Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
Fizikai Szemle 2000/4. 131.o.
Faheem Hussain
Abdus Salam Nemzetközi
Elméleti Fizikai Központ igazgatója, Trieszt
Bevezetés
Nagy megtiszteltetés, hogy előadást tarthatok az Univerzum jövőjéről tartott szimpóziumon. Magunk mögött hagyva ezt a tragikus évszázadot, az új évezred küszöbén azt látjuk, hogy kétségbeejtő szegénységben él az emberiség nagyobbik része. A világ nagy problémája a mélyülő gazdasági, társadalmi és tudásbeli szakadék a fejlett országok Lés a harmadik világ országai között. Ez elképesztően nagy feszültségeket és konfliktusokat fog előidézni a következő évszázadban. Földünk jövője és civilizációnk fennmaradása függ attól, hogy képesek leszünk-e megszüntetni a világban tapasztalható egyenlőtlenségeket.
A Nemzetközi Elméleti Fizikai Központ elhunyt igazgatója, Abdus Salam professzor szívén viselte a szegények sorsát és szenvedélyesen harcolt az elnyomottak jogaiért. Mondanivalóm nagyobbik részét az e témáról megjelent kitűnő és alapos munkáiból merítettem. 1988-ban a következőt írta:
"Kétféle ember lakja bolygónkat. Az UNDP 1983-as beszámolója szerint 1,1 milliárd ember, tehát az emberiség egynegyede tartozik a »fejlett« kategóriába. Ők laknak a földterület kétötödén, és ellenőrzik a természeti források 80%~át, míg a »fejlődő« emberi lényeknek - »Les Miserables« - száma 3,6 milliárd -, jut a Föld háromötöd része. A két emberfajtát a mai természettudomány és technika elsajátításából származó eltérő ambíció, erő és lelkesedés különbözteti meg egymástól. Azoknak, akik dönthetnek a fejlődő emberiség sorsáról (és elsősorban Északon laknak) politikai döntést kell hozniuk, ha azt akarják, hogy »Les Miserables«, kreatív módon sajátítsák el és alkalmazzák a modern természettudományt és technikát." [1]
Szegénység a harmadik világban
Az UNDP 1997-98-as "Humán Fejlődési Beszámoló" című kiadvány szerint
A jövő kilátásai még ennél is rosszabbak.
A globalizáció óriási profitját néhány vagyonos ember zsebeli be, a többiek tovább süllyednek a nyomorba. Ezek a Föld nyomorultjai, a társadalom szélére szorultak. A világkereskedelem terjeszkedésével és a külföldi beruházások növekedésével a fejlődő világban csak nőtt a nyertesek és vesztesek közötti szakadék.
Ezeknek a tényeknek az ismeretében még súlyosabbnak tűnik a probléma. A valóságban a világ rendelkezik a legkiáltóbb szegénység megszüntetéséhez szükséges forrásokkal, csak a politikai elhatározás hiányzik hozzá. Az UNDP 1998-as Humán Fejlesztési Beszámolójában ez áll. "A világ elegendő erőforrással rendelkezik ahhoz, hogy meggyorsítsa az általános humán fejlődést és kiküszöbölje a szegénység legrosszabb formáit... Kiszámították például, hogy a legalapvetőbb szociális ellátások általános bevezetéséhez elég lenne 40 milliárd dollár, ami a világ összjövedelmének 0,1%-a és alig több; mintegy kis kerekítési hiba. Ebből fedezhetők lennének az alapoktatásra, egészségügyi ellátásra, táplálkozásra, családtervezésre, jó ivóvízellátásra és a közegészségügy megteremtésére fordított kiadások.
1. táblázat |
||
Kutatásra és fejlesztésre fordított kiadások, a világon összesen ráfordított összeg százalékában |
||
1990 |
1994 |
|
OECD és NIC* |
81 |
84,5 |
Független Államok Közössége (FÁK) |
13,4 |
2,5 |
Kína |
0,8 |
4,9 |
India és Közép-Ázsia |
- |
2,2 |
Szaharától délre |
0,2 |
0,5 |
Latin-Amerika |
0,7 |
1,9 |
Arab államok |
- |
0,4 |
Délkelet-Ázsia |
- |
0,9 |
* Újonnan iparosodott államok (Newly Industrialised Countries)
Tudományra fordított kiadások a harmadik világban
A problémák megoldásához szükség van az anyagi erőforrások átszervezésére. Ha ezt elmulasztják, akkor a következő évezred ugyanolyan borzalmas lesz, mint amelyiket most magunk mögött hagyunk.
Salamhoz hasonlóan magam is hiszek abban, hogy a fejlődésben a tudománynak meghatározó a szerepe. Ha igazságosabb világrendet akarunk teremteni, akkor a harmadik világban nekünk is mindent el kell követnünk, hogy segítsünk magunkon, és ennek legfőbb módja országaink teljesítőképességének fokozása az oktatás, a tudományos és technikai haladás területén. Az UNDP 1997-es Humán Fejlesztési Beszámolója ezt a következőképpen fejti ki.
"Meg kell gyorsítani az emberi képességek fejlesztését. Nem csak a szegénység megszüntetésére kell gondolni, támogatni kell emberek teljesítőképességének fejlesztését és gazdasági körülményeik javítását. Amennyiben az anyagi források igazságosabb elosztásával elért gazdasági fejlődést a tudomány támogatására használják, akkor a gazdasági növekedés megteremti a képzett munkaerő iránti keresletet, és olyan, spirális pályán haladó növekedés, emberi fejlődés következik be, amely maga után vonja a gazdasági és humán szegénység leküzdését. Az 1996-os Humán Fejlesztési Beszámolóban olvashatjuk, hogy ezt a modellt sikeresen alkalmazzák Indonéziában, a Koreai Köztársaságban és Malajziában. Az olyan országok mint Egyiptom és Pakisztán, amelyek kevesebbet fordítottak humán fejlődésre, nem haladtak előbbre a szegénység leküzdésében."
Sikertörténet, ahogyan Kuba a minőségi oktatást, az egészségügyi ellátást megszervezte. Az UNICEF is kiemelte, hogy Kuba, az Egyesült Államok törvénytelen és bűnös embargója ellenére, a világ egyik legjobb egészségügyi és oktatási rendszerét hozta létre. A Karibi Tudományos akadémia volt elnöke, Harold Ramkissoon professzor szerint. "A haladás és fejlődés két ikerpillére a minőségi oktatás és egészségügyi ellátás. Ha megvan a politikai akarat, Kuba példáját minden fejlődő ország követheti azért, hogy népük számára a tudomány és a technika segítségével jó oktatási és egészségügyi rendszert vezessenek be. Enélkül nem valósulhat meg az emberi fejlődésre irányuló elképzelésünk." [2]
Salam írja ugyanebben a cikkben: [1]
"A harmadik világ ma még nehezen érti meg, hogy elsősorban a modern tudomány és technika kreatív elsajátítása és alkalmazása különbözteti meg Délt Északtól. Egy nemzet életszínvonala a tudománytól és a technikától függ. A gazdasági és hatalmi téren Észak és Dél között tapasztalható egyre mélyülő szakadék a tudomány és a technika terén fennálló nagy különbségek miatt van. Semmi más - sem a kulturális, sem a vallási felfogásbeli különbségek, sem a gazdasági vagy a hatalmi berendezkedés különbözősége - nem magyarázza meg (Dél kirekesztésével) miért tud Észak uralkodni a Földön."
C.N.R. Rao, a Harmadik Világ Tudományos Akadémiájának elnöke ezt tömören így fogalmazta meg: [3]
"A következő évszázadban a tudományos beruházás és szakismeret lesz a legkeresettebb árucikk. Tudományos képzettség nélkül az ember nem lehet a világ egyenrangú polgára."
Anélkül, hogy sok számot idéznénk, nézzük meg a harmadik világ tudományos kiadásainak jelenlegi helyzetét és trendjét, az adatokat az UNESCO-nak az 1993-as 1990-es állapotokat tükröző - "Beszámoló a világ tudományának helyzetéről" és az 1998-as, 1994-es adatokat tartalmazó ugyanezen kiadványából vettük. Az 1. táblázatban tüntettük fel a kutatásra és fejlesztésre fordított kiadásokat a világ egyes régióiban.
2. táblázat |
||
Kutatásra és fejlesztésre fordított becsült kiadások a GDP százalékában |
||
1980 |
1998 |
|
ÁZSIA |
||
India |
0,9 |
0,8 (94) |
Pakisztán |
0,2 |
0,9 (87) |
Indonézia |
0,3 |
0,1 (95) |
Fülöp-szigetek |
0,2 |
0,2 (92) |
Szingapúr |
0,5 |
1,1 (95) |
Koreai Köztársaság |
1,1 |
2,8 (94) |
Irán |
0,5 |
0,5 (94) |
Kína |
0,5 (95) |
|
Törökország |
0,6 (95) |
|
Arab államok |
0,2 (94) |
|
Délkelet-Ázsia |
0,3 (94) |
|
LATIN-AMERIKA |
||
Brazília |
0,6 |
0,6 (95) |
Argentína |
0,5 |
0,4 (95) |
Peru |
0,2 |
0,6 (95) |
Chile |
0,4 |
0,7 (95) |
Mexikó |
0,6 |
0,4 (95) |
Venezuela |
0,4 |
0,5 (92) |
Kuba |
0,7 |
1,0 (99) |
Latin-Amerika |
0,3 (94) |
|
AFRIKA |
||
Nigéria |
0,3 |
0,1 (87) |
Egyiptom |
0,2 |
0,5 (95) |
Dél-Afrika |
0,7 (93) |
|
Szaharától délre fekvő országok |
0,3 (94) |
Az 1980-as adatok Salam idézett munkájából származnak [1], az 1998-as adatokat pedig az UNESCO Statistical Yearbook 1998, illetve az UNESCO World Science Report 1998. kiadványokból vettük.
3. táblázat | ||||||||
Ország |
Oktatási kiadások összesen |
Védelmi kiadások GNP %- ában |
Katonai kiadások az okt. + eü. kiadások %-ában |
|||||
a GNP%-ában |
Az összes korm. kiadások %-ában |
|||||||
1980 |
1996 |
1980 |
1996 |
1985 |
1996 |
1960 |
1990-91 |
|
India |
3,0 |
3,4 |
11,2 |
11,6 |
3,0 |
2,8 |
68 |
65 |
Pakisztán |
2,0 |
3,0 |
4,0 |
8,1 |
6,9 |
5,7 |
393 |
125 |
Indonézia |
1,7 |
1,4 |
8,9 |
7,9 |
2,8 |
2,1 |
207 |
41 |
Fülöp-szgk. |
1,7 |
2,2 |
9,1 |
10,1 |
1,4 |
2,0 |
44 |
41 |
Szingapúr |
2,8 |
3,0 |
7,3 |
23,4 |
6,7 |
5,5 |
11 |
129 |
Koreai Köztársaság |
3,7 |
3,7 |
- |
17,5 |
5,1 |
3,3 |
273 |
60 |
Irán |
7,5 |
4,0 |
15,7 |
17,8 |
3,6 |
5,0 |
141 |
38 |
Kína |
2,5 |
2,3 |
9,3 |
11,9 |
7,9 |
5,7 |
387 |
114 |
Törökország |
2,2 |
2,2 |
10,5 |
- |
4,5 |
3,9 |
153 |
87 |
Arab államok |
- |
- |
- |
- |
12 |
- |
- |
108 |
Délkelet Ázsia |
- |
- |
- |
- |
3 |
2,1 |
127 |
66 |
Brazília |
3,6 |
5,2 |
- |
- |
0,8 |
1,5 |
72 |
23 |
Argentína |
2,6 |
3,5 |
15,1 |
12,6 |
3,8 |
1,9 |
62 |
51 |
Peru |
3,1 |
2,9 |
15,2 |
19,2 |
4,5 |
3,5 |
59 |
39 |
Chile |
4,6 |
3,1 |
11,9 |
14,8 |
7,8 |
0,8 |
60 |
68 |
Mexikó |
4,7 |
4,9 |
- |
23,0 |
0,7 |
1,2 |
23 |
5 |
Venezuela |
4,4 |
5,2 |
14,7 |
22,4 |
2,1 |
2 |
40 |
33 |
Latin-Amerika |
- |
- |
- |
- |
2 |
3,5 |
56 |
29 |
Nigéria |
6,4 |
0,9 |
24,7 |
11,5 |
1,7 |
4,5 |
11 |
33 |
Egyiptom |
5,7 |
4,8 |
9,4 |
14,9 |
7,2 |
1,8 |
117 |
52 |
Dél-Afrika |
- |
7,9 |
- |
23,9 |
2,7 |
2 |
26 |
41 |
Szaharától délre fekvő államok |
- |
6,3 |
- |
- |
3 |
3,7 |
- |
44 |
Összes fejlődő ország |
- |
3,8 |
- |
- |
7,1 |
2,5 |
102 |
63 |
LDC* |
- |
- |
- |
- |
4,3 |
2,7 |
- |
72 |
Ipari országok |
- |
5,2 |
- |
- |
4,2 |
2,9 |
110 |
33 |
Világ |
- |
4,9 |
- |
- |
4,7 |
- |
109 |
38 |
* nagyon elmaradott országok (Low Developed Countries)
Forrás: UNESCO Statistical Yearbook, 1998 és UNDP Human Development Report,
1998.
A számokból kiderül, hogy a világ tudományos és technikai fejlesztésének több mint négyötödét a nyugati országok és Japán adják.
Habár az arab országok az össz-GDP-ből 3,3%-ban részesednek, a K+F ráfordításban csak 0,4%-kal szerepelnek.
Amíg a fejlődő országokban csak 300 tudós jut egy millió lakosra, addig az iparosodott országokban ez a szám 3 300. [4]
Salam szerint 1980-ban az ipari országok GDP-jük 2-2,5%-át költötték K+F tevékenységre, míg a fejlődő országok csak 0,3%-át. A 2. táblázatból látható, hogy húsz év alatt a helyzet nem sokat változott. Ebben a táblázatban az 1980-as adatokat Salam idézett munkájából, a későbbieket az UNESCO 1998-as Statisztikai Évkönyvéből, illetve Világ-tudomány Beszámolójából vettük. [5, 1]
Hasonlítsuk össze ezeket a lehangoló számokat az ipari államok adataival. 1994-ben Észak-Amerika (2,5%), Japán és az újonnan iparosodott országok (2,3%) álltak az élen, őket követi Nyugat-Európa (1,8%) és Óceánia (1,5%) és Kelet-Európa részesedése 1% alatt van; szemben a Szovjetunió 1990-es 3,4%-ával. A 2. táblázatból látható, hogy a fejlődő országok között közbülső helyet foglal el Kína (0,5%), India (0,8%), Kuba (0,9%), Brazília (0,6%), Irán (0,5%), Pakisztán (0,9%), Törökország (0,6%), Dél-Afrika (0,7%), Chile (0,7%), Peru (0,6%), Venezuela (0,5%), míg a többi fejlődő ország GDP-jük kevesebb mint 0,3%-át költik K+F-re, ez a világátlag 1,4%-a. Irán 0,5%-ról 2%-ra, Dél-Korea pedig 3%-ra növeli kiadásait.
Nemcsak a pénzösszegek nagyságáról kell gondoskodni, hanem annak elosztásáról is, mert például Pakisztán és India a tudományra szánt összeg jelentékeny részét védelmi kiadásokra, illetve atomfegyverekre irányozta elő C.N.R. Rao szerint: [1]
"A 40 milliárd dollárt kitevő tudományos beruházásból csak kétmilliárdot költenek fizikai, kémiai, biológiai és technikai alapkutatásokra, a többi 38 milliárdot pedig védelmi tervekre és atomreaktorokra fordítják".
Becslések szerint az elmúlt húsz évben Pakisztán is több mint 10 milliárd dollárt fordított az atombomba kifejlesztésére.
A tudományos fejlődés szempontjából nem mellékes, hogy mennyit költenek oktatásra, és hogyan viszonyul ez az összeg a katonai kiadásokhoz. A 3. táblázatban összehasonlító adatokat közlünk a harmadik világ legfontosabb országainak oktatási és katonai kiadásairól.
A fejlődő országokban a katonai és az (oktatásra + egészségügyre) fordított kiadások hányadosa 63, míg az ipari országokban ez a szám az 1960-as 110-ről 33-ra csökkent.
Agyelszívás
A tudomány és a technika visszamaradt állapotát tükrözi a fejlődő országokból folyó agyelszívás. Ennek számos oka közül néhány: az akadémia és kutatási környezet és a kutatási eszközök hiánya, a tudományos munka megbecsülésének alacsony színvonala, az alacsony bérek, a fejlett országok magas életszínvonalának a csábítása, háborúk, polgárháborúk stb. [6]. A 4. táblázatban feltüntettük 1990-ig bezárólag, néhány kiválasztott fejlődő országból az OECD-országokba irányuló migrációs adatokat.
Becslések szerint az OECD-országokban él az iráni lakosság középiskolai vagy magasabb képzettségű rétegének 25-34%-a, ez a szám a koreaiakra 15-17%, a Fülöp-szigetiekre 9-10%, Sri Lankára 24-31%, Pakisztánra több mint 7%, Indiára 2,7%.
Algéria, Gambia, Szenegál, Tunézia, Jamaica, Trinidad és Tobago, Guyana középfokú végzettségű lakosságának nagyobb hányada él külföldön, mint a hazájukban. A szerző levonja a tanulságot:
"A közölt adatokból kiderül, hogy a magasabb képzettségűek elvándorlási aránya nagyobb, azaz a kivándorlók nagy hányada tanultabb, mint a népesség átlaga. A kimutatásunkban szereplő országokban - a közép-amerikai államok kivételével - az iskolázottak vándorolnak ki a legnagyobb számban. Sok, elsősorban kicsi - főleg Karib-tengeri, közép-amerikai és afrikai - országokban a veszteség meghaladja a 30%-ot. Néhány nagyobb ázsiai országban is fellép ez a jelenség, például Iránban, Koreában, Tajvanon, a Fülöp-szigeteken."
A fejlődő országok tehát nemcsak a tőkebeáramlással, az adósságok kamatainak fizetésével járulnak hozzá az ipari országok jólétéhez és gazdagságához, de azzal is, hogy legjobb, legértelmesebb embereiket adják oda a már nagyon gazdag országok gyorsabb fejlődéséhez.
A harmadik világ hozzájárulása a tudomány eredményeihez
A harmadik világ és a tudomány kapcsolatát legfőképpen az határozza meg, hogy a tudomány univerzális és elérhetővé kell tenni mindenki számára. Újból Salamot idézzük:
4. táblázat |
|||||
Az OECD országokba irányuló elvándorlás aránya iskolai végzettség szerint. Kiválasztott fejlődő országok, 1990. |
|||||
Származási ország |
Összes |
Iskolázottság szintje |
USA része a teljes OECD kiadásból |
||
primer vagy alacsony |
Szekunder |
tercier |
|||
ÁZSIA ÉS CSENDES ÓCEÁNIA |
|||||
Banglades |
0,1 |
- |
0,2-0,2 |
2,5-2,6 |
25,9 |
Kína |
0,1 |
- |
0,2-0,2 |
3,0-3,1 |
51,5 |
Fidzsi-szigetek |
3,6 |
0,4 |
6,6-7,1 |
21,3-27,1 |
100,0 |
India |
0,2 |
- |
0,3-0,3 |
2,6-2,7 |
44,1 |
Indonézia |
- |
- |
0,1-0,1 |
1,5-1,6 |
90,5 |
Irán |
1,5 |
- |
2,0-2,1 |
25,6-34,4 |
51,3 |
Korea |
4,2 |
0,5 |
3,3-3,4 |
13,9-17,6 |
36,0 |
Malaysia |
1,2 |
- |
1,2-1,2 |
22,7-29,4 |
18,2 |
Pakisztán |
0,3 |
- |
0,5-0,5 |
6,9-7,4 |
35,2 |
Pápua Új-Guinea |
- |
- |
0,1-0,1 |
2,2-2,3 |
100,0 |
Fülöp-szigetek |
3,1 |
0,1 |
6,0-6,4 |
9,0-9,9 |
71,6 |
Sri Lanka |
0,8 |
- |
0,5-0,5 |
23,6-31,0 |
14,1 |
Szíria |
0,7 |
0,1 |
2,3-2,3 |
3,0-3,1 |
100,0 |
Tajwan |
1,6 |
0,1 |
0,8-0,8 |
8,4-9,2 |
100,0 |
Thaiföld |
0,2 |
- |
1,7-1,8 |
1,5-1,6 |
87,6 |
Törökország |
8,5 |
0,7 |
26,9-36,9 |
46,2-86,0 |
1,9 |
AFRIKA |
|||||
Algéria |
6,3 |
0,1 |
19,7-24,6 |
55,0-122,1 |
0,6 |
Benin |
- |
- |
0,1-0,1 |
0,4-0,4 |
100,0 |
Kamerun |
- |
- |
0,1-0,1 |
3,2-3,4 |
100,0 |
Közép-afrikai Köztársaság |
- |
- |
0,1-0,1 |
1,7-1,8 |
100,0 |
Kongó |
- |
- |
- |
0,5-0,6 |
100,0 |
Egyiptom |
0,5 |
- |
0,8-0,8 |
5,0-5,3 |
50,6 |
Gambia |
0,2 |
- |
0,6-0,6 |
61,4-159,3 |
100,0 |
Ghana |
0,4 |
- |
0,7-0,7 |
25,7-34,6 |
53,3 |
Kenya |
0,1 |
- |
0,3-0,3 |
10,0-11,1 |
100,0 |
Lesotho |
- |
- |
- |
2,9-3,0 |
100,0 |
Malawi |
- |
- |
0,1-0,1 |
2,0-2,0 |
100,0 |
Mali |
- |
- |
0,1-0,1 |
0,9-0,9 |
100,0 |
Mauritius |
0,2 |
- |
0,1-0,1 |
7,2-7,7 |
100,0 |
Mozambik |
- |
- |
0,5-0,5 |
8,6-9,4 |
100,0 |
Ruanda |
- |
- |
- |
2,2-2,3 |
100,0 |
Szenegál |
2,4 |
- |
14,5-17,0 |
47,7-91,3 |
2,0 |
Sierra Leone |
0,3 |
- |
1,2-1,3 |
24,3-32,1 |
100,0 |
Dél-Afrika |
0,4 |
- |
0,4-0,4 |
7,9-8,5 |
32,4 |
Szudán |
- |
- |
0,1-0,1 |
1,8-1,8 |
100,0 |
Togo |
- |
- |
-0,1 |
1,3-1,4 |
100,0 |
Tunézia |
8,6 |
0,2 |
20,2-25,3 |
63,3-172,2 |
1,1 |
Uganda |
0,1 |
- |
0,6-0,6 |
15,5-18,4 |
100,0 |
Zambia |
0,1 |
- |
0,1-0,1 |
5,0-5,3 |
100,0 |
Zimbabwe |
0,1 |
- |
0,3-0,3 |
4,7-4,9 |
100,0 |
"Mindig meg voltam arról győződve, hogy a tudomány az emberiség közös öröksége, és habár a századunkban tapasztalt jelentős fejlődés Európában és az Újvilágban ment végbe, nincs okunk feltételezni, hogy a szegényebb nemzetek nem járulhatnak hozzá ehhez a fejlődéshez, és nem részesülhetnek az áldásaiból." [7]
Egyrészt igaz, hogy igen jelentős a harmadik világ hozzájárulása a globális teljesítményekhez, mivel az agyelszívás következtében legkitűnőbb fiaival és lányaival segíti a Nyugat kutatólaboratóriumainak a munkáját. Ezt már részletesen tárgyaltuk, ezért itt a harmadik világ országaiban elért tudományos eredményeket szeretném részletezni. A tudományos teljesítmény szokásos mércéje a tudományos folyóiratokban megjelent közlemények száma. Természetesen a tudományos tevékenységnek nem egyetlen termékei a publikációk; az oktatás, a technikai szakértelem és szabadalmak ugyanúgy a tudomány "termékei".
4. táblázat folytatása |
|||||
Az OECD országokba irányuló elvándorlás aránya iskolai végzettség szerint. Kiválasztott fejlődő országok, 1990. |
|||||
Származási ország |
Összes |
Iskolázottság szintje |
USA része a teljes OECD kiadásból |
||
primer vagy alacsony |
Szekunder |
tercier |
|||
ÉSZAK-AMERIKA |
|||||
Costa Rica |
2,4 |
0,1-0,1 |
10,1-11,2 |
7,1-7,7 |
100,0 |
Dominikai Köztársaság |
6,5 |
0,6-0,6 |
30,5-43,8 |
14,7-17,2 |
96,7 |
El Salvador |
11,3 |
1,6-1,6 |
66,6-199,3 |
26,1-35,4 |
100,0 |
Guatemala |
3,4 |
0,4-0,4 |
29,1-41,1 |
13,5-15,6 |
100,0 |
Honduras |
3,0 |
0,2-0,2 |
15,7-18,7 |
15,7-18,6 |
100,0 |
Jamaica |
20,3 |
0,7-0,7 |
33,3-50,0 |
77,4-341,8 |
61,0 |
Mexikó |
7,7 |
1,6-1,7 |
20,9-26,4 |
10,3-1l,5 |
100,0 |
Nicaragua |
4,7 |
0,3-0,3 |
33,3-50,0 |
18,8-23,2 |
100,0 |
Panama |
6,7 |
0,1-0,1 |
9,4-10,4 |
19,6-24,4 |
100,0 |
Trinidad és Tobago |
9,5 |
0,3-0,3 |
16,0-18,9 |
57,8-136,9 |
100,0 |
DÉL-AMERIKA |
|||||
Argentína |
0,6 |
- |
1,0-1,0 |
2,7-2,8 |
72,3 |
Bolívia |
0,7 |
- |
2,2-2,2 |
4,2-4,4 |
100,0 |
Brazília |
0,2 |
- |
1,6-1,6 |
1,4-1,4 |
44,0 |
Chile |
1,1 |
- |
1,9-1,9 |
6,0-6,4 |
54,3 |
Columbia |
1,1 |
-0,1 |
3,8-3,9 |
5,8-6,1 |
96,9 |
Ecuador |
1,9 |
0,1-0,1 |
11,4-12,9 |
3,8-4,0 |
100,0 |
Guyana |
14,5 |
0,9-0,9 |
23,7-31,1 |
77,5-345,3 |
100,0 |
Paraguay |
0,2 |
- |
0,7-0,8 |
2,0-2,0 |
100,0 |
Peru |
1,0 |
- |
2,7-2,7 |
3,4-3,6 |
87,1 |
Uruguay |
1,1 |
- |
2,3-2,4 |
3,8-3,9 |
100,0 |
Venezuela |
0,4 |
- |
0,8-0,8 |
2,1-2,2 |
77,4 |
Forrás: A szerző számításai, amelyekhez felhasználta az 1990. U.S. Census, OECD's Continuous Reporting System on Migration, és a United Nations Population Yearbook adatait és az oktatásra vonatkozó Barro Lee-féle adatokat. A felső határt azzal a feltételezéssel kapta, hogy Barro Lee adatai tartalmazzák a népesség teljes migrációját, míg az alsó határnál azt tételezte fel, hogy ezeket nem tartalmazza. Primer vagy annál alacsonyabb iskolázottság a 0-8 évesekre, szekunder a 9-12 év közöttiekre, tercier képzés az ennél idősebbekre vonatkozó adatok.
5. táblázat A publikációk számarányával mért tudományos teljesítmény |
||
1995 |
1995 |
|
Nyugat-Európa |
35,8 |
115 |
Közép- és Kelet-Európa |
2,0 |
77 |
FÁK* |
4,0 |
47 |
Észak-Amerika |
38,4 |
94 |
Latin-Amerika |
1,6 |
133 |
Arab államok |
0,7 |
93*** |
Szaharától délre fekvő államok |
0,8 |
89 |
Japán és NIC** |
10,1 |
142 |
Kína |
1,6 |
533 |
India |
2,1 |
97 |
Délkelet-Ázsia |
0,1 |
99*** |
Óceánia |
2,8 |
112 |
Világ összesen |
100,0 |
- |
Forrás: UNESCO World Science Report, 1996, 1998
Maradjunk azonban az említett mércénél. Az 5. táblázatban láthatjuk a világ egyes régióinak a tudományos eredményekben elért részarányát 1995-ben, illetve 1982-ben. A legtöbbet publikálnak Észak-Amerikában és Nyugat-Európában, 1982-höz képest az elsőnél 6% csökkenés, míg az utóbbinál 15%-os növekedés tapasztalható. Japán és az újonnan iparosodott országoknál a növekedés 42%, de ez utóbbiaknál a növekedés több mint háromszoros. Kínában is meglepő, több mint négyszeres a növekedés. Sajnálatos, hogy a FÁK államainak teljesítménye 53%-kal csökkent. A közép- és kelet-európai országoknál a csökkenés 27%, a Szaharától délre fekvő államoknál 11%. Valamennyire csökkent India részaránya is. Latin-Amerika 33% növekedést tud felmutatni. Megdöbbentő vádirat, hogy milyen kevés eredményt érnek el a harmadik világ országai a tudomány területén. Ezek az országok, ahol az emberiség nagyobbik fele él, csak 7,5%-kal veszik ki részüket a világ tudományos eredményeiből!
Tapasztaljuk ezt az Abdus Salam Nemzetközi Elméleti Fizikai Központban is. Itt is csökkent a konferenciák, iskolák és műhelyek résztvevőinek a száma. Az Indiából, Kínából és Latin-Amerikából érkezett résztvevők minőségileg kiemelkedők, ők jelentős tudományos eredményeket mutattak fel, de ez nem áll a többi harmadik világbeli résztvevőre.
A harmadik világ tudományának lehetőségei és az azt fenyegető veszélyek
A szegény államok gazdasági szerkezetének átalakítására irányuló, a Nemzetközi Valutaalap (IMF) által megszabott kölcsönfeltételek erősítik a negatív tendenciát. Láttuk, hogy az IMF által erőltetett globalizáció szegénységet és nyomort hozott számukra. Ennek egyik következménye, hogy a kormányok szegények, és elsősorban az oktatásra, egészségügyre, a tudományra és technikára fordított kiadásokon takarékoskodnak. Ezt a politikát erőlteti; sőt diktálja az IMF. Követelik az oktatási és egészségügyi költségvetés megnyirbálását, és azt, hogy az orvosi ellátásért és az oktatásért szedjenek "használati díjat". A következmény az, hogy ezeknek az országoknak a szegény rétegei nem juthatnak hozzá a szükséges szolgáltatásokhoz. A személyes jogon járó egyetemi oktatás a kis számú gazdagok számára van fenntartva, így az ország szellemi tőkéje vesz kárba. Sok országot kényszerítettek arra, hogy nagy egyetemi tandíjakat állapítsanak meg, és a felső évfolyamokon ne adjanak ösztöndíjat - ezt Pakisztánban magam is tapasztaltam. Sok országban előrehaladt az oktatás prívatizációja, az állam visszavonul az egyik legfontosabb kötelezettségének teljesítésétől, a mindenkire kiterjedő iskolázás támogatásától.
Kialakul egy, a társadalom szélére szorult tömeg, amelynek megléte komolyan veszélyezteti a társadalmi stabilitást.
Az IMF az egyetemek privatizációját úgy tünteti fel, mint a harmadik világ megsegítését szolgáló csodaszert. Ezzel szemben a tapasztalat az, hogy csak olyan szakokat létesítenek, amelyek gyors profitot hoznak, ilyen az üzleti élet irányítása, az informatika, a mérnöki szakok, az elektronika és az orvostudományok. Elitintézmények ezek, amelyek a gazdagok gyermekei számára nyújtanak drága képzést, elhanyagolják az egészségügy és a gazdaság számára fontos alaptudományokat.
Megdöbbentő, ahogyan az IMF ezt a hazugságot terjeszti, és sajnos kormányaink beveszik ezt a propagandát. Az IMF elfelejti közölni, hogy Európában az oktatás nagy része állami iskolákban és egyetemeken folyik, és az állam a kutatásokat is jelentősen támogatja. Ugyanez a helyzet az Egyesült Államokban is.
Minden ellenkező állítás dacára a helyi iskolákat a helyi önkormányzatok tartják fenn, a magásabb szintű oktatás elsősorban állami egyetemeken folyik, a tudományos, illetve technikai alapkutatásokat jelentős részben államilag támogatják. Természetesen léteznek magánegyetemek is, ahol az oktatást egy szűk kisebbség számára végzik, de a kutatómunkát ott is főleg állami pályázatokkal segítik, elsősorban olyan intézmények közvetítésével mint például az amerikai Nemzeti Tudományos Alap (NSF).
Veszély fenyegeti a természettudományt, mégpedig: a hagyományos nemzeti tudomány szélsőséges védelmezőinek részéről. Világosan le kell szögezni, hogy a tudomány univerzális. Ez nem jelenti azt, hogy minden bajunkra gyógyírt talál. Az is igaz, hogy egyes hatalmasok visszaélhetnek vele a szegények kárára, de ettől a tudomány még nem lesz imperialista. A természet mindenütt ugyanolyan, és mindegyik kultúrából származó tudósok hozzájárultak ahhoz, hogy az elmúlt kétezer évben segítsenek feltárni a természet titkait. Korszakalkotó eredményekkel járultak. hozzá a tudományos módszerek kidolgozásához görögök, arabok, kínaiak, legújabban pedig Európa. Közös örökségünk a természettudomány, aki ezt birtokolja, már tudja a sorsát irányítani. Bűnös rövidlátás lemondani a modern természettudományról az Iszlám Tudomány, a Hindu Tudomány vagy bármilyen más tudomány nevében azon a címen, hogy az imperialista. Nem tagadható, hogy a hagyományos kultúrák sok értékes tapasztalati ismereteket halmoztak fel például a földművelésben, a gyógyfüvek hatásainak ismeretében stb. Ezt az értékes örökséget meg kell őrizni, össze kell gyűjteni racionális és tudományos eredményeit, de nagyon veszélyes, ha valaki ezt szembe akarja állítani a modern természettudománnyal.
A fejlődő ország tudósai sokat szenvedtek attól, hogy a világ nagy kutatóközpontjaitól el vannak zárva. Az utóbbi harminc évben az Abdus Salam Nemzetközi Elméleti Fizikai Központ a fizika és a matematika területén, a maga szerény eszközeivel, megpróbálta ezt a gátat lebontani és az agyelszívást megszüntetni. Más területeken is létre kell hozni ilyen központokat azért, hogy segítsék a fejlődő országok tudományát. Az Internet páratlan eszköz ahhoz, hogy a tudósok kitörhessenek az elszigeteltségből.
A budapesti Tudományos Világkonferencián is részletesen tárgyalták ezeket a problémákat. A Dél országai is látják már, hogy milyen sok gazdasági és szociális hasznot nyújtanak a természettudományok, amelyeket eddig elhanyagoltak. A jelen írásban már részletesen bemutattuk azt a szakadékot, amely tovább mélyül azon országok között, amelyek hozzáférhetnek a tudomány eredményeihez és amelyek nem. A szegény országok érdeke, hogy az elektronikus folyóiratokat minimális előfizetési díj ellenében el tudják érni, mivel a hagyományos folyóiratok élőfizetési díja, a kiadók profitéhsége miatt, az utóbbi néhány évben csillagászati magasságokig emelkedett. Javasolom, hogy a fejlődő országok a legfontosabb folyóiratokat elektronikus formában, ingyen kaphassák meg.
Következtetések
A Föld és a civilizáció jövője attól függ, hogy a döntést hozó hatalmak el fogják-e zárni a tudomány eredményeiből erdőgazdasági és szociális előnyöktől a Föld népességének többségét képező nyomorgókat, vagy pedig igazságosabb világot teremtenek, amelyben a harmadik világ népei sem maradnak szegények. Ez csak elhatározás kérdése, mivel a világ pénzügyi, tudományos és technikai erőforrásai elegendőek arra, hogy a szegénység és a lesüllyedés problémáján segíteni tudjanak. Erre a kérdésre adott választól függ, hogy a jövő században ne legyenek háborúk, feszültségek, vagy pedig a háborúk sokaságát kell megélni.
Ha mi, a harmadik világban le akarjuk küzdeni a szegénységet, akkor véget kell vetnünk az egyenlőtlen cserearányokon alapuló egyenlőtlen hatalmi rendszernek. Olyan globalizációt akarunk, amely a szolidaritáson alapszik és nem olyan gazdasági cserén, amely - ahogyan írásunkban is kimutattuk - a szegényt bünteti,
Kormányainknak erőteljes lépéseket kell tenni az oktatás, a tudományos kutatás javítására. Ez legyen programjaink középpontjában, mert e nélkül nem lehetséges társadalmi és gazdasági fejlődés.
Irodalom
__________________________
Elhangzott: Az Univerzum, a Föld és civilizációnk jövője konferencián, Budapest, 1999. július 2-6. Fordította: Menczel
György.