Fizikai Szemle honlap |
*
Előkészületben elolvasva a felkért referensek dolgozatait az embernek az volt az első és igen erős benyomása, hogy széles körben tudatossá válik egy régi igazság. Nevezetesen, hogy a természettudományok különböző ágai igen szoros kapcsolatban vannak egyrészt egymással, másrészt pedig a matematikával. Néhány hivatkozás jól mutatja ezt. Minnaert professzor, Hollandia, dolgozatában olvashatjuk, hogy régi idők óta két tudomány nyújtott alapvető segítséget a csillagászatnak, a matematika és a fizika. Az utóbbi fél évszázad alatt nagymértékben megnőtt a csillagászatban a fizika fontossága. A korszerű csillagászat nem csupán az égi mechanikára épít, nagyobb mértékben használja fel a fizika egyéb fejezeteit. Napjainkban a hidrodinamika, magnetohidrodinamika és plazmafizika bevezetése adja a csillagászat sajátos vonásait, valamint a rádiócsillagászat és űrkutatás technikai módszereit. - Schwab professzor, Németország, pedig többek között a következőket írja kémiával foglalkozó előterjesztésében. A régebbi időben a vegyésznek csak annyiban volt szüksége fizikára, hogy józanul ítélje meg kísérleti munkájának egyes elemeit, mint aminők pl. vákuum, desztillálás, gázáram, hidrosztatika. E célból elégséges volt az orvostanhallgatókénak megfelelő kísérleti fizikai tanfolyam. Ez a helyzet lényegesen megváltozott az utóbbi 30-40 évben. Manapság a fizika nagyon mélyen, valódi alapjaiban átjárja a kémiát. Elég, ha csak a kvantummechanika fontosságát említjük a kémiai kötés elméletében. A felületi ismereteknél több tudást kell adnunk a kémikus hallgatónak, éspedig nemcsak a kísérleti fizika oldaláról. Itt ti. egy elektronikai kiegészítő tanfolyam fedezni tudná a korszerű igényeket. De sokkal több elméleti fizikára van szükség, mint az előző időkben. A nehézség csak ott van: honnan vegyük az ehhez szükséges tanulmányi időt? Azt javasolta mindamellett, hogy legalább egy kémiamentes félévet kell hagyni a fizikai ismeretek megszerzésére. Az aztán a fizikus professzorok feladata, hogy mit sűrítsenek bele ebbe a félévbe. - Vagy nézzünk néhány mondatot Neville professzor, Egyesült Királyság, geológiával foglalkozó tanulmányából. A geofizika problémái csaknem kivétel nélkül a föld egyes rétegeinek relatív mozgását érintő mechanikai problémák, az anyagok szilárdságára, hullámok átbocsátására, a viszkozus folyásra, halmazállapotváltozásokra, mágneses mezőkre, hőtani körfolyamatokra és entrópiára vonatkoznak, a fizika csaknem minden fejezetére. Megoldásukhoz, vagy éppen felismerésükhöz is a laboratóriumi fizikában való széleskörű ismeretekre és az elméleti fizika megértésére van szükség. - Volt azonban negatív előjelű megnyilatkozás is. Temple professzor, Egyesült Királyság, a mechanikával kapcsolatban ezt mondja: „A mechanikát az ezen a területen ténylegesen dolgozó tudósnak, vagyis mérnöknek kell oktatnia és nem matematikusnak vagy fizikusnak. Úgy látszik, hogy a fizikusok elvesztették érdeklődésüket a mechanika iránt és ennek következtében tanításuk felületessé és érdektelenné kezd válni.” Elgondolkoztató megállapítás. - Általában igen sok szó esett a fizika és matematika összefonódottságáról. Igen erősen megnyilatkozott a kongresszus egész folyamán a matematika ereje. Itt sem maradhat említés nélkül a matematika uralkodó szerepe mai világunkban. Személyes érdeklődésből folyóan a matematikával és fizikával foglalkozó megbeszéléseken vettem részt inkább, és a jelen referátumban is ezekre térek ki. A kongresszus első fázisában az alábbi hat munkacsoport működött.1 | A tartalom megválasztása | - A fizikus végezze | |
2 | Terjedelem és időrend | - Matematikusok, nevelők, vezető tanárok és pszichológusok döntsék el. | |
3 | Újítások bevezetése | - Helyi vezetőt és külső tanácsadót igényel. Kísérleti osztályok szervezése kívánatos. |
1 | Tervező értekezlet | - Két-három nap | |
2 | Író értekezlet | - Egy-két hónap | |
3 | Kísérleti osztályok | - Egy év, gondos felügyelet mellett | |
4 | Újraíró értekezlet | - Egy-két hónap. Ugyanazok a személyek, mint 2-ben | |
5 | Az újraírt anyag használatának elterjesztése | - Fokozatosan. |
A | B | |
Sorok, sorozatok elmélete | Valós számok | |
Relációk | Grafikus módszerek | |
Csoportelmélet | Primitív függvény | |
Egész számok | Exponenciális függvény | |
Komplex számok | Logaritmus | |
Trigonometria | Számolóléc | |
Vektorterek | Vektorfüggvények | |
Differenciál és integrál | Lineáris programozás | |
Állandó együtthatós differenciálegyenletek | Elemi valószínűség | |
Analitikus geometria | Elemi elméleti statisztika |
A | B | |
Erő | Munka, potenciálkülönbség | |
Teljesítmény | Hőmérséklet, fajhő | |
Geometriai optika | Fagyás | |
Rezgések geometriája | Párolgás | |
Interferenciák | Hullámok az optikában: | |
Hullámhossz | törésmutató | |
Doppler-hatás | fényszóródás | |
Sebesség | Elemi spektroszkópia | |
Gyorsulás, kapcsolat az erővel | Atomelmélet | |
Centrifugális erő | Fényelnyelés, fénykibocsátás, fekete test | |
Lineáris oszcillátor | Stefán törvénye | |
Elektromosság: Ohm, Joule, | A magfizika elemei | |
Lenz, Laplace törv. | E = mc2 | |
Tökéletes gáz | Akusztika: hurok, sípok | |
Váltakozó áramok: | Hőgépek | |
induktív és kapacitív ellenállás | Energiaátalakulások | |
Csillagászat: Kepler törv. | Asztrofizika: | |
bolygók, Newton törv. | csillagok sugárzása |
*
A hivatalos programot, mint ilyen esetekben szokásos, kirándulások és különböző társadalmi rendezvények, fogadások egészítették ki. A nyitott tenyér formájú félszigeten épült rendezett város és környéke sok lehetőséget kínál. Igen érdekes volt látogatásunk az egyetem napenergia telepén, ahol egy kísérleti motor immár két éve jár - felhős ég alatt is - és vizet szivattyúz. Állítható, lapos víztartály hat négyzetméteres fekete oldalát fordítja a nap felé. Az így kapott meleg víz, a fűtőanyag - mondotta vezetőnk, a Természettudományi Kar Dékánja -, ott a hideg víz, amit a motor szív, közöttük a Carnot-körfolyamat. Egy nagyobb, gazdaságilag is hasznosítható motor most van szerelés alatt. - Igen szép kirándulást tettünk Gorée-re, erre a Helgolandra emlékeztető, festői kis sziklaszigetre, az előző évszázadok afrikai történelmének egyik nevezetes helyére. Hadd mondjak el egy apró kis epizódot erről a kirándulásról. Amint már a sziget belseje felé haladtunk a kikötőből, a kongresszus adminisztratív titkárnője, minden ügyesbajos dolgaink intézője, egy filigrán párizsi asszony, kiáltott utánam: Monsieur Bukovszky! Megvártam. „Csak most tudtam meg, hogy magyar” - mondotta hamisítatlan zalai akcentussal. Közös ismerősökre terelődött a szó; volt fizikatanárát is ismerem, volt beszédtéma bőven. Kicsi a világ - szoktuk ilyenkor mondani. Valóban kicsi a világ, és ezt a kicsit sem ismerjük eléggé. Nos, éppen a világ jobb megismerését szolgálta az a kongresszus, amiről az előzőekben próbáltam - legalább vázlatosan - képet adni.
Bukovszky Ferenc
Szövetségi Tanárképző Főiskola
Fizika Tanszék Lagos, Nigéria