Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Pálinkás József
Oktatási Minisztérium politikai államtitkár
Az Oktatási Minisztérium nevében tisztelettel és nagy örömmel köszöntöm az Eötvös Loránd Fizikai Társulat 1998. évi Vándorgyűlésének résztvevőit sajátos érzés államtitkárként köszönteni azt a rendezvényt, amelyre korábban résztvevőként jelentkeztem be, és úgy képzeltem, néhány napot együtt tölthetünk és beszélgethetünk kutatásaink és a fizika jövőjéről ebben a kellemes gödöllői környezetben. Ebből majdnem minden megvalósul: a gödöllői környezet kellemessége, az őszinte baráti beszélgetések, és az elmélyült, komoly vita, arról merre is halad a fizika és merre halad ezen belül a magyarországi fizikai kutatás és oktatás. sajnálom, hogy nem vehetek részt ezekben a beszélgetésekben és vitákban.
Ennek a közösségnek, a magyar fizikusok közösségének tagjaként a Társulat munkáját és a kollégák szinte mindegyikét személyesen ismerem. Ezért az oktatási Minisztérium politikai államtitkáraként köszöntöm ugyan a Vándorgyűlést, köszöntésem mégis személyesebb és belső ügyeinket ismerőbb.
Az Eötvös Loránd Fizikai Társulat egy nemes célokat maga elé tűző, nagy hagyományokkal rendelkező civil szervezet. A fenti jellemzők mindegyike olyan, amelyeket az Orbán-kormány támogatandónak tart. Az ELFT céljai között a fizika magyarországi kutatásai és oktatása szerepel. E célokat a Társulat mindig is elválaszthatatlannak tartotta egymástól. Elválaszthatatlan a kutatás és az oktatás egész rendszere. Az egyetemi oktatás és kutatás egysége nyilvánvaló, már-már evidencia. Az egyetemi oktatás pedig sok-sok szállal kapcsolódik a közép- és általános iskolai oktatáshoz. A kormány az oktatást, a kutatást és a fejlesztést szoros egységben képzeli el, és az új Oktatási Minisztérium szervezetében is kifejezi ezt az egységet. Az oktatás teljes egésze és a kutatás meghatározó része ezen tárca hatáskörébe tartozik. A kutatás és fejlesztés természetesen nem csupán az oktatáson keresztül kapcsolódik a társadalom szövetébe, ezért a kutatás és fejlesztés intézményei más minisztériumok és köztestületek hatáskörébe is beletartoznak. A Magyar Tudományos Akadémia a Gazdasági Minisztérium, amelyhez az OMFB tartozik, a tudomány és technológia-politika aktív résztvevői lesznek, csakúgy mint az újonnan létrejött Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma.
A tudományos kutatás és fejlesztés területén számos kormányzati feladat áll előttünk. Ezek közé tartozik természetesen a tudománypolitikai döntéshozatal rendjének kidolgozása. Megkerülhetetlen kérdés azonban, hogy milyen anyagi forrásokat szándékoznak a kutatásra és fejlesztésre fordítani. szándékosan kerülöm a költeni szót, a kutatásra és fejlesztésre fordított anyagi forrásokat ugyanis befektetésnek tartjuk. Milyen mértékű befektetéseket tervez tehát a kormány? Jelenleg a nemzeti össztermék körülbelü1 0,6-0,7%-át fordítjuk kutatásra és fejlesztésre. Ez a hányad az országok rangsorában az utolsó helyek egyikét jelenti. Szándékunk az, hogy négy év alatt ezt az arányt 1,5-1,6%ra növeljük. Ez a növekedés természetesen csak az ipar, a magánszféra jelentós mértékű bevonásával érhető el. A direkt költségvetési ráfordítás növelésével, adókedvezményekkel és a magas technológiai színvonalon termelő válla1atok magyarországi kutatási és fejlesztési megrendeléseinek ösztönzésével elérhető a kívánt növekedés. Ehhez azonban a kutatási és fejlesztési intézményeknek is keresniük kell a kutatási és fejlesztési kapacitásuk jobb kihasználását. Egyedül költségvetési forrásbó1 ilyen mértékű növekedés nem érhető el. Reálisnak tűnik az a megoldás, hogy a jelenlegi ráfordítási arány és az elérni kívánt arány közötti különbség felét direkt költségvetési forrásból finanszírozzuk abban az esetben, ha ez együtt jár a kívánt növekedés másik felének a vállalati szféra által történő finanszírozásával. Természetesen itt fontos kormányzati feladat a megfelelő jogszabályi háttér, a kutatási és fejlesztési támogató környezet kialakítása. A magyar tudomány kimagasló eredményeit nem kell e körben külön méltatni. A magyar fizika a világnak szellemóriásokat adott. Wigner Jenő, Szilárd Leó, Gábor Dénes neve mindenütt ismert. A magyar fizika ma is figyelemre méltó kutatási eredményeket produkál. A magyar fizikusok neve a világ számos laboratóriumában ismert. Úgy gondolom, arra is van esély, hogy ez továbbra is így legyen. A magyar diákok nemzetközi diákolimpiákon elért eredményei is növelik bennünk a reményt. Miniszterelnök Úr néhány nappal ezelőtt fogadta a diákolimpián sikerrel szerepelt (15 résztvevőből 15 dobogós) csapatokat és felkészítő tanáraikat, ezzel is kifejezve a figyelmet, amelyet a kormány a tudományra és az oktatásra fordít.
Kiemelkedő tudományos eredményeink és a tudomány eredményeinek mindennapos felhasználása ellenére az általános életérzésben jelen van bizonyos tudományellenesség, vagy finomabban fogalmazva tartózkodás a tudománnyal szemben. A Vándorgyűlésen nem kerülhetjük meg ezt a kérdést sem. Meg kell vizsgálnunk, mit tehetünk ennek megváltoztatására. Nem vált-e az ezredvég tudomány éppen mélyre hatolásával és részletességével félelmet keltővé? A tudomány és ezen belü1 a fizika eszközeiben és nyelvezetében nem idegenedett-e el a mindennapi valóságból? Az ezredvég a kommunikáció korszaka. Megfelelően tudjuk-e közvetíteni a tudomány eredményeit és a tudomány fontosságát? Ezzel a kérdéssel már át is léptünk az ELFT feladatainak másik körébe, az oktatás területére. A Társulat néhány éve kezdeményezte a fizika felsőfokú oktatásának áttekintését, a jövő útjainak keresését. A fizikusok elsők voltak ezen a területen. Azt gondolom, a Társulatnak néhány további kérdést is meg kell vizsgálnia: (1) Hogyan tehető a fizika kultúránk részévé? (2) Megfelelően tanítjuk-e a fizikát az általános és középiskolában?
A huszadik század a fizika nagy felfedezéseivel kezdődött. Ezen nagy felfedezések közül kevés dolog vált kultúránk, közgondolkodásunk részévé. Közgondolkodásunk része a röntgensugárzás, szinte szinonimája a valamibe való belelátásnak. Közgondolkodásunk része a relativitáselmélet is. Nézetem szerint ez a magyar nyelvben rosszul rögzült és vulgárisan azt értik rajta, hogy "minden relatív". A relativitás elve azonban éppen azt jelenti, hogy a lényeg, azaz a törvény az abszolút (koordinátarendszertől független). Milyen jó is lenne, ha közgondolkodásunkban az rögzülne, hogy mindegy, hogy éppen hol vagyunk, a törvény ugyanúgy érvényes.
Igen fontos teendőink vannak abban a tekintetben, hogy a természettudományt, a természettudományos gondolkodást kultúránk, közgondolkodásunk részévé tegyük.
Ebben az oktatásnak igen fontos szerepe vall. Kérem fontolják meg azt, hogy hogyan lehetne a fizika oktatását közérthetőbbé, gyakorlatiasabbá tenni. Megtalálni az egyensúlyt az elvek és a mindennapi gyakorlat között: a gyönyörű elméleti konstrukció és annak élvezhető, befogadható előadása között.
A természettudományos oktatás és ezen belül a fizika ma Magyarországon nagy gondban van. A rendszerváltás után a sikeres életpálya ígéretét nem elsősorban a természettudományos oktatásban való részvétel jelenti. Nézzünk szembe azzal, hogy ma nem az egyetemek természettudományi szakjain van nagyméretű túljelentkezés. A műszaki és természettudományos képzés versenyhelyzetének helyreállítása egyszerre kormányzati feladat és belső szakmai ügy. A természettudományos végzettségűek fő foglalkoztatója manapság az államon keresztül a köz, és a köz szegény. A köz javainak gyarapítása a kormány feladata is, és a köz javainak gyarapodásával a természettudományos végzettségűek helyzete is javulni fog. Nem csupán ez azonban a remény vagy a kitörési pont. Sokkal inkább látom annak elérését és bemutatását, hogy a természettudományos vagy speciálisan a fizikai tudás hasznos. Hogy a fizikát, a fizikát is ismerő ember jobban meg tudja oldani a feladatokat, legyen az egy bonyolult rendszer modellezése vagy bármilyen más feladat. A fizika közismereti tárggyá tétele, hasznos közismeretként való elfogadtatása az igazán fontos kitörési pont és ez, ha nem is azonos mértékben, de érvényes a köz- és a felsőoktatásra egyaránt.
A fizika végzettség versenyképes végzettséggé
tételének és a fizika közismereti tárgyként
való oktatásának feladatát látom
én ma igen fontos kérdésnek, és ajánlom
tisztelettel megvitatásra. A magam és az Oktatási
Minisztérium részéről örömmel
veszek minden erre vonatkozó kiérlelt
javaslatot. Azt kívánom, hogy a Vándorgyűlés
legyen eredményes és a már megszokott módon
jó hangulatú.
_________________
Elhangzott az Eötvös Társulat
gödöllői vándorgyűlés megnyitóján,
1998. augusztus 25-én.