Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Kissné Császár Erzsébet, Kiss Miklós Berze Nagy János Gimnázium, Gyöngyös
Huszonhetedik alkalommal került megrendezésre a
Mikola Sándor Országos Tehetségkutató Fizikaverseny.
A verseny tizedik évfolyamú döntője május 2-4-ig
Sopronban, a kilencedik évfolyamú
döntő május 4-6-ig Gyöngyösön
volt. A versenyt a Vermes Miklós Országos
Fizikus Tehetségápoló Alapítvány
hirdette meg, az Oktatási
Minisztérium, a gyöngyösi Berze
Nagy János Gimnázium, a GYÖNGYÖK
Mátra Művelődési Központ
és Gyöngyös város támogatásával. A
döntőt a Berze Nagy János Gimnázium
és a GYÖNGYÖK Mátra Művelődési
Központ szervezte.
Sajnos
már eggyel több verseny
volt a gyöngyösi, kilencedik évfolyamú
döntő megálmodója, Kiss Lajos
tanár úr nélkül, mint vele.
Az első fordulóban induló mintegy
3000 tanuló közel tizede írhatta
meg a második fordulós dolgozatot,
és ennek alapján ötvenen jutottak a gyöngyösi döntőbe.
A döntősök 16 település 22 iskolájából érkeztek.
A korábban megszokott menetrendtől eltérően a
döntő résztvevői vasárnapdélben érkeztek Gyöngyösre.
A verseny kezdetét egy rézfúvós trió jelezte, amelynek
tagjai két diákunk, Pintér Ábel és Nagy Ádám, valamint
a gyöngyösi Pátzay János Zeneiskola igazgatója,
Jakkel Mihály Zsolt voltak.
A versenyt Czinder Péter, iskolánk igazgatója nyitotta
meg. A zsűri elnöke Simon Péter, a pécsi Leőwey Klára
Gimnázium tanára, tagjai Holics László, az ELTE Apáczai
Csere János Gyakorló Gimnázium, Suhajda János,
a kiskőrösi Petőfi Sándor Gimnázium és Farkas Béláné,
a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium
tanára.
A megnyitót a 200 perces írásbeli
forduló követte. Közben a kísérő tanárok
Magyarország második leggazdagabb
katolikus egyházi gyűjteményét
nézték meg a Szent Bertalan-
templom Kincstárában Juhász
Ferenc esperes úr segítségével, Benyovszky
Péter kalauzolásával. Utána
Gyöngyös történelmével ismerkedhettek
Gruber Csilla tanárnő vezetésével,
most már együtt a versenyzők
és az őket elkísérő tanárok.
A hétfő a mérés és a megoldások
ismertetésének napja volt.
A verseny izgalmait az esti táncház
segített feloldani, amelyet iskolánk
tanárai, Ombódiné Madai Judit
és Ombódi András vezettek. A versenyzők itt is bizonyították
lelkesedésüket és rátermettségüket.
A keddi eredményhirdetés előtt Várkonyi Péter
kutató, a gömböc egyik feltalálója, a Budapesti Műszaki
és Gazdaságtudományi Egyetem Szilárdságtani
és Tartószerkezeti Tanszékéről - aki 1994-ben első
lett a soproni Mikola-döntőben - tartott előadást A
gömböc története címmel.
A zsűri úgy ítélte meg, hogy a diákok jó munkát
végeztek. Volt egy hibátlan elméleti munka, és néhány
szinte hibátlan mérés.
A Gimnázium kategória legjobb versenyzői:
Simon Péter, a zsűri elnöke átadja az oklevelet Varga Ádámnak, aki
a Szilárd Leó Verseny után a Mikola-versenyt is megnyerte
Várkonyi Péter előadás közben Gömböc-próba az előadás után
(Dudics Pál)
2. Egy kis méretű gumilabdát 30°-os hajlásszögű sima, rögzített lejtő felett, kezdősebesség nélkül elengedve az a lejtő aljától 80 cm távolságban, vízszintes irányban pattan vissza a felületről.(Szkladányi András)
3. α = 30°-os hajlásszögű
lejtő alján L = 1,8 m hosszú,
D = 12 N/m direkciós
erejű csavarrugó van kitámasztva
az ábra szerint. A
rugó felső végétől d = 1
m-re elhelyezett, kisméretű, m = 1,6 kg tömegű test kezdősebesség
nélkül lecsúszik, és a rugónak ütközik. Mekkora
lesz mozgása során a test legnagyobb sebessége, ha
(Holics László)
4. Kis méretű test súrlódásmentesen
mozog, az
ábrán látható módon,
két csatlakozó körívből
kialakított jeges pályán.
Kiss Miklós
) Gimnázium
1. Egy nagy tömegű dugattyú lefelé
mozog állandó, 2 m/s sebességgel,
amelyet elhanyagolható idő alatt, hirtelen
vett fel. A dugattyún kezdetben
egy kis tömegű golyó nyugodott,
amely a dugattyú indulása után szabadon
kezdett esni. Amikor utolérte a
dugattyút, azzal rugalmasan ütközött.
(Kiss Miklós)
2. m = 2 g tömegű kicsiny
testet v = 5 m/s kezdősebességgel
felfelé lökünk
egy α = 30°-os hajlásszögű
lejtő síkjában. A sebességvektor
a lejtő oldalával
β = 60°-os szöget zár be.
(Horváth Gábor)
(Holics László)
4. Vízszintes, súrlódásmentes felületen
egy L = 35 cm hosszú, elhanyagolható
tömegű rudat tartunk
labilis egyensúlyi helyzetben. A
rúd végeihez kis méretű, m = 0,2
kg tömegű golyókat erősítettünk.
Egy adott pillanatban a rudat elengedjük.
(Kotek László)
A léc 45°-os szögben rögzítve
van a kémcsőfogó és a
szorítódió segítségével. Helyezd
el az érmét a lécen, és
engedd lecsúszni! Mérd meg
az ábrán bejelölt értékeket,
és ezek segítségével határozd
meg a fa és az érme közötti
csúszási súrlódási együtthatót.
(A berendezést nem célszerű
szétszedni, elállítani, az
adott elrendezésből hozd ki a
legtöbbet!)
A mérésben segítségedre
van az indigópapír, amelyre
az érme, ha ráesik, megjelöli
az alatta lévő papíron a
becsapódás helyét. A papírt
a rajztáblához tudod rögzíteni.
Feladatok
(Kiss Miklós)