Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Rainer Götz
Freiburgi Pedagógiai
Főiskola
A fizikatanítás aktuális irányzatait a szakdidaktika kutatása és oktatása terén szerzett saját tapasztalataim, valamint a fizikatanári továbbképzéseken gyűjtött tapasztalatok alapján szeretném felvázolni.
Mit hangsúlyoztunk leginkább
az elmúlt években? Azt hogy a fizikatanításnak
tanulócentrikusnak és ugyanakkor szakorientáltnak
kell lennie, teljesen természetes. De mi új hangsúlyokra
és értékekre találunk.
Tanulócentrikus tanítás
Fontos, hogy a tanuló saját tanulási folyamatának alanya, ne pedig a tanítás tárgya legyen. Az tanulás az egyén előrehaladása, amelyhez az előképzettség, a képesség és az érdeklődés szolgál alapul.
Követelmény, hogy e tanítási folyamat a tanuló önálló tevékenységére épüljön. Bebizonyosodott, hogy az értelmi struktúrák, a beállítódás és az érdeklődés mindenek előtt aktív önálló tevékenységgel alakuljon ki. Ezért az általános munkaformákat egy szükséges minimumra kell redukálni és egyéni tanítási formákkal kell helyettesíteni. Ha az önálló gondolkodás és cselekvés lehetővé válik, akkor a tanulók rendszerint sikerélményhez jutnak. A tanulói részvétel növekedése a tanulási folyamatban a tapasztalatok szerint új motivációs lehetőségeket teremt.
A fent leírt tanulási módot
Ernst von Glaserfeld után konstruktivizmusnak nevezzük.
Minden tanuló saját elképzeléseiből,
saját gondolataiból vagy téves elképzeléseiből
indul ki. Új ismeretekre csak úgy tehet szert, hogy
ezeket a már meglévő saját gondolati
eszközeivel alakítja ki. Önálló
és öntevékeny tanulás folyik, amely
az előismeretekből, tapasztalatokból indul
ki.
Szakorientált fizikaoktatás
A fizikaoktatás során a közvetlen
valóság tárgyaival és folyamataival
való találkozást kell keresnünk. Itt
nemcsak a fizika tartalmáról van szó, hanem
munkamódszerekről is. Meg kell tapasztalnunk a fizika
megállapítása érvényességének
határait. A fizikatanulást ki kell egészíteni
a fizikáról szóló tanításokkal.
Tisztában kell lennünk a fizika születésével,
kultúrtörténeti jelentőségével.
Fizikatanítás aktuális irányzata: az élményorientáció
A szociológusok úgy jellemzik társadalmunkat, mint élménytársadalmat. A fizikatanításban szerzett élményanyag a természeti jelenségekhez kötődő érzelmekből alakul ki. Ez lehet egy intellektuális "Aha-felfedezésélmény" a természethez fűződő kapcsolatban. Ez kiegészíti
a megértést segítő szakmai lépéseket. Ágy a fizikaoktatásban az ésszerűség mellett az érzelmek is fontos szerepet játszanak.
Hogyan valósulnak meg ma ezek az irányzatok a fizikaoktatásban? Ennek illusztrálására szeretném ismertetni a Baden-Württemberg-i reáliskolákban szerzett tapasztalataimat.
1995-ben a tartomány továbbképző
központjában egyhetes konferenciát rendeztünk
"A reáliskolákban folyó természettudományos
oktatás" címmel. A mintegy 100 meghívott
tanár egyetértett abban, hogy a tanár sokfajta
módszerrel tanítson azért, hogy a fizikaoktatás
- élményorientált legyen,
- és a tanulók önállóan,
öntevékenyen és eredményesen tanuljanak.
Több munkacsoport alakult, amelyek egy-egy
téma kimunkálásával foglalkoztak.
A teljesség igénye nélkül néhány
ezek közül:
- Tevékeny tanulás - a megismerés
másik útja. (Itt a sajátos tanulói
kísérletek kiválasztásáról
és megvalósításáról
volt szó.)
- Bevezető beszélgetések
a fizikáról - tanulói kiselőadások
a fizika történetéből.
- "Értve tanítani."
- A "megértés" a
fizikatanítás fő célja.
A megértés az a kategória,
amely a személy értelmi és érzelmi
szférájának közös területét
jelöli. Ez több a betéve megtanult tananyag egyszerű
visszaadásánál. A megértés
ezért nemcsak az értelem kérdése,
hanem az érzelemé is.
- "Szabadon választott munkaformák
a fizikaoktatásban"
Ebben a csoportban a munkamegosztáson
alapuló csoportfoglalkozások módszereivel
és tapasztalataival foglalkoztak. A tanulócsoportok
a tanár háttérben maradása mellett
önállóan és öntevékenyen
dolgozzák fel a témát. Kidolgozzák,
elvégzik és kiértékelik a szükséges
kísérleteket. Ez a témakör különös
érdeklődést váltott ki a kollégák
körében. Tükrözte, hogy a fizikatanárok
milyen témák iránt érdeklődnek
fokozottabban. Ezek például:
- "Az egész több, mint részeinek
összege - szaktárgyi oktatás"
- "Ökológia és környezeti
nevelés"
- "Lányok érdeklődése
a fizikaoktatásban"
- "Számítógép
szerepe a fizikaoktatásban"
- "Káoszelmélet"
A káoszelmélethez, a nemlineáris
rendszerek dinamikájához egy kísérletet
mutatok be: a mágneses ingát. Ez a 9., 10. osztályban
kerülhet demonstrálásra. Ismeretes, hogy minden,
a természet törvényeire irányuló
kutatás azon az alapfeltételezésen nyugszik,
hogy ugyanazok az okok hasonló hatásokhoz vezetnek.
Ez a tapasztalat a fizika jelenlegi tézisein alapul és
ezért nagymértékben megbízható.
Azt mondjuk: Hasonló okok hasonló hatásokhoz
vezetnek (erős ok-okozati összefüggés.)
1. ábra.
Az inga, mint szerencsejáték.
De minden bizonnyal vannak más tapasztalataink is. A meteorológia a fizika egyik ága. Mi a helyzet az időjárás-jelentések megbízhatóságával? Edward Lorenz meteorológus a következő fontos felfedezést tette: számítógépén szimulálta az időjárást, megismételte a számítást hasonló, csak kicsit eltérő kezdeti feltételekkel és a mesterségesen létrehozott időjárási folyamat nagyon finom összefüggéseit figyelte meg. Lorenz ezt pillangóhatásnak nevezte el: egy pillangó szárnycsapása lehet egy forgószél előidézője.
Általánosan kijelenthetjük a kaotikus rendszerekről: a kezdeti feltételekben lévő kis különbségek nagyon eltérő viselkedéshez vezetnek. Az erős ok-okozati összefüggéstől eltérően a gyenge ok-okozati összefüggést a következőképpen fogalmazhatjuk meg: "Hasonló okok teljesen eltérő hatásokhoz vezethetnek."
A kaotikus rendszerek legfőbb ismérvei:
a) A rendszer következő állapotát a múltja, tehát a megelőző állapota visszacsatolás útján határozza meg. Az állapotok sora megfelel egy ismételt - azaz mindig ismétlődő egyszerű művelet alkalmazásának. (A kamatos kamat számítás például egy ilyen iterációs eljárás.)
Lengessünk egy vasgolyót a Föld gravitációs erőterében és egy egyenlő oldalú háromszög csúcsaiban elhelyezett mágnesek között kialakult mágneses mezőben (1. ábra). A közegellenállás miatt csillapodik a lengés, a pálya irányítatlanná válik, végül az inga eléri a nyugvópontot, anélkül, hogy a végső helyzet előre meghatározható lett volna.
b) A visszacsatolás nem lineáris
Példánkban a golyóra
több erő vektori eredője hat, amely az F
= m · a Newton-axióma szerint " a "
gyorsulást eredményez. Az általa igen rövid
idő alatt megtett utat differenciálegyenlettel számoljuk
ki. Az új helyzetből kiindulva a számítást
az ott ható, kicsit megváltozott erővel ismételjük
meg. Figyelembe kell vennünk a közegellenállási
erőt is, ami a sebességtől négyzetesen
függ. Így ezt egy számítógép-programmal
nagyon-nagyon sok lépésben ki lehet számolni.
A számolás eredménye a képernyőn
megjeleníthető (2. ábra).
2.ábra Analógiák
az inga viselkedésére.
Ebből látható, hogy három olyan terület van, ahonnan kiindulva a golyó végső helyzete előre meghatározható, de mindenütt, ahol két ilyen terület találkozik, érinti a harmadikat. A golyó mindenkor a mezők közötti keskeny sávon található és senki sem tudja előre megmondani, hogy melyik mezőbe kerül be.
A kaotikus rendszerekre átfogóan
érvényes, hogy kimenetelük törvényszerűen
következik be labilis a közbenső helyzetekkel,
amelyeknél a "billenés" a legkisebb változásoktól
függ.
Megemlítem, hogy a konferencia fentebb felsorolt témái között kiemelten foglalkoztunk még az:
- önálló, öntevékeny tanulás (konstruktivizmus)
- élményorientáltság
(párosítva a módszerek sokféleségével)
a fizikaoktatásban témákkal.
Tapasztalataink alapján mondhatjuk, hogy sok olyan elkötelezett tanár kollégát ismerünk, akik azon fáradoznak, hogy ezeket az ajánlásokat az iskolai életben megvalósítsák. A Baden-Württemberg-i reáliskolákban ilyen tanárokból 4 munkacsoport alakult azzal a céllal, hogy tapasztalatcserét tartsanak az új eljárásmódok kölcsönös megvitatására. A Művelődési Minisztérium ki a reáliskolák minden osztályának versenyt írt, hogy évente valamelyik természettudományos tantárgy, vagy a technika tantárgy egy témakörével pályázat formájában önálló és öntevékeny módon foglalkozzanak. Nem az egyéni, hanem a csapatmunka a keresettebb: A különösen jól sikerült dolgozatokat megjelenthetjük. A zsüri (amelynek én is tagja vagyok) 10 dolgozatot kiválaszt és a három legjobbat jutalmazza. A minisztérium reméli, hogy ilyen módon motiválhatjuk a tanárokat és az osztályokat. Mindannyian tudjuk, hogy az általam leírt aktuális irányzatok törekvései alapvetően nem tartalmaznak újat, de fontos, hogy minden tanárgeneráció megismerje ezeket, s ezekből kiindulva tervezze és szervezze oktatását.
________________________
Előadás a Bessenyei
György Tanárképző Főiskolán.
Fordította Hadházy Tibor