Fizikai Szemle 2005/5. 166.o.
VERMES MIKLÓS ÉS AZ EGYETEM
Radnai Gyula
ELTE, Általános Fizika Tanszék
Nagy "torta" ez a téma, öt szeletet választottam ki belőle.
Mindegyikhez Vermes egy-egy meghatározó tulajdonsága
párosul: szerénység, humor, ötletesség, igazságszeretet,
segítőkészség. Ez az öt tulajdonság így együtt talán segít
kirajzolni Vermes felejthetetlen személyiségét. Előre is
elnézést kérek a visszaemlékezés szubjektivitásáért.
A professzorság elutasítása:
Vermes szerénysége
A második világháború befejezését követően meglehetősen
nagy zűrzavar közepette zajlott a magyar felsőoktatás
újjászervezése. Elhunyt és az országból eltávozott
professzorok helyett kellett újakat találni, emellett új
intézmények is létrejöttek. A merítési bázis az ambiciózus
és szakmailag is kiváló középiskolai tanárok kezdetben
szűk, majd fokozatosan szélesedő köre volt.
Akik "jókor voltak jó helyen", jó eséllyel pályázhattak
egyetemi professzorságra. Így volt ez a legtöbb tudományágban,
de fizikában különösen. Íme három, a huszadik
század második felében országos hírűvé vált fizikusprofesszor,
akik 1945 előtt középiskolai tanárként
kezdték pályafutásukat:
Novobátzky Károly (1884-1967) a budapesti Kölcsey
Gimnáziumban tanította a fizikát a háború előtt, miközben
szorgalmasan látogatta az Ortvay-kollokviumokat.
Ortvay Rudolf 1945-ben bekövetkezett tragikus halála
után ő nyerte el az elméleti fizika tanszékét a budapesti
tudományegyetemen.
Öveges József (1895-1979) a szegedi, váci, tatai, majd
budapesti piarista gimnáziumban eltöltött évek után a
Közgazdasági Egyetemen, majd a háború után létrehozott
budapesti Pedagógiai Főiskolán jutott fizikatanszékhez.
Már 1948-ban Kossuth-díjat kapott, s a hazai televíziózás
kezdetétől fogva ő lett a fizika igazi népszerűsítője az országban.
Az "Öveges professzor" nevet mindenki ismerte,
s ő nem is tiltakozott a professzori megszólítás ellen.
Tarján Imre (1912-2000) a Mintagimnáziumból került
a budapesti Orvosegyetem fizikatanszékére, melyet intézetté
fejlesztett. Akadémikus lett, karrierje csúcsán az
MTA III. (matematikai és fizikai) osztályának elnöke volt.
Az akkori idők egyik, ma is élő tanúja, a Fizikai
Szemle volt szerkesztője is megerősítheti, hogy Vermes
Miklóst, akkor a Fasori Gimnázium szakmai körökben
jólismert és elismert tanárát is megkeresték hasonló,
egyetemi katedrát ígérő felkéréssel, de ő nem vállalta a
professzorságot. Középiskolai tanár akart maradni,
mindig is a középiskolai tanársággal tudott csak azonosulni.
"Mi nem oktatjuk, csak tanítjuk a fizikát" -
mondogatta.
Babits írja a Jónás könyvében: "Jónás rühellé a prófétaságot."
Nos, Vermesre pedig ezt mondhatjuk: "Vermes
rühellé a professzorságot." Nem csábította őt az egyetemi
karrier, nem akart többnek látszani, mint aminek tartotta,
tudta magát.
Módszertani előadások: Vermes humora
Ha nem is vállalt állandó egyetemi oktatói állást, külső
előadóként szívesen tartott módszertani előadásokat az
egyetemen, középiskolai fizikatanár szakos hallgatók
számára. Jómagam az 1960/61-es tanévben jártam Vermes
előadásaira. Nem kellett kollokválnunk, csak aláírást
szereznünk tőle a félév végén, s ő gondolkodás nélkül
aláírta mindenki indexét. Sohasem tartott katalógust,
mégis mindig ott volt a teljes évfolyam az előadáson.
Mindig pontosan érkezett. Megjelent jellegzetes vulkánfíber
kisbőröndjével, amelyet elhelyezett az előadói
asztalon, s mi vártuk, mikor nyitja ki, mikor vesz ki belőle
valami "meglepetéskísérletet" a mi okulásunkra. Azok
is szívesen jártak be Vermes előadására, akik jobban szerették
a matematikát a fizikánál(ők voltak többen), mert
élvezték Vermes történeteit, melyeket mindig saját tapasztalatából
merített, s a történethez illő fanyar humorral
adott elő. Álljon itt néhány.
A fizika tanításának egyik kritikus pontja a hullámtan
tanítása. Kísérletek nélkül üres "krétafizika" válik belőle.
Jól felszerelt iskolákban van hullámkád, de mit csinálhat
a tanár ott, ahol nincs ilyen? "Tessék leemelni az egyik
ablakot! Ráfektetni a tanári asztalra - vízcsap ugye van
minden iskolában. Elég 1-2 cm magasan megtölteni az
ablaktáblát vízzel, s már kezdődhetnek is a kísérletek!
Nem látják a tanulók? Világítsuk meg egy pontfény-lámpával,
az osztály meg bámulhatja a falat, vagy a
mennyezetet, ahova a visszavert fény esik. (Ügyesebbek
alulról történő átvilágítással is próbálkozhatnak, de
ehhez már két asztalra van szükség.) Hadd bámészkodjanak
a tanulók! Fizikaórán szabad bámészkodni!"
A
rádióhullámok magyarázatára a felnőttek is kíváncsiak
lehetnek. Vermes szívesen mesélte ezzel kapcsolatos élményét
a harmincas évekből. Fiatal tanárként írt a témáról
egy ismeretterjesztő cikket a Természettudományi Közlöny
be. Fényképet is adott hozzá: egy szép panorámaképet
a Dunáról, rajta az Erzsébet híddal. Hogy szemléltesse
a lakihegyi adóból jövő rádióhullámok hullámhosszát, ráretusált
a képre egy függőleges nyilakból álló virtuális hullámot;
a fél hullámhossz volt összemérhető az Erzsébet híd
hosszával. "Egyetlen érdeklődő levél érkezett be utána a
szerkesztőségbe. Azt tudakolta a felcsigázott olvasó, hogy
mekkora expozíciós időt és milyen előhívót használtam,
hogy ilyen szépen megjelent a képen a rádióhullám."
A fénytan és a csillagászat tanítása kedvenc témái közé
tartozott. Egyik alkalommal éppen tanítási időre esett egy
részleges napfogyatkozás. Vermes tudta, hogy nem minden
gyereknek lesz olyan sötét üvege, amelyen keresztül
majd megfigyelheti ezt az érdekes jelenséget. "Ezt pedig
mindenkinek látnia kell! Tudtam, hogy akárhány kormozott
üveget is készítek, mindig lesz olyan tanuló, akinek
nem jut. Bejöttem hát jó korán az iskolába, s a folyosón
bekormoztam a délre néző ablakokat. Nem végig
persze, csak addig, ameddig a gyerek szeme ellát. Utána
néhány napig igyekeztem a takarítónőket elkerülni."
Tanulmányi kirándulásokon is rengeteg fizikát lehet
tanítani; Vermes ki is használt erre minden adódó alkalmat.
Amikor kötelező gyárlátogatást kellett beiktatni,
elvitte a gyerekeket például a MÁV Járm?javítóba. Felmászott
egy javítás alatt álló gőzmozdonyra, jöhetett utána
az osztály. "Egyik oldalon fel, a másikon le, szépen egymás
után jöttek a gyerekek. Fent mindent lehetett kérdezni.
Ismertem a műszereket, tudtam a legtöbb kallantyúról,
hogy mire jó. Egyetlen kérdés volt, amire nem tudtam
válaszolni, ezt az egyik kislány tette fel: - Tessék
mondani, melyik itt a kormány?"
Az egyetemi felvételi bizottságban:
Vermes ötletessége
A hatvanas évek második felétől fogva egyre szélesebb
körben került sor központi írásbeli felvételi vizsgára az
egyetemeken. A felvételi feladatokat összeállító bizottság
vezetője Simonyi Károly professzor volt, Vermes
Miklós pedig csaknem kezdettől fogva tagja a bizottságnak.
Jómagam egy évvel később kapcsolódtam be a
munkába, mint ahogy a tudományegyetemekre is kiterjedt
a rendszer. Jó visszagondolni a Simonyinál töltött
kedd délutánokra, az ülések nyugodt légkörére, mely
éles ellentétben állt a mindennapok "fortélyos félelem
által igazgatott" hajszájával. Benjaminként is alkalmam
volt megfigyelni az egyes tagok szereplését, hozzájárulását
a közös produkcióhoz. Vermes hozta általában a
legérdekesebb feladatokat. Igazán fizikus ötletei voltak,
és sohasem terjeszkedett túl a középiskolai tananyagon.
Ha a többiek leszavazták, mert valamilyen különös,
szokatlan ötlet kellett a megoldáshoz, egyet se búsult,
csak visszakérte a feladatot. "Megy a Mat. Lapokba!" -
és adott helyette két másikat. A visszakért papírt gyorsan
odacsúsztatta Kunfalvi Rezsőhöz, a Lapok fizikai
rovatának szerkesztőjéhez, aki ugyancsak tagja volt a
Simonyi vezette bizottságnak.
Sok jó feladat fűződik Vermes nevéhez, de talán a leghíresebb
az 1976-os budapesti fizikai diákolimpián kitűzött
feladata lett: "Hogyan lehet megmérni egy üveggömbben
lévő légbuborék átmérőjét?"
Visszatérve a felvételi bizottságban végzett munkához,
Vermes nem szerette a feladatok szövegén való rágódást,
a "szőrözéseket", a fogalmazás legkisebb részleteire is
kiterjedő, aprólékos diszkussziót. "Felesleges fecsegés"-
nek tartotta ezt is, mint annyi mást akkori életünkben.
Nem tiltakozott, de nem is vett részt a diszkusszióban.
Kikapcsolt. Lehunyta a szemét, ki tudja, hol járt közben.
Viszont azonnal feléledt, amint visszatértünk valamilyen
fizikai kérdés megvitatásához.
Eötvös-verseny: Vermes igazságérzete
Az Eötvös-verseny kezdettől fogva szoros kapcsolatban
van az Egyetemmel. Az egyetemi tanárokat mindig is
érdekelte, kik a legtehetségesebbek egy-egy újonnan
induló évfolyamon. Ezt mérte fel már a XIX. században is
ez a verseny, melyen akkor még csupán az abban az
évben érettségizett diákok indulhattak.
1950-től 1988-ig Vermes szervezte, vezette, vezényelte
az Eötvös-versenyt a feladatok kitűzésétől az eredmény
kihirdetéséig. Tette, amire csak szükség volt, ha kellett,
adminisztrált, ha kellett, felügyelt a versenyen. Amikor a
versenyen való részvétel ürügyén hazajöhettek egy-két
napra az egyetemre "előfelvett" kiskatonák, Vermes előre
gyártott számukra igazolásokat, csak a nevét kellett bediktálnia
annak, aki nem akart öt órát elveszíteni az eltávozásra
kapott drága időből. Aki pedig maradt, legalább
nyugodtan dolgozhatott a feladatok megoldásán.
Emlékszem, egy ilyen Eötvös-verseny felügyelet során
sikerült először jobban is elbeszélgetnem Vermes Miklóssal.
Fiatal tanársegédként vállaltam, hogy helyettesítem
egy órára, amíg elmegy és "bekap valamit", azután
visszajött és suttogva végigbeszélgettük az egész versenyt.
Ennek a beszélgetésnek nyomán született meg
első publikációm a Fizikai Szemlében, amelyet azután
Kunfalvi Rezső segítségével sikerült egy nyugatnémet
folyóiratban is megjelentetni.
Néhány év múlva, amikor Károlyházy Frigyes hosszabb
időre az Egyesült Államokba utazott, engem kért meg Vermes
Miklós, hogy legyek tagja a versenybizottságnak. Ennek
bizony már több mint harminc éve, s több mint tizenöt
éve annak is, hogy Vermes rám testálta a bizottság vezetésével
járó feladatokat. Hála Istennek, Károlyházy Frigyes
ma is tagja a bizottságnak, évről-évre érdekesebb
feladatokat talál ki az Eötvös-versenyen indulók számára.
Ma már Gnädig Péter és Honyek Gyula is tagja az Eötvös
versenyért felelős csapatnak, s a lebonyolításban igyekszünk
megtartani mindazt a jót, amit Vermes bevezetett.
Mindenekelőtt és elsősorban az igazságosságot. Soha,
semmilyen módon nem lehetett Vermest az általa igazságosnak
vélt útról letéríteni. Az ő szellemében dolgozunk
ma is, az elbírálásban semmilyen más szempont nem vezet,
csak a beadott dolgozat minősége. Talán ennek tudható
be, hogy soha, semmilyen óvás a bizottság döntésével
szemben nem volt. Igaz, mindig ügyeltünk arra is, hogy a
döntés előtt jusson elég idő a dolgozatok értékelésére, s a
bizottság minden tagja, ha akarja, láthassa az összes dolgozatot.
Vermes igazságérzete jelölte ki azt az utat, amelyen
csak végig kellett mennünk. Ma is ezt az utat járjuk.
Tanítani tanítani? Vermes segítőkészsége
Nyílt titok, hogy a Jedlik Ányos Gimnázium azért lett az
ELTE külső gyakorlóiskolája, mert itt tanított Vermes Miklós.
Igaz, hogy a hetvenes évektől kezdve már nem tartott
az Egyetemen módszertani előadásokat, de változatlanul
vállalta évi egy-két tanár szakos, utolsó éves hallgató bevezetését
a fizikatanítás rejtelmeibe. Az ötödév a "gyakorlóév"
az egyetemen folyó (középiskolai) tanárképzésben,
egy-egy félévet kell a tanárjelölt hallgatónak egy-egy tárgy
tanítását tanulva a gyakorlóiskolában eltöltenie. Közben a
szakdolgozata elkészítésére is kell, hogy maradjon ideje,
ezért a lelkiismeretes tanárjelölt sokszor kerül időzavarba.
Vermes tudta ezt, soha nem követelt több munkát a hozzá
beosztott hallgatótól, mint amennyi feltétlenül szükséges.
Jó szíve azonban túlságosan is elnézővé tette.
Szívesen jártam Vermeshez a tanárjelöltek óráit látogatni.
Nem csak a "vizsgatanítások" érdekeltek, és mivel más
közös dolgaink is voltak, például ősszel az Eötvös-versennyel
kapcsolatosak, gyakran jöttem előzetes bejelentkezés
nélkül. Az egyik ilyen alkalommal egy 2. órára mentem
ki Csepelre. Jól kaptam csatlakozást, és már fél kilencre
odaértem. Vermes szertárába lépve mit látok? A tanár úr
cipeli ki az eszközöket a tanterembe, majd elkezdi összerakni
az asztalon a kísérleteket. Előkészít a tanárjelölt órájára.
És a jelölt? - "Óh, ő csak 9-re jön. Akkor már nincs
idő ilyesmire" - mondta a tanár úr. Kicsit mintha szégyellte
volna magát, hogy rajtakapták valami csínytevésen. Úgy
történt, ahogy megjósolta: a jelölt éppen becsöngetésre
érkezett meg. Letette a kabátját, kért egy kávét - az is elő
volt készítve -, s már ment is órára. Biztos lehetett abban,
hogy a kísérletekkel nem lesz semmi gond. Óra után megkérdeztem
tőle, honnan jár ide Csepelre. Kiderült, hogy
hármunk közül ő lakott a legközelebb az iskolához.
Pedig Vermestől lehetett tanítani tanulni - elég ostoba
volt az a jelölt, aki nem élt ezzel a lehetőséggel. És mást
is lehetett tanulni Vermestől: emberi tartást, egyenes beszédet.
De leginkább a segítőkészsége volt az, ami lenyűgözte
az embereket. Legendás segítőkészsége odacsalt a
szertárba tanárt és tanulót, mindenkit, akinek csak valamire
szüksége volt. Megtalálható volt nála minden: tű,
cérna, olló, festék, ragasztó, ami csak kellhet egy háztartásban.
Könyvek, szótárak, újságok, albumok, amelyeket
ő állított össze a kirándulásokon, utazások közben készített
fényképeiből. Olyan természetesen jártak be hozzá a
gyerekek az óraközi szünetekben újságot nézegetni,
mintha csak otthon lettek volna.
A sok fizikai kísérleti eszközön kívül rengeteg fizikai
játék is volt Vermes szertárában. Ez különösen vonzó
volt számomra: magam is szenvedélyesen gyűjtöm a fizikai
játékokat. Akárhányszor kimentem Csepelre, sohase
érkeztem üres kézzel. Volt a közelben egy ügyes trafikos,
nála mindig találtam valamit, amiről csak Vermes
meg én tudtuk, hogy az is lehet fizikai játék. S ha végképp
nem találtam semmit, akkor az ABC-ből hoztam
két doboz narancslevet.
- Ezzel mit csináljunk? - kérdezte gyanakodva.
- Az egyiket meg kell fagyasztani a hűtőszekrény
mélyhűtőjében, azután le kell őket engedni egyszerre
egy lejtőn - mondtam lelkesen.
- Te azt hiszed, hogy egy iskolában van hűtőszekrény?!
Bár az igazgatóságon lehet, hogy van valami, de
odáig én még sose jutottam el.
Amikor utoljára találkoztam Vermes Miklóssal - Staar
Gyuszival látogattuk meg a kórházban -, nekünk adta a
parizeres zsömléjét. Addig erősködött, amíg végül is eltettük,
az ő kedvéért.
- Mit csináljak vele? - kérdeztem tőle zavartan és ostobán,
könnyekkel küzdve.
- Tedd be otthon a hűtőszekrénybe - mondta alig
hallhatóan, a fájdalomtól eltorzult mosollyal. Akkor is, ott
is tréfált, közben pedig segíteni akart, mint egész életében.