Fizikai Szemle 2008/4. 154.o.
A FIZIKA OKTATÁSÁT ÉS KUTATÁSÁT KÖZELRŐL ÉRINTŐ
ÁLLÁSFOGLALÁSOK
Az Országgűlés Oktatási és Tudományos
Bizottságának állásfoglalása
a tudomány- és technológiapolitika
legsürgetobb feladatairól1
- A bizottság támogatja azokat a törekvéseket, amelyek
a közoktatásban több figyelmet és forrást kívánnak
fordítani a természettudományra, a természettudományos
oktatás és a tehetséggondozás átfogó fejlesztésére.
Javasolja megvizsgálni annak lehetőségét, hogy
egy természettudományos tárgyból vagy természetismeretből,
mint új érettségi vizsgatárgyból legyen kötelező
az érettségi vizsga, továbbá, hogy a természettudományok
iskolai oktatása részben vagy teljesen integrált
módon, természetismeretként történjék.
- A bizottság üdvözli a műszaki és természettudományos
területen diplomát szerzők számának, valamint
a kutató és fejlesztő szakembergárda létszámának
emelésére irányuló szándékot, és további jelentős
- az uniós célkitűzéseknek megfelelő - növelésüket
szorgalmazza.
- A bizottság sürgeti a kutatóegyetemekre vonatkozó
szakmai kritériumok rögzítését, javasolja mielőbb
kialakítani a cím odaítélésének rendszerét.
- A bizottság javasolja a K+F+I támogatási rendszer
felülvizsgálatát, a jogszabályi környezet, mindenekelőtt
a nehézkes közbeszerzési eljárás innovációbaráttá
alakítását.
- A bizottság sürgős feladatnak tartja a pályázati
rendszer és a finanszírozás egyszerűbbé, átláthatóbbá
és kiszámíthatóbbá tételét.
- A bizottság úgy ítéli meg, hogy a K+F+I források
átláthatóbb odaítélésére, felhasználásának jelenleginél
sokkal szigorúbb ellenőrzésére volna szükség.
- A bizottság azt indítványozza, hogy az illetékes
szervek mielőbb tekintsék át az Európai Kutatási Térség
koncepciójának, illetve a magyar nemzeti innovációs
rendszer OECD keretében most folyó felmérésének
ajánlásait, és tegyenek javaslatot ezek hazai viszonyokhoz
adaptált alkalmazására.
- A bizottság támogatja a K+F+I költségvetési támogatásának
gyorsabb növelésére irányuló törekvéseket
annak érdekében, hogy a költségvetésből e
célra fordított összeg mielőbb érje el az EU által ajánlott
mértéket, a GDP 1%-át. A bizottság ezen belül azt
ajánlja, hogy
- az OTKA éves költségvetése ezt meghaladó mértékben
növekedjék;
- a növekmény felét minden évben fordítsuk a
gazdasági szereplők K+F+I tevékenységének ösztönzésére.
- A bizottság üdvözli, hogy a 2008. évi költségvetésben
ismét megjelent a magyar kutatóhelyek és kutatói
közösségek elektronikus szakfolyóiratokkal való
ellátása koordinációjának feladata, és fontosnak tartja,
hogy a következő évek költségvetésében e feladat
anyagi forrása külön soron szerepeljen.
- A bizottság indokoltnak tartja az OTKA-nak a
kincstári finanszírozási szabályok alóli mentesítését, a
kutatási tevékenység logikájához jobban illeszkedő
pénzügyi támogatási rendszer bevezetését.
- A bizottság - az Európai Unió K+F+I célú támogatásainak
felhasználását elősegítendő - javasolja olyan
előfinanszírozási konstrukció bevezetését, amellyel az
utófinanszírozásként érkező uniós támogatásokat vagy
azok egy részét meg lehet előlegezni
- A bizottság azt javasolja, hogy amikor a
2011-ben esedékes magyar EU-elnökség koncepciójáról
döntés születik, vegyük tervbe, hogy annak központi
gondolata a kutatás-fejlesztés, a tudásalapú társadalom
legyen, annál is inkább, mivel ez időben egybeesik
a lisszaboni csúcson kitűzött célok megvalósítási
határidejének lejártával. Minthogy e célok csak igen
kis mértékben valósultak meg, érdemes volna kezdeményezni
azt is, hogy az EU a 2013-as költségvetési
ciklusban e célkitűzések mellé jelentős közösségi erőforrásokat
rendeljen.
Budapest, 2008. február 27.
Dr. Szabó Zoltán
elnök
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat
elnökségének nyilatkozata
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat elnöksége 2008. április
2-án tartott ülésén örömmel üdvözölte a Magyar Országgyűlés
Oktatási és Tudományos Bizottságának
2008. február 22-én elfogadott állásfoglalását a Tudomány-
és Technológiapolitika Legsürgetőbb Feladatairól,
különösen az állásfoglalás 1. pontját, amelyben "A
bizottság támogatja azokat a törekvéseket, amelyek a
közoktatásban több figyelmet és forrást kívánnak fordítani
a természettudományra, a természettudományos
oktatás és tehetséggondozás átfogó fejlesztésére. Javasolja
megvizsgálni annak lehetőségét, hogy egy természettudományos
tárgyból vagy természetismeretből,
mint új érettségi vizsgatárgyból legyen kötelező az
érettségi vizsga, továbbá, hogy a természettudományok
iskolai oktatása részben vagy teljesen integrált módon,
természetismeretként történjék."
A Társulat szervezésében a közelmúltban Békéscsabán
tartottuk az 51. Országos Középiskolai Fizikatanári
Ankét és Eszközbemutatót. Ennek résztvevői az Oktatási
és Tudományos Bizottság állásfoglalásáról külön is
véleményt alkottak. Az Ankét állásfoglalásának szövegét
jelen Nyilatkozatunkhoz mellékletként csatoljuk.
A Társulat, mint a magyar fizikusok és fizikatanárok
szervezett közössége az ország jövője szempontjából
fontosnak tartja a természettudományi ismeretek
minél szélesebb körű terjesztését. Ennek egyik igen
fontos eszközét látjuk abban, hogy minden középiskolás
fiatal legalább egy természettudományi tárgyból
tegyen érettségi vizsgát. Ennek elősegítésére a maga
részéről tervbe veszi a fizika tantárgy, illetve a természettudományi
ismeretek tantárgyon belül a fizika
terület érettségi követelményeinek megvitatására és
kidolgozására vállalkozó műhelyek szervezését.
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat felajánlja csatlakozását
és együttműködését bármilyen egyéb szervezett
műhely vagy vitafórum munkájához, amely a hagyományos
természettudományi tantárgyak és az új természettudományi
ismeretek hatékony oktatásának kérdéseit
kívánja a döntés-előkészítés igényével megtárgyalni.
Budapest, 2008. április 2.
Kádár György
a fiz. tudomány doktora
az ELFT főtitkára
Sólyom Jenő
az MTA rendes tagja
az ELFT elnöke
Az 51. Országos Középiskolai Fizikatanári
Ankét résztvevőinek állásfoglalása
- Egyetértünk azzal, hogy egy természettudományos
tárgyból mindenkinek kötelező legyen érettségizni.
- Állást foglalunk amellett, hogy a természettudományos
tantárgyak, azaz a fizika, a kémia, a biológia
és a földrajz oktatása a 7. évfolyamtól a 12. évfolyamig
önálló diszciplínaként történjen.
- Elfogadjuk, hogy a tovább nem tanuló, vagy a továbbtanulást
nem természettudományi, műszaki, agrár,
orvos- és egészségtudományi képzési területeken folytató
tanulók egy természettudományi érettségi vizsgatárgy
helyett természetismeretből, mint új, integrált
érettségi vizsgatárgyból is tehessenek érettségi vizsgát.
Nem támogatjuk azonban azt, hogy a természetismeret
önálló tantárgyként is megjelenjen a középiskolában.
Békéscsaba, 2008. március 28.
_____________________________
1 A Házszabály 96/A §-a szerinti állásfoglalás száma: 2/2006-2010.
(2008. február 27.)