Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
TEHETSÉGGONDOZÁS A
VAJDASÁGBAN
Tanárélet a zentai Bolyai
Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégiumban
Szórád Endre
Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium,
Zenta, Szerbia
A zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium az első és egyetlen magyar tannyelvű, tehetséggondozó, természettudományi-matematikai szakirányultságú gimnázium a Vajdaság területén. Iskolánk eredetileg Természettudományi-matematikai Tehetséggondozó Gimnázium néven 2003. április 22-én jött létre. Alapítója a Vajdasági Autonóm Tartomány Képviselőháza. Az emelt szintű matematikai felvételin eredményesen szereplő 20 diák 2003 szeptemberében kezdte meg tanulmányai
1.táblázat Természettudományi tantárgyak és a | ||||
tantárgy neve | heti óraszám évfolyamonként | |||
9. | 10. | 11. | 12. | |
analízis és algebra | 4 | 4 | 4 | 4 |
geometria | 4 | 4 | - | - |
lineáris algebra és analitikus geometria | - | - | 3 | - |
valószínűségszámítás és mat. statisztika | - | - | - | 2 |
numerikus matematika | - | - | - | 2 |
számítástechnika és informatika | 3 | 3 | 2 | 2 |
programozás és programozási nyelv | - | - | 2 | 2 |
fizika | 4 | 3 | 4 | 4 |
földrajz | 2 | 2 | - | - |
csillagászat | - | - | - | 1 |
kémia | 2+1 | 2+1 | 2 | 2 |
biológia | 2 | 2 | - | - |
természettudományok filozófiája | - | - | 1 | - |
matematikai filozófia | - | - | - | 1 |
programozás előrehaladott technikája | - | - | 1 | - |
2004 februárjában egy tájékoztató-népszerűsítő körút során ellátogattunk a Vajdaság összes magyar általános iskolájába, és egy-egy előadás keretében bemutattuk intézményünket. Ezt azóta évente megismételjük. Minden tavasszal a gimnázium matematika tanárai felvételi előkészítőket tartanak a leendő elsősöknek.
2006-ban az intézmény teljessé vált, először voltak érettségizőink is. Ők ma már mindannyian valamelyik hazai vagy külföldi egyetem hallgatói.
Iskolánk tanulói 2008. szeptembertől a 4 évfolyamon összesen 119-en vannak, annak köszönhetően, hogy júniusban 29 diáknak sikerült eredményesen letennie az emelt szintű matematikai felvételi vizsgát és 31-en sikeres felvételit tettek az újonnan nyílt képzőművészeti szakon. Iskolánk tanulói a Vajdaság 30 településéről (Bácskertestől Tiszakálmánfalván át Magyarcsernyéig) valók, tehát szinte az egész tartomány területét felöleljük oktató-nevelő tevékenységünkkel.
Célunk a szakmailag jól felkészült, a közösségért tenni akaró magyar értelmiség létrehozása és megerősítése Szerbiában. Szívügyünk a szórványmagyarság tehetséges fiataljainak felkarolása. A délelőtti oktatás a hivatalos, az állam által a természettudományi-matematikai szakirányultságú tehetséggondozó gimnáziumoknak előírt program alapján zajlik. Ebben kiemelt óraszámmal szerepel a matematika, az informatika, a kémia, a fizika és a többi természettudomány. Természetesen a diákjaink humán tantárgyakat is hallgatnak. A természettudományi tantárgyak és a heti óraszámok az 1. táblázatban láthatók.
Az iskola teljesen új, esztétikus és jól felszerelt tantermekkel rendelkezik. Kiemelten kezeljük a taneszközök beszerzését, így felszereltség terén már egy év után az iskolák élvonalába kerültünk.
Iskolánkat a többi iskolától tanáraink és az általuk alkalmazott oktatási módszer különbözteti meg. Válogatott tanári karral büszkélkedhetünk, hiszen tanáraink egy része egyetemen, főiskolán tanít, míg a többiek a környező középiskolák legjobbjai közül kerültek ki. Folyamatosan vesznek részt továbbképzéseken, ahol szakemberek segítségével sajátítják el a Magyarországon már több éve folyó tehetséggondozás módszertanát és gyakorlati alkalmazását.
Mostanra már a sikerek is mutatkoznak. Köszönhető ez a tanárok mellett a válogatott diákoknak is, akik már több nemzetközi és hazai versenyen indultak, és értek el kiemelkedő eredményeket. Diákjaink az elmúlt év során számos megmérettetésen vettek részt, ezeket felsorolni is nehéz lenne. Szintjük a községiektől egészen a nemzetközi versenyekig terjed. Legtöbben a matematika és a kémia területén próbálják ki magukat, de vannak diákok, akik más tantárgyakból is, mint például fizika, anyanyelv, informatika szerepelnek eredményesen. Mindezek mellett követik a pályázati kiírásokat, ahová pályamunkáikat el is küldik. Eredményeket tekintve tanulóink több első, második és harmadik helyet tudhatnak magukénak. Minden tanévben nagy várakozással tekintenek az elkövetkező versenyek elé, reménykedve abban is, hogy találkoznak régi ismerőseikkel, versenytársaikkal, hogy összemérhessék újonnan szerzett tudásukat.
Az elmúlt tanévben diákjaink főleg matematikából és kémiából, hazai (szerbiai) és nemzetközi versenyeken vettek részt, amelyeknek alapvetően két típusa van: feladat-megoldó és teszt típusú.
Versenyeken való
részvétel, eredmények
Nehéz lenne felsorolni diákjaink elért eredményeit, ezért a teljesség igénye nélkül néhány fontosabb versenyt és az ott elért eredményeket foglalom össze (2. táblázat).
2.
táblázat Néhány
fontosabb tanulmányi verseny és elért eredmények |
||
verseny neve |
szintje |
eredmények |
Szerbiai országos
matematika |
országos (Szerbia) |
8 tanuló bejutott, |
KENGURU határok nélkül |
nemzetközi |
5 db I. díj |
Nemzetközi Magyar
Matematika |
nemzetközi |
1 db II. díj |
GORDIUSZ matematika tesztverseny |
nemzetközi |
1 db II. díj (országos) |
TUDOK |
nemzetközi |
3 fő bejutott a döntőbe |
II. KUTDIÁK |
nemzetközi |
5 fő vett részt 4 poszterrel, |
VI. Nemzetközi Kémikus Diákszimpózium, |
nemzetközi |
7 fő vett részt |
Curie Országos Kémia verseny, Szolnok |
nemzetközi |
2 db I. hely (határon túli) |
Országos Kémiaverseny (feladatmegoldó és
gyakorlat |
országos (Szerbia) |
1 db III. helyezés 1 db V. helyezés |
TALENTUM-2 e-learning Temesvár |
nemzetközi |
6 fő nyert természettudományi |
VII. GENIUS diákverseny Újvidék |
országos |
27 munkával neveztünk, |
Tantárgyháló |
Vajdaság |
2 db I. helyezés |
18. Ifjúsági Tudományos és Tehetségkutató Verseny (Magyar |
nemzetközi |
4 beküldött munka |
Takács Csaba kémiaverseny |
nemzetközi |
5 db dicséret és különdíj |
XPERIMANIA |
nemzetközi (Európa) |
30 tanuló bekapcsolódott |
Kollégium
Az oktatói-nevelői munka hatékonyságát nagyban elősegíti a gimnázium épületének padlásterében kialakított 68 férőhelyes kollégium, amelyet 2004. március 15-én kaptunk meg. A lakószobák mellett étkező, számítógépekkel felszerelt klubhelyiség szolgálja a tanulók kényelmét, zökkenőmentes munkáját. A kollégiumi foglalkozásokat a délelőtt kötöttségével szemben a sokszínűség, a változatosság és a személyre szabottság jellemzi. Itt valósul meg az egyénre figyelő tehetséggondozás, s itt érvényesül igazán a kiscsoportos foglalkozások minden előnye. Előadóink az iskola tanárai mellett vajdasági és magyarországi elismert szakemberek. A tanulók délutánonként emelt szintű foglalkozásokra járnak. Emellett fontos szerepjut a választható fakultációknak is. Fiataljaink hetente több alkalommal részt vesznek valamilyen sportrendezvényen, foglalkozáson.
A legnépszerűbbek ezek közül: testépítés, futball, úszás, aerobic, atlétika. Ezen kívül tanulóink létrehoztak egy színjátszó csoportot; ők folyamatosan készülnek különféle színielőadásokkal.
Kiemelt szerepe van a kollégiumi diákélet megszervezésében és a problémák megoldásában a diákönkormányzatnak. Ezen keresztül a diákok aktívan tudják alakítani a gimnázium és a kollégium arculatát, programjait. A diákönkormányzat működteti a klubhelyiséget, és felelős a kollégiumon belüli tisztaságért. Emellett a következő szabadidős programokat szervezik a kollégium falain belül: társasjátékok, kézműves foglalkozások, vitaestek, filmvetítések, versenyek.
Öregdiákok
Bizonyára meglepődik az olvasó, amikor ezt a címet olvassa, hiszen egy igen fiatal intézményről van szó! De hogyan lehetnek egy csupán hat éves iskolának öregdiákjai? Ez úgy történhetett, hogy 1953 és 56 között Zentán, a ma is létező zentai Gimnáziumot Bolyai Farkas Magyar Főgimnáziumnak hívták. Több mint 50 évvel ezelőtt az akkori Bolyai Gimnáziumban két tagozatnyi fiatal sikeresen leérettségizett. Az egykori fiatalemberekből és leányokból mára már nagypapák és nagymamák lettek, s az újonnan alakult Bolyai Gimnázium a fiatalságukra emlékezteti őket.
Néhány évvel ezelőtt az akkori diákok és egykori igazgatójuk, Szeli István, valamint munkatársai megünnepelték 50 éves érettségi találkozójukat, s ebből az alkalomból ellátogattak intézményünkbe, a Bolyai Gimnáziumba. Ekkor az öregdiákok és tanáraik egy eszmei értékű tárgyat ajándékoztak iskolánknak. Az ajándék nem más, mint az 50 évvel ezelőtt készült tablójuk, amely ma már az új Bolyai Gimnázium falán van kifüggesztve. E tabló átadásával szívükben újraéledt egykori iskolájuk emléke.
Hogyan lehet valaki
bolyais?
Intézményünkbe az általános iskola 8. osztályát befejező tanulók felvételizhetnek. A felvételi magyar nyelven folyik. A felvételin összesen 300 pontot lehet elérni a következők alapján:
Évente csak 20 új tanulót tudunk fogadni, ezért a legtöbb pontot szerző első 20 diák nyer felvételt.
Bolyai Farkas
Alapítvány a magyarul tanuló tehetségekért
Az egykori bolyais diákok 2005-ben egy érzelmekkel és emlékekkel teli 50 éves érettségi találkozó után úgy vélték, hogy valamit tenni kívánnak a magyarul tanuló tehetséges fiatalokért. Ehhez egy alapítvány létrehozása tűnt a legalkalmasabbnak.
Segítségre, támogatásra szüksége is van a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégiumnak a magas szintű oktatás tárgyi és személyi feltételeinek biztosításában. Legfőképpen azoknak a fiataloknak, akik rendelkeznek azzal a szorgalommal és tehetséggel, amely szükséges ahhoz, hogy a kellő tudást megszerezve képesek legyenek megtalálni a társadalmilag hasznos jövőbe vezető ösvényeket és továbbfejleszteni tudományos és kulturális ismereteiket.
Alapítványunkat 2005. szeptember 11-én 58 természetes és 7 jogi személy összefogásával hívtuk életre, és célul az alapító okirattal összhangban a következőket tűztük ki:
A zentai Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium és Kollégium azzal a céllal alakult meg, hogy a vajdasági magyar természettudományi és műszaki értelmiséget erősítse, amelyet a 90-es évek háborús időszaka igencsak megtépázott. Az alapítás úttörő jelentőségű volt a régióban, különösen pedig a kisebbségi oktatásban. Túl azon, hogy intézményünk a komplex tehetséggondozás mellett kötelezte el magát, az oktatás magyar nyelven zajlik. Legalább ilyen egyedülálló, hogy iskolánk saját kollégiummal rendelkezik, amely biztosítja a nevelés, a tehetség- és személyiségfejlesztés kereteit is. Iskolánk 2008-tól regisztrált tehetségpontként is működik, illeszkedve a Kárpát-medencei Tehetségpontok hálózatába.