebből adódóan
megváltoztak a motivációs lehetoségek is [1].
Tudjuk, hogy a tanuló személyisége tevékenység
révén fejlődik. Ezért a fizikatanítás, -tanulás folyamatában
biztosítanunk kell a tanulói tevékenységet: a
manuális (külső) és a gondolkodási (belső) tevékenységet
egyaránt. A tanulói tevékenység (és ezen belül a
kísérletezés) nemcsak az ismeretszerzés és képességfejlesztés
hatékony eszköze, hanem kiváló motivációs
alap is. A következőkben e két gondolatkörhöz kapcsolódva
szeretnék szólni az általános iskolai fizikaoktatás
néhány motivációs lehetőségéről.
Környezetünk fizikája
Az általános iskolai fizikaoktatás alapvető problémája,
hogy a tananyag tartalma és mennyisége az utóbbi
évtizedekben lényegében nem változott. Ugyanakkor
a fizika oktatására száma az 1978-as tanterv heti 6
órája helyett (6-8. évfolyam: 2 + 2 + 2 óra) most az
iskolák többségében heti 3 óra áll rendelkezésünkre
(7-8. évfolyam: 1,5 + 1,5 óra). Megszűnt (vagy megszűnőben
van) az 5-6. évfolyamon a környezetismeret
tantárgyon belül a fizikai alapismeretek oktatása
is. Ez azt jelenti, hogy nagyon visszafogottan, a lényegre
koncentráltan dolgozhatjuk fel a tananyagot.
Ugyanakkor elodázhatatlan feladat a tananyaghoz
kapcsolódó követelményrendszer újragondolása és a
tartalom korszerűsítése is. Ezzel párhuzamosan időt
kell biztosítanunk a környezetünkben található korszerű,
új fizikai alkalmazások megismertetésére is.
Fontos, hogy a mindenki által használt eszközök és a
körülöttünk levő, mindenki számára hasznos létesítményekben
felismerjék és értékeljék a tanulók a fizika
eredményeit. Ehhez - más tényezők mellett -
szükséges, hogy ezen eszközök megismertetése megfelelő
szinten és mértékben szerepeljen a fizika oktatásában
is.
A fizika iránti érdeklődés felkeltésének, fokozásának
egyik lehetséges módja annak szemléletes bemutatása,
tudatosítása, hogy a rádió, a televízió, a magnó-,
a videófelvevő és -lejátszó, a CD- és DVD-lejátszó,
a számítógép, a nyomtató és sok más eszköz nem
jöhetett volna létre a fizika tudományos eredményeinek
alkalmazása nélkül. Az általános iskolában nyilvánvalóan
csak azokra az alkotásokra térhetünk ki,
amelyek a tananyaghoz valami módon kapcsolódnak,
és érthetőek a tanulók számára is. Célszerű olyan jellemzőket,
érdekes adatokat is bemutatnunk a tanulóknak
ezekkel kapcsolatosan, amelyek érdekesek,
meglepőek számukra.
Mindezt nem az ellenőrzés és számonkérés igényével
ajánlatos megtennünk, hanem a motiváció fokozása
érdekében. Ha érdekesnek tartják a fizikát a tanulók,
az ilyen érdekességek ismertetésére fordított idő
sokszorosan megtérül a fizika iránti fokozottabb érdeklődésben,
a hatékonyabb ismeretelsajátításban. A
tankönyvek egy része egyébként számos, ilyen célzattal
megfogalmazott olvasmányt, tájékoztató anyagot
közöl, de sok olyan ismeretterjesztő könyv is van forgalomban,
amely jól felhasználható ilyen céllal.
Néhány példa a motivációra, a közvetlen vagy távolabbi
környezetünkben található eszközökről, létesítményekről:
A tanulók által ismert és használt eszköz a CD- és
DVD-lemezjátszó. Elgondolkodtató lehet számukra
annak megismerése, hogy a hangfelvételnél a mikrofonból
kilépő hangjelből másodpercenként több mint
negyvenezerszer vesznek mintát, s ezt alakítják át
olyan jellé, amely rögzíthető a lemezen. A 12 cm átmérőjű
DVD-lemez spirális sávja vékonyabb a hajszálnál,
és kiegyenesítve körülbelül 12 km hosszú
lenne. A lemezjátszó motorja változó fordulatszámmal
forgatja a lemezt. A hangsáv a lemez közepénél
kezdődik. Itt a fordulatszám 500/perc. Innen kifelé
halad az érzékelő, közben a lemez fordulatszáma
csökken. A lemez szélénél 200/perc a fordulatszám.
Ahol a leolvasó fej elhalad a lemez közelében, abban
a vonalban állandó a sebesség. Érdekes, ha a zeneszám
harmadik tételével indítjuk a lejátszást, akkor a
lemez éppen annak a résznek megfelelő fordulatszámmal
indul [2, 3].
A párolgással kapcsolatosan érdekességként ismertethetjük
a tanulókkal a számítógéphez kapcsolt tintasugaras
nyomtató működését. A nyomtatóban parányi
kis fűtőlapkák vannak, amelyek felmelegítik a zárt
térben levő folyékony festéket. A folyadékban buborék
képződik, s a festék kilövődik a hajszálvékony
nyílásokon át a papírra a számítógépről érkező "parancsnak"
megfelelően (1. ábra). Mindezt olyan gyorsan
végzi a gép, hogy alig lehet követni.
A mai fényképezőgépek többsége automatikusan
képes beállítani a gép, a lencse és a film (érzékelő lemez)
közötti távolságot, a lencse és a tárgy közötti távolságnak
megfelelően. E fényképezőgépek egy része
infravörös sugarak segítségével végzi a beállítást. Amikor
kissé lenyomjuk az exponáló gombot, a gép infravörös
sugarakat bocsát ki magából (2. ábra). E sugarak
a tárgyról visszaverődnek, s ezt érzékeli a fényképezőgép.
Ha például egy tárgy 1,2 méter távolságra
van a fényképezőgép lencséjétől, akkor az infravörös
sugarak 0,000 000 008 másodperc alatt teszik meg oda-vissza
a 2,4 m hosszú utat. A gép ezt az időtartamot
érzékeli, és ennek megfelelően automatikusan állítja be
a lencse és a film (érzékelő lemez) közötti távolságot.
Elgondolkodtató, milyen magas szintű fizikai tudásra,
technikai pontosságra van szükség az ilyen gépek megtervezéséhez
és megalkotásához!
Napjainkban egyre több településen látható az út
mellett olyan sebességmérő készülék, amely a közeledő
autó sebességét méri, figyelmeztetve a vezetőt,
hogy megfelelő tempóban halad-e az úton. A készülék
érzékeli a jármű közeledtét, majd a távolság csökkenésének
a mértékéből és az időből automatikusan
meghatározza a sebességet. A pillanatnyi sebességet a
jelzőtábla mutatja (3. ábra).
A súrlódási erővel kapcsolatos ismeretek feldolgozásakor
célszerű néhány szót szólnunk az autókba
beépített blokkolásgátlóról, az ABS-ről (Anti-Blocking-
System). Ez a rendszer megakadályozza, hogy az
autó hirtelen fékezésekor a kerekek "leblokkoljanak",
és ezáltal az autó megcsússzon. A kerekeknél elhelyezett
érzékelők automatikusan jelzik fékezés közben a
kerekek gördülését, illetve csúszását. Az ABS nem
várja meg a kerekek hirtelen blokkolását, hanem automatikusan
(a vezetőtől függetlenül) a csúszás előtt
álló keréknél csökkenti a fékre ható erőt. Ezáltal az
autó nem csúszik meg és kormányozható marad [4].
Ismert a tanulók számára, hogy a tv-közvetítések
egy része műholdak segítségével jut el hozzánk. A
Föld felszínén kiépített adóállomások parabolaantennái
a műholdakra sugározzák a műsorokat, a műholdakon
levő adók pedig a Földre továbbítják ezeket az
adásokat. Közép-Európában Ausztria területén, Bruck
an der Mur várostól északra, légvonalban körülbelül
12 km-re, Aflenz Kurort közelében, Grassnitz falu
mellett építettek ki egy ilyen földi állomást. A falu
feletti dombon két nagy és számos kisebb parabolaantenna
látható. Ezek közül kettő 30 m átmérőjű, a
többinek 20 m, 18 m és 10 m az átmérője (4. ábra).
Az antennák - többek között - az EUTELSAT és az
INTELSAT műholdakkal napi 24 órán át tartják a kapcsolatot.
E műholdak a Föld felszínétől számítva,
36 000 km magasságban keringenek az Egyenlítő felett,
a Föld forgásával megegyező irányban. Akkora a
sebességük, hogy a Földről nézve az égboltnak
megközelítőleg mindig ugyanazon a helyén látszanak. A
földi antennák közelében belépődíj nélkül látogatható,
60 személyes bemutató terem van. A látogatók
által indítható videóvetítés tájékoztatást nyújt a műholdakról
és a parabolaantennákról.
A "hagyományos" energiaforrások csökkenő mennyiségben
állnak rendelkezésünkre, ugyanakkor felhasználásuk
során szennyezik környezetünket. Ezért
ezek mellett egyre sürgetőbbé válik a megújuló energiaforrások
felhasználása. Az egyik ilyen lehetőség a
napenergia hasznosítása.
A napkollektorokkal a napsugarak hőhatását lehet
hasznosítani. A napsugarak irányára megközelítőleg
merőlegesen elhelyezett csőrendszerben keringő folyadék
a Nap sugaraitól felmelegszik (5. ábra). A
csőrendszerben keringő fagyálló folyadék a "hőcserélőben"
melegíti fel az épületben felhasználásra kerülő
vizet, amelyet részben a háztartás melegvízellátására,
részben a lakás fűtésére lehet felhasználni. Amikor
kisebb a napsugárzás, akkor olajtüzeléssel vagy fahulladék
eltüzelésével lehet pótolni az energiát [5]. Horvátországban,
a tengerparton, a Zadar város melletti
Zaton településen napkollektorral biztosítják az üdülőfalu
és a kemping melegvízellátását (6. ábra). Az
állványokra rögzített napkollektor összesen 48 sorból
áll és minden sorban 16 darab napkollektortábla van.
A napkollektorban felmelegített folyadékot egy külön
épületben elhelyezett hőcserélőbe vezetik. Innen továbbítják
a felmelegített vizet az üdülőfaluba és kempingbe.
A napenergiát napelemek segítségével is hasznosíthatjuk.
A napelemek közvetlenül elektromos energiává
alakítják át a Nap energiáját. Szélesebb körű elterjedésük
azért lassú, mert viszonylag kicsi a hatásfokuk
és drága az előállításuk. A kutatások majd e téren
is meghozzák a pozitív eredményeket.
Az egyik osztrák kisvárosban, Welsben minden év
márciusában, a hónap első hetében nemzetközi kiállítást
szerveznek az energiagazdálkodásról. Itt a napelemek
sokoldalú felhasználásáról is széles körű áttekintést
nyújtanak a kiállítók. Stílusosan, a vásárváros
irodájának homlokzatát - a bejárat és az ablakok kivételével
- is napelemek borítják (7. ábra). A sokféle
gyakorlati alkalmazás mellett a kiállítók nagyszámú,
napelemmel működő gyerekjátékot is bemutatnak.
Ezek a helyszínen meg is vásárolhatók. Így a gyerekek
már korán közvetlen tapasztalat útján is megismerkedhetnek
a napelemekkel.
Egy másik osztrák kisváros, Altausee közelében épített
naperőmű elektromos energiát szolgáltat a sífelvonókhoz.
A naperőművet a Loser hegycsúcs (1838 m)
alatt építették fel, 1500 m magasságban (8. ábra). Az
építkezést 1988-ban fejezték be, azóta termel
elektromos energiát az erőmű. A napelemtáblák felülete
263 m2, az erőmű csúcsteljesítménye 33 000 W, évi
energiatermelése 37 000 kWh.
A napelemek érdekes alkalmazása található nálunk,
Vas megyében, Iváncon. A község templomának
díszkivilágításához napelemek biztosítják az
elektromos energiát. A napelemeket a szomszédos
posta épületén helyezték el a cseréptető két oldalán
és a bejárat feletti függőleges falon. Így gyakorlatilag
egész nap érik napsugarak valamelyik napelemtáblát
(9. ábra). A napközben felvett energiát akkumulátor
tárolja, és azt az esti órákban a reflektorok működtetéséhez
használják fel [6].
A szél energiájának a hasznosítására elsősorban
olyan helyeken nyílik lehetőség, ahol gyakori az erős
szél [7]. Nálunk a Dunántúl, ezen belül is főleg az
északnyugati rész az ilyen terület. Magyarországon az
első szélerőmű a Várpalotához tartozó Inota mellett
épült, 2001. január 1-jén helyezték üzembe. A torony
30 m magas, a szélkerék átmérője 29,7 m, tömege
4350 kg. A szélturbina 3 m/s és 25 m/s szélsebesség
között működik. A generátor teljesítménye 250 kW. A
következő szélerőművek Dunaújvárostól északra,
Kulcs község közelében, Mosonmagyaróvár és Mosonszolnok
közelében épültek. Több száz szélerőmű
termel elektromos energiát osztrák területen, Burgenlandban,
a határ közelében, többek között Zurndorf,
Parndorf és Gattendorf térségében (10. ábra).
Elgondolkodtató, hogy a külföldi tankönyvek egy
részében már az 1970-es évek közepén megjelentek a
megújuló energiaforrásokkal kapcsolatos fizikai ismeretek.
Van olyan német tankönyv, amelyik már 1975-
ben hírt ad a napkollektorok alkalmazásáról [8]. Egy
másik tankönyv 1979-es kiadásában ismerteti a napelemeket,
és fényképeket is közöl azok alkalmazásáról
a műholdon, a számológépen, a tv-adókon [9]. Egy
további, 1984-ben megjelent tankönyv pedig a szélerőművek
működési elvét ismerteti, röviddel az első
ilyen létesítmények megjelenése után [10].
Tanulói és tanári kísérletek
Az elmúlt években egyre elterjedtebbekké váltak a
számkijelzéses (digitális) készülékek, műszerek. Célszerű
ezeket az eszközöket az iskolai oktatásba is
bevonni, annál is inkább, mert az iskolát elhagyva,
leendő munkahelyükön ilyen készülékeket használnak
majd a tanulók közül nagyon sokan. Ajánlatos
ezért azokat a képességeket is fejleszteni, amelyek
ezen készülékek, műszerek használatával kapcsolatosan
alakíthatók ki. A digitális készülékek, műszerek
ára az elmúlt évek során fokozatosan csökkent, így
már többségük olcsóbb, mint a hagyományosak [11].
Természetesen, didaktikai szempontból továbbra is
szükségessé válhat egy-egy hagyományos eszköz
bemutatása is (például a karos mérleg szemléltetése
az egyszerű gépek tanításakor).
Napjainkban digitális mérleget használnak a boltokban,
a postán, a piacon és sok más területen is. Az
általános iskolai fizikaoktatásban jól használható az
olyan digitális háztartási mérleg, amelynek 2 kg a méréshatára,
és 1 g a mérési pontossága (11. ábra). Ez a
mérési pontosság elegendő, ha arra gondolunk, hogy
a sűrűség meghatározásakor a térfogatot is csak egész
cm3-ekben tudjuk mérni. A digitális mérlegek nagy
előnye, hogy a mérési idő drasztikusan lerövidül. Egy
test tömegének megmérése a hagyományos
tanulókísérleti karos mérlegen 3-5 perc, digitális mérlegen
8-10 másodperc.
A hőmérséklet mérésére is egyre szélesebb körben
alkalmaznak digitális hőmérőt. Az iskolai gyakorlatban
jól használható az autókhoz árusított digitális
hőmérő. E készüléken két kijelző van. Az egyik (az
eredeti rendeltetése szerint) a készülék környezetében
levő levegő hőmérsékletét méri, a másik a karosszérián
kívüli levegő hőmérsékletét jelzi a készülékhez
kapcsolódó, körülbelül 2 m hosszú vezeték végén
levő érzékelővel. Az ilyen hőmérő iskolai használatának
nagy előnye, hogy pontossága egytized
foknyi, másrészt egyidejűleg két helyen is mérhetünk
vele hőmérsékletet. Ha a vezeték végén levő érzékelőt
például a sóval megszórt jég és víz keverékébe
tesszük, akkor az az ott kialakuló hőmérsékletet, a
másik érzékelő pedig a levegő hőmérsékletét mutatja.
Az egyik ilyen mérésünk során 37 °C hőmérséklet-
különbség adódott (12. ábra). Célszerű bemutatnunk
a digitális lázmérőt is, amely sokkal könnyebb
leolvasást tesz lehetővé, mint a hagyományos higanyos
lázmérő.
A rádió- és tv-szerelők, a villanyszerelők többsége
ma már digitális mérőműszert használ. E készülékek
nagy előnye, hogy nincs szükség a különböző méréshatárok
és a skála összevetése után átszámításokat
végezni, hanem közvetlen leolvasással megállapítható
a mért feszültség, illetve áramerősség. Ezen kívül e
műszerek alkalmasak az ellenállás közvetlen mérésére
is. A műszert e méréshez külön áramforrás nélkül,
közvetlenül a fogyasztóhoz kapcsoljuk, és azonnal
leolvashatjuk az ellenállást.
Az ellenállás fogalmának kialakításához szükséges,
hogy az ellenállást a feszültség és az áramerősség
megmérése alapján, a kapott mennyiségekből számítás
útján határozzuk meg. Ez mintegy 10-12 manuális
és logikai művelet elvégzését teszi szükségessé. Ezért
az ismeretek alkalmazása során, ha újabb fogyasztók
ellenállásának meghatározása szükséges, célszerű
digitális műszert alkalmaznunk.
E műszerrel nagyon egyszerűvé válik a párhuzamosan
kapcsolt fogyasztók ellenállásának meghatározása.
Megmérjük az egyik, majd a másik fogyasztó ellenállását,
majd a két ellenállást összekapcsoljuk, és
így ismételjük meg a mérést (13. ábra). Ez a mérések
számát és az időt tekintve is igen nagy megtakarítást
jelent. Ugyanakkor a tanulóknak nem jelent problémát
a végzett műveletek áttekintése.
Napjainkban a 8-10 éves gyerekek számos elektromossággal
működő játékkal játszanak, közülük sokan
számos elektromos eszközt (mobiltelefon, zsebrádió,
magnó stb.) használnak. Ugyanakkor az általános
iskolai oktatás keretében csak a 8. évfolyamon tananyag
az elektromosságtan. Furcsa e tanulóknak a 8.
osztályban azt tanítani és kísérlettel "igazolni", hogy a
vas, a réz, az alumínium vezeti az elektromos áramot.
Pszichológiai szempontból ez nagyon elkésett, és
nincs semmiféle motiváló hatása, sőt. Egy korábbi
vizsgálatunk azt mutatta, hogy az 5. évfolyamos tanulóknak
a többsége tudja, hogy az alumínium, a vas, a
réz és a többi fém vezeti az elektromos áramot.
A 70-es években az NSzK-ban és Csehszlovákiában
is kísérleti tanítás folyt annak kimunkálása érdekében,
hogy miként lehetne egyszerű, hétköznapi eszközökkel
az elektromossággal kapcsolatos, praktikus alapismereteket
a 3. osztályban (8 éves korban) tanítani. A
80-as évek elején mi magunk is szerveztünk az 5. osztályban
kísérleti tanítást az elektromosságtani alapismeretek
feldolgozására. A kísérleti tanítás keretében
63 feladatból álló részletes programot dolgoztunk ki.
Az öt 5. osztályos kísérleti csoportban elért eredményeket
öt 8. osztályos kontrollcsoport eredményével
hasonlítottuk össze. Az utófelmérés azt mutatta, hogy
az adott témakörben az 5. osztályos tanulók 64,1%-os,
a 8. osztályos tanulók 59,6%-os átlageredményt értek
el. Bár a különbség 4,5%-kal jobb volt az 5. osztályos
tanulók javára, a különbség nem szignifikáns. A kísérleti
tanítás eredményei azt igazolták, hogy a 10 éves
tanulók is rendelkeznek annyi elektromosságtani előismerettel,
amelyre biztonsággal lehet építeni az adott
ismeretkör feldolgozása során. Ugyanakkor gondolkodásuk
is eléggé fejlett az új ismeretek befogadásához.
Pozitívan befolyásolta az 5. osztályos tanulók
eredményeit az a tény, hogy akkor került sor az elektromosságtani
ismeretek feldolgozására, amikor érdeklődésük
éppen e kérdések felé fordult [12].
Az elektromosságtan jelenlegi, késői oktatásából
egy olyan probléma is adódik, hogy a tanulók túl
későn kapnak tájékoztatást az elektromossággal kapcsolatos
baleset-megelőzési szabályokról. Mindezt
célszerű figyelembe vennünk akkor, ha majd lehetővé
és esedékessé válik a tantervek újragondolása, a tartalom
korszerűsítése. Addig is ajánlatos a tanulók előismereteit
a kapcsolódó tantervi anyag feldolgozásakor
minél jobban megismernünk és felhasználnunk.
Néhány javaslat újszeru, általános iskolai,
elektromosságtani kísérletre
Ma már nálunk is van olyan tanszer-értékesítő cég,
amelynél 700-800 Ft-ért kaphatók kísérletezésre alkalmas
napelemek, 200-300 Ft-ért pedig kis motormodellek.
A 95 x 65 mm nagyságú napelemmel számos érdekes
kísérletet tudunk bemutatni. Megmérhetjük például
feszültségét (14. ábra), vagy izzólámpát, kis
motort kapcsolhatunk hozzá. Közben változtathatjuk
a napelem megvilágítását, és megfigyelhetjük, miként
változik az elem feszültsége, vagy miként változik az
izzó fényereje, illetve a motor fordulatszáma.
Példaértékű, hogy a technika tantárgyból szervezett
általános iskolai országos versenyek döntőjén 2002
óta évről-évre olyan feladatot is kaptak a versenyzők,
amelyben napelemmel működő modellt kellett építeniük
[13, 14].
Nagyon sokféle mechanikai és elektromosságtani
kísérlethez használhatjuk a kis motormodellt. Az
elektromos áram mágneses hatásának megismerése
után például a következő kísérletet mutathatjuk be. A
motormodell tengelyére egy kis ventillátort rögzítünk.
Két, sorba kapcsolt, 1,5 voltos elemhez kapcsoljuk a
motormodellt. Megfigyeljük, hogy melyik irányban
forog a forgórész (15. ábra). Ezután felcseréljük az
áramforrás pólusait, és most is megfigyeljük a forgásirányt.
Azt látjuk, hogy megváltozott a forgásirány.
Kérdés: mire következtethetünk a forgásirány megváltozásából?
A feladat annak megállapítása, hogy a motor
álló- és forgórésze is elektromágnes, vagy csak az
egyik elektromágnes és a másik állandó mágnes. A
megoldáshoz természetesen hozzátartozik a válasz
indoklása is.
A köznapi gyakorlatban nagyon sok olyan eszközt
használunk, amelyben félvezetők vannak. Számos,
érdekes kísérletet lehet ezek alkalmazásával bemutatni.
Tapasztalataink szerint a tanulók számára érdekes,
hogy az áramkörbe a diódával sorosan kapcsolt izzólámpa
- a feltételektől függően - hol világít, hol nem.
Ugyancsak érdekesek a tanulók számára a világító
diódákkal (LED-ekkel) végzett kísérletek is (16. ábra).
A háztartási eszközökön, számítógépeken és sok
más készüléken láthatók olyan LED-ek, amelyek az
eszközök működésének egyes fázisairól adnak tájékoztatást.
Célszerű arra is felhívnunk a tanulók figyelmét,
hogy az újonnan gyártott autókon is egyre nagyobb
arányban ilyen LED-ek vannak a helyzetjelző,
fék- és irányjelző lámpákban a "hagyományos" izzólámpák
helyett.
Az új ismeretek elsajátítása után a kísérletek elsődleges
célja az ismeretek megerősítése és a kapcsolódó
képességek fejlesztése lehet. Az ilyen kísérletek egy
része otthon is elvégezhető a tanulók környezetében
található eszközökkel.
Néhány javaslat az otthoni kísérletezésre
A műanyag palack kis átalakításával Segner-kereket
készíthetünk. A palack alján levő öt kis domború
részre egy-egy lyukat fúrunk, mindegyik rész azonos
oldalára. Lyukat fúrunk a palack nyílásának két, ellentétes
oldalára is. Ezekbe vékony fonalat fűzünk. A
palackot egy nagy edény vagy a mosdókagyló fölött
teleöntjük vízzel, és a fonalnál fogva a palackot megemeljük.
A palack forgásba jön (17. ábra).
A másfél literes műanyag palackkal jól érzékeltethetjük
azt, hogy a szabadon eső testnek nincs súlya.
A palack oldalára, az aljától számítva körülbelül 5
cm-nyire egy 1 mm átmérőjű lyukat fúrunk. A palackot
füves területre visszük. Befogjuk a palack oldalán
levő nyílást, és teleöntjük a palackot vízzel. Ha a nyílást
elengedjük, a víz vékony sugárban folyik a földre.
Ezután elengedjük a palackot. Megfigyelhetjük,
hogy esés közben nem folyik ki a palackból a víz
(18., 19. ábra). E tapasztalatot azzal magyarázhatjuk,
hogy esés közben nincs súlya a víznek, ebből
adódóan nem hat nyomás a palack oldalfalára, s így
nem folyik ki a víz a palackból.
A légnyomás tanításához kapcsolódóan javasoljuk
a következő kísérlet elvégzését. Az akváriumok belső
falára tapadókoronggal rögzítik a vízhőmérőt. Fonalat
fűzünk egy ilyen tapadókorongba, majd megnedvesítjük
és a fémfazék aljához nyomjuk. A levegő kiszorul
a tapadókorong és a fazék közül. A fonalnál
fogva megemeljük a fazekat. A fazék nem esik le a
tapadókorongról (20. ábra ). A kísérletünkhöz használt
tapadókorong átmérője 3 cm, a fazék tömege 1,5
kg volt [15].
Ugyancsak a légnyomással kapcsolatos ismeretek
feldolgozásához kapcsolódva hasznosíthatjuk azt a
légszivattyút, amelyet nagyobb áruházakban árusítanak.
A felbontott boros palackban hamar megromlik a
bor. Ennek megelőzésére gyártanak olyan légszivattyúkat,
amelyekkel a palack bor feletti részéből ki
lehet szivattyúzni a levegőt. Egy gumírozott szelepet
kell az üveg nyílására helyezni, s ahhoz minden külön
csatlakoztatás nélkül csak hozzá kell szorítani a szivattyút.
Ezt a készüléket sokféle célra használhatjuk
fizikaórán. Segítségével a levegő nagy részét
kiszivattyúzhatjuk a műanyag palackból. Ennek
következtében a palack a külső légnyomás hatására
összezsugorodik (21. ábra).
A légszivattyút felhasználhatjuk a levegő tömegének
érzékeltetésére. Megmérjük egy 2 literes palack tömegét
a szivattyú szelepével együtt. Ezután, amennyire
csak lehet, kiszivattyúzzuk a levegőt a palackból.
Ismét megmérjük a palack tömegét. Körülbelül 2
grammal kisebb az így mért tömeg, ami az eltávolított
levegő tömegével egyenlő.
A tömeg mérésével kapcsolatosan érdekes lehet az
a kérdés, hogy 300 g száraz virágföld, illetve 300 g
moha mennyi vizet képes "megtartani". Lehetséges-e,
hogy saját tömegüknél több vizet tároljanak magukban
ezek az anyagok?
A mérés elvégzéséhez egy üres műanyag palackot
használhatunk. A palack felső részét levágjuk. A méréshez
tölcsérnek használjuk ezt a részt. A lecsurgó
víz részére pedig egy műanyag edényt használhatunk
felfogó edényként. Szűrőpapírral vagy háztartási papírtörlővel
béleljük ki a tölcsért. Ebbe tesszük a 300 g
földet. A tölcsért a műanyag edényre helyezzük, és
mérleggel megmérjük az együttes tömeget. Ezután
vizet öntünk a tölcsérben levő földre, és megvárjuk,
míg a felesleges víz lecsorog. Megismételjük a tömegmérést.
A különbségből és a föld eredeti tömegéből
kiszámítjuk, hogy a föld eredeti tömegéhez viszonyítva
hány százalék volt a megtartott víz tömege. Ugyanezt
megismételjük a mohával is (22. ábra). Az egyik
ilyen mérésünk alkalmával azt kaptuk, hogy a virágföld
vízmegtartó képessége 81%, a moha vízmegtartó
képessége pedig 135%. A moha tehát a saját tömegénél
nagyobb tömegű vizet is képes megtartani.
A mágneses kölcsönhatás érzékeltetéséhez jól használhatjuk
azt a 4 cm átmérőjű "táblamágnest", amely a
papírboltokban kapható. Az egyik ilyen mágnest a
pohár aljára tesszük, a másikat pedig gyurmaragasztóval
a ceruza végére rögzítjük. A ceruzánál fogva ezt a
mágnest is a pohárba helyezzük. A két mágnes akkora
erővel taszítja egymást, hogy a ceruzához rögzített
mágnes a levegőben "lebeg" (23. ábra) [15].
Az úszás jelenségének tanításakor mutathatjuk be a
következő, meglepő kísérletet. Vizet és étolajat öntünk
egy üvegpohárba. Az étolaj a víz fölött helyezkedik
el. A pohárba málnaszörpöt csepegtetünk a folyadékfelszín
ugyanazon helyére. A málnaszörp-cseppek
közvetlenül a víz és az étolaj határfelülete alatt gyűlnek
össze, nem merülnek le a folyadék aljára (24.
ábra). Úgy tűnik, mintha a málnaszörp sűrűsége nagyobb
lenne az étolaj sűrűségénél, és kisebb a víz
sűrűségénél. A 10-12. csepp után azonban a málnaszörpcseppek
lemerülnek az edény aljára. Sűrűségük
tehát nagyobb mindkét folyadék sűrűségénél. A két
folyadék határfelületénél tulajdonképpen a felületi feszültség miatt kialakult
hártya tartotta fenn időlegesen a málnaszörpcseppeket.
<>
Befejezésül szeretnék egy érdekes, szép példát említeni
a fizika népszerűsítésére. Ausztriában, Graztól
északkeletre, légvonalban 20 km-nyire, a Mura folyó
mellett fekszik Sankt-Ruprecht település. E néhány
száz lélekszámú kis falu lakossága elhatározta, hogy a
főtérre egy Foucault-ingát állíttat fel. Olyan alkotást,
amely nincs is közvetlen kapcsolatban a falu életével,
de nap mint nap emlékeztet egy nagyszerű tudományos
felismerésre. Az ingát szponzorok segítségével
állíttatták fel (25. ábra). A tervezést a grazi egyetem
szakemberei végezték. Az inga lengési síkjában kis
jelzőlámpák mutatják a Föld forgásából adódó elfordulást.
Szép lenne, ha a jövőben minél több, hasonló
példáról adhatnánk hírt ....
Irodalom
- Nagy J., XXI. század és nevelés. Osiris, Budapest, (2000) 129
- Macaulay, D., Ardley, N., Hogy is működik? Park, Budapest,
(1991) 242-243
- Horváth A. (szerk.), Írjunk CD-t, DVD-t! Computer Panoráma,
Budapest (é.n.) 6-13
- Zátonyi S., Fizika 7. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest (2002)
68, 145, 170, 181
- Sudár E., Bio-solar fűtőművek. Fűtéstechnika, Megújuló energiaforrások
(2001) 59.
- Zátonyi S., Fizika 8. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest (2003)
22, 131
- Tóth L., Horváth G., Tóth G., A szélenergia hasznosítása. Fűtéstechnika,
Megújuló energiaforrások (2001) 73
- Natur und Technik. Physik und Chemie (5-6. Schuljahr.) Cornelsen-
Velhangen & Klasing, Berlin (1975) 47; Natur und Technik
I. kötet. (7-10. Schuljahr.) Cornelsen-Velhangen & Klasing,
Berlin (1976) 102
- Natur und Technik II. kötet. (7-10. Schuljahr.) Cornelsen-Velhangen
& Klasing, Berlin, 2. kiadás (1979) 92-93
- Physik. Ernst Klett Verlag, Stuttgart (1984) 62
- www.fizkapu.hu. Digitális eszközök alkalmazása az iskolában.
- Zátonyi S., Képességfejleszto fizikatanítás. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest (2001) 17-26
- Kundermann R., Vesztróczy L., Napelemes ventilátormodell
építése. A Technika Tanítása (2002) 4; Napelemes festékszóró
elszívómodell építése. A Technika Tanítása (2003) 4
- Vesztróczy L., Napkollektormodell építése. A Technika Tanítása
(2004) 4; Napelemes malom modellje. A Technika Tanítása
(2005) 4
- Zátonyi S., Fizikai kísérletek környezetünk tárgyaival. Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest (2001) 9, 12, 21, 31, 33, 44