Fizikai Szemle 2008/10. 345.o.
CSAK A DIÁK TUDJA
Edwin F. Taylor
Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT)
Fizika Tanszék, Cambridge, Massachusetts
"Diákok!
Van egy problémánk, amelynek megoldásában
csak ti segíthettek. Idestova 25 éve írjuk ezt a tankönyvet.
Ez alatt az idő alatt úgy hozzászoktunk a
relativitáselmélethez, hogy már nem látjuk a hibákat a
szövegben. Csak ti, akik újak vagytok a témában, tudjátok
felismerni, hol nem segít a szöveg a megértésben.
Világszínvonalú szakértők vagytok ebben! Kérünk,
segítsetek a szakértelmetekkel!
Miközben olvassátok a szöveget, készítsetek magatok
mellé egy üres papírlapot. Jegyezzétek le a problémás
részeket, ahogy felbukkannak, oldalszámmal
együtt! Ha nem tudtok rájönni, mi nem stimmel, azt is
mondjátok el nekünk! Ha egy későbbi rész tisztázza a
dolgokat, egyszerűen ezt is adjátok hozzá a megjegyzésekhez.
Ne radírozzatok ki, ne húzzatok át semmit:
mindkét bejegyzés hasznos. Minden fejezet végén
írjátok le, milyen általános nehézségeitek vannak, és
milyen kérdésekre szeretnétek választ kapni. Ne korrigáljátok,
és ne tisztázzátok le a jegyzeteiteket; nagyon
fontos, hogy spontán bejegyzések legyenek,
amelyeket az olvasás percében vetettetek papírra.
A helyes hozzáállás a következő: ha nem értetek
valamit, az a mi hibánk. Segítsetek pontosan feltérképezni,
hol nem üti meg a mértéket a szöveg!
Aznap, amikor az olvasási feladat lejár, adjátok be az
egyes fejezetekről írt jegyzeteiteket. Az oktató egyenként
válaszolni fog minden egyes olvasónaplóra.
A vak ács példázata. Olyanok vagyunk, mint egy
ács, aki 25 évig dolgozott egy ház felépítésén. Ez idő
alatt az ács látása lassan megromlott, és most már egyáltalán
nem látja a házat. A ház lakóira kell hagyatkoznia,
hogy jelentsék neki a hibákat: »több konyhaszekrényre
van szükségünk«, vagy »beázik a hálószoba«. Az
ács vak ugyan, de még mindig hozzáértő szakmunkás,
aki a legtöbb problémát képes megoldani, sőt néhány
olyan dologban is kiismeri magát, amelyet a lakók nem
tudnak, például hogy pontosan hol szivárog át a víz a
tetőn. Viszont a vak ács csak akkor tudja megjavítani a
dolgokat, ha a lakók felhívják rá a figyelmét.
Legyetek szívesek, és segítsetek befejezni ezt a
házat. Köszönjük."
A fenti felhívást különböző formákban évek óta megkapták
a relativitáselmélet kurzusban résztvevődiákok,
miközben John Archibald Wheelerrel a Téridőfizika
című könyvünk második kiadásának zárt körben
terjesztett vázlatainak sokaságán dolgoztunk. Végeredményben
forradalmi változáson mentek át a diákokkal,
a tanítással és a tankönyvekkel kapcsolatos
fogalmaim. Javaslataim támadtak az American Journal
of Physics számára is.
Diákok és oktatás
Van egy aranyat érő pillanat, amikor a diák (bömbölő
CD-játszó mellett) leül, kinyitja a tankönyvet, és először
kezdi el olvasni - mielőtt ez a pillanat létrejön, a kiadó
a könyv megjelentetésére és reklámozására dollár százezreket,
szegény szerző pedig számolatlan órányi erőfeszítést
pazarol. Erről az aranyat érő pillanatról mégsem
tudunk szinte semmit. Miért? Mert a diák nem számol
be róla. Miért? Mert szorong attól, hogy felfedje
magát; fél panaszkodni olyasvalakinek, akitől osztályzatot
fog kapni; önmagát hibáztatja, ha nem ért valamit;
azt hiszi, hogy a tankönyvírók és a professzorok mindent
tudnak; alábecsüli azt a pótolhatatlan képességét,
amellyel meglátja, mi segíti elő a megértést, és mi nem.
Ráadásul meg sem kérdezzük.
Kényszeríteni nem lehet a diákokat arra, hogy
megosszák velünk bizalmas gondolataikat, bőséges
jutalomban viszont lehet őket részesíteni, ha mégis
így tesznek. A csoportomba járó diákok, ha minden
egyes (a fentiek szerinti) olvasónaplót az olvasási
feladat határidejének lejárása napján beadják, egy
teljes jeggyel jobb osztályzatot kapnak félév végén.
(A jobb osztályzat csak a határidő betartásán és a
beadott olvasónaplók számán múlik, a tartalmukon
nem.) Minden egyes olvasónaplót elolvasok, írásban
egyenként válaszolok rájuk, és a következőórán
visszaadom őket. Ennek a második órának a jelentős
része azzal telik, hogy a diákok által jelzett nehézségeket
megbeszéljük.
Kérjük meg - ténylegesen kérjük meg - a diákokat,
mondják el, mit gondolnak! Azután: biztonsági öveket
becsatolni! Özönlenek be a tankönyvről írt részletes
kommentárok, keveredve az előadásokról, a kísérletekről
és az osztályozásról szóló véleményekkel. A
neheztelés, a csalódottság, a düh időnkénti megnyilvánulásai
eszünkbe juttatják saját diákéveinket. A
felszabadult megjegyzésekből világossá válik, hogy
sok diák a saját szellemi útját járja, nem a miénket.
Gyakran merőlegesen elmasíroznak arról az útról,
amelyen vezetjük őket, és inkább a saját kiabáló belső
hangjukra hallgatnak, mint a mi távoli motyogásunkra.
Hogyan reagáljunk minderre? Az oktató írásbeli
válasza nem arra való, hogy megbántottságának, vagy
akár csak értékítéleteinek hangot adjon. Legyen mindig
pozitív, a problémákat komolyan vevő, sugalljon
bátorítást, és olyasvalaki háláját, akit megtisztel a diákok
személyes bizalma.
És mégis ezzel az első lépéssel kezdetét veheti a
tanítás! Először is, az egyéni kérdések egyéni válaszokat
kapnak, személyre szóló levél formájában. Másodszor,
a személyhez szóló, de névtelen "vannak közöttetek,
akiknek problémát okoz ..." fordulattal az oktató
egymás közötti vitára készteti a tanteremben a diákokat.
Eközben, anélkül hogy beleszólna a vitába,
felméri, hogy egy-egy adott probléma mennyire lehet
általános, és - a diákok, mint felfedezőtársak segítségével
- feltérképezi, milyen ösvény vezet el a hegyek
között a megértéshez. Harmadszor, a bennünket elárasztó
adatokból képet alkothatunk a jobb teljesítményre
ösztökélő szomorú realitásról, és - mint esetemben
életemben először - képesek vagyunk megítélni,
van-e évről évre bármilyen előrelépés a tankönyvvel,
a tantermi órákkal, a laboratóriummal, a
kísérletekkel, a számítógépes segédletekkel kapcsolatban.
Mi a véleménye a diákoknak az olvasónaplókról?
Íme egy tipikus évfolyam félévvégi névtelen kérdőívre
adott válaszai:
Az olvasónaplók arra sarkalltak, hogy időre elvégezzem
az olvasási feladatot.
egyáltalán nem ért egyet |
|
teljesen egyetért |
|
| 1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
|
válaszok száma: |
7 |
1 | 6 |
13 | 24 |
átlag: 3,9 |
Az olvasónaplók személyesebbé tették kapcsolatomat
az oktatóval.
egyáltalán nem ért egyet |
|
teljesen egyetért |
|
| 1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
|
válaszok száma: |
3 |
1 | 13 |
11 | 22 |
átlag: 3,9 |
Az olvasónaplókban lejegyzett problémák óra alatti
megbeszélése
nem volt hasznos számomra
|
|
nagyon hasznos volt |
|
| 1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
|
válaszok száma: |
3 |
2 | 14 |
14 | 16 |
átlag: 3,8 |
Anekdotikus bizonyítékok szerint a diákoknak más
szempontból is javára szolgál a módszer. Sokan azt
mondták, új intenzitással olvassák a tankönyvet,
mások arról számoltak be, hogy a kérdések leírása
segít nekik az anyag megértésében. Mint az egyik
diák fogalmazott, "Az egyik furcsaság, amit észrevettem,
az az, hogy azáltal hogy az ember leírja a kérdéseket ...
máris tisztábban kezdi látni a dolgokat. Rendszerint
az történik, hogy elkezdem leírni a kérdésemet,
és mire eljutok odáig, hogy elég világosan megfogalmazom,
addigra már meg is oldottam."
Ezek közül a jótékony hatások közül egyikhez sem
szükséges az, hogy az oktató legyen az órán használt
szöveg szerzője. Én például akármilyen kurzust tanítok,
felkérem a diákokat olvasónapló-írásra. Az elolvasásuk
és a megválaszolásuk sok időmet elveszi - 50
fős csoportot véve minden egyes olvasási feladat 3-4
órámat - viszont a diákok tanúsága szerint az említett
összes előny jelentkezik. Minden tanár, aki ezt a cikket
olvassa, az olvasónaplók segítségével nagyra becsült
kollégává teheti a diákokat, akik elismert szerepet
játszanak a tantermi és azon kívül zajló oktatás
alakításában.
Tankönyvek
A tankönyvszerző számára lélegzetelállító - és alázatra
nevelő- élmény, amikor az olvasónaplókból kinyert
részletes anyag elárasztja. A diákok, explicit
módon vagy tanácstalanságukkal, rámutatnak rengeteg
olyan helyre, ahol az érvelés téves, nem a tárgyhoz
tartozó, vagy egyszerűen hiányos. Kétértelmű
megfogalmazások, kihagyások, ügyetlen szófordulatok,
elavult kifejezések, sajtóhibák, kellemetlen oldalelrendezések
- egy hiba sem marad megtorlatlanul.
Egy-egy zavaros fájdalomkiáltás újra és újra részletes
önvizsgálathoz és a fogalmak alapvető tisztázásához
vezet. Egy-egy közvetlen javaslat időnként átformál
egy bekezdést, vagy akár egy egész fejezetet.
Nem az összes pedagógiai nehézséget győzik le az
olvasónaplók. A relativitáselmélet így is félelmetes. A
diákoknak így is küszködniük kell, hogy ugyanazt a
világot különbözővonatkoztatási rendszerekből nézzék.
Meggyőzni őket az egyidejűség relativitásáról
továbbra is majdnem lehetetlen. Alkalmas kutatási
témák ezek a hivatalos oktatáskutatás számára!
Hatással lehetnek-e az olvasónaplók a főbb fizikatankönyvekre?
Az a szerzők jóindulatán és befogadó
készségén múlik. Tudjuk, hogy legalábbis a bevezető
jellegű tankönyvek folyamatos átdolgozás alatt állnak.
Az én MIT-s csoportom Hans C. Ohanian bevezető
fizikatankönyvét használta. A diákok engedélyével jó
néhány kötegnyi olvasónaplót elküldtünk neki. Lelkesen
válaszolt: "Nagyon örülök, hogy ekkora segítséget
kapok a diákjaidtól a homályos és félrevezető részek
megtalálásában." Képzeljük el, amint a diákok világszerte
passzív befogadókból a tankönyveik tökéletesítésében
aktívan résztvevő közreműködőkké válnak!
Javaslatok az American Journal of Physics
számára
Folyóiratunkban időnként megjelennek "használat
utáni" recenziók különböző tankönyvekről. Ezeket a
recenziókat olyan tanárok írják, akik már használták
az új könyvet a tantermi oktatásban. Nem lehetne-e
mostantól fogva a "használat" fogalmába belevenni a
diákok olvasónaplóit is, amelyeknek a részleteit, a
diákok hozzájárulásával, maga a recenzió is közölné?
Amikor ötleteket kerestem relativitáselméletbeli
gyakorlópéldákhoz, 20 évnyi cikket lapoztam szisztematikusan
végig az American Journal of Physicsből.
Valóságos kincsesbánya, a relativitáselméletben és
sok más témában is! És mégis, bár az alapgondolat
minden cikkben elég világos, a részletek gyakran érthetetlenek.
A Doppler-eltolódás egyik "kétsoros" levezetése
felett órákig törtem a fejem, míg végül írtam
a szerzőknek, akik azt válaszolták, hogy érvelésük
olyan "előzetes feltételezésen alapul, amely a cikkírás
idején, úgy látszik, áthatotta a tudatunkat". Több megkeresett
szerző hasonlóan reagált. A diákok által írt
olvasónaplók napok, sőt talán percek alatt fényt derítettek
volna ezekre a nehézségekre. A dolog kétségtelenül
úgy zajlik, hogy a tipikus AJP-szerzőnek támad
egy ragyogó cikkötlete, azt megírja, és benyújtja publikálásra.
Hogy a cikk mennyire hatásos a diákok számára,
az nyilvánvalóan előadás alatt derül ki, ha egyáltalán
kiderül, ahol a diákok ahhoz vannak szokva,
hogy udvariasak és passzívak legyenek.
El tudná-e fogadni a Szerkesztő a diákok által írt
olvasási naplók eredményeit, mint opcionális bizonyítékot
arra nézve, hogy egy adott cikkben leírt "új
megközelítésmód" eléri-e a célját? Meggyőző lehet-e
egy ilyen bizonyíték? Elrontaná-e ez a felhasználási
mód az olvasási naplók alapvetően intim jellegét? Mielőtt
az ilyen kérdésekre válaszolhatnánk, általánosabb
tapasztalatokra van szükségünk erről a segédeszközről.
Körbe-körbe táncolunk, és feltételezünk,
De a Titok középen ül, és tudja.
- Robert Frost
A diák középen ül. A diák tudja. Miért is ne kérdeznénk
meg, és tanulnánk meg mi is tőle - az egyetlentől,
aki meg tudja tanítani?
Köszönetnyilvánítás
A beadandó olvasónaplók alapötlete Steven Cornell professzortól
származik, aki szerint az ötlet "benne volt a levegőben" a Harvard
Egyetem Szociológia Tanszékén. A szokásos tantermi órák mellett
az e-mailes kurzusokban résztvevő diákoktól is tömegével érkeztek
olvasónaplók a világ minden részéről. Ezeknek az e-mailes
kurzusoknak az ötlete a Nyugat-Floridai Egyetemen dolgozó Richard
C. Smith -től származott, ő szervezte, és igazgatta is őket.
Ehhez a cikkhez is kaptam tőle javító észrevételeket. Mint ahogy a
Harvard Egyetem Továbbképző Intézetében általam tanított relativitáselmélet-
csoporttól is - akik azzal segítettek, hogy az olvasónaplókról
írtak olvasónaplókat!
_____________________
Megjelent az American Journal of Physics 1992. márciusi számában.
A szerzo és a folyóirat szíves engedélyével közöljük. Fordította
Bokor Nándor.