Fizikai Szemle 2004/12. 428.o.
GÁBOS ZOLTÁN PROFESSZOR 80 ÉVES
Az a fizikus, vegyész, aki nem hallgathatta Gábos Zoltán
professzor egyetemi és tudományos előadásait, aki nem
dolgozhatott Vele együtt oktatói, tudományos közösségben,
nem képes felmérni, mit vesztett. Vesztett, mert nem
ismerhette meg közelről az egyetemi tanárt, a tudóst, a
munkatársat, az embert, a felelős egyetemi vezetőt.
Példa értékű egyetemi oktató, nevelő. Magas mércét
állított és állít önmagával és hallgatóival szemben, de
azonnal meg kell jegyezni, hogy saját magától sokkal
többet igényelt és követelt meg. Mindig élmény előadásait
hallgatni, melyeket tudományos igényességgel és
logikusan épít fel, lebilincselően ad elő. A hallgatóság
figyelmét már az első mondataival leköti. Ez annak tulajdonítható,
hogy minden alkalommal szabadon ad elő,
a kréta kivételével más "segédanyagot" nem használ.
Volt hallgatói, jelenlegi kollegái, több vagy kevesebb
sikerrel igyekeznek ezt a példamutató tanári magatartást
követni. Tömören, logikusan, tudományos igényességgel
fogalmaz, ugyanakkor a tömörség, az igényesség
nem megy az érthetőség rovására, sokkal inkább azt
segíti elő.
Személyes példája jótékonyan hat a hallgatókra, nem
volt és nincs szüksége fegyelmezésre, vagy hogy felemelje
a hangját. A hallgatók, de a mai kollégák - az egykoron
volt hallgatók - is sok tantárgy esetében a minősítés
érdekében készültünk a vizsgákra. Ez nem érvényes
Gábos professzor esetében. Ilyen szintű előadások után
hallgatóinak nagy többsége szégyellné, hogy készületlenül
jelenjen meg a vizsgán. Itt el kell mondani, hogy
Gábos professzor maximálisan megbízott a hallgatókban,
fel sem merült benne - de a hallgatókban sem - a puskázás
lehetősége, többször előfordult, hogy a vizsgázókat
magukra hagyta. A vizsgán a hallgatót partnernek tekintette,
maximális segítséget nyújtott, jóindulatot tanúsított.
Személyisége révén Gábos professzor nemcsak oktatott,
hanem nevelt is, emberségével, erkölcsi és kollegiális
magatartásával.
Nem mulaszthatjuk el, hogy ne szóljunk Gábos professzorról,
a felelős egyetemi vezetőről. Tanszékvezetői,
dékánhelyettesi, dékáni tevékenységét a közvetlenség,
segítőkészség, őszinteség jellemezte. Nála nem létezett
protokoll. Minden esetben lelkiismeretesen döntött
annak ellenére is, hogy ez sok esetben karrierjét gátolta.
Ennek tulajdonítható, hogy egy idő után már nem igényelték
tudását és tapasztalatát. Vezetői minőségében
kikérte és igényelte kollegái véleményét, és döntéseinél
ezeket figyelembe is vette. Az utána következő felelős
beosztású kollegáinak nagy többsége követte példáját,
rendszeresen konzultált Gábos professzorral, és tanácsait
mérvadónak tekintette.
Habár 1990-ben már nem volt vezetői beosztásban,
következetesen, erkölcsösen, logikus érvekkel kiállt a
Babes,-Bolyai Tudományegyetemen elsorvasztott magyar
nyelvű oktatás újraindításáért, fejlődéséért, bővítéséért.
Mint tudósról is illik megemlékezni, de ez igazából
nem szükséges, mert ezt tükrözik az alábbiak, de talán
mindenekelőtt az, hogy 1995 óta a MTA kültagja.
Gábos Zoltán professzor 1924-ben született Bánffyhunyadon.
1943-ban érettségizett a Kolozsvári Református
Kollégiumban. Ezt követően 1943-1944 között a budapesti
József Nándor Műszaki és Gazdaságtudományi
Egyetem Gépészmérnöki karának hallgatója. Tanulmányait
a kolozsvári Bolyai Egyetemen folytatja, és 1947-
ben matematika-fizika szakos diplomát szerez. Fényes
Imre tudományos irányításával A mechanika formális
elvei című értekezésével megszerzi a doktori címet. 1948-
ban kinevezik az Elméleti Fizika Tanszéken tanársegédnek,
1950-ben adjunktusi, majd 1952-ben docensi címet
szerez. Ebben a minőségében matematikai analízis és
fizikai kémia előadásokat tart. 1956 és 1959 között a Fizika,
majd az Elméleti Fizika Tanszék vezetője.
1959-től az egyesített BBTE Fizika Tanszékén fejti ki
tevékenységét. Tudásának, hozzáértésének elismeréseként
1962-ben címzetes egyetemi tanárnak nevezik ki.
1962 és 1965 között dékánhelyettesi, majd 1966 és 1976
között a Fizika Kar dékáni tisztét tölti be. Ezt követően
1984-ig az Elméleti Fizika Tanszék tanszékvezető professzora.
A tanítás, oktatás szeretetét neves tanárai, Fényes Imre,
Vescan Teofil, Gyulai Zoltán, Borbély Samu, Imre Lajos
oltották Gábos professzorba.
Gazdag tudományos tevékenysége a nagy elődök
Réthy Mór, Vályi Gyula, Ortvay Rudolf, Gombás Pál,
Fényes Imre munkáinak a folytatása. Tudományos kutatói
tevékenységét - többek között - a következő területeken
fejtette ki: disszipatív rendszerek mechanikája, forgó
testek gravitációs kölcsönhatása, magasabb spinű részecskék
kvantumelmélete, elemi részek polarizációja. Ez
irányú tevékenységét 1990 után is folytatja, de ezek mellett
mindinkább foglalkozik a fizika, a fizika oktatása
történetével, megkülönböztetett figyelmet szentelve az
erdélyi sajátosságoknak.
Tudományos és tudománynépszerűsítő tevékenységét
a 100-nál is több dolgozat minősíti, melyek rangos, referált
folyóiratokban jelentek meg, mint Il Nuovo Cimento,
Revue d'Optique, Acta Physica Polonica, Heavy Ion
Physics, Studii si Cercetari de Fizica, Revue Roumaine
de Physique, Astronomical Journal stb.
Oktatói, tudományos tevékenységének elismeréseként
több díjnak a tulajdonosa. A teljesség igényét mellőzve,
néhányat megemlítünk, például Romániai érdemes egyetemi
tanár (1970), a Korunk című folyóirat Bolyai-díja
(1982), Fényes Imre-díj (1994), Eötvös Loránd Fizikai
Társaság Tiszteletbeli tagja (1991), Erdélyi Múzeum Egylet
tiszteletbeli tagja (2000).
Tapasztalatát, ismereteit, igényességét kiaknázva több
folyóirat szerkesztőbizottsági tagjává választotta, így a
Természet Világa, Firka, Múzeumi Füzetek.
Ismereteit, tudását tanítványainak, a fizikusoknak,
magyar és román nyelven írt egyetemi jegyzetek, könyvek
formájában örökítette meg. Csak néhányat említsünk
meg: A kémiai termodinamika alapjai, Az elméleti fizika
alapjai, Curs de termodinamica si fizica statistica, Fizikai
kislexikon, Curs de Mecanica teoretica, Fundamentele
mecanicii, Termodinamica si fizica statistica, Statisztikus
fizika.
Még sok mindent kellene és illene elmondani Gábos
professzorral kapcsolatban. Azt viszont feltétlenül meg
kell említenünk, hogy kitűnő a humorérzéke. Finom humor
jellemzi, s ennek tulajdonítható, hogy válságos helyzeteket
humoros megjegyzéseivel számtalanszor sikerült
feloldania.
Professzor Úr, kívánjuk, hogy még sokáig példát mutass
mindnyájunknak, minél többet tanulhassunk továbbra
is Tőled. Isten éltessen!
Karácsony János, Néda Árpád
Babes¸-Bolyai Egyetem, Fizikai Kar, Kolozsvár