Fizikai Szemle honlap

Tartalomjegyzék

Fizikai Szemle 2008/7-8. 275.o.

Szentgyörgyi Zsuzsa (szerk.): MÉRNÖK - TUDÓS - ISKOLATEREMTŐ MICHELBERGER PÁL ÉS KORA

Typotex, Budapest, 2008, 392 oldal

A Typotex Életutak sorozatának második köteteként jelent meg a mérnök-tudós Michelberger Pál interjúkötete Szentgyörgyi Zsuzsa szerkesztésében, amelynek elkészültére Michelberger professzor 75. születésnapja adott alkalmat. Mielőtt azonban az interjúra kerülne sor, egy összefoglaló résszel kezdődik a könyv (terjedelmének egyharmadában-egynegyedében), amely mindenekelőtt a magyar gazdaságfejlődés igen rövid, mégis kitűnő összefoglalását adja 1867-től napjainkig. Különös hangsúlyt kap itt a magyar autóbuszgyártás, amely legeredményesebb időszakában 14-15 ezer autóbuszt (ez az akkori nyugat európai autóbuszgyártás mintegy fele) termelt évente, és ebben nem kis érdeme volt Michelberger Pálnak. Ugyanebben a részben találjuk Michelberger professzor életrajzának összefoglalását is, aki művelt, zeneszerető Pest környéki sváb munkáscsaládból származik (üvegcsiszolók, hangszerkészítők leszármazottja).

Az interjúrészt, amely tulajdonképpen "lelke" a könyvnek, három munkatársa, tanítványa (Magyar István, Péter Tamás, Várlaki Péter) vette fel, mint kérdező. Ezek során - többféle metszetben, bizonyos átfedésekkel - egy gazdag életút képe bontakozik ki, amely nemcsak érdekes, mint olvasmány, de a korszakra, és ezen belül az iparfejlődésre (különösen a magyar autóbuszgyártásra) vonatkozóan rendkívül gazdag információkban. Ahogy Szentgyörgyi Zsuzsa írja a könyv előszavában "Michelberger Pál gazdag életútja mögött a 20. századi Magyarország zaklatott gazdasági és társadalmi háttere húzódik meg".

Az életpálya Vecsésről indult, és a helyi plébánosnak nagy szerepe volt abban, hogy a tehetséges gyerek gimnáziumban tanult tovább, hogy életútja a Műszaki Egyetem rektorságáig, a Magyar Tudományos Akadémia alelnökségéig és a FISITA (Federation Internationale des Sociétés d'Ingénieurs des Techniques de l'Automobile) elnökségéig vezetett, közben és párhuzamosan döntő szereppel a magyar autóbuszgyártásban az Ikarus gyárnál.

Az interjú kérdései és feleletei fejezetekbe csoportosulnak: például A pálya kezdetei, A rektorság évei, A tudományos pálya, Magánélet - család, Kedvtelések - zene, Pillantás a jövőbe stb. A könyvet részletes életrajzi adatok, publikációs jegyzék zárják.

Az ismertetést azzal az "útravalóval" érdemes befejezni, amit Michelberger professzor a könyv vége felé a közlekedés, a közlekedéstudomány fejlődésével, jövőjével kapcsolatban megállapít: " .... az adott tudomány területéről ki kell lépni a társadalomtudomány területére is. És a társadalomtudomány területéről ki kell lépnünk az - egyébként nem tudománynak tekinthető - etikai kérések körébe is. És végső soron, a döntéseink zömében etikai alapon kell meghozni a döntést ...." Mindez minden bizonnyal túlmutat a közlekedéstudomány és közlekedési ipar területén.

Berényi Dénes