Fizikai Szemle honlap |
Tartalomjegyzék |
KLATT VIRGIL, LENARD FÜLÖP TANÁRA
Juraj Sebesta
Comenius Egyetem, Pozsony
A tudomány és különösen a fizika fejlődése nem csak a nagy tudósok kreativitásának, hanem sok, gyakran ismeretlen tanár erőfeszítéseinek is köszönhető, akik a jövendő nagy tudósait tanítják és képezik. Virgil Klatt kétségtelenül közéjük tartozik, hiszen az ő tanítványa volt Philipp Lenard, a világ legnagyobb kísérleti fizikusainak egyike.
<>
Vizsgálataim Virgil Klatt fiának és unokájának (Kornel I. és Kornel II. Klatt) köszönhetően váltak lehetségessé. Hosszú évekig gyűjtötték családjukkal, különösen Virgil Klattal foglalkozó dokumentumokat. Más, itt bemutatásra kerülő iratokat magam találtam különböző archivumokban. Vizsgálataim eredményeit itt ismertetem először.
A család
Klatt fia, Kornél I és unokája,
Kornél II által gyűjtött
hozzáférhető dokumentumok szerint, Klatt Virgil ősei
Észak-Morvaországból,
pontosabban Sziléziából származtak. Virgil dédapja, Martin, 1749-ben
született
egy Waltersdorf nevű faluban (később Valterice, ma Vrchy), Fulnek
városka
közelében. Elődeitől örökölt neve Klattenberger volt, házasságlevelében
azonban
már a rövid Klatt nevet találjuk. Nem tudjuk, miért változott meg a
neve.
Martin és elődei katolikus szegényparasztok voltak. Leszármazottaik
viszont
gyakran házasodtak különböző (evangélikus, zsidó stb.) vallások
tagjaival-a
családot a tolerancia jellemezte.
Martin Klattnak két fia volt. Az
idősebb Johann (született
1780-ban, a Klatt dinasztia sziléziai ágának megalapítója lett. E
Klattok még
mindig Észak-Morvaországban és Észak-Nyugat-Szlovákiában élnek.
Feleségeik és
férjeik némelyike Lengyelországból származott. Fiatalabb fia, Andreas
(született
1783-ban) a 19. század elején elhagyta a szülői házat, Pozsonyban
telepedett le
és megalapította a Klatt család pozsonyi ágát. A költözés
legvalószínűbb oka az
akkori instabil politikai helyzet volt. 1805-ben a napóleoni háborúk
megközelítették Andreas szülőföldjét. Az 1805. december 12-i
austerlitzi csata
(ekkor Andreas 23 éves volt) körülbelül onnan 100 kilométernyire
zajlott le.
Lehet, hogy véletlen, lehet, hogy egybeesés, éppen a 19. század
kezdetén
Andreas Pozsonyban találta magát, ahol Franciaország, Oroszország,
Ausztria és
más országok az austerlitzi csata után békét kötöttek - az úgynevezett
pozsonyi
békét. Lehet véletlen, lehet egybeesés, hogy körülbelül ebben az időben
Andreas
abban az Érseki Palotában élt és dolgozott, ahol a béketárgyalások
folytak.
Ráadásul a házasságlevelében (1816-ban nősült) szerepel, hogy
leszerelték a
hadseregből. De lehet, hogy egészen más okból költözött Pozsonyba.
Akárhogy is volt, tény, hogy 1810-ban
(az Érseki Palota
kápolnájában) házasságot kötött Anna
Schneiderrel, egy kocsis lányával. Több, mint két évvel
korábban született
meg fiúk, Johann, a majdani Virgil
apja (1814). Andreas az Érseki Palota személyzetéhez tartozott,
ezenkívül
csipkés mellényeket (fűzőket) varrt magas társaságbeli hölgyek számára.
Fia,
Johann hivatalnokként szolgált a gazdasági- vagy adóhivatalban. A 40-es
években
Johannt a kelet-magyarországi Temesvárra küldték, ahol körülbelül 15
évet
töltött. 1847-ben Pozsonyban feleségül vette Vokoun
Mariát, egy pozsonyi szabó lányát. Johann családja az
1848-49-es forradalom alatt Temesváron élt. Az akkoriban nagyon gyakori
csaták
idején Klatték sok időt töltöttek kazamatákban, így valószínű, hogy
Johann
Klatt és fia éppen a kazamatákban betegedtek meg. Johann és Maria
házasságából
négy gyermek született: Emil (1848), Virgil (1850), Virginia (1851) és
Maria
Anna (1853). Emil és Maria Anna fiatalon haltak meg, 1869-ben. Virginia
65 évet
ért meg.
Klatt Virgil
élete
Klatt Virgil 1850. augusztus 30-án
született Temesváron. Itt
járt elemi iskolába, és már 9 éves korában megkezdte gimnáziumi
tanulmányait.
Az első osztályt meg kellett ismételnie, mivel a második félévben rossz
osztályzatai
voltak. Eddig nincs információnk arról, hogy miért volt sikertelen.
Lehet, hogy
beteg volt, lehet, hogy túl korán ment gimnáziumba. Abban az időben a
gyerekek általában
10 éves korban kerültek gimnáziumba.
1862 nyarán a Klatt család Pozsonyba
költözött. A fiatal
Virgil a pozsonyi katolikus gimnázium és kollégium harmadik osztályában
folytatta tanulmányait. Eleinte átlagos tanuló volt. Javulás a hatodik
osztály
második félévében történt (1866 tavaszán). A záróvizsgán már az egyik
legjobb
növendék volt. Kiemelkedő tanuló volt természetrajzban, földrajzban,
mennyiségtanban és később természettanban. Lehet, hogy éppen a
természettan
okozta a tanulmányi eredmények javulását, mert a fizikát a hatodik
osztályban
kezdték tanítani. A nyelv (különösen a magyar) a fiatal Virgil gyenge
oldala
volt. Érettségi-eredményei átlagosak. A legjobb jegyeket matematikából
<jeles)
és fizikából (jó) kapta.
Érettségi után Virgil beiratkozott a
bécsi egyetem bölcsészettudományi
karára. Apja 1862 novemberében meghalt, bátyját, Emilt, aki ekkor csak
20 éves
volt és két leánytestvérüket is támogatta Virgil. Ezért is csodálatra
méltó, hogy
a Klatt család Virgilnek lehetővé tette tanulmányai folytatását az
egyetemen.
Azt mondják, ösztöndíjat kapott Eötvös
Józseftől, ezt megerősítő dokumentumot azonban nem találtam.
Noha Virgil
órákat adott társainak, szegény volt. Egy családi legenda szerint
(Virgil
kisebbik fiának, Romannak
visszaemlékezéséből)
Virgilnek és Polikeit Károlynak
csak
egyetlen ünnepi nadrágja volt, ezért kénytelenségből felváltva
látogatták az
előadásokat. Virgil bécsi egyetemi tanulmányaival kapcsolatban
szeretném
kiemelni, hogy Virgil a személyi adataiba azt írta, hogy nemzetisége
német.
A bécsi egyetemen Virgil Klattnak jó
tanárai voltak. A
matematika előadásokat Franz Moth, Edmund Weiss és különösen Maximilian
Petzval (a fotoobjektív
matematikai elméletének kidolgozója) tartották. Az algebrai egyenletek
elméletéről szóló előadásán kívül Virgil beiratkozott Petzval
analitikus
mechanikai, illetve feszített membránokról szóló előadásaira is. A
kísérleti
fizika alapkurzust, Josef Stefan (a
Stefan-Boltzmann-törvény
felfedezője) tartotta. Josef Loschmidt (aki
először határozta meg a molekulák számát és méretét), olyan előadásokat
tartott, mint „A hő mechanikai elmélete”, „Hővezetés és Hidrodinamika”.
Virgil
beiratkozott a J. Littrow tartotta
csillagászati előadásokra is. Abban az időben a diákok nem vizsgáztak,
csak kollokviumok
voltak. Rendelkezünk néhány olyan kollokvium bizonyítványával,
amelyeken Virgil
Klatt részt vett. Mindegyiken kiváló eredményt ért el.
1871-ben, három évi bécsi egyetemi
tanulás után, elfoglalt
egy matematika és fizika tanári állást a pozsonyi városi
főreáliskolában. Ezt
az iskolát Pozsony város alapította 1850-ben. Ez volt az első iskola
Magyarország területén az ipar, a kereskedelem, a vállalkozás és az
üzlet középszintű
szakembereinek képzésére. Mondhatjuk, hogy ez az iskolatípus az
1848-49-es
forradalom okozta változások gyümölcse. Pozsony városa hosszú ideig, 35
éven
át, magas színvonalon tartotta a reáliskoláját. 1886-ban a magyar
Oktatási és
Vallásügyi Minisztérium teljes felelősséget vállalt az iskoláért.
Az iskola eredetileg a korábbi
jezsuita kollégiumban
működött, a Szent János téren (manapság Érsek tér Primaciálne
námestie). Az
1893-94-es években új iskolaépületet emeltek a Pálffy Kertben (ma Zoch
utca). Itt
reáliskola volt az első Csehszlovák Köztársaság alatt is.
1870 után minden tanár csak magyarul
taníthatta tárgyát.
Emiatt sok német professzor elhagyta a reáliskolát. Lehet, hogy éppen
emiatt,
üresedett meg 1871-ben egy matematika-fizika-tanári állás Virgil Klatt
számára.
Nem sokkal ezután Polikeit Károly, Klatt iskolatársa is tanári
szolgálatba
lépett a reáliskolában.
Virgil állását a lehető leggyorsabban
elfoglalta, mert Emil
bátyja 1869-ben meghalt, Virgilnek kellett eltartania anyját és
Virginia húgát.
Másik húga, Anna Maria is meghalt 1869-ben). Virgil négy évig mint
helyettes
tanár dolgozott, fizetése viszonylag alacsony volt. Valószínűleg ezért
folyamodott 1875-ben engedélyért, hogy tanári képesítést szerezhessen.
Ezután
válhatott rendes kinevezett tanárrá, megfelelő fizetéssel. Olyan
szakértők
vizsgáztatták, mint Stefan professzor és a fiatal Boltzmann
professzor, Virgil megállta a helyét és megszerezte a
képesítést a matematika és a fizika oktatására a gimnáziumok és
kollégiumok
minden osztályában.
Klatt
Virgil, a tanár
Virgil Klatt matematikát, fizikát,
geometriát és műszaki
rajzot tanított. Foglalkozott továbbá a fizikaszertárral, fizikai
gyűjteményekkel és eszközökkel. 48 évet tanított a reáliskolában.
1919-ben, a
Csehszlovák Köztársaság eltávolította az iskolából. Hosszú tanári
pályafutása
során Virgil Klatt több diákgenerációt oktatott.
Tanítására jellemző volt az a
törekvés, hogy a lehető
leggyorsabban a gyakorlathoz közelítsen. Ez a hozzáállás jellemző volt
a
reáliskolára. Virgil Klatt nagyon jól felszerelt szertárat épített fel
Pozsonyban. Gyakorlott mechanikus volt, saját maga szerelte össze a
kísérletekben és demonstrációkban használt legtöbb berendezést.
Összeállított
például egy 42 cm hatótávolságú Ruhmkorff-tekercset, Magyarországon az
időben a
leghatékonyabbat. Szakkönyveket és tudományos folyóiratokat is rendelt,
például
az Annalen der Physik összes
kötetét.
Ezek most a pozsonyi Egyetemi Könyvtárban találhatók.
Pedagógiai pályafutása során
módszeresen elkötelezte magát a
tudományos kutatásnak. Főleg elektromos kisüléseket vizsgált ritkított
gázokban, valamint katódsugarakat és foszforeszcenciát. A sok készülék
a fizikaszertárban,
a sok demonstráció ezekkel a berendezésekkel, és Virgil Klatt módszeres
vizsgálódásai keltették fel Lenard érdeklődését a fizika iránt. Klatt a
hatodik, hetedik és nyolcadik osztályban tanított fizikát Lenardnak.
Klatt
iskolatársa és barátja, Polikeit Károly tanította Lenardnak a
matematikát.
Szeretném felidézni, mit írt Lenard Klattról, mint tanárról: „A fizikát egyszerűen és korrekten próbálta
bemutatni. Nagyon élvezetes volt a jelenségek megfigyelése, amelyeket
Klatt
mutatott be azokon az egyszerű eszközökön, amelyeket gyakran saját maga
állított össze. Könnyen megérthettük, milyen a természet szerkezete, és
hogyan
működik. Mellesleg, Klattot Bécsben Stefan oktatta, és lehet, hogy
Klatt az ő
előadásait és demonstrációit vette át. „
Klatt más módon is segítette
Lenardot: meggyőzte Lenard
apját, hogy Philipp nagyon tehetséges és tudósként is megélhet. Ezután
az öreg
Lenard megengedte Philippnek, hogy az egyetemen fizikát tanuljon.
Tanár és
diák
együttműködése
A késő hetvenes években Klatt és
Lenard között gyümölcsöző
együttműködés kezdődött és folytatódott évtizedekig. Ez akkor vette
kezdetét,
amikor Klatt elolvasta Edmond Becquerel
„La lumičre” című könyvét és Forster
cikkét
az Annalen der Physikben.
Megpróbálta
megismételni az ott leírt kísérleteket, és az elérhető ásványokból
előállítani
valamilyen foszforeszcens anyagot (úgynevezett foszfort). Nagyon
különös volt,
írta Lenard az önéletrajzában, hogy erősen eltérő eredményeket kaptak.
Az új
anyagok vagy különböző színben világítottak, vagy sehogy. Később,
heidelbergi
tanulmányai során, Lenard analizálni kezdte, hogy Klatt, illetve az ő
foszfora
miért világít eltérő színben. Rájött, hogy az intenzív foszforeszcencia
oka: a
réz, mangán és bizmut adalék. A következő vakációk során megtanulták a
„tiszta
foszfor” készítését: foszfor, réz, mangán és bizmut adalékkal. Ezután
Klatt
készítette a foszforokat és Lenard tanulmányozta tulajdonságaikat.
Klatt és Lenard együttműködésük
eredményeit az Annalen der Physik
három cikkében közölték
1889-ben, 1903-ban és 1904-ben. Nemcsak azt derítették fel, hogy hogyan
függ az
intenzitás és a szín az adalék fajtájától és mennyiségétől, de arra is
rájöttek, hogy a nyomás a szín változását okozza, vagy teljesen el is
nyomhatja
a foszforeszcenciát. Klatt később nem folytatta ezt a vizsgálatot, de
Lenard
apránként egy kutatócsoportot, mondhatnánk, hogy egész iskolát hozott
létre.
Szeretném nyomatékosan közölni, hogy azok az amerikai fizikusok és
technikusok,
akik kifejlesztették a radioszkópot, Klatt és Lenard eredeti cikkeiből
és
Lenard iskolájának vizsgálataiból indultak ki.
Klatt iskolai fizikaszertárában a
fiatal Philipp Lenard a
katódsugarakkal is megismerkedett. Később azt írta, hogy a ritkított
gázokban
történő kisülések tanulmányozása csak Crookes
londoni laboratóriumában és Klatt iskolai szertárában folyt ilyen
intenzíven.
Lenard vizsgálatainak ez az oldala az úgynevezett Lenard ablak és a
katódsugár
tulajdonságainak felfedezésével teljesedett ki. 1905-ben Philipp
Lenardot a
fizikai Nobel-díjjal tüntették ki a katódsugarak területén végzett
úttörő
tevékenységéért.
Lenard nagyon sikeres kutatásainak
harmadik területe a
fotoeffektussal kapcsolatos vizsgálódások voltak, amelyet tanára, Heinrich Hertz fedezett fel. Azt kell
mondanom, hogy a fotoeffektus törvényeinek meghatározása is Klatt és
Lenard
foszforeszcenciakutatási eredményeinek következménye.
A kapcsolat megmaradt Klatt és Lenard
között, még akkor is,
amikor befejezték együttműködésüket. Leveleztek és látogatták egymást.
Klatt
halálakor Lenard nagyon szép méltatást írt, és Lenard külön fejezetet
szentelt
Klattnak kiadatlan önéletrajzában is.
Klatt
családja
Pár évvel a tanári képesítés
megszerzése után (1877. július
21-én), Virgil Klatt házasságot kötött Lebwohl
Katalinnal, egy gazdag pozsonyi tímár lányával. Katalin finom
és kulturált
nő volt, tehetséges zenész. Egy évvel az esküvő után (1878. június
5-én)
megszületett az első fiú, Kornel,
egy
évre rá a második, Roman. Mindkét
fiú
reáliskolában tanult. Az idősebbik, Kornél, technikus és hivatalnok
lett a városi
vízműveknél. Klatt Kornél I leszármazottai Pozsonyban élnek. Nekik
köszönhetően
kaptam lehetőséget a családi dokumentumok tanulmányozására.
A fiatalabbik fiú, Roman, 1879.
augusztus 3-án született.
Apja nyomdokaiba lépett. A budapesti egyetemen tanult matematikát és
fizikát, a
továbbiakban ott is dolgozott; a foszforeszcencia kérdéseit
tanulmányozta. Még
Klatt Virgil és Philipp Lenard is idézte Klatt Romant közös cikkében
(1904).
1902-ben Roman a pozsonyi katolikus kollégiumban, mint a matematika és
a fizika
professzora kapott állást. A kollégium igazgatója, Polikeit Károly és
Dohnány Frigyes fizikatanár
erőfeszítéseinek köszönhetően Magyarország korai röntgenkészülékeinek
egyike a
katolikus kollégiumban készült el. Roman kezdetben Dolmány asszisztense
volt,
aki segítette őt a röntgennel kapcsolatos kutatásaiban. Később Roman a
röntgenkészüléket és a röntgenképeket is továbbfejlesztette. Az első
világháború alatt Roman munkahelyet változtatott, innen kezdve fizikát
és
matematikát tanított a reáliskolában. Hátralevő életében ott dolgozott.
Noha
kétszer nősült, nem volt gyermeke.
Klatt Virgilnek egy lánya is volt,
aki 1883. március 2-án
született. Sajnos nagyon fiatalon meghalt. Ez nagy csapás volt az
apának. Abban
az évben még a záróvizsgákon sem vett részt.
Mikor Klatt Virgilt 1919-ben
elbocsátották az iskolából és
nyugdíjat sem kapott, egyik tanítványa műhelyében kezdett dolgozni:
órákat javított.
Csak 5 évvel később kezdett rendes nyugdíjat kapni.
1926 nyarán meghalt Virgil felesége,
Katalin. 4 évvel
később, 80 éves korában Klatt Virgil újra nősült. Felesége, Viktória Zettelmeier dohánygyárban
dolgozott. Haláláig gondját viselte Klatt Virgilnek.
Klatt Virgil egész életében egészséges volt. Először néhány hónappal halála előtt betegedett meg. 1935. január 22-én halt meg Pozsonyban. Temetésére sok tanítványa gyűlt össze. Philipp Lenard meleg hangú nekrológban emlékezett meg róla, amely a Grenzbotéban, a pozsonyi németek újságjában jelent meg (lásd a 115. oldalt). Virgil Klattot eredetileg a Szent András temetőben temették el, legtöbb rokonához hasonlóan. Most a Fülemüle Völgyi temetőben nyugszik közös sírban idősebb fiával, Kornel I-gyel és menyével.
<>
Ki is volt Klatt Virgil valójában?
Sok rokona, tanítványai és barátai
azt mondták, hogy Klatt
Virgil számára a munkája (a kutatásai és a szertára) volt a
legfontosabb. Sok
időt töltött laboratóriumában még vasárnap is, de semmit sem akart
publikálni.
Úgy gondolom, hogy vizsgálatai eredményeit végül is csak Philipp
Lenardnak
köszönhetően közölte.
Klatt Virgil szeretett gitározni és
citerázni, és sok
klasszikus dalt írt át e hangszerekre. Barátaival és kollégáival
gyakran
kuglizott. Nem szerette az italt, de szenvedélyes dohányos volt.
Ateistának
mondhatjuk. Nem érdekelte a politika sem.
Munkásságának tipikus vonása volt az
elvekhez való
ragaszkodás. Szigorú volt, de igazságos. Senkit sem részesített
előnyben.
Minden tanulónak tudnia kellett azt, amit Klatt tanított. Senkinek
semmit nem
bocsátott meg. Tökéletes tanár volt és minden kötelezettségvállalásában
maximalista.
Klatt Virgil példa lehetne minden
iskola minden tanára
számára. Tanár volt és tudós. Kiemelkedő pedagógus, aki a világ egyik
legnagyobb
fizikusát, Philipp Lenardot tanította. Az általa felállított
követelményekből
nem engedett. Úgy gondolom, boldogok lennénk, ha sok olyan tanárunk
lenne, mint
Virgil Klatt!
Elhangzott az Eötvös Társulatban, az „elektron felfedezésének 100 éves évfordulóján” rendezett ülésen, Budapest, 1997. március 13. Fordította Zsolt Gábor.