Fizikai Szemle 2007/9-10. 289.o.
AZ ŰRKORSZAK ELSŐ FÉLÉVSZÁZADA
Sikerek, kudarcok, tanulságok
Almár Iván
az Űrkutatási Tudományos Tanács elnöke
1957. október 4-e azon ritka dátumok egyike, amelyek
világtörténelmi jelentősége azonnal nyilvánvaló
volt. Az első szputnyik (1. ábra) születésének napjára
általában úgy emlékezünk (így jellemezték az újságok
kezdettől fogva), mint arra a napra, amikor az ember
először juttatta fel eszközeit a világűrbe. Ez a megállapítás
azonban vitatható, hiszen attól függ, hogy hol
vonjuk meg a légkör és a világűr határát. Éppen napjainkban,
amikor kezdik világszerte "űrturistáknak"
nevezni azokat, akik rakétával 100 km fölötti magasságig
jutottak, nem felesleges arra emlékeztetni, hogy
az első szputnyik előtt is többször jutottak fel parabolapályán
szovjet és amerikai műszerek száz, sőt ezer
km-t meghaladó magasságba. Például 1956. szeptember
20-án egy amerikai Jupiter C rakéta 39 kg-nyi
hasznos terhe 1094 km magasságig repült fel, miközben
4800 km távolságot tett meg. Aligha tagadható,
hogy e műszerek rövid ideig a világűrben jártak. A
hangsúly azonban a "rövid ideig" kifejezésen van. Az
első szputnyik előtt ugyanis nem volt egyetlen földi
berendezés sem, amely, mesterséges égitestté válva,
tartósan keringett volna a Földkörül. 1957. október
4-e nem arról nevezetes, hogy az ember eszközei
feljutottak bizonyos magasságig, hanem arról, hogy
megszületett az első műhold. Új korszak kezdetének
pedig azért nevezhető, mert azóta százával, sőt ezrével
követték automata (és részben ember által lakott)
űreszközök Földkörüli pályán.
Az első öt év
Tulajdonképpen nem is egyetlen, kimagasló eseményről
van szó. Mint ahogy Kolumbusz 1492-es
amerikai útja azért volt korszakalkotó, világtörténelmi
esemény, mert - szemben a vikingek vagy a kínaiak
állítólagos rövid kirándulásaival az amerikai kontinensen
- újra meg újra ismétlődött, és elvezetett az
"új világ" gyarmatosításához. Az akkori korszak technikáját
is figyelembe véve a hódítás és gyarmatosítás
időszaka tulajdonképpen igen rövid volt. Közhelyszerű,
és szinte felesleges említeni, hogy ezt a folyamatot
akkor, a 16. és 17. században anyagi érdekek
hajtották (elsősorban arany szerzése volt a cél), de
közben jelentősen átalakította világképünket, és véglegesen
kitágította az addig csak Európára, továbbá
Ázsia és Afrika bizonyos részeire korlátozódó "ismert
világot".
Valami hasonló folyamat zajlott le az elmúlt század
közepén, de a technika robbanásszerű fejlődése következtében
a kolumbuszi felfedező utakhoz képest
szédületes sebességgel. Alig egy hónappal az első
szputnyik után pályára került a második, amely első-
sorban természetesen arról nevezetes, hogy fedélzetén
már élőlény (a Lajka kutya, 2. ábra) utazott. De
arra már kevesebben emlékeznek, hogy a 2. szputnyik
hasznos terhe - szemben az első műhold 84 kg-jával
- már elérte az 500 kg-ot.
A sorozat döbbenetes tempóban folytatódott a következő
öt évben. Néhány példa:
- Az első amerikai hold(Explorer-1) felfedezi a
Van Allen-övezeteket (1958. február).
- Elindul a Score 1, az első távközlési hold (1958.
december 18.).
- A szovjet Luna-1 megközelíti a Holdat, és mesterséges
bolygóvá válik. Sok ezerszer messzebb jut a
Földtől, mint a korábbi űreszközök (1959. január 2.).
- A Luna-2 becsapódik a Holdba (1959. szeptember
14.).
- A Luna-3 megkerüli a Holdat, és lefényképezi
annak a Földről soha nem látható oldalát. Ez volt az
űrcsillagászat első eredménye (1959. október 4.).
- Az amerikai TIROS-1 az első meteorológiai hold
(1960. április 10.).
- Az amerikai Transit-1B az első navigációs műhold
(1960. április 13.).
- Sikeresen visszatér a földre a Discoverer-14 amerikai
műholdkapszulája (1960. augusztus 19.).
- Egy szovjet szputnyik-űrhajón kutyák térnek
vissza élve a világűrből (1960. augusztus 20.).
- Az amerikai Courier-1B az első aktív távközlési
hold(1960. október 4.).
- A Vénusz felé indul a szovjet Venyera-1 űrszonda
(1961. február 12.).
- A szovjet Vosztok-1 űrhajó fedélzetén Jurij Gagarin
egy keringést végez a Földkörül (1961. április 12.,
3. ábra).
- A Vosztok-2 fedélzetén German Tyitov egy egész
napig kering a Földkörül (1961. augusztus 6.).
- 1962-ben már páros kötelékrepülést is végrehajtottak,
űrszondát indítottak a Mars felé, pályára állt az
első angol műhold, stb. Még ebben az évben, 1962
decemberében a Mariner-2 amerikai űrszonda a Vénusz
környezetéből továbbította méréseit. Ezen utak
bármely paraméterét tekintjük, az ugrások óriásiak: a
második űrhajós az elsőhöz képest 16-szorosra növelte
a súlytalanságban töltött időt; a Mariner-2 240-szer
nagyobb távolságból továbbított méréseket, mint az
addigi holdrakéták, és 200 ezerszer messzebbről, mint
a szokásos műholdak.
Az első öt év szédítően gyors fejlődését mi, "hivatásos
szakmai kommentátorok" is alig tudtuk követni.
Nehezítette dolgunkat, hogy a Szovjetunió csak
utólag adott ki közleményt űrkísérleteiről, az amerikai
kiadványokhoz pedig hazánkban akkoriban alig
lehetett hozzájutni. De nemcsak mi voltunk zavarban,
amikor a jövő kilátásairól kérdeztek, hanem a
tűzhöz közelebb lévő szakértők is, akik szinte kivétel
nélkül úgy vélték, hogy ez a szédítő iram folytatódni
fog a következő évtizedekben is. Kiváló bizonyíték
erre a Space Age in Fiscal Year 2001 című amerikai
tanulmánygyűjtemény, amely egy 1966 márciusában
Washingtonban rendezett szimpózium anyagát tartalmazza.
A szakértők előrejelzései a 20. századvégére
az űrhajózás minden képzeletet felülmúló fejlődését
prognosztizálták: emberes megfigyelőbázist a Merkúron
(1988), asztrobiológiai bázist a Marson (1992),
űrhajósokat a Szaturnusz Titán nevű holdján (1995),
fúziós energiát hasznosító atoműrhajókat, lakott űrbázisok
százait stb. Azt várták, hogy a hordozórakéta-
indítások éves száma 2000-re meghaladja az egymilliót,
az évente pályára juttatott tömeg pedig a 100
ezer tonnát.
Sikerek és kudarcok az elmúlt 50 évben
Most, 2007-ben természetesen tudjuk, hogy egyáltalán
nem ez történt. Az éves indítások átlagos száma például
1965 és 1985 között 120 volt ugyan, de ez után
fokozatosan csökkenni kezdett, és 2005-re már nem
haladta meg az 1961-es szintet (60 indítás évente). Ezt
látva (4. ábra) joggal feltehető a kérdés, hogy az
egész űrkutatás visszafejlődött-e a 20. század végére,
és ha igen, akkor miért? Tényleg csak a két nagyhatalom
hidegháborús vetélkedése volt a fejlődés motorja,
majd, ahogy a versengés és a hidegháború fokozatosan
megszűnt, úgy csökkent világszerte az érdeklődés
és a rendelkezésre álló pénz is?
Mint az ennyire leegyszerűsített kérdések esetében
mindig, a helyzet és a válasz ennél sokkal bonyolultabb.
Először is tisztázni kell, hogy ez a szakterület -
nevezzük űrtevékenységnek - időközben legalább
négy szakágazatra bomlott szét, amelyek összefüggnek
ugyan, de fejlődésük az elmúlt évtizedekben lényegében
külön utakon futott. Mindegyikről érdemes
külön-külön helyzetképet adni, mert enélkül aligha
érthető az a helyzet, ami a világűrben 2007-re kialakult.
A négy szakágazat a következő:
- Hordozóeszközök, kozmodrómok, infrastruktúra
a világűrben;
- Űrtudomány, kutató műholdak, bolygóközi űrszondák;
- Közvetett és közvetlen hasznosítások, űralkalmazások;
- Űrhajózás, űrrepülés, felfedezőutak - ember a
világűrben.
Hordozóeszközök
Vitathatatlan, hogy jelenleg - a prognózisokhoz viszonyítva
- ezen a területen van a legnagyobb elmaradás.
Majdnem minden változatlan például az 1980-
as évekhez képest. Az orosz űrhajósok változatlanul
a régi, több ízben tökéletesített, nagyon megbízható
Szojuz űrhajót és hordozórakétát használják, amelynek
a neve még mindig a Szovjetunióra emlékeztet.
A NASA 1981 óta a Space Shuttle űrrepülőgépekkel
repül, bár a Challenger-katasztrófa óta műholdak
pályára állításánál újra hagyományos hordozórakétákat
(Atlas, Titan, Delta ) használnak. De az űrrepülőgépek
napjai meg vannak számlálva, noha 20-25 éve
még minden szakember megesküdött volna arra,
hogy a többször felhasználható űrsiklóké a jövő.
Mégis, a helyzet másként alakult, mert nemcsak az
oroszok és a kínaiak ragaszkodnak a hagyományos,
egyszer használható űrkapszulákhoz, hanem a NASA
is hamarosan visszatér ehhez a megoldáshoz (CEV =
Orion). Miért? A válasz egyelőre csak annyi, hogy ez
az eszköz olcsóbb és biztonságosabb, bár kényelmetlenebb
jármű a világűrbe. Aligha hiszem, hogy ezt
egyetlen szakértő is megjósolta volna!
Lehet-e ezek után e területen sikerről beszélni? Tény,
hogy az utóbbi évtizedekben fokozatosan nőtt a hagyományos
hordozórakéták megbízhatósága. Ez nyilván
összefügg az Oroszországban, az USA-ban, Ukrajnában,
Japánban, Kínában és Európában egyaránt tapasztalható
állami konzervativizmussal, vagyis mindenütt kerülik a
gyökeresen új megoldásokat. Igazából csak a magántőke
kísérletezik néha nem hagyományos hordozóeszközökkel
abban a reményben, hogy a szállítási költségeket
jelentősen csökkenteni tudja. Ez évtizedek óta napirenden
van ugyan, de lényeges áttörés nem történt. Lehet,
hogy még mindig túl erős az államilag támogatott cégek
hagyományos hordozórakétáinak konkurenciája - különös
tekintettel az orosz arzenálból leszerelt kis hordozórakéták
(pl. Dnyepr) megjelenésére a magánholdak
piacán. Az újszerű hordozóeszközök esetében magasabbak
a biztosítási költségek és nagyobb a kockázat is,
ezért nem igazán versenyképesek.
Űrtudomány, űrkutatás
Ez a terület kétségkívül sikerágazat. Az űreszközök
eljutottak a bolygókra vagy azok köré, kisbolygókra
és üstökösök közelébe. Bár, sajnos, a tudományos
célú holdak és a Naprendszert kutató űrszondák megépítése
és felbocsátása változatlanul drága, de ma
egy-egy műszercsomag fajlagosan sokkal több, sokkal
érzékenyebb és jelentősen megbízhatóbb műszert
tartalmaz, mint néhány évtizede. Sőt, az sem újdonság
már, hogy az évek óta eredményesen működő tudományos
hold mellett megjelennek a szerelő űrhajósok,
akik lecserélik a meghibásodott, vagy egyszerűen
elavult egységeket. A Hubble-űrtávcső (5. ábra)
többszöri javítása erre kiváló példa. De az is egyre
megszokottabbá válik, hogy utólag modernebbre és
tökéletesebbre cserélik egy már messze a bolygóközi
térben járó űrszonda fedélzeti szoftverjét.
Sok más paraméter szerint is kimutatható a fejlődés
ezen a területen. A miniatürizált, parányi kamerákkal
például részletekben gazdag képeket lehet készíteni
bármilyen megközelített égitest felszínéről. De jelentősen
megnőtt a műszerek és berendezések megbízhatósága
és élettartama is. Szabványosították a műszereket
tartó és kiszolgáló talapzatokat, "buszokat" is. Ezáltal olcsóbbá
váltak a kutatások, és egyre több ország engedheti
meg magának, hogy önállóan, méginkább nemzetközi
együttműködésben, részt vegyen a Föld környezetének,
a Holdnak és a Naprendszer más égitesteinek
felderítésében (pl. Japán, India, ESA, Franciaország, de
kisebb mértékben Magyarország is). Noha az űrtudományra,
űrkutatásra fordított összeg összességében -
elsősorban a NASA és az ESA költségvetését véve figyelembe
- évtizedek óta stagnál, a felsorolt tényezők hatására
az űrkutatás mégis virágzik, mert ugyanakkora összegből
több program finanszírozható.
Végül érdemes megemlíteni néhány pozitív és negatív
fejleményt e területen. Negatív, hogy az oroszok
hosszú ideje passzívak a Naprendszer kutatásának
területén, noha az 1980-as évekig a Szovjetunió fontos
szerepet játszott a bolygók és üstökösök vizsgálatában.
Ugyancsak sajnálatos tény, hogy az óriásbolygók
felé még mindig csak a NASA indít űrszondákat (Galileo,
Cassini, New Horizons ). Különösen feltűnő, hogy
évtizedek óta napirenden van ugyan egy a Mars felszínéről
mintát hozó szonda terve, az mégsem halad a
megvalósítás felé.
Pozitív fejlemény viszont a "kozmikus biliárd" vagy
"hintamanőver" egyre elterjedtebb alkalmazása, és minden
várakozást felülmúló sikere. Az ok nyilván a pályaszámítási
technika döbbenetes fejlődésében keresendő.
E megoldással nemcsak olcsóbbá válik a bolygószondák
indítása, hanem lehetővé teszi "másodlagos célpontok"
(kisbolygók, üstökösök) vizsgálatát is.
Kedvező fejlemény az is, hogy ezen a szakterületen
harmonikus együttműködés alakult ki az űrügynökségek
között. A közös fejlesztésű űrszonda vagy tudományos
hold immár nem kivétel, hanem szabály (és
elsősorban az ESA-ra jellemző). Több űrtudományi
területen - elsősorban a napfizikában, de a magnetoszféra-
ionoszféra-felsőlégkör kutatásában is - szoros
kapcsolat alakult ki a gyakorlati alkalmazásokkal,
hiszen a Nap földi hatásai a mindennapi életet is befolyásolják.
Rengeteg értékes tudományos eredmény
született e holdak és szondák segítségével: többek
között megismertük a Naprendszer égitesteit, valamint
feltárult a csillagvilág a teljes elektromágneses
spektrumban. Ma már túlzás nélkül kijelenthető, hogy
nincs is modern csillagászat a légkörön túlról végzett
megfigyelések nélkül. Olyan fontos, új tudományterületek
születtek az űreszközök hatékony közreműködésével,
mint a röntgencsillagászat, az űr-VLBI a rádiócsillagászatban
(nagy bázisvonalú rádió-interferometria),
az űr-asztrometria, vagy a gammakitörések
felfedezése és vizsgálata. Végül érdekességként megemlíthető,
hogy ma már rengeteg üstökös felfedezése
(amely tevékenység régebben az amatőrcsillagászok
hagyományos vadászterületének számított) a napfizikai
holdaknak a Nap közvetlen közelét mutató felvételei
alapján történik.
Gyakorlati alkalmazások
Nem kétséges, hogy ezen a területen születtek a legváratlanabb
és életünkre legnagyobb hatású eredmények.
Természetesen léteznek bizonyos szakterületek,
ahol kezdettől fogva nyilvánvaló volt, hogy a 3. dimenzió
megjelenése, vagyis a nagy magasságok hasznosítása
forradalmasíthatja a szolgáltatást. Ilyen volt a meteorológia,
mivel a műholdak kezdettől fogva egész kontinensek
felhőzetének felülről történő, "real time" áttekintését
tették lehetővé. Ez nyilvánvalóan nagymértékben
segítette az időjárás előrejelzését. Ilyen volt a távközlés
is, ahol a magasan repülő műholdakkal a hang- vagy
képátvitel akár az óceánokon keresztül is lehetségessé
vált. Később a meteorológia kiegészült a Föld
felszínének különböző színképtartományokban történő
fényképezésével, illetve a radaros megfigyelésekkel a
világűrből (űrtávérzékelés).
Gyors és viszonylag zökkenőmentes volt a fejlődés
az űrtávközlés területén, ahol a közvetítő műholdak
gyorsan benépesítették a kitüntetett helyzetű geostacionárius
pályát. Kellő sugárzási teljesítmény esetén
ugyanis a geostacionárius holdak vétele a Föld felszínéről
(a sarkvidékek kivételével) könnyen és olcsón
megoldható, mert a vevőantennát csak az égbolt egy
fix pontjára kell irányítani. (A geostacionárius hold
ugyanis keringés közben mindig az Egyenlítő azonos
pontja fölött, 36 ezer km magasságban marad.) Az
egyre növekvő igények kielégítésére az igénybe vett
frekvenciasávok egyre magasabbra csúsztak, és a
közvetítő holdak keskeny nyalábokkal célozták meg a
felhasználókat. A technikai részletek helyett inkább
az a lényeges körülmény, hogy a polgári célú űrtávközlés
hamar üzleti vállalkozássá vált, nem igényelt
többé állami támogatást, és szinte teljesen elszakadt
attól az állami űrpolitikától, amelyet a
nagy űrügynökségek világszerte képviselnek.
Az űrtávérzékelés területén is
hasonló folyamat kezdődött, de nem fejeződött be. A probléma abban rejlik,
hogy az űrfelvételek egy jelentős része olyan közkincs,
amely áruba nem bocsátható. Ilyenek elsősorban a meteorológiai
felvételek, de például természeti katasztrófák
idején sem illik pénzt kérni a helyzet felmérésében
és a segítségnyújtásban nélkülözhetetlen űrfelvételekért.
E problémának ugyanakkor van egy másik oldala
is: bizonyos, nagy felbontású űrfelvételek olyan stratégiai
(esetleg katonai) jellegű információkat tartalmazhatnak,
amelyek terjesztése egyes országok biztonságát
veszélyeztetheti. Vagyis az űrtávérzékelési piacnak az
űrtávközlésihez hasonló, teljes privatizációja nem valósult,
mert nem valósulhatott meg. A szakágazatot mind
a mai napig kettősség és bizonytalanság jellemzi: például
nincs rögzítve, hogy a meteorológiai célú, ingyen
hozzáférhető felvételek milyen vizsgálatokhoz használhatók
és milyenekhez nem.
Tulajdonképpen tökéletes meglepetésként jött létre
az elmúlt évtizedben az alkalmazások harmadik nagy
piaca, a navigáció és helymeghatározás műholdak
segítségével. Az eredetileg kifejezetten katonai célra
létrehozott, amerikai GPS-rendszer olyan hasznosnak
bizonyult, hogy, mindenféle korlátot áttörve, széles
körben elterjedt az egész világon (bizonyos mértékig
kiegészítve az orosz GLONASSZ-rendszerrel). Éppen
a katonai jelleg miatt ez megmaradt ugyan ingyenes
szolgáltatásnak, de a hozzá tartozó GPS-vevőberendezések,
szoftverek már üzleti alapon kerültek forgalomba.
Ez óriási piaccá vált, különösen amióta nemcsak
hajók, repülőgépek és műholdak, hanem személyautók
és turisták is GPS-szel navigálnak az országutakon,
sőt a városokban is.
Ezek a felhasználók szinte már nem is tudják, hogy
nemcsak a telefonhívásuk és a televíziójukon látható
műsor, hanem az autójuk navigálása is műholdakon
keresztül terjed. Ma már elképzelhetetlen a katasztrófaelhárítás,
a környezetvédelem, a térképészet, a várostervezés,
az ásványi kincsek feltárása, a vízgazdálkodás,
az óceanográfia, de még a nagyüzemi mezőgazdasági
termelés is űrtechnika nélkül. Az alkalmazások
száma gyorsan növekszik, és egyben gyorsan
nő azon (főleg fejlődő) országok száma is, amelyek az
űrtechnikát veszik igénybe napi gondjaik megoldásához.
A rendelkezésre álló, néhány deciméter felbontású
űrfelvételek mindenütt sikerrel alkalmazhatók,
ahol a helyzetet gyorsan és megbízhatóan - esetleg
nehezen megközelíthető területen - kell felmérni. Ha
viszont felhők akadályozzák az optikai űrtávérzékelést,
akkor be lehet vetni az egyre elterjedtebb radarholdakat.
Nagy jövő előtt áll az utóbbi két alkalmazás,
vagyis a távérzékelés és a navigáció összekapcsolása
egyetlen rendszerré: a felhasználó a kézben tartható
műszerrel nemcsak felülről látja környezetét, hanem
pontos helyzetét is ismeri a terepen.
De az űralkalmazások területe sem csak sikertörténet.
Emlékezetes például, hogy 1999 körül a nagyszámú,
alacsony pályán keringő közvetítő holdra alapozott
közvetlen telefonrendszerek (Iridium, Globalstar)
csődbe mentek, mert a piac nem igényelte ezt a
viszonylag drága szolgáltatást. Az egész űripar majdnem
belerokkant ebbe a tévedésbe. Sajnos könnyen
lehet, hogy a közeljövőben Európa is hasonlóan
nehéz helyzetbe kerül, ha az európai navigációs holdak
rendszere, az évek óta drágán kifejlesztett
Galileo-program elakad.
Vannak olyan lehetséges alkalmazási területek is,
ahol - a korábbi várakozások ellenére - még kísérleti
programok sem indultak. Ilyen például az olcsó és
tiszta energia termelése a világűrben, és lesugárzása
földi hasznosításra. De abból sem lett semmi, amit a
Szovjetunióban terveztek, hogy hatalmas tükörműholdakkal
biztosítják a távoli északon fekvő városaik
közvilágítását. Ennél reálisabb célkitűzés volt, hogy az
űrállomások fedélzetén végzett anyagtudományi kísérletek
eredményeképpen kedvező tulajdonságú új
anyagok születnek, és ezért érdemes magántőkével
gyártókapacitást telepíteni a világűrbe. Mindez az
elmúlt évtizedekben nem valósult meg, sőt talán még
azt is kimondhatjuk, hogy közelebb sem került a
megvalósuláshoz. Mindezek ellenére az űralkalmazások
területe gazdaságilag sikeresen fejlődött az elmúlt
években is, mint ezt a 6. ábra bizonyítja.
Emberek a világűrben
Ez az egész űrtevékenység legvitatottabb és legellentmondásosabb
területe. Mindenekelőtt azért, mert a
nagyhatalmak állami űrköltségvetésük túlnyomó részét
erre fordítják, ugyanakkor az eredményesség megkérdőjelezhető.
Mivel külön tanulmányt igényelne annak
vizsgálata, hogy mennyire hasznos vagy haszontalan az
ember jelenléte a világűrben (egyrészt gazdasági, másrészt
politikai, illetve stratégiai szempontból), ezért
most csak arra szorítkozunk, hogy áttekintsük a sikereket
és a kudarcokat ezen a területen is.
Sikernek tekinthető, hogy emberek jelenléte a világűrben
folyamatossá vált az elmúlt fél évszázadban.
Először a Mir, majd a Nemzetközi Űrállomás lakói
bizonyították, hogy egyrészt a különböző nemzetiségű
és kultúrájú űrhajósok képesek békésen és harmonikusan
együtt dolgozni, másrészt azt, hogy a világűrben
való tartózkodás (a súlytalanság, a magasabb
sugárzási szint stb.) akár egy éven keresztül is
elviselhető, nincsenek visszafordíthatatlan, káros hatásai. Az
a félezer űrhajós, aki eddig kipróbálta a súlytalanságot,
vitathatatlanul sikeresen és eredményesen végezte
munkáját - mindaz űrállomások belsejében, mind
a szabadvilágűrben, mind a Hold felszínén. Nem rajtuk
múlott, hogy ezen a területen immár évtizedek óta
stagnál a fejlődés, hiszen ma is csak 2-3 űrhajós dolgozik
egyetlen űrállomáson, akárcsak húsz-harminc
évvel ezelőtt. Ez a tény önmagában is ellentmond
minden tervnek és előrejelzésnek.
Egyébként az, hogy jelenleg egyetlen építményben,
az épülő Nemzetközi Űrállomáson koncentrálódik minden
infrastruktúra, amely embereknek a világűrben
való tartózkodásához szükséges, önmagában is világosan
jelzi a program sérülékenységét és veszélyeit. Valószínű,
hogy ha a Nemzetközi Űrállomással komolyabb
baleset történne, akkor évtizedekre megszakadna az
egész emberes űrprogram, mivel sem tartalék létesítmény,
sem pénz nem lenne a kiesett kapacitás pótlására.
Ugyanakkor jelenleg minden hivatalos, távlati űrprogram
(Space Exploration, illetve Global Exploration
Strategy) űrbeli felfedezőutakat, holdbázisok építését,
sőt Mars-utazást tervez a következő két évtizedben.
Lesz ebből egyáltalán valami? A kérdés jogos, mert az
exploration program még egyáltalán nem jutott túl
azon a kritikus ponton, ahonnan kezdve befejezni már
könnyebb, mint leállítani. Mindenesetre növeli az esélyeit,
hogy idén május 31-én a világ 14 legnagyobb
űrügynöksége együttműködési megállapodást (Global
Exploration Strategy) írt alá, amely lényegében a NASA
"space exploration" programjának közös megvalósítására
vállalkozik. Bár a megállapodás részleteket nem
tartalmaz, jelentősége mégis óriási a 21. századűr hajózási
kilátásai szempontjából. (Megemlítjük, hogy a magyar
sajtó erről a megállapodásról nem tartotta érdemesnek
beszámolni.)
A space exploration "víziója", amelyet Bush elnök
még 2004 januárjában jelentett be, az elmúlt két évben
formát öltött, és terv jellegűvé vált. Már ismeretes, hogy
milyen új űrhajókat és hordozórakétákat rendel a NASA
a Hold-utazás megvalósítására, mintegy 2020-ig elkészült
a menetrendtervezete is, és most, ezzel a megállapodással
a program "nemzetköziesítése" is megkezdődött.
Mindez nem jelenti azt, hogy az egész feltétlenül
úgy fog megvalósulni, ahogy napjainkban a NASA
tervezi. A Nemzetközi Űrállomás építésének eddigi
hányatott története tanulságos példa arra, hogy mire
lehet számítani: gazdasági és politikai problémák, balesetek
hátráltathatják az előrehaladást, ennek eredményeként
pedig csökkenhet, illetve időben eltolódhat az
egész program. A Challenger, illetve a Columbia tragédiái
annak idején nemcsak évekre leállították, de alapvető
veszélybe is sodorták az emberes űrprogramot
annak ellenére, hogy ilyen jellegű baleseteket eleve
kizárni, lehetőségét tagadni naivitás lenne.
Véleményem szerint e fontos terület, vagyis az emberes
űrprogramok küszködése az elmúlt évtizedekben
alapvetően arra a tényre vezethető vissza, hogy a
legutóbbi időkig szinte csak két nagyhatalom (USA,
Oroszország) állami űrköltségvetése volt az egész
vállalkozás alapja. Kína belépése szerény mértékben
ugyan, de kétségkívül változtatott a helyzeten. Ugyanakkor
nyilvánvaló, hogy a korábban tárgyalt másik
három területen - hordozórakéták, űrtudomány, űralkalmazások
- sokkal szélesebbek a felhasználható
források: mindenekelőtt a magántőke, de a kisebb
országok széles skálájának szerényebb, de összességében
jelentős űrköltségvetése is.
Milyen megoldás lehetséges annak érdekében,
hogy az emberes programok sérülékenysége megszűnjön,
és a fejlődés folytatódjon? (Tekintsünk most
el azon kisebbség véleményétől, amely legszívesebben
teljesen leállítaná az emberek repüléseit a világűrben!)
Tökéletes megoldás - mint ez a másik három
területen is bebizonyosodott - nem létezik, de az ottani
tanulságok hasznosíthatók lehetnének. Ilyen például
a több forrásból származó költségvetés szükségessége,
a magántőke bevonása, a piac igényeinek
fokozott kielégítése stb.
Az emberes űrprogram esetében a kínálkozó lehetőség
az űrturizmus (7. ábra) elterjedése lehet. Még
nem említettük, de az utóbbi néhány év fontos fejleménye,
hogy néhány gazdag civil - horribilis összegért
- látogatást tehetett a Nemzetközi Űrállomáson.
Az, hogy ezekre a számunkra felfoghatatlanul drága
utakra bőven akadt jelentkező, és öt személy különösebb
probléma nélkül végre is hajtotta már az űrutazást,
ígéretes fejlemény. Ugyanakkor elsősorban az
USA-ban, de újabban másutt is folyik űrturisták toborzása
új fejlesztésű hordozóeszközökkel (lényegében
kis űrrepülőgépekkel) történő "űrugrásokra", legalább
100 km magasságig (8. ábra). A jegyek ára nem
olcsó, de töredéke az igazi űrturizmusra vállalkozókénak.
Új-Mexikóban számukra speciális, kereskedelmi
űrrepülőtér is létesül. Mindez igazából csak áttételesen
kapcsolódik az "emberes űrprogramok" témaköréhez,
mivel - mint említettük már - jelenleg csak az
tekinthető űrhajósnak, aki járművével legalább egyszer
megkerüli a Földet. A 100 km-es magasság hivatalosan
nem számít a világűr határának. Ennek ellenére
az "űrugrások" tömeges végrehajtását ígérő magáncégek
(Scaled Composites, Planetspace, Rocketplane,
sőt az európai EADS is) segíthetnek abban,
hogy meginduljon a magán-hordozóeszközök párhuzamos
fejlődése. A kezdeti űrugrások tömeges sikere
esetén azután az egész "orbitális űrturizmussá" fejlődhetne,
saját hordozóeszközökkel, "űrhotelekkel" és
infrastruktúrával. Természetesen ez a lehetséges űrturista-program
szintén csak a kezdet kezdetén tart még,
és - akárcsak a "space exploration" maga - bármikor
elakadhat, akár egy baleset hatására, akár gazdasági
okokból. Hozzáteszem, hogy ezen a területen a jogi
szabályozás is nagyon hiányos még: a világűrjog,
amely lényegileg a hetvenes évek óta stagnál, és nem
állt elő egyetlen új, kötelező érvényű nemzetközi
megállapodással sem, adós még e tevékenység szabályainak
megalkotásával.
Így áll tehát az űrtevékenység ötven évvel a kezdetek
után. Nagy kérdés, hogy az űrkorszak adott-e új,
globális identitást az emberiségnek, vagy csak a versengést,
s vele együtt a nemzeti identitásokat erősítette?
A történészek feladata lesz, hogy tisztázzák az űrtörténelem
és a nemzeti történelmek kapcsolatát, illetve
összefüggését az olyan folyamatokkal, mint a globalizáció.
Annak eldöntése is a történészek feladata,
hogy milyen politikai és gazdasági szerepet játszott az
űrtevékenység a hidegháború korszakában, illetve az
azt követő időszakban. A magam részéről meg vagyok
győződve arról, hogy az elmúlt fél évszázad története
nem írható meg anélkül, hogy értékelnénk a világűrbe
való kilépés következményeit és tanulságait.
Irodalom
Almár I.: Kutatómunka mesterséges holdakkal. Fizikai Szemle 7/2-3
(1957) 53.
Almár I.: Új problémák és eredmények az asztronautika területén.
Fizikai Szemle 9/10 (1959) 299.
Almár I.: A Hold, a bolygók és a csillagok vizsgálata az űrkutatás
eszközeivel. Fizikai Szemle 21/8 (1971) 248.
Almár I., Both E.: A magyarországi űrtevékenység dióhéjban.
Fizikai
Szemle 54/3 (2004) 73.
Almár I., Galántai Z.: Ha jövő, akkor világűr. Typotex, Budapest,
2007.
Horváth A., Szabó A.: Űrkorszak. Ekren, 2007.