Fizikai Szemle 2005/8. 282.o.
15 ÉVES AZ ÖVEGES JÓZSEF FIZIKAVERSENY
Csákány Antalné, Juhász Nándor, Ősz György, Vida József
Több száz fizikatanár által megfogalmazott országos
igény teljesült az 1990/91-es tanévben, amikor az országos
szaktárgyi fizikaverseny Öveges József nevével fémjelezve
újjászületett. Marx György, az Eötvös Loránd Fizikai
Társulat akkori elnöke személyesen is támogatta a kezdeményezést,
a szervezők pedig óriási lelkesedéssel kezdtek
a szükséges előkészítő munkához. Mindez abban az
időben zajlott, amikor az idei versenyzők még meg sem
születtek.
A 15 év alatt több mint ezer ügyes, okos kis fizikust
látott vendégül a Versenybizottság. Közöttük évente
rendszerint 6-10 határon túli magyar diákot is.
Az igen népszerű és magas színvonalú verseny történetének
első 10 éve Tatához, 2 éve Budapesthez (közelebbről
Csillebérchez), az utóbbi három éve pedig
Győrhöz kötődik. Ez idő alatt az egykori versenyzők
közül többekkel már találkozhattunk a középiskolai fizikaversenyek
helyezettjei között, néhányukkal a nemzetközi
Fizikai Diákolimpiákon is, ahonnan érmekkel
tértek haza. Jelenleg is van, aki a Központi Fizikai Kutatóintézetben
doktori értekezésén dolgozik, és ennek
kapcsán Colorado államban (USA) egyetemi kutatómunkát
végez.
Ezek a fiatalok lehetnek a jövő feltalálói, mérnökei, a
gazdasági és tudományos élet fontos személyiségei,
akik az indulás első lépéseit, a pályaválasztás meghatározó
élményeit, indítékait éppen a fizikaversenyeken,
illetve az arra való felkészülés során szerezték. A folyamatos
és szisztematikus tehetséggondozásnak nagyon
termékeny és hasznos formái e versenyek. Közülük is
főként azok, amelyek sokoldalú tevékenységgel fejlesztik
a fiatalok képességeit, és állandó motivációs bázist
teremtenek számukra.
A verseny elnevezése már önmagában is motiváló erejű,
hiszen Öveges József egyénisége és egész munkássága
önmagában lenyűgöző példa a fizika iránti elkötelezettségre
és a fizika szeretetére. A verseny fővédnöke,
Göncz Árpádné pedig hiteles garancia, folytonosságot
biztosító kapocs a ma kis fizikusai és a névadó között. A
volt államfő felesége ugyanis Öveges professzor unokahúga,
Győrben született és minden évben - ha az utóbbi
években személyesen nem is, de levélben biztosan - jó
kívánságaivalköszönti a versenyzőket.
Másfél évtized a tanügyi kérdésekben is felgyorsult
világunkban sok változtatást tett szükségessé a tehetséggondozás
formáiban és tartalmában. Mindezek azonban
egészen az idei évig nem tudták kikezdeni az Öveges
József Fizikaverseny jól felépített és a gyakorlatban sikeresnek
bizonyult rendszerét. A verseny lebonyolításához
elengedhetetlenül szükséges anyagi feltételek előteremtése
azonban sokkal elviselhetetlenebb terhet jelentett a
szervezőknek, mint a szakmailag-pedagógiailag korrekt
versenyanyag elkészítése. Ezért a szervezésben olyan
formai és tartalmi újítások váltak szükségessé, amelyek
ugyan stabilabb anyagi alapot jelenthetnek az országos
verseny szervezésében, ugyanakkor bizonytalanná teszik
a helyi, megyei - több évtizedes - hagyományok továbbélését
több régióban.
Mivel az OM által - a tanulmányi versenyek támogatására
- kiírt pályázat a felmenő rendszerű versenyeket
részesítette előnyben, az országos döntő szervezésén
kívül elvállaltuk a verseny I. (iskolai - Budapesten belül
kerületi), és a II. (megyei, illetve budapesti) fordulójának
a szervezését is. A változásokat már az Oktatási Közlöny
2004. 15/II. számában megjelent versenykiírás közhírré
tette. A teljesítmények egységes elbírálása céljából idén
először központilag összeállított feladatsort és hozzá tartozó
értékelési útmutatót készítettünk a verseny első és
második fordulójára is. Az egyes fordulókból előre meghatározott
százalékpont elérése esetén lehetett a következő
fordulóba jutni. Az adott szint feletti dolgozatokat
továbbították a szervezők a következő fordulót lebonyolító
bizottsághoz. Így fokozatosan válogatódott ki az a
legjobb 69 hazai versenyző, aki részt vehetett idén Győrben
az országos döntőn.
A XV. Öveges József Fizikaversenyt ebben az évben
már második alkalommal a győri Kazinczy Ferenc Gimnáziumban
rendeztük meg. Jelentős szerepet vállalt
mint társrendező Győr-Moson-Sopron megye Közgyűlése,
Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala,
Győr-Moson-Sopron megye Pedagógiai Intézete és a
Kazinczy Ferenc Gimnázium.
Az országos döntő a diákok számára ebben az
évben is térítésmentes volt. Az Oktatási Minisztérium és
a szponzorok anyagi támogatása, valamint a szakcsoport
vezetése, a versenybizottság és a helyi közreműködő kollégák
- esetenként hónapokon át tartó - hathatós segítsége
mind hozzájárult a sikeres, eredményes lebonyolításhoz.
Természetes, hogy a verseny döntőjét ebben az évben
sem lehetett volna megszervezni az ambiciózus, nagy
hivatástudattal rendelkező és elkötelezett fizikatanárok,
az iskolák érdekeit jól látó, a tehetséges tanulók fejlődését
elősegítő igazgatók, a még eredményesen működő
szaktanácsadók, illetve Pedagógiai Szolgáltató Központok
közreműködése és segítsége nélkül.
A versenyzők május 20-án, pénteken érkeztek Győrbe.
A regisztráció és a szállás elfoglalása után az ebéd következett,
majd 2 órakor kezdődött az ünnepélyes megnyitó
a szomszédos Révai Gimnázium dísztermében.
A díszelnökségben foglalt helyet Szabó Gábor akadémikus,
az Eötvös Loránd Fizikai Társulat főtitkára, Szabó
Miklós, a Győr-Moson-Sopron Megyei Közgyűlés alelnö-
ke, Csákány Antalné és Kiss Gyula az Eötvös Loránd
Fizikai Társulat Általános Iskolai Oktatási Szakcsoportjának
elnöke, illetve titkára, Poócza József, a Győri Kazinczy
Ferenc Gimnázium igazgatóhelyettese, Hadházy Tibor,
a Nyíregyházi Bessenyei György Főiskola Fizika
Tanszékének tanszékvezető főiskolai tanára, a zsűri elnöke
és Vida József, az Egri Eszterházy Károly Főiskola
Fizika Tanszékének főiskolai docense, a versenybizottság
és a feladatkitűző bizottság elnöke. A megnyitó ünnepély
programját Ôsz György ácsi fizikatanár, a versenybizottság
titkára vezette.
Fülöp Viktorné megyei szaktanácsadó, helyi főszervező,
felolvasta Göncz Árpádnénak, a verseny fővédnökének,
a diákokhoz intézett levelét. Ôt követte Szabó
Gábor akadémikus, aki a fizikaversenyek fontosságáról
és a tehetség kibontakoztatásában betöltött szerepéről
beszélt, majd Csákány Antalné köszöntötte a versenyzőket,
végül Szabó Miklós nyitotta meg a versenyt.
A megnyitó után városnézés következett. A versenyzők
és kísérőik a városháza tornyábólmegcsodál hatták a
várost, ezután megnézték a Czuczor Gergely Bencés
Gimnáziumban a Jedlik-kiállítást, majd a Széchenyi téren,
a bencés gimnázium előtt Czuczor Gergely és Jedlik
Ányos kettős szobránál koszorút helyeztek el. Sétát tettek
a történelmi belvárosban, megtekintették a Káptalan
domb épületegyüttesét és a bazilikát.
A vacsorát követően a győri Tánc- és Képzőművészeti
Általános és Szakközépiskola növendékei tartottak bemutatót,
majd az ácsi Jókai Mór Általános Iskola színjátszói
a Hieron király koronája, avagy Arkhimédész törvényének
a felfedezése című színdarabot mutatták be.
Mindkét produkciót nagy tapssaljutal mazta a közönség.
A műsor után a tanulók lepihentek, a kísérő tanárok és a
verseny szervezői pedig kötetlen, baráti beszélgetésre
gyűltek össze a kollégium klubjában.
Május 21-én, szombaton 8 órakor kezdődött a verseny.
A döntő feladatait a feladatkitűző bizottság Vida József
(Eger) vezetésével Csákány Antalné (Budapest), Jäger
Csaba (Budapest), Pál Zoltán (Gödre) és Vona Lászlóné
(Eger) állították össze. A jelenségelemzést igénylő feladatot
Károlyházy Frigyes professzor küldte.
A délelőtt folyamán az öt teszt jellegű feladat megoldására
60 perc, a két összetett, számítást igénylő feladat
megoldására 50-50 perc, a fizikatörténeti feladat megoldására
25 perc állt a versenyzők rendelkezésére.
Délelőtt, amíg a versenyzők a kitűzött feladatok megoldásával
foglalkoztak, addig Kiss Gyula és Juhász Nándor
a felkészítő tanárokkal beszélgetett a verseny jövőjéről,
a következő évek versenyeinek terveiről, lebonyolításáról.
Az ebéd után, félkettőkor folytatódott a verseny a
kísérleti és a jelenségelemző feladattal, melyek mindegyikének
megoldására 50 percet kaptak a tanulók.
A verseny befejezése után pihenés, kötetlen program
következett. Ezen időszakban volt lehetőség a feladatok
megoldásainak az előcsarnokban elhelyezett posztereken
való megtekintésére is.
Vacsora után Csodás kísérletek a Csodák Palotájából
címmel fizikakísérleteket mutatott be Härtlein Károly.
Folyékony levegővel, szilárd szén-dioxiddal végzett kísérleteket
csak nagyon kevesen láttak eddig. Növelte a
hatást, hogy videokamera segítségévelkivetítették a kísérleteket.
A látványos bemutató nagy élmény volt tanárnak,
diáknak egyaránt.
Az eseménydús nap után a zsűri 19 órakor fejezte be
munkáját. Megkezdődött az eredmények számítógépes
feldolgozása, elkészült az eredménylista, és feloldásra
kerültek a versenyzők addig titkosan kezelt személyes
azonosító adatai. A zsűri felkészült a másnapi eredményhirdetésre
(összecsomagolták a jutalomkönyveket, megírták
az okleveleket).
Az ünnepélyes eredményhirdetésre vasárnap reggel,
fél9-kor , a városháza dísztermében került sor. Németh
Judit akadémikus, az ELFT elnöke és Arató Gergely, az
OM politikai államtitkára a fizikaversenyek szerepéről,
fontosságáról beszélt. A versenyt Vida József értékelte,
majd az eredményeket Kiss Gyula ismertette. A díjakat
Hadházy Tibor és Csákány Antalné adta át.
Magyar Bálint oktatási miniszter megbízásából, Arató
Gergely az Öveges József Fizikaverseny 15 éves jubileuma
alkalmából dicsérő oklevelet adott át a verseny alapítóinak:
Janóczki Józsefnek, Ôsz Györgynek, Rónaszéki Lászlónak,
Tölgyesi Józsefnek és Vida Józsefnek, valamint a
verseny szervezésében, lebonyolításában szintén több
éven át munkálkodó Berkes Józsefnek, Radnai Gyulának
és Wöller Lászlónak magas szintű, eredményes szakmai és
szervező munkájukért, amellyel megalapozták az Öveges
József Fizikaverseny 15 éves szakmai sikerét. Ezután Csákány
Antalné köszönte meg a szponzorok és a versenyszervezők
segítségét, anyagi támogatását, illetve munkáját.
A verseny Wernerné Csordás Éva, Győr Város Kulturális
és Oktatási Bizottságának elnöke szavaival zárult.
A XV. Öveges József Fizikaverseny döntőjének lebonyolításában
közreműködő kollégák: Csákány Antalné, a
szakcsoport elnöke, Hadházy Tibor, a zsűri elnöke, Vida
József, a versenybizottság és a feladatkitűző bizottság
elnöke, Ôsz György, a versenybizottság titkára; Fülöp
Viktorné megyei szaktanácsadó és Wöller Lászlóné a verseny
helyi főszervezői; Janóczki József, Jäger Csaba, Juhász
Nándor, Kleizerné Kocsis Mária, Nikházy Lászlóné,
Kiss Gyula, Pál Zoltán, Pápai Gyuláné, Sebestyén Zoltán,
Wöller László zsűritagok; Antoni Istvánné, Czinke Sándor,
Kasza Györgyné, Kukorelliné Szabó Mónika, Molnár
Edina, Nagy Zsigmondné, Papp Csilla és Várhegyi Lászlóné
felügyelőtanárok; Baráthné Kiss Erika, Csatóné
Zsámbéky Ildikó, Gesztesi Péter, Mészáros Hedvig, Poócza
József, és Slezsák Zsolt szervezőtanárok.
A versenyről szóló beszámoló mellett az országos
döntő feladatait, a feladatok megoldását, és a megoldások
elemzését külön kiadványban jelentettük meg, mely
az ELFT Titkárságán megvásárolható.
Kitűzött feladatok
Teszt (1)
A felsorolt három
kérdés az alábbi sebesség-
idő grafikonra
vonatkozik,
amely egy eredetileg
nyugalomban lévő
test mozgását jellemzi.
A test a t = 0
időpillanatban kezd el mozogni egy egyenes mentén.
Karikázd be a helyes válaszok betűjelét! Mindhárom
kérdésnél csak egy válasz jelölhető!
- A t = 0 időpillanat után mikor tér vissza a test először a
t = 0 időpillanatban elfoglalt helyére?
(A) 3 s múlva, (B) 6 s múlva, (C) 9 s múlva, (D) 12 s
múlva, (E) valamikor 12 s után.
- A t = 0 időpillanat után a test mikor kezdi először
csökkenteni a sebességét?
(A) 0 s, (B) 3 s, (C) 6 s, (D) 9 s, (E) 12 s.
- A t = 0 időpillanat után a test mikor kezd először az
ellenkező irányban mozogni?
(A) 3 s, (B) 6 s, (C) 9 s, (D) 12 s, (E) A mérési időtartam
alatt a test soha nem változtatja meg a mozgásirányát.
Teszt (2)
A 45 kg tömegű István és az 50 kg tömegű Lajos beszélgetnek.
De egyikük se mond mindig igazat. Egy közös
tulajdonságuk van: mindkettőjük cipőjének talajjal érintkező
felülete 200 cm2. A jég, ahová csúszkálni indultak,
legfeljebb 20 kPa nyomást bír el.
Jelöld, hogy az állításukat "igaz"-nak vagy "hamis"-
nak találod! Vigyázz, legfeljebb három igaz állítást jelölhetsz
meg!
- István: Amelyikünknek kisebb a súlya a másiknál,
az rámehet a jégre.
- Lajos: Mindketten rámehetünk, mert a cipőnk talpfelülete
egyenlő.
- István: Vigyázz, a nyomás függ a súlyunktól is.
- Lajos: Ez a jég cm2-enként 2 N-t bír ki.
- István: Ha a cipőtalpam 250 cm2 nagyságú volna,
rámehetnék a jégre.
Teszt (3)
Van egy 5 kg tömegű vasgolyó és egy 5 kg tömegű habszivacs
gömb (a vas sűrűsége 7,8 kg/dm3, a habszivacs
sűrűsége 0,3 kg/dm3). A Földön és a Holdon fogjuk őket
összehasonlítani. (A holdi gravitáció hatoda a földiének.)
Tégy az állítás mellé "F"-et, ha a Földön igaz, "H"-t, ha a
Holdon igaz, "FH"-t, ha mindkettőn igaz és "X"-et, ha sem
a Holdon, sem a Földön nem igaz!
- A habszivacs gömb könnyebb, mint a vasgolyó.
- 50 m magasról ugyanakkora sebességgel esnek le.
- Vízbe téve úsznak a víz felszínén (A Holdon nyilván
zárt térben!).
- 5 N erő hatására 5 s alatt 5 m/s sebességre gyorsulnak
föl álló helyzetből.
- Ha egy összenyomott rugó szétlöki őket, ugyanakkora
sebességgel indulnak.
Teszt (4)
|
Egy TicTac-os dobozt vízzel feltöltünk, és lézermutatóval fénynyalábot
bocsátunk rá az ábra szerint. Hogyan halad a lézerfény tovább?
Karikázd be az egyetlen helyes rajz
betűjelét!
|
|
Választási lehetőségek:
Teszt (5)
Mit tapasztalunk, ha
a mellékelt ábra szerinti
egyszerű áramkörben
a zsebteleppelés
a zseblámpaizzóvalsorosan
az
áramerősség-mérő
helyére egy 5 V méréshatárú
feszültségmérőt
iktatunk be?
Húzd át a helytelen válaszok betűjelét! Vigyázz, legfeljebb
öt hamis választ jelölhetsz meg!
- Teljesen mindegy, hogy feszültségmérő, vagy áramerősség-
mérő van beiktatva, ugyanúgy ég az izzólámpa,
csak a feszültségmérőről nem tudjuk leolvasni, hogy
mekkora az áramerősség értéke.
- Leég a feszültségmérő.
- A feszültségmérő mutatója közel 4,5 V-on áll.
- Az izzólámpa nem világít.
- Az izzólámpa az előző esethez viszonyítva fényesebben
világít.
- A zsebtelep nagyon rövid idő alatt le fog merülni.
- A feszültségmérő 0,2 A-t mutat.
Számításos feladat (1)
Egy modern képzőművészeti kiállításon a Kockák a vízben
című alkotás 4 darab, egyenként 500 kg tömegű kockából
áll. Ezek közül kettő vízhatlan anyaggal bevont
fenyőfából, a másik kettő ólomüvegből készült. A műalkotás
két részből áll. Az egyik részben a fenyőfából készült
kocka van alul, és a tetejére van erősítve az ólomüvegből
készült kocka, a másik részben az ólomüveg
kocka van alul, és a tetejére van erősítve a fenyőfa kocka
(lásd az ábrát).
Ez utóbbi összeállítás 30 000 Pa-lal nagyobb nyomást
fejt ki az asztalra, mint a másik. Ezt követően a kockapárokat
a művész egy, a műalkotás részét képező víztartályba
helyezte, amelyben a kockák behelyezése után 50 cm
magasan állt a víz.
- Mekkora az ólomüveg sűrűsége?
- Mekkora nyomást fejtenek ki külön-külön a kockapárok
a víztartály aljára? (A fenyőfa sűrűsége: 0,5 g/cm3, a
víz sűrűsége: 1 g/cm3)
Számításos feladat (2)
Egy áramkör a következő
elemekből építendő fel:
|
|
- Három darab 4,5 V-os
sorba kapcsolt zsebtelepből:
- Hat darab 4,5 V-os izzólámpából,
melyek három csoportba
vannak összekapcsolva az ábrán
látható módon.
|
|
Készítsd el azon áramkörök
kapcsolási rajzát, amelyekben minden
izzólámpa a névleges 4,5 V-os
feszültségen üzemel! (Csatlakoztatás mind az áramforrásnál,
mind az izzóknál csak a kis karikákkal jelölt pontokon
lehetséges!)
Az általad tervezett kapcsolások mindegyikénél számítsd
ki, hogy
- mekkora bekapcsolás után az izzólámpák összteljesítménye,
- mekkora az összteljesítmény, ha a már meglévő
kapcsolásban véletlenül a hármas izzócsoportot és az
egyedülálló izzót felcseréljük!
Az alábbi grafikon egy izzólámpa ellenállását ábrázolja
a rákapcsolt feszültség függvényében.
Fizikatörténeti feladat
Karikázd be minden pontban az egyetlen, általad is helyesnek
ítélt választ! (A képek csupán illusztrációk, a
megoldást nem segítik!)
- 2005-ös esztendőt Albert
Einstein tiszteletére az Európai
Fizikai Társulat javaslatára
az ENSZ a Fizika Évévé nyilvánította.
Ebben az évben
lesz 100 éves évfordulója
1. Einstein születésének,
X. Einstein halálának,
2. Einstein zseniális felfedezéseinek,
melyek a modern fizika (kvantumelmélet, relativitáselmélet)
alapját képezik.
|
|
|
- A fizikaverseny névadója Öveges
József. Ki volt ő?
1. A magyar származású Nobel-
díjas tudósok egyike.
X. Népszerű tanár, akinek a
tanításon kívülnagyon fontos
volt az életében
a tudományos
ismeretterjesztés.
2. Nagyon ügyes mérnök, aki
egyszerű kísérleti eszközök készítésével
foglalkozott.
|
|
|
- Arkhimédész után több legendás
mondás maradt ránk. Melyik az,
amely az értelmének nyiladozásához
és halálához egyaránt kötődik?
1. Heuréka! Megtaláltam!
X. Ne zavard a köreimet!
2. Adjatok egy fix pontot a Földön
kívül és én kimozdítom a helyéről
a Földet!
|
|
|
- Mi az arkhimédész szó jelentése?
1. Vaseszű.
X. Vasakaratú.
2. Felfedező.
|
|
|
- Hierón király gyanakodott, hogy az ötvös nem tiszta
aranybólkészítette el a koronáját. Arkhimédészt kérte
meg, hogy segítsen bebizonyítani a hamisítást, vagy oszlassa
el gyanúját. Melyik állítás tartalmazza az igazságot?
1. Az ötvös nem hamisított, a korona színaranyból volt.
X. A korona 1/4 rész ezüstöt tartalmazott.
2. Az ötvös elvette az arany felét.
|
|
|
- A megoldást keresve megmérte a koronát mérlegen,
ami pontosan 7 drachma 5 khalkusz volt. Mennyi lehetett
a korona tömege mai mértékegységben kifejezve, ha a
görög mértékegységek nagyság szerint így következtek:
khalkusz | < | obulus | < | drachma | < | mina |
| ×8 | | ×6 | | ×100 | |
és 1 khalkusz = 8,8 gramm.
1. 3000,8 gramm
X. 380 dekagramm
2. 380 gramm
|
|
|
- Hierón király a korona készítőjét
Arkhimédész tanácsára így
büntette meg:
1. Rabszolgasorsra ítélte.
X. Halálra ítélte.
2. Kétszer annyi aranyat kellett
visszaadnia, mint amennyit
ellopott.
|
|
|
- Arkhimédész több mint 40 mechanikai gépet talált fel,
többek között őt tartják
1. a csigasor felfedezőjének.
X. a torziós inga készítőjének.
2. a felhajtóerő feltalálójának.
|
|
|
- Hajítógépet tervezett, amely egy
4 minás kőtömböt 600 lábra tudott
hajítani. Mai mértékegységekkel kifejezve
melyik megoldás áll legközelebb
az igazsághoz, ha tudjuk,
hogy 1 hüvelyk ~ 25 mm, és 1 láb ~
12 hüvelyk?
1. 150 kg-os kőtömböt 150 m
távolságra.
X. 170 kg-os kőtömböt 180 m távolságra.
2. 200 kg-os kőtömböt 150 m távolságra.
|
|
|
- Egy bogár bemászott a kézirattekercs
rétegei közé.
Arkhimédész utánanyúlt,
ujjával el is érte, de megfogni
nem tudta.
Ugyanakkor állandóan tolta tovább,
egyre feljebb, de egyszersmind közben a tekercs
rétegei között. Melyik találmányához adott ötletet ez a
megfigyelésű
1. A vascsőrös emelőgéphez.
X. A vízikígyóhoz.
2. A hajítógéphez.
|
|
|
- Egy háromárbocos hajót vontattak kétszáz láb távolságról
a partra a rejtélyes vasszerkezettel. Kik segédkeztek
Arkhimédésznek a szerkezet működtetésében?
1. Rhabdasz, a rabszolgája és Gelón, a király fia.
X. Rhabdasz, a rabszolgája és maga Hierón király.
2. Talamitész, az asztalos és Rhabdasz, a rabszolgája.
|
|
|
- Egy szirakuzai éremverő nagyon büszke volt arra,
hogy náluk verik a legszebb pénzt. Azt mondta, ennek az
a magyarázata, hogy Artemisz istennő elárulta nekik,
hogy a kör kerülete hogyan aránylik a kör átmérőjéhez.
Ez ösztönözte Arkhimédészt, hogy pontosan kiszámítsa a
kör kerületét.
Az eredményhez a 96 oldalú sokszög segítségével jutott,
mely szerint
1. a kör átmérőjét olyan számmal kell megszorozni,
amely 3 egész
10/70-nél kisebb, de 3 egész 10/71-nél
nagyobb;
X. a kör átmérőjét olyan számmal kell megszorozni,
amely 3 egész
10/70-nél nagyobb, de kisebb, mint 3
egész 10/71;
2. a kör sugarát olyan számmal kell megszorozni,
amely 3 egész 10/70-nél
kisebb, de 3 egész 10/71-nél
nagyobb.
|
|
|
- Hogyan halt meg Arkhimédész?
1. Hosszas betegség után Hierón király udvarában.
X. Egy római legionárius hátba támadta, miközben
önfeledten ünnepelték
a szirakuzaiak győzelmét.
2. Saját házának kertjében lepte meg egy római legionárius
és leszúrta őt.
|
|
|
- Milyen ábrát
vésettek Arkhimédész
sírkövére?
1. Hengerbe írt
gömb és kúp körvonalai.
X. Gömbbe írt henger és kúp körvonalai
2. Kúpba írt henger és gömb körvonalai
|
|
|
Elemző feladat
Egyensúlyban lévő egyenlő karú mérleg bal oldalán egy
üvegből készült szobrocska, a jobb oldalán egy alumíniumból
készült szobrocska függ vékony fonálon. A két
szobrocska belseje üregesen kiképzett oly módon, hogy
a térfogatuk azonos. A két szobrocska alá egy-egy szobahőmérsékletű
vízzel telt edényt helyezünk úgy, hogy
mindkét szobor teljesen víz alá merül, és sehol sem ér az
edény falához.
- Felbillen-e a mérleg, és ha igen, merre, ha a jobb
oldali edény tartalmát lassan felmelegítjük?
- Felbillen-e a mérleg, és ha igen, merre, ha mindkét
edény tartalmát egyformán felmelegítjük?
A megoldáshoz vezető gondolatmenetedet részletesen
fejtsd ki! Ha szükséges, a lap másik oldalán folytathatod
munkádat.
Kísérleti feladat
Mérd meg, hogyan változik két, kezdetben különböző
hőmérsékletű víz hőmérséklete, ha termikusan érintkezhetnek
egymással!
A rendelkezésedre álló eszközök: két pohár (az egyik
üvegből, a másik alumíniumból készült), két hőmérő,
stopperóra, hideg víz, forró víz (később, a kísérlet megkezdésekor
kapod meg).
- Rajzold le és indokold is a kísérleti összeállítást!
(Erre külön pontot kapsz!)
- Mérési eredményeidet mindkét esetben foglald táblázatba
és készíts grafikont! (Az értékelésnél pontozzuk!)
- Két mérést végezz! Az első esetben körülbelül
ugyanannyi legyen a hideg víz mennyisége, mint a melegé,
a második esetben pedig körülbelül kétszer annyi
legyen a hideg víz, mint a meleg!
Ha készen állsz a mérésre, kérj forró vizet a teremfelügyelőtől!
(A versenyzők feladatlapján található volt két milliméter-
beosztású felület, amely a grafikonok elkészítésére
szolgált.)
Eredménylista
1. díjat kapott SZABÓ GÁBOR, a Szombathely, Paragvári
utcai Általános Iskola tanulója, felkészítő tanára Ágoston
Mária, 88%-os teljesítménnyel, és
ALMÁDY BALÁZS (Tata, Vaszay János Általános Iskola,
Maráz Lászlóné, 87%)
2. RATKU ANTAL (Debrecen, DE Kossuth Lajos Gyakorló
Gimnázium, Kirsch Éva, 86%),
FRIGÓ ERZSÉBET (Budapest, Karácsony Sándor Általános
Iskola, Kocziánné Tóth Valéria, 84%) és
PLESA DÁNIEL (Tápiószentmárton, ÁMK Kubinyi Ágoston
Általános Iskola, Komjáti Zoltánné, 83%)
3. PÁL DÁVID (Debrecen, DE Kossuth Lajos Gyakorló
Gimnázium, Kirsch Éva, 80%),
WEINHANDL RÓBERT (Budapest, Árpád Gimnázium,
Nagy Attila, 80%) és
PLEVA DÁNIEL (Győr, Kazinczy Ferenc Gimnázium,
Ludvigné Takács Éva, 79%)
Díjak, jutalmak
Hatodik alkalommal került kiadásra az Öveges József-érem,
melyet a verseny abszolút első helyezettje és felkészítő
tanára számára alapított az Általános Iskolai Szakcsoport.
Az érmek átadására a versenyt körülbelül egy
hónappal követő Országos Fizikatanári Ankéton szokott
sor kerülni, az ankéton részt vevő tanárok nyilvánossága
előtt. Az Öveges Érmet idén a Kőszegen rendezett Általános
Iskolai Fizikatanári Ankét ünnepélyes megnyitóján
Szabó Gábor akadémikus, az ELFT leköszönt főtitkára
adta át Szabó Gábornak, a verseny I. helyezettjének, és
felkészítő tanárának, Ágoston Máriának.
A zsűri két első, három második és három harmadik
Szabó Gábor első helyezettnek és tanárának, Ágoston Máriának gratulál
Csákány Antalné, az ELFT Általános Iskolai Szakcsoportjának elnöke.
díjat adott ki. A díjazott versenyzők Magyar Bálint miniszter
által aláírt oklevelet vihettek haza.
A két első díjas versenyző 15-15 ezer forint értékben,
a három második díjas versenyzők 9-9 ezer forint értékben,
a három harmadik díjas versenyzők 7-7 ezer forint
értékben, és több dicséretben részesült versenyző 5-5
ezer forint értékben kapott folyóirat előfizetéseket (PC
World, Természet Világa, Élet és Tudomány, KöMaL),
CD-ket, könyveket. Hasonló jutalomban részesültek a
díjazott versenyzőket felkészítő tanárok is.
Győr-Moson-Sopron megye Közgyűlése, Győr Megyei
Jogú Város Polgármesteri Hivatala, a Győr-Moson-Sopron
Megyei Pedagógiai Intézet, a Kazinczy Ferenc Gimnázium,
a Czuczor Gergely Gimnázium, az Apáczai Kiadó és
a Halászi Takarékszövetkezet különdíjakat adományozott
a kiemelkedő eredményeket elért versenyzőknek, illetve
a felkészítő tanáraiknak. Németh Judit akadémikus, a
határainkon túlról érkezett legjobb eredményt elért lányt
és fiút jutalmazta.
Minden résztvevő ajándékcsomagot kapott, benne
természettudományokkal, számítástechnikával foglalkozó
folyóiratokkal és a megyét bemutató idegenforgalmi kiadványokkal.