Fizikai Szemle 2005/6. 218.o.
KÁOSZRÓL, KICSIT BŐVEBBEN
Gruiz Márton, Tél Tamás
ELTE Elméleti Fizikai Tanszék
Mi a káosz?
Magunk között (tanárok, fizikusok, mérnökök között)
szólva, a káosz a mechanikai mozgások általános formája.
Matematikailag fogalmazva, minden, legalább három
elsőrendű közönséges differenciálegyenlettel leírható
rendszer időbeli viselkedése kaotikus. Szigorúan véve,
feltételként megkövetelendő, hogy az egyenletek ne
legyenek lineárisak [1]. Ez viszont gyakorlatilag nem
jelent megkötést, hiszen a harmonikus oszcillátoron kívül
szinte minden mozgás nemlineáris. Mindezekből következik,
hogy a káosz a mechanikán kívül is (pl. a töltött
részecskék mozgásban, a plazmafizikában, a relativisztikus
mechanikában), sőt a társtudományokban (meteorológia,
csillagászat, kémia, biológia stb.) is megjelenik
(lásd [2-5], valamint a Természet Világa 2002 óta tartó
káosz témájú cikksorozatát).
Nem meglepő, ha az Olvasó a káoszjelenségről esetleg
még nem hallott, ugyanis a fogalomkör az 1980-as évek
végére fogalmazódott csak meg, s még mára sem került
bele a hivatalos fizika tananyagba. A Mindentudás az
iskolában című rovatban megjelent cikkünkben [6]egyszerű
példákkal illusztráltuk a jelenséget.
Ezek jól mutatják, hogy az egydimenziós gerjesztett
mozgások, illetve a kétdimenziós súrlódásmentes mozgások
már rendszerint kaotikusak. Az utóbbi osztályban az
akadályozhatja meg a káosz megjelenését, ha valamely
szimmetria miatt az energián kívül még egy megmaradó
mennyiség is létezik (mint pl. a Kepler-problémában az
impulzusnyomaték) [7-9]. Ebből az is látszik, hogy ha a
középiskolából jól ismert bármelyik feladatot (pl. egyetlen
lejtőn pattogó golyót, bolygómozgást, Atwood-ejtőgépet,
álló lemezen pattogó golyót) kissé általánosítjuk,
valamely megkötésétől megszabadítjuk, akkor a mozgás
könnyen kaotikussá válhat [10].
Az előző cikkünkben bemutatott példák alapján a
kaotikus viselkedés a következőképpen definiálható:
I. definíció: A káosz a kevés szabadsági fokú rendszerek
olyan mozgása, mely
időben szabálytalan, véges számú periodikus mozgás
összegeként sem áll elő,
- hosszú távon előre jelezhetetlen és érzékeny a kezdőfeltételre,
- megfelelő ábrázolásban (a fázistérben) komplex, de
rendezett struktúrát mutat: fraktálszerkezetű.
Ezek a tulajdonságok általában egymást feltételezik,
egyszerre vannak jelen. Ha tehát egy fizikai rendszer
hosszú távon aperiodikus, akkor időbeli fejlődése megjósolhatatlan
és egyben - alkalmas ábrázolásban - fraktálszerkezetű
(lásd Vicsek Tamás írását a 221. oldalon).
A hagyományos szemlélet oldaláról nézve mindhárom
újszerű és meglepő. Mivel a kezdeti bizonytalanságok
növekedése exponenciális ütemű, akármilyen kicsiny is a
kezdeti különbség, az viszonylag rövid idő alatt nagyra
nő. A kaotikus mozgás ezért hosszú távon előre jelezhetetlen,
hosszú idejű viselkedése véletlenszerű.
A három definiáló tulajdonság mögött - magasabb
szinten - egyetlen közös vonás áll: a hosszú idejű viselkedés
csak valószínűségi fogalmakkal írható le. A kaotikus
rendszerekben mindig kialakul egy időfüggetlen
valószínűségeloszlás. Ez a természetes eloszlás megmutatja,
hogy a fázistér egy-egy pontját milyen gyakran látogatja
meg a rendszer hosszú idő alatt (1. ábra).
A káosz ezért definiálható úgy is, mint
II. definíció: A káosz a kevés szabadsági fokú rendszerek
olyan mozgása, melyet hosszú távon csak valószínűségeloszlással
lehet helyesen (és tetszőleges pontossággal)
jellemezni.
Ugyanakkor a káosz semmiképpen nem zaj, hiszen
abban a valószínűségi viselkedés minden lehetséges állapotra
kiterjed (és a valószínűségeloszlás sima), a káoszban
viszont ezeknek csak egy fraktálszerkezetű részhalmazára
(és az eloszlás maga is fraktál). Zaj esetén tehát
egy adott helykoordinátába folytonosan sok sebességértékkel
térhet vissza a rendszer, s a közeli sebességekhez
közel azonos valószínűség tartozik. A kaotikus mozgásban
viszont egy-egy helykoordinátához szintén végtelen
sok, de nem összefüggő, hanem izolált, kitüntetett sebességértékek
tartoznak (melyek összessége fraktál), s ráadásul
még a nagyon közeliek valószínűsége is erősen
különböző lehet (lásd 1. ábra).
E véletlenszerű, sztochasztikus viselkedés eredete bizonyíthatóan
a kevés összetevő erős és nemlineáris kölcsönhatása.
Meglepő ez, ugyanis olyan rendszerekről van
szó, melyekben egy adott állapotból a törvények ismeretében
elvileg teljes pontossággal következtethetünk a
jövőre. Ezzel tehát a klasszikus mechanikában is elkerülhetetlenné
válik a valószínűségi szemlélet! Az, amiről
eddig azt hittük, hogy a mikrovilág, a kvantummechanikai
állapotjellemzés velejárója, jó fél évszázaddal később
a makrovilág mozgásaiban is alapvető jellemzőnek bizonyul
(természetesen egészen más okból). A mechanikán
kívüli előfordulásokat is figyelembe véve azt mondhatjuk,
hogy egész természetszemléletünk átértékelését követeli
meg az a tény, hogy determinisztikus rendszerek
hosszú távon véletlenszeru viselkedést mutathatnak.
Mit nem érdemes kaotikusnak tekinteni?
A káosz előrejelezhetetlenségi tulajdonsága alapján csábítónak
tűnhet a következő definíció
III. definíció(?): A káosz bármely mozgás, mely hosszú
távon előre jelezhetetlen.
Ezzel a definícióval azonban túl sokat markolnánk. Ne
feledjük, az ideális gáz minden egyes részecskéjének
mozgása egyfajta bolyongás, és ezért hagyományos értelemben
hosszú távon előre jelezhetetlen (történetileg
éppen ez vezetett el, Einstein Brown-mozgással kapcsolatos
munkája [11] nyomán a stochasztikus folyamatok
elméletéhez). Másrészt, erre a kiszámíthatatlan viselkedésre
Boltzmann kinetikus elmélete óta létezik a molekuláris
káosz fogalma. Érdemes ezért az I. és a vele
egyenértékű II. definíciót, a determinisztikus káosz fogalmát
a kis szabadsági fokú rendszerekre fenntartani. Ezek
véletlenszerű viselkedése amúgy is sokkal meglepőbb,
mint a nagy szabadsági fokúaké. A molekuláris káosz így
a zaj szinonimája maradhat.
A III. definíció elvetése azzal az előnnyel is jár, hogy
nem kényszerülünk a turbulenciát, a folyadékok (egy nagy
szabadsági fokú rendszer) időben is és térben is szabálytalan
viselkedését káosznak tekinteni. Nyugodtan mondhatjuk,
hogy a turbulencia a káosznál jóval bonyolultabb.
A légkör sok összetevőből álló, nagy szabadsági fokú
rendszer, melynek állapota gyakran turbulens. A meteorológia
ennek ellenére fontos szerepet játszott és játszik a
káosz kutatásában. Edward Lorenz meteorológus fedezte
fel 1963-ban, hogy az egyszerű rendszerek is lehetnek
előre jelezhetetlenek [2, 5, 12]. A legújabb kutatások azt
bizonyítják, hogy bizonyos földrajzi helyeken és bizonyos
időpontokban a légkör úgy viselkedhet, mint egy
kevés összetevőből álló rendszer. Ott és ilyenkor ezért -
annak ellenére, hogy az egész légkör turbulens - a káoszról
szerzett ismeretek haszonnal alkalmazhatók [2].
A káosz hasznáról és káráról
A káosz tehát egy érdekes, a hagyományoshoz képest
újfajta mozgásforma. Létezésének, az emberi felhasználás
szempontjából, vannak hasznos és hátrányos következményei
is. Hasznos lehet például a folyadékokban történő
sodródásban, miután éppen a káosz vezet a jó keveredéshez.
Nem csoda hát, hogy a kaotikus dinamika egyik
alapmodellje az úgynevezett péktranszformáció [1], mely
ugyanazt a szerepet játssza a szabálytalan mozgások
megértésében, mint a harmonikus oszcillátor a szabályosakéban.
A turmixgép annál hatékonyabb, minél kaotikusabb
benne a folyadékelemek mozgása. A környezetvédők
körében még mindig nem ismeretes, hogy a
szennyező anyagok nagyskálájú terjedését kizárólag a
káosz ismeretében lehet érdemben megérteni.
A szabálytalan rezgések kialakulása, az áramkörök
begerjedése, vagy az űrhajók eltérülése a tervezett iránytól
viszont olyan folyamatok, melyeket elkerülni igyekszünk.
Igen kicsi, de mégsem zérus annak a valószínűsége,
hogy valamelyik kisbolygó kaotikus mozgása során a
következő évtizedekben összeütközik a Földdel.
A káosz egyik különleges tulajdonsága, hogy időbeli
szabálytalansága ellenére szabályozható, periodikussá tehető.
Ezt éppen a káosz sajátos vonásai teszik lehetővé.
Az egyik legelterjedtebb eljárás a bölcs gyermeknevelésre
emlékezet: megvárjuk, amíg a rendszer a kaotikus mozgás
során magától olyan állapotba jut, ahol jól megválasztott
kicsiny külső hatás is elegendő ahhoz, hogy következményeként
a mozgás periodikussá, tehát szabályossá váljék,
azaz a kaotikusság ne maradjon fenn többé.
Tanítható-e (tanítandó-e) a káosz?
Jelen és előző cikkünkben példáinkat úgy választottuk
meg, hogy nyilvánvalóvá váljék: a káosz tényleg egyszerű
rendszerekben fordul elő. A kettős lejtőn (vagy a
rezgő lemezen) pattogó golyó mozgását egy igényes középiskolás
egyedül is (egy kevésbé igényes, tanári segítséggel
vagy szakkörön) végig tudja számolni. Csak a
hosszú idejű iteráció követését kell számítógépre bízni.
Könnyen megérthető az is, hogy egyszerű matematikai
struktúrák bonyolult időfüggésű dinamikákra vezethetnek
[13, 14]. A fraktálszerkezetet feltáró megfelelő mintavételezési
módszer kiválasztása, a fázistér fogalma és a
valószínűségi szemlélet viszont túlmutat azon, amit ma
középiskolában széleskörűen tanítani lehetne.
Érdekes módon azonban a kaotikus mozgás szabálytalan,
és előre jelezhetetlen jellege kísérleti eszközökkel középiskolás
szinten is jól hozzáférhető. Ezt bizonyítja Békéssy
László István és Bustya Áron bajai diákok dolgozata
[15] a kettősinga mozgásáról. Annak ellenére, hogy a pontos
mozgásegyenletet bonyolultsága miatt [9] az elméleti
fizika előadásokon sem mindig vezetjük le, a két inga végpontjának
pályája egy-egy LED-del jól kirajzolható és vizsgálható.
Sótér Anna székesfehérvári középiskolás Edward
Lorenz könyvének [12] útmutatása alapján kaotikus vízikereket
épített. Egy ferde tengelyű korong peremére kilyukasztott
aljú műanyag kávéspoharakat rögzített. A korong
felső részére egyenletes erősségű vízsugarat engedve, a
poharak különféle mértékig telnek meg, és a korong forogni
kezd. A forgás szabálytalan időközönként változtatja
irányát, a kerék mozgása kaotikus [16]. Biró István marosvásárhelyi
diák a mágneses inga mozgását tanulmányozta.
Egy fotópapír alá két mágneses korongot rögzített, s fölé
hosszú ingát szerelt, melynek végére vastekercset helyezett.
A tekercsek közé tett lézermutatóval a fotópapíron jól
kirajzolható az inga pályája, sőt a feketedés mértékéből a
pillanatnyi sebességre is következtetni lehet [17].
A kaotikus jelenségek játékos formában történő elsajátításához
nagy segítséget nyújthatnak a szimulációs programok
(lásd pl. [10]), különösen manapság, amikor a diákok
a hagyományos tankönyvekkel szemben egyre inkább
a számítógépek és az internet világában mozognak
otthonosan. E programok használatakor a kezdőfeltételek
és paraméterek változtatása révén a diák a tananyag
passzív befogadójából aktív szereplővé lép elő, amely
modern pedagógiai és módszertani ismereteink szerint
nagyságrendekkel növeli a tanulás hatékonyságát.
A kaotikus rendszerek akár kísérleti, akár számítógépes
tanulmányozása sajátos élményt nyújt. Egy nemlineáris
rendszer megismerése ugyanis valódi "kaland", hiszen nagyon
sok jelenség csak a konkrét mérés vagy szimuláció
közben tárul föl, legtöbbször teljesen váratlanul, meglepetést
okozva. Ennek során a diák megízlelheti a felfedezés
örömét, s érdeklődése a tudományok irányába terelődhet.
Összességében úgy gondoljuk, hogy a káosz középiskolai
tanításának megteremtése nem is technikai, sokkal
inkább lelkiismereti kötelességünk. Miután felismertük,
hogy a jelenleg tanított fizikai mozgásformák mind kivételek,
vajon megtehetjük-e, hogy a szabályról, az általános
mozgásformáról - amely ráadásul alkalmas arra,
hogy a fizika újszerű vonásaira és egyben a mindennapi
élettel való kapcsolatára is felhívja a figyelmet - nem ejtünk
szót? A Fizika Világéve szellemében csakis a nem
lehet a válasz.1 Kollégáinkat ez irányban történő további
közös együttgondolkodásra buzdítjuk.
Köszönetnyilvánítás
Köszönet illeti Jaloveczki József (Baja) és Máthé Márta (Marosvásárhely)
tanárokat a káosz kísérleti vizsgálatával foglalkozó középiskolás
diákok felkészítéséért és munkájuk irányításáért.
Irodalom
- TÉL TAMÁS, GRUIZ MÁRTON: Kaotikus Dinamika - Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest, 2002
- GÖTZ GUSZTÁV: Káosz és prognosztika - Országos Meteorológiai
Szolgálat, Budapest, 2001
- ÉRDI BÁLINT: A Naprendszer dinamikája - Eötvös Kiadó, Budapest,
2001
- F. DIACU, P. HOLMES: Égi találkozások, A káosz és a stabilitás eredete
- Akkord Kiadó, Budapest, 2003
- J. GLEICK: Káosz, egy új tudomány születése - Göncöl Kiadó, Budapest,
1999
- GRUIZ MÁRTON, TÉL TAMÁS: A káosz - Fizikai Szemle 55 (2005) 191
- BUDÓ ÁGOSTON: Mechanika - Tankönyvkiadó, Budapest, 1972
- NAGY KÁROLY: Elméleti mechanika, 2. kiadás - Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest, 2002
- L.D. LANDAU, E.M. LIFSIC: Elméleti fizika I, Mechanika - Tankönyvkiadó,
Budapest, 1974
- TÉL TAMÁS, GRUIZ MÁRTON: Mi a káosz? (És mi nem az?) - Természet
Világa 133 (2002) 296
- A. EINSTEIN: Über die molekularkinetischen Theorie der Wärme
geforderte Bewegung von in ruhenden Flüssigkeiten suspendierten
Teilchen - Annalen der Physik 17 (1905) 549
- E.N. LORENZ: The essence of Chaos - The University of Washington
Press, 1993
- GÁSPÁR VILMOS: Játsszunk káoszt! - Természet Világa 133 (2002)
299
- KECSKÉS LAJOS: Egy ölnyi végtelen - Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest,
2002
- BÉKÉSSY LÁSZLÓ ISTVÁN, BUSTYA ÁRON: Fizikai kettősinga vizsgálata
- Fizikai Szemle 55 (2005) 185
- SÓTÉR ANNA: Lorenz modelljének kísérleti vizsgálata és a kaotikus
vízikerék - Természet Világa 134 (2003) LXXIII
- BIRÓ ISTVÁN: Mágneses inga kísérleti tanulmányozása - kézirat,
beküldés elott a Fizikai Szemléhez
- HÓBOR MIKLÓS, GRUIZ MÁRTON, GÁLFI LÁSZLÓ, TÉL TAMÁS: Kaotikus
mozgások, szimulációs program - ELTE Elméleti Fizikai Tanszék,
Budapest, 2001
_____________________________________________________
1 Ausztriában már megjelentek olyan középiskolai fizika tankönyvek,
melyek kitekintést nyújtanak a kaotikus jelenségek világába, például:
ALBERT JAROS, ALFRED NUSSBAUMER, HANSJÖRG KUNZE: Basiswissen Physik-
compact - Öbv&hpt, Wien, 1999.