Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Matula Ágnes tanuló,
Pataki Anna tanár
Lehel Vezér Gimnázium, Jászberény
Tanárszeminárium Jászberényben, 1989. november 10-12.
1989. tavaszán a budapesti József Attila Gimnázium és a jászberényi Lehel Vezér Gimnázium nyerte el a Művelődési Minisztérium Közoktatási Alapja a közoktatás differenciált fejlesztését szolgáló pályázatát. A pályázatók beadását megelőzően a két iskola diákjaiból álló csapat már korábban sugárszennyezési méréseket végzett. Az iskolák területén radonkoncentrációt határoztak meg.
Az első méréssorozatból levont következtetések helyességét az ATOMKI-pályázaton elért helyezések is bizonyítják. Ez adott ötletet a különböző iskolákon keresztül a mérések országos kiterjesztésére.
A három évre tervezett munka célja: egy országos radonmérő hálózat kifejlesztése, köz- és lakóépületek radonkoncentrációjának meghatározása és megfelelő szellőztetés ajánlása. A két iskolában szeptemberben megalakult csoportok elkezdték a folyamatos méréseket. Az országos hálózat kiterjesztésében első fontos lépésként a kisérletre jelentkező iskoláknak szemináriumot szerveztünk Jászberényben november 10-12. között. 13 középfokú intézmény fizika tanárai vettek részt ezen a szemináriumon. Magas színvonalú előadásokat hallottunk egyetemi tanároktól, valamint érdekes, tanulságos diákbeszámolókat.
Marx György (ELTE Atomfizikai Tanszéke) "Radon kockázat" címmel tartott tájékoztatót az ember mindennapi kockázatvállalásáról fizikus szemmel nézve. Részletesen beszélt a légkörben, vízben, építőanyagokban feldúsult radonról, ill. annak következményeiről.
Egy ideje az embereknek radioaktívszennyeződésről rögtön Csernobil jut az eszébe. Ezt a gondolatot emelte ki előadásában Veres Árpád (MTA Izotóp Intézete).
A csoport tudományos munkájának egyik része lesz a radonszennyezettség megállapítása nyomdetektorral. Nagy segítséget nyújtott ezen módszer megismeréséhez Hunyadi Ilonának (ATOMKI) előadása.
Ki kell még emelni Haiman Ottó (ELTE Atomfizikai Tanszéke) a "GM-csövek lelkivilága" című előadását, amely keretében mélyrehatóan ismertette a GM-csövek működését, és hatékonyságukat az idő függvényében.
Egy délután a már eredményeket felmutató iskolák diákjai (Lehel Vezér Gimnázium, József Attila Gimnázium, Debrecen KLTE Gimnázium) kiselőadásokat tartottak, melyeken bemutatták nemcsak a mérések módját, azok eszközét is.
A Tóth Eszter (József Attila Gimnázium) irányításával beindult iskolai mérőhálózat kiépítéséhez nagyban hozzájárult ez a szeminárium. A megismert módszerek és a résztvevő tanárok ötleteikkel, vállalásaikkal elősegítik majd a további sikeres munkát. A diákcsoportok tevékenysége pedagógiai szempontból is igen figyelemre méltó. Szeretnénk modellt adni a hagyományos diákkörök személyiség- és közösségformáló szerepére. A konferencián a mérésekben résztvevők mind elméleti, mind konkrét gyakorlati (GM-csövek, számítógépprogramok) segítséget kaptak.