Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Lovas Rezső
ATOMKI, Debrecen
<>
"Dede Tanár Úr" - ez a három szó egy fogalommá nemesült az őt szerető és tisztelő munkatársai, tanítványai körében. Több száz majdani fizikatanár és fizikus az ő előadásait hallgatván, az ő jegyzeteit olvasván érezte, hogy jól döntött, amikor a fizikát választotta. Vérbeli tanárember volt, ha valamit megtanult, megértett vagy felfedezett, azonnal szükségét érezte, hogy elmondja másoknak is. Ezt a tulajdonságát a szülői házból hozhatta magával; édesapja Kabán, majd Karcagon volt igazgató-tanító, akiről csendes büszkeséggel mesélte, hogy Kabán utcát neveztek el róla, mondván: még az utcán is tanított. Dede Miklós is tanított. Tanított szakmaszeretetet, tanított kristálytiszta, feszes logikát, a fizika megértésének intellektuális élményét, de életével tanított tisztességre, egyenes jellemre is. Igényes volt minden megnyilvánulásában, élmény volt hallgatni szabályos felépítésű, tökéletes magyar nyelvezetű előadásait, vagy olvasni könyveit, jegyzeteit. Életeleme volt a tanítás. Szomorúan szép bizonyság erre: a hirtelen rátörő halálos betegség első jeleinek megjelenése után nem orvoshoz ment, hanem ha botozva is, de megtartotta a félév, és - most már tudjuk életének utolsó előadását. Kivételes tehetségű, rendkívüli műveltségű ember volt. Szakadatlanul olvasott és tanult, a fizika és matematika mellett a történelemben, irodalomban, nyelvészetben, zenében is kimagaslóan jártas volt, több nyelven beszélt, olvasott, írt; Newton Princípiáját eredetiben, latinul olvasta, és nem a kuriózum, hanem az eredeti gondolatok megismerése okán. Kiemelkedő talentuma kedvességgel, szerénységgel, mindenkori és feltétlen segítőkészséggel párosult. Élmény volt vele együtt dolgozni, de akár csak vele egy társaságban lenni, élvezve sziporkázó szellemességét, finom humorát. Élete végéig megőrizte eredeti látásmódját, fiatalos gondolkodását. Életvitelét már-már puritán egyszerűség jellemezte, szinte tüntetően utasította el a különbségeket. Tiszta, nemes gondolkodású, egyenes jellemű egyéniség volt. Nagy eszmék, nemes célok foglalkoztatták; a haza sorsa, az oktatás, a kultúra, a magyar nyelv helyzete. Idealista volt a legnemesebb értelemben. 1953-ban, féléves miskolci műegyetemi tanulmányok után iratkozott át a Kossuth Lajos Tudományegyetem önéletrajza szerint - érdeklődésének inkább megfelelő fizikus szakára, ahol 1959-ben, betegsége miatt egy év késéssel, kitüntetéses oklevelet szerzett. A kieső időben az Atommagkutató Intézetben dolgozott önálló laboránsként, ahol bekapcsolódott a neutrongáz-fizikai kutatásokba. Bár kutatói rátermettségét minden kétséget kizáróan igazolta, Debrecenben nem kapott állást. Ennek oka az, hogy 1956 októberében az Egyetemi Diákbizottság tagja volt, amiért rektori megrovást kapott. Tanári állást vállalt Karcagon, ahol maga is érettségizett, előbb általános iskolában, majd a helyi Gábor Áron Gimnáziumban. Ezalatt - ugyancsak kitüntetéssel - matematika-fizika szakos középiskolai tanári oklevelet szerzett az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. Folyamatosan kapcsolatban maradt a kutatómunkával is, érdeklődése a kísérlettől egyre inkább az elmélet felé fordult. 1962 óta folyamatosan a Kísérleti Fizikai Tanszék oktatója tanársegédi, adjunktusi, majd 1976-tól docensi beosztásban. Folytatja neutrontranszport-elméleti kutatásait, amelyet kiterjeszt az időtől függő neutronterek vizsgálatára. Eredményeinek ellenőrzésére munkatársaival közösen, neutronimpulzus-módszer néven kísérleti eljárást fejleszt ki, ami gyakorlati alkalmazásokhoz közeli további vizsgálatok kiindulópontja. Ezirányú munkásságának közbenső állomásai az 1967-ben megszerzett doktorátus, majd 1977-ben a kandidátusi fokozat. Az egyetemi oktatásban első nagyobb feladata a tanárszakos hallgatók számára atommagfizika előadás tartása, amihez társszerzővel jegyzetet ír. De az igazi kihívás, az életre szóló elkötelezettség a mechanika oktatása. 1967-től tanítja a Kísérleti fizika alapkollégium első részét, a hozzá kapcsolódó számolási és demonstrációs laboratóriumi gyakorlatokat. A korszerű légpárnás technika felhasználásával, következetesen empirikus úton, kristálytiszta logikával a dinamikára alapozva építi fel a tananyagot. Érdeklődése fokozatosan a tárgy középiskolai oktatására is kiterjed. A tanszékről és a középiskolai tanárok közül kikerülő munkatársakkal közösen egyetemi jegyzeteket és középiskolai tankönyvet ír. Ezen a területen kifejtett három évtizedes munkássága tanárgenerációk, és rajtuk keresztül fiatalok fizikai gondolkodását formálta át. Diplomamunkás, szakdolgozatos, tudományos diákkörös hallgatóit, tanár-továbbképzéseken tartott előadásait nehéz lenne számba venni. Elnyerte az Oktatásügy Kiváló Dolgozója és a Munkaérdemrend bronz fokozata kitüntetéseket. Newton így ír magáról: "Nem tudom, hogy én minek látszom a világ szemében, de én úgy látom magam, mint egy kisgyerek, aki a tenger partján játszadozik, és azzal szórakozik, hogy néha-néha egy simább kavicsot, vagy csinosabb kagylót talál a szokásosnál, míg az igazság nagy óceánja kikutatlan fekszik még előtte." Dede Miklós ugyanezzel a határtalan élvezettel játszadozott az igazság nagy óceánjának partján, és talán maga is talált néhány simább kavicsot. De sokan valljuk teljes meggyőződéssel, hogy számtalan, Newton és mások által már korábban megtalált formás kavicsot és csinos kagylót, amelyek az eltelt évszázadok során mindenféle lim-lom közé keveredve elpiszkolódtak, ő újra megtalált, megtisztogatott, itt-ott tovább csiszolva, szépen elrendezve vitrinbe rakott, és megtanított bennünket gyönyörködni bennük.Demény András, Nagy Sándor
KLTE Kísérleti Fizikai Tanszék, Debrecen
<>
Eltelt már néhány hét azóta, hogy Dede Miklóst utolsó útjára kísértük a Nagyerdei Temetőben, de ez az idő még arra sem volt elég, hogy tudomásul vegyem a könyörtelen tényt, a meg nem változtathatót. Érzéseimben a Mester elvesztése csak az Apa elvesztéséhez hasonlítható. Számomra és a Debrecenben végzett fizikatanárok számára Dede Miklós volt a Mester. Még mindig fel tudom idézni azt a varázslatot, ami elsőéves koromban Dede Tanár Úr Kísérleti Fizika előadásain, a mechanika, a speciális relativitás elmélet, a termodinamika tárgyalása során elbűvölt, rabul ejtett. A Természet mindenek feletti tisztelete, a célszerű kérdések megfogalmazása, a Természet válaszainak elemzése, a fogalomalkotás technikája és ezek összegzése törvényekké, modellekké, bepillantást engedett egy alkotó tudós gondolkodásába. A varázslatot csak fokozta az a könnyedség, ahogy az előadó a matematika nyelvét használta. (Későbbi tapasztalataim alapján is mondhatom, hogy Dede Miklós ízig-vérig kísérleti fizikus volt, briliáns elméleti fizikai felkészültséggel.) Az előadásokon mindenkit lenyűgözött a Tanár Úr műveltsége. Irodalmi idézetek, zenei példák, nyelvészeti elemzések, tudománytörténeti adalékok, anekdoták színesítették a tárgyalást, egyúttal tanúsították a kultúra organikus teljességét. Diákfejjel már szinte zavarba ejtő volt, hogy Tanár Úr számolási gyakorlat és demonstrációs labor vezetését is vállalta. Nagy megtiszteltetés volt a csoportjába bekerülni. Fizikus- és tanárgenerációknak mutatott példát arra, hogyan lehet egy fizikai problémát megközelíteni, megoldani, a megoldást elemezni. Hogyan lehet még a legegyszerűbb kísérletek elvégzése közben is átélni a felfedezés örömét. Nem volt könnyű nála vizsgázni. Szerényen, kedvesen, udvariasan viselkedett, de a tudást szigorúan megkövetelte. Szárnyakat kapott, ha a vizsgázó jól teljesített, és letört, ha csalódást okozott, de felelősségérzete meggátolta abban, hogy könyörületből osztályozzon. Természetesen korábban is, később is voltak más, kiváló tanáraim, de engem Ő indított el, rám Dede Miklós gyakorolta a legnagyobb hatást. Nem akarok igazságtalan lenni, ezért meg kell jegyeznem, hogy az egyetemi évek után Miklóssal több alkalommal szoros munkakapcsolatban voltunk, így elfogultságom természetes. Azt azonban biztosan állíthatom, hogy Dede Miklós iskolát teremtett. Olyan iskolát, amelynek centrumában a természet megismerése áll, amelyben kiegyensúlyozott a kísérlet és az elmélet viszonya, amely logikailag tiszta, kísérletekből kikristályosított fogalmakra és törvényekre épít, és hangsúlyozottan nyitott a finomításokra, modellváltásokra. Dede Miklós meghatározó szerepet vállalt a középiskolai fizikaoktatásban is. A gimnáziumokban, a 80-as évek elején tanterv-, és tankönyvreform volt. A tananyag és a szemlélet gyökeresen megváltozott. A második osztályos mechanika tankönyvet és a hozzá kapcsolódó segédleteket Dede Miklós és Isza Sándor készítették. Az új tanterv és a tankönyvek bevezetését viták kísérték, melyek időnként elcsitultak, majd újra éledtek, esetenként még napjainkban is fellángolnak. Nem célom, hogy ebben a vitában állást foglaljak, de emléke előtt tisztelegve néhány megállapítást fontosnak tartok megjegyezni. Az említett gimnáziumi mechanika-könyv legnagyobb (és leginkább megőrzendő) erényének megközelítési módját, fogalmi rendszerét, építkezését, szemléletét tartom. (A párkölcsönhatások kísérleti vizsgálata, a lendület megmaradása, az erő fogalma, az erőtörvények kísérleti feltárása, a dinamika alaptörvénye és ennek üzenete.) Azt hiszem, hogy ebben a felépítésben lehetőség van arra, hogy tiszta-világos fogalmakkal dolgozzunk, és olyan érthető kérdéseket tegyünk fel a Természetnek, amelyekre kísérletekkel választ is kaphatunk. Ezen az úton elkerülhetjük más építkezések hibáit: a tartalmatlan fogalmakat, az áltörvényeket. Sokan, sokféle szempontból bírálták ezt a tankönyvet. Egyesek szerint túlságosan tömör, túlságosan nehéz. Én magam sohasem követtem "szóról-szóra" a másodikos könyvet sem, megpróbáltam ismereteim, tapasztalataim alapján kiegészíteni, egyszerűsíteni, esetenként átszerkeszteni, de a gondolatiságához szigorúan ragaszkodtam. Próbálkozásaimról többször beszélgettünk Dede Miklóssal, és sohasem éreztem azt, hogy nehezményezné azokat. Biztos vagyok benne, hogy Ő is a tananyag felfogását-szellemiségét tartotta a leglényegesebbnek. Ránk, középiskolai tanárokra bízta, hogy hogyan tálaljuk azt diákjainknak. Most, amikor nagy számban jelennek meg különféle tankönyvek, tankönyv-sorozatok, nagyon fontos, hogy az említett tanterv és tankönyvek értékeit megőrizzük. Súlyos hiba lenne, ha két évtizedet visszalépnénk, és ott folytatnánk ahol akkor abbahagytuk: a centripetális erőnél, a gyorsítási-, és emelési munkánál, a középpontba állított sztatikánál és geometriai optikánál. Hiszem, hogy mi, középiskolai tanárok akkor tisztelgünk méltóan Dede Miklós emléke előtt, ha szemlélete (a Természetnek feltett kérdéseket nem kitalálni, hanem megtalálni kell), megközelítési módja tovább él munkánkban.Szegedi Emil
KLTE Gyakorló Gimnáziuma, Debrecen