Fizikai Szemle honlap

Tartalomjegyzék

Fizikai Szemle 2001/11. 333.o.

A TUDOMÁNY NAPJA, 2001

Gyulai József
az Eötvös Társulat elnöke

 

Az ünnepek, a jeles napok révén a világ igyekszik a figyelmet ráirányítani egy-egy fontos, netán homályosodó témára.

Hazánk a Tudomány Napjának ünneppé avatásával hézagpótló tettet hajtott végre. Az ifjú Bolyai levelének keltezését és az "ifjú gróf" lelkesedésének évfordulóját választotta a hazai tudományosságnak mint a "professzionális" tudományosságunk kezdete napjának. Ez a nap valóban alkalmas nem csak a tudomány, hanem a tudomány társadalmi érdekké válása ügyének megünneplésére is. Széchenyi István gróf lelkesedése magával ragadta a karokat és rendeket. Megindult, létrejött Magyarországon a tudomány modern művelésének kerete, a Magyar Tudományos Akadémia, amely a lassan kétszázados tevékenysége során - néhány kisiklás ellenére - bebizonyította, hogy tudósaink egyszerre érzékelik a nemzetközi tudomány által felismert, valamint a magyar valóság által támasztott igényeket és fordítják tehetségüket az intellektuálisan helyes irányba.

Az idén a Magyar Tudományos Akadémia őszi közgyűlését is erre az eseményre időzítette. Választott vezetői ez alkalommal szóltak a tagokhoz és az ország közvéleményéhez. A hazai tudományos díjak egy jelentős részét, valamint a tudomány doktora cím okleveleit is ekkor adták át.

A tudás a fennmaradás kulcsa volt a kezdetek óta már az állatvilágban is az intellektus biztosíték a puszta izomerő kompenzálására. A tudás az alkalmazkodóképesség, a tapasztalatszerzés révén vált fenntartó erővé. Az előember is a többiekénél csavarosabb eszének köszönhette a fennmaradást, sőt a dominanciát. A tudás titok, a nélkülözhetetlenség biztosítéka. Pillanatnyi megítélését a divatos és szükséges aránya diktálta. De a tudás verseny, birtoklásában vannak kizáró elemek.

És itt a gond - "Ay, there's the rub" mondja a dán királyfi. Mert a tudás birtokosa nem várhatja el, hogy a kevesebb tudást birtokló egyáltalán megértse, miért is van a tudományra, pláne a tudósra szükség - mit is csinál a kutató egész nap? A bölcs és pozitív filozófiát valló tudományos ember azonban meg van győződve a tudás missziójáról. Tudatos, de nem hivalkodó. És itt éles a válaszvonal. Manapság ugyanis, amikor a tudás soha nem jósolt mértékben sokszorozódik - négyhavonta duplázódik a világ adatmennyisége! - új és veszélyes hasadék keletkezett az ember tudati, evolúciós állapota és az általa generált befogadásra váró információ mennyisége között.

A társadalom konzisztenciáját, békéjét az adja, ha az egyedeinek tudáshalmaza, belátási képessége jelentős mértékben átfedődik. Ha a differenciálódás túl nagy, már nem megértjük egymást, hanem legfeljebb bízunk a társunk indulatában, szándékaiban. De nem "értjük" őt. Ez az állapot önvédelmi reakciókat válthat ki, ami a helyes, kollektív stratégiát átváltja egyedi, az ajtót-magamra-csukó stratégiára.

A megoldás semmiképpen az információ képződésének fékezése, ami lehetetlen. Nem! Igyekeznünk kell a tudáshalmazok közös részét ismét átfedővé tenni. Hogy megértsük egymást.

A tudás konkrét tartalma koronként változott. Isaac Newton életét valószínűleg inkább a földmérések töltötték meg matematikai tartalommal, nem a három, neki tulajdonított törvény felfedezése. Az "csak úgy jött". Azon a tudásbázison, amelynek súlypontja egészen másutt lehetett.

Van a hirtelen megvilágosodó tudás és van az a tudás, amely inkább a korabeli órásmesterek tudását idézi. Mindkettő nélkülözhetetlen a jövő érdekében, de az adófillérek felhasználását a priori csak az utóbbi tevékenység indokolja. A posteriori lehet más a véleményünk.

Kell tehát a Tudomány Napja, amikor a színpadra léphetünk és megmutathatunk magunkból annyit, amennyivel kivívhatjuk a társadalom irányunkban való megértését, de legalábbis létünknek tudomásul vételét, értékének megbecsülését. Mert sok "butaság" vesz körül mindnyájunkat - az okkultizmustól az atomellenességig.

A 21. század biológiáját ugyanúgy átalakítja a fizika beépülése, mint a 20. század kémiáját. Szakmánk, a fizika jól felfogott érdeke, hogy ne elégedjék meg azon ágak sikeres művelésével, amelyek belátható ideig kizárólagosan a sajátjai maradnak, hanem a kémiával karöltve agresszívan vonuljon be, a ma "divatos" területekre. Fogadja el; hogy ezzel más tudományok szerves részévé válik. Legyen erre a mindent átfogó, a mindent megtermékenyítő képességére büszke és öntudatos. Az iskoláktól a laboratóriumokig.

Ünnepeljük jövőre is együtt a Tudomány Napját. Nemzetközi megállapodás azt világünneppé teszi és erre minden év november 10-ét jelöli ki.