Fizikai Szemle 2005/8. 268.o.
A FIZIKA TANTÁRGY HELYZETE
EGY VIZSGÁLAT TÜKRÉBEN - 2
Radnóti Katalin
ELTE TTK Főiskolai Fizika Tanszék
Az Országos Közoktatási Intézet szervezésében lebonyolított
tantárgyi obszervációs munkálatok folytatásaként
2003 szeptemberében kérdőíves adatgyűjtést végeztünk
200 különböző típusú (6 és 8 osztályos gimnázium, 4
osztályos gimnázium, szakközépiskola és szakiskola)
középiskola bevonásával az ország minden tájáról.
Összesen 155 iskola véleménye érkezett vissza. A korábban,
2002-ben történt, általános iskolai tanárok közt készített
hasonló jellegű felmérésben 152 kolléga válaszait
elemeztük, mely a Fizikai Szemle 2003/5-ös számában
olvasható. Jelen tanulmányban többször hivatkozunk
majd ezen adatgyűjtésünk eredményeire is, illetve összehasonlításokat
teszünk.
A megkérdezett iskolák közt 37 olyan iskola van, ahol
csak egyetlen fizikatanár tanít, ez 23,9%-a a megkérdezett
iskoláknak. A vizsgálatba bevont 13 szakiskola mindegyike
ilyen. Budapestről 40 iskola (25,6%) vett részt a felmérésben.
A megkérdezett iskolák közül 54-ben van 1-2
olyan kolléga, aki főiskolai végzettségű. Ôk főleg vidéken,
kisebb településeken tanítanak szak-, illetve szakközépiskolákban.
A felmérés során kapott adatokat többféle
szempont szerint is elemeztük, mint például iskolatípus,
településtípus. Ahol szignifikáns összefüggésekre bukkantunk,
ott azt külön jelezzük.
A középiskolai tanárokat is megkérdeztük arról, hogy
véleményük szerint vajon mennyire tarthatják fontosnak
az ő tantárgyát a szülők és a gyerekek (1. táblázat ). A
középiskolában tanító fizikatanárok szerint a fizikát a
szülők 2,92±0,71-ra értékelték. Az általános iskolai tanárok
szerint a szülők 3,28±0,73-ra. Vagyis a középiskolai
tanulók szülei, a tanárok véleménye szerint, kevésbé
tartják fontosnak a fizikát. Az eltérés szignifikáns.
A fizikatanárok szerint a középiskolában tanuló gyerekek
2,64±0,73re értékelik fizikát. Az általános iskolai kollégák
szerint viszont 3,23±0,70-ra. Sajnos ez is csökkenő
tendenciát mutat, a kollégák által becsült szülői véleményekhez
hasonlóan, és itt is szignifikáns a különbség. A
tanárok véleménye szerint egyetlen egy olyan gyerek sem
létezik, aki "nagyon fontos"-nak tartaná a fizikát, vagyis
nem szerepelt 5-ös válasz!
Továbbá az is látszik, hogy a tantárgy megítélése a
gyerekek becsült véleménye szerint erőteljesebben romlik,
mint a szülők becsült véleménye. Ez pedig nem kedvező
tendenciát jelez előre a tantárgy vonatkozásában.
Vagyis számítani lehet arra, hogy a későbbiekben, a
mostani középiskolások gyerekei esetleg még kevésbé fogják
kedvelni a fizikát.
A tantárgyi megítélés minden tantárgy esetében romlik,
de eltérések vannak ennek mértékében. A fizika esetében
ez drámainak nevezhető.
A fent említett adatok értelmében különösen érdekesek
a következő kérdésekre kapott válaszok. Az általános
iskolai kérdőívünkhöz hasonlóan a középiskolában tanító
kollégákat is megkérdeztük arra vonatkozóan, hogy
mennyire elégettek a fizikából tanítandó témakörökkel
(2. táblázat ). Melyeket kellene szerintük bővíteni, szűkíteni,
esetleg teljesen elhagyni, vagy netán újként bevenni
az oktatásba. Sajnos a kollégák nem voltak közlékenyek,
mindössze harmadrészük foglalkozott egyáltalán a kérdéssel.
Ennek minden bizonnyal az lehet az oka, hogy a
fizika tantárgy keretei közt tanítandó témakörök, azok
tárgyalásának mélysége hosszú évtizedek óta alig változott.
Valószínűleg ezért nem is merül fel a kollégákban
semmiféle változtatási igény. Így szokták meg, esetleg
már őket is így tanították.
Érdeklődtünk a kollégáktól arról is, hogy mennyire
tudják érvényesíteni szaktanári munkájukban a NAT közös
követelményeiben (kereszttantervként) megfogalmazottakat.
A 3. táblázat első oszlopában az szerepel,
hogy a tanárok szerint a fizika tantárgy mennyire ad
lehetőséget a NAT közös követelményeiben megfogalmazott
követelmények érvényesítésére! Majd a következő
oszlopban az ötfokú skálán az, hogy tanóráikon átlagosan
mennyire tudnak élni az első oszlopban jelzett lehetőséggel!
A legjobban a környezeti nevelés és a tanulás
témaköre az, amelyben fejleszteni tudnak a fizikatanárok,
míg a többi terület nem igazán hangsúlyos a fizikaórákon.
A tanároknak csak közel fele válaszolt egyáltalán
kérdéseinkre.
Érdeklődtünk a tanároktól a tankönyvválasztékkal
kapcsolatban is. A kapott válaszok (1. ábra) alapján azt
mondhatjuk, hogy a tanárok jelentős része megfelelőnek,
sőt bőségesnek tartja a tankönyvválasztékot. Tehát ilyen
jellegű fejlesztésre nem igazából van szükség. Ez hasonló
az általános iskolai tanárok véleményéhez. Ott a megkérdezettek
mindössze 5%-a tartotta egyik lehetséges fejlesztési
területnek a tankönyvválaszték bővítését. Ez azért
érdekes, mivel ilyen jellegű fejlesztések történnek a legnagyobb
mértékben. A sok tankönyvkiadással is foglalkozó
cég fontosnak tartja, hogy lehetőleg minden tantárgyhoz
kapcsolódóan külön tankönyvsorozata legyen.
Érdeklődtünk arról is, hogy miként vannak megelégedve
a tanárok a tankönyvön kívüli taneszközválasztékkal,
a válaszokat szemlélteti a 2. ábra. Az adatok alapján
azt mondhatjuk, hogy a tanárok már közel sem annyira
elégedettek, mint a tankönyvek esetében. Az általános
iskolai tanároktól megkérdeztük azt is, hogy milyen jellegű
taneszközök fejlesztését tartanák fontosnak, melyre
35%-ban azt válaszolták, hogy még több kísérleti eszközökre
lenne szükségük. Ilyen jellegű problémára a jelen
kérdőívre adott válaszok elemzésekor nem bukkantunk.
Didaktikai, módszertani vonatkozások
Felmérésünkben arról is érdeklődtünk a kollégáktól,
hogy milyen gyakran alkalmaznak különböző munkaformákat
óráikon. Az eredmények (3. ábra ) alapján megállapíthatjuk,
hogy a kollégák nagy része igen ritkán alkalmazza
a különböző kollektív munkaformákat. A csoportmunkát
81%-uk soha vagy legfeljebb néha alkalmazza.
Az is látható, hogy a középiskolai tanárok még az általános
iskolai kollégáknál is gyakrabban alkalmazzák a
frontális óravezetést. Ellenben szignifikánsan többet foglalkoztatják
a tanulókat különböző önállóan megoldható
feladatokkal.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a tanárok milyen jellegű
tanulói produktumokat értékelnek. A válaszokból (4.ábra)
az abszolút hagyományos értékelési formák túlsúlya
látszik, a különböző dolgozatok, majd a szóbeli felelet.
Az önálló feladatmegoldások, esetleg házi dolgozatok szerepe
kisebb, és jelentősen elmaradnak a lehetőségektől a
különböző gyakorlati produktumok értékelései. Pedig a
fizika esetében lenne rá lehetőség, sőt kifejezetten szükséges
is lehet egy-egy gyakorlati téma például kísérleti feldolgozása
során. Sok olyan gyerek van, akik esetleg nehezen
tudnak szóban vagy írásban megnyilatkozni, de remek
gyakorlati érzékük van például kísérletezésnél vagy
valamilyen produktum otthoni előállítása esetében. Ne
gondoljuk azt, hogy ezekkel a tevékenységekkel nem tanul
a gyerek! Sőt, valójában a fizika kifejezetten olyan tudomány,
ahol az elméleti meggondolásoknak éppen a
gyakorlati vonatkozások esetében van jelentősége. Az
ilyen, inkább gyakorlati érzékkel, mint verbális képességekkel
rendelkező tanulókat ennek elismerésével lehetne
motiválni a fizika tanulása iránt. Az iskoláztatás ideje alatti
sikerélmények pedig meghatározóak lehetnek az egyén
életében abban a vonatkozásban, hogy majd leendő felnőttként
is hajlandó-e szükség esetén visszaülni az iskolapadba.
A sokszínű értékelési rendszernek, az elsősorban a
gyermeki sikerélményt biztosító tanári, elsősorban pozitív,
a gyermeki fejlődést elősegítő megnyilvánulásoknak óriási
szerepe van az élethosszig tartó tanulásra való felkészítésben,
mely a mai iskola egyik fontos feladata.
A számítógép-, könyvtárhasználat tanulságai
Az általános iskolai kérdőívhez hasonlóan, érdeklődtünk
a tanárkollégáktól arról is, hogy milyen mértékben igénylik
a tanulóktól a könyvtár és a számítógép használatát. A
következő válaszok születtek:
A könyvtár használatát körülbelül annyira kívánják
meg a gyerekektől, mint az általános iskolában tanító
kollégák:
- Általános iskolai fizikatanárok válasza: 2,63±1,05
- Középiskolai fizikatanárok válasza: 2,81±0,71.
Az eltérés nem szignifikáns! A többi tantárgy esetében
is hasonló a helyzet, kivéve a magyart.
A számítógép használatának kérése a gyerekektől viszont,
hipotézisünknek megfelelően, elterjedtebb a középiskolai
kollégák között, bár még ez az érték is alacsonynak
mondható:
- Általános iskolai fizikatanárok válasza: 1,91±1,20
- Középiskolai fizikatanárok válasza: 2,64±0,83.
Az eltérés szignifikáns. A gimnáziumoknál kicsit jobb
az átlag, ellenben a szakiskolák esetében szignifikánsan
gyengébb, mindössze 1,92±0,90.
A többi tantárgy esetében is hasonló a helyzet, kivéve
az informatika tantárgyat. Ennek minden bizonnyal az is
oka lehet, hogy az iskolák a számítógépek jelentős részét
az informatika tanteremben helyezik el, ahová csak az
informatikaórákon járnak be, más tantárgy nem igazán
használhatja. A többi szaktanteremben, ha egyáltalán
van, nem található számítógép, projektor még kevésbé,
mely szükséges lenne ahhoz, hogy különböző bemutatásokhoz
használni lehessen.
Kíváncsiak voltunk a számítógép különböző jellegű
alkalmazási gyakoriságára az iskolai munkában. Az eredményeket
látva (5. ábra) megállapíthatjuk, hogy a kollégák
alig használják ki a számítógép adta lehetőségeket
oktatómunkájuk során. Legnagyobb mértékben a különböző
szövegszerkesztő programokat használják kollégák.
Ezen a téren komoly fejlesztésekre van szükség, hiszen a
továbbképzési igényeket firtató kérdésnél sok kolléga
jelölte meg a számítógépes ismereteket.
Továbbképzések
Érdeklődtünk a tanároktól arról is, mely területeken érzik
leginkább úgy, hogy továbbképzésre lenne szükségük
(6. ábra ). Általánosságban elmondható, hogy a tanárok
érdeklődőek, nyitottak az újdonságokra, majdnem
mindegyik kolléga válaszolt a kérdésre. Különösen
jó látni, hogy a számítógép és az Internet használata
iránt is ilyen nagy az érdeklődés. Az általános iskolai
kollégáknak sajnos csak néhány százaléka (6%) érdeklődött
e terület iránt.
Érdeklődtünk a tanárok által igényelt továbbképzési formák
iránt is (7. ábra). Érdekes, hogy míg az általános iskolai
kollégák igen magas, 45%-ban jelölték meg a bemutató
óra látogatását, addig a középiskolai kollégák ezt a lehetőséget
csak 28,4%-ban igényelnék. Inkább akkreditált
tanfolyamra és posztgraduális képzésre járnának. Érdekesség
az is, hogy a konferenciát csak 18,1%-ban választották,
pedig az évente megrendezésre kerülő Fizikatanári Ankétok
is akkreditált továbbképzésnek számítanak. Sajnos
évek óta valóban csökken ezeknek a konferenciáknak a
látogatottsága. Ennek nyilván több oka is van. Valószínűleg
nem minden kollégának tudja az iskola kifizetni a rendezvény
költségét, illetve esetleg nem akarják a kollégák
az amúgy is rövid tavaszi szünet egy részét feláldozni.
Alkalmazható tudás kérdése
A következő két kérdéscsokorban a tanárok tanulókkal
szemben támasztott elvárásait és a tanulók a kollégák szerint
megítélt képességeit vettük szemügyre. Az első kérdéssorban
azt kértük, hogy osztályozzák mindkét oldalon,
hogy azok a gyerekek, akik az adott középiskolában elkezdik
a tanulmányaikat, mennyire rendelkeznek bizonyos
ismeretekkel és képességekkel, illetve hogy a kolléga
szerint mennyire volna fontos, hogy rendelkezzenek
ezekkel! Amint az a 8. ábrán látható, óriási különbség van
a tanárok "vágyálmai" és a valóság között.
A második kérdéssorban ugyanazok az ismeretek és
képességek szerepelnek, de a kollégáknak most azt kellett
megítélnie, hogy mennyire rendelkeznek ezekkel az
iskolájukat befejező gyerekek. A 9. ábrát megnézve megállapíthatjuk,
hogy a helyzet nem reménytelen. Hiszen
mindegyik esetben közel egy egységgel jobban ítélik
meg a kollégák az intézményüket éppen elhagyó gyerekek
ismereteit, képességeit. Kivétel az együttműködési
képesség esete, ahol csak fél egység a növekedés. Minden
esetben szignifikánsak a különbségek. Persze nem
lettek olyanok, amilyennek szeretnék őket látni, de a fejlődés
akkor is számottevő. És ennek örülni kell!
Az eddigiekben a kérdőív azon részét elemeztük, mely
kérdések azonosak voltak minden tanár számára, szakjától
függetlenül. A kérdőíven azonban szerepeltek olyan kérdések
is, melyeket csak és kizárólag fizikatanároknak tettünk
fel. Ugyanazokat a kérdéseket használtuk az összehasonlíthatóság
miatt, mint az általános iskolai felmérésben.
A következőkben e kérdésekre adott válaszok elemzése
olvasható. Az előzőektől eltérően itt nem 5, hanem 10
fokozatú skálán kellett válaszolni. A következő három kérdéssorra
adott válaszokat tanulmányozva azt lehet mondani,
hogy azzal a válaszlehetőséggel, amellyel a tanárok
szinte teljes mértékben egyetértenek, elég magas értékeket
írtak be: 8, 9, illetve 10. Amennyiben kevéssé, akkor 5, 6.
Az 5 alatti értékek esetében gyakorlatilag nem úgy gondolják,
ahogyan azt a válaszlehetőséget megfogalmaztuk.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy a tanulók mely területekről
hoznak magukkal a fizika tantárgy tanulása során
felhasználható ismereteket. Ez azért fontos, mivel az okta-
tás során tudomásul kell vennünk azt a tényt, hogy a gyerekek
nem csak az iskolában tanulnak. Ellenben jó, sőt
kifejezetten fontos, ha a máshonnan származó ismereteket
a megfelelő helyen az iskola beépíti, felhasználja, sőt sok
esetben pontosítja, rendszerbe foglalja a gyerekek számára.
A válaszokra kapott értékek viszont nem tűnnek túl
bíztatónak (10. ábra), melyek általában alacsonyabbak az
általános iskolai tanárok válaszainál is. Az eltérések szignifikánsak,
kivéve az újság, folyóirat és a mozi, videó esetét,
mely mindkét esetben nagyon alacsonynak mondható.
A 6 és 8 osztályos gimnáziumok esetében a technika
és informatika tantárgyban tanult ismereteket szignifikánsan
alacsonyabb mértékben alkalmazzák az oktatómunka
során, 4,70±1,73. Az újságok, folyóiratok adta lehetőségeket
pedig a szakiskolai kollégák használják ki szignifikánsan
alacsonyabb mértékben, 3,31±2,36.
Különböző tevékenységek fontosságáról feltett kérdésünkre
kapott válaszok alapján örvendetes látni (11. ábra),
hogy a kollégák mennyire fontosnak tartják általánosságban
az általunk felsorolt szempontokat, bár itt is elmondható,
hogy általában alacsonyabb átlagok születtek,
mint az általános iskolai tanárok esetében. Komoly, szignifikáns
eltérés van a tanulmányi versenyekre való felkészítés
fontosságának megítélésében. Ezt a feladatot a középiskolában
tanító kollégák nem tartják igazán fontos feladatnak!
Kivéve a 6 és 8 osztályos gimnáziumban tanító
kollégákat. Az ő átlaguk 6,96±1,71, mely szignifikánsan
nagyobb az átlaghoz viszonyítva. Kicsit alacsonyabb az
átlag az általános iskolai kollégákhoz képest, de ez az
eltérés nem szignifikáns különbség. Azt gondoltuk, hogy
annak ellenére, hogy tudjuk, hogy a fizika tantárggyal,
annak megítélésével komoly problémák vannak, de a tehetséggondozás
területe rendben van. Ez komoly probléma,
mely eddig nem igazán látszott ilyen nagynak. Pedig
az országban kifejezetten sok különböző helyi és országos
verseny van. De úgy látszik, hogy a tanárok energiájából
nem igazából telik az ezekre való felkészítésre.
Szignifikáns eltérés van a tanulói kísérletezés fontosságának
megítélésében is. A középiskolai kollégák szerint
ez nem olyan fontos.
A számítógép használata ebben az esetben is kiugróan
alacsony értéket mutat, mely az általános iskolai kollégák
véleményével gyakorlatilag azonos, nincs szignifikáns
különbség a megítélésben.
A feladatok megoldását érdekes módon az általános
iskolai kollégák szignifikánsan fontosabbnak tartják. A
fizika és a többi tantárgy koordinációja is az általános
iskolai tanároknál tűnik fontosabbnak.
A többi esetben nincs szignifikáns eltérés az általános
iskolai és a középiskolai kollégák véleményében.
"A népszerűtlenség lehetséges okai" kérdésünkben azt
firtattuk, hogy az általunk felsorolt lehetőségek közül
melyiket milyen mértékben teszik felelőssé a tanárok a
fizika tantárgy népszerűtlenségéért. Az előző két kérdésben
adott értékek alapján azt lehet mondani, hogy nem
értenek maradéktalanul egyet a felsorolt okokkal (12. ábra).
A közös rész hasonló jellegű kérdésére 47,7%-ban
azt válaszolták a tanárok, hogy a legnagyobb probléma
az időhiány. Ellenben ebben az esetben nem tartják soknak
a tananyagot (5,70±3,06), bár elég nagy a válaszok
szórása. Általánosságban is elmondható, hogy e kérdés
megítélésében a legkevésbé egységes a tanárok véleménye,
hiszen itt a legnagyobbak a szórásértékek.
Sokan gondolják azt, hogy fontos a tanár személyisége,
a szülők viszonyulása a tantárgyhoz. Ellenben nem
igazán gondolják azt, hogy a fizika valójában nehéz tantárgy
(6,61±2,62) az általános iskolai tanárokkal egyetértésben.
Abban sem értenek velem egyet a kollégák, hogy a fizika
sok elvont gondolatot tartalmaz (5,84±2,62), sőt szignifikánsan
alacsonyabb válaszok születtek, mint az általános
iskolai tanárok esetében. Azt sem gondolják, hogy
sok a nehéz számolásos feladat, és legkevésbé sem gondolják,
hogy nehéz jó jegyeket szerezni (3,67±2,19), mely
szintén szignifikánsan alacsonyabb érték az általános iskolai
kollégákénál. Ebben a kérdésben a kollégák 20%-a
egyáltalán nem ért velem egyet, mivel az 1-est jelölte meg.
Szignifikánsan magasabb értékek születtek viszont a
kísérletezés lehetőségeivel kapcsolatban, a gyerekek matematikai
alaptudásának megítélésében, a mindennapi
életben való használhatóság tekintetében.
A tanárok válaszait elemezve az látható, hogy szerintük
a fizika tantárgy így jó, ahogy van. A már korábban
elemzett, azt a dolgot firtató kérdésre, hogy mit
változtatnának, nem sokan válaszoltak. Azzal az állítással,
hogy a fizika tantárgy nem eléggé korszerű, a kollégák
egyötöde egyáltalán nem ért egyet, mivel az
egyest jelölték meg. A kísérletezéshez szükséges feltételeket
sem ítélik igazából túl rossznak, bár itt is elég
nagy a szórás. A szakiskolában tanító kollégák helyzete
viszont szignifikánsan rosszabbnak mondható ezen a
téren 8,00±3,38.
Az utolsó kérdés az volt, hogy milyen változtatást javasolnánk
a tanárok az elkövetkezendő időben. Mindössze
83 fő válaszolt a 155 megkérdezettből, melyek közül a
legfontosabbak a következők: 22%-uk emelné az óraszámot
és 8,3%-uk jobb felszerelésre tartana igényt.
»«
Összefoglalva az eredményeket a kérdőíves adatfelvétel
utáni elemzés alapján megállapítható, hogy a tanárok jelentős
része frontális módon tanít. A különböző kollektív
munkaformákat csak ritkán alkalmazzák a kollégák.
Alacsony szintű a számítógép bármilyen célú használata
a fizikaórákon, de a kollégák nagy részének igénye
van arra, hogy ezt az eszközt jobban bevonja az oktatási
folyamatba, illetve továbbképezze magát az általános iskolai
tanárokkal ellentétben.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően sokan hivatkoznak
az időhiányra, amit sajnos valós problémaként
kell kezelni, hiszen a tantárgy sok tanórát vesztett a NAT
és kerettanterv bevezetése következményeképpen, ami
komoly veszteség a tantárgy számára.