Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Fizikai
Szemle 2009/7-8. 229.o.
Hraskó
Péter
Pécsi Tudományegyetem,
Elméleti Fizika Tanszék
A
geometria, majd pedig az
aritmetika axiomatizálásának két és félezer éves története a
tudománytörténet egyik
legambiciózusabb vállalkozása volt, amelyre csak a legnagyobb
tisztelettel
nézhetünk fel. Miért van az, hogy a fizikusok mégis inkább
bizalmatlanul, mint elismeréssel
tekintenek azokra a kollégáikra, akik a fizikában is ezt az utat
akarják
követni?
Az
ok a fizika és a matematika
tárgyában, feladatában és- ennek következtében - módszereiben rejlő
fundamentális
különbségekben keresendő. Ez annak ellenére van így, hogy a fizika a
legpéldaszerűbben matematizált ága a természettudományoknak. Az
alábbiakban
ezekre a mélyen fekvő különbözőségekre próbálok majd rámutatni.
Mielőtt
azonban ehhez
hozzáfognék hangsúlyoznom kell, hogy axiomatikus módszeren nem csupán
azt
értjük, hogy feltevéseket teszünk, és ezekből korrekt matematikai
eljárással
következtetéseket vonunk le. Ezt természetesen a fizikában is így
csináljuk. Az
axiomatikus módszer lényege máshol van, abban például, hogy egy
axiomatizált
elméletben vizsgálni illik az axiómák egymástól való függetlenségét és
a rendszer
ellentmondás-mentességét, és az axiómákon valamint az axiómákból
levezetett
tételeken kívül semmit sem szabad a bizonyításnál felhasználni. Az
ezzel járó
tömör szűkszavúság az axiomatikus tárgyalásmód jellegzetes ismérve. Az
axiomatizálást ellenző elméleti fizikusok szerint az így értett
axiomatikus módszer
az, aminek nincs helye a fizikában.1
A
fizika alapfeltevései nem
tekinthetők axiómáknak
Mindenekelőtt
arra a különbözőségre
mutathatunk rá, ami a matematikai ésa fizikai ismeretek legitimációjában
fedezhető
fel (hogy ezt a divatos politológiai kifejezést használjuk). Ez a
különbözőség
abból származik, hogy a matematika sajátos tárgyát a gondolkodás
törvényszerűségei,
a fizikáét pedig a „külvilág” törvényszerűségei képezik. Ebből
következően az ismeretek
igazolási módja (vagyis azon kritériumok természete, amelyek alapján
elfogadjuk
őket), a matematikában belső, a fizikában külső.
Úgy gondolom, ezek
a jelzők elég világosan utalnak rá, mire gondolok, mégis hasznos lehet
egy
konkrét példa.
A
18-19. század folyamán egyre
nagyobb pontossággal igazolták, hogy minden test súlyos és tehetetlen
tömege -
a test anyagi minőségétől függetlenül - egyenlő egymással. Egy piros és
egy
fehér biliárdgolyó tehetetlen tömege akkor egyenlő egymással, ha
centrális ütközésnél
a nyugvó piros golyó teljesen átveszi a fehér golyó sebességét, és
ezért a
fehér golyó az ütközés után megáll. A súlyos tömegük pedig akkor
egyenlő,
amikor a rugósmérleg mindkettőnél ugyanazt a súlyt mutatja. A két
megfigyelés
egymástól teljesen eltérő természetű, mégis mindig igaz, hogy ha az
egyik
kísérlet szerint a tömegek egyenlőnek bizonyultak, akkor a másik
kísérlet
szerint is egyenlők egymással.
A
newtoni fizika nem nyújtott
semmiféle magyarázatot erre a meglepő tapasztalati tényre, a rejtélyt
csak Einsteinnek
sikerült tisztáznia. Einstein megoldása az volt, hogy posztulálta
a
kétfajta tömeg egyenlőségét, erre a posztulátumra felépített egy
teljesen új
gravitációelméletet, amelynek struktúrája olyan, hogy a testeknek egy
és
ugyanazon paramétere jelenik meg mindkét kísérlet
leírásában. Az új elmélet
nézőpontjából ezért
fel sem merülhet
annak lehetősége, hogy ez két paraméter - a newtoni fizika súlyos és
tehetetlen
tömege - különbözzön egymástól.
Állítsuk
most párhuzamba ezt a
valódi fizikus-történetet egy kitalált matematikus-történettel. A
súlyos és a
tehetetlen tömeg egyenlőségének még megoldatlan problémáját feleltessük
meg
annak az „empirikus” ténynek, hogy bármely páros szám felbontható két
prímszám
összegére (Goldbach-sejtés). Tegyük fel most, hogy
valaki úgy oldja meg
ezt a rejtélyt, ahogy Einstein tette a kétfajta tömeggel: posztulálja,
hogy
minden egész szám felírható két prímszám összegeként. Ezután annak
érdekében,
hogy ez biztosan ne mondjon ellent az aritmetikának, az aritmetika
Peano-féle axiómarendszerét
sikeresen helyettesíti egy másik ugyancsak ellentmondásmentes
axiómarendszerrel, amelynek egyik axiómája éppen az, hogy az egész
számok
között nincsenek olyanok, amelyek nem állíthatók elő két prímszám
összegeként.
A
példa matematikai része
mesterkélt, de úgy gondolom, tényleg van hasonlóság a valódi fizikai és
a kitalált
matematikai szituáció között. Azonban biztosan lényegesen különböznek
abban,
hogy mikor tekintjük a javasolt megoldást elfogadhatónak.
Az
általános relativitáselmélet
esetében az olyan tapasztalati tények perdöntőek, mint a Merkúr
perihélium- vándorlása,
a fénysugár elhajlása a Nap körül, és természetesen az, hogy a
feltevésnek
nincs egyetlenegy olyan következménye se, amely végzetesen
ellentmondana a
tapasztalatnak.
A
matematikai példában a
javaslat mellett vagy ellen nem lehet érvelni azzal, hogy
tapasztalatilag igaz-e
vagy sem, mert ez a kritérium axiómákra nem alkalmazható. Itt csak
arról lehet
szó, hogy elég érdekesés tartalmas séma építhető-e fel az új axiómákra
ahhoz,
hogy a matematikusok cikkeket írhassanak róla. Gondoljuk csak meg:
amikor Bolyai
és Lobacsevszkij az euklideszi V.
posztulátumot az ellenkezőjével cserélte
fel, nem azért teremtett ezzel „új világot”, mert kiderült, hogy
fizikai
világunkban az új geometria érvényes. Az új világnak csak a logikai
lehetőségét
mutatták meg, mégis méltán nevezhetjük felfedezésüket
korszakalkotónak,
teljesen függetlenül attól, hogy a fizikai világ geometriája euklideszi
vagy sem.
Ma úgy tudjuk, hogy a Világegyetem nagyléptékű geometriája lehet
Bolyai-geometria,2
de erre végső soron a súlyos és a tehetetlen tömeg tapasztalati
egyenlősége
vezetett rá.
Ez
az oka annak, hogy a súlyos és
a tehetetlen tömeg einsteini feltételezését semmiképpen sem
tekinthetjük axiómának,
ha nem akarunk ezzel a kifejezéssel visszaélni, vagyis teljes
jelentés-udvarával (összes konnotációjával) együtt fogjuk fel. Az
axióma
fogalmába ma már beletartozik, hogy szabadon
választható, mert nem
meghatározott objektumok tulajdonságát fejezi ki, azaz nincs jelentése.
Eukleidésznél még volt, de ez a felfogásmára már teljesen
elavult. Az axiomatikában
ma már nem sajátos tárgyak természetéről, hanem a bizonyítások
struktúrájáról, bizonyításelméletről
van szó. Bertrand Russel frivol
megjegyzése szerint „a tiszta
matematika olyan tudomány, amelyben sem azt nem tudjuk, hogy miről
beszélünk, sem
azt, hogy igaz-e, amit mondunk.”3
Egy fizikai kijelentés ezzel
szemben csak
akkor érdekes, ha tudjuk, mire vonatkozik, és következményei
falszifikálhatók
(vagyis létezik olyan kísérlet, amelynek alapján eldönthető, hogy
igaz-e). Ezért
súlyosan félrevezető axiomatizálást ígérni a fizikában a szó
teljes értelmében.4
Az
axiomatizálás kérdéskörével
szorosan összefügg, hogy a fizikában az alapfeltevésekkel egyenlően
fontos szerepet
játszik a feltevések alkalmazhatóságának mérlegelése a
különböző konkrét
esetekben.5 Nem arról van szó, hogy a
rendszerint kis számú
felkínálható feltevés közül melyiket válasszuk, hanem arról, hogy egy
konkrét
alapfeltevés alkalmazható-e a szóbanforgó fizikai szituációban vagy
sem. Vagyis
arról kell folyamatosan dönteni, hogy a körülmények kusza halmazában
melyik az
a néhány összetevő, ami fontos.
A
bizonyításelméletben ilyesmi
nem fordulhat elő. Azon természetesen el lehet gondolkozni, hogy egy
bizonyítás
adott szakaszában melyik axiómát célszerű alkalmazni, de arról szó sem
lehet,
hogy szubjektív mérlegelés alapján döntsük el, mikor érvényes egy
axióma, mikor
nem. Egy olyan axióma ugyanis, amely nem tartalmazza egyértelműen
alkalmazhatóságának feltételeit, hiányosan van megfogalmazva (nem
axióma).
A
fizika alapfeltevéseivel
viszont mindig pont ez a helyzet, mert lehetetlen egyértelműen
körülhatárolni azokat
a természeti körülményeket, amelyek mellett egy feltevés érvényes. Ezt
minden
esetben mérlegelni kell, és a döntés nem mindig könnyű. Meggyőződésem,
hogy a
mérlegelés aktusában van redukálhatatlan összetevő, és ennek
következtében a
természettudomány működése nem formalizálható. Ezért amikor valaki azt
állítja
magáról, hogy axiomatikus fizikát űz, ezzel akarva-akaratlanul azzal
hiteget,
hogy megszabadít a fontosság mérlegelésének kényszerétől, ez pedig
semmiképpen
sem lehet igaz (és ráadásul egyáltalán nem is vonzó perspektíva, hiszen
a
mérlegelés a fizikusság egyik legélvezetesebb tevékenysége).
Folyamodjunk
megint egy fizikatörténeti példához. 1824-ben jelent meg Sadi
Carnot könyve
a „Carnotciklusról”. Carnot a perpetuum mobile lehetetlenségének
meggyőződéses
híve volt, de még a hőanyagelmélet (kalorikum) talaján állt. Ez a
korszakalkotó
munkája is a hőanyagelméleten alapult.
Carnot
elméletének fő eredménye
az volt, hogy a hőerőgép működtetéséhez két hőtartályra
van szükség: egy
magas és egy alacsony hőmérsékletűre. Így érvelt: ha egy hegyi tó
potenciális energiájának
egy részét mozgási energiává akarjuk átalakítani, lehetővé kell
tennünk, hogy a
víz alacsonyabb szintre zuhanjon. Ha a lezúdult víz potenciális
energiája a
magasabb szinten U1 volt, az alacsonyabb szinten
pedig U2, akkor
maximálisan U1-U2 mozgási
energiára tehetünk szert, tehát a
maximálishatás fok (U1-U2)/U1-gyel
egyenlő. Carnot „mérlegelte
ezt a dolgot” és úgy találta, hogy ez a mechanikai képlet alkalmazható
a hőanyagra
is, ha potenciális energián a hőmérsékletet értjük, és ezzel felfedezte
a
termodinamika máig érvényes formuláját, amely szerint a hőerőgép
maximális hatásfoka
(T1-T2)/T1.
Huszonöt
évvel később William
Thomson (a későbbi Lord Kelvin ) is ”mérlegelte a dolgot” és még mindig
a hőanyagelmélet alapján rámutatott, hogy Carnot kihagyott egy
fontos(!)
szempontot. Amikor a víz lezúdul a hegyről és közben vízimalmot hajt,
kisebb sebességgel
érkezik a völgybe, mint amikor nincs ott a vízimalom. Carnot
elképzeléséből ez
az elem hiányzik, ezért rosszul „mérlegelte a helyzetet”, analógiája
sántít.
Thomson kritikája helyénvalónak bizonyult, Carnot gondolatmenete ma már
csupán fizikatörténeti
kuriózum.
Egy
bizonyításelméleten
csiszolódott elme ebből a történetből könnyen levonhatja azt a
következtetést, hogy
a fizika egyszerűen összevissza beszéd, amire csak a gyengeelméjűségnek
kijáró
elnézéssel lehet tekinteni, vagy - legjobb esetben - tragikomédia.6
De ez súlyos félreértés. Ami itt történt, az maga volt a
működő fizika, Ember
és Természet birkózásában a „fogáskeresés” stádiuma, amely
elkerülhetetlen
kezdeti szakasz a természettudományban, amikor új területre merészkedik.7
Ha sikerülne megtisztítani a fizikát ettől a „termékenyen zavaros”
gondolkozásmódtól, akkor biztosan a halálát okoznánk.
✧
Tény
azonban, hogy éppen a
termodinamika az a területe a fizikának, ahol talán a legerősebb volt a
törekvés
az axiomatizálásra. A hő, ami a kalorikum helyébe lépett, a hőanyagnál
sokkal
nehezebben felfogható entitás. A hőanyaggal ellentétben ugyanis a
testekben
nincs meghatározott mennyiségű hő, a termodinamikában mégis
folyamatosan ennek
a nemlétező valaminek a változásáról van szó. Vagy vegyük a
reverzibilis folyamat
fogalmát, ami alapvető, csak éppen nem lehet megvalósítani.
Teljesen
érthető az a remény,
hogy az axiomatikus módszer bevetésével esetleg nagyobb világosságot
lehet
teremteni. Folyamatosan történtek ilyen próbálkozások. Az első és talán
legismertebb a Constantin Carathéodoryé (1909),
amelyet később Max
Born népszerűsített. Ha azok a másodlagos források,
amelyekből erről a
próbálkozásról olvastam, igazat beszélnek, Carathéodory nagyon különös
módon
fogott hozzá a feladatához.
Azt
a kérdést tette fel, hogy
vajon hogyan jutnának el a hő és a hőmérséklet fogalmához a
„disztermiás” gondolkozó
lények, akiknek egyáltalán nincs hőérzetük. Ezután megmutatja, milyen
kísérletek azok, amelyek - logikusgondolkozás t föltéve - végül is
elkalauzolják őket ezekhez a fogalmakhoz.
Disztermiás
fizikusaink
véletlenül rájöhetnek, hogy ha speciális falú edényt készítenek, amely
dugattyúval van ellátva, akkor az edénybe töltött gáz nyomása nem
változik meg,
akármilyen közegbe mártják is bele: akár forrásban levő vízbe (nem
tudják, hogy
nagyon meleg!), akár olvadó jégbe (nem tudják, hogy nagyon hideg!).
Aztán
készítenek hasonló edényt olyan anyagból is, amelyben a gáz nyomása
függ attól,
hogy milyen közegbe tették. Az első edényt elnevezik adiabatikusnak, a
másodikat diatermikusnak.... Carathéodory megmutatta, hogy ezen az úton
isel lehet
jutni a termodinamikához.
Biztosan
igaza volt, de milyen
általános érvényű tanulság vonható le mindebből? Az, hogy
érzékszerveink csak
akadályoznak abban, hogy a természetet megértsük? Esetleg az optikát is
akkor
értenénk meg jobban, ha vakok lennénk? A fizikában valójában rengeteg
olyan
entitással van dolgunk, amelyek az érzékszerveink számára
hozzáférhetetlenek,
ezért a Carathéodory által elképzelt szituáció nagyon is gyakori. Az
elektromos
és a mágneses tér közvetlen érzékelésére nincs alkalmas érzékszervünk,
mégis
van elektrodinamikánk. Vajon nehezebb lett volna a Maxwell-
egyenleteket
megtalálni, ha a költöző madarakhoz hasonlóan mi is tudnánk közvetlenül
érzékelni a mágneses teret?
Talán
helyénvaló, ha idézek
abból a magnós interjúból, amelyet Frenkel Andor készített
2004-ben Tisza
Lászlóval Bostonban. Az interjú idején Tisza volt az egyedüli
olyan élő
szemtanú, aki a 20-as évek második felétől kezdve közelről figyelhette
a fizika
nagy eseményeit. 1934 és 1937 között Harkovban „inaskodott” Lev
Davidovics
Landaunál (aki egyébként egy évvel fiatalabb volt nála).
Ezzel az
inaskodással kapcsolatban tette fel Tiszának Frenkel a kérdést, hogy
választott-e
Harkovban magának egy konkrét problémát, amin dolgozott. Tisza válasza
ez volt8:
„A
témaválasztásnak rituális
rendje volt. Először is mindenkinek le kellett vizsgáznia a
»teorminimum«- ból,
amelyet később »Landau-minimum«-nak neveztek. Erre egy tematikai
összefoglaló
alapján készülhettünk fel. Kérhettem volna, hogy tegyenek velem
kivételt, de
nem kértem. Landau minden sikeres vizsgázó pályáját figyelemmel
kísérte. Az
élete végéig vezetett listán az ötödik vagyok - az egyetlen külföldi.
Az anyagot
részterületekre osztották, és mindegyikből szóbeli vizsgát kellett
tenni
Landaunál. Matematikából és klasszikus mechanikából felmentett, az első
vizsgát
termodinamikából kellett letennem. Rögtön bajba kerültem. Mint már
említettem,
Max Borntól tanultam termodinamikát. Landau felfogása nem is
különbözhetett volna
jobban Bornétól. Born Carathéodory szellemében fektette le az alapokat.
Önéletrajzából tudjuk, hogy az alapelvet ő javasolta Carathéodorynak.
Mint már
említettem, úgy találta, hogy Carathéodory dolgozata túlságosan elvont
a
fizikusok számára, és három cikkből álló sorozatot írt, amelyben az
elméletet emészthetőbbé
tette. Ezt a változatot adta elő azon a kurzuson, amelyikre jártam.
Born
szerint a termodinamika
gyönyörű, de a fizikának tökéletesen kidolgozott ága volt; Landau úgy
látta,
hogy folyamatosan fejlődik. Ennek megfelelően Landau lebontotta azokat
a
határokat, amelyeket Born emelt, amikor ezt a területet mindentől el
akarta
választani. A Born-féle termodinamika klasszikus, és nem kapcsolódik
sem a
statisztikus fizikához, sem a kvantummechanikához. Landau szerint a
termodinamika statisztikus és kvantumos, fejlődésben lévő diszciplína.
A
vizsgán fogalmam sem volt, miről beszél, meg is buktam. A csoport egyik
tagja, Pjatigorszkij
megszánt, és kölcsönadta a Landau-féle termodinamika rövid
összefoglalóját.
El voltam ragadtatva tőle, és le is tettem a vizsgát.”
David
Hilbert nemcsak a
matematikában képez külön fejezetet, hanem a fizika axiomatizálásának
területén
is.
Az
elméleti fizika rengeteget
köszönhet a matematikus Hilbertnek. Kettőt emelnék ki ezek közül.
Először is a
lineáris integrálegyenletek elméletében elért eredményeit, ezen belül a
Hilbert-tér fogalmának megalkotását, amely a kvantumelmélet matematikai
apparátusának
alapját képezi. A másik terület a variációs elvek és módszerek. Itt
Hilbert
talán legjelentősebb eredménye a fizika számára az általános
relativitáselmélet
téregyenletének származtatása egy egyszerű variációs elvből.
Hilbert
körülbelül két évtizeden
keresztül, nagyjából 1900 és 1920 között folyamatosan foglalkozott
fizikával,
rendszeresen tartott egyetemi kurzusokat a fizika különböző ágairól.
Előtte a
geometria axiomatizálásának területén publikált jelentős eredményeket
(az
euklideszi axiómarendszert öntötte modern formába), utána pedig a
bizonyításelmélet róla elnevezett formalista felfogását dolgozta ki.
Egyáltalán
nem meglepő, hogy közben a fizika axiomatizálására is jelentős
erőfeszítéseket
tett.
Egy
Tel Aviv-i
tudománytörténész, Leo Corry az utóbbi
tízegynéhány évben kritikai
vizsgálat alá vette Hilbertnek a fizika axiomatizálásával foglalkozó
dolgozatait. A konklúzióit 2004-ben egy könyvben publikálta.9 Az alábbiakban Corry
következtetéseit foglalom
össze dióhéjban.
Hilbert
axiomatizálási
törekvései kiterjedtek a fizika összes fontos területére (mechanika,
statisztikus fizika, termodinamika, elektrodinamika). Valószínűleg Born
és Carathéodory
is innen merítették az indíttatást a termodinamika axiomatizálására.
Hilbert,
amikor a fizika axiomatizálásáról írt vagy beszélt, ezt a kifejezést az
axiomatikus módszer matematikában elfogadott értelmében használta, és
úgy
állította be a dolgot, hogy a fizikában pontosan ugyanolyan cél vezeti,
mint az
euklideszi geometria sikeres axiomatizálásánál. Corry konklúziója
szerint
azonban a két axiomatizálás semmiképpen sem mérhető össze egymással.
Hilbert
ezt sohasem ismerte el, pedig sokszor kényszerült rá, hogy a bírálatok
hatása
alatt az axiómáit átfogalmazza. Az is előfordult, hogy a későbbi séma
ellentmondott a korábbinak, de Hilbert ezt következetesen tagadta.
A
bírálatok időnként igencsak
hevesek voltak. Ez különösen a hőmérsékleti sugárzás axiomatizálása
kapcsán
dokumentálható. 1913-ban Hilbert úgy ítélte meg, hogy Kirchhoff
nevezetes
törvényének10 igazolása nem üti meg a szigorúság
elvárható mértékét,
és azt állította, hogy axiomatikus alapon szigorú bizonyítást adott rá.
Hilbert
bizonyítása azonban
indulatos reakciót váltott ki annak a berlini kísérleti csoportnak a
tagjaiból,
akiknek a mérései alapján vezette be bő tíz évvel korábban Max
Planck a
róla elnevezett h állandót. A csoport véleményét Ernst
Pringsheim fogalmazta
meg cikk formájában. A bírálat lényege az volt, hogy Hilbert olyan
feltevéseket
fogad el axiómaként, amelyeket a fizikusok szerint bizonyítani kell,11
és ugyanakkor olyan irányban általánosít, ami a fizikusok szerint
érdektelen.
Mint látható, a vita tényleg arról szólt, hogy a jelenségekben ki mit
tart fontosnak.
A fizikában ez elkerülhetetlen, és aláaknáz minden
axiomatizálási kísérletet.
Volt
Hilbert fizikájának egy
csendes bírálója is, aki csak magánlevélben tett elmarasztaló
észrevételeket: Albert
Einstein. Már említettem, hogy Hilbertnek maradandó érdemei vannak az
általános
relativitáselmélet variációs elvként történő megfogalmazásában. Van egy
kitűnő
könyv, A modern gravitációelmélet kialakulása (szerzője
V. P. Vizgin,
magyarul is megjelent Illy József fordításában),
amely mintaszerűen elemzi
Hilbert hozzájárulását az általános relativitáselmélethez.12
Itt
most a kérdésnek csak egyetlen aspektusát emelem ki: Vizgin megerősíti
Einstein
véleményét, hogy
Hilbert - miközben
tökéletesen megértette a probléma matematikai oldalát - az elmélet
fizikai tartalmát
súlyosan félreértette. Vizgin (és egyébként Corry is) hivatkozik
Einstein
1916-ban Hermann Weylhez írott leveléből az alábbi
sorokra, amelyeket az
utolsómondat miatt idézek:
„Gyerekesnek
tűnik Hilbertnek az
anyagra vonatkozóföltevése, olyan gyerekre gondolok, aki nem ismeri a
világ
álnokságát.... Semmiképp sem lehet helyeselni, hogy a relativitási
posztulátumból következő komoly megfontolásokat az elektron vagy az
anyag
fölépítésére vonatkozóily kockázatos és alaptalan föltevésekkel
zavarjanak
össze. Készséggel elismerem, hogy az elektron szerkezetére vonatkozó
alkalmas
föltevés, illetve Hamilton-függvény felkutatása ma az elmélet egyik
legégetőbb
feladata. Az »axiomatikus módszer« azonban aligha segíthet.”
✧
Befejezésül
újra aláhúzom, hogy
a fizikában az egyes törvények alkalmazását mindig megelőzi annak
mérlegelése, hogy
a vizsgált jelenség szempontjából a megfigyelés konkrét körülményei
között
milyen hatásokat kell lényegesnek, illetve lényegtelennek tekinteni. Az
axiomatizálás erről eltereli a figyelmet, mert az egzaktság illúzióját
nyújtja.
Ezzel fontos igényt elégít ki: a bizonyosság utáni
vágyat. Lehet, hogy
gyakran ezért élik meg az axiómarendszerek kidolgozói inzultusként
a
bírálatot. Ez a reakció még egy Hilbert méretű zseninél is
megfigyelhető.
________________________
1 C. W. Kilmister és J. E. Reeve Rational Mechanics című könyvükben (Longmans, 1966) a newtoni mechanikát hét kiinduló feltevésre alapozzák. Ezeket axiómáknak nevezik, és az elnevezéshez a könyv 50. oldalán ezt a megjegyzést fűzik: „Az axiómák kiválasztásánál nem törekedtünk arra, hogy minimális számú egymástól független axiómánk legyen; még ha ez lehetséges lenne is, nem biztos, hogy különösebben hasznos volna. A fő szempontunk az volt, hogy az olvasók elfogadhatónak találják őket és a kívánt eredményre vezessenek.”
2 A ma elfogadott álláspont szerint a megfigyelések az euklideszi teret favorizálják a két másik lehetőséggel, a háromdimenziós gömbbel ésa háromdimenziósBolyai-térrel szemben.
3
Mint már szó volt róla, az axiomatikus módszerhez nemcsak az tartozik
hozzá,
hogy csak az lehet tétel, amit az axiómákból lehet levezetni a
transzformációs
szabályok alapján, hanem az ellentmondás- mentesség analízise is. Ennek
egyik
legfontosabb eljárása a modellezés. Ha objektumok
egy halmazáról sikerül
megmutatni, hogy realizálják az axiómarendszer összes axiómáját, akkor
az
axiómarendszer nem lehet önellentmondó, mert ezek a tárgyak léteznek,
és a létezőben
nincs ellentmondás. A matematikában ennek a módszernek a
hatékonysága elég
korlátozott, mert az igazán érdekes esetekben nem lehet „tárgyakkal”
realizálni
egy axiómarendszert, hanem csak legfeljebb egy másik axiómarendszerrel.
De még
így is érdekes eredményeket lehet kapni. Klein és Poincaré
ezzel
a módszerrel mutatta meg, hogy a Bolyai-geometria ellentmondásmentes,
ha az
euklideszi az, Hilbert pedig a Bolyai-geometria
ellentmondás-mentességét
az aritmetika ellentmondás-mentességére vezette vissza.
A
fizika számára a „létezőben nincs ellentmondás” elvből az következik,
hogy ha a
fizika a tapasztalat folyamatos kontrollja alatt fejlődik, vagyis a
kísérleti
eredmények „visszaigazolják” az elgondolások helyességét, akkor nem
szükséges
még külön gondoskodni az ellentmondás-mentességről, hiszen ekkor a
természet
maga az elmélet létező modellje.
4
A fizikai feltevéseket legfeljebb a posztmodern (teljesebb
nevén az ismeretelméleti
szkepticizmus) nézőpontjából tekinthetjük önkényesen
választható
axiómáknak. Ez az ókorig visszanyúló felfogás ugyanis azt vallja, hogy
a
természet minden lehetséges „olvasata” egyenértékű egymással. A modern
tudomány
módszertani szkepticizmusa azonban megcáfolja ezt a
véleményt.
5
Lehet-e a földgolyót pontszerűnek tekinteni? A fizikában még ezt a
teljesen
abszurd feltételezést is elfogadjuk annak érdekében, hogy a
Kepler-törvényeket
levezethessük a newtoni gravitációelméletben vagy az általános
relativitáselméletben. De ha a Föld forgástengelyének lassú
precesszióját is
meg akarjuk érteni, akkor már nem tekinthetjük a Földet tömegpontnak.
Akkor
pedig végképp nem tehetjük ezt meg, ha Buda egyik végéből Pest másik
végébe
kell utaznunk.
6
C. A. Truesdell: The Tragicomical History of Thermodynamics,
1822-1854. New
York: Springer-Verlag, 1980.
7
Ugyanezt a „fogáskeresést” figyelhetjük meg a maghasadás felfedezésének
a
történetében is (lásd az Epizódok a maghasadás felfedezésének
történetéből című
cikkemet a Természet Világa 2004. I.
különszámában).
8
Természet Világa 2004/4.
9
Leo Corry: Hilbert and the Axiomatization of P hysics
(1898-1918). Dodrecht:
Kluwer, 2004.
10
Emlékeztetek a Kirchhoff-törvényre: minden test elnyeli a rá eső
elektromágneses
sugárzás egy részét és maga is képes ilyen sugárzást kibocsátani.
Ezeket a
tulajdonságokat két koefficienssel, az A abszorpciós
és az E emissziós
koefficienssel lehet jellemezni, amelyek anyagról anyagra erősen
változnak. Arányuk
azonban univerzális, és csak a hőmérséklettől valamint a
hullámhossztól
függ.
11
Például azt, hogy a sugárzás külön-külön minden hullámhoszszon
egyensúlyban van
önmagával. Kirchhoff törvénye az előző lábjegyzetben idézett formájában
erre az
esetre vonatkozik. Amikor a falak szórják a fényt és/vagy
fluoreszkálnak, a
Kirchhoff-törvény gyengébb formában érvényes (lásd Landau, Lifsic: Statisztikus
fizika kötetében a Fekete sugárzás című
fejezetet).
12
W. Isaacson nemrég megjelent Einstein-életrajzában
(Alexandra, 2009)
újonnan előkerült dokumentumokat is felhasznál arra, hogy tisztázza
Hilbert
szerepét az általános relativitáselmélet létrejöttében.