Fizikai Szemle 1997/8. 267.o.
FIZIKATANÁR TOVÁBBKÉPZÉS
A Művelődési és Közoktatási
Minisztérium az iskolákon keresztül 1997 őszi
félévére 20000 Ft-ot biztosított tanárok
részére, amit a sok meghírdetett tanártovábbképző
tanfolyam közül az iskola a tanár által
választott tanfolyam költségére fordíthat.
(Feltételezik, hogy az ezen túlmenő, 4000
forintos többletköltséget a tanár maga
vállalja.) A Minisztérium kívánsága,
hogy minél több tanár éljen e lehetőséggel
még ebben az évben, mert lha felhasználatan
marad pénz, akkor a Kormány 1998-ra ennyivel kevesebb
összeget biztosít e célra. A választott
tanfolyamra történő jelentkezés határideje
szeptember 15.
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
A továbbképzést 60 órás egységekben
szervezzük 1997 őszi félévében.
Egy továbbképzési tanfolyam tehát
két 30 vagy egyeten 60 órás egységből
áll. A nagyobb óraszámú kurzusokból
is elvégezhető 60 órás részlet.
A 60 órás tanfolyam költsége 18000 Ft/fő.
A megfelelő létszámok kialakítása
érdekében kérjük, hogy minden tanár
lehetőleg négy 30 órás vagy két
60 órás kurzust jelöljön meg prioritási
sorrendben. A félév során három foglalkozást
tervezünk.
Információ és jelentkezés a továbbképzés
felelősénél:
Rajkovits Zsuzsa docens, ELTE Általános
Fizika Tanszék,
telefon: 266-9833/2545,
fax: 266-7927,
e-mail: rajzsu@ludens.elte.hu
Horváth Zalán
tanszékcsoport-vezető
egyetemi tanár
|
- Nemlineáris fizika: káosz és fraktálok
(30 óra), felelős: Tél Tamás
egyetemi tanár
- Mikrofizika (30 óra), felelős:
Palla László egyetemi tanár
- A világegyetem kialakulása és fejlődése
(30 óra), felelős: Németh Judit
egyetemi tanár
- Számítógépes fizika (30
óra), felelős: Horváth Zalán
egyetemi tanár
- Modern statisztikus fizika (30 óra), felelős:
Györgyi Géza egyetemi docens
- Kvantummechanika a mindennapi életben (30 óra),
felelős: Károlyházy Frigyes
egyetemi tanár
- Informatika a fizikában (30 óra), felelős:
Bagoly Zsolt egyetemi docens
- Kondenzált anyagok fizikája (60 óra),
felelős: Tichy Géza egyetemi tanár
- Korszerű módszerek a fizika tanításában
(30 óra), felelősök: Tasnádi
Péter és Rajkovits Zsuzsa egyetemi docensek
- Bevezetés a blológial fizikába
(30 óra), felelős: Papp Elemér
egyetemi docens
- Fizikai demonstrációs és mérőkísérletek
(30 óra), felelősök: Juhász
András és Radnai Gyula egyetemi docensek
- Komplex fizika (120 óra), felelős:
Lendvai János egyetemi tanár
- Továbbképzés fizikai ismeretekből
(120 óra), felelős: Palla László
egyetemi tanár
A Művelődési Közlönyben meghirdetett
"Emelt színtű szaktanár képzés"
akkreditáltatás alatt áll, a benne meghirdetett
témákhoz kapcsolódó,1997-98 első
félévében elvégzett 60 órás
kurzusokat a később e képzési formában
résztvevő, középiskolai tanári
diplomával rendelkezőknek beszámítjuk.
Eötvös Loránd Tudományegyetem Atomfizikai
Tanszéke.
Jelentkezés és érdeklődés:
1088 Budapest, Puskin utca 5,
fax 1-266-0206,
e-mail: atom@hercules.elte.hu
Nukleáris tanárképzés általános-
és középiskolai fizika (esetleg kémia-)
tanároknak.120 óra 1997 őszi és 1998
tavaszi félévben, vezeti Marx György
egyetemi tanár. Költség kétszer 18000
Ft/fő (plusz utazás). Minden hónap első
hétfője, ősszel kétnapos mecseki tanulmányút
(uránbánya, szénbánya, radioaktív
hulladék-elhelyezés), tavasszal kétnapos
paksi gyakorlat (atomerőműben), a téli és
nyári szünetben 4-4 napos egyetemi laboratórium.
Létszámkeret körülbelül 20 fő.
A tanfolyam nukleáris alapismereteket, sugárvédelmet,
méréstechnikát, reaktortechnikát,
alapfokú hatósági sugárvédelmi
vizsgát, szakdolgozatot ölel fel.
Nukleáris tanártovábbképzés
olyan tanároknak, akik korábban már részesültek
120 órás Nukleáris Tanárképzésben.
120 óra az 1997 őszi és 1998 tavaszi félévben,
vezeti Marx György egyetemi tanár. Költség,
időbeosztás, létszámkeret hasonló,
mint a Nukleáris tanárképzésben.
A tanfolyam a korábbi tanfolyam ismereteire alapozva, aktuális
és aktuálissá váló kérdésekre
koncentrálva elmélyíti a nukleáris,
atomenergetikai, sugárvédelmi, környezetfizikai
ismereteket. Célunk szaktanári diploma adása,
aminek jogi részletei rövidesen országosan
tisztázódnak.
Egyetemi tanári diplomával rendelkező
tanárok a tervek szerint szaktanár, mestertanár
diplomát nyerhetnek, utóbbi a régi dr.-nek,
illetve a PhD-nek felelhet meg, ha két év alatt
mintegy 300 óra képzésen vesznek részt,
utána "disszertációt" írnak
és védenek meg (ez további 50 órával
ekvivalens). A 300 órába beleszámítható
a korábbi 120 órás, vizsgával lezárt
alapfokú nukleáris tanárképzés,
az induló 120 órás nukteáris tanártovábbképzés,
igazolt részvétel nukleáris kétnapos
hétvégeken (például Csernobil, Harrisburg,
Mohovce, Bohunice, Mátraderecske, Mecsek, Paks), valamint
a Szilárd Leónak szentelt 1998. évi
székesfehérvári Középiskolai
Fizikatanári Ankét is. (E tanári ankét
részvéteti díja is fedezhető lesz
az 1998. évi 20000 Ft nukleáris tanárképzési
támogatásból.)
JANUS PANNONIUS TUDOMÁNYEGYETEM
JPTE TTK Általános Fizika és Lézerspektroszkópia
Tanszék,
7624 Pécs, Ifjúság útja 6.
- A nukleáris alapműveltség és
környezetvédelmi kultúra kialakítása
a NAT keretében
(120-350 óra, 80000 Ft, Szűcs
József).
Tartalmazza a nukleáris műveltség, a környezetvédelmi
kultúra kialakításához szükséges
legfontosabb szakmai ismereteket, és ezen alapismeretek
megtanításának didaktikai fogásait.
Elemezzük a fenti szakmai anyag tanításának
módszereit, a tantárgyak közötti elosztását,
és az évfolyamok közötti szétosztását,
megfelelő kísérleteket, médiákat,
szakmai kirándulásokat (tanreaktor, atomerőmű,
hőerőmű, bányák, hulladéktárolók,
izotóplaborok látogatása). A résztvevők
záró dolgozat készítenek.
- Alap és emeltszintű fizika érettségi
a NAT szellemében - (121-350 óra, 80000 Ft,
Kolek László). A fizikából
érettségi vizsgát kívánó
tanulókkal való elmélyültebb foglalkozásra
a 11. és 12. évfolyamon kerülhet sor. Több
évtizedes gyakorlatunkra alapozva, az egyetemen rendelkezésre
álló eszközpark felhasználásával
szakmai és szakmódszertani segítséget
nyújtunk a fizikatanároknak, hogyan lehetséges
a rendelkezésre álló órakeretben a
tanulókat olyan szintre eljuttatni, hogy megfeleljenek
a középiskolai kimenetet mérő érettségi
vizsgán, amely a felvételi vizsgát is helyettesíti.
- Digitális oszcilloszkóp építése
(121-350 óra, 100000 Ft, Sánta Imre).
A fizikában szinte valamennyi mennyiséget elektronikusan
mérünk. Ezek többsége általában
időben gyorsan változik. A középiskolák
többségében nincs anyagi fedezet oszcilloszkóp
megvásárlásához. Számítógép
azonban már van. A résztvevők megismerkednek
a digitális technika elvi alapjaival, az áramkörkészítés
módszereivel (CAD, számítógépes
áramkörtervezés). Megterveznek és elkészítenek
egy bővítőkártyát, amelyet
magukkal vihetnek azokkal a felhasználási receptekkel
együtt, amelyeket a tanítás során eredményesen
használhatnak.
- Elektronika (121-350 óra,100000 Ft, Sánta
Imre).
A háztartásokban előforduló korszerű
elektronikai eszközök fizikai alapjainak ismerete elvárható
egy fizikatanártól, ugyanakkor a 10-15 évnél
régebben végzettek az egyetemen nem tanulhattak
számos, ma már elterjedten használatos eszközről,
eljárásról. Tartalom: Elektroakusztika, hangrögzítő
eszközök, rádióadás, -vétel,
képfelvevő és lejátszó eszközök,
videotrükkök, elektronika a konyhában és
a lokátortechnikában, távközlés,
navigáció, távmérés
- Lézerek és színképelemzés
(121-350 óra, 100000 Ft, Sánta Imre).
Az anyagszerkezetről, az atomok, molekulák felépítéséről
szerzett ismereteink legfőbb forrása a fény-anyag
kölcsönhatás. A fény paramétereinek
megváltozása hordozza az értékes információt.
Miért célszerű lézert használni
és hogyan nyerhető ki a színképekből
az összetételre, szerkezetre vonatkozó ismeret?
Tartalom: A színképelemzés eszközei.
Atomok spektrumai, atomabszorpció, emisszió. Molekulák
fluoreszcenciája. Fényszórás, részecskeméret-analízis,
Raman-szórás. Egyetlen atom, ion csapdázása,
vizsgálata.
JPTE TTK Kísérleti Fizikai Tanszék, 7624
Pécs, Ifjúság útja 6.
- Diplomamegújító képzés
(121-350 óra,100000 Ft, Kozma László).
Előadások a kísérleti fizika, az elméleti
fizika köréből. Laboratóriumi gyakorlatok,
számolási gyakorlatok. Tehetséggondozás,
középiskolai témák korszerű módszertani
feldolgozása stb. Egy választott témában
éves, rendszeres kutatás.
- Felkészítés a Természetismeret
tantárgy oktatására (121-350 óra,
100000 Ft, Berkes József).
A Természetismeret tanítása szempontjából
alapvetően fontos azon ismeretek tartalmi és módszertani
elsajátítása, amelyek nem esnek a végzési
szakterület szerinti körbe. Például a
nem fizika szakos tanárok számára kidolgozott
tananyag vázlata: alapvető kölcsönhatások;
modellezés, anyag szerkezete; energia; Newton axiómái;
elektromosság; geometriai optika.
- Hétköznapok fizikája, technikája,
környezetvédelme (121-350 óra, 100000 Ft,
Németh Béla).
Szakmai gyakorlattal egybekötött előadások
a fizika hagyományos diszciplínáiból,
a fizikához kapcsolódó interdiszciplínák
irányairól, a számítástechnikai
oktatás iskolai felhasználásának legújabb
lehetőségeiről, kísérlet bemutatása,
iskolai kísérlet elkészítése,
környezetismereti, környezetvédelmi, környezetgazdálkodási
kérdések a fizikában, kémiában,
biológiában. A fizikai, technikai ismeretek pedagógiai,
lélektani, politikai aspektusa. Követelmény
egy dolgozat és egy szakmai cikk elkészítése.
JPTE TTK Elméleti Fizika Tanszék, 7624 Pécs,
Ifjúság útja 6.
- Részecskék, hullámok, átmenetek:
a mikrovilág törvényel és rejtélyei
(100 000 Ft, Korba Csaba).
Alapvető részecskék és kölcsönhatások.
Szimmetriák és megmaradási törvények.
Az események kvantumfizikai leírása; annak
korlátai. Hullám-részecske dualizmus. Azonos
részecskék. Szupravezetés és szuperfolyékonyság.
Bose-Einstein-kondenzáció. Kvantummechanikai átmenetek.
Mikroelektronikai eszközök, a miniatürizáció
korlátai. Kísérletek a mikrovilág
folyamatainak illusztrációjára (fotonszámlálás,
fotonstatisztika, Compton-szóródás stb.)
A továbbképzés időtartama 2 félév,
összesen 150 óra, ebből 30 óra laboratóriumi
gyakorlat.
JÓZSEF ATTILA TUDOMÁNYEGYETEM
További információk találhatók
a Művelődési Közlöny 1997. évi
(XLI. évfolyam) 16/II. számában.
Felvilágosítás, jelentkezés:
Molnár Miklós,
JATE Kísérleti Fizikai Tanszék,
6720 Szeged, Dóm tér 9.,
telefon: 62454-358,
e-mail: mmiklos@physx.u-szeged.hu
- Fizika az Interneten. Bevezetjük a tanárokat
az Internettel kapcsolatos alapfogalmakba és ezzel lehetővé
tesszük számukra a fizikával kapcsolatos hálózati
információforrások megismeréseit.
A tananyag válogatást nyújt a fizikával
kapcsolatos jelentősebb információforrásokból
is: internetes alapfogalmak, szoftver archívumok, ftp,
gopher, WWW, elektronikus újságok, TEX, fizika oktatási
WWW helyek
- Szimbolikus programozási nyelvek a fizika tanításában.
Az interaktív kurzus általános és
középiskolai fizika szakos tanárok számára
áttekintő bevezetést és a hétköznapi
gyakorlatban azonnal hasznosítható ismereteket ad,
segítve a NAT által biztosított nagyobb szakmai
szabadság kihasználását, valamint
a tehetséggondozás keretében átadható
tudásanyag bővítését. Szimbolikus
programozási nyelvek (Mathematica, Maple) használata
lehetővé teszi, hogy matematikai természetű
feladatainkat a számítógéppel olyan
magas szinten kommunikálva oldjuk meg, amely jól
illeszkedik az ember analitikus számítási
módszeréhez, jelentősen leegyszerűsíti
a numerikus eljárásokat.
- Számítógépes modellezés
a fizikában. Az interaktív kurzus általános
és középiskolai fizika szakos tanárok
számára áttekintő jellegű bevezetést,
és a hétköznapi gyakorlatban hasznosítható
ismereteket ad. A napjainkban egyre inkább népszerű
megjelenítési forma lehetőséget nyújt,
hogy költséges kísérleteket valósághűen
bemutassuk, az iskolában másként megvalósíthatatlan
folyamatokat, effektusokat szemléltessünk: Hőtan,
golyómodellek. Mechanikai soktest-probléma, égi
mechanika. Elektrosztatikus potenciál meghatározása
Monte-Carlo szimulációval. Mikroeloszlások.
Bolyongás rácson, Brown-mozgás. Atomreaktor.
Globális környezeti folyamatok modellezése.
- Versenyfeladatok fizikából - tehetséggondozás.
Általános és középiskolai tanárok
a versenyfeladatok megoldásának technikáját,
módszereit számos feladat megoldásán
keresztül elsajátítják, saját
tehetséges diákjaiknak több segítséget
nyújtsanak az eredményes szerepléshez, áttekintik
a középiskolai fizika tanagyaghoz kapcsolódó
jellegzetes feladatokat és megoldási technikákat.
- Fizika a XXI. század küszöbén és
a NAT. A természettudományos tárgyakat
tanító általános és középiskolai
tanárok ismerkedjenek meg a modern fizika módszereivel
és eredményeivel. Az előadások bemutatják
a részecskefizika, relativitáselmélet, térelméletek,
kaotikus jelenségek, optikai és kvantumelektronikai,
továbbá az anyagtudományok területén
folyó kísérleti és elméleti
kutatások irányát és célkitűzéseit.
- Hogyan készítsük fel diákjainkat
fizikából az emelt szintű érettségire?
A továbbképzés előadásain és
gyakorlatain a felkészítés szakmai és
módszertani vonatkozásai egyaránt szerepelnek.
A képzés a kiegészítő témakörök
kísérleti és elméleti feldolgozása
mellett az emelt szintű mintapéldák elemző
megoldási módszereinek ismertetését
és gyakorlását is magába foglalja.
- Áltudományos nézetek a biológiában
a fizika szemszögéből. Ajánljuk
középiskolai tanároknak. Tematika: Életerő.
Bioenergetikai vonatkozások. Életműködés
elektromágneses és gravitációs térben.
Mágikus erejű kölcsönhatások. Az
élet földön kívüli előfordulási
lehetőségei. Tudományos nézetek elfogadhatóságának
kritériumai.
- Élőlények ingerelhetőségének
fizikája középiskolai tanároknak.
Az érzékszervek (szem és fül) anatómiája,
élettana és biofizikája. Biomembrán
membránon keresztüli iontranszport. Bioelektromosság,
a membrán akciós potenciálja. Az ingerületvezetés
biofizikája. Mechanikai összehúzódás,
mozgások izommal és izom nélkül. Molekuláris
motor.
- Az életfolyamatok energetikája kőzépiskolai
tanároknak. Energiafogalmak. A termodinamika főtételeinek
alkalmazása élettani folyamatokra. A szabadenergia
és átalakulásának lehetőségei.
A természet ionpumpái; fénnyel és
redox-energiával működő ion pumpák.
- A molekuláris biológia fizikája
középiskolai tanároknak. Makromolekulák
felépítését meghatározó
fizikai és kémiai kölcsönhatások.
Folding és stabilitás. Fehérjék optimális
tervezése. Biomolekulák (például fehérje
és DNS) közötti kölcsönhatások
és biológiai jelentőségük. Elektron-,
proton-, és fényenergia molekulák közötti
és molekulán belüli transzportja. A biomolekulák
szerkezete és funkciója. Biológiai rendszerek
dinamikája, kvantumeffektusok.
- Modern orvosi diagnosztikai és terápiás
eljárások fizikája középiskolai
tanároknak. Képalkotó diagnosztikai
módszerek fizikai alapjai. Képalkotás ultrahanggal
(Impulzus-visszhang-,transzmissziós és Doppler-módszerek),
röntgensugárral (szummációs leképezés,
röntgentomográfia (CT), radioaktív izotópokkal
(szkenner, gammakamera, SPECT, PET), mágneses rezonanciával
(az MRI elve, képalkotási módszerek, készülékek),
fénnyel (optikai tomográfia) és hősugarakkal
(termográfia). Sugárzások terápiás
alkalmazásai. Sugárkezelés tervezése.
Az EKG és az EEG. Bioszenzorok. Sebészi diatermia.
- Környezeti fizika középiskolai
tanároknak. A légkör fizikája. A
hidrológiai ciklus. A Föld gömbhéjas szerkezete.
A lemeztektonika, erózió. Hagyományos energiaforrások.
Magenergia. Alternativ energiaforrások. Az energiatermelés
hulladékai. Nukleáris környezetvédelem.
Antropogén hatások az ökoszférában.
Globális klímaváltozások, sivatagosodás
az ózonpajzs elvékonyodása, pusztuló
őserdő. Biomonitorok és bioszenzorok a környezet-ellenőrzésben.
- Az életjelenségek fizikal alapjai középiskolai
tanároknak. Biomechanika: keringési rendszerek,
repülés és úszás, sportteljesítmények
fizikája. Bionika: az élőlényektől
ellesett technikai megoldások. Optika, atomfizika: az élő
természet színei (fényelnyelés) és
fénylő szentjánosbogarak, világító
fehérjék (fénykibocsátás).
- Csillagászat. A modern csillagászati
megfigyelő berendezések, óriástávcsövek,
űrtávcsövek, CCD kamerák, spektroszkópia.
A Naprendszer kutatásának legújabb eredményei.
Bolygók felfedezése más csillagok körül.
A csillagok élete. A Tejútrendszer szerkezete. Fekete
lyukak, ősrobbanás, táguló Világegyetem,
UFO-jelenségek, más civilizációk keresése.
Gravitációs lencsék és hullámok,
neutrínó-asztrofizika. A magyar csillagászat
kiemelkedő eredményei. Távcsöves megfigyelések.
- Biofizika továbbképzés középiskolai
tanároknak, akik biofizikát, vagy biofizikával
kapcsolatban levő tantárgyakat (például
mérési módszerek, környezetvédelem
stb.) tanítanak. Modern vizsgálati módszerek,
diagnosztikai és képalkotás eljárások,
a környezeti biofizika aktuális problémái.
- Koncentrációs lehetőségek a
Fizika és a Biológia és Egészségtan
területek között. Középiskolai
tanároknak ajánljuk akik fizika, biológia,
egészségtan oktatásában vesznek részt.
Az élő szervezetekben lejátszódó
és az élő szervezetek környezetében
ható fizikai jelenségek, figyelembe véve
az alapműveltségi, valamint az érettségi
vizsga által a két területen tervezett követelményeket.
A biofizika modern laboratóriumi vizsgálati módszerei,
modern diagnosztikai és képalkotási eljárások
a környezeti biofizika és a biofizikai alapkutatás
legújabb eredményei.
- Fizika "mérnöktanárok" számára.
A NAT követelményei szerint tematikus feldolgozását
adni a legfontosabb tematikai, szakmódszertani és
pedagógiai problémáknak a nem fizikaszakos
tanárként végzett fizikát oktatók
számára.
- Fizikai módszerek orvosi alkalmazásai
azon fizikai módszerek elveinek és kivitelezésének
megismertetésével, amelyek az egészség
megőrzésében, valamint a betegségek
diagnosztikai és terápiás kezelésében
felhasználásra kerülnek. Különösen
fontos az egészségügyi pályára
felkészítő iskolák tanárai
számára.
- Helyi tantervek, pedagógiai programok összeállításának
művészete. A NAT fizika oktatására
megfogalmazott követelményeiből kiindulva felkészít
a tanmenet elkészítésére didaktikai,
pedagógiai és szakmai szempontok alapján.
- Modern oktatási módszerek a fizikában.
A modern technikai eszközök működésének
fizikai alapjai. Optikai távközlés, lézerek
az orvosi eszközökben, CD-lejátszóban
stb. Félvezetők az információ-technikában.
Anyagvizsgáló módszerek a környezetvédelemben.
- Ûrkutatás. Az űrhajózás,
űrkutatás eszközei. Csillagászati távcsövek,
műszerek. Ûrállomások, mesterséges
holdak bolygókutató űrszondák. Kísérletek,
technológiák, az ember a súlytalanság
állapotában. A műlholdak haszna, felhasználási
területei. Ûrtávcsövek, űrcsillagászat
a légkörön túlról. Az emberes Mars-utazás
problémái, előkészületek. Hol
lehet még élet? A magyar űrkutatás
kiemelkedő eredményei. Távcsöves megfigyelések.
- Természettörténet. Ősrobbanás,
csillagfejlődés. A Föld kialakulása.
Vallás és természettudomány.
- Környezetfizika. Környezeti károk,
üvegházhatás, ózonpajzs. Akusztikai,
elektromágneses és radioaktív szennyezés.
Környezeti károk kimutatása, védekezési
lehetőségek.
- Informatika a fizika oktatásában. Hardver
ismeretek (CDROM). Szoftver ismeretek (oktató programok,
programozási nyelvek). Hálózati ismeretek
(World Wide Web, HTML, dokumentumok szerkesztése). Fizikai
problémák számítógépes
szemléltetése.
- A fizika kísérletekben a NAT ütemezésének
megfelelően. Elméleti és gyakorlati oktatás
során a szükséges eszközök bemutatására
és a kísérletek elvégzésére
is sor kerül.
- Fizikából tehetséges diákom
van. Tehetséggondozás. Szakkörök,
kísérletező délutánok. Tanórán
kívüli feladatmegoldás. Versenyekre való
felkészítés. Elméleti és gyakorlati
foglalkozások.
- Az optika oktatása a NAT követelményeknek
megfelelően. Fényjelenségek, geometriai
optika, optikai eszközök. Elektromágneses hullámok
és alkalmazásuk. Lézerek demonstrációs
kísérletekben. Előadások, kísérletek
bemutatása, mérőgyakorlatok végzése.
Bemutató órák a gyakorló gimnáziumban.
- A mechanika oktatása a NAT követelményeinek
megfelelően. Testek haladó mozgása, egyensúly.
Periodikus mozgások. Energia, munka, hő. Vektroszkóp.
Előadások, kísérletek, mérőgyakorlatok.
Bemutató a gyakorló gimnáziumban.
- Szakvezető-képzés természettudományos
végzettségű tanárok számára.
A hallgatói létszám növekedése
indokolja, hogy a hallgatók tanítási gyakorlatának
irányítását e speciális feladat
ellátására alkalmas tanárok végezzék.
Továbbképzésük, hat szakterületen
(biológia, fizika, földrajz, informatika, kémia,
matematika) kíván segítséget adni
a középiskolai tanároknak komplex természettudományos
program formájában.
- Természeti és technikat környezeti kultúra
fejlesztése 10-12 éves korban. A továbbképzés
tematikája alkalmazkodik a megcélzott korosztály
életkori sajátosságaihoz, az alkalmazott
módszerek pedig az évfolyamokon tanító
pedagógusok végzettségi szintjéhez.
- Kiegészítő alapképzés
főiskolai végzettségű fizika szakos
tanárok számára. A továbbképzés
célja főiskolán fizika szakon végzett
tanárok számára új diploma megszerzését
nyújtó képzés biztosítása.
Ismerve a főiskolai és az egyetemi képzés
különbségeit, a szakmai (főleg elméleti
fizikai), szakmódszertani, pedagógiai (életkorból
adódó különbségek) kurzusok során
teljesítik a hallgatók a képesítési
követelményeket levelező formában. Képzési
idő hat félév.
- Tanári szakképesítést nyújtó
kiegészítő alapképzés fizikusként
végzett szakembereknek. Lehetőséget biztosít
szakmai végzettséggel rendelkező szakembereknek
tanári szakképesítés megszerzéséhez.
A pedagógiai, szakmódszertani kurzusok gyakorló
tanítás, az iskolai fizika tananyag és átadás
módszereinek megismerése biztosítják
a képesítési követelményekben
megfogalmazottak teljesítését. A képzés
formájában (négy félév, levelező)
alkalmazkodunk a jelentkezők igényeihez, akár
egyéni tanulmányi rend biztosításával.
- Játékok, szimulációk, döntésjátékok
a természettudományos nevelésben. A döntésjátékok
kockázatmentesen drámai szituációkat
teremtve elevenítik meg azokat a helyzeteket, amelyeknél
a társadalom, a technika, a tudomány nyújtotta
lehetőségek közül kell választani.
A továbbképzés célja a döntésképesség
kifejlesztésére alkalmas játékok,
stratégiák megismerése és alkalmazási
lehetőségeinek bemutatása a természettudományos
nevelésben. Témájuk és formájuk
igen különböző, de közös bennük,
hogy egyedülálló lehetőséget
biztosítanak a kreativitás, az alkotó alkalmazás,
a kommunikáció fejlesztésére. Műveltségtartalmuk
nem tantárgyhoz kötött: az energia-ellátás,
sugárvédelem, környezetvédelem, humángenetika,
szexuális nevelés egyaránt alkalmas a döntési
feladatokra való felkészítésre.
- Ember és természet műveltségterület
fizika részterületének specialitásai
biológia vagy kémia szakos tanárok számára.
A NAT feladataihoz alkalmazkodva a természettudományos
szemlélet kiszélesítését, a
természet egységét átadni képes
tudás megszerzését biztosít nem fizikaszakos
végzettségű tanárok számára.
Olyan ismeretanyag és módszer is szerepel a képzés
tematikájában, amelyek a "saját"
diszciplína tanítása során is hatékonyan
alkalmazhatók; elektrokémia, környezetvédelem,
radioaktivitás populációgenetika fizikai
alapjai. A képzés két félévben,
120 órában zajlik.
- A fizika és matematika egybehangolása a NAT-ban.
Fizika vagy matematikatanárok számára tervezett
továbbképzésünk célja kiemelni
és rámutatni azokra a tananyagrészekre, amelyek
a két tárgy szigorú egymásra épülését,
koncentrációját igénylik (például
vektorok, sebesség, forgó mozgás), másrészt
bemutatni azokat a lehetőségeket, amikor a fogalmak
előkészítésében (például
differenciálhányados, integrálszámítás)
hatékony eszköz lehet a fizikai problémák
vizsgálata elemi módszerekkel. A differenciálegyenletek
közelítő megoldása, a feladatok algoritmizálása,
számítógép alkalmazása a matematika
hatékony működését mutatja be
konkrét fizikai problémák esetén.
- A fizika és kémia egybehangolása a
NAT-ban. Fizika- vagy kémiatanárok számára.
Az egységes természettudományos szemlélet
kialakítása, fejlesztése. Hőtan, atomfizika,
elektrokémia klasszikus fejezetei mellett a környezetvédelem,
nemlineáris jelenségek, fraktálok összevetése
nyújt példát a diszciplínák
egymásra épülésére. A korlátozott
természettudományos iskolai óraszám
tananyagban, módszerben és problémák
megoldásában maximális összelhangolást
igényel, amelyet a továbbképzésen
konkrét programok, óratervek készítésével
is elő kívánunk segíteni. A képzésnél
számítunk az integrált természettudomány
tanítása során (anyagszerkezet, anyagfejlődés)
szerzett tapasztalatainkra.
- Differenciált oktatási módszerek a
fizika tanításában. A NAT a tervezett
kétszintű érettségi vizsga, a tudásanyag
rohamos bővülése, a modern pedagógia
eredményei a tananyag átadásának változatos
stratégiáit igénylik. A fizika tanításban
a klasszikus módszerek (kísérletezés,
magyarázat stb.) mellett a tudásszint, érdeklődés,
képesség szempontjából sokféle
tanulót aktivizáló módszereket kívánjuk
bemutatni (például project-munka, interaktív
feladatmegoldás stb.), az alapműveltségi vizsgától
egészen a tanulmányi versenyekre való felkészítésig.
- Határon túli fizikatanárok továbbképzése.
A kisebbségben lévő nemzetiségek értelmisége
anyanyelvén jusson hozzá korszerű ismeretekhez,
hogy azt azonos módon közvetíthesse saját
nemzeti közössége tagjainak. A magyar nyelvű
fizikatanár képzés hiánya súlyos
gondot okoz a vajdasági magyar nyelvű középiskolákban.
Továbbképzésükkel ezen a gondon kívánunk
segíteni fizikatörténeti és modern fizikát
magába foglaló kurzusokkal. Olyan oktatócsomagot
kívánunk kifejleszteni, amelynek témái
a hagyományos tananyagban újdonságnak számítanak
(nemlineáris jelenségek, fekete dobozok, világító
diódák stb.).
Fizika szakfordító képzés angol
nyelvből. Olyan tanárok jelentkezhetnek, akiknek
vagy "C" típusú, vagy "A+B"
típusú középfokú vagy "C"
típusú felsőfokú állami nyelvvizsgájuk
van angol nyelvből. A képzés célja,
hogy a césztvevők képesek legyenek fizikai
szakszövegek nyelvileg helyes, közölhető
szintű fordítására angolról
magyarra, illetve magyarról angolra, hogy megszerezzék
a hivatás gyakorlásával kapcsolatos tárgyalóképes
nyelvismeretet. A résztvevők stílusgyakorlatokat,
fordítástechnikát tanulnak hivatásos
angol nyelvtanároktól, szakmai előadásokat
hallgatnak angolul, szaknyelvi társalgást folytatnak
a fizika oktatásában felmerülő problémákról.
KOSSUTH LAJOS TUDOMÁNYEGYETEM
A jelentkezés a KLTE, TTK Tanulmányi Osztályán
beszerezhető jelentkezési lapon történik.
Több szakra történő jelentkezés
esetén rangsor megjelölését is kérjük!
(Levélcím: 4010 Debrecen, Pf. 18, telefon:
52-316-012, fax: 52-310-936).
Beküldési határidő:1997.
szeptember 10.
Pálinkás József
egyetemi tanár,
tanszékcsoport-vezető
|
- Akkreditált, szakirányú továbbképzésben
második diplomát adó, négyféléves
szakjainkat, megjelelő számú jelentkezés
esetén, a kővetkező négy témakörben
indítjuk.
(A szak költsége, létszámtól
függően, maximum 200 000 Ft/fö. További
felvilágosítással a szak felelósei
szolgálnak.)
- Fizika szakos szaktanár, általános
fizika szakirány. Felkészíti a tanárokat
a korszerű demonstrációs eszközök,
kísérletek és az információtechnika
felhasználására a fizika tanításában.
Kiérlelt fizikai tudást, szemléletet kíván
adni, hangsúlyt fektetve az empirikus és az axiomatikus
felépítés szintézisére, a klasszikus
diszciplínák érvényességi körének
és korlátainak, valamint a modern fizikához
vezető problémák bemutatására,
a fizikai törvények alkalmazására a
természet- és műszaki tudományokban,
a fizika kultúrtörténeti vonatkozásaira.
Főbb területek: mechanika, elektrodinamika, termodinamika,
atomfizika és optika, relativitáselmélet,
informatika a fizikában, laborgyakorlatok, a fizika kultúrtörténete,
szakmódszertan. Felelős: Dede Miklós,
KLTE Kísérleti Fizikai Tanszék, telefon:
52-415-222.
- Fizika szakos szaktanár, anyagszerkezet szakirány.
Az anyag szerkezeti kutatás új eredményeinek
átadása, közvetítése, valamint
a legújabb kísérleti módszerek gyakorlati
bemutatása, illetve a témakörök szemléleti,
módszertani vonatkozásainak hangsúlyozása
révén fejleszti, ösztönzi és segíti
a tanári kezdeményezőkészséget
a tananyag megújításában. Főbb
területek: kísérleti atom- és molekulafizika,
bevezetés a szilárdtestfizikába, szilárdtestek
szerkezete, periodikus és nem periodikus struktúrák,
alakváltozás és törés, szuperképlékenység,
nem egyensúlyi anyagok és alkalmazásaik,
elektromos és mágneses tulajdonságok, szupravezetés,
mágneses szerkezetek, felületek, szemcse- és
fázishatárok, multirétegek szerkezete, új
anyagok és technológiák, a szerkezetvizsgálat
modern módszerei, elektronmikroszkópia. Felelős:
Beke Dezső, KLTE Szilárdtestfizikai Tanszék,
telefon: 52-316-073.
- Fizika szakos szaktanár, környezetfizika szakirány.
Felkészíti a fizikatanárokat a környezet
állapotával, a környezetben tapasztalható
káros tendenciákkal, környezetvédelemmel
kapcsolatos ismereteknek a középiskolai oktatásba
történő szélesebb körű bevitelére.
Ismereteik birtokában a tanárok képesek lesznek
arra, hogy a környezeti problémákat tudományos
megalapozottsággal interpretálják, a nem
helytálló információkat megfelelő
érveléssel cáfolják. A képzés
főbb területei: az atmoszféra fizikája,
a hidroszféra fizikája, az atmoszféra és
a hidroszféra kémiája, a litoszféra
fizikája és kémiája, antropogén
hatások az ökoszférában, ökológia,
környezeti analitika, energia és környezet, nukleáris
környezetvédelem, dozimetria.
Felelős: Kiss Árpád Zoltán,
KLTE-ATOMKI Közös Fizikai Tanszék,
telefon: 52-417-266.
- Fizika szakos szaktanár, statisztikus fizika szakirány.
A statisztikus fizika új, dinamikusan fejlődő
területeinek bemutatása, illetve az ezekhez kapcsolódó
számítógépes kísérletek
és gyakorlatok elvégzése révén
a tanár olyan új képességek birtokába
jut, melyek lehetővé teszik számára
a számítógépes kísérletek
középiskolai oktatásban történő
felhasználását, illetve a statisztikus módszerek,
modellek fizikán túlnyúló alkalmazásainak
bemutatását. A képzés főbb
területei: kinetikus gázelmélet, gázok
és folyadékok molekuladinamikai szimulációja,
termodinamika, statisztikus mechanika, lineáris jelenségek,
sztochasztikus és információelméleti
alapok, káosz, neuronhálózatok, kritikus
jelenségek, bolyongáselmélet, bolyongásproblémák
számítógépes szimulációja,
szupravezetés és kvantumfolyadékok, perkoláció
és fraktálok, szakmódszertan. Felelős:
Bárdos Gyula, KLTE Elméleti Fizikai Tanszék,
telefon: 52-417-266.
- A tanúsítvánnyal záródó,
egyéves továbbképzési formák
40-50 órájának megjelelő időbeosztása
a csoportokkal tőnénő egyeztetés után
tőrténik. A tanfolyam díja létszámtól
függően, maximum: 45 000 Ft/fő.
- Általános fizika továbbképzés
során a tanárok megismerkednek a fizika legújabb
eredményeivel, azok oktatási vetületeivel,
beágyazva eddigi ismereteikbe. Megismerik a legkorszerűbb,
középiskolában is használható
demonstrációs eszközöket, kísérleteket,
különös tekintettel a számítástechnikai
eszközök és az új információtechnikai
lehetőségek alkalmazására, elsősorban
a középiskolai fizikatanítás hagyományos
területein: mechanika, elektromosságtan, termodinamika,
atomfizika és optika, informatika a fizikában.
Felelős: Demény András, KLTE
Kísérleti Fizikai Tanszék, telefon: 52-415-222.
- Szilárdtestek elektromos és mágneses
tulajdonságai. Az. elektromos vezetés mechanizmusa,
az elektromos ellenállás hőmérséklet-
és koncentráció-függésének
értelmezése. Termoelektromos jelenségek,
szupravezetés, magas hőmérsékletű
szupravezető anyagok és alkalmazásaik. Dia-,
para-, ferromágnesek szerkezete, doménmágnesség,
kemény és lágy mágneses anyagok, technikai
alkalmazások. Felelős: Szabó István,
KLTE Szilárdtestfizikai Tanszék, telefon: 52-316-073.
- Szilárd testek szerkezete. Kristályos,
kvázikristályos, nanokristályos és
amorf anyagok. A kristályszerkezet-vizsgálatok alapvető
módszerei (röntgen-, elektrondiffrakció). Képlékeny
alakváltozás és törés alapvető
mechanizmusai, diszlokáció-mozgás. Ötvözetek
szerkezete: rendeződés és szétválás.
Felületi szegregáció. Mennyiségi pásztázó
és transzmissziós elektronmikroszkópia alkalmazása
a szerkezetkutatásban. Felelős: Erdélyi
Gábor KLTE SzilárdtestFizikai Tanszék, telefon:
52-316-073.
- Új anyagok és technológiák. Mikro-
és nanokristályos anyagok, kvázikristályok;
a mechanikai, elektromos és mágneses tulajdonságok
és a szerkezet kapcsolata. Szemcse- és fázishatárok
szerkezete. Vékony filmek és multirétegek.
Előállításuk, alkalmazásaik.
A folyadékkristályok szerkezete, tulajdonságaik
és alkalmazásaik. Szuperötvözetek, intermetallikus
fázisok, mint magas hőmérsékletű
szerkezeti anyagok. Társított anyagok (kompozitok).
Új technológiák: ionimplantáció,
felületek kezelése nagy intenzitású
lézernyalábbal, plazmaszórás stb.
Felelős: Beke Dezső, KLTE Szilárdtestfizikai
Tanszék, telefon: 52-316-073.
- Az anyagvizsgálat modern kísérleti
módszerei. Transzmissziós és pásztázó
elektronmikroszkópia. Röntgen-mikroanalitika. Pásztázó
alagút-mikroszkópia, térion-mikroszkópia
és atompróba. Elektrondiffrakciós és
elektronspektroszkópiai módszerek (LEED, RHEED,
OES, XPS stb.). Ionnyaláb-analitika (RBS, tömegspektroszkópiai
eljárások (SIMS stb.). Rezonanciamódszerek
(NMR, Mössbauer-spektroszkópia), röntgendiffrakció.
Elektromos és mágneses tulajdonságok vizsgálata.
Szupravezetők vizsgálata. Differenciális
scanning-kalorimetria. Ionsugaras analitika. Felületanalitikai
módszerek.
Felelős: Langer Gábor KLTE Szilárdtestfizikai
Tanszék, telefon: 52-316-073.
- Kísérleti atom- és molekulafizika. Az
atomok felépítése; energianívók;
atomok fénykibocsátása és fényelnyelése.
Az optikai spektroszkópia; a lézerspektroszkópia
alapjai. A sugárzások anyaggal való kölcsönhatásai:
ionizáció, fékezési sugárzás,
fotoeffektus, Compton-szórás és párkeltés.
Atomfizikai jelenségeken alapuló anyagvizsgálati
módszerek és legfontosabb alkalmazásaik:
magmágneses rezoriancia (NMR), elektronspin rezonancia
(ESR), röntgenfluoreszcencia analízis (XRFA), részecske
indukált röntgenanalízis (PIXE), szinkrotron
sugárzás alkalmazása, röntgen- és
elektrondiffrakció. Felelős: Pálinkás
József, KLTE Kísérleti Fizikai Tanszék,
telefon: 52-415-222.
- A Föld fizikája. Az atmoszféra fizikája:
a légkör összetétele, sztatikája
és termodinamikája, légköri áramlások.
Az éghajlat modellezésének alapjai. A hidroszféra
fizikája: áramlások, felszíni és
felszín alatti vizek dinamikája. A litoszféra
fizikája, a Föld gömbhéjas szerkezete.
A földfelszín változásai: lemeztektonika,
erózió stb. Felelős: Kiss Árpád
Zoltán, KLTE-ATOMKI Közös Fizikai Tanszék,
telefon: 52-417-266.
- Környezeti analitika és ökológia.
Ember és környezete: Az emberi tevékenység
hatása a környezetre. Kockázat természetes
és antropogén folyamatokban. Ökoszisztémák
szerkezete, működési folyamatai. Az analitikai
és az ökológiai leírás összevetése.
A környezetanalitika mint a környezetellenőrzés
fő módszere. Környezetanalitikai technikák.
Felelős: Kiss Árpád Zoltán,
KLTE-ATOMKI Közös Fizikai Tanszék, telefon: 52-417-266.
- Energia és környezet. Az energiatermelés
története. Energiatermelés fosszilis tüzelőanyagokból.
A fosszilis erőművek okozta környezetszennyezés
és annak csökkentése. Nukleáris energia
és nukleáris környezetvédelem. Dozimetria.
Alternatív energiaforrások. Felelős:
Kiss Árpád Zoltán, KLTE-ATOMKI Közös
Fizikai Tanszék, telefon: 52-417-266.
- Nemegyensúlyi statisztikus fizika. Nemegyensúlyi
folyamatok általános statisztikus fizikai leírása,
dinamikai folyamatok főtételei. Lineáris
jelenségek,energiadisszipáció kívülről
vezérelt rendszerekben nemlineáris jelenségek.
Felelős: Sailer Kornél, KLTE Elméleti
Fizikai Tanszék, telefon: 52-417-266.
- Sztochasztikus rendszerek statisztikus fizikája.
Sztochasztikus és információelméleti
alapok. Entrópia és információ. Az
időfüggő sztochasztikus folyamatok osztályozása.
Káosz. Konzervatív és disszipatív
rendszerek. Stabilitásanalízis. Bifurkáció.
Neuronhálózatok működése, az agy.
Felelős: Nagy Ágnes, KLTE Elméleti
Fizikai Tanszék, telefon: 52-417-266.
- Modern statisztikus fizikai módszerek és
számítógépes szimuláció.
Perkoláció és fraktálok. Bolyongás,
diffúzió által korlátozott növekedés.
Fraktálok a biológiában. Multifraktalitás.
Kritikus jelenségek. Másodrendű fázisátalakulások
és skálatörvények. Neuronhálózatok,
önszerveződés. Felelős: Bárdos
Gyula, KLTE Elméleti Fizikai Tanszék, telefon:
52-417-266.
- Fizika szakmódszertan továbbképzés.
A továbbképzés bemutatja a számítástechnika,
informatika, elektronika, videotechnika lehetőségeit
a fizikaoktatásban, a korszerű eszközök
alkalmazásával megnyíló információ-
és tapasztalatszerzési csatornákat. Tárgyalja
az ezek használatával kapcsolatos didaktikai szaktárgyi
és pszichológiai problémákat. Elemzi
a középfokú fizikaoktatás helyét
és feladatait a korszerű természettudományos
világkép kialakításában. Bemutatja
különböző típusú iskolák
sikeres tanítási programjait. Felelős:
Isza Sándor KLTE Kísérleti Fizikai
Tanszék, telefon: 52-415-222.