Fizikai Szemle 1982/7. 271.o.
A Fizika és a számítástechnika
Antal János - Csákány Antal
BME KFKI
A számítástechnikai eszközök fejlesztésének újabb eredményeiről a Fizikai Szemle eddig is rendszeresen
beszámolt. Kevesebb írás látott napvilágot a számítástechnikának a fizikában rejlő felhasználási
lehetőségeiről. Szükségesnek véljük, hogy kollégáink figyelmét felhívjuk erre a tudomány, technika, a
gazdasági, - sőt a mindennapi élet egyre több területén is lassanként nélkülözhetetlenné váló eszköztárra.
Magyarországon az eddigi nagyszámítógépes lehetőségek mellett a kutatóhelyeken, az ipari fejlesztésben
és alkalmazásokban, felsőoktatási intézményekben kezdenek megjelenni a mikro- és asztali számítógépek.
A hazai gyártmányú programozható kézi kalkulátorok is egyre több középiskolában bővítik az oktatói
eszközök tárát.
Véleményünk szerint itt az ideje, hogy ne csak az ún. hardver fejlesztés újabb eredményeiről kapjanak
információt a fizikusok és fizikatanárok, hanem a felhasználó szempontjából sokszor még fontosabb
szoftver problémáknak is nyisson a lap rovatot. Természetesen nem általános, vagy tisztán alkalmazott
matematikai szempontból, hanem kifejezetten fizikára orientált nézőpontból. Sok érdekes és fontos
kérdés vethető itt fel: nagyterjedelmű elméleti numerikus számítások; a programozható műszercsaládoknak
a kutatásba való bevezetése; a mérési adatok gyűjtésének, kiértékelésének gépi lehetőségei; a fizika
számítógéppel támogatott oktatása stb. Ez utóbbi alkalmazási lehetőség napjainkban különösen fontos.
Szenvedélyes viták folynak arról, hogy mire jók és mire nem jók ezek a gépek, mi a szerepük, előnyük
és hátrányuk az oktatásban. Egy azonban egészen biztos, ezek az eszközök évről évre elképesztő
méretekben szaporodnak, képességeikben fejlődnek, áruk olcsóbbodik és egyre többek számára lesznek
elérhetők. E fejlődést megállítani nem lehet. Meg kell tehát tanulnunk ezekkel az eszközökkel élni és
kimunkálni az oktatásban való felhasználásuk pedagógiailag és szakmailag leghatékonyabb módszereit.
Ezért tartjuk fontosnak, hogy a lapban rendszeresen megjelenő számítástechnikai rovat induljon. Ezzel
nem az a célunk, hogy az itthon kapható, hozzáférhető eszközök műszaki leírását, szerkezeti megoldását
ismertessük, ugyanúgy a szállító által kiadott gépkönyvekben, felhasználási utasításokban foglaltakkal
sem kívánunk foglalkozni. A fizikában lehetséges felhasználásról szeretnénk egyre több tájékoztatást,
módszert és ötletet ismertetni, de ugyanakkor a gépi számítások sajátos viszonyaira, a numerikus munka
nem várt buktatóira, a programozás és szoftver-készítés egyes fontos kérdéseire is ki szeretnénk térni.
Reméljük, hogy egyre több kollégánk fogja osztani nézetünket, hogy a gépek értelmes felhasználása
kifejezetten feltételezi a problémákban levő fizikai alapgondolat, a használandó modellek, törvények és
a megoldás tervszerű, valamilyen szempontból optimális útjának megkeresését. Az algoritmikus
gondolkozás nem szegi szárnyát szükségképpen a zseniális intuícióknak, hanem éppenséggel szárnyakat
adhat a tehetségnek az emberi agy elfáradása miatti korlátok legyőzéséhez.
Várjuk tehát kartársaink és olvasóink reflexióit és beszámolóit, írásaikat saját eredményeikről. Fórumot
akarunk biztosítani a számítástechnikát alkalmazó fizikusoknak, akár nagyszámológépet használóknak,
akár zsebkalkulátorok segítségével fizikát oktatóknak. Arra kérjük olvasóinkat, írják meg, milyen
számítástechnikai kérdésekről olvasnának szívesen ismertetőt, összefoglaló cikket. Igyekezni fogunk a
számítástechnikában járatosabb kollégáink, vagy más felkért szakemberek közreműködésével igényeiket
kielégíteni.
Indításként ebben a számban hazailag gyártott programozható kalkulátornak a középiskolai
fizikaoktatásban lehetséges alkalmazásaiból adunk ízelítőt. Mint fentebb már említettük, észrevételeiket,
javaslataikat és közreműködésüket várjuk. Ez utóbbiakhoz szól kérésünk a különböző szerzők
eredményeinek könnyebb felhasználhatósága érdekében. Beszámolójukat, kéziratukat a következő
szerkezetben készítsék el:
- a felhasználás szakmai és pedagógiai célja,
- a probléma egzakt megfogalmazása,
- a felhasználandó fizikai modellek) és törvény(ek),
- a megoldás folyamatábrája és algoritmusa,
- a program futtatási utasítása,
- a programtár listája,
- az adattár (regiszterek) tartalma,
- mintapéldák,
- különleges esetek diszkussziója, az alkalmazhatóság határai.