Fizikai Szemle 2009/2. 64.o.
HANGSZEREK A »SEMMIBŐL«
Nagy Anett, Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium, Szeged
Papp Katalin, SZTE Kísérleti Fizikai Tanszék, Szeged
Öveges tanár úr kísérleteivel egyetemista koromban
találkoztam először. Akkor kaptam kedvet az otthoni
kísérletezéshez, és azóta keresem azokat a kísérleteket,
amelyekhez csak hétköznapi, mindenki számára
hozzáférhető eszközök kellenek. A következőkben
Öveges tanár úr emléke előtt tisztelegve olyan egyszerű
kísérletek leírása található, amelyek segítségével
akár kis koncertet is adhatunk. A végkorrekciós
tényező meghatározása egy látszólag egyszerű mérés,
azonban nagyon jól használható komolyabb összefüggések
meghatározására, fizikai és matematikai
fogalmak elmélyítésére.
Elméleti háttér
Poharakkal, csövekkel, üvegekkel zenei előképzettség
nélkül is bármelyik osztály adhat szórakoztató
koncertet. Annyit kell mindösszesen tudnunk, hogy a
természetes (dúr) hangskála hangjainak frekvenciái -
dótól dó'-ig olyan arányban nőnek, mint a következő
számsor: 24, 27, 30, 32, 36, 40, 45, 48. Ez azt jelenti,
hogy ha a házi készítésű hangszeren egy teljes oktávnyi
hangot szeretnénk megszólaltatni, akkor a kiinduló
(alaphanghoz) képest az oktávon belüli többi
egész hanghoz tartozó f frekvenciákat a következő
törtek segítségével kaphatjuk meg:
A rezgés során létrejövő legerősebb alaprezgés
hullámhossza a rezgő levegő vagy vízoszlop hosszával
arányos [1]. Mivel egy hullám f frekvenciája és λ hullámhossza
egymással fordítottan arányos mennyiségek,
az előbbiek alapján egy adott l hosszúsághoz
tartozó kezdő hanghoz képest a többi hosszat az
előbbi törtek reciprokaként kaphatjuk meg (a törteket
egyszerűsítettem):
Házi hangszerek
Zene-csövek
A diákok között legnépszerűbb "hangszer" a zene-cső
(1. ábra). Megszólaltatása senkinek sem jelenthet gondot,
és már elsőre is biztosan sikerül. Vékony műanyag
csöveket megfelelő hosszúságúra vágva egy olyan
hangszert kaphatunk, amellyel zenélhetünk, ha a tenyerünkhöz
ütögetjük a cső egyik száját. A csőben levő
levegő ekkor rezgésbe jön és a cső hosszától függően
különböző hangokat hallhatunk. A csövek oldalára érdemes
ráírni a csőhöz tartozó adott hangot, illetve kisebbek
számára érdemes színkódot is használni. Így
ezzel a hangszerrel akár egy óvodás csoporttal is zenélhetünk,
ha kivetítjük a színekkel kódolt hangsort és rámutatunk
a soron következő színre.
1.táblázat
Adott hangok
frekvenciái és a hozzátartozó csőhosszak
|
hang
|
Frekvencia(Hz)
|
Hossz(cm)
|
C
C#
D
D#
E
F
F#
G
G#
A
H
B
C’
C’#
D’
D’#
E’
F’
F’#
G’
G’#
A’
H’
C’
|
262
277
294
311
330
349
370
392
416
440
466
494
523
554
587
622
659
698
740
784
831
880
892
1046
|
32,3
30,5
28,8
27,1
25,6
24,1
22,7
21,4
20,2
19,0
17,9
16,9
15,9
15,0
14,1
13,3
12,5
11,8
11,1
10,5
9,8
9,4
9,2
7,9
|
A zenecsöveket 20 mm külső és 16 mm-es belső
átmérőjű, vízvezeték-szereléshez használt műanyag
csövekből készítettem, de más csövek is alkalmasak a
"zenélésre" (2. ábra). Ezek viszonylag olcsón beszerezhetők,
általában 2 m-es hosszúságban, amelyből
egy nyolc hangból álló hangsor kivágható. A 20 mmes
műanyag csőből készített hangsorban a megfelelő
hangokhoz tartozó csőhosszakat mutatja az 1. táblázat
[2].
Néhány egyszerű dallam a gyakorláshoz
A Boci-boci tarka előadásához C-től C'-ig az egész
hangokra van szükségünk. A dallam a következő hangokból
áll:
C | E | C | E | G |
G | C | E | C | E | G | G |
C' | H | A | G | F |
A | G | F | E | D | C | C |
A Hull a pelyhes fehér hó transzponált dallama a
következő:
C | C | G | G | A | A | G |
F | F | E | E | D | D | C |
C | C | G | G | A | A | G |
F | F | E | E | D | D | C |
G | G | F | F | E | E | D |
G | G | F | F | E | E | D |
C | C | G | G | A | A | G |
F | F | E | E | D | D | C |
Pohár-zene
Tegyünk egymás mellé egyforma üvegpoharakat és
töltsük meg különböző magasságig vízzel (3. ábra)!
Egyik kezünkkel fogjuk le a poharat a talpánál. Nedves
ujjunkat végighúzva a pohár peremén, a pohár fala
rezgésbe jön és hang keletkezik. Az ujjunk ugyanis
hol megtapad, hol megcsúszik a pohár peremén, ezzel
rezgésbe hozva a pohár falát. Minden testhez tartozik
egy sajátfrekvencia, amelyen rezeg, ha magára
hagyjuk. A poharakba töltött különböző magasságú
vízoszlopok különbözőképpen módosítják a pohár
sajátfrekvenciáját, így különböző magasságú hangokat
hallunk. Egy elektronikus hangolóval, vagy énekkaros
diákok segítségével néhány perc alatt összeállítható
egy hangsor a poharakból. Egy kis gyakorlással
pedig egy-egy dalt is előadhatunk a segítségükkel. A
kísérlet alkalmat ad egy kis tudománytörténeti emlékezésre,
ugyanis hasonló elven működik az üvegharmonika
nevű régi hangszer.
Benjamin Franklin angliai látogatása során találkozott
egy zenésszel, aki vízzel töltött különböző poharakat
egymás mellé téve úgy "zenélt", hogy végighúzta
a poharak peremén a nedves ujját. Miután hazatért,
1761-ben készített egy zenélő eszközt, az üvegharmonikát
(4. ábra), amely közös tengelyre felfűzött üvegedényekből
állt. A hangszert pedállal forgatta, mint a
régi varrógépeket, és nedves ujjal szólaltatta meg. A
hangszer elkészültekor ezt írta egyik barátjának, a
torinói Beccaria professzornak. "Talán némi örömet
tudok szerezni önnek, hiszen hazája a zene országa.
32 üveg félgömb felhasználásával új hangszert készítettem.
Úgy érzem, valamicskével gazdagítottam ezzel
a legbűbájosabb tudományt, a muzsikát, amelynek
mindannyian rabjai vagyunk. Hangszerem szava édes
a fülnek, egyaránt zeng halkan és erősen, s ha egyszer
behangoltuk, megtartja pontosságát. Az ön országának
tiszteletére olasz nevet adtam találmányomnak,
úgy hívják: armonica." [3]
Az üvegedényeket nagyság szerint fűzte egymásba
és színes festékkel jelölte a különböző hangokat. Az
üvegharmonikán nagy nyilvánosság előtt először a
bécsi udvarban játszott Mária Terézia és József trónörökös
jelenlétében Marianna Davies művésznő, aki
ezek után Marie Antoinette francia királynőnek is
adott leckéket. A hangszer nagyon népszerűvé vált,
ezrével gyártották abban az időben. Az üvegharmonika
számos zeneszerzőt is megihletett, például Mozart
is komponált egy darabot - Adagio és Rondo KV 617
(5. ábra) - és 1815-ben Beethoven egy melodrámájában
a narrátor elbeszélése alá komponált zenét üvegharmonikára.
A korabeli történetírók szerint az üvegharmonikán
rendszeresen játszó zenészek egy része arról számolt
be, hogy érzelmileg lehangolja őket a hangszer. Úgy
gondolták, hogy a hangszerben keltett rezgések az
ujjaikon keresztül bejutnak a szervezetükbe és rosszkedvet
gerjesztenek. A vizsgálatok inkább ólommérgezéssel
magyarázták a zenészek lehangoltságát. A
hangszer üveg félgömbjei ólmot is tartalmaztak, így
elképzelhető, hogy a hangszerből jutott nagyobb
mennyiségű ólom a szervezetükbe. Mivel azonban a
18. században igen elterjedt volt az ólom használata,
így az ólom számos más forrásból is bejuthatott a zenészek
testébe [4].
Az üvegharmonika azóta is meg-megjelenik a koncerttermekben,
ebben az évben is jó néhány hazai
koncerten találkozhattak a hangszer különleges hangjával
az érdeklődők.
Befőttes üveg mint hangszer
A poharak mellett befőttes üvegekkel is zenélhetünk.
Vegyünk 8 darab egyforma befőttes üveget és töltsük
meg azokat különböző magasságig vízzel. Valamilyen
pálcával, kanállal üssünk rá az üvegekre. Azt
vehetjük észre, hogy minél magasabb a vízoszlop az
üvegben, annál mélyebb hangot hallunk. A jelenség
magyarázata hasonló a pohár-zenében leírtakhoz:
ahogy ráütünk az üvegre, abban rezgéseket keltünk,
az üveg a sajátfrekvenciájának megfelelően rezgésbe
jön. Az üveg fala érintkezik az üvegbe töltött vízoszloppal,
így az is rezgésbe jön és módosítja az üveg
sajátfrekvenciáját. Ezért hallunk különböző magasságú
hangokat különböző magasságig vízzel töltött
üvegek megütésekor. A megfelelő hangsor összeállításához
a megfelelő vízoszlop-magasságokat kell
megkeresnünk, akár hallás útján vagy egy gitárhangoló
segítségével.
Hagyományos 1 literes befőttes üvegeknél a következő
h magasságokig érdemes tölteni az üvegeket
vízzel. Sajnos nagyon különböző befőttesüvegeket
találhatunk a boltokban - így érdemes inkább saját
üvegeinket hallás útján behangolni -, ezért a természetes
skála hangjaihoz rendelhető vízoszlop-magasságok
inkább közelítő értékek:
hang | dó | ré | mi |
fá | szó | lá | ti | dó' |
h(cm) | 10 | 8,9 | 8 |
7,5 | 6,7 | 6 | 5,3 | 5 |
Hangsor üvegekből
Egy másik egyszerű és olcsó hangszer a műanyag
üdítős palack (vagy a sörös üveg, 6. ábra). Fél literes
egyforma üdítős üvegekbe különböző magasságú
vízoszlopot töltve szintén készíthetünk hangsort. Az
üveg szája felett elfújva a levegőt, a palackban levő
levegő rezgésbe jön és a vízszintnek megfelelően
hangot ad. A palack megszólaltatásához kell egy kis
gyakorlás, de ha valaki egyszer megérezte a kézben
tartott palack rezgését, utána már nagyon könnyen
előidézheti a megfelelő hangot.
Érdemes felhívni a diákok figyelmét arra, hogy míg
a poharas kísérletben a magasabb vízoszlop mélyebb
hangot eredményezett, addig ebben a kísérletben
annak a palacknak lesz mélyebb a hangja, amelyben
alacsonyabb a víz szintje. Ennek a látszólagos ellentmondásnak
az a magyarázata, hogy a poharak és a
befőttes üvegek esetében az üveg fala a vízoszlopot
hozza rezgésbe, amikor átfújunk az üveg szája felett,
akkor közvetlenül az üvegben található levegőoszlop
jön rezgésbe. Minél nagyobb a levegőoszlop magassága
- vagyis minél kevesebb víz van az üvegben -,
annál mélyebb lesz a megszólaltatott hang.
A palack nagy előnye a poharakkal szemben, hogy
sokkal könnyebb behangolni, törhetetlen, és akár egy
egész osztály részt vehet vele egy koncerten (7. ábra).
Gitárhangolóval igen gyorsan összeállítható egy hangsor,
és ha az üvegeken alkoholos filctollal megjelöljük a
vízszintet a későbbiekben nagyon könnyen feltölthető
és beállítható. Mivel egy adott hangmagassághoz tartozó
vízszint függ a palack paramétereitől, így nem adható
meg egy univerzális hangmagasság-vízoszlop táblázat.
Ha nem érzünk elég önbizalmat magunkban a palackok
behangolásához, kérjünk segítséget zeneileg képzett
diákoktól vagy az iskola énektanárától. A vízoszlopszintek
meghatározása csak néhány percet vesz igénybe,
így nem jelenthet megterhelést annak, akit megkértünk.
Pille-palackos ütőhangszer
A műanyag csöveket a befőttes üvegekhez hasonlóan
is használhatjuk hangszerként. Másfél literes palackokat
töltsünk meg különböző magasságokig vízzel és
szájuknál fogva kössük fel őket sorban egy hosszú
lécre. Kezdjük azzal, amelyikben a legtöbb víz van -
ez lesz a legmélyebb hangú - és fejezzük be a legkevesebb
vizet tartalmazóval. A hangszer megszólaltatásához
üssünk rá valamivel a lécről lelógó palackok oldalára.
Az így kapott hangszer a befőttes üveghez képest
tompább hangot ad, de nagy előnye, hogy törhetetlen,
ha pedig elreped, akkor sem balesetveszélyes.
A természetes skála hangjaihoz rendelhető h vízoszlop-
magasságok:
hangok | dó | ré | mi |
fá | szó | lá | ti | dó' |
h (cm) | 30 | 26,7 | 24 |
22,5 | 20 | 18 | 16 | 15 |
Papírhenger-xilofon
Alufólia vagy folpack (esetleg papírtörlő) papírhengeréből
egyszerűen készíthetünk xilofont (8. ábra).
Vegyünk 8 egyforma papírhengert és vágjunk le a
végeikből úgy, hogy a természetes skála hangjaihoz a
következő hosszúságú csöveket kapjuk:
hangok | dó | ré | mi |
fá | szó | lá | ti | dó' |
h (cm) | 30 | 26,7 |
24 | 22,5 | 20 | 18 | 16 | 15 |
Tegyük a hengereket egymástól 2 cm távolságra!
Egy zsinór segítségével rögzítsük egymáshoz a hengereket
úgy, hogy a zsinórt áthurkoljuk a hengereken.
Az így elkészült xilofonon egy műanyag bot segítségével
játszhatunk [5].
Egy kísérleti feladat üvegcsövekkel
A hang terjedési sebességének és a végkorrekciónak
mérése üvegcsövek segítségével
1998-ban az OKTV kísérleti fordulójában a diákok a
hang terjedési sebességét mérték üvegcső-rezonátor segítségével.
Hangforrásként egy telefonkagylót használtak,
ami a számítógéppel megvalósított jelgenerátorhoz
volt kapcsolva. A számítógépes programban a diákok a
hang frekvenciáját és amplitúdóját változtathatták. A
hang terjedési sebességének meghatározása után a diákoknak
össze kellett hasonlítaniuk a tényleges frekvenciához
elméletileg adódó rezonanciahosszat a mért értékekkel,
és olyan korrekciós eljárást kellett keresniük,
amelynek figyelembevételével a mért adatokból közvetlenül
megkapható a terjedési sebesség helyes értéke [6].
Ez a kísérlet nagyon egyszerűen elvégezhető egy
üvegedény, különböző átmérőjű üveg- és műanyag csövek
segítségével. Az üvegcsövet egyik kezünkkel tartva
helyezzük az üvegedénybe. A cső felső szájához helyezzünk
egy rezgő hangvillát és az üvegcső mozgatásával
keressük meg a rezonancia helyét (9. ábra). A rezonáló
levegőoszlop, vagyis a vízből kiemelkedő csőhossz mérésével
a hang terjedési sebessége számolható.
Az üvegcső egyik végén zárt, a másik végén nyitott
rezonátorként alkalmazható. Ekkor a levegőoszlop
sajátrezgését a csővégekről visszavert hullámok interferenciája
alakítja ki, pontosabban arra a frekvenciára
rezonál a cső, amelyen ezeknek a hullámoknak a fáziskülönbsége
adott helyen állandó. Ahol a cső impedanciája
igen nagy (zárt csővég) a nyomáshullám 0
fázisugrással, ahol nulla (nyitott csővég) π fázisugrással
verődik vissza, mégpedig 100%-ban. Így a rezonátor
energiája állandó maradna, ha a belső veszteségek
apránként nem emésztenék fel. Mindez azt is jelenti,
hogy csőben rezonáló levegőoszlop rezgéseit kívülről
nem lehetne hallani - energia a csőből nem lépne ki.
Fülünket a cső nyitott végének közelében tartva azonban
meggyőződhetünk arról, hogy ez nincsen így: a
cső vízből kiálló részének hosszát változtatgatva,
könnyen találunk olyan csőhosszat, amelynél a cső jól
hallhatóan zeng (rezonál). Ez azt is jelenti, hogy a cső
a nyitott végén sugároz, vagyis a nyitott végen bekövetkező
fázisugrás mégsem lehet π. Ekkor azonban a
rezonáló levegőoszlop hossza nem lehet pontosan
λ/4 páratlan számú többszöröse, hanem kisebb annál,
mert a fázisugrás kisebb mint π.
Az, hogy a nyitott végen bekövetkező fázisugrás
mennyire különbözik π-től, s így a kialakuló állóhullámképnek
a nyitott vég fele eső duzzadóhelye menynyivel
esne a csövön kívülre, az a nyitott végen bekövetkező
impedanciaugrástól, tehát a szabad tér és a
cső impedanciájának viszonyától függ: minél nagyobb
a cső keresztmetszete, annál kisebb az impedanciája.
A kisebb impedanciaugrás kisebb fázisugrást eredményez,
így nagyobb csőkeresztmetszetnél nagyobb "kilógás"
várható.
Az elméleti esetben - amikor a csőhossz (2k+1)λ/4
alakú - a rezonátorcső hosszának megmérésével a
hang terjedési sebessége könnyen meghatározható:
Ha l helyett (az állóhullámkép hossza a duzzadóhelytől
csomópontig) kisebb értékkel számolunk (a rezonátorcső
hosszával) a sebességre a ténylegesnél kisebb
értéket kapunk. A 2. táblázat a különböző átmérőjű
csövekkel végzett méréseink eredményeit tartalmazza.
A 2. táblázat adataiból jól látható, hogy egy adott
átmérőjű üvegcső esetén a frekvencia növelésével a
rezonáló levegőoszlop hossza, így a hullámhossz
csökken, mivel a frekvencia és a hullámhossz között
fordított arányosság van, ha a terjedési sebesség állandó.
Mivel a kísérlet közben a hőmérséklet közel
állandónak tekinthető, és a levegő összetételét sem
változtattuk meg, a terjedési sebességet állandónak
tételezhetjük fel. Ha az adott átmérőjű csőnél a különböző
frekvenciák esetén kapott levegőoszlophosszakból
terjedési sebességet számolunk, a kapott
sebességértékek a valóságosnál kisebbnek adódnak.
Ezt az eltérést nagyobb átmérőjű csöveknél nagyobbnak
találtuk. A 3. táblázatban a különböző átmérőjű
üvegcsövekkel végzett kísérleteink eredményeit foglaltuk
össze. Ha a csőhosszakat a frekvenciaértékek
reciprokainak függvényében ábrázoljuk, olyan lineáris
függvényeket kapunk, melyek nem az origóban
metszik a függőleges tengelyt, hanem attól -b méterre.
A legkisebb és a legnagyobb átmérőjű csövekkel
végzett kísérletekhez tartozó grafikonok a 10. és 11.
ábrán láthatók.
3. táblázat
Különböző d átmérőjű üvegcsövek esetén kapott egyenesek meredekségéből
számolt
c terjedési sebességek és b/d korrekciós tényezők |
d(m) |
c(m/s) |
b/d |
0,016 |
348,872 |
0,387 |
0,022 |
348,008 |
0,377 |
0,024 |
344,960 |
0,367 |
0,027 |
344,104 |
0,359 |
0,034 |
344,864 |
0,356 |
0,037 |
343,800 |
0,346 |
0,042 |
343,568 |
0,345 |
0,059 |
342,296 |
0,309 |
A különböző átmérőjű csövek esetében kapott
egyenesek meredekségeiből számolt c terjedési sebességeket
és a b/d végkorrekciókat a 3. táblázatban foglaltuk
össze. Az adatokból látható, hogy a kapott értékekre
illesztett egyenesek meredekségéből számított terjedési
sebességek átlaga igen jól megközelíti a hang terjedési
sebességének elfogadott értékét. A táblázat utolsó oszlopában
a számolt végkorrekciós értékeket tüntettük fel.
A kapott értékek jól megközelítik a szakirodalomban elfogadott
0,3-0,4 közötti értéket. A végkorrekció az átmérő
növekedésével - kísérleti eredményeink alapján -
enyhe monoton csökkenést mutat (12. ábra).
Van azonban más lehetőség is a korrekciós tényező
meghatározására. Ha a rezonáló levegőoszlop hosszát
egy adott frekvencián a csövek belső átmérőinek
függvényében ábrázoljuk, akkor egy olyan süllyedő
egyenest kapunk, amelynek meredeksége a korrekciós
tényező értékével egyezik meg, és az adott frekvenciához
tartozó, elméletileg megállapított effektív
hossznál metszi a tengelyt. Mivel leff = l+xd, ezért:
A különböző frekvenciákon mért rezonancial
hosszakat a belső átmérő függvényében ábrázoltuk, a
grafikonok a meredekségeit (a korrekciós tényezők
-1-szeresét) és a tengelymetszetekből számolt terjedési
sebességeket a 4. táblázatban gyűjtöttük össze.
Az eredmények nagyon jól megközelítik azokat az
értékeket, amelyeket az adott belső átmérők esetében
a rezonanciahossznak a frekvencia reciprokától való
függésének vizsgálatakor kaptunk (2. táblázat ).
A kísérletet különböző átmérőjű műanyag csövekkel
is elvégeztük. A mérési eredményeket, az 5. táblázat
tartalmazza. (A rezonanciahosszakat a frekvencia
reciprokainak függvényében ábrázoltuk.) Érdekes,
hogy műanyag csövek esetében a korrekciós tényező
értéke nagyobb volt, míg a terjedési sebesség értéke
kisebbnek adódott. Az üveg- és műanyag csövekkel
elvégzett kísérletek eredményeinek különbözősége
azonban nem meglepő, hiszen ezen anyagok rugalmassági
tulajdonságai eltérnek egymástól.
4. táblázat
Különböző frekvenciákon végzett mérések eredményeiből
készített grafikonokról meghatározott a meredekség és c terjedési sebesség-értékek
|
f(Hz) |
a |
c(m/s) |
256 |
-0,4419 |
349,184 |
320 |
-0,3894 |
345,216 |
384 |
-0,4076 |
347,136 |
440 |
-0,3001 |
342,496 |
512 |
-0,3222 |
343,245 |
640 |
-0,3428 |
344,576 |
798 |
-0,304 |
350,8 |
1024 |
-0,375 |
339,148 |
5. táblázat
Különböző d átmérőjű műanyag csövek esetén kapott
c terjedési sebességek és az ebből kapott
b/d korrekciós tényező értékek |
d(cm) |
c(m/s) |
b/d |
1,16 |
321,5 |
0,41 |
1,52 |
327,0 |
0,41 |
1,98 |
335,6 |
0,40 |
2,84 |
320,2 |
0,36 |
3,64 |
319,5 |
0,45 |
4,64 |
315,5 |
0,45 |
5,97 |
314,0 |
0,42 |
A rezonanciahely közvetlen közelében - a csőhosszat
igen finoman növelve - feltűnő, hogy maximális
intenzitást bevezető viszonylag gyors erősödést
egy igen gyorsan bekövetkező elhalkulás követi,
amelyben az észlelhető intenzitás jóval a
rezonanciától távoli helyzet intenzitása alá esik, majd csak ezt
követően áll vissza arra az értékre, ami a rezonanciától
mentes helyzetekre jellemző. Ennek magyarázata
abban rejlik, hogy amikor a csőben uralkodó intenzitásviszonyokra
a csövön kívüli észlelésből következtetünk,
lényegében nem azt vizsgáljuk, amire kíváncsiak
vagyunk. A csövön kívül észlelt intenzitás nemcsak
attól függ, hogy magában a csőben milyen intenzitásviszonyok
uralkodnak, hanem, hogy a belépő és
kilépő hullám milyen fázisban találkozik. A rezonanciahelyet
átlépve a rezonátor fázisa π-t ugrik, így ha a
kilépő hullám korábban erősítést adott a belépővel,
akkor a váltás után nem meglepő a gyengítés. Mindez
azt is jelenti, hogy a kívül észlelt intenzitásmaximum
nem szükségképpen esik egybe a belül tapasztalt
amplitúdómaximummal, ez a maximum és a minimum
hely közé esik. Ezek alapján rezonanciahelyzeten
azt értjük, amikor az amplitúdó a csövön belül a
legnagyobb, vagyis amikor a cső szájánál kifelé haladó
hullám visszaverődés után pontosan azonos fázisban
találkozik a cső szájánál éppen belépő külső hullámmal.
Az előbbiek alapján ez a helyzet a csövön
kívül intenzitásészlelés alapján pontosan meg sem
kereshető, de az egymáshoz közel eső minimum- és
maximumhelyek együttes figyelembevételével kisebb
hibával határozható meg, mint csupán a maximumok
megfigyelésével.
A hang terjedési sebességének és a hőmérsékletnek,
illetve a közeg anyagi minőségének a kapcsolata
A hang terjedési sebességét, így a rezonáló levegőoszlop
hosszát befolyásolja a levegő hőmérséklete. Kísérletileg
ezt a jelenséget is vizsgálhatjuk az előbbi egyszerű
kísérleti elrendezéssel. Tegyünk egy vízen úszó
gyertyát a víz felszínére, és az üvegcsövet helyezzük
úgy a vízbe, hogy a gyertya a csövön belül legyen. Ha
egy hangvillával megkeressük a rezonancia helyét,
akkor - leolvasva a rezonáló cső hosszát - megkaphatjuk
a hang terjedési sebességét a megemelkedett
hőmérsékleten. A kísérletet 440 Hz-es hangvillával és
4 cm-es belső átmérőjű csővel elvégezve a rezonáló
levegőoszlop hosszára 18,9 cm helyett 19,6 cm-t kaptunk,
amiből terjedési sebességre korrekció nélkül
345 m/s-ot, korrekcióval 350 m/s-ot kapunk.
A kísérlet arra is jól használható, hogy egyszerű eszközökkel
demonstráljuk: a hang terjedési sebessége különböző
gázokban különböző. Ha egy pezsgőtablettát
dobunk a vízzel teli tárolóedénybe, és biztosítjuk, hogy
a pezsgőtabletta mindvégig a vízben úszva a csőben
maradjon, akkor a felette levő levegőoszlopban széndioxid
molekulák is lesznek. Ezáltal megváltozik a hang
terjedési sebessége. Ezt a kísérletet 3 cm-es belső átmérőjű
üvegcsővel és 440 Hz frekvenciájú hangvillával végeztük
el. Egy metronóm hangjára figyelve a pezsgőtabletta
vízbe dobásától kezdődően 10 másodpercenként
megmértük a rezonáló levegőoszlop hosszát.
Ha a rezonáló gázoszlop hosszát, illetve az ebből
számolt terjedési sebességet az eltelt idő függvényében
ábrázoljuk (13. és 14. ábra),
látható, hogy a pezsgőtabletta
oldódásával a rezonanciahossz megváltozik.
A 13. ábrán jól látszik, hogy a pezsgőtabletta oldódása
során egyre csökkent a rezonáló gázoszlop
hossza, amely a bedobástól számítva a 80. másodperc
körül volt a legkisebb. Ekkor lehetett a szén-dioxid
mennyisége a legnagyobb a csőben található levegőoszlopban.
Ezután a gázoszlop hossza ismét nőtt, míg
a 7. perc végére az eredeti rezonanciahosszat mértük.
A kapott terjedési sebességek legkisebb értéke 294
m/s, ami a szén-dioxid megnövekedett mennyiségének
hatásával magyarázható (14. ábra). Ezzel az egyszerű
kísérlettel tehát jól demonstrálható, hogy a hang
terjedési sebessége függ annak a közegnek az összetételétől,
amelyben terjed.
Összefoglalás
2008 tavaszán osztályommal felléptünk a gimnáziumunkban
a Tavaszi Kulturális Fesztiválon, ahol üvegekkel,
poharakkal és csövekkel adtuk elő a Tavaszi
szél vizet áraszt című népdalt különböző "hangszereken"
(15. ábra). A nagy "sikerre" való tekintettel házi
hangszereinkkel (és egy másik osztállyal) az Arany
János Tehetséggondozó Program szegedi konferenciáját
nyitottuk meg.
Kísérletezni mindig élmény, tanárnak, diáknak egyaránt.
A hétköznapi eszközök nagy előnye, hogy a
kísérleteket otthon is megismételhetjük, továbbfejleszthetjük.
Az előbbi kísérletek további nagy előnye, hogy miközben
a fizikával foglalkozunk, csapatot is építünk
és jól is szórakozunk. Ezért mindenkinek jó szívvel
ajánlom, hogy próbálják ki ezeket a hangszereket a
"semmiből".
Irodalom
1. Öveges J.: Az élő fizika. Aranyhal Könyvkiadó, Budapest, 1999.
2. http://www.stevespanglerscience.com/product/1185
3. http://www.pbs.org/benfranklin/l3_inquiring_glass.html
4. http://www.sk-szeged.hu/statikus_html/kiallitas/franklin/talalmany.html
5. Tit T.: Tom Tit második száz kísérlete és produkcziója. Atheneum,
Budapest, 1904.
6. Gecső E. (szerk.): Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny
fizikából, 1994-1998. OKSZ, Budapest, 1999, 43-49.