Fizikai Szemle 2008/9. 307.o.
TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOM?
Bencze Gyula
KFKI Részecske és Magfizikai Kutatóintézet
Tizenöt éve e sorok írója egy vizsgálatot ismertetett a
Természet Világa hasábjain [1], amely arra kereste a
választ egy nemzetközi felmérés nyomán, hogy fiataljaink
között milyen mértékben hódítanak az irracionális
és áltudományos nézetek, összehasonlítva azt egy, az
új-zélandi fiatalok közötti felmérés eredményeivel. A
hivatkozott cikkből idézve: “Bár Új-Zéland mind földrajzilag,
mind pedig kultúráját tekintve igen messze van
Magyarországtól, a felmérés eredményei alkalmas mércét
jelenthetnek számunkra, még akkor is, ha ez a távoli
ország egyáltalán nem ambicionálja az Európa-házba
való bekerülést. Az értékelést végzők véleménye szerint
a tanulók gondolkodása dogmatikussá válik mire a középiskolába
kerülnek. Ha ez a dogmatizmus összekapcsolódik
áltudományos hiedelmek rendszerével, amelynek
kiépítésében a tömegtájékoztatás előszeretettel közreműködik,
valóban helye van az aggodalomnak....
Az összehasonlítás azt mutatja, hogy a »parajelenségek«,
illetve áltudományok minden olyan műfajában,
amelyet már »importáltunk«, fiataljaink hiszékenyebbek,
mint új-zélandi kortársaik. Ami a babonára vonatkozó
kérdéseket illeti, a válaszokból főleg a tanulók otthoni
környezetének hatására, valamint a népi hagyományok
sajátosságaira lehet következtetni. Az angolszász hitvilágban
jóval nagyobb szerep jut a kísérteteknek és a
kísértetjárásnak. Nálunk a fekete macska babonája,
valamint a fán való lekopogás a legelterjedtebb. Örömmel
állapítható meg, hogy - hála Könyves Kálmán királyunk
felvilágosult tevékenységének - a boszorkányhit
elhanyagolható! Ezzel szemben tükröt törni nem ajánlatos,
és újabban a talizmán hordása is hasznos lehet -
egyes fiataljaink hite szerint.”
A vizsgálat eredményei arra utaltak, hogy a médiumoknak
az áltudományos nézeteket kritikátlanul népszerűsítő
tevékenysége is felelős a helyzet kialakulásáért:
“A felmérés adatait nem lehet vitatni, nyitott kérdés
azonban az eredmények interpretálása. A fentiekben
ismertetett hipotézis, amely a média felelősségére
utal, további megerősítést igényel. Feltétlenül szükség
van például gyakorló pedagógus, pszichológus, esetleg
szociológus véleményének kikérésére is. A szerző, mint
fizikus és megrögzött szkeptikus mindenesetre úgy
érzi, a helyzet aggasztó. Befejezésül csupán egy megjegyzés:
egy demokráciában önmagunk butítása magánügy,
mások (pl. az ifjúság) butítása azonban már
közügy! Országunk jövője szempontjából fontos arra is
tekintettel lenni, hogy minden nemzetnek olyan lesz az
ifjúsága, amilyennek azt neveli!”
A vizsgálat konklúzióját vitatta Csákány Antalné
[2], aki szerint a pedagógusokat és az oktatást is felelősség
terheli: “Ki más tehetne a fiatalok világról alkotott
nézeteinek minőségéért többet, mint éppen a természettudományokat
oktató tanár? Hol kellene és
lehetne a téveszméktől megszabadulni és valódi tudást
szerezni, ha nem az iskolában?!
Ha a jelenlegi tananyag akár felépítése, akár tömörsége,
akár elvontsága vagy bármi egyéb miatt nem
eredményezi a kívánt célok elérését, akkor más szempontú
válogatásával, másképpen megírt tankönyvekkel
jobb eredményt lehetne elérni. Úgy gondolom, a
gyerekek számára felfogható tények, véleményük
rendszeres meghallgatása, az eltérő vélemények ütköztetése
és az érvekkel való meggyőzés biztosan
jobb eredményekre vezetne. (A mai tananyagmennyiség
mellett mindezekre nem sok idő jut.)
Ennek a vizsgálatnak a fényében szembe kell nézni
a kérdéssel: jó úton jár-e az iskolai természettudományos
oktatás? Mi, tanárok nem tudnánk-e ezen a helyzeten
változtatni?
Én úgy gondolom, feltétlenül kellene.”
Nos, az eltelt 15 év elegendően hosszú idő egy
társadalom életében ahhoz, hogy fel lehessen ismerni
a főbb eszmeáramlatokat és azonosítani a domináns
trendeket. A látlelet sajnos elszomorító: az irracionalizmus
térhódítása tovább folytatódott, az egyik leglátványosabb
esemény e téren a parafenomén Uri Geller
megjelenése volt az egyik kereskedelmi TV-csatornán,
amely nagy sikerként könyvelte el azt a látványos
showműsort, amelyben Geller az utódját kereste
a hazai jelentkezők között. Ebben a műsorban jelent
meg hazánkban először a “tudományos mentalizmus”
fogalma, amely egyrészt alapjaiban megosztotta a
hazai bűvészközösséget, másrészt hozzájárult ahhoz
is, hogy az egyik neves hazai bűvészünk tragikusan
nevetségessé tegye magát mind a szakma, mind pedig
tisztelői előtt.
Az irracionalitás terén azonban, akárcsak a lejtőn,
nehéz megállni. Nem véletlen, hogy egy szomorú esemény
kapcsán mostanában derült fény az élsportolóink
által használt “teljesen legális” teljesítményfokozó “nanotapaszra”,
sportvezetőink jótékony hatású “titániumnyakláncára”
- és mindez persze az adófizetők pénzén,
feltehetően a hazai tudományos körök tanácsainak kikérése
nélkül! Az sem meglepetés már, ha a kormányhivatalokban
a jó munkahelyi légkört jól megfizetett
feng-shui szakértők hivatottak létrehozni. Nincs messze
már az az idő sem, amikor politikusaink intelligenciájának
növelését nanotechnológiát alkalmazó mágneses
végbélkúp fogja megvalósítani - közpénzen! Az agykontrollról
pedig ne is beszéljünk, bár nagy hátránya,
hogy csak “hozott anyagból” tudnak dolgozni!
Az oktatás terén is drámai események történtek. Az
utóbbi időben szinte szokássá vált verni a pedagógusokat
az iskolákban, a látványosabb eseteket az interneten
is nyomon követhette a nagyérdemű! Sajnos az
eseményekre nem reagált a szakma egyértelműen, és
nem sorakozott fel az eseményeket elszenvedők mögött.
Egyes felelős vezetők szerint a pedagógusnak
“megfelelően kellett volna kezelni az eseményeket”.
A szót rövidre fogva, a jövőben csak az menjen pedagógusnak,
akinek van büntetés-végrehajtási (börtönőri)
alapképzettsége!
Hazai tudományunk fellegvárában, az Akadémián
sem egyszerű a helyzet. A 2008. évi közgyűlés beszámolójában
bukkanhatunk az alábbi sorokra [3]: “Nagy
Károly rendes tag ötvennyolc éve tanít az Eötvös Loránd
Tudományegyetemen, a Természettudományi
Karon. Ilyen alacsony színvonalat, mint ma, még sohasem
tapasztalt. A tanárjelöltek nem tudnak értelmes
magyar mondatokat mondani. A problémát már többször
felvetette, a miniszterek nem reagáltak.”
A helyzetre leginkább jellemző a tudós társadalom
következő reakciója [3]: “Marosi Ernő rendes tag, alelnök,
Nagy Károly hozzászólására reagálva kijelentette,
hogy esztelen vállalkozás teletömni az iskolákat az
élettelen természettudományok képviselőivel anélkül,
hogy gondot fordítanánk a humán műveltség alapjaira.
A közös feladat az Akadémia 1825-28-ban megfogalmazott
alapszabályainak első mondata: a tudományok
magyar nyelven való művelése."
Hétköznapi magyarra lefordítva: ha valaki hülye a
matematika és fizika alapjainak elsajátításához, akkor
sürgősen pótolja az elmulasztott virágénekeket!
A helyzet “egyre fokozódik”, amit az is mutat, hogy
a Magyar Nemzet 2008. július 5-i száma már felteszi a
kérdést: megszűnik a matematika érettségi? A napilap
szerint ugyanis elképzelhető, hogy a jövőben a matematika
nem lesz kötelező vizsgatárgy, ehelyett a diákok
választhatnának, hogy matekból vagy fizikából,
kémiából, illetve biológiából érettségiznek [4]. A természettudományos
képzésekre ugyanis idén annyira
kevesen jelentkeztek, hogy az egyetemek még az
ingyenes férőhelyeket sem tudták feltölteni; a tavalyinál
csaknem negyedével kevesebb diákot vettek fel a
kurzusokra - jelentette a Magyar Nemzet.
Szerencsére még nincs minden veszve, ugyanis
Pálinkás József akadémikus, a Magyar Tudományos
Akadémia elnöke szerint a matematika a logikus gondolkodás
alapja, és a mindennapi életben elkerülhetetlen.
A matek érettségi választhatóvá tételének ötlete
- szerinte - abszurdabb, mintha a magyart akarnánk
eltörölni. Az MTA elnöke a kötelező matek
érettségi megtartása mellett tenné kötelezővé a természettudományos
tárgyból tett vizsgát. Javaslatát az
Országgyűlés Tudományos és Oktatási Bizottsága is
támogatta tavasszal.
A minisztérium államtitkára, Arató Gergely államtitkár
ezzel szemben örülne a változásnak - ő olyan természettudományos
összefoglaló tantárgyat látna ideálisnak,
ami a fizikát, a biológiát, a kémiát és a földrajzot
is összefoglalná [5].
Ehhez a magunk részéről csak azt az ötletet tudnánk
szerényen hozzátenni, hogy később ezt össze lehetne
vonni a szépségversenyen való szereplés médiatudományával,
a kommunikációval és a “színesfém-logisztika”
alapjainak megismertetésével, hiszen fiataljaink között
bizonyítottan ma erre van a legnagyobb igény!
A helyzet a fizika terminológiájával élve kissé kaotikus,
erre találták ki egyes szellemi vezetők azt a takaros
kifejezést, hogy “tudásalapú társadalmat építünk”.
Mindenesetre nem mindennapi kaland lesz élni
abban a társadalomban, ahol az energetika (atomenergetika),
valamint a műszaki fejlődés problémáinak
megoldásában jól képzett parafenoméneknek,
kommunikáció szakon végzett széplelkeknek, valamint
az asztrológia és a mesterséges unintelligencia
szakértőinek fog jutni a meghatározó szerep!
Irodalom
- Bencze Gyula: Valahol, és Európában? Természet Világa
(1993/4) 186-187.
- Csákány Antalné: Célok és eredmények. Természet Világa
(1993/4)
- Beszámoló a Magyar Tudományos Akadémia 178. Közgyűléséről,
2008. május 5-6. Magyar Tudomány (2008/06) 740.
- http://atv.hu/videotar/2008_aug_lottek_a_matematika_erettseginek_.html
- www.mno.hu