Fizikai szemle 2008/1. 40.o.
MIT ÜZEN EGY MARSLAKÓ?
Bencze Gyula
KFKI Részecske és Magfizikai Kutatóintézet
Teller Ede születésének századik évfordulója alkalmából
ismét tisztelgett előtte a hazai szakmai közösség.
Ebből az alkalomból került kiadásra egy válogatás
1989 és 2001 között (többségében magyarul) megjelent
előadásaiból és írásaiból, amelyet Sükösd Csaba
és Tóth Eszter szerkesztett. A személyes
hangú írások három téma
köré csoportosulnak. Megismerhetjük
kapcsolatait a magyarokkal,
kalandozásait a kvantummechanika
terén, valamint véleményét
az atomenergiáról és annak
felhasználásáról. Mindezt persze
érdekesen és sok humorral fűszerezve
élvezheti az olvasó. Az Epilógusban
megtalálhatjuk továbbá
Marx Györgynek a 90 éves tudóst
köszöntő írását, valamint Tóth
Eszter személyes emlékeiről is
beszámol.
Teller Edéről sokat és sokan
írtak, talán a legkimerítőbb beszámoló
magának Teller Edének a
memoárja, valamint Hargittai István
műve az öt "marslakóról”.
(Teller Ede: Huszadik századi
utazás tudományban és politikában.
Huszadik Század Intézet/Kairosz,
Budapest, 2002; Hargittai
István: Az öt világformáló marslakó. Vince Kiadó, Budapest,
2006.) Ha azonban valaki könnyen és gyorsan
sokat akar megtudni Teller Edéről, feltétlenül érdemes
elolvasnia ezt a kis könyvecskét. (Talán egyetlen apró
pontatlanságot kell szóvá tenni. Néhány előadás szövegét
hangszalagról írták át, ezért előfordul, hogy egyes
kutatók neve az átiratban fonetikusan szerepel. Így
például a Kalandozások a kvantummechanikában
című írásban Fritz Kalckar dán kutató neve következetesen
"Kalkar”-ként szerepel, feltehetően a Fizikai
Szemlében megjelent eredeti cikkben is.1)
A cikkekből sok érdekes, esetenként ma is aktuális
információt szerezhetünk "első kézből”. George Gamow
keltette fel érdeklődését Koppenhágában a magfizika
iránt, és neki köszönheti meghívását a George
Washington Egyetemre, ahol 27 éves korában már professzor
lett. Róla a következőképpen emlékezik meg:
"Sok mindenhez értett, a világot egyszerűnek látta.
Egyet azonban nem tudott: a matematikát. Volt egy
nagyszerű tulajdonsága. Ha megmondtam neki, hogy
az ötlete őrültség, azt mondta: - Hát jó - Nem sértődött
meg. De 17 közül egy esetben az idea nem is volt őrült.
Pár kis dolgozatot írtam Gamowval.
Írtunk a termonukleáris reakciók
elméletéről. A másik dolgozat a
béta-bomlás kiválasztási szabályáról
szólt. Amikor a béta-bomlás
elméletét Fermi felállította, az
elektron és a neutrínó spinjének
szerepét figyelmen kívül hagyta.
Feltételezte, hogy a bomlás során
az atommag impulzusmomentuma
nem változik. De Gamow észrevette,
hogy van egy bomlás, amely
nagy valószínűségű. És az atommag
impulzusmomentuma egy
egységgel változik. Megkérdezte
tőlem: hogy lehetséges ez? Ebből
lett a Gamow-Teller féle kiválasztási
szabály.”
Teller Ede szerette és tisztelte
Werner Heisenberget, és ezt mindig
is hangoztatta. Igen érdekes és
sokatmondó Teller következő észrevétele:
"Itt el kell mondanom,
Heisenberg nagyon büszke ember
volt. Amikor Lipcsében hozzá kerültem, a Mintagimnáziumból
legnagyobb teljesítményként azt hoztam magammal,
hogy én voltam a legjobb pingpongozó Lipcsében.
Heisenberget is megvertem. De a dicsőség nem
tartott sokáig: Heisenberg gyakorolt és gyakorolt, utána
soha többé nem tudtam megverni. Fontosnak érezte,
hogy mindenben a legjobb legyen.”
Amikor a háború után többen Heisenberg szemére
vetették, hogy dolgozott a náci atombomba programon
és ezt Niels Bohrral is közölte híressé vált koppenhágai
találkozásukon, amelyről Michael Frayn színdarabot is
írt Koppenhága címmel, Teller nem habozott tanára
mellett kiállni: "Azt állítom, Heisenberg nemcsak
mondta Bohrnak: »remélem nem sikerül« - hanem komolyan
nem is dolgozott rajta. Ő szabotált. Erős meggyőződésű
ember volt. Ha szabotált, ez számára a
nácik alatt az életveszélynél is veszélyesebb volt, ő azt
a háború alatt senkinek sem mondhatta meg. És a háború
után? Hencegjen, hogy ő szabotálta az atombombát?
Ilyen róla nem tételezhető fel. A nácik a legjobb
emberre bízták az atombomba kifejlesztését, és éppen
azért, mert ő volt a legjobb, és mert ismerte a nácikat,
az atombombán nem dolgozott igazán.”
Élete utolsó harmadában Teller Ede az atomenergia
hasznosításának egyik elkötelezett hívévé vált, és ezt
hazánkban is minden alkalommal hangsúlyozta. Alvin
Weinberg, Wigner Jenő tanítványa és munkatársa, az
Oak Ridge Laboratórium egykori igazgatója, az atomreaktorok
elméletének kiemelkedő kutatója a következőképpen
összegezte Teller szerepét e fontos kérdésben:
"Teller Ede volt az első ember, aki hangoztatta,
hogy a reaktorbiztonság abszolút követelmény, mert a
nélkül az atomenergia nem terjedhet el és javasolta
Reaktorellenőrző Bizottság megszervezését, aminek ő
lett az első elnöke. Teller ajánlotta egy összefüggés elfogadását
a reaktor teljesítménye és a reaktor körüli
biztonsági zóna kiterjesztése között. Hogy a Teller által
lefektetett biztonsági elvek szerint épült reaktorok közül
egy sem követelt emberáldozatot, az nagy megelégedéssel
töltheti el az atomenergia ma már öreg úttörőit.”
(Alvin M. Weinberg: Atomenergia - magyar találmány?
Fizikai Szemle, 42/11 (1992) 413-415.)
Kedvcsinálónak a marslakó üzeneteinek olvasásához
szolgáljon a következő két szemelvény: "Nekem
azt mondták, hogy amíg világszerte (Amerikában is)
boszorkányoktól féltek, boszorkányokat égettek, mi
magyarok józanok maradtunk. Szeretném azt képzelni,
hogy ez a radioaktivitással is így lesz. Lesz talán
egy új Könyves Kálmán, aki úgy törvénykezik a radioaktivitásról,
hogy azt föl tudjuk használni, hogy annak
az alkalmazását biztonságban élvezzük. Hogy legalább
magyar iskolában azt taníthassák: mi okosabbak
voltunk. Míg mások csak féltek, mi óvatosan, de
jól kihasználtuk nemcsak az atomenergiát, hanem
annak minden melléktermékét is. Ami kellene: egy
második Könyves Kálmán bölcsessége.”
Manapság, amikor arról folyik a vita, hogy kell-e
egyáltalán fizikát tanítani a középiskolában, vagy
szükség van-e multimédiás ismeretek mellett a tudományra
- na meg az atomenergiára - is, talán nem
ártana megfontolni a következő üzenetet: "A legelején
mondtam, a tudomány és a haladás egyedül nem fog
minket megmenteni. De a haladás, a tudomány nélkül
nincs kilátás. Aki fél, aki azt mondja: csak lassan,
vissza a természethez (a jó isten tudja mi volt az), az a
rossz úton van. Az, aki egyetemen van, a tudás minden
ágát szereti magáért a tudásért, és azon felül
mindazért, ami a tudásból folyik. Az ilyen emberek
egy jobb jövőt tudnak teremteni. Az én reményem és
imádságom, hogy ezt a jobb jövőt sikerüljön gyorsan
megteremteni.”
(Teller Ede: Üzenetek egy marslakótól. Szerk.: Sükösd
Csaba és Tóth Eszter, Lilli Kiadó, Budapest,
2008. A könyv kedvezményesen megvásárolható a
kiadó www.lilli.hu honlapján, 2800.- Ft.)
_________________________
1 Fritz Kalckar fiatal dán kutató - Niels Bohr tanítványa és munkatársa
- dolgozta ki Niels Bohrral közösen az atommag "cseppmodell”-jét.
(N. Bohr and F. Kalckar, Mat. Fys. Medd. Dan. Vid. Selsk.
14, no. 10, 1937.) Mielőtt tudományos pályafutása kiteljesedhetett
volna, 1938-ban, 28 éves korában meghalt.