Fizikai Szemle 2008/6. 235.o.
Kutrovátz Gábor, Láng Benedek, Zemplén Gábor:
A TUDOMÁNY HATÁRAI
Typotex, Budapest, 2008, 376 oldal
Kutrovátz Gábor, Láng Benedek és Zemplén Gábor
könyve, A tudomány határai egyszerre főnyeremény,
aranybánya és feloldozás. A három és félszáz oldal
terjedelmű, csevegő stílusban megírt, szüntelenül kérdéseket
feltevő esszé a tudomány és áltudomány határainak
kijelöléséről, az úgynevezett
demarkációs probléma körüljárásáról
szól.
Hogy a problémát megfelelő
színvonalon lehessen felvetni,
szükséges a 70 oldalas előkészítés
tudományfilozófiából, tudománytörténetből
és tudományszociológiából.
Erről a részről mondható,
hogy főnyeremény, mert a gondosan
felépített és megírt három fejezet
azonnal felfogható, feldolgozható,
nem kell hónapokat eltölteni
a szakzsargonban megírt, elég
nehezen emészthető alapművekkel
(bár aki vállalkozik erre, a fejezetenként
megadott hivatkozások
alapján ezt is megteheti).
Azok számára, akik ebből a
könyvből tanulják a szakmát, a demarkációs
vonal kitűzésének kényes
feladatát, a 140 oldalt kitevő
következő öt fejezet valóságos aranybánya, hiszen az
esettanulmányok elemzése teszi lehetővé a frissen tanultak
alkalmazását. Az átlagosan közel 30 oldalas esettanulmányok
önmagukban érdekes olvasmányok; a
vizsgált problémakörök sokoldalú elemzése újra és újra
igazolja, hogy nem adhatók könnyű válaszok.
A maradék 90 oldalra kerül a tudomány és áltudomány
örök háborúja néhány epizódjának felelevenítése,
majd ennek a harcnak megjelenítése a médiában.
A végkövetkeztetés sajátos módon nem a demarkációs
probléma megoldása, hanem egyfajta feloldozás:
„Hagyjuk tehát a tudomány és áltudomány kifejezések
használatát a küzdő felekre, és foglalkozzunk azzal,
hogy .... hol, miért és hogyan húzódnak a tudománynak
- vagy bármi másnak - nevezett megbízható
tudás határai.”
Az egész könyvön nyomon követhető érvek alapján
a megbízható tudás forrása bármi más lehet, de nem a
tudomány. Több helyen fordulnak elő pontokba szedve
a tudományt jellemző tulajdonságok - az objektivitás,
a racionalitás, a sikeresség -, de csak azért, hogy
belássuk, ezek a tulajdonságok nem hozhatók közelebbi
kapcsolatba a tudománnyal. Úgy tűnik, a szerzőkre
akaratlanul is nagy hatást gyakorolt az anarchista tudományfilozófus
Feyerabend, aki szerint: „A tudomány
egyike az ember kialakította számtalan életformának,
és nem is föltétlenül a legjobb.
Hangos, pimasz, drága és föltűnősködő.”
Feyerabend találta ki azt a
tréfát is, hogy a tudományos kérdéseket
demokratikusan kell eldönteni:
„Egyáltalán, a tudományos kérdések
eldöntésének mechanizmusa
tökéletesen antidemokratikus, hiszen
sohasem kérdezik meg a lakosságot,
sohasem szavazzuk meg,
miben akarunk hinni a természeti
világgal kapcsolatban.”
Az esettanulmányok számos helyén
találkozhatunk a protekcionizmus
feyerabendi vádjával: „ .... a
tudomány nem eredményei miatt
győzedelmeskedik más ideológiák
fölött, hanem mert a versenyt az ő
érdekében manipulálják.”
A szerzők az utolsó fejezetben
azt írják, hogy, „ .... ha a könyv
unalmas, azt nyugodt szívvel elfogadjuk.
Ha kiderül, hogy elfogult, azt valódi hibának
fogjuk tartani.” Nos, a könyv egy percig nem unalmas,
a letehetetlen könyvek kategóriájába tartozik. Azt sem
lehet mondani, hogy a tudomány vagy az áltudomány
mellett elfogult lenne. De azt igen, hogy a tudományok,
mindenek előtt a természettudományok ellen
elfogult. Különösen jól érezhető ez az esettanulmányok
kidolgozásánál.
A csillagjóslás esetében például hamar elmerül a
részletekben, az asztrológia tudományossága mellett
és ellen felhozható érvek latolgatásában. Holott az
asztrológia, mint jósló tudomány esetében a természettudomány
legfeljebb kompromittálhatja magát.
Mit várhatunk a tudománytól az elzárkózáson kívül,
amikor a földi életre legfeljebb egy becsapódó kisbolygó
lehetne hatással, amivel viszont az asztrológia
nem foglalkozik. Az össze nem mérhetőség sajátosan
fogalmazódik meg a végkövetkeztetésben: „Az asztrológia
olyan történeti hagyományokra épülő gyakorlat,
amelynek a fő feladata az, hogy az emberek tájékozódását
segítse, még ha nem is tudja megmagyarázni
mechanizmusának alapelveit.” (149. o.) Homályban
Feyerabend, a tudomány mumusa
marad, hogy a feladat megoldására, akár magyarázatlanul
is, van-e esélye.
A természettudományos kutatás elvileg határtalanul
költséges, nincs hatékony magánváltozata. Dürrenmatt
Öreg hölgye is csak Nobel-díjast vesz magának,
nem részecskegyorsítót. A tudománypolitika az államok
részéről megkerülhetetlen.
A kreacionizmus esetében nemigen lehet kimutatni
a tudományosságot, de legalább a tudomány kompromittálására
alkalmas: „Mai világunkban a tudomány és
a hatalom szorosan összefonódott - kicsit úgy, ahogy
korábbi évszázadokban a vallás és a hatalom. A kreacionizmus
rámutat ennek az összefonódásnak a problematikusságára.”
(186. o.)
A történelmi áltudományokat vizsgáló fejezetben a
szerzők távolról sem olyan tartózkodók az akadémiai
tudomány érveivel szemben, mint a természettudományoknál
megszoktuk. A holokauszttagadók, a középkorból
három évszázadot elvitatók, a da Vinci-kód ürügyén
az Újszövetséget felforgatók vagy Däniken földönkívülii
joggal kerülnek kívül a tudományon. Annál
is inkább, mert maguk sem állítják, hogy belül lennének,
csak ötletek tudományoskodó tálalásáról van szó.
Akárcsak az asztrológiánál, mondhatnánk, de nem
mondjuk, mert a csillagjóslásnak legalább impozáns
története van, és mert hálásak vagyunk a szerzőknek
az összeesküvés-elméleteket ebben a fejezetben frappánsan
és szellemesen elemző bekezdésekért.
A szerzők maguk is érzik, hogy az esettanulmányok
közül ennek a fejezetnek más a hangvétele:
„Nem elégedtünk meg azzal, hogy összefoglaljuk az
érveket és ellenérveket, hanem harcosan az egyik fél,
az ortodox tudomány képviselőinek oldalára álltunk,
érveik szócsövévé szegődve.” Megtehettük, mert
„ .... igyekeztünk olyan szempontokat találni, amelyek
teljesülésekor az amúgy kétes értékű »áltudomány«
megbélyegzés okkal használható.” (211-212. o.) A
társadalomtudományokkal szemben a szerzők szerencsére
nem elfogultak.
A negyedik esettanulmány, a parapszichológia történetéből
kiderül, hogy ez a diszciplína mindent elkövetett,
hogy az akadémikus tudomány befogadja. Uri
Geller kanálhajlításai nem a tudományos megalapozottságot,
inkább a figyelemfelkeltést szolgálták. A
szerzőknek itt is kevesebb bajuk van Gellerrel, mint
az ellene fellépő James Randi bűvésszel, aki Geller
mutatványait bűvésztrükként, parapszichológiai csalásként
magyarázza. A szerzők elemzése szerint „ .... a
csaláshipotézis számos tekintetben szimmetrikus a
parapszichológia elméleteivel: mint tudományos magyarázóelv
semmivel sem megalapozottabb”. (234. o.)
A szerzők szándéka ellenére ennek az összehasonlításnak
lehet olyan olvasata, hogy parapszichológia és
csalás tehát valahogy együtt járnak.
Az ötödik esettanulmány a Keleti tűk nyugati testekben
címet viseli és színesen, sokoldalúan számol
be a nyugati orvostudomány és a hagyományos kínai
orvoslás viszontagságos, de nem eredménytelen ismerkedési
próbálkozásairól.
Az előkészítés után a könyv utolsó negyedére
marad a tudomány határainak felderítése. Hamar kiderül,
hogy nincsenek tartósan érvényes határok,
majd számos, a tudománnyal kapcsolatban felmerülő
gond kerül elő. A filozófia és pszichológia közötti
határmunkálatok eredményeképpen megtudjuk,
„hogy a 20. század elején még megbízhatónak és függetlennek
tartott logika is olyan, amelyet számos esetben
szinte semelyikünk nem alkalmaz egyes következtetési
helyzetekben - mégis elég jól elboldogulunk
mindennapjainkban”. (290. o.)
Logikával vagy anélkül, de az érvelés tudománya
sokat segíthet nézeteink hatásos kifejtésében. A szerzők
közül kettőnek módjában volt nyilvános vitában
érvelni a lapos Föld mellett. Sikerrel tették: „Egyikünk
csillagász lévén, körülbelül tudtuk az ellenfél várható
érveit, így nem volt más feladatunk, mint tudománytörténeti
ismereteink, leleményességünk és arcátlanságunk
korlátain belül minden lehetséges eszközt
megragadva kialakítani stratégiánkat.” (267. o.)
A könyv egészét tekintve azonban a szerzők továbbra
is a sokoldalú megvilágítás módszerét követik,
és a határok kijelölhetőségének bizonytalanságát további
esettanulmányokkal igazolják, vizsgálva egyebek
között a frenológia kiszorulását a tudományok
közül, és a kilencvenes évek posztmodern tudománykritikája
által kiváltott tudományháborút. Ennek leírásánál
meglepő módon cserbenhagyta a szerzőket
egyébként végig jelenlevő humorérzékük, és Sokal
ötletes stílusparódiájával - Arccal a kvantumgravitáció
transzformatív hermenautikája felé - kapcsolatban
nem a csínyre, hanem a megjelenést követő botrányra
koncentráltak.
Fejezetcímként merül fel a kérdés: Mit csináljon az
Olvasó, tehát az átlagember, a tudomány berkein kívül.
De továbbmenve - ez a nyájas olvasó nagyjából azt jelenti,
hogy bárki, hiszen egy tudós a tudomány egészét
tekintve kívülálló, akár egy könyvelő az általa nyilvántartott
vagyonhoz képest, és legfeljebb rossz lelkiismerettel
jelölteti ki fekhelyét egy ingás sarlatánnal. A tanácsot,
miszerint a rossz színvonalú tv-vitákra ne figyeljünk
oda, érdemes megfogadni, legyen bárki az Olvasó.
A tudomány és a nyilvánosság kapcsolatát boncolgató
fejezet rámutat, hogy a kurrens kérdésekben a
tudomány nem ad biztos fogódzót. Nyilván, hiszen
akkor nem kurrens kérdésről, hanem megoldott problémáról
lenne szó. „Ha növeljük a tudományos oktatás
és tájékoztatás súlyát .... beteljesítjük a felvilágosítás
folyamatát.” (318. o .) Ezzel jellemzik a szerzők a számukra
ellenszenves deficitmodellt, amely valóban nem
jelenti a megoldást. A javasolt kontextusmodell kétségtelenül
hatékonyabb, ha képes működni, „ .... nem arról
van szó, hogy a tudásnak áramolnia kell a tudósoktól a
laikusok felé, akik magukba szívják, hanem sokkal
inkább arról, hogy a laikusok alkotta társadalmi környezet
kérdésekkel fordul a tudományhoz, melyekre
választ vár. Míg a deficitmodell a kész tudomány
befogadására buzdít, addig a kontextusmodell a készülő
tudomány és a laikus környezet interakciójának igényét
hirdeti.” (319. o .) Ez az interakció akkor működhet, ha
a kész tudományból elegendő ismeret áll rendelkezésre
a készülő tudomány válaszainak megértéséhez.
A vázolt idealizáló képnek felel meg a média szerepének
láttatása. Mintha az újságírók lennének kiszolgáltatva
a konzervatív tudomány túlzó követeléseinek.
Ilyen példát is lehet találni, és az is igaz, hogy általában
hatástalan a sajtó közvetlen bírálata az áltudományok
népszerűsítése miatt - marad a szerzők által javasolt
kölcsönös megismerésen alapuló együttműködés.
Az utolsó - talán nem véletlenül 13. - fejezet az eddigiek
összefoglalásaként megállapítja, hogy a demarkációs
problémának csak ritkán van megoldása, hiszen
„Számos tartalmi vagy módszertani oka lehet annak,
hogy egy kutatási hagyományt nem tartunk befogadhatónak
az akadémiai életbe és oktathatónak az egyetemeken,
de ezen okok alapján, amint már láttuk, nem
tudjuk összegyűjteni a szükséges és elégséges feltételek
azon halmazát, amellyel véglegesen és örökké elkülöníthető,
mi tudomány és mi nem az.” (347. o .)
Ez a „véglegesen és örökké” valóban elég riasztó
feltétel. De a négydimenziós téridő egy adott pontján
a tudományos fogalmakkal bélelt halandzsa (rákterápiák,
vízautó), a tudományos tapasztalat kizárólag
verbális tagadása (örökmozgók, vákuumenergia
kicsatolók) és egyéb, a tudományosság mezébe öltöztetett
kóklerségek csak tekinthetők tudománytalannak.
Mindez arra utal, hogy több dolgok vannak földön
és égen, amelyek szorosan kötődnek a (közelebbről
nem definiált) tudományokhoz, de kívül vannak
a könyv vizsgálódási körén. Miközben ami belül
van, az is rengeteg, és nagyszerűen, sokoldalúan és
élvezetesen feldolgozott, ha a végső célként megjelölt
megbízható tudás határainak kijelölésére legfeljebb
szüntelenül törekedhetünk.
Füstöss László