Fizikai Szemle 1995/8. 280.o.
FIZIKA FELSŐFOKÚ OKTATÁSA MAGYARORSZÁGON III.
- HELYZETFELMÉRÉS, TÁVLATOK ÉS JAVASLATOK
Az Eötvös Loránd Fizikai
Társulat munkabizottsága
1995. február
A fizika felsőfokú oktatása nem-fizikus szakokon
Bevezetés
A fizika fontos szerepet kap a tudományegyetemek természettudományi kara, a műszaki, agrártudományi, orvostudományi egyetemek, illetve a műszaki főiskolák tanterveiben, mivel mind a műszaki, mind az orvos, mind az egyéb természettudományok felhasználják a fizika eredményeit. A nemzetközi gyakorlattal egyezően, a megfelelő hazai intézmények legtöbb szakán az alsóbb szemeszterekben megtaláljuk a fizika tárgyat. A középiskolás tanulmányok során a fizika gyakran meghatározó a későbbi pályafutás szempontjából. Ilyen módon ez a tárgy alkalmas arra is, hogy hídként szolgáljon a középiskolai és az egyetemi-főiskolai tanulmányok között.
A fizika oktatás fontosságát a bevezetőben hangsúlyoztuk. Itt külön ki szeretnénk emelni a szaktudás mellett a problémameglátó, a problémamegoldó és modellalkotó készség fejlesztését. A fizikai megismerés alapvető módszereinek elsajátítása és szakmai orientáltsága mellett nagyon fontos a szabatos gondolkodásra nevelés is.
A fizika tanításának szükségességét ritkán vonják kétségbe; sokkal vitatottabb, hogy mit, mikor és hogyan kell tanítani. A helyzet korántsem egységes, erősen függ a helyi hagyományoktól és a személyi feltételektől.
A tanulmány ezen részében röviden leírjuk a magyarországi felsőfokú, nem fizikus - fizikatanári fizikaoktatás helyzetét, összehasonlítjuk a nemzetközi tapasztalatokkal és néhány következtetést, javaslatot fogalmazunk meg.
A fizika, mint nem főtárgy oktatása a magyarországi egyetemeken
Itt azokról az egyetemekről lesz szó, amelyeken a meghatározó szakmai képzésben a fizika, vagy annak egyes fejezetei, mint a természettudományos alapképzés része helyet kap az oktatásban. A következőkben öt csoportot különböztetünk meg:
Mivel a természettudományos alapismeretek egy széles osztálya a fizikára épül; természetes, hogy a vegyész, biológus, meteorológus, geológus, geofizikus stb. hallgatóknak szükségük van a fizika oktatásra. A matematikusok számára a fizika olyan terület, ahol alkalom nyílik a matematikai ismeretek és módszerek legközvetlenebb felhasználására. A matematikai fizika tanulmányozása során arról is információt kaphatnak, milyen problémák megoldására kell a matematikát továbbfejleszteni. Éppen ezért a természettudományi karokon a fizika oktatása minden területen szükséges (1. táblázat).
Az Eötvös Egyetemen a matematikusok tanulmányaik közepén (hetedik félév) hallgatnak elméleti fizikát, amikor már bemutatható az elsajátított módszerek alkalmazása. A vegyészek, biológusok, geológusok bevezető tárgyként tanulják a fizikát általában első évben. Jóval több fizikát hallgatnak a geofizikusok és meteorológusok, míg a csillagászatot a fizika szakos hallgatók veszik fel kiegészítő szakként.
Különböző területeken lehetséges a fizika irányú szakosodás választása (például biofizika a biológusoknál) és a doktori programokban is lehetséges fizika irányú specializálódás. Természetesen a specializálódó hallgatók további fizika oktatásban részesülnek a magasabb évfolyamokon. A fizika oktatás mértéke nem azonos az ország különböző egyetemein, és a megcélzott szint is erősen függ a helyi adottságoktól. Egészben azonban a fizika oktatási program terjedelme lényegesen kisebb, mint a nyugat-európai egyetemek nagyrészén.
A különböző természettudományi karokon és a tanárképző főiskolákon a nem-fizika tanárszakos hallgatók fizika óraszáma rendkívül változó. A ráfordítás a legtöbb helyen kielégítőnek tűnik, de egyes szakokon egyáltalán nincs rendszeres fizika oktatás. Ez ellentétben áll a nemzetközi gyakorlattal. Számos külföldi példa utal arra, hogy a tanárszakosokat nem a korai specializációval, hanem a széles természettudományos alapok megszerzésével lehet a korszerű oktatásra felkészíteni.
A FIZIKA OKTATÁSA NEM-FIZIKUS SZAKOKON ALBIZOTTSÁG: Füzessy Zoltán, egyetemi tanár (BME); Gyémánt Iván, egyetemi docens (JATE); Kertész János, egyetemi tanár (BME); Németh Judit, egyetemi tanár (ELTE); Rontó Györgyi, egyetemi tanár (SOTE).
1. táblázat |
||||||
Kiegészítő fizika oktatás a hazai TT Karokon az alapképzésben* |
||||||
Egyetem |
Matematikus |
Vegyész |
Biológus |
Geológus |
Geofizikus |
Meteorológus |
ELTE |
30+ |
4+0 5+0 |
2+0 |
2+2 2+1 2+1 |
4+1 4+1 (4+1+5)+(4+2) (2+0+5)+(4+2) 2+0 |
3+1 4+2 4+2 4+2 4+2 2+0 |
JATE |
- |
2+1 2+3 |
2+0 2+0 2+0+4 |
nincs ilyen szak |
nincs ilyen szak |
|
KLTE |
- |
2+0 2+0 |
választhatóan |
nincs ilyen szak |
nincs ilyen szak |
*A táblázatban az óraszámok előadást, gyakorlatot jelentenek és féléves bontásban vannak feltüntetve.
Az elvi lehetőségek ellenére a műszaki tudományokban a fizika oktatás korántsem egységes (2., 3, táblázat). Egyes egyetemeken vannak olyan karok (Budapesti Műszaki Egyetem Építészmérnöki Kar, Gépészmérnöki Kar), amelynek tanterveiben egyáltalán nem szerepel a fizika tárgy, noha a fizika egyes fejezeteit mint alkalmazott tudományszeletet a szaktárgy részeként tanítják. Nyilvánvaló, hogy néhány, közvetlenül a szaktárgy szolgálatába állított szemelvény-halmaz nem helyettesítheti a fizikát mint sajátos célkitűzéssel és szerkezettel rendelkező tudományágat a Bevezetésben megfogalmazott és alig vitatható célkitűzésekkel.
A csoportba tartozó egyetemek különböző karain a fizika helye sem egységes. A kötelező fizikaoktatás jellemzően az 1. 3., illetve a 2-4. szemeszterben van. Ez egyrészt megszabja a tárgy lehetőségeit elsősorban a felhasználható matematikai eszköztár vonatkozásában, másrészt meghatározza elérhető céljait.
Azokon a karokon, ahol legalább egy szemeszterben folyik fizika oktatás, a tárgyprogram, a célkitűzés igazodik a szakmai környezethez. Ez megmutatkozik abban, hogy a fizika klasszikus fejezeteinek egyike-másika teljesen hiányozhat, de például abban is, hogy hangsúly eltolódások jellemzőek. Rendezőelv lehet az, hogy az adott fejezet oktatására azért kerüljön sor, mert azt a szaktárgyban nem tanulják, de az is, hogy oktatása éppen a szaktárgy jobb megalapozása végett szükséges.
2. táblázat A fizika oktatása a Miskolci Egyetemen |
||||||||||
Kar / Szak |
Félév |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
||
Bányamér-nöki Kar |
|
|
|
Fizika I. 2+2 |
Fizika II. 2+2 Labor4 |
|
|
|
|
|
Kohó- mérnöki Kar |
|
|
|
Fizika I. 2+2 |
Fizika II. 2+2 Labor4 |
|
|
|
|
|
Gépész-mérnöki Kar |
Gépész-mérnöki szak |
|
|
Mechanika alapjai, hőtan 3+2 |
Elektro- dinamika, optika 3+2 Labor 6 |
Atomfi-zika 2+1 |
|
|
|
Műszaki lézerfizika 1+1* |
|
ZE=2> Műszaki informa- tikai szak |
|
|
Fizika I. 3+1 |
Fizika II. 3+1 |
Fizika III. 3+1 |
|
|
|
|
|
Mérés és aut. üzem-mérnöki szak |
|
Fizika 2+1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Gyárszerelő üzem mérnöki szak |
|
Fizika 2+1 |
Fizika 2+1 |
|
|
|
|
|
|
Bölcsészet-tudományi Intézet |
|
|
|
Fizika és a humán tudomá-nyok 2+0* |
Fizika és a humán tudomá-nyok 2+0* |
|
|
|
|
|
*Kötelezően válaszható.
3. táblázat |
||||||||||
A fizika oktatása a Budapesti Műszaki Egyetemen |
||||||||||
Kar / Szak |
Félév |
|||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
||
Építész-mérnöki |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Építő-mérnöki |
Fizika 2+0* |
Fizika 3+1 |
||||||||
Gépész-mérnöki |
||||||||||
Közlekedés mérnöki |
Fejezetek (5) 2+0* |
Szubmodul |
Szubmodul |
|||||||
Fejezetek (5) 2+0* |
Fejezetek (5) 2+0* |
|||||||||
Vegyész-mérnöki |
Fizika 2+0** |
Fizika I. 3+0 Labor 3 |
Fizika II. 2+0 Szám.gy. 2 |
Transzport folyamatok 2+0* |
Fejezetek (5) 2+0** |
|||||
Villamos-mérnöki |
Villamos-mérnöki |
4+(2**) 2+0** |
4+(2**) |
4+(2**) |
|
|
|
|
|
|
|
Informatika |
4+0 |
4+0 |
|
|
|
|
|
|
|
*Kötelezően választható
**Fakultatív
A magyar orvosegyetemek valamennyi (általános orvosi, fogorvosi, gyógyszerészi) karán oktatnak fizikát/ biofizikát. Az oktatott tematikák nagy részben megegyeznek, ami az érintett biofizika tanszékek rendszeres egyeztetése révén lehetséges. Az egyezéseken kívül természetesen minden tanszék ajánlatában megtalálhatók bizonyos, rájuk jellemző speciális oktatási fejezetek is. Az előadásokat és laboratóriumi gyakorlatokat a biofizikai intézetek tartják, ahol a többségben lévő fizikusok mellett évek - évtizedek óta biofizikával foglalkozó orvosok, vegyészek, gyógyszerészek, biológusok is dolgoznak. Az oktatás a bevezetőben említetteken túl a biofizika orvosi, gyógyszerészi aspektusai felé is orientál. Hozzásegíti a hallgatókat az “élő anyag" és környezete kapcsolatának tanulmányozásához, valamint fizikai alapozást nyújt az orvos által alkalmazott diagnosztikai és terápiás eljárások megértéséhez és működtetéséhez.
A fentieket figyelembe véve az oktatásban az első két félévben előadás és laboratóriumi gyakorlat szerepel: 37,5, illetve 30 óra elmélet, 2x37,5 óra a laboratóriumi gyakorlat. Több egyetemen hirdetnek meg felsőbb évesek számára kötelezően választható speciális előadásokat, például “Fotonika az orvostudományban", “Diagnosztika és terápiás eljárások fizikai alapjai" témákban. Az előadásokhoz, illetve laboratóriumi gyakorlatokhoz könyv, illetve jegyzet áll a hallgatók rendelkezésére.
A posztgraduális képzésben az orvosegyetemeken akkreditált doktori programok között is vannak olyanok, amelyek keretében fizika/biofizika alprogramok/kurzusok, illetve témák szerepelnek.
A magyarországi műszaki főiskolákon fizika oktatás csak a villamosmérnök (3. és 4. félév, heti 2+1 óra), az információtechnika (2. félév, heti három óra) és az újonnan bevezetett műszaki menedzserképző szakon (2. félév, heti három óra) van. A többi szakon a néhány éve bevezetett tanterv-módosítások során megszüntették a fizikát.
Fizika oktatása a nyugat-európai egyetemeken
Fizika oktatás minden tudományterületen van, részint az alapozó oktatásban (4. táblázat), részint magasabb évfolyamokon, a lehetséges választott szakosodási irányok részeként. Az alapoktatásban természettudományos szakokon a fizika általában a harmadik-negyedik féléven kerül sorra, általában félévenként heti 5-6 óra terjedelemben (5. táblázat), Egyes egyetemeken az általános fizika tárgy mellett két féléven át még termodinamikát is adnak elő vegyészeknek. Különlegesen magas óraszámban tanulnak fizikát a mineralógusok, a geofizikusok, a meteorológusok, az anyagtudomány szakot végzők.
4. táblázat |
||||||
Fizika oktatás a nyugat-európai mérnöki alapképzésben (első 4 félév)* |
||||||
Egyetem |
Gépészmér-nök |
Építőmérnök |
Vegyészmér-nök |
Elektro-mérnök |
Kultúr-ill. Méréstech-nikus |
Agrár,erdő,élelmiszer-mérnök |
ETH Zürich |
4+2 |
5+0 |
4+1 |
4+2 |
5+1 |
3+1 |
ETH Bécs |
2+0 |
3+1 |
5+2 |
5+0 |
2+2 |
nincs ilyen szak |
ETH Darmstadt |
2+0 |
4+0 |
3+1 |
3+1 |
3+3+1 |
4+0 |
Stuttgart |
4+1+3 |
- |
4+1+3 |
4+1+3 |
2+1+3 |
4+1+3 |
Karlsruhe |
4+2 |
3+1+3 |
4+2+3 |
4+2 |
3+1+3 |
nincs ilyen szak |
ETH Aachen |
4+4 |
3+1 |
4+4+3 |
6+4+3 |
4+4+3 |
nincs ilyen szak |
*A táblázatban az óraszámok előadást, gyakorlatot jelentenek, és féléves bontásban vannak feltüntetve.
A matematikusok és az informatikusok fizika oktatása jóval helyfüggőbb, van ahol egyáltalán nem tanulnak, van ahol két féléven át heti hat órában.
A specializálódás során a legtöbb szakon lehet fizika túlsúlyú témakört választani, az ezt választó hallgatók természetesen a magasabb évfolyamokon is tanulnak fizikát.
A magyarországi oktatásban a fizika - kivételektől eltekintve - kisebb súllyal szerepel, mint külföldön, és nálunk általában az első évben adják elő második év helyett. Feltűnően nagy az eltérés a biológusoknál, akik nálunk jóval kevesebb alapképzést kapnak.
5. táblázat |
|||||
Fizika oktatás a nyugat-európai nem-fizikus természettudományi alapképzésben* |
|||||
Egyetem |
Matematikus |
Biológus |
Vegyész |
Geológus |
Környezettudós, |
ETH Zürich |
4+2 4+2 3+1 |
4+1 4+1 |
4+1 4+1 |
4+2 4+2 4+0 |
4+1 4+1 |
Stuttgart |
- |
3+0 3+2 |
3+0 3+2 0+3 |
3+0 3+2 0+3 |
3+0 3+2 0+3 |
ETH München |
- |
4+2 3+2 0+4 |
4+1 4+1+4 |
4+0 4+0 0+6 |
nincs ilyen szak |
Lausanne |
- |
4+2 4+2 |
4+2 3+2 2+1 2+1 |
4+2+4 4+2+2 |
nincs ilyen szak |
ETH Darmstadt |
5+0 |
2+0 2+0 0+3 |
3+1 3+1 0+4 |
3+1 3+1 0+3 |
3+1+3 3+1+3 3+1 |
Karlsruhe |
- |
4+2+6 4+2+6 |
4+2+6 4+2+6 |
4+2+6 4+2+6 |
nincs ilyen szak |
ETH Aachen |
4+4 4+4 |
4+4 4+4+3 |
4+4+3 4+4+3 |
4+4+3 4+4+3 |
nincs ilyen szak |
* A táblázatban az óraszámok előadást, gyakorlatot jelentenek, és féléves bontásban vannak feltüntetve
Következtetések
1. Magyarország távlati terve az Európai Unióhoz való csatlakozás. Ennek részeként el kell ét ni, hogy a magyar diplomákat Nyugat-Európában egyenértékűként is merjék el. Nagy átlagban a magyarországi fizik oktatás megfelel a külföldi követelményeknek, de vannak feltűnő hiányosságok is (lásd 4., 5. táblázatokat). Jellemző, hogy nem mindenütt egyezik meg a hazai egyetemeken tartott magyar, illetve idegen nyelvű térítéses oktatás tanterve; az utóbbi az európai követelményekhez jobban igazodik.
2. Az órákért való küzdelem (ami egyúttal egzisztenciális küzdelem is) arra az eredményre vezetett, hogy a hazai természettudományi karok nem-fizika szakjain alig oktatnak fizikát. Az indokolás részben az, hogy a szükséges fizikát az egyes szakokon a vegyész, biológus stb. oktatók saját maguk is meg tudják oldani. Hasonló érveléssel csökkentették le erősen egyes műszaki egyetemi és főiskolai karok a fizika óraszámát. Azonban a saját keretben oktatott fizika egyrészt nagyon kevés, másrészt éppen a fizikai gondolkodás szellemét nem közvetíti.
3. A fizika óraszáma és programja a különböző, azonos diplomát kiadó egyetemeken eltérő, ezért a különböző hazai diplomák nem teljesen egyenértékűek.
4. A jegyzetellátottságban nagy hiányosságok vannak, a jegyzetek nem eléggé egységesek, számos kissé elavult, ezeket újra kellene írni.
5. Több egyetem szervez speciális fizika továbbképzést fizikát alkalmazó műszaki, illetve egészségügyi, valamint kiegészítő tudományokban (például környezettudomány) dolgozók számára. Ezt a formát célszerű lenne kiterjeszteni:
Javaslatok (Címzettek)
1. A Bizottság szükségesnek tartja megfogalmazni azt a követelményt, hogy ne képezzenek Magyarországom természettudományos vagy műszaki értelmiségit anélkül, hogy felsőfokú fizika oktatásban részesült volna. Ezt elérendő célnak kell tekinteni. (MKM, egyetemek, főiskolák)
2. Javasoljuk, hogy minden természettudományos tanárszakon az alapozó képzésben rögzített kreditszámokkal követeljék meg a nem fő szakként tanult természettudományi tárgyak hallgatását. (MKM Természettudományi Képesítési Bizottsága)
3. Törekednünk kell arra, hogy a nem főtárgyként szereplő fizika tárgy oktatói ne szakadjanak el a fizikus társadalomtól. Ez a veszély azokon az egyetemeken, főiskolákon áll fenn, ahol kis fizika tanszékek végzik az oktatást. A kapcsolatot biztosítani tudná, ha a fizika tárgyat az egyetemi, illetve a főiskolai fizikai vagy biofizikai intézetek gondoznák. (MKM, egyetemek, főiskolák)
4. A magyarországi műszaki és természettudományi karokon kötelező valamilyen szabadon választott humán tárgy (filozófia, szociológia stb.) felvétele. Célszerű lenne a humán és gazdasági jogi felsőfokú oktatási intézményekben is bevezetni választott tárgyként fizikát. Ez különösen az általános világkép kialakítása, illetve az áltudományok elleni harc érdekében szükséges. (egyetemek, főiskolák)
5. A kapcsolattartást is szolgálná, ha a Társulat feltérképezné és nyilvántartaná azokat a felsőoktatási intézményeket, amelyekben fizikát oktatnak. Célszerűnek látszik a fizikát nem főtárgyként felsőfokon oktatók fórumának létrehozása. (ELFT)
6. Törekedni kell a különböző egyetemeken és főiskolákon azonos képesítést adó szakok egységesítésére a fizika oktatása szempontjából. A Társulat felajánlhatná segítségét az egységes tantervek kidolgozásához. (egyetemek, ELFT)
7. A jegyzethelyzet javítása céljából megfontolandónak tartjuk egy társulati, vagy az egyetemi fizikai intézetek megalakítandó konferenciája által koordinálandó Jegyzetbizottság felállítását. Ez a fórum kérésre megvizsgálná és véleményezné a fizika jegyzeteket és azokat megfelelő színvonal esetén ajánlással látná el. Egységes jegyzetek kidolgozásánál is szerepet kaphatna. (egyetemek, főiskolák, ELFT)
8. Alapvetően fontosnak tartjuk egy világszerte sikeresnek tekintett bevezető felsőfokú fizikakönyv lefordítását magyarra. Mivel ezt a könyvet valamennyi természettudományos és műegyetemi hallgató használhatná, piaci szempontból is indokolható a kiadása. (MKM, Nemzeti Tankönyvkiadó)
Köszönetnyilvánítás
A tanulmányíró csoport jelentős támogatást kapott a Művelődési és Közoktatási Minisztériumtól, a Magyar Rektori Konferenciától és az Országos Akkreditációs Bizottságtól. Személyes köszönet illeti Groma Saroltot (OAB), Varga Enikőt (MKM), Debreceni Pétert (MRK) és Szövényi Zsoltot (MKM).
Rövidítések listája
BME - Budapesti Műszaki Egyetem
ELTE - Eötvös Loránd Tudományegyetem
ELFT - Eötvös Loránd Fizikai Társulat
JATE - József Attila Tudományegyetem
KLTE - Kossuth Lajos Tudományegyetem
MKM - Művelődési és Közoktatási Minisztérium
OAB - Országos Akkreditációs Bizottság
SOTE - Semmelweis Orvostudományi Egyetem
___________________________________
A tanulmány első és második része megjelent folyóiratunk 1995. májusi illetve júliusi számában.
________________________________________
1
A tanulmányíró munkacsoport tagjainak névsora: Elnök: Beke Dezső, egyetemi tanár (KLTE).
VÉLEMÉNYEK
“A fizika felsőfokú oktatása Magyarországon" című tanulmány III. részéhez
Hivatkozva az 1995. február 21-én kelt a “Fizika a magyar felsőoktatásban" című tanulmánnyal kapcsolatos levélre tájékoztatásul közlöm, hogy azt véleményezésre a Kar Elméleti Villamosságtan Tanszék professzorához, Fodor Györgyhöz küldtem el, aki a mellékelten megküldött véleményt adta.
Az észrevételekkel magam is egyetértek.
Pap László dékán
BME - Villamosmérnöki és Informatikai Kar
A “Fizika felsőfokú oktatása" című tanulmánnyal kapcsolatban véleményem a következő.
A tanulmány kétharmada (I. és II. rész) a fizikus és a fizikatanár képzéssel foglalkozik, ezért bennünket csak áttételesen érint. A III. rész tárgyalja a fizika oktatását a nem-fizikus szakokon.
Véleményem szerint a tanulmány korrekt, józanul mérlegeli a helyzetet és a közeli perspektívát, kitér a távlatokra is.
A tanulmány I. részében kifejtettek közül a Javaslatok fejezet érdemel figyelmet. Itt is,, majd a II. részben felvetődik az "alapképzést követő közbenső bizonyítvány (BSc szint) kiadásának" javaslata, az egyetem és a megfelelő főiskolák első két évének közelítése, átjárhatóbbá tétele. Ez a gondolat a műszaki felsőoktatással kapcsolatban is rendszeresen felbukkan a nélkül, hogy érdemi döntés születne. Nem érzem feladatomnak, hogy ezzel kapcsolatban most bármilyen javaslatot tegyek, csak jelezni kívántam, hogy ez a probléma másokat is foglalkoztat.
A tanulmány III. részében foglaltak alapján azt a következtetést vonom le, hogy mind a villamosmérnöki, mind a műszaki informatika szakon a fizika oktatása kielégítő mértékűnek mondható akár a többi hazai műszaki szakkal, akár nemzetközi összehasonlításban. Nem szerepel a tanulmányban, de tudomásom szerint karunk hallgatói részére egy jegyzet az 1. és 2. félévhez, egy másik jegyzet az 1. félévhez elkészült (a 2. félévhez készülőben van). A tanulmány III. részéhez megfogalmazott javaslatok ránk eső részével kapcsolatban ennek következtében - úgy vélem - nincs tennivalónk. Megfontolandó még a 3. félév tananyagának jegyzettel történő lefedése. Ha biztosítható az anyagi fedezet, akkor egy nemzetközileg elismert könyv lefordítása (8. javaslat) üdvözölhető, de talán nem sürgető feladat.
Összegezve azt gondolom: a tanulmányból az a következtetés vonható le, hogy a karunk által felügyelt két szakon a fizika oktatása szervezetileg jól megoldott, változtatásokra nincsen szükség. A szervezeti és a tartalmi kérdésekkel talán akkor lesz érdemes foglalkozni, amikor a középiskolai fizika oktatás körüli viták nyugvópontra jutnak.
Fodor György
Elméleti Villamosságtan Tanszék
______________________
A munkabizottság véleményezésre elküldte a tanulmányt neves hazai és külföldön élő műszaki és természettudományi szakembereknek.