Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Zhao Kai-hua
Kínai Fizikai Társaság alelnöke,
a 25. Nemzetközi Fizikai Diákolimpia
szervezőbizottságának vezetője
Megtiszteltetés számomra, hogy jelen lehetek az Eötvös Verseny centenáriumának ünnepén. Melegen gratulálok 100 év eredményeihez! Az Eötvös Verseny sikeres pedagógiai vállalkozásnak bizonyult, amely alkalmas a tehetségek felkutatására. Arra bátorítja a fiatalokat, hogy természettudományt tanuljanak.
A Nemzetközi Fizikai Diákolimpiák sorozatát 1967-ben egy cseh, egy lengyel és egy magyar tanár kezdeményezte. Mondhatni, a Nemzetközi Fizikai Diákolimpia a közép és kelet-európai fizikai tanulmányi versenyek folytatása, azok világméretű kiterjesztése, és ezek közt a fizikai tanulmányi versenyek közt az Eötvös Versenynek legrégibbek a hagyományai. A nemzetközi fizikus közösség a fogantatástól - néhány kivételtől eltekintve - minden esztendőben megrendezte a Nemzetközi Fizikai Diákolimpiát, miközben az a kezdeményező országok kis csoportjából kiindulva mára valóban világméretű eseménnyé fejlődött. A nemzetközi elismerést akkor nyerte el az Olimpia, amikor megkapta a Nemzetközi Fizikai Unió fizikatanítási érmét. Az érmet (egy magyar szobrász, Borsos Miklós alkotását) itt Budapesten nyújtotta át az itt élő alapítónak, Kunfalvi Rezsőnek Jan Nilsson, a Nemzetközi Fizikai Unió főtitkára, leendő elnöke, éspedig épp az Eötvös Társulat centenáriumi közgyűlésén. A Nemzetközi Fizikai Diákolimpia a középiskolás diákok legszínvonalasabb természettudományi vetélkedése. A 25. Olimpián, Pekingben 46 ország 229 diákja vett részt. Ez volt az első olimpia, amely Ázsiában folyt le. Kínát érte a megtiszteltetés, hogy 1994 júliusában az ezüstjubileum hámgazdája lehetett.
A kitűzött feladatokat a Fizikai Szemle ismerteti, részletes beszámolóval a KöMaL szolgál. E feladatokat egy akadémiai bizottság választotta ki, amelyet Shen Keqi professzor, a Nemzeti Középiskolai Fizikai Versenybizottság elnöke vezetett. A 25. Nemzetközi Fizikai Olimpia akadémiai bizottságát a Pekingi Egyetem, a pekingi Tanárképző Egyetem és más városok egyetemeinek 18 professzora alkotta.
Kínának hosszú a történelme, ősi a kultúrája, de a kínai fizikai verseny története mindössze tíz rövid esztendő: egy nagyságrenddel fiatalabb, mint az Eötvös Verseny. Az Eötvös Verseny szellemi öröksége garantálja, hogy Önöknél a kitűzött feladatok magas színvonalúak, inkább apellálva a tehetségek kreativitására, mint a megtanult tudásra. Ugyanezt a célt követik a Nemzetközi Olimpiák. Pekingben egy tévé-riporter megkérdezte tőlem, mit kell tudni a Nemzetközi Olimpián. Azt válaszoltam, hogy nem a tudás a lényeges, hanem a fizika tudásának alkalmazása olyan problémák megoldására, amelyek a versenyzők számára iskolai tanulmányaik után szokatlannak tűnhetnek. Példaként szeretném idézni a 25. Olimpia egyik elméleti feladatát. (Rajza megtalálható az olimpiai beszámolóban, a 444. oldalon.) Itt meg kellett határozni a szupravezetővé tett áramkörben folyó áramot. Ehhez alapvető ismeretekre volt szükség:
A 25 Nemzetközi Fizikai Diákolimpia összesített eredményei |
||||||
|
N |
A |
E |
B |
D |
S (%) |
Anglia '84- |
55 |
6 |
14 |
14 |
11 |
82 |
Argentína '94- |
5 |
|
|
|
|
- |
Ausztrália '87- |
40 |
|
1 |
10 |
19 |
75 |
Ausztria '82- |
40 |
|
1 |
10 |
15 |
65 |
Belgium '88- |
35 |
|
|
1 |
2 |
9 |
Bulgária '67- |
122 |
7 |
11 |
25 |
38 |
70 |
Ciprus '88- |
35 |
|
|
1 |
3 |
11 |
Csehország '93- |
10 |
2 |
2 |
2 |
1 |
80 |
Csehszlovákia '67- |
117 |
14 |
24 |
29 |
27 |
80 |
Észtország '92- |
15 |
|
|
1 |
|
7 |
Finnország '77- |
80 |
1 |
1 |
11 |
26 |
49 |
Franciaország '72- |
35 |
2 |
5 |
9 |
14 |
86 |
Fülöp-szigetek '93- |
9 |
|
|
|
|
- |
Görögország '82- |
20 |
|
|
1 |
|
5 |
Hollandia '82- |
65 |
3 |
8 |
15 |
20 |
71 |
Horvátország '92- |
15 |
|
|
|
4 |
27 |
Indonézia '93- |
10 |
|
|
1 |
1 |
20 |
Irán '89- |
24 |
|
|
8 |
7 |
62 |
Izland '84- |
54 |
|
|
|
6 |
11 |
Izrael '94- |
5 |
|
|
1 |
3 |
80 |
Jugoszlávia '68- |
79 |
1 |
7 |
14 |
10 |
32 |
Kanada '85- |
50 |
1 |
|
10 |
10 |
42 |
Kína '86- |
45 |
19 |
13 |
9 |
2 |
96 |
Kolumbia '88- |
31 |
|
|
1 |
2 |
10 |
Korea (Dél) '91- |
20 |
|
|
5 |
4 |
45 |
Kuba '72- |
61 |
|
1 |
2 |
3 |
10 |
Kuvait '87- |
29 |
|
|
|
|
- |
Lengyelország '67- |
122 |
14 |
22 |
31 |
33 |
82 |
Litvánia '92- |
20 |
|
|
4 |
1 |
25 |
Magyarország '67- |
122 |
21 |
19 |
43 |
28 |
91 |
Mexikó '93- |
10 |
|
|
|
|
- |
Németország '91- |
20 |
4 |
5 |
7 |
3 |
95 |
NDK '68- |
99 |
8 |
14 |
35 |
27 |
85 |
NSZK '74- |
75 |
8 |
20 |
25 |
11 |
85 |
Norvégia '84- |
55 |
1 |
|
3 |
7 |
20 |
Olaszország '81- |
50 |
|
|
6 |
7 |
26 |
Oroszország '92- |
15 |
6 |
3 |
2 |
2 |
87 |
Portugália '94- |
5 |
|
|
|
|
- |
Románia '67- |
122 |
18 |
29 |
35 |
19 |
86 |
Spanyolország '90- |
25 |
|
|
|
1 |
4 |
Suriname '91 |
20 |
|
|
|
|
- |
Svédország '76- |
85 |
1 |
8 |
12 |
29 |
47 |
Szingapúr '89- |
30 |
1 |
|
5 |
7 |
43 |
Szlovákia '93 |
10 |
|
1 |
1 |
3 |
50 |
Szlovénia '92- |
12 |
|
|
2 |
2 |
33 |
Szovjetunió '68 |
104 |
41 |
26 |
23 |
12 |
98 |
Tajvan '94- |
5 |
|
|
1 |
2 |
60 |
Thaiföld '90- |
25 |
|
|
2 |
1 |
12 |
Törökország '85- |
45 |
1 |
|
6 |
8 |
33 |
Ukrajna '92- |
15 |
2 |
5 |
4 |
1 |
80 |
USA '86- |
45 |
5 |
6 |
15 |
9 |
80 |
Vietnam '81- |
55 |
|
|
10 |
13 |
42 |
Az országok neve mellett a belépés éve, az egyes oszlopokban az edd összesen résztvett diákok (N), az elnyert arany- (A), ezüst- (E) és bronz érmek (B), valamint a dicséretek (D) száma szerepel. Végezetül megadjuk, a sikerességet, S = (A + E + B + D) / N, azaz a résztvettek hány százaléka ért el eredményt, hozott haza érmet vagy dicséretet. A változó részvétel miatt az Olimpiai Titkárság ezt tekinti a sikeresség mérőszámának.
A 32 Nemzetközi Matematikai Olimpia összesített eredményei |
|||||
|
N |
A |
E |
B + D |
S (%) |
Algéria |
54 |
|
1 |
2 |
6 |
Anglia |
182 |
23 |
46 |
69 |
76 |
Azerbajdzsán |
6 |
|
|
1 |
14 |
Bulgária |
246 |
14 |
48 |
79 |
57 |
Csehország |
6 |
1 |
2 |
3 |
100 |
Csehszlovákia |
229 |
10 |
50 |
80 |
61 |
Dánia |
16 |
|
1 |
3 |
25 |
Észtország |
10 |
|
|
1 |
10 |
FÁK |
6 |
2 |
3 |
1 |
100 |
Finnország |
134 |
1 |
3 |
24 |
25 |
Franciaország |
163 |
17 |
30 |
44 |
58 |
Hollandia |
160 |
2 |
16 |
30 |
30 |
Hong-Kong |
30 |
|
3 |
11 |
47 |
India |
24 |
1 |
5 |
13 |
79 |
Irán |
43 |
4 |
15 |
12 |
72 |
Izland |
34 |
|
|
3 |
9 |
Izrael |
72 |
3 |
11 |
26 |
56 |
Japán |
24 |
1 |
10 |
6 |
71 |
Kanada |
78 |
7 |
14 |
28 |
59 |
Kína |
44 |
26 |
12 |
4 |
95 |
Korea (Dél) |
42 |
1 |
6 |
16 |
55 |
Korea (Észak) |
12 |
|
4 |
5 |
75 |
Kuba |
109 |
|
2 |
14 |
15 |
Luxemburg |
19 |
2 |
3 |
7 |
63 |
Magyarország |
234 |
49 |
92 |
65 |
88 |
Németország |
18 |
5 |
11 |
2 |
100 |
NDK |
211 |
26 |
62 |
68 |
74 |
NSZK |
90 |
24 |
35 |
25 |
93 |
Oroszország |
12 |
6 |
3 |
3 |
100 |
Románia |
242 |
36 |
69 |
76 |
75 |
Spanyolország |
60 |
|
2 |
9 |
18 |
Svájc |
8 |
|
1 |
2 |
37 |
Svédország |
181 |
4 |
19 |
40 |
34 |
Szlovákia |
6 |
1 |
3 |
1 |
83 |
Szovjetunió |
204 |
77 |
67 |
47 |
94 |
Tajvan |
12 |
1 |
7 |
3 |
91 |
Thaiföld |
30 |
|
2 |
6 |
27 |
USA |
126 |
31 |
61 |
24 |
92 |
Új Zéland |
36 |
1 |
|
9 |
28 |
Összesen 70 ország vett részt a Nemzetközi Matematikai Olimpiákon. Az egyes oszlopok magyarázatát az előző táblázatban megadtuk.
1) Egy R ellenállású vezetőre Ohm törvénye V= IR.
2) Egy L öninduktivitású tekercs V feszültsége V= L dI/dt (I az áramerősség).
A versenyzők tudatában kellett lenni annak, hogy amikor egy tekercset (amelyiknek csak induktanciája van, de ohmikus ellenállása nincs) párhuzamosan kötünk egy szupravezető dróttal, a feszültségnek zérusnak kell maradnia, következésképp a tekercsen átfolyó áram erőssége nem változhat meg akkor sem, ha odakint a feszültségforrást. kikapcsoljuk. A feladat meglehetős kihívást jelentett a versenyzők számára. Ezen túlmenően a versenyzőknek nem számolással kellett megoldaniok ezt a feladatot, hanem grafikonnal kellett válaszolniok. Az előkészületek során az Akadémiai Bizottság egyhangúlag döntött a mellett, hogy a feladat szövegébe a következő mondat szerepeljen: - “E feladat megoldását kizárólag a versenyző által adott grafikus rajz alapján értékeljük ki!" - Sok csapatvezető mutatott pozitív érdeklődést e feladat jellege iránt, elismerve, hogy ez újszerű probléma volt a Fizikai Olimpiák történetében.
Befejezésképp mégegyszer szeretnék gratulálni ma az Eötvös Verseny centenáriumának ünnepén, kívánva még több sikert egy ragyogó jövőben.
A Nagy Fal az ősi világcsodák egyike. Ezévben pedig a -részecske tömegét rekord pontossággal mérték ki a pekingi Elektron-Pozitron Ütközető Gyűrűben, ezt az eredményt világszerte a élettartama, a leptonos bomlási aránya és a lepton-univerzalitás rejtélyének megoldása felé tett nagy lépésként értékelik.