Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Kiss Csilla, Radnóti Katalin
A természettudományos tantárgyak összehangolt tanítására 1973-tól kezdődtek meg a kísérletek Magyarországon. Ehhez kapcsolódott Marx György akadémikus kezdeményezésére - a "Természet Egysége" című országos tanulmányi verseny, amelyen az akkori kísérleti tantervet tanuló diákok mérték össze tudásukat. A szervezési feladatokat az ELTE Atomfizikai Tanszék, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat, a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium és a Mátra Művelődési Központ látta el. A verseny színhelye Gyöngyös volt, és hat alkalommal rendezték meg 1976-82 között.
1984-ben új formában hirdette meg a versenyt a TIT Természettudományi Stúdió, a TIT Heves megyei szervezete, a Természet Világa folyóirat, a Berze Nagy János Gimnázium és a Mátra Művelődési Központ "Értem a Természetet" címmel. A gyöngyösi verseny 1986 óta, mint Bugát Pál Országos Középiskolai Természetismereti Vetélkedő néven szerepel a középiskolai versenyek sorában. 1998-ban 15. alkalommal került megrendezésre a vetélkedő. A vetélkedő több egyedi elemet hordoz magában. Évenként változó, előre megadott, témakörök alapján állítja össze a zsűri a kérdéseket, feladatokat, a résztvevő 3 fős csapatok számára. Az elmúlt 15 évben kitűzött témák minden esetben komplex látásmódot kívántak meg a versenyzőktől, a modern természettudományos világképnek megfelelően.
A verseny iránt évek óta nagy az érdeklődés, több mint 100 csapat írja meg a tavaszi szünetek idejében Budapesten megrendezett elődöntőre készült feladatsorokat., melyek közül 20 csapat jut az augusztus végén, Gyöngyösön megrendezésre kerülő döntőbe.
A vetélkedő zsűrijének elnöki tisztét 1990-ig Gánti Tibor professzor látta el, melyet 1991-től Abonyi Iván vett át, jelenleg pedig Radnóti Katalin látja el. Kezdettől tagjai még a zstirinek Róka András és Szerényi Gábor. Szakértőként, illetve zsűri tagként részt vettek a munkában Berend Mihály, Molnár Tamás, Széll András és Urbán Gábor. Hosszú éveken át kiemelkedő szerepe volt a verseny lebonyolításában, az azóta elhunyt Kiss Lajos tanár úrnak.
A Bugát - 15 (1998) döntőjéről
A döntő megrendezésére 1998. augusztus 19-22. között került sor Gyöngyösön. Az ünnepélyes megnyitón Komenczi Bertalan, a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium üdvözölte a megjelenteket. Ezt követően Juhász-Nagy Ágnes, a TIT Stúdió Egyesület igazgatója elevenítette fel a 15 év történetét, majd megnyitotta a versenyt, melyet kér előadás vezetett he. Marx György: "Lakható-e a Föld?" című előadásban azt fejtegette, hogy az igenlő válasz megadáshoz a tudományok különleges "összjátékára" volt szükség. Remek humorral, a legkisebb adatokra támaszkodva vezette a hallgatóságot az üvegházhatás, a radioaktivitás, a savas eső és a visszacsatolás fogalmai között. Beck Míhály: "A természettudományok egysége" című előadásban a tudományok fejlődése során jelentkező differenciálódás és integrálódás egységéről szólt.
A következő nap a csapatok a meghirdetett témakörhöz kapcsolódó "hozomány-dolgozataikat" adták le, melynek elkészítése általában 2-3 hét adatgyűjtő, kutató, rendszerező munkát jelentett a diákoknak a nyári szünetben. De volt olyan is, amelynek készítői kétéves felméréssorozatuk tükrében keresték a választ, majd bemutatták álláspontjukat jelenünkről és várható jövőnkről. (Megállíthatja-e a természet a selyemkóró terjedését?)
A verseny írásbeli részében a diákoknak fizikai, kémiai és biológiai ismereteikről, környezeti tudásukról kellett számot adni 3 óra alatt. Délután a csapatok terepgyakorlaton vettek részt. A közel 7 km-es út során a résztvevők a Mátra és az Alföld határterületén, az élőhelyek sokféle társulását figyelhették meg. A nap zárásaként gyöngyösi városnézés, szabad program és a III. Gyöngy Nemzetközi Néptáncfesztivál török és angol folklórprogramja nyújtott szórakozási és pihenési lehetőséget.
Augusztus 21-én laboratóriumi gyakorlaton mérték össze tudásukat a csapatok, majd ezt követte a régi hagyományokat felelevenítő érdekes hibakereséses feladatok megoldása. A délutáni forduló informatika volt. A számítógépes szimulációs feladatok mára nagyon kedveltté váltak. Míg hat évvel ezelőtt, amikor a verseny kiegészült ezzel a megmérettetéssel, voltak olyan csapatok, akiknek tagjai még nem kezeltek számítógépet, mára a feladat készítőinek le kellett védenie az adatokat, nehogy a szemfülesek "meghamisíthassák" az eredményüket. Itt a valós élet problémáinak megoldáshoz, a fizika technikai oldalának tudás
anyagát felidézve, néha még komoly viták árán is együtt dolgozott a csoport annak eldöntésén, hogy a szimulációs feladatban vajon melyik, a szél-, a nap- atomerőmű a kedvezőbb energiatermelési lehetőség egy képzeletbeli közösség számára, illetve együttesen nyomták meg a felderítő űrhajó képzeletbeli gázpedálját. Versenyen kívül még egy "mókás feladat" is várt csapatokra, mely a következő volt:
"Az ökológus le volt foglalva kísérleteivel. Ráadásul sokat esett az eső. Mire újra kilátogatott féltve gondozott zöldséges kertjébe, nem ismert rá. Nem volt mit tenni.... Írjátok meg a történet folytatását minél szórakoztatóbb módon, de tudományos szóhasználattal!"
Fiataljaink találékonyságát és kiváló humorát bizonyítva nagyszerű befejezések érkeztek. Például:
Az ökológus később rájött, hogy itt egy rendkívül dús társulás alakult ki, megnőtt a diverzitás, de azt mondta - erről szívesen lemondott volna, a riói konferencián valószínűleg nem erre gondoltak..."
Bár a biodiverzitás megőrzését fontosnak tartotta, kertjében mégis mesterséges szelekciót kellett alkalmaznia. Így hát felvette vulkanizált kaucsukhól készült csizmáját, és meghatározta a jövevényfajok pontos koordinátáit a négy dimenziós téridőben. Majd kapájának potenciális és kinetikus energiát adott..."
Augusztus 22-én délelőtt került sor az izgalmas, három részből álló szóbeli fordulóra, melyet szintén a feladatok színgazdag arzenálja jellemzett. A gyorsan értékelhető villámkérdések mellett sor került fizikai kísérletek bemutatására és elemzésére, saccolni kellett meghökkentő adatokra, a diverzitás jegyében fel kellett ismerni irodalmi alkotásokban szereplő növény- és állatfajokat, el kellett tudni igazodni Afrika fejlődő országai között, fel kellett tudni ismerni állításokról, hogy igazak-e vagy légből kapottak.
A verseny eredménye:
Különdíjak:
A legjobb írásbeli feladatok megoldói: Veres Pálné Gimnázium (Budapest) HOMA ZOLTÁN, TÓTH MÁTÉ, VÖLGYES DÁVID
A legjobb gyakorlati eredmény (gyakorlati forduló + informatika): Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium (Szeged) KÓNYA GÁBOR, ORVOS GÁBOR, SIPICZKY TAMÁS
Vidám feladat megoldása: Berzsenyi Dániel Evangélikus Gimnázium (Sopron) FÜHRER LIVIA, HOMOR PÉTER
Hozománydolgozatok: Németh László Gimnázium (Budapest) SÁRITZ KATALIN; Türr István Gimnázium és Pedagógiai SZKI (Pápa) KOZMA PÉTER, KÜRTHY GÁBOR, METCZ BALÁZS; Arany János Gimnázium (Nagykőrös) HORVÁTH ZSOLT, KALOTAI MILÁN, RAPI SÁNDOR; Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös) MOLNÁR CSABA; Szinyei Merse Pál Általános Iskola és Gimnázium (Budapest) BOZÓKY ZOLTÁN, MACSÁRI VIKTÓRIA, VARGA MÓNIKA; Béla Gimnázium (Baja) POLGÁR NOÉMI.
Rendezők: TIT Stúdió Egyesület (Budapest), Berze Nagy János Gimnázium (Gyöngyös), Mátra Művelődési Központ (Gyöngyös), Természet Világa folyóirat (Budapest).
Támogatók: Környezetvédelmi Minisztérium, Magyar Soros Alapítvány, Pro Renovanda Cultura Hungariae Alapítvány, Budapest Főváros Közgyűlés Környezetvédelmi Bizottsága, Gyöngyös Város Önkormányzata, Richter Gedeon Vegyészeti Gyár Rt., ELTE Tanárképző Főiskolai Kar.
Zsűri: Radnóti Katalin elnök, Molnár Tamás, Szerényi Gábor, Széll András.
Tanácsadók: Róka András, Urbán
Gábor.