Fizikai Szemle 2007/11. 367.o.
AZ ÖCSKÖS FELESÉGE
Károlyházy Frigyes
ELTE Fizikai Intézet
Az 1960-as évek elején egy néprajzkutató expedíció
valamelyik esőerdő rejtett zugában egy kicsiny embercsoportra
lelt, amely még hamisítatlan kőkorszaki
állapotban éldegélt. Ugyan találkoztak már modern
emberrel, de hagyományaikat, mentalitásukat romlatlanul
őrizték. Az expedíció beszámolója szerint ismerték
a házasság intézményét, sőt a házasságtörés intézményét
is, az idevágó eseteket nem súlyos megtorlással,
hanem ajándékokkal intézték el. Ami érdekes, az
a következő. Az öcs távollétében a bátyja minden további
nélkül „igénybe vehette” az öcs feleségét, ez
nem számított bűnnek. Ennek a fordítottja azonban
tiltva volt, a bátyja távollétében az öcs nem közeledhetett
annak feleségéhez.
Kedves Kollégák, mindazok, akik jelen vannak, és
azok is, akik egy felhő szélén ülve néznek most le
ránk! Mostanában, a modern fizika megszületésével
kapcsolatban, száz esztendős jubileumokhoz vagyunk
szokva. Az első hazai középiskolai fizikatanári ankét
nagyjából a közepére esik ennek az intervallumnak, s
mint látni fogjuk, időpontja egy valóban rendkívüli
fordulóponttal esik egybe. Ezért az első ankétig szállunk
vissza gondolatban, s onnan pillantunk először
hátra, azután előre.
A világ az 1957.évi fizikatanári ankét előtt
A visszatekintést már megkezdtük. Mit sugall a bevezető
epizód? Csak egy magyarázat képzelhető el.(Az
expedíció beszámolóját tekintsük most pedagógushoz
illő jó szívvel hitelesnek.) Munkamegosztás még
nincs, iskola, könyv nincs, a tudás letéteményese az
életkor. A felidézett kép tehát nem fertő, inkább „idillikus
állapot”: a Tudásalapú Társadalom eszményi
megvalósulása.
A munkamegosztás kialakulása teret ad az egyéni
képességek érvényesülésének.„Az ügy a fontos, nem
az egyén” őskori vízióját háttérbe szorítja a dicsőség
káprázata. Az önbecsülés alapja elsősorban az egyéni
helytállás lesz és marad napjainkig.
Úgy tűnhet, nem így volt, amikor Nyugat-Európában
az 1100 körüli évtizedekben viszonylagos hirtelenséggel
megszilárdult a kereszténység.„Hajszál
híján” megvalósult a társadalomnak a Tudás áhítatos
tiszteletére alapuló „nagy egyesítése”. A Tudás itt az
isteni igazság befogadását jelenti, amelynek a kinyilatkoztatás
a forrása.„ Vannak idők az emberiség történelmében,
amikor a föld mintha hirtelen felmelegedne,
vagy radioaktívvá válna” - írja Kenneth Clark
erről a korszakról szólva.„Mondják (a krónikák),
hogy a hívek maguk álltak be a kőszállító kocsik
hámjába” - teszi hozzá, a székesegyházak építésével
kapcsolatban.
Mivel nem egy katedrális és szobor alkotójának
nem ismerjük a nevét, fel-felbukkan az a nézet, hogy
ez a művészek odaadó alázatának a megnyilvánulása.
De még ha esetenként lenne is igazság ebben, bizonyos,
hogy a lázadás is kezdettől fogva jelen van a
túlzott mértékű önfeladás ellen.
Naiv hit, lefegyverző üdeség sugárzik az autuni
székesegyház három királyokat ábrázoló oszlopfőjéből
(1. ábra). Mégis jól ismerjük az oszlopfő (s vele
az egész székesegyház) építőjének a nevét. A főkapu
közepén, Krisztus lába alatt, öntudatos felirat (2. ábra)
hirdeti: „Gislebertus hoc fecit.”¹
Abélard-tól a 20.század közepéig
Valamilyen hasonló, építve lázadó, mindig a nagy
igazságok felé törekvő, de a kutatás szabadságáért,
önállóságáért is harcoló szellem éltette és tartotta a
legnemesebb szolgálni valók között a tudományt
Abélardtól a 20.századig. Nem is annyira a tudnivaló,
mint inkább a megismerésének a módja állt olykor a
vita középpontjában. A kinyilatkoztatás elsődlegességéért
síkraszálló vitapartnerekkel szemben a fényes
hitvitázó Pierre Abélard 1122-ben ezt vallotta: „A kétkedés
útja vezet a kérdésekhez, a kérdések útja pedig
az igazsághoz.” Az igazság szenvedélyes keresése,
forrásainak „önmardosó” elemzése örökül maradt az
újkor évszázadaira.
A reneszánsz és a felvilágosodás korszakaiban a
tudományos gondolkozás a transzcendens felől a
(tapasztalattal és ésszel) megfogható felé mozgott,
gyorsan gazdagodó eredményekkel.
De csakhamar megjelent egy újfajta „felfoghatatlanság”,
legjobb példa az abszolút tér és idő fogalma.
Különös ellentét: Az égi mechanika diadala az
ma = F mozgástörvény, valamint a gravitáció minden
testre kiterjedő érvényéből fakad, mégis, éppen
e miatt az általánosság miatt, nem lehetett semmi
kézzelfoghatóra rámutatni azzal, hogy „ehhez képest
értendő a testek gyorsulása”. Méltó viszonyítási alapot
keresve Newton bevezette az abszolút tér és idő
fogalmát. Ő maga is birkózott velük, de, hogy például
a „minden anyagi folyamattól függetlenül telő abszolút
idő” a tapasztalati megközelítés szempontjából
kísértetfogalom, azt Kant (1724-1804) ismerte fel
a legvilágosabban.
A sikeres elmélettel való terméketlen szembefordulás
helyett Kant óriási hatású lépést tett: a szóban
forgó fogalmakat a priori (tapasztalatot megelőző,
velünk született) szemléleti forma rangjára emelte.
Megalkotta azt a koncepciót, hogy elménk a megismerés
során csak bizonyos, a priori gondolatstruktúrák
mentén haladhat, arról, ami ezeken kívül van,
semmi biztosat nem mondhatunk.
Ezzel Kant mentőövet dobott, nem is annyira az égi
mechanikának, mint inkább a 19.századi, különösen
annak második felében a mikroszkopikus kölcsönhatásokkal
foglalkozó fizikának. Az anyag belső szerkezetével
kapcsolatos jelenségek körében sehogy sem
sikerült konzisztens, imponáló képet kialakítani.
(Egyáltalán nem csoda, hogy Ostwald, a neves kémikus,
még 1902-ben is kijelentette, hogy „aki a vegyüléseket
atomokkal kívánja magyarázni, ugyanolyan
ostobaságot beszél, mint ha a gőzmozdony működését
azzal akarná magyarázni, hogy egy ló van benne
elrejtve”.) De hogy lehetett így élni? Nos, a belenyugvás
abba, hogy az érzékelésünk számára nem közvetlenül
hozzáférhető mikrovilágból hiányzik az összkép,
a fejlődés záloga volt, s ehhez a „kibúvót”, a biztonságérzetet
a grandiózus kanti tanítás adta meg
elménk rendező erejéről.(Ez a tan még 1960-ban is
élt idős koponyákban!)
Szélesebb körben mindez egyszerűen a „józan ész”
és a köznapi szemlélet iránt érzett bizalmat jelentette.
Ezzel függ össze, hogy az elektromos és mágneses
mező fogalma alig szerepelt az iskolában. Másfelől az
ipari forradalom után a nagy horderejű alkalmazások
is segítettek (kezdetben igencsak lassan!) fenntartani
a fizika tekintélyét.
Fizikatanítás 1945 előtt
Az elmondottak alapján elképzelhetjük, milyen lehetett
nálunk a fizikatanítás a második világháború előtti
és alatti években. Némelyek számára ez az időszak
még személyes emlék, számos pedagógiai megoldás
máig él.
- Az anyag bőséges. A csillagászathoz (is) kapcsolódó
matematikaanyagban a gömbháromszögtannal
találkozhatunk.
- A tárgyalás alapos. Ha egyszer a súlypont fontos
fogalom, akkor a helyét viszonylag komplikált alakú
testek esetében is meg kell tudnunk határozni.
- Az elemzés nem mély („nem kukacoskodik”).Az
alapokat kár elvileg firtatni, megérteni az alapok további
következményeit kell.(Ez csapott át az ellentétébe a
70-es években a nagy reformtervek során.) Az Atwood-féle
ejtőgépet aggály nélkül használták, ami pedig a
reformlendület idején elmondhatatlan bűn lett volna
(talán mint kollégánk feleségének elcsábítása?), hiszen
tisztázatlan marad, hogy pontosan mi gyorsít mit.
- A 20.század elején végbement „forradalom a
fizikában” viszont kimarad a tananyagból, mintha
csak álom lett volna! Pedig 1940-ben a Planck-törvény
már 40 éves, a foto-effektus értelmezése vagy a relativitáselmélet
alig fiatalabb!
Mi ennek a némaságnak a magyarázata?
Válasz: Az új fizika legelső megállapításai - éspedig
éppen a leglényegesebbek - egyáltalán nem bonyolultnak,
hanem nagyon is világosan áttekinthető képtelenségnek
tűnnek. Például: Elindítunk egy fényjelet,
majd egy idő után, amikor már messze jár, utána eredünk.
A fény hozzánk viszonyított sebessége nem
változik meg attól, hogy üldözőbe vettük. Vagy: A
fénykvantum - „köznapi” nevén a foton - a legegyszerűbb
esetben egy atomból bújik ki, és már az igen
korai megfigyelések szerint is elérheti a másfél méteres
hosszúságot, mielőtt „elszakad” az atomtól. De hát
akkor hogyan jön ki? Fél foton nincs, az viccelődés
lenne a kvantum fogalmával. Egyszerre kipattan?
Akkor mit jelent az, hogy rezgés kelti?
A 20.század első évtizedeiben az úttörő kutatók is
forrongva és tapogatózva álltak az új fizika misztériumával
szemben. Szó sem lehetett arról, hogy az iskolában
a modern fizika alapjait a szokásos módon,
„lépésenként építsék rá” a korábbi ismeretekre.(Egyszerű
tények megjelentek ugyan hősugárzásról, radioaktivitásról,
de csak szelídített oroszlánként.) Nemhogy
az iskola, a tágabb tudományos világ sem érezte
át a sok „fából vaskarika” jelentőségét.
Fordulatokra korábban is volt példa a tudomány
történetében. Mi teszi egyedülállóvá a 19.és 20.század
fordulóját?
Röviden: A tudományos gondolkodás végérvényesen
kinőtte az idegrendszer ösztönös tudását.
Már a kutyának is van valamilyen „képe” (szakszerűbben:
az evolúció során az idegrendszerében kiépült
modellje) a világról. Félreugrik a feléje hajított
kő elől, jelezve, hogy „tisztában van Newton első
axiómájával”. Az ember esetében ösztönös tudáson,
lazán szólva, éppen azt a velünk született (ma hozzátesszük:
„illetve a születés utáni gyors kialakításra
előkészített”) szemléleti alapot érthetjük, amelyre
Kant felhívta a figyelmet. Korábban ez az alap elég
szélesnek mutatkozott ahhoz, hogy a tudományos
spekulációkat hordozza, ezért is tűnt véglegesnek.
Kant még nem, de 1900 táján - évtizedekkel Darwin
után - a fizikusok már „gondolhattak volna rá”, hogy
ez a szemlélet is evolúciós termék, igenis (évmilliós)
tanulás eredménye, így meghaladható - éppen ez
következett be a fizika forradalmában. Amíg ez a tantusz
nem esett le, az új fizika felfoghatatlannak tűnt.
De ahhoz, hogy leessen, először annak az átérzésére
lett volna szükség, hogy a biológiának egyáltalán
valami köze lehet a fizikához, aminek épp az ellenkezője
élt a köztudatban. Ezért az egységesebb nézőpontra
- a kutatók egy szűk körét leszámítva - még
fél évszázadot kellett várni.
Ma már tudjuk: a rafinált műszeres megfigyelés
közvetítésével megragadott új világ nem abszurdum,
csupán „képtelenség”. Az új tapasztalat rendezéséhez
a bennünk élő szemléleti képeknél átfogóbb érvényű,
tehát elvontabb, matematikai ízű alapfogalmak szükségesek,
amilyen például a téridő, tér és idő helyett,
vagy a valószínűségi amplitúdó, valószínűség helyett.
Ami lehetetlen, az nem a megértés, hanem csupán az
új ismeretek beillesztése a velünk született („millió év
alatt megszokott”) szemlélet keretei közé.(A fizikatanítás
egén maradt egy kis felhő: az, hogy minden gyerek
velünk született szemlélettel születik.)
1957. „Összeomlott a klasszikus fizika”
1945. atombomba;
1948. a tranzisztor születése;
1952. a szupravezetés magyarázata;
1953. hidrogénbomba;
1953. a DNS kettős hélix szerkezete, aminosavak keltése
„ősatmoszférában”;
1957. a szputnyik fellövése;
A lista önmagáért beszél. A háború utáni 12 év áttörte
a falat a korábbi közgondolkozás és a „tojásfejűek
(elmélettel bíbelődő tudósok) zártkörű társasága”
között. A modern fizika egyrészt becsületet szerzett az
addig bizalmatlan rokon tudományok berkeiben,
másrészt ellenállhatatlanul benyomult a mindennapok
világába. Végül 1957-ben „túlhevített folyadékként”
robbant (elsősorban az USA-ban, de Nyugat-Európában
is) a felismerés: Kell az E = mc², és kell a kvantummechanika!
A „társadalom egészének felrázása”
elsősorban az első és az utolsó tételhez kapcsolható,
a tudományos világ számára inkább Watson és Crick
hőstette volt a döntő motívum.(A szupravezetés az
elméleti fizikusok kedvéért szerepel a listán: a kvantummechanika
nélkülözhetetlenségét bizonyította
„nagyon bonyolult” rendszerekre is.) Mindenki számára
érzékelhetővé vált, hogy a relativitáselmélet vagy
a kvantummechanika újszerű igazságait, ha nem is
értjük világosan, komolyan kell venni.
A világ az 1957.évi fizikatanári ankét után
Az 1957-től 1965-ig tartó periódus méltó folytatást
jelentett.
1960. lézer;
1963. kvazárok;
1964. kvarkok;
1965. kozmikus háttérsugárzás;
Mindezek a felfedezések, egymást erősítve, valóságos
„eufóriás lökéshullámot” indítottak el az 1960-as
évek derekán a tudósok világában (s velük együtt az
érdeklődő, művelt nagyközönség soraiban).A tudás
ugyanolyan szent egységét ígérték az űrkorszak emberének,
mint amilyenért a 11.és 12.század fordulóján
lelkesedtek az emberek.
Amikor Francis Crick a kollégák közé betoppanva
hírül adta, hogy „megfejtettük az élet titkát”, bizonyára
át is élte, amit mondott. A ködös találgatásokhoz képest
arról, hogy hogyan bújik meg a leendő almafa az almamagban,
a DNS szerkezete szédületes ugrást jelentett.
Hasonlóképpen, a 19.században tulajdonképpen azt
sem tudtuk megmagyarázni, hogy miért van éjszaka sötét
(Olbers-paradoxon), semmilyen racionális elképzelésünk
nem volt a Világegyetem múltjáról. A görbült
téridő „nem semmi” koncepciója és az ősrobbanás kísérleti
bizonyítéka (a háttérsugárzás) joggal kelthetett
olyan érzést, hogy megfejtettük a kozmosz titkát.
A kvarkok bűbájos vonásai pedig azt sugallták:
végre igazán belelátunk a mikrovilágba.
Új típusú nevelés
Az eufóriával párhuzamosan a hidegháború, a nukleáris
fenyegetettség világszerte ráterelte a figyelmet a
tudósok felelősségére, „az emberiség felnőtté válásának”
a szükségességére.
Ennek a felbuzdulásnak két pedagógiai hajtása
támadt:
- A korai természettudományos szemléletre, gondolkodásra
való nevelés ideája, hogy a kisgyerekkori
fogékonyság ne maradjon kihasználatlanul, s a felnövekvő
generáció nyitott, gyorsan alkalmazkodni
képes tudás birtokában kerüljön szembe a különféle
kihívásokkal.
- Az átfogó összefüggések, elvek felmutatásának,
sőt középpontba állításának a jelszava - mivel a gyerek
számára a gondolkodtatás az igazi kihívás, ami a
betokosodás ellen óv -, más szóval a mély megértés
programja.
A mozgalom 1958-ban Franciaországban indult,
néhány év alatt átterjedt az USA-ra, onnan Kanadára.
1970-ben eljutott a Szovjetunióba s innen hazánkba.
A túláradó kezdeti lelkesedés ellenére, sőt talán
éppen ezért, ez a kombináció hibás, a hiba a koncepcióba
automatikusan beépülő erőltetés, ami inkább
bénít, mint ösztönöz.
Néhány példa.
Az általános iskola 3.osztályos tanulói számára a
70-es évek végén írt Környezetismereti Munkafüzetben
bekeretezve áll a következő intelem:
„Jegyezd meg!
A fény és az átlátszatlan tárgyak kölcsönhatásának
következménye az árnyék.”
És egy másik helyen:
„Jegyezd meg!
A változás időrendje megfordíthatatlan!”
A mai szülő talán legyint: „Ilyen apróságok becsúszhatnak,
meg sem érintik a gyereket.” Akkor hát
még egy példa, a halról szóló fejezetből:
„Egy nagy befőttes üveget töltsetek meg vízzel!
Egyszerre ejtsetek le egy-egy darab 1 Ft-ost úgy, hogy
az egyik a vízben, a másik a levegőben essen az üveg
aljával azonos pontig. Melyik 1 Ft-os ér le hamarabb?
Miért? Hogyan alkalmazkodott a hal alakja a vízben
való élethez, mozgáshoz?”
Tessék átgondolni, az elvonatkoztatások és általánosítások
milyen láncolatát kívánja ez a feladat a 8
éves gyerektől!
Nem pellengérre állítás a célom. A munkafüzet
szerzőire nem felháborodással, hanem mélységes
együttérzéssel gondolok. Dehogyis akartak ők tudálékoskodni
- amivel pedig megvádolták őket az elkeseredett
gyerekektől kiborult szülők és tanító nénik -,
éppen ellenkezőleg, a lehetőleg egyszerű felé igyekeztek
„önfeláldozó erőfeszítéssel”. Igenis a kedves, a
gyermeki felé igyekeztek -, de, hogy honnan? Hát a
szigorúan tudományostól (annak vélttől), mert a hirtelen
támasztott „jött éve csodáknak ....” mámor üdvözítő
célként jelölte meg a kinyíló gyereklélekben a természettudományos
világkép megalapozását, s őket ez
a mámor magával ragadta.(Tartozunk az igazságnak
azzal a megjegyzéssel, hogy a túlzásoknak e konkrét
formái a - szintén túlfeszített - gimnáziumi tantervből
sugároztak át a környezetismeret lankáira.)
A tudomány nagyszerűségében hinni nem bűn.
Hadd iktassam ide annak a fülszövegnek egy részletét,
amely Italo Calvino Kozmikomédia című humorosan
népszerűsítő könyvének nálunk 1972-ben megjelent
magyar fordításához készült, s amely ma is vállalható:
„Az emberiség a lehetőségeknek az önmagunk
elpusztításától az űrkorszak felépítéséig terjedő határai
között saját kezében tartja a sorsát. A nagyobb
szabadság közvetlenül nem felszabadulás-élménnyel
jár, sokkal inkább a megnövekedett felelősség nyomasztó
terhét érezzük.
Biológusok egy állatkísérletben két majmot rendszertelenül
jelentkező áramütéseknek tettek ki.(Ha
jött egy áramütés, az mindkét majmot érte.) Az egyik
majom keze ügyébe gombot helyeztek, amelynek
nyomogatására az áramütések kimaradtak (mindkét
majomra vonatkozólag).Ha a nyomogatás abbamaradt,
az áramütések egy idő után újra jelentkeztek.
Mindig az a majom pusztult el előbb, amelyik a
gombhoz hozzáférhetett.
Az emberiség számára a védekezés módja világos.
Fel kell nőnünk szellemileg sokkal magasabbra, hogy
a csillagsátor is olyan meghitté váljék, mint kétszemélyes
druszája a nyári táborozáskor. A »nevelés« egyik
legfontosabb lépése a természettudományos világkép
közkinccsé tétele. Akinek kijut a megismerés és a
megértés gyönyöréből, annak nincs szorongása.”
A hit, tudjuk, hegyeket mozgat meg. De olykor
ártatlan gyerekeket is, mint például az 1212.évi keresztes
hadjáratban. A tapasztalat megmutatta, hogy a
megértés gyönyörének az erőltetéséből keserűség és
könny fakad.
Permanens forradalom
Akkor hát vissza a közvetlenül szemlélhető, egyszerűen
átadható tudáshoz? Nem lehet!
A tudás beteljesülésének 1965 után fellobbanó euforikus
hangulatán átrohant az idő.
A kettős spirál = élet titka szentencia úgy naiv,
ahogy Descartes örömteli meglátása annak idején: „Az
állatok gépek.” Csak egyetlen példa: Hamarosan kitűnt,
hogy a fontos életműködések a különböző
gének be- és kikapcsolódásának megszerveződésén
múlnak, egy olyan rendkívüli - és jelenleg ködbevesző
- összjátékon, amely a DNS-lánc alapstruktúráján
messze túlmenő vizsgálni valók légióját kelti folyamatosan
életre.
Ugyanezt látjuk a tudomány minden területén.
Kozmológia, részecskefizika (és az egymáshoz való
viszonyuk), atomfizikai szintű belemélyedés komplex
rendszerekbe stb.: új titkok és eredmények „naponta”,
s immár mind a velünk született szemléleten túli oldalról!
Ráadásul két, előre ki nem található körülmény:
a) A tudósok nem félnek többé a szemléletellenestől,
inkább tobzódnak benne (bébiuniverzumok, féreglyukak,
kognitív tudományok).
b) Az internet (stb.) révén mindenki mindenről
hall, „minden poén le van lőve”.
(A régi világban inkább „szerényen visszahúzódó”
tudósok ilyetén „metamorfózisa” nem véletlen. Kezdetben
- 1960 táján - katonai és gazdasági jelentősége
miatt a kormányok „fenntartás nélkül” támogatták
a modern fizikára támaszkodó tudományt, de az „túlnőtte
önmagát”, egyre több pénz kell, ehhez viszont
az, hogy az eredmények a nagyközönségnek s azon
keresztül a politikusoknak is imponáljanak. Ezért az
információáramnak olykor még szenzációhajhász
jellege is van. A húrelmélet egy-egy újabb verziójáról,
tárgyak vagy akár személyek kvantummechanikai
teleportációjáról a tér valamilyen távoli helyére, teóriákról
arra nézve, hogy mi volt abban az időben,
amikor még idő sem létezett, a fénysugár megállításáról
és újraindításáról stb. stb., gyakran közvetlenebbül
értesülünk magazinokból, hírlapokból, mint „szolid”
forrásokból.)
Ilyen körülmények között ugyan miért kötné le az
iskolában a diákokat egy-egy jelentéktelennek tűnő,
„uncsi” részlet? Mi értelme kibogarászni, hogy ha kétszeres
magasságból ejtek le egy testet, akkor nem
kétszer akkora idő alatt esik le, hanem bonyolultabban?
„Mi szükségem lesz az életben arra, hogy ezt
pontosan tudjam?” - kérdezheti bármelyikük.(Még
csak azt se mondhatjuk, hogy a jégszekrény, vagy a
higanyos lázmérő miatt fontosak a fizika elemei.) Kéthárom
generációval ezelőtt a fizikatanítás - bár divat
volt rettegni tőle - igenis tudott imponálni, és logikus
lépésekkel, nyugodt tempóban haladva képes volt
rávilágítani a szabatos gondolkodás erejére. Izgalmas
dolog lehetett megérteni, hogy az elengedett lufi azért
esik felfelé, mert a Föld minden testet vonz. De ma, a
modern fizika árnyékában? Minden esély megvan rá,
hogy a fizikaóra mesedélutánná züllik időutazásról,
fekete lyukakról. És még ez sem kecsegtet „fegyverszünettel”!
A káoszban a tanár nem tudhat - mert nem
is lehet - minden kérdésre kapásból kielégítő választ
adni, és az osztály vadócainak könnyen támadhat
olyan „meglátása”, hogy egyikre se tud. Hová hígul s
enyész így Rátz László (Wigner Jenő szeretett tanára)
tekintélye?
De mit tehet a tanár? Hogyan vívjon ki rokonszenvet
és megbecsülést? Hagyja el a „piti” részleteket,
ragadja meg szarvánál a bikát és tanítson szigorú modern
fizikát? Ilyen formában ez kilátástalan.„Az alkalmazások
…. birodalmának kapujában …. hétfejű
sárkányként őrködik …. az elektron felfoghatatlan ….
térbeli viselkedése. Elosonni mellette hiábavaló, az
igazi megértés útja csak rajta keresztül vezet” - írta
valaki egy Igaz Varázslat című könyvben, a 70-es
években.
A helyzet mégsem reménytelen. Az igazi megértés
útja ma is a sárkányon keresztül vezet, csakhogy ma
már - nem hiábavaló elosonni a sárkány mellett, sőt,
ez a helyes tennivaló!
Hogy lehet ez? Úgy, hogy ma már nagyon sok modern
fizikai jelenséget ismerünk (korábban ez nem
így volt!) és ezek egymást kölcsönösen egész jól megvilágítják,
ha éppen a legmélyebb alapokat (hullámrészecske
kettősség, a spin mibenléte stb.) nem firtatjuk,
hanem beérjük valamilyen megnyugtató, de háttérben
maradó hasonlattal.
Csakhogy vigyázat! Beérjük: ez a tanárra és a diákra
egyaránt kell, hogy vonatkozzék! A diák azonban
csak akkor fogja elfogadni a mély alapokra vonatkozó
homályos utalásokat (akkor éri be velük), ha már
volt valóban átélt megértés-élménye, amit viszont csak
az egyszerű jelenségek világában szerezhet meg.
A tanár előtt tehát két „lehetetlen” feladat áll egyszerre:
- érdekessé kell tudja tenni az egyszerűt;
- elég jártasnak kell lennie a modern fizikában ahhoz,
hogy egyrészt tudja, melyek azok a destruktív bonyodalmak,
amelyeket - mint a réten a tehénplecsnit -
el kell kerülni, másrészt, ha egy-egy gyerek mégis rákérdez,
ne kelljen „tintahalként elmenekülnie”.
A két feladat együtt nem lehetetlen. Az elsőhöz
nem szabad, a másodikhoz nem szükséges túl sokat
markolni.
Így - és csakis így - a mai fizikatanár, akárcsak
annak idején Rátz László, tartást és meggyőződést
sugárzó és ébresztő papja lehet a tudománynak.
(Ide kapcsolódik egy gondolat a különféle „extra”
programokkal, versenyekkel és általában a tehetséggondozás
eszméjével összefüggésben. Természetesen
minden ilyesmi pártolandó, de ne hallgassuk el: bár a
70-es, 80-as évek „mély megértés”-programja festett
egekbe nézett, a tudományos világkép nagyszerűségét
valóban közkinccsé akarta tenni. Kényelmes álláspont,
hogy „fizikát az tanuljon, akinek ez jól fekszik,
vagy a karrierjéhez szükséges, a többi forduljon UFO-hívőkhöz
vagy halottlátókhoz, ha izgulni akar valamin.”
Sok tanár érzi úgy, hogy a „tudományos bizsergés”
élménye valamilyen szinten mindenkinek kijár,
s el kell jutnunk oda, hogy fizikát ugyanazért is tanuljunk,
amiért irodalmat, vagy történelmet. Az ilyen
tanár számára más dolog jelentéseket írni és más
szemben állni az osztállyal.)
Szedjük pontokba a mondottakat!
A fizikatanár kutyaszorítóban
- Az új eredmények (találgatás, önreklám is), ránk
zúdulnak, akár tetszik, akár nem.
- A teljes értékű megértés, tájékozódás igen nagyfokú
absztrakciót, szigorú gondolkodást igényel.
- Kézenfekvő gondolat: legalább a hagyományos,
3. ábra. Vízió a tudás tiszteletéről a múltban.
a szemlélet számára hozzáférhető jelenségek világában
szerezzünk tréninget a precíz gondolkodásból.
- A gyereket ez mélységesen nem érdekli, legfeljebb
meséket hajlandó hallgatni lézerkardokról és
fekete lyukakról.
- A későbbiekben aztán az ifjú a felszínes, bensőséges
élményt nem adó „halandzsából” is kiábrándul,
lelkét megkaparintja a tudományellenesség valamelyik
ördöge.(Együttérzés a csodadoktorokkal, ellenszenv a
begyepesedett tekintélyelvűekkel szemben stb.)
- Ha politikus lesz belőle .... és a fizika tanításáról
kell döntenie ....
A megoldás: fordulat, de nem a nívótlanság irányába.
- Nem mély, hanem igazi megértést kell adni, kihasználva
az erre alkalmas anyagrészeket, hogy a
gyerekben élménnyé váljék: a fizika (s általában a
tudomány) a jelenségeket érthetőbbé, nem pedig érthetetlenebbé
teszi.(Egy atomerőművel kapcsolatos
kérdésben nem az a volt diák fog értelmesen szavazni,
akit az iskolában értelmetlenül gyötörtek, hanem
az, aki a volt fizikatanárától kérdezi meg, hogy kihez
kell fordulni tanácsért, mivelhogy bízik a tanárában,
mert egy házi versenyen jól megértette, hogy miért
világít a 100 W-os izzó halványabban, mint a 15 W-os,
ha sorba kapcsoljuk őket.)
- Ehhez tiszta, de könnyen felfogható gondolat- vagy
eseménysor kell.
Könnyen felfogható: A gondolatsor alapját vagy
hátterét alkotó fogalmak mibenlétét nem kell „kötekedésbiztossá”
tenni. Többet ér a helyes irányba mutató
intuíció, a „termékeny pongyolaság”.
- Ha már - akármilyen egyszerű szinten - megismertettük
a gyereket az igazi „Aha!”-érzéssel, akkor
„hallgat ránk” és üdvösen besegíthetünk a kusza információáramba
vákuumenergiáról stb. Persze tudni
kell disztingválni (mikor, mennyit, hogyan).
- Ehhez a fizikában magas szinten képzett tanár
kell, megfelelő pedagógiai hozzáállással. Fordítva
nem megy, magasan képzett pedagógus, megfelelő
modern fizikai hozzáállással, ilyen nincs.
- Így remélhetünk „felelős döntésekre képes” társadalmat.
Termékeny pongyolaság
Amit így hívhatunk, az semmi esetre sem azonos a zavaró
következetlenséggel. Inkább az idegrendszer ösztönös,
spontán segítségéről van szó a tanulás során.
Súlyos tévhit: ami nem megtámadhatatlan, az feltétlenül
és azonnal kifogásolandó.(Mert amit egyszer
rosszul tanul meg a gyerek ....)
Egy szívhez szóló példa. Ismert kísérlet („az anyag
részecskékből áll” tétel bevezetése): hosszú kémcsőbe
vizet öntünk, utána óvatosan alkoholt rétegezünk rá.
Megjelöljük a folyadék felszínét, majd a két komponenst
összerázzuk. A felszín lejjebb száll. Tanár: „Na
mit figyeltünk meg?” Az egyik gyerek, boldogan: „Kevesebb
lett.” Ha a tanár lecsap rá: „Nahát ezt ne mondjuk,
tudod jól, hogy az anyag megmarad” - a gyerek
elveszti a hitét, hogy a jelenségekre érdemes figyelni
(„úgyis mindig rossz, amit mondok”), a fizika nem az
ő ügye lesz többé. Személyesen jelen voltam egy boldogító
alkalommal, amikor a tanár másképp reagált:
„Ugye, milyen érdekes?” És következett a bab meg a
mák összekeverése, és az „Aha!”-élmény a gyerekben.
Ez a gyerek biztosan figyelt a következő órán is!
Az efféle helyzet mindennapos! A hőtágulás tanításakor
egymás mellé fogunk egy réz- és egy vaspálcát.
Melegítéskor a rézpálca tágul nagyobb mértékben.
Nem baj, ha a kísérlet első felidézésekor a gyerek elfelejti
megemlíteni, hogy a két pálca egyenlő hosszú
volt! Ez az információ nem vész el a számára, hiszen
látta! (Ha csakugyan volt kísérlet.) A tudatosításra
egy kicsit később is sor kerülhet. Vagy: Lejtő, rajta
kiskocsi, a rá ható gravitációs erő felbontva lejtő
menti és arra merőleges komponensre. Könnyű (és
vonzó is) eljátszani a lejtő szögével és demonstrálni
az ma = F mozgástörvényt. A merőleges komponensről
az indulásnál elég annyit mondani, hogy „abban
az irányban a lejtő nem engedi elmozdulni a kiskocsit,
ezért most nem kell vele foglalkozni”. Nem baj
(feltéve, hogy nem „direkt ezt tanítjuk”), ha a diák fejében
átmenetileg, akaratlanul és homályosan olyasmi
csapódik le, hogy „az a komponens csak a lejtőt
nyomja”. Ha nem markolunk egyszerre túl sokat, a
gyerekben marad kedv és energia a dolog tisztázására,
amikor eljön az ideje.
Természetesen a tanár ízlése is - joggal - belejátszik
abba, hogy „hol a határ”. De a „termékeny pongyolaság”
merev elutasítása többnyire csupán a jelenséggel
való találkozás élményét veszi el. A legegyszerűbb
iskolai téma is érdekessé tehető, ez az elhagyás
művészete.
A gyerek készen áll az érdekes fogadására! Egy
pedagógiai tanulmány (a 70-es években) arra hívja
fel a figyelmet, hogy a kisiskolás gyerekek nem mindig
tudják megkülönböztetni a lényegest a lényegtelentől.
Példaként említi a következő esetet. Az udvarról
tálkában behozott hó óra közben elolvadt.- „Milyen
érdekes dolgot figyeltél meg?” - kérdezte a tanár.„
Milyen piszkos!” - kiáltott fel csodálkozva a
gyerek.- Csak mellékesen: a bezárt koromszemcséknek
kezdetben csupán kicsiny, a hógolyó felszínéhez
közeli hányada jut szerephez, alig csökkentve a hó
ragyogását - az átlátszó vízben viszont valamennyi
hozzájárul az abszorpcióhoz. Ez bizony feltűnőbb
annál, hogy a hó elolvad a melegben!
Fizikatanítás a jövőben
A fizikatanítás kritikus helyzetben van. A kérdés ez:
Melyik nézet válik elfogadottá az alábbi kettő közül:
- A FIZIKATANÁR, A MAGA GYÁMOLTALAN KIS
IGAZSÁGAIVAL, AZ AZ EMBER, AKINÉL MINDENKI TÖBBET TUD.
- A FIZIKATANÁR EGY DOLOGBAN LEHET VERHETETLEN:
AZ IGAZI MEGÉRTÉS ÉLETRE SZÓLÓ ÉLMÉNYÉT ADHATJA A
DIÁKNAK.
Megemlékezésünket egy vízióval kezdtük a tudás
tiszteletéről a múltban: az öcskös felesége szelíd megadással
várja, hogy a férje, vagy a bátyó tart rá igényt
(3. ábra).
Fejezzük is be egy optimista vízióval a (liberálisabb
és politikailag korrektebb) jövőről: a hölgy maga választ
a jelentkezők közül, de csak annak van esélye,
akinek a „névjegyéből” kiderül: az illető már letett
valamit a tudás oltárára (4. ábra).
_______________________________
¹ Ezt Gislebertus készítette.