Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
SZALAY SÁNDOR
100 éve született Nyiregyházán 1909. október 4-én
Berényi
Dénes
ATOMKI, Debrecen
Szalay
Sándor akadémikus,
a debreceni
kísérleti fizikai tudományos iskola és intézetünk alapítója 100 éve
született
és közel negyedszázada már nincs köztünk. Ha ez még nem is igazán
történelmi idő,
ahhoz elegendő, hogy alkalmat adjon arra, hogy Szalay akadémikus
életművére,
munkájának eredményére visszatekintsünk.
A
következőkben néhány vonással szeretném felvázolni Szalay Sándort, a
tudóst, a
tanárt, a tudományos szervezőt és az embert. Természetesen a különböző
szempontok
szerinti megközelítések kölcsönösen átfedik egymást, szigorú
szétválasztásuk
nemcsak értelmetlen, de valójában lehetetlen is.
A tudós
Szalay
Sándor tudományos pályájának kezdetén a 20. század harmincas éveiben
három
Nobel-díjassal is dolgozott együtt, Szent-Györgyi Alberttel
(Szeged), Debye-jal
(Lipcse) és Rutherforddal (Cambridge). Ez utóbbi
különösen nagy hatással
volt további kutatói pályájára. Mindig szem előtt tartotta azonban,
amit
Szent-Györgyi Alberttől tanult: „A kutatónak nem érdemes kitaposott
utakon
járni. Amit már sokan kutatnak, abban csak részeredményeket lehet
felmutatni. A
merőben újat kell keresni, így lehet úttörő munkát végezni, eredetit
alkotni.”
Alig két-három évvel hazatérte után, 1938-ban és 1939-ben már
atommagfizikai
cikkek jelentek meg nagy tekintélyű nemzetközi folyóiratokban az ő
szerzőségével
Debrecenből. Szalay ezeket a kutatásokat az akkori szerény körülmények
között az
intézetben készült berendezésekkel végezte, igaz Bécsben. A
magyar
magfizika bölcsője - ha kissé költőin akarjuk kifejezni magunkat -
Debrecenben
ringott, máshol jó évtizeddel később kezdtek kutatásokat ezen a
terülten
hazánkban.
Ez
tette lehetővé, hogy a II. világháború után, amikor a nukleáris energia
mesés
lehetőségeket ígért, az intézetben épített berendezéssel uránkutatáshoz
fogjon
hazánkban. Ennek eredménye lett a pécsi uránbányászat beindítása. Ezen
kutatás
során derült ki, hogy az urán a szenekben és általában a tőzegben
bedúsul. A
természet logikáját követve rájött arra a törvényszerűségre, hogy a
humuszsavak
a nehézfémeket megkötik. Így vált érthetővé a tőzeges talajokon a
növények nyomeleméhezése.
Innen már csak egy lépés volt a gyakorlati alkalmazás a megfelelő
technikával történő
mikroelem „trágyázáshoz”.
Szalay
Sándor kezdettől fogva tele volt ötletekkel, témajavaslatokkal és
egy-egy
munkatársát ezekbe az irányokba indította el. Ezekben a kutatásokban
azután egyrészt
sok esetben még sokáig maga is aktívan és kreatívan részt vett,
másrészt ezekből
nem egyszer az idő elteltével kutatási irányok, kutatócsoportok,
tudományos
osztályok fejlődtek ki az intézetben.
A
fentiek részletes bemutatására, az elért eredmények értékelésére itt
nincs
lehetőség, csak vázlatos felsorolásra vállalkozhatunk a munkatársak
nevének feltüntetése
nélkül.
A
magfizikában az eszközfejlesztés révén (ködkamra, gyorsítók, béta- és
alfa-spektrométerek stb.) olyan jelentős, nemzetközi elismerést
kiváltó,
tankönyvekbe bekerülő felfedezésekre került sor, mint a neutrínó
visszalökő
hatásának kimutatása, vagy a világon egyedülálló, eredeti új típusú
béta- és
alfa-spektrométerek kifejlesztése és velük a megfelelő területeken
nemzetközileg kiemelkedő kutatási eredmények elérése és kutatási
irányok
kijelölése.
Ahogy
Szalay akadémikus szemléletében és tevékenységében - mint fentebb már
láttuk -
a különböző tudományágak határai nem jelentettek áthatolhatatlan
válaszfalat -
ezeket csak elménk korlátozottsága miatt bevezetett megkülönböztetésnek
tekintette -, úgy az alap- és alkalmazott kutatás, sőt a gyakorlati
alkalmazások elkülönítését sem vette komolyan.
Ugyanakkor,
amikor érdeklődése - mint láttuk - az uránkutatás felé fordult, ettől
függetlenül, ugyanebben az időben felismerte, hogy a radioizotópok
alkalmazása
milyen új lehetőségeket teremt az orvosi-biológiai
kutatásokban, sőt
a gyakorlatban is. Már a negyvenes évek végén és az
ötvenes évek elején megkezdte
az egyetem orvosi intézeteivel, klinikáival az együttműködést a
radioizotópokkal végzett hisztokémiai vizsgálatokkal. Ezekből
nemzetközi szintű
eredmények születtek, és közreműködésével már a klinikai gyakorlatban
történő
alkalmazásokra is sor került. Ha azt mondtuk, hogy a magyar magfizika
bölcsője
Debrecenben ringott, ezt elmondhatjuk a radioizotópok hazai
orvosi-biológiai
alkalmazásairól, vagyis - mai terminológiával - a nukleáris medicináról
is.
Szalay
széleskörű érdeklődése hamarosan kiterjedt az emberi
környezet kutatására és
védelmére is. Már az ötvenes évek legelejétől kezdte vizsgálni a levegő
- elsősorban
a nukleáris bombakísérletektől eredő - radioaktív szennyeződését. Ez a
kutatás
azután munkatársakkal együttműködve fontos programmá szélesedett: a
bioszféra
radioaktív szennyezettségének vizsgálatára. Meg kell jegyeznünk, hogy
ezek a
kutatások is előzmény nélküliek voltak hazánkban, sőt bizonyos
tekintetben nemzetközileg
is úttörőnek számítottak.
Ezek a
vizsgálatok vezettek a történettudományok szempontjából fontos bizonyos
leletek
- a szén 14-es izotópja segítségével történő - kormeghatározása hazai
meghonosításához is.
A
geológiával Szalay professzor már az uránlelőhelyek kutatása során
kapcsolatba
került. Geológiai érdeklődése és a magfizikai módszerek
(tömegspektrometria!) vezették
el a geokronológiához, azaz a kőzetek korának
magfizikai módszerekkel
történő meghatározásához, amellyel kapcsolatban az intézet
világviszonylatban egyedülálló
eredményeket produkált, elsősorban a Kárpát-medencére vonatkozóan. Hogy
a kreatív
érdeklődés ezen a téren is milyen messze vezette el őt, arra jellemző,
hogy a
módszert használva eljutott nemcsak a különleges Kabai meteorit
vizsgálatához, de
a Föld ősi atmoszférájának a tanulmányozásához is a korabeli kőzetek
gázzárványainak tanulmányozása alapján.
Szalay
tudós egyéniségében szinte egyedülálló módon egyesült a kísérleti
beállítottságú alapkutatási tevékenység a más tudományterületek és a
gyakorlat iránti
nyitottsággal. Gondoljunk csak arra, hogy fizikusként eljutott az
uránkutatásig, a geológiai jellegű vizsgálatokig, a biológiai-orvosi
kutatásokig, sőt a klinikai gyakorlatig, továbbá a környezetkutatásig,
az agrárterületen
pedig a nyomelemtrágyázásig, és mindezeken a területeken sokszor úttörő
volt.
Ez a szemlélet és törekvés akkoriban különösen újdonságnak számított.
A tanár
Szalay
professzor az oktatást, a tanítást mindig nagyon fontosnak tartotta.
Sokáig
magának tartotta fenn az első éveseknek szóló bevezető előadások
tartását. Egyetemi
jegyzetek írására is szakított időt. Szorgalmazta, hogy ne csak
középiskolai
tanárok dolgozzanak iskolai munkájuk mellett az intézetben, szerezzenek
egyetemi
doktorátust, de lehetőséget teremtett arra is, hogy középiskolai diákok
is
bejárhassanak az intézetbe.
Maga
így nyilatkozott: „A tudós dolga, hogy ismereteket átadjon, s
oktatómunkája
során kiválassza azokat, akikben van fantázia.” Vagy máshol: „...a fő
súlyt a
tehetségszelekcióra fektettem”.
Ez
utóbbi nyilatkozatok már átvezetnek a tudományos iskolaépítés
területére. Mint
láttuk, Szalay Sándornak számos eredeti ötlete volt és ezek
megvalósításába részben
maga fogott bele megfelelő munkatársakkal, részben egy-egy irányba
elindított
egy-két tehetséges munkatársat, akik önállóan dolgoztak tovább, további
munkatársakat gyűjtve maguk köré. Ezek munkáját mindig érdeklődéssel
követte,
bizonyos esetekben, ha valami érdeklődését különösen felkeltette, maga
is újra
bekapcsolódott a különböző kutatási területeken egy-egy témába.
A
kiválasztott tehetséges kutatókra, az általa alapított tudományos
iskola
eredményeire mindig büszke volt és soha sem mulasztotta el, hogy ha
alkalma
volt rá, hogy név szerint említse meg a szóban forgó vezető kutatókat,
akiket ő
választott ki és ő nevelt önálló kutatóvá.
A
tudományos szervező
Amikor
1936-ban Cambridge-ből hazatért, a Debreceni Egyetem Orvoskari Fizikai
Intézetében (mert ekkor még külön fizikai intézet nem volt, a tanárok
és a kutatónak
készülők oktatását fizikából ez az intézet látta el) nagyon szegényes
viszonyokat talált. Ebből kellett egy olyan intézetet felépítenie,
amely a
modern, kísérletes fizikaoktatáson kívül lehetőséget teremt nemzetközi
színvonalú tudományos eredmények létrehozására.
Alighogy
erőfeszítésének eredményei mutatkoztak, kitört a II. világháború, majd
jöttek a
bombázások és a front átvonulása. Az intézetet bombatalálat érte, az
épület egy
része megrongálódott. A munkatársak szétszóródtak: hadifogság,
külföldre
távozás stb. miatt. Szinte mindent elölről kellett kezdeni. A negyvenes
évek
végétől az ötvenes évek elejétől a Természettudományi Kar
megalakulásával az
Orvoskari Fizikai Intézetből a Kossuth Lajos Tudományegyetem intézete,
majd
Kísérleti Fizikai Tanszék lett. Ezek az átszervezések sok és nagy
feladatot
jelentettek, különös tekintettel a korábban elképzelhetetlen méretű új
oktatási
terhelésre.
Mindehhez
járult az Atommagkutató Intézet felépítése 1954-től, amely új
épületeket
jelentett, de még inkább a tudományos kutatási tematikai kialakítását
és a
megfelelő kutatók kiválasztását, nevelését.
Így
jelent meg Szalay professzor szervező munkája eredményeképpen Debrecen
a világ
fizikai kutatási térképén, mint ismert és elismert hely.
Az ember
Szalay
Sándort mindenki, akinek bármilyen érintkezési pontja volt vele,
kemény,
gerinces, tisztakezű embernek ismerte. Nem volt kenyere a fúrás, a
hátulról támadás,
véleményét egyenesen, bárkinek a szemébe mondta. Sokszor a
politikusoknak is, a
„Pártnak” is, nem egyszer naivság számba menően.
Nem
sokkal halála előtt kérdeztem tőle, hogy miként lehet az, hogy őt
mindig
hagyták dolgozni, míg Sántha professzort, a neves
agysebészt ismeretesen
száműzték, munkáját lehetetlenné tették, pedig kifejezetten baloldali
volt és -
különösen eleinte - igyekezett több mint lojális lenni a kommunista
rendszerhez. „Ja, fiam Sántha nem tudta, hogy ezekkel nem lehet
parolázni” -
mondta nekem Szalay, vagyis ő soha nem rejtette véka alá különállását,
szellemi
önállóságát, és ezt bizonyos mértékig tiszteletben tartották.
Szalay
akadémikusról, az emberről nem emlékezhetünk meg anélkül, hogy
családjáról ne
szólnánk. Feleségével, Csongor Évával együtt, aki
szintén ismert fizikus,
élete végéig az intézetben lakott és itt nevelődtek fizikussá fiai is.
Öröksége
Bármennyire
nehéz is - különösen, ha az ember teljességre szeretne törekedni -,
befejezésül
egy-két gondolattal megkísérlem összefoglalni, hogy mi az, amit nemcsak
mi
fizikusok, hanem a mai magyar tudományos közösség, sőt ezen a
közösségen túl is
tanulhatunk, tanulhatnak tőle. Nyilván sok mindent lehet elmondani,
bizonyára
kissé szubjektív lesz, amit kiemelek.
Mindenek
előtt megtanulhatjuk tőle, hogy ne féljünk követni a „természet
logikáját”, a
természeti folyamatok valóságos útját, ne tekintsük a tudományterületek
határait, amelyek csak elménk korlátozottságát jelentik, mert azok a
természetben nem léteznek. Legalábbis ne feledjünk túltekinteni konkrét
kutatási területünk határain - ez az, amit ma inter- vagy
multidiszciplináris szemléletnek
neveznek -, vagyis figyeljünk arra, hogy eredményeinknek milyen
jelentősége
lehet közeli-távoli más tudományterületeken, sőt a gyakorlatban.
Mindehhez fontos
a kapcsolatépítés, az együttműködés, ami napjainkban kulcsszónak számít
a
tudományban.
A
másik fontos örökségünk az eszközfejlesztés - nyugodtan mondhatjuk -,
az
eszközfejlesztő kutatás. Egy új kísérleti berendezés, különösen ha az
egyedülállóan új, valóban új utakat nyithat a tudományos kutatásban. Az
eredeti, új berendezések tervezése és építése a debreceni kísérleti
fizikai
iskola legfontosabb jellegzetességei és pozitív hagyományai közé
tartozik.
Végül, de valóban nem utolsó sorban
mesterünk, Szalay
professzor legfontosabb örökségét képezi az a gerinces, korrekt
magatartás, ami
őt mindig jellemezte. Ahogy nekrológjában elhangzott: „Kutatói, nevelői
és
vezetői erényei szorgos munkával kiművelt teljes, harmonikus
egyéniségéből
fakadtak. Következetes, szigorú igényesség, kiegyensúlyozott, igazi
teljesítményekre alapozó értékrend irányította saját életét és
munkatársai,
tanítványai kiválasztásában és formálásában követett gyakorlatát.
Nevelőként és
vezetőként a tehetségszelekcióban és a tehetség gondozásában látta az
új
nemzedék felépítésének kulcsfontosságú kérdését.”
Emlékbeszéd,
elhangzott Szalay Sándor
akadémikus 100 éves születési évfordulója tiszteletére rendezett
tudományos
ülésen, 2009. szeptember 29-én Debrecenben, az MTA Atommagkutató
Intézetében.