Fizikai Szemle 2008/7-8. 275.o.
Szentgyörgyi Zsuzsa (szerk.): MÉRNÖK - TUDÓS - ISKOLATEREMTŐ
MICHELBERGER PÁL ÉS KORA
Typotex, Budapest, 2008, 392 oldal
A Typotex Életutak sorozatának második köteteként
jelent meg a mérnök-tudós Michelberger Pál interjúkötete
Szentgyörgyi Zsuzsa szerkesztésében, amelynek
elkészültére Michelberger professzor 75. születésnapja
adott alkalmat. Mielőtt azonban az interjúra
kerülne sor, egy összefoglaló résszel kezdődik a
könyv (terjedelmének egyharmadában-egynegyedében),
amely mindenekelőtt a magyar gazdaságfejlődés
igen rövid, mégis kitűnő összefoglalását adja
1867-től napjainkig. Különös hangsúlyt kap itt a magyar
autóbuszgyártás, amely legeredményesebb időszakában
14-15 ezer autóbuszt (ez az akkori nyugat
európai autóbuszgyártás mintegy fele) termelt évente,
és ebben nem kis érdeme volt Michelberger Pálnak.
Ugyanebben a részben találjuk Michelberger
professzor életrajzának összefoglalását is, aki művelt,
zeneszerető Pest környéki sváb munkáscsaládból
származik (üvegcsiszolók, hangszerkészítők leszármazottja).
Az interjúrészt, amely tulajdonképpen "lelke" a
könyvnek, három munkatársa, tanítványa (Magyar
István, Péter Tamás, Várlaki Péter) vette fel, mint
kérdező. Ezek során - többféle metszetben, bizonyos
átfedésekkel - egy gazdag életút képe bontakozik ki,
amely nemcsak érdekes, mint olvasmány, de a korszakra,
és ezen belül az iparfejlődésre (különösen a
magyar autóbuszgyártásra) vonatkozóan rendkívül
gazdag információkban. Ahogy Szentgyörgyi Zsuzsa
írja a könyv előszavában "Michelberger Pál gazdag
életútja mögött a 20. századi Magyarország zaklatott
gazdasági és társadalmi háttere húzódik meg".
Az életpálya Vecsésről indult, és a helyi plébánosnak
nagy szerepe volt abban, hogy a tehetséges gyerek
gimnáziumban tanult tovább, hogy életútja a Műszaki
Egyetem rektorságáig, a Magyar Tudományos
Akadémia alelnökségéig és a FISITA (Federation Internationale
des Sociétés d'Ingénieurs des Techniques
de l'Automobile) elnökségéig vezetett, közben és párhuzamosan
döntő szereppel a magyar autóbuszgyártásban
az Ikarus gyárnál.
Az interjú kérdései és feleletei fejezetekbe csoportosulnak:
például A pálya kezdetei, A rektorság évei,
A tudományos pálya, Magánélet - család, Kedvtelések
- zene, Pillantás a jövőbe stb. A könyvet részletes
életrajzi adatok, publikációs jegyzék zárják.
Az ismertetést azzal az "útravalóval" érdemes befejezni,
amit Michelberger professzor a könyv vége
felé a közlekedés, a közlekedéstudomány fejlődésével,
jövőjével kapcsolatban megállapít: " .... az adott
tudomány területéről ki kell lépni a társadalomtudomány
területére is. És a társadalomtudomány területéről
ki kell lépnünk az - egyébként nem tudománynak
tekinthető - etikai kérések körébe is. És végső
soron, a döntéseink zömében etikai alapon kell
meghozni a döntést ...." Mindez minden bizonnyal
túlmutat a közlekedéstudomány és közlekedési ipar
területén.
Berényi Dénes